Vilka grunder är det du saknar? Det du beskriver är grunder i min värld? Varför är det viktigt att berätta att fler inte är nöjda?
Du ifrågasätter i allra högsta grad deras kompetens i den här tråden. När du som förhållandevis grön elev vet bättre än din (förhoppningsvis utbildade) ridlärare hur du ska bli en bättre ryttare är det precis som att säga att du vet hur deras jobb ska utföras. Hade jag berättat för sotaren hur dennes jobb ska utföras är det ju precis samma sak som att jag inte tycker eller tror att hen själv vet.

Med det sagt. Man får berätta för en ridlärare vad man har för mål. Man får berätta att man skulle vilja ha mer feedback i stunden (de flesta av oss gör vårt bästa med åtta elever i gruppen) och man får berätta att man tycker det är svårt att hitta motivationen i långsamt arbete. Det är helt okej! Men det blir lite surdegsstämning om man ska gå runt och vara missnöjd, lufta missnöjet med gruppkompisarna men ändå har ingen the guts att berätta för ridläraren vad man saknar och önskar sig?
Jag tror du missförstår mig. Jag har inte svårt att hitta motivation men vi får inte öva grundridning. Vi har fortfarande inte övat halvhalter. Vissa saker ska bara sitta utan genomgång, alltså vi får inga instruktioner, jRidvägar t.ex. Den enda ridväg vi fått öva på är snett igenom ;) Sen rider jag för en utomstående, helt andra förväntnininar och där blev det väldigt tydligt att det var massa saker jag lärt in fel. Jag fick feedback på en massa saker, hade min ridlärare lyft detta? Nej, inte en enda gång. inte okej att man ska höra saker från andra ryttare eller utomstående instruktörer, men tur att jag fick reda på det för annars hade jag väl fortsatt med alla dess felinlärda beteenden.
 
Jag tror du missförstår mig. Jag har inte svårt att hitta motivation men vi får inte öva grundridning. Vi har fortfarande inte övat halvhalter. Vissa saker ska bara sitta utan genomgång, alltså vi får inga instruktioner, jRidvägar t.ex. Den enda ridväg vi fått öva på är snett igenom ;) Sen rider jag för en utomstående, helt andra förväntnininar och där blev det väldigt tydligt att det var massa saker jag lärt in fel. Jag fick feedback på en massa saker, hade min ridlärare lyft detta? Nej, inte en enda gång. inte okej att man ska höra saker från andra ryttare eller utomstående instruktörer, men tur att jag fick reda på det för annars hade jag väl fortsatt med alla dess felinlärda beteenden.
Jag missförstår dig nog inte alls? Du har ingen dialog med din ridlärare och tror att det du söker finns någon annanstans.

Du behöver inte ha mitt medhåll eller förståelse för detta.
 
Som jag sa innan, så verkar ju inte du ha något förtroende för kompetensen på ridskolan du rider på idag. Byt ridskola.

Jag har ju redan sagt att jag tycker att du ska lyfta vad du saknar (den direkta feedbacken) men det vill du inte göra och då kommer du inte få någon förändring i instruktionerna. Du kommer inte börja sitta rakare för att du galopperar mer, det kommer snarare vara svårt att få ena galoppen om du sitter snett. Egentligen är det rätt bra sitsträning att rida övningar långsamt och rider man lika mycket undan för vänster respektive höger skänkel brukar man hamna rätt rakt ändå. Men det kräver ju att man har ögon på marken som berättar när man hamnar mitt överhästen och inte, eftersom ens egen hjärna luras med en. Problemet vi har, som tränar basic manöverering av häst först, sedan lite galopp, sedan mer galopp i grupp och SEN mer inverkan, är att alla elever tycker att det är skittråkigt att behöva "bara skritta igen" och engagerar sig inte för att de tycker att det går för långsamt och innan hade man ju en stadig utvecklingskurva uppåt där man tydligt såg att man gick framåt månad till månad. Platån som kommer när man ska börja lära sig att rida med mer inverkan är sällan kul för någon, speciellt inte en som vill rida fort. Men den är helt oundviklig att ta sig igenom för att kunna bli en bra ryttare som inte sliter onödigt mycket på hästarna.
Vi får knappt instruktioner. Sorgligt.
 
Jag missförstår dig nog inte alls? Du har ingen dialog med din ridlärare och tror att det du söker finns någon annanstans.

Du behöver inte ha mitt medhåll eller förståelse för detta.
Ingen som har dialog med denne. Jag har ridit på ridskola där varje elev får individuell feedback efter ett ridpass, och även mitt i.
 
Tänker att om man trivs bättre på en annan ridskola och känner sig missnöjd med den man rider på men inte vill före en dialog med ridskolan om vad man är missnöjd med så är det väl enklast att byta till den man är nöjd med.

Är ju oxå svårt för ridläraren och ridskolan att utveckla sina lektioner om eleverna fortsätter dyka upp och betala för tjänsten utan att berätta om de är missnöjd, återkommande elever är ju lätt att se som nöjda elever tills de säger motsatsen
 
Elever som ridit på en annan ridskola, lika lång tid som jag har kommit längre. Vi travhoppar fortfarande :(, och så kommer man till den andra ridskolan, jag är på en lägre nivå en de som ridit motsvarande tid som mig. Hänger jag med när de galopperar? Kan jag galoppera på böjt spår. Nej. Vi gör aldrig de här sakerna. Där har jag i alla fall fått prova på det.
 
Tänker att om man trivs bättre på en annan ridskola och känner sig missnöjd med den man rider på men inte vill före en dialog med ridskolan om vad man är missnöjd med så är det väl enklast att byta till den man är nöjd med.

Är ju oxå svårt för ridläraren och ridskolan att utveckla sina lektioner om eleverna fortsätter dyka upp och betala för tjänsten utan att berätta om de är missnöjd, återkommande elever är ju lätt att se som nöjda elever tills de säger motsatsen
På den andra ridskolan, där flyttar de upp hela GRUPPEN, de har ett tydligt mål för varje ridgrupp, de utgår från ridsportförbundets ryttarmärken. Här ändras inte gruppnivån. Du kan rida i samma grupp i många år. Det är väl deras koncept, grupperna ska vara på en viss nivå, en viss dag, en viss tid, enskilda elever flyttas upp, inte gruppen.
 
Tänker att om man trivs bättre på en annan ridskola och känner sig missnöjd med den man rider på men inte vill före en dialog med ridskolan om vad man är missnöjd med så är det väl enklast att byta till den man är nöjd med.

Är ju oxå svårt för ridläraren och ridskolan att utveckla sina lektioner om eleverna fortsätter dyka upp och betala för tjänsten utan att berätta om de är missnöjd, återkommande elever är ju lätt att se som nöjda elever tills de säger motsatsen
ja, jag kommer byta.
 
Resten av gruppen (som helhet) kanske inte är mogen att gå upp en nivå?
Folk börjar/slutar i grupper hela tiden. Vill du byta till en mer avancerad grupp så stäm av med din ridlärare om det finns någon som passar.

Upplägget med hästar, tider och nivåer brukar generellt följa att de med mer vana rider senare på kvällen. (Och de hästar som behöver gå med mer vana ryttare går då också.)

En ridskola brukar ha en plan för alla sina grupper och ofta så tränar grupperna på samma saker, men med högre krav/fler moment ju mer avancerad gruppen är.
Om du är en mer van ryttare än övriga i nuvarande gruppen så kan du ju försöka göra övningarna lite mer noggrant och precist. Du kan också träna på att känna efter vilket ben hästen har i backen. Tajming och att få ihop flera saker samtidigt är rätt svårt.

Vilka ridvägar eller gångarter ni tränar på spelar mindre roll, det är hur du färdas till häst som är av betydelse. (Om du vill förbättra ridningen och precisionen.)

Jag tycker upplägget låter bra med bakdelsvändning osv. Har man det med sig från början så är det mycket som underlättas senare - för polletten hinner trilla ner innan det kopplas ihop med fart. Det tar ett par år innan man som ridskoleryttare kan göra en bra vändning på bakdelen. Även om man gör det ofta på lektionerna.
 
Hahha, jag kommer inte diskutera. de har sitt upplägg, man börjar i fel ända, man tränar inte galopp, vilket man gör på andra ridskolor, vi galopperar aldrig på volt, t.ex, man lär sig inte stå i lätt sits i galopp, men man börjar med framdelsvändningar och skänkelvikningar, men inte enkla ridvägar. Jag vet en annan ridskola som har upplägget att man befäster grunderna först. har man ridit innan, då gör man ju de här övningarna perfekt, och då flyttas man upp. Här flyttar man inte upp hela gruppen. Den andra ridskolan där lir man inte uppflyttad för att man gör perfekta framdelsvändnignar eller skänkelviknignar. Det kommer senare där. Deras koncept passar helt enkelt inte mig, har jag kommit fram till. Jag har alltså slängt bort x antal år. De som ridit på andra ridskolor kan helt andra saker, de kan galoppera, de kan hoppa i galopp och det är ju det jag behöver öva: grunderna helt enkelt.

Jag förstår inte vad du menar med att flytta upp hela gruppen. Det konceptet har jag nog aldrig varit med om. En grupp (d.v.s. en dag+tid) har en nivå. När en ryttare i gruppen har blivit tillräckligt duktig har ridläraren meddelat att hen tycker att ryttaren borde flyttas upp en grupp och föreslår en ny dag+tid. Ryttaren får då välja om hen vill/kan den nya tiden (i en ny grupp).

Det bästa är att prata med ridläraren om dina tankar. Hen är inte tankeläsare. Eller byta ridskola.
 
På den andra ridskolan, där flyttar de upp hela GRUPPEN, de har ett tydligt mål för varje ridgrupp, de utgår från ridsportförbundets ryttarmärken. Här ändras inte gruppnivån. Du kan rida i samma grupp i många år. Det är väl deras koncept, grupperna ska vara på en viss nivå, en viss dag, en viss tid, enskilda elever flyttas upp, inte gruppen.

Men det borde ju betyda att alla i gruppen måste vänta in den som lär sig långsammast? Låter inte som ett bra upplägg för någon!
 
Men det borde ju betyda att alla i gruppen måste vänta in den som lär sig långsammast? Låter inte som ett bra upplägg för någon!
Det händer i bland på min ridskola att om en hel grupp är väldigt nära att få flytta upp, att man inväntar några elever ett par månader för att hålla ihop en grupp där elever blivit bra kompisar/bra grupp. Det tycker jag är bra, man kan ju sätta de riktigt duktiga på lite svårare hästar. Är någon långt bättre än de andra diskuterar man med den personen så klart.

TS @återvändare , Det känns lite som att du krånglar till det för dig själv? Det finns ju bara två alternativ och du vill inte prata med dina ridlärare - så då får du byta helt enkelt. Jag hade dock inte räknat med att få hoppa upp i nivå på nya ridskola om du som du säger saknar grunder och inte kan galoppera.
Dessutom, om du inte tänker prata med dina ridlärare får du nog vara beredd på att behöva byta ridskola ett par gånger innan du hittar en ridlärare som lär ut som du vill utan att du behöver prata med hen :)
 
Det händer i bland på min ridskola att om en hel grupp är väldigt nära att få flytta upp, att man inväntar några elever ett par månader för att hålla ihop en grupp där elever blivit bra kompisar/bra grupp. Det tycker jag är bra, man kan ju sätta de riktigt duktiga på lite svårare hästar. Är någon långt bättre än de andra diskuterar man med den personen så klart.

TS @återvändare , Det känns lite som att du krånglar till det för dig själv? Det finns ju bara två alternativ och du vill inte prata med dina ridlärare - så då får du byta helt enkelt. Jag hade dock inte räknat med att få hoppa upp i nivå på nya ridskola om du som du säger saknar grunder och inte kan galoppera.
Dessutom, om du inte tänker prata med dina ridlärare får du nog vara beredd på att behöva byta ridskola ett par gånger innan du hittar en ridlärare som lär ut som du vill utan att du behöver prata med hen :)
Jag kommer byta.
 
Är ridskolan med i svenska ridsportförbundet? Och är ridlärarna utbildade?
Om dom är med i förbundet så kan du ta kontakt med dom och påpeka dina synpunkter men om det gör någon nytta vet jag inte.
Är dom inte med så är det bara att byta ridskola och lägga den gamla bakom dig
 
Jag kommer byta.
Jag är på nivå med min grupp, och över och det är för att jag har ridit mer parallellt. Med grunder menar jag t.ex lätt sits, men det kanske inte är grunder. Hur som haver det gör de tidigt på den andra ridskolan. Men enligt ridläraren som skrev så är skänkelikningar grunder :). Jag kanske krånglar till det i min beskrivning. När jag ridit på den andra ridskolan har jag gjort saker vi inte gör. Vi galopperar, men inte i den omfattningen.När jag ridit där har jag inte haft några problem att hänga med. Vi galopperar inte på volt,någon gång har vi gjort det, men här gör de det varje lektion. Vi travhoppar, jag har hoppat i galopp. Jag vill prova på mer saker, jag vill utvecklas, men vi gör samma, samma. Jag är inte en person som går in i diskussion. Jag rider kvar, men sen byter jag när jag får plats :). Men som jag skrev ovan. Jag red x antal månader och sen för utomstående, då fick jag feedback på hundrafemtio saker, vilket var bra, för annars hade jag fortsatt. Den feedbacken skulle kommit från min ordinarie ridlärare men den kom från andra instruktörer och från andra ryttare som inte sett mig rida innan.
 
Är ridskolan med i svenska ridsportförbundet? Och är ridlärarna utbildade?
Om dom är med i förbundet så kan du ta kontakt med dom och påpeka dina synpunkter men om det gör någon nytta vet jag inte.
Är dom inte med så är det bara att byta ridskola och lägga den gamla bakom dig
Ja, och ja. De flyttar upp enskilda individer, inte hela grupper.
 
Det händer i bland på min ridskola att om en hel grupp är väldigt nära att få flytta upp, att man inväntar några elever ett par månader för att hålla ihop en grupp där elever blivit bra kompisar/bra grupp. Det tycker jag är bra, man kan ju sätta de riktigt duktiga på lite svårare hästar. Är någon långt bättre än de andra diskuterar man med den personen så klart.

TS @återvändare , Det känns lite som att du krånglar till det för dig själv? Det finns ju bara två alternativ och du vill inte prata med dina ridlärare - så då får du byta helt enkelt. Jag hade dock inte räknat med att få hoppa upp i nivå på nya ridskola om du som du säger saknar grunder och inte kan galoppera.
Dessutom, om du inte tänker prata med dina ridlärare får du nog vara beredd på att behöva byta ridskola ett par gånger innan du hittar en ridlärare som lär ut som du vill utan att du behöver prata med hen :)
men då flyttar de alltså upp en hel grupp, tycker det är bättre, hur gör de då? Får de byta tid?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
698
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 185
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 117
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp