Ridskola eller egen ponny?

mian1

Trådstartare
Min dotter, som snart är 4, har börjat på ridlekis. Pga få ponnys och än så länge litet barnunderlag så är hon oftast där själv, men hon tycker att det är fantastiskt roligt. Våra hästar hemma duger inte att rida på längre utan hon drömmer om en egen ponny som ska vara svart och "mjuk, men med hårda ben och inga batterier" :D

Med barn vet man ju aldrig hur länge ett intresse håller i sig, men OM hon fortfarande gillar ponnys nästa sommar så kan jag tänka mig att iallfall hyra en barnponny för att se om intresset är tillräckligt för att vilja rida ofta och inte bara en gång i veckan. Maken vill köpa en ponny, helst i går. Vi har två ponnyfrälsta i familjen och maken vill gärna ha en tömkörd shettis att jogga med ;)
Men vi är iallafall överens om att vi inte ska skaffa en ponny som bara står här för att vi kan ha ponny och för att vi hoppas att dottern blir hästintresserad.

Vad brukar vara roligast för de små? Att rida eller att vara med på ridskola? Alltså själva ridningen eller att få vara med i gemenskapen i ridskolan, med beröm från fröken och sånt?
Ni som har/haft egna ponnys till era små barn - har de använts eller har barnen tröttnat? Från vilken ålder kan man ana om det faktiskt finns ett eget intresse eller om barnet bara härmar mamma & pappa?
 
Sv: Ridskola eller egen ponny?

Klart att hon ska ha en svart, mjuk och framförallt batterilös ponny!:rofl:


Min dotter fick ponny då hon var 2½. Vi var iväg på knatteridning en gång i veckan och en sommar (då var hon nog 4) hade två andra shettisungar sina ponnys här. Då kom en ridlärare hit en gång i veckan och hjälpte dem. Sablans så kul vi hade den sommaren. Vi var tre mammor, tre jämnåriga flickor med vars en shettis med tillhörande vagn. Vi gjorde en liten ridbana i vår ena hage och byggde banor med koner, lite bommar och annat kul. Flickorna red (eller så körde vi) 6 dar i veckan den sommaren. Det gick åt hur mycket glass som helst....

Och inte fasen tröttnade min dotter på att rida. Vi har kvar shettisen, numera är hon bara sällskapsdam till de andra hästarna.
 
Sv: Ridskola eller egen ponny?

Vi bor ju på egen gård. Då är det ganSka lätt att säga -KÖP. Har du möjlighet så köp en ponny till henne. För visst kaN hon fortsätta på ridlekis ändå?
 
Sv: Ridskola eller egen ponny?

Men om nu maken är med på noterna så varför inte? Jag tror ju att barnen tycker det ä'r ett kul sätt att umgås med sina föräldrar på också, speciellt om man till vardags tillbringar dagarna på dagis/jobb så kan det vara kul att ha de intresset ihop.

SJälv skaffade jag shettis långt innan barnen kom och har inställningen att det är min shettis och mitt ansvar, men vill någon av döttrarna rida/köra så gärna det. "Egen" ponny får de den dagen de tar ansvar för den själv (eller den dagen de säger de vill ah en om jag känner mig själv rätt...;) )

Jenny
 
Sv: Ridskola eller egen ponny?

Vi bor ju inte så att vi kan ha hästar hemmavid, så vårt barn började på ridlekis. När hon var 7 införskaffades den förrsta ponnyn.

En del barn tycker ju att alternativet ridskola/ridlekis är kul för den sociala biten.
 
Sv: Ridskola eller egen ponny?

Just nu finns inte pengarna att investera i en bra ponny (höggravid, växellådan på bilen sönder igen = SantaFe har skitkvalitet på sina delar och i höst + vår ska maken vara hemmapappa halvtid så halva hans lön försvinner) och med en ny bebis blir det kanske körigt med tid till en ny familjemedlem. Men sen!!! OM nu intresset håller i sig. Då kanske vi börjar kika efter en genomsnäll barnponny utan fång och eksem (det tycker jag är viktigare än "utan batterier"). Jag har redan bestämt att hagarna som vi renoverar och ska så om ska sås med vallfrö med låg sockerhalt och maken har börjat mäta ponnybox i stallet efter väggarna från boxen som han fd joggingshettis bodde i.
Dessutom kommer ju Lillan att få en lillebror i sommar. En brorsa som kan ta över shettisen när Lillan blivit b-ponnylång....
 
Sv: Ridskola eller egen ponny?

Vi bor ju på egen gård. Då är det ganSka lätt att säga -KÖP. Har du möjlighet så köp en ponny till henne. För visst kaN hon fortsätta på ridlekis ändå?

Precis vad jag tänkte skriva, och jag bor inte ens på gård...:D
 
Sv: Ridskola eller egen ponny?

Vi hade ju shettisar hemma på gården redan innan barnen kom och ärligt talat så har jag lite medvetet låtit ponnyerna ha en ganska anonym tillvaro för barnen. Vi gosar med dem ibland, borstar lite ibland och rider då och då.

Äldsta dottern började på ponnyridskola i vintar och är ungefär lika duktig på att rida som de andra i gruppen som hade ridit 1-2 terminer när vi började. Det jag ser som en fördel är att denna ridning ju faktiskt blir av, hemma är det alldeles för lätt att man tar den tiden till något annat än att lära barnen rida.
(fast jag hoppas det blir bättre när barnen blir något större och vi får en egen paddock)
 
Sv: Ridskola eller egen ponny?

"Klart" att ni så småning om ska köpa tösen en ponny.

Men den socialabiten är viktig, vi har alltid haft en shettis på gården åt vara tjejer, men dom har också gått på ridskola för att lära sig att hadskas med andra ponnier/hästar för annars tror jag att de blir "lurade" när de träffar andra ponnyn för att de tror att "alla" beter sig lika och då är ju skade risken stor.

Så köp en ponny när ´ni är redo men låt henne fortsätta på ridskola dels för den socialabiten och sedan för att lära sig hanskas med andra ponnier.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 528
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 166
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 791
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 333
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp