Konstanta ridsår

Sv: Konstanta ridsår

Har testat att rida med knäskodda ridbyxor - katastrof! Har faktiskt inte strumpbyxor så ofta längre, orkar liksom inte ta på mig det haha. Varken strumpbyxor eller knäskott hjälper :(

Tja jag tänkte inte på knäskodda, själv red jag i jeans (från HM, stora, lite pösiga, inte tighta) ett tag och det gick jättebra och skavsårsfritt. Knäskodda där knänas skoning har fäste -tex läder, minns jag inte hur det kändes att rida i.

Nu kan jag rida i helskodda igen utan problem alls faktiskt. (men det skavproblemet var nog rent ut sagt mer intimt...)

(om sits, lite svårformulerad fråga kanske, men sitter du på rumpfläsket och har det mot sadelkanten, eller tänker du på dina två hårda sittben och uhm blygdbenet. Det är kanske när sadeln tillåter trekantsittning som skinkskav motverkas hos mig.)
 
Senast ändrad:
Sv: Konstanta ridsår

Har testat att rida med knäskodda ridbyxor - katastrof! Har faktiskt inte strumpbyxor så ofta längre, orkar liksom inte ta på mig det haha. Varken strumpbyxor eller knäskott hjälper :(


Skrev helskodda inte knäskodda ;) Men fy vad jobbigt. Kan du inte smörja med en fet salva och ha bomul som ngn föreslog=? hehe vilket problem :P
 
Sv: Konstanta ridsår

Det är kanske sadeln, men jag har fått skav av alla sadlar jag testat. Har köpt en ny sadel nu, tror inte det finns chans till någon annan sadel pga hästens konstiga rygg... Men det är sjukt vilka skav jag får :/


Jag med, utom just den jag till slut hittade, och den har jag haft ett år nu och inte haft ens en tendens till skav.
Får du skav om du rider på en annan häst med en annan sadel?
 
Har själv känslig hud och smalt mellan sittbenen med ibland förekommande savsårs problem. Vitt vaselin är det bästa tycket jag då det inte "smälter in" i huden lika snabbt som annan fet salva. När det är som värst blir det även de gamla helskodda ridbyxorna på, med riktig skinnskoning och inte syntet. Hopplöst svårt att hitta idag så jag håller hårt i mina. :)

Har förkärlek för sadlar med smala bommar (typ Kieffer). Vilket ställer till poblem då jag rider islänning och där de flesta sadlar har lite bredare bom. Inte kul....... :/
 
Ett tips som ingen verkar ha tänkt på.

Glidmedel! Och det ska inte vara vattenbaserad, utan den ska vara silikonbaserad! Det är viktigt att den inte sjunker in.

En fundering till, skav får du av friktion, du ska sitta still i sadeln, så det kan hjälpa att ta kontakt med en tränare för den biten. Denne kan också väldigt enkelt se om sadeln passar dig eller inte.

Det är lätt att glömma bort att sadeln även ska passa en själv och inte bara hästen.
 
Jag har exakt samma problem. Jag satte Compeeds hälplåster på sittbenen (där jag fick skav och det funkade perfekt! :-)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tänkte kolla om någon annan har samma problem och hur ni löst det i så fall. Har problem med min svanskota och har haft mer eller mindre...
2
Svar
25
· Visningar
1 883
Senast: super
·
Ridning Hej, Finns det någon som har ett riktigt bra tips mot ridsår? Jag har alltid ridsår, blödande, smärtsamma sådana. Får plåstra om mig...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 762
Senast: saannisen
·
Hästmänniskan Som rubriken säger: Jag får ridsår i arslet, alltså mellan skinkorna. Vi talar inga små skavsår med lite bortnött hud, vi talar...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 267
Utrustning Nu när det har varit varmare än vanligt så får jag ridsår stora som Gottland. Har provat; cykelbyxor, vasselin, talk och inget av detta...
Svar
5
· Visningar
3 754
Senast: Lorelie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Roliga bilder och memes om katter!
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp