Ridsår i arslet.er

Sv: Ridsår i arslet.er

Tack för alla svar!

Det jag finner väldigt konstigt är att jag haft den här sadeln i åtminstone 1,5 år, och aldrig haft några problem med varken skav eller något annat tidigare. Dessutom vägde jag väl en sisådär 8 kg mer när den införskaffades, och jag har inte heller gått upp i vikt nu utan tvärtom, så viktuppgång beror det i alla fall inte på.

Större sits känns också lite knepigt: Den är 17,5", och överdrivet stor är jag inte.

Jag ska testa mjölet/oljan/salvorna som nämnts (och undvika Helosan). Har ett helt fårskinn liggandes här hemma, får testa att slänga på det på sitsen också och se om det gör någon skillnad.
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Jag får skav mellan skinkorna av den tvärgående sömmen i den bakre delen av trollorna. Testade att rida i kill-boxer-kalsonger idag och det var otroligt bekvämt! Inte minsta lilla skav, supernöjd! Kanske kan vara nåt att prova?
 
Sv: Ridsår i arslet.er

jag har specialsadel för mig och min häst, får lik mkt skav i den som i billiga gamla " släng" sadlar, mitt problem är min egen " utformning" av min bak..
Men, testa alla förslag du får här och kanske något av dem passar dig?
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Nu vet jag inte om det var till mig, men för mig funkar det nu med egna hästen och de sadlar vi provat ut:) När jag red på ridskolan var det Hööks ridtrosor som räddade mig. Maken skrattade, de går från knäna till armhålorna ungefär, men det fungerade för det mesta;)
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Fårskinnsrumpvärmare säger jag..Helt outstanding året runt. blir inte för varm ens på sommaren och värmer gott om vintern. :)

Jag har har tidigare varit väldigt tunn och då är det det enda som hjälpt mig att kunna sitta i en sadel öht.
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Kan bara tillägga att Locobase Repair ( även inotiol salva? stavning noll koll, är dock väldigt klddig)är väldigt bra när "skadan redan är skedd" vet dock inte om den hjälper ifö rebyggande syfte.

Hoppas du hittar nått som funkar :)
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Okej. Nu har jag testat både fårskinnsöverdrag, gelpad och strumpbyxor, var för sig och ihop, och kan konstatera att jodå, skavsåren där bak har försvunnit och verkar inte ha några planer på att återvända! Så tack för de tipsen.

Det enda kruxet är att nu har jag fått sår, ehh, längre fram istället. :devil: Och där sätter jag INTE några skavsårsplåster, vill jag gärna tillägga. Vad göra nu?

Suck, om jag inte redan varit tokig hade jag garanterat blivit det nu.
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Hmm nu har jag inte haft ditt problem själv, men aloe vera salva?
Kan inte det vara något?
Det använder jag till allt som gör ont och det brukar fungera bra :)
Om jag har ett riktigt elakt skavsår/brännskada brukar jag bryta av en del från aloe vera "blommorna" jag har hemma och trycka ut kletet så det blir riktigt koncentrerat och det brukar faktiskt fungera riktigt bra :)

Hoppas du får ordning på såren så fort som möjligt! De låter allt annat än trevliga..
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Jag får de problemen när jag ska rida långtur på flera timmar. I förebyggande syfte smörjer jag mig mellan skinkorna med Grolisal salva, dels mjukar den upp huden dels motverkar den friktion. Jag brukar nämligen få vattenblåsor mellan skinkorna annars.

Som tur är så händer det bara när jag rider flera timmar i vanlig sadel (Isl.h) när jag rider i western sadeln klarar jag mig bra så jag tror sadeltypen kan påverka en hel del också
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Okej. Nu har jag testat både fårskinnsöverdrag, gelpad och strumpbyxor, var för sig och ihop, och kan konstatera att jodå, skavsåren där bak har försvunnit och verkar inte ha några planer på att återvända! Så tack för de tipsen.

Det enda kruxet är att nu har jag fått sår, ehh, längre fram istället. :devil: Och där sätter jag INTE några skavsårsplåster, vill jag gärna tillägga. Vad göra nu?

Suck, om jag inte redan varit tokig hade jag garanterat blivit det nu.

Mjuka trosskydd eller bindor kanske, eller smörja, i värsta fall får du undvika att sitta på pullerutten, hur man nu ska det ;)
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Jag får väldigt lätt skav/blåsor och värmeutslag. tillomed på vintern.. tillomed där skinkorna möts och i armhålorna mm.. :crazy:
Barnpuder, Nylonstrumpbyxor, rid-trosor med långa ben i glatt material brukar hjälpa, men av nylon blir jag varm och får då lättare värmeutslag, och av bomull får jag de fina skavsåren.
det jag tycker är bäst i ridbyxväg är mjuka bomullsridbyxor utan skoning.
Gelpad på sadel underlättar för skavsåren, men gör att jag får mer värmeutslag, så det bästa är rumpvärmare för mig.
Jag har flera olika sadlar, hopp, dressyr och western. alltid samma problem. även om jag rider andras hästar/sadlar.
Tycker bäst om att rida barbacka/vojlock.
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Okej. Nu har jag testat både fårskinnsöverdrag, gelpad och strumpbyxor, var för sig och ihop, och kan konstatera att jodå, skavsåren där bak har försvunnit och verkar inte ha några planer på att återvända! Så tack för de tipsen.

Det enda kruxet är att nu har jag fått sår, ehh, längre fram istället. :devil: Och där sätter jag INTE några skavsårsplåster, vill jag gärna tillägga. Vad göra nu?

Suck, om jag inte redan varit tokig hade jag garanterat blivit det nu.

Jag fick skavsår "därfram" när jag satt lite i hängsits och inte kom bak på sittbenen riktigt.

Fast det verkar ju mystiskt att det flyttat sig från bak till fram. :confused:
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Jo, det spelar roll. Jag brukade få sår förr, inte mellan skinkorna, utan hrm, längre fram, men sen jag köpte häst och rider i bra utprovade sadlar har jag inte fått det. Trots att jag rider mycket mer nu.

Nåt knep om man inte kan köpa ny sadel (har inte egen häst, men rider flera ggr/vecka)? Jag får alltid skavsår "lite längre fram" om jag sitter ner i trav länge, eller galopperar mycket. Har provat bomull men den vill inte ligga still, utan söker sig framåt/uppåt. Och folk undrade nog över varför jag efter passet helt plötsligt fick en stor bulle mellan benen :) Plz svara, detta är skitjobbigt!
 
Sv: Ridsår i arslet.er

jag kan ibland så skavsår av trosorna vid ljumskarna när kanten på trosorna liggen an mot senan som går där (om ni fattar:grin: ) skaffade trosor utan sömmar och boxer samt hade på babypuder både före och efter. funkade bra.
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Halvt kl

Ja just det, att det beror på sadeln kan vi nu utesluta eftersom de här nya skaven dök upp när jag red en helt annan häst i en helt annan sadel. Så det är tydligen jag som är vanskapt. ;)

Men då kör vi på vaselin och babypuder den här gången och hoppas att det ger permanent resultat!

elandigaelin: Har du testat en sits i fårskinn? Jag tyckte det var kanon (well, när det gällde att få bort de första skaven i alla fall...). Och ja, det där med att folk undrar vad i helvete man pysslar med när man kommer gående med benen två meter isär från varandra har jag också haft nöjet (...) att vara med om nu. Var också fantastiskt kul när ragget skrattade i fem minuter när han fick veta skälet till att vi inte kunde ses. :angel:
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Jag får ridsår direkt om jag rakat mig i underlivet, så tänk på det... Själv är jag dömd till ett liv med brassevax om jag vill vara hårlös;)
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Jo, en sadel ska fungera lika bra för ryttaren som för hästen :) Har du testat Pierre R*bert trosor? De sitter hur bra som helst, rör sig inte en millimeter när man rider.
Testa annars med gelsits, smörj med zink på såren för att få dem att läka. Att äta kiwi hjälper också :idea:

Sitter du som du ska då? Eller har det hänt något den senaste tiden som fått dig att förändra sitsen?
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Nu kör jag redan på den sistnämnda metoden, men å andra sidan kanske det kan orsaka att huden där nere blivit känsligare med tiden och därmed mer utsatt för skav? Fan, det har jag inte haft en tanke på, intelligenseliten hallå. :angel: Skulle det bero på det blir det ju knivigt, för där har vi en sak jag inte är öppen för att experimentera med, så att säga...

Pettsson: Det tror jag inte, då skulle nog instruktören ha sagt något.
Äter jag kiwi kommer jag få sår i munnen istället... :D Gelsits fungerade som sagt tyvärr inte; Det gick bra för att motverka de första skaven, men inte de här.
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Nåt knep om man inte kan köpa ny sadel (har inte egen häst, men rider flera ggr/vecka)? Jag får alltid skavsår "lite längre fram" om jag sitter ner i trav länge, eller galopperar mycket. Har provat bomull men den vill inte ligga still, utan söker sig framåt/uppåt. Och folk undrade nog över varför jag efter passet helt plötsligt fick en stor bulle mellan benen :) Plz svara, detta är skitjobbigt!

När det var som värst köpte jag (dyra) ridtrosor från Hööks, med lite längre ben och väldigt höga (typ till armhålorna;) ) och de hjälpte faktiskt ganska bra! Inte snygga, men vad gör väl det?
 

Liknande trådar

Ridning Hej, Finns det någon som har ett riktigt bra tips mot ridsår? Jag har alltid ridsår, blödande, smärtsamma sådana. Får plåstra om mig...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 849
Senast: saannisen
·
Hästmänniskan Hej! :) Vet att det finns liknande inlägg, men inte fått nåt svar därifrån som fungerar... Det är så att jag får skavsår på baksidan...
2 3
Svar
45
· Visningar
9 582
Senast: eigollet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp