Konstanta ridsår

Sv: Konstanta ridsår

Har två olika sadlar och får skav i båda. Har testat andra sadlar och samma sak så känns inte som det, men kanske borde testa en riktigt bra sadel?
Tyvärr är det ju skillnad på sadel och Sadel! De dyrare kvalitetssadlarna är oftast extremt mycket bättre utformade med fokus på ryttarens sits - att de ska främja en anatomiskt korrekt sits - medan märkena i det lägre nyprisintervallet inte bara är billigare pga billigare läder/material/tillverkningskostnader utan även designdetaljer såsom hur de ska lösa ekvationen att ha mjukt läder, rätt stoppning i sätet, rätt vidd på midja och säte, placering av stigläderskrämpor, sömmar, knästöd etc... På de punkterna lönar det sig ofta att betala för sadelmakarens erfarenhet och hantverksmässiga yrkeskunnande in på smådetaljerna, då sadeln ska ha en livslängd som matchar hästens.
 
Sv: Konstanta ridsår

Ja visst det kan jag hålla med om. Jag rider i en kieffer som inte var billig, men kanske passar den inte just mig. Det är bara tråkigt för som student de närmsta 5 åren känns det inte lätt att köpa en dyr (om än prisvärd) märkessadel! Men finns det ingen tillfällig lösning på ridsåren så får jag väl helt enkelt vinna på lotto haha ;) Tack för hjälpen iaf! Då kan man väl konstatera helt enkelt att det mest troligt är sadeln. Det kan man ju ändå hoppas på så att man kan bli av med såren genom att byta sadel :)
 
Sv: Konstanta ridsår

Jag red en gång i en kieffer, varken ny eller gammal vid tillfället. Fy vad skarp och obekväm den var för mig. Provade just en santa cruz hoppmodell, använd nåt år, den skavde också men på sittbenen. Provade också en SC dressyr som var hur skön som helst.

Det är stor skillnad på människor, hur bred skelettet är, hur breda lår man har osv, osv.. ex Agda kan ha bra sits i en sadel, där Berta inte ens har möjlighet att sitta rätt. Därför skall man inte gå efter vad någon annan tycker att är bekvämt, eller ger bra stöd. Man måste prova själv.
 
Sv: Konstanta ridsår

Hej!

Jag har aldrig haft problem med skavsår i ridningen men jag har vandrat mycket så jag har fått skavsår på de flesta ställen ändå :P För mig låter det som om du har väldigt många lager på dig! Trosor, underställ, cykelbyxor och ridbyxor!? Prova med att plocka bort cykelbyxorna, annars så "trycker" du ihop skinkorna och dom kan inte röra sig vilket innebär att "skavet" blir på exakt samma punkt hela tiden. Kanske värt att testa?
 
Sv: Konstanta ridsår

Testa att lägga en padd under sadeln (eller ta bort den om du redan har en) och se om den ändrade vinkeln som blir gör det bättre eller sämre. Kom på att för mig var det så att jag red i en sadel som jag fick jättemycket skav av stundtals, och andra perioder gick det riktigt bra. Tror anledningen var att hästen ändrade sig. När sadeln låg bra på hästen så fick inte jag ont, och när den låg på ett annat sätt (pga att hästen ändrade sig liiiite) så fick jag skav.

Nuvarande sadlarna ligger bra hela tiden, oavsett hur hästen ändrar sig (ibland blir den ena för vid, och då lägger jag en fårskinnspadd under och den ligger perfekt igen tills hästen breddat sig. japp, han är som en jojo i sadelläget O_o)
 
Sv: Konstanta ridsår

De gånger jag fått skav mellan skinkorna, upp mot svanskotan, har det hjält mig att stoppa lite bomull mellan skinkorna. :o

Jag har dragit ut en bomullstuss till en ett par cm bred sträng, lagt mellan skinkorna upp mot svanskotan och sen kunnat rida som vanligt. Det är om jag blir svettig mellan skinkorna som det skaver och bomullen suger upp fukten så det inte blir någon friktion. Låter nog lite märkligt men det fungerar för mig. :D

Testat silonsalva i rumpvecken? Sån salva som iaf tidigare användes på blöjbarn, finns på apoteket. :)
 
Sv: Konstanta ridsår

Strumpbyxor ska minska friktionen vilket ska hjälpa mot skavsår har jag hört ;)
Har du inte, vilken lyx haha! Ja får skavsår av rumpvärmare med, det enda som hjälper är en gel seat men den går sönder direkt... Och hjälper bara mot skavsåren på baksidan av låren


Jag fick snarare riktigt sår av att rida med strumpbyxor... Har du provat helskodda ridbyxor istället? Min vän fick sår av tygskodda och provade helskodda och då fick hon inte sår längre..Jag får skav mellan benen ibland av troskanterna. Gör sååå ont! :p
 
Sv: Konstanta ridsår

Jag fick alltid skavsår innan. Aldrig nu längre, trots att jag har bytat till en hårdare sadel! jag tror att man får det beroende på hur man sitter i sadeln. Om man nu sitter rätt ska man inte få några sår.

Så prova, du ska inte sitta för långt fram och inte för långt bak, utan precis på mitten. så jag märker av när jag råkar komma lite fel med sitsen, då får jag sår direkt :p
 
Sv: Konstanta ridsår

Kl

Jag får skavsår om jag skrittar för mycket. Därför undviker jag att skritta ;)
 
Sv: Konstanta ridsår

Ska testa det! Har en ny sadel nu, hoppsadel. Hästen hade ändrat sig så mycket i ryggen, fanns bara 1 av 20 sadlar som vi provade som han tyckte om... Får inte skav på baksidan av låren längre men mellan rumpan - herregud. Kan seriöst inte sitta ner på en stol haha. Ska testa med bomull :)
 
Sv: Konstanta ridsår

Usch jobbigt :/ samma för mig, jag får leda hästen halva ridpasset när han bara ska skrittas ;)
 
Sv: Konstanta ridsår

Skippa helskodda ridbyxor ett tag?

(Fast det var tänkt mot skavsår på låren, dvs byxorna halkar mot sadeln istället för du mot byxorna, mot skinkbiten vet jag inte. Får det ibland, inte ibland, vet inte vad gör olika.)
 
Senast ändrad:
Sv: Konstanta ridsår

Funkar tyvärr inte alls bra med knäskodda ridbyxor, blir faktiskt värre! Även baksidan av låren :( ;)
 
Sv: Konstanta ridsår

En enda gång har jag haft skavsår mellan skinkorna, och det berodde på sadeln. När jag bytte den så försvann problemet.
 
Sv: Konstanta ridsår

Ja det stämmer nog. Får samma skavsår även när jag (enligt min dressyrtränre) sitter rätt så tror inte det är boven i dramat faktiskt. Men mycket tänkvärt ändå!
 
Sv: Konstanta ridsår

Har testat att rida med knäskodda ridbyxor - katastrof! Har faktiskt inte strumpbyxor så ofta längre, orkar liksom inte ta på mig det haha. Varken strumpbyxor eller knäskott hjälper :(
 
Sv: Konstanta ridsår

Det är kanske sadeln, men jag har fått skav av alla sadlar jag testat. Har köpt en ny sadel nu, tror inte det finns chans till någon annan sadel pga hästens konstiga rygg... Men det är sjukt vilka skav jag får :/
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tänkte kolla om någon annan har samma problem och hur ni löst det i så fall. Har problem med min svanskota och har haft mer eller mindre...
2
Svar
25
· Visningar
1 917
Senast: super
·
Ridning Hej, Finns det någon som har ett riktigt bra tips mot ridsår? Jag har alltid ridsår, blödande, smärtsamma sådana. Får plåstra om mig...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 794
Senast: saannisen
·
Hästmänniskan Som rubriken säger: Jag får ridsår i arslet, alltså mellan skinkorna. Vi talar inga små skavsår med lite bortnött hud, vi talar...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 275
Utrustning Nu när det har varit varmare än vanligt så får jag ridsår stora som Gottland. Har provat; cykelbyxor, vasselin, talk och inget av detta...
Svar
5
· Visningar
3 759
Senast: Lorelie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp