Ridprovet borttaget: ”Konstigt, för det är ridhästar vi avlar”

Detta året ändras reglerna för bedömning av SWB:s treårschampionat. Ridprovet är inte längre obligatoriskt för att få diplom, och finalerna får ett nytt koncept. Hippson har pratat med två unghästutbildare som berättar vad de tycker om förändringarna.
 
Jag tycker lite olika saker om ändringen:
1. Jag tycker att hästen ska ridas för att få diplom eller *** prestationsklass som ston kan få. Vi behöver belöna ridbara/användbara hästar.
2. Men jag tycker inte att ridningen (för diplomet) behöver ske på unghästtest. Diplomeringen ska kunna hämtas fram till det att hästen är fem år. Det ska vara SWB som huvudorganisation som skickar ut diplomen, inte de regionala föreningarna.
3. Ridningen vid Unghästtest är inte krävande om hästen är normal i utvecklingen. De behöver inte gå i form eller ens vara ställda i innersidan på böjt spår. De ska bara visa gångarterna någorlunda sammanhållet. Jag tror att många som är kritiska mot ridprovet inte är insatta i reglementet. Sen vet jag att det har varit lite ojämna krav mellan domarna, men bland de rutinerade är det lika "krav". Det flest missar på är att de är för trötta så att de för dagen inte kommer ihåg vad galoppskänkeln betyder.
4. Poängen ska inte vara diplomgrundande i sig (precis som det varit hittills).
5. Toppen att testet på Breeders mer motsvarar kvalet. MEN det här med att de ska visas på åtta vet jag inte riktigt om jag gillar. Det är inget som de övas i före Unghästtestet, och det blir ju ytterligare en sak som unghästarna ska lära sig, även om det säkert är lättare än ridningen.
 
3. Ridningen vid Unghästtest är inte krävande om hästen är normal i utvecklingen. De behöver inte gå i form eller ens vara ställda i innersidan på böjt spår. De ska bara visa gångarterna någorlunda sammanhållet. Jag tror att många som är kritiska mot ridprovet inte är insatta i reglementet. Sen vet jag att det har varit lite ojämna krav mellan domarna, men bland de rutinerade är det lika "krav". Det flest missar på är att de är för trötta så att de för dagen inte kommer ihåg vad galoppskänkeln betyder.
Jag har sett en del filmer från 3-årstester och i nästan alla (alla vad jag minns men kan ju komma ihåg fel) så har hästarna gått i en stadig form, relativt hög med tanke på sin ålder och sett väldigt genomridna ut. Jag tror inte det är något fel på reglerna utan problemet är att folk tar i för kung och fosterland för att bärga det där diplomet istället för att lägga sig på lägstanivån.
Jag har inte följt testen slaviskt utan troligen sett filmer på avarterna där folk skrutit med sina välutbildade unghästar. Jag tvivlar på att det här är genomgående men det är lite för många som satsar mot stjärnorna när det räcker att klättra upp på lägsta grenen i trädet på gården.
 
Jag tycker lite olika saker om ändringen:
1. Jag tycker att hästen ska ridas för att få diplom eller *** prestationsklass som ston kan få. Vi behöver belöna ridbara/användbara hästar.
2. Men jag tycker inte att ridningen (för diplomet) behöver ske på unghästtest. Diplomeringen ska kunna hämtas fram till det att hästen är fem år. Det ska vara SWB som huvudorganisation som skickar ut diplomen, inte de regionala föreningarna.
3. Ridningen vid Unghästtest är inte krävande om hästen är normal i utvecklingen. De behöver inte gå i form eller ens vara ställda i innersidan på böjt spår. De ska bara visa gångarterna någorlunda sammanhållet. Jag tror att många som är kritiska mot ridprovet inte är insatta i reglementet. Sen vet jag att det har varit lite ojämna krav mellan domarna, men bland de rutinerade är det lika "krav". Det flest missar på är att de är för trötta så att de för dagen inte kommer ihåg vad galoppskänkeln betyder.
4. Poängen ska inte vara diplomgrundande i sig (precis som det varit hittills).
5. Toppen att testet på Breeders mer motsvarar kvalet. MEN det här med att de ska visas på åtta vet jag inte riktigt om jag gillar. Det är inget som de övas i före Unghästtestet, och det blir ju ytterligare en sak som unghästarna ska lära sig, även om det säkert är lättare än ridningen.
De visas redan som på en åtta på bruksprovet. Är ingen stor grej direkt tycker jag.
 
Kanske något liknande borde införas inom trav och galopp, där är det ju en hel del tvååringslopp och där hästarna dessutom kan vara betydligt yngre beroende på faktiskt födelsedatum.

De tränas väl ganska hårt både i sulky och under ryttare redan när de är drygt ett och ett halvt år. Funderar lite på varför det är så olika standarder beroende på gren.
Nu är jag inte insatt inom galoppen men majoriteten av unghästarna inom travet körs in tidigt och får sedan vila över sommaren.

Varje år under perioden 1 mars till 31 oktober körs premielopp där alla svenskfödda 2-åriga hästar kan starta. Premieloppen är inga tävlingslopp, utan träningsliknande lopp där hästarna ska springa en tid inom ett visst intervall. Klarar hästen sitt premielopp betalas en premie ut till ägaren.

Observera att det står kan och inte ska. Ca 5 - 6,6 % av landets tvååringar kom till start 2006 och kvalloppen körs på få platser i landet vilket säkert bidrar till få starter, ingen vill lasta en 2-åring och köra runt halva landet för att sedan kvala.
 
Jag tycker lite olika saker om ändringen:
1. Jag tycker att hästen ska ridas för att få diplom eller *** prestationsklass som ston kan få. Vi behöver belöna ridbara/användbara hästar.
2. Men jag tycker inte att ridningen (för diplomet) behöver ske på unghästtest. Diplomeringen ska kunna hämtas fram till det att hästen är fem år. Det ska vara SWB som huvudorganisation som skickar ut diplomen, inte de regionala föreningarna.
3. Ridningen vid Unghästtest är inte krävande om hästen är normal i utvecklingen. De behöver inte gå i form eller ens vara ställda i innersidan på böjt spår. De ska bara visa gångarterna någorlunda sammanhållet. Jag tror att många som är kritiska mot ridprovet inte är insatta i reglementet. Sen vet jag att det har varit lite ojämna krav mellan domarna, men bland de rutinerade är det lika "krav". Det flest missar på är att de är för trötta så att de för dagen inte kommer ihåg vad galoppskänkeln betyder.
4. Poängen ska inte vara diplomgrundande i sig (precis som det varit hittills).
5. Toppen att testet på Breeders mer motsvarar kvalet. MEN det här med att de ska visas på åtta vet jag inte riktigt om jag gillar. Det är inget som de övas i före Unghästtestet, och det blir ju ytterligare en sak som unghästarna ska lära sig, även om det säkert är lättare än ridningen.
Fast det är ju inte så det ser ut många gånger, särskilt när det gäller gångartshästar. Sen att det inte BEHÖVER gå i form verkar många strunta i utan de är ju tränade dit. Jag ser mycket insgtagram med unghäsgtar som är 2,5 som rids i stadig form, i alla gångart, gärna i lite för högt tempo, i dressyrsadel, där man sitter i galoppen. På 2,5 åringar. Det är inte träning jag personligen tycker gynnar den unga hästen men den sker oavsett vad reglementet säger.

Idén med att kamma hem diplomet närsomhelst tils de är 5 år är väldigt intressant och kanske exakt det som Unghästverktstan säger? Men hur kommer kraven se ut då?
 
Senast ändrad:
Jag tycker det gamla upplägget var jättebra, med att ridprovet var frivilligt och man även kunde välja att visa hästen som 4-års istället för 3-års om man ville. SÅ mycket bättre än i Norge och Danmark där man bedömar gångarter under ryttare på treåringar. Finns verkligen ingen anledning att hetsa iväg och börja rida in dom som 2,5-åringar som många gör här.

Den nya regeln om att man inte behöver ridprov ens för diplom, känns lite som något som har blivit lobbat fram av folk som tänkt skicka sina hästar i träning till det numera ökända utbildningsstallet, som helt plötsligt inte vet hur de ska hinna få hästarna inridna innan testet....

Vad jag förstått så KAN man fortfarande göra ridprov om man vill? Vore det inte bättre att bara ta bort det helt i så fall?
 
En kompis dressyrhäst reds för tionde gången på sitt treårstest. Han fick diplom.

Jag har sett många unghästtester och tycker att många verkar lägga fokus på ridningen istället för visningen vid hand. Hästen springer sig trött vid lösgaloppen för att den inte förstår att den ska galoppera i båda varven till exempel. Saker som med ordentlig förberedelse hade gjort det till en bättre upplevelse för hästen.
 
En kompis dressyrhäst reds för tionde gången på sitt treårstest. Han fick diplom.

Jag har sett många unghästtester och tycker att många verkar lägga fokus på ridningen istället för visningen vid hand. Hästen springer sig trött vid lösgaloppen för att den inte förstår att den ska galoppera i båda varven till exempel. Saker som med ordentlig förberedelse hade gjort det till en bättre upplevelse för hästen.
Helt enig.

Läste också nån som uttryckte att "ridprovet är ju det enda där visaren kan påverka hästen", det finns verkligen ingen sanning i det tycker jag. Både visningen vid hand, lösgaloppen och löshoppningen kan man påverka väldigt mycket som visare. Ofta är folk väldigt nervösa och/eller har förberett hästen för dåligt.
 
Som så mycket annat så tycker jag att detta beror på vad man har med i sitt avelsmål. OM en del i avelsmålet är att hästarna ska mogna tidigt så är det helt rätt att ha med det, och belöna prestationen, på treårstestet.

Men då borde man kanske snarare visa dem som tvååringar och ge poäng för just hur pass klara de verkar vara då.

Om man istället vill ha prestationshästar som håller högt upp i ålder så finns det ingen större poäng med att ha ridprov för knappt treåriga hästar.

Så frågan är vad de vill på SWB? Jag personligen skulle vilja ha prestationshästar som håller högt upp i ålder - men som uppfödare så är det givetvis lättare att tjäna pengar om man fort kan få meriter på hästen. Och det är ju detsamma på de flesta djur, ju tidigare de lägger ägg, ju fortare de växer osv osv desto mer vinst gör man. Ofta har detta dock en negativ korrelation med hälsoaspekter - vilket i långa loppet kan ge lägre vinst (mer veterinärvård - mer kostnader...). Så det är inte helt enkelt.

Men ang hästvälfärd så välkomnar åtminstone jag dessa nyheter. Framförallt för att SWB agerar. De har tagit till sig händelserna och gjort något. Vilken man inte direkt kan anklaga ridsportförbundet för...
 
Man kan fråga sig vad ridprovet med bara godkänd/icke godkänd har för värde överhuvudtaget? Alla hästar jag mött har gått att rida in, även de besvärligaste.
 
Man kan fråga sig vad ridprovet med bara godkänd/icke godkänd har för värde överhuvudtaget? Alla hästar jag mött har gått att rida in, även de besvärligaste.
Jag som varit funktionär i ett årtionde har erfarenheten att det varje år kommer hästar som inte klarar ridprovet av olika anledningar.
 
Jag som varit funktionär i ett årtionde har erfarenheten att det varje år kommer hästar som inte klarar ridprovet av olika anledningar.
Och du menar alltså att de här hästarna inte går att rida in så att de klarar ett enkelt ridprov? Det är inte min erfarenhet.
 
Okej, och du menar alltså att de här hästarna inte går att rida in så att de klarar ett enkelt ridprov? Det är inte min erfarenhet.
Jag skriver ingenting om att rida in, jag skriver att de inte får godkänt ridprov av olika anledningar. Ryttaren får inte sitta upp, får inte hästen att gå i båda varven etc.
 
Jag skriver ingenting om att rida in, jag skriver att de inte får godkänt ridprov av olika anledningar. Ryttaren får inte sitta upp, får inte hästen att gå i båda varven etc.
Men då förstår jag inte varför du skrev det som ett svar till mig? Unghästtestet (3-års test) handlar inte om hur utbildad hästen är så varför ha med ett enkelt ridprov när alla hästar går att rida in, det visar bara om ägaren lagt ned tid på det här och inget alls om hästen.
 
Man kan fråga sig vad ridprovet med bara godkänd/icke godkänd har för värde överhuvudtaget? Alla hästar jag mött har gått att rida in, även de besvärligaste.
Jag är lite inne på samma linje. Vad visar det egentgligen? Att de hästarna accepterar en ryggsäck på ryggen? För mig är inte det samma sak som att den hästen kommer ha hög ridbarhet när den kommer ut i sporten sedan. Och de hästar som på dagen för testet inte accepterar en ryggsäck på ryggen, den kan ju mycket väl vara spänd för dagen. När den mognat mentalt om något/några år kan den ha en fantastisk ridbarhet.
 
Man kan fråga sig vad ridprovet med bara godkänd/icke godkänd har för värde överhuvudtaget? Alla hästar jag mött har gått att rida in, även de besvärligaste.
Ja det är en intressant reflektion.

För ston som ska in i avel direkt tycker jag dock det är viktigt att de får göra sitt ridprov. Annars kommer kanske chansen inte igen.
 
Ja det är en intressant reflektion.

För ston som ska in i avel direkt tycker jag dock det är viktigt att de får göra sitt ridprov. Annars kommer kanske chansen inte igen.
Det hör i och för sig till att visa att hästen går att sitta på, stona visades förr uppsuttet med första fölet innan stamboksförning, och det finns väl de hästar som har någon fysisk defekt som gör att de inte kan ridas men i övrigt tycker jag värdet är väldigt litet och provet kunde gjrt ännu enklare.
 
Senast ändrad:
Man kan fråga sig vad ridprovet med bara godkänd/icke godkänd har för värde överhuvudtaget? Alla hästar jag mött har gått att rida in, även de besvärligaste.
Min som var född 2020 klarade inte ridprovet. Han gick inte heller att rida in, så det finns.
Nu finns han inte mer. Han visade sig ha en obotlig skada i halskotpelaren - eller faktiskt flera helt deformerade kotor och en kanal som var full med förträngningar
 
Min som var född 2020 klarade inte ridprovet. Han gick inte heller att rida in, så det finns.
Nu finns han inte mer. Han visade sig ha en obotlig skada i halskotpelaren - eller faktiskt flera helt deformerade kotor och en kanal som var full med förträngningar
Jag tror att de som avses är friska hästar. Att väldigt skadade hästar inte går att rida in för att de helt enkelt har för ont, saknar balansen som behövs osv osv tror jag inte någon blir förvånad över.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 284
Senast: SiZo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 883
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 342
Senast: miumiu
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 733
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp