Men sen handlar det mycket om brist på feedback. Du ska inte behöva be om det. andra ridskolor har upplägget individuell feedback, varje lektion. Det har vi inte. Alla jag pratar med säger samma sak som mig. Men nu ska jag byta i alla fall.
 
Ja, det är från lektion 1 alltså, från scratch. de som aldrig suttit på en häst ska flytta sid-värts ;), men då är det väl bra då.
 
Så det du saknar i lektionsupplägget är att galoppera, rida i lätt sits och galopphoppa?
Bland annat ja, för det är saker som du behöver kunna och som man gör tidigare på andra ridskolor. Feedback, saknar, jag och jag saknar instruktioner hur saker ska göras. jag ska inte själv behöva lista ut hur saker ska göras. Sen som det är nu, om du ligger på en nivå som är målet eller vad man ska säga, så blir det ännu mer fokus på bristande feedback man lämnas åt sitt öde, i stället hade de kunnat anpassat uppåt.
 
Och jag tycker det är viktigare att få en bra grundsits. Jag tror det tog 3? år innan vi började med lätt sits och ännu längre innan vi började med trepunktssits när jag började rida.
Absolut, det övar vi på. jag märker också att det beror på vem man pratar med. Dressyrdamerna bara tittar på mig hahha men de har väl ridit så länge så de inte har det behovet.
 
Precis, men så är det här. Dressyrövningar innan man kan sitta rakt på hästen.och det är verkligen inte bra för självförtroendet att då hela tiden misslyckas. Kommer det då in personer som ridit innan, då fixar de de här.övningarna. Det är precis som att upplägget bygger på att man ska ha ridit innan.
 
en annan ridlärare på en annan ridskola, trodde mig inte när jag berättade vad vi gör. Det säger en hel del eller?
Vissa rider utan stigbyglar jättelänge innan de får rida med stigbyglar. Vissa lär sig skänkelvikning innan framdelsvändning. Vissa börjar galoppera en och en på långsida, andra flera på volt. Finns många olika sätt och du kommer nog få lika många svar som det finns ridlärare om vad som är ”rätt”. Däremot kommer nog alla känna igen sig i att det alltid kommer finnas elever som inte själva vet vilken nivå de är på.
Bland annat ja, för det är saker som du behöver kunna och som man gör tidigare på andra ridskolor. Feedback, saknar, jag och jag saknar instruktioner hur saker ska göras. jag ska inte själv behöva lista ut hur saker ska göras. Sen som det är nu, om du ligger på en nivå som är målet eller vad man ska säga, så blir det ännu mer fokus på bristande feedback man lämnas åt sitt öde, i stället hade de kunnat anpassat uppåt.
Feedback och instruktioner förstår jag om man kan sakna. Men om jag tolkar det rätt så rider du på ridskola 1-2 gånger i veckan och för ett år skrev du om att det var svårt att galoppera utan att hålla i manen. Jag skulle säga att det nog då är rimligt att inte galoppera jättemycket och hoppa i galopp nu. Ska alla galoppera samtidigt på tex volterna krävs det att alla elever kan styra hyfsat och anpassa galoppen så man inte kommer för nära, det är ju en säkerhetsfråga. Alla behöver hitta sin balans i galoppen först, sen kan man börja göra svårare saker i galoppen som kräver mer av eleverna. Tycker inte det låter konstigt alls.
grundläggande ridvägar t.ex gör vi aldrig, bara snett igenom.
Och exakt vad är det andra vägar än snett igenom kommer lära dig? Vända rätt upp tex, i princip samma ridning som krävs men annan väg. Så vad kommer du tjäna på att rida just rätt upp istället för snett igenom?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
703
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 186
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 122
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp