Det händer i bland på min ridskola att om en hel grupp är väldigt nära att få flytta upp, att man inväntar några elever ett par månader för att hålla ihop en grupp där elever blivit bra kompisar/bra grupp. Det tycker jag är bra, man kan ju sätta de riktigt duktiga på lite svårare hästar. Är någon långt bättre än de andra diskuterar man med den personen så klart.

TS @återvändare , Det känns lite som att du krånglar till det för dig själv? Det finns ju bara två alternativ och du vill inte prata med dina ridlärare - så då får du byta helt enkelt. Jag hade dock inte räknat med att få hoppa upp i nivå på nya ridskola om du som du säger saknar grunder och inte kan galoppera.
Dessutom, om du inte tänker prata med dina ridlärare får du nog vara beredd på att behöva byta ridskola ett par gånger innan du hittar en ridlärare som lär ut som du vill utan att du behöver prata med hen :)
Jag har inga problem att hänga med på den andra ridskolans lektioner. De har även ett upplägg som passar mig. Du behöver inte be om feedback där. ALLA får det. VARJE lektion. Det är så det ska vara.
 
men då flyttar de alltså upp en hel grupp, tycker det är bättre, hur gör de då? Får de byta tid?
Precis. Det är som sagt när hela gruppen är ganska jämn och man bedömer att det inte tar så lång tid för den/de som de väntar in att få flytta upp som de behåller grupperna och då flyttar upp alla i gruppen så att gruppen behålls.
Det är olika med tiderna. Antingen får de byta eller rida på samma tid, beroende på planering i gruppschemat.
 
Resten av gruppen (som helhet) kanske inte är mogen att gå upp en nivå?
Folk börjar/slutar i grupper hela tiden. Vill du byta till en mer avancerad grupp så stäm av med din ridlärare om det finns någon som passar.

Upplägget med hästar, tider och nivåer brukar generellt följa att de med mer vana rider senare på kvällen. (Och de hästar som behöver gå med mer vana ryttare går då också.)

En ridskola brukar ha en plan för alla sina grupper och ofta så tränar grupperna på samma saker, men med högre krav/fler moment ju mer avancerad gruppen är.
Om du är en mer van ryttare än övriga i nuvarande gruppen så kan du ju försöka göra övningarna lite mer noggrant och precist. Du kan också träna på att känna efter vilket ben hästen har i backen. Tajming och att få ihop flera saker samtidigt är rätt svårt.

Vilka ridvägar eller gångarter ni tränar på spelar mindre roll, det är hur du färdas till häst som är av betydelse. (Om du vill förbättra ridningen och precisionen.)

Jag tycker upplägget låter bra med bakdelsvändning osv. Har man det med sig från början så är det mycket som underlättas senare - för polletten hinner trilla ner innan det kopplas ihop med fart. Det tar ett par år innan man som ridskoleryttare kan göra en bra vändning på bakdelen. Även om man gör det ofta på lektionerna. Gruppen skulle mycket väl kunna flyttas upp, hoppa i galopp, galoppera mer, men de har väl som jag kommit fram till denna nivån i denna gruppen, och det är därför vi inte får göra annat även om vi ridit länge, skulle klara av det.
Jag, och nu kan jag bara tala för mig själv har inte tyckt det varit bra, jag har känt mig misslyckad bara när man inte får till det. jag tycker man skulle fokusera på att få till ridning på rakt och böjt spår ordentligt, att man ska kunna ha en ordentlig sits och balans innan, Har du inte det, så går det inte att få till skänkelvikningar, men det är jag, jag är ingen expert. Det kanske är bra det de gör. Vet inte vad jag ska tro. men vi kan ta hoppningen, Hoppningen är ett skämt rent ut sagt. Det är inte hoppning, det är markarbete, om man jämför med den andra ridskolans upplägg. Jag vill komma vidare, utvecklas, jag har ambitioner, jag är inte intresserad av att åka häst en timme. men som sagt, jag kommer byta :) så ska det nog bli bra till slut.
 
Precis. Det är som sagt när hela gruppen är ganska jämn och man bedömer att det inte tar så lång tid för den/de som de väntar in att få flytta upp som de behåller grupperna och då flyttar upp alla i gruppen så att gruppen behålls.
Det är olika med tiderna. Antingen får de byta eller rida på samma tid, beroende på planering i gruppschemat.
De flyttar inte upp grupper här, de flyttar upp individer. Läste lite snabbt, men det låter ju jättebra. Då har de mål antar jag för gruppen alltså?
 
Elever som ridit på en annan ridskola, lika lång tid som jag har kommit längre. Vi travhoppar fortfarande :(, och så kommer man till den andra ridskolan, jag är på en lägre nivå en de som ridit motsvarande tid som mig. Hänger jag med när de galopperar? Kan jag galoppera på böjt spår. Nej. Vi gör aldrig de här sakerna. Där har jag i alla fall fått prova på det.
 
Tänker att om man trivs bättre på en annan ridskola och känner sig missnöjd med den man rider på men inte vill före en dialog med ridskolan om vad man är missnöjd med så är det väl enklast att byta till den man är nöjd med.

Är ju oxå svårt för ridläraren och ridskolan att utveckla sina lektioner om eleverna fortsätter dyka upp och betala för tjänsten utan att berätta om de är missnöjd, återkommande elever är ju lätt att se som nöjda elever tills de säger motsatsen
Jag har väldigt svårt att se att de kommer utvecklas, som jag ser det, så är grupperna fasta, dvs i den gruppen, den tiden så gör man de här sakerna, oavsett om eleverna ligger på högre nivå eller ej. Sen kommer det in elever, och då anpassas nivån nedåt. Jag kan förstå det, MEN de anpassar inte uppåt, vi som klarar hade kunnat hoppa i galopp, men får vi göra det? Nej.
 
Jag har väldigt svårt att se att de kommer utvecklas, som jag ser det, så är grupperna fasta, dvs i den gruppen, den tiden så gör man de här sakerna, oavsett om eleverna ligger på högre nivå eller ej. Sen kommer det in elever, och då anpassas nivån nedåt. Jag kan förstå det, MEN de anpassar inte uppåt, vi som klarar hade kunnat hoppa i galopp, men får vi göra det? Nej.
 
Precis. Det är som sagt när hela gruppen är ganska jämn och man bedömer att det inte tar så lång tid för den/de som de väntar in att få flytta upp som de behåller grupperna och då flyttar upp alla i gruppen så att gruppen behålls.
Det är olika med tiderna. Antingen får de byta eller rida på samma tid, beroende på planering i gruppschemat.
Flyttar de uppe enskilda individer med?
 
Det låter väl jättebra att byta ridskola om du inte känner dig nöjd med den du rider på.

Jag kan bara tillägga från min synvinkel som har jobbat ett par år med att hålla lektioner. Att man hoppar mer eller galopperar mer innebär nödvändigtvis inte högre nivå. Många tycker när man fått börja galoppera och testa på framdelsvändning/skänkelvikning så känner de att de är fast och inte riktigt kommer vidare. Men i själva verket så händer det väldigt mycket med balans, position och inverkan. Vi har en ridskola i närheten som några elever har bytt till. Och ja, de får både hoppa högre och galoppera mer. Men de saknar också balans och håller sig kvar i tyglarna. Det främjas inte bra ridning där, trots att elverna tycker att de får göra sååå mycket. Och om de köper egna hästar och börjar rida för vettiga tränare får de backa måååånga steg, för de lärde sig aldrig grunderna. Kanske har du haft otur och hamnat på en sämre ridskola, men många gånger har ridlärare en baktanke med utbildningen, även fast man som elev bara vill galoppera och hoppa mer.
 
Jag är på nivå med min grupp, och över och det är för att jag har ridit mer parallellt. Med grunder menar jag t.ex lätt sits, men det kanske inte är grunder. Hur som haver det gör de tidigt på den andra ridskolan. Men enligt ridläraren som skrev så är skänkelikningar grunder :). Jag kanske krånglar till det i min beskrivning. När jag ridit på den andra ridskolan har jag gjort saker vi inte gör. Vi galopperar, men inte i den omfattningen.När jag ridit där har jag inte haft några problem att hänga med. Vi galopperar inte på volt,någon gång har vi gjort det, men här gör de det varje lektion. Vi travhoppar, jag har hoppat i galopp. Jag vill prova på mer saker, jag vill utvecklas, men vi gör samma, samma. Jag är inte en person som går in i diskussion. Jag rider kvar, men sen byter jag när jag får plats :). Men som jag skrev ovan. Jag red x antal månader och sen för utomstående, då fick jag feedback på hundrafemtio saker, vilket var bra, för annars hade jag fortsatt. Den feedbacken skulle kommit från min ordinarie ridlärare men den kom från andra instruktörer och från andra ryttare som inte sett mig rida innan.
Jag tycker du lägger för stor vikt vid att galoppera och att rida i lätt sits plus att hoppa i galopp, det är inte liktydigt med någon mer avancerad grupp att göra det. Inte heller så är det tecken på en bra/dålig ridskola att flytta upp enskilda eller flytta upp gruppen. Grunden i ridning handlar om att kunna rida framåt, sitta i balans utan att ta hjälp av tyglarna, att kunna använda olika hjälper oberoende (inte dra i tyglarna när man skänklar exempelvis). Man ska kunna ändra tempo inom en gångart, ändra gångart, kunna göra halt och flytta hästen för skänkeln. Man ska kunna både svänga och rida rakt fram med hästens huvud böjt eller ställt.

Om du kan sitta ner på en "skumpig" häst under en halvtimmes travarbete där du kan påverka hästens, öka och minska tempot, rida på en volt, öka och minska den och dessutom lärt dig fatta galopp så är det inte så att du lär dig en massa mer för att du lyckats galoppera på en volt. Det är inte radikalt skilda hjälper om man säger som så. Det är heller inte så att det är svårare att hoppa från galopp än från trav. Det gäller mer att knäcka koden så man kan följa med hästen i god balans över hindret än aktuell gångart.
 
Jag har väldigt svårt att se att de kommer utvecklas, som jag ser det, så är grupperna fasta, dvs i den gruppen, den tiden så gör man de här sakerna, oavsett om eleverna ligger på högre nivå eller ej. Sen kommer det in elever, och då anpassas nivån nedåt. Jag kan förstå det, MEN de anpassar inte uppåt, vi som klarar hade kunnat hoppa i galopp, men får vi göra det? Nej.
Jag har ridit ridlektion på hyfsat hög nivå på ridskola, alla var svettiga och nöjda och ridläraren kom på. "Vi har visst glömt att galoppera"

PS, jag tycker det är enklare att hoppa i galopp och skulle jag undervisat hade jag nog börjat i galopp :). I galopp är de småskutt man börjar med bara ett lite större galoppsprång. Jag ser det inte som om folk är redo att börja hoppa i galopp utan om folk är redo att hoppa.

En ridlektion blir mycket vad man gör den till. Det kan vara nog så svårt att rida ett varv i skritt runt ridbanan på ett bra vis. Sen gäller det att instruktören ger en instruktioner på den nivån man befinner sig. Tycker man traven är för lätt, fråga om det är okej att släppa stigbyglarna och träna balansen.
 
Jag har ridit ridlektion på hyfsat hög nivå på ridskola, alla var svettiga och nöjda och ridläraren kom på. "Vi har visst glömt att galoppera"

PS, jag tycker det är enklare att hoppa i galopp och skulle jag undervisat hade jag nog börjat i galopp :). I galopp är de småskutt man börjar med bara ett lite större galoppsprång. Jag ser det inte som om folk är redo att börja hoppa i galopp utan om folk är redo att hoppa.

En ridlektion blir mycket vad man gör den till. Det kan vara nog så svårt att rida ett varv i skritt runt ridbanan på ett bra vis. Sen gäller det att instruktören ger en instruktioner på den nivån man befinner sig. Tycker man traven är för lätt, fråga om det är okej att släppa stigbyglarna och träna balansen.
absolut, jag håller med dig helt och såna saker gör jag redan,
 
Jag tycker du lägger för stor vikt vid att galoppera och att rida i lätt sits plus att hoppa i galopp, det är inte liktydigt med någon mer avancerad grupp att göra det. Inte heller så är det tecken på en bra/dålig ridskola att flytta upp enskilda eller flytta upp gruppen. Grunden i ridning handlar om att kunna rida framåt, sitta i balans utan att ta hjälp av tyglarna, att kunna använda olika hjälper oberoende (inte dra i tyglarna när man skänklar exempelvis). Man ska kunna ändra tempo inom en gångart, ändra gångart, kunna göra halt och flytta hästen för skänkeln. Man ska kunna både svänga och rida rakt fram med hästens huvud böjt eller ställt.

Om du kan sitta ner på en "skumpig" häst under en halvtimmes travarbete där du kan påverka hästens, öka och minska tempot, rida på en volt, öka och minska den och dessutom lärt dig fatta galopp så är det inte så att du lär dig en massa mer för att du lyckats galoppera på en volt. Det är inte radikalt skilda hjälper om man säger som så. Det är heller inte så att det är svårare att hoppa från galopp än från trav. Det gäller mer att knäcka koden så man kan följa med hästen i god balans över hindret än aktuell gångart.
Kanske inte, men det är saker jag vill lära mig, och som man behöver ha befäst om man ska kunna rida på en högre nivå. Att kunna rida i olika sitsar, att kunna rida i samtliga gångarter på ett välbalanserat sätt. Hur ska jag kunna nå dit när jag aldrig får öva det. Vi gör inte sånt på den nivån jag rider. Här kommer det högre upp. Men de sakerna som du skriver om tycker jag har fått ordning på nu, och känner mig redo att gå upp. På andra ridskolor galopperar de tidigare, de hoppar i galopp, de rider i lätt sits. Men jag ska som sagt byta. Men det är väl bra då att vi har tragglat massa saker :). Kunde varit parallellt dock.
 
Jag tycker du lägger för stor vikt vid att galoppera och att rida i lätt sits plus att hoppa i galopp, det är inte liktydigt med någon mer avancerad grupp att göra det. Inte heller så är det tecken på en bra/dålig ridskola att flytta upp enskilda eller flytta upp gruppen. Grunden i ridning handlar om att kunna rida framåt, sitta i balans utan att ta hjälp av tyglarna, att kunna använda olika hjälper oberoende (inte dra i tyglarna när man skänklar exempelvis). Man ska kunna ändra tempo inom en gångart, ändra gångart, kunna göra halt och flytta hästen för skänkeln. Man ska kunna både svänga och rida rakt fram med hästens huvud böjt eller ställt.

Om du kan sitta ner på en "skumpig" häst under en halvtimmes travarbete där du kan påverka hästens, öka och minska tempot, rida på en volt, öka och minska den och dessutom lärt dig fatta galopp så är det inte så att du lär dig en massa mer för att du lyckats galoppera på en volt. Det är inte radikalt skilda hjälper om man säger som så. Det är heller inte så att det är svårare att hoppa från galopp än från trav. Det gäller mer att knäcka koden så man kan följa med hästen i god balans över hindret än aktuell gångart.
Det är det där jag rider, då det är saker som kommer högre upp och om du vill rida i en viss grupp på den här ridskolan så ska de sakerna vara befästa. Andra ridskolor börjar tidigare med detta.
 
Jag tycker du lägger för stor vikt vid att galoppera och att rida i lätt sits plus att hoppa i galopp, det är inte liktydigt med någon mer avancerad grupp att göra det. Inte heller så är det tecken på en bra/dålig ridskola att flytta upp enskilda eller flytta upp gruppen. Grunden i ridning handlar om att kunna rida framåt, sitta i balans utan att ta hjälp av tyglarna, att kunna använda olika hjälper oberoende (inte dra i tyglarna när man skänklar exempelvis). Man ska kunna ändra tempo inom en gångart, ändra gångart, kunna göra halt och flytta hästen för skänkeln. Man ska kunna både svänga och rida rakt fram med hästens huvud böjt eller ställt.

Om du kan sitta ner på en "skumpig" häst under en halvtimmes travarbete där du kan påverka hästens, öka och minska tempot, rida på en volt, öka och minska den och dessutom lärt dig fatta galopp så är det inte så att du lär dig en massa mer för att du lyckats galoppera på en volt. Det är inte radikalt skilda hjälper om man säger som så. Det är heller inte så att det är svårare att hoppa från galopp än från trav. Det gäller mer att knäcka koden så man kan följa med hästen i god balans över hindret än aktuell gångart.
Det är det där jag rider då vi inte gör det överhuvudtaget. de sakerna börjar man med högre upp. jag anser mig nu vara på nivån att jag vill börja med detta.
 
Jag har ridit ridlektion på hyfsat hög nivå på ridskola, alla var svettiga och nöjda och ridläraren kom på. "Vi har visst glömt att galoppera"

PS, jag tycker det är enklare att hoppa i galopp och skulle jag undervisat hade jag nog börjat i galopp :). I galopp är de småskutt man börjar med bara ett lite större galoppsprång. Jag ser det inte som om folk är redo att börja hoppa i galopp utan om folk är redo att hoppa.

En ridlektion blir mycket vad man gör den till. Det kan vara nog så svårt att rida ett varv i skritt runt ridbanan på ett bra vis. Sen gäller det att instruktören ger en instruktioner på den nivån man befinner sig. Tycker man traven är för lätt, fråga om det är okej att släppa stigbyglarna och träna balansen.
 
Det låter väl jättebra att byta ridskola om du inte känner dig nöjd med den du rider på.

Jag kan bara tillägga från min synvinkel som har jobbat ett par år med att hålla lektioner. Att man hoppar mer eller galopperar mer innebär nödvändigtvis inte högre nivå. Många tycker när man fått börja galoppera och testa på framdelsvändning/skänkelvikning så känner de att de är fast och inte riktigt kommer vidare. Men i själva verket så händer det väldigt mycket med balans, position och inverkan. Vi har en ridskola i närheten som några elever har bytt till. Och ja, de får både hoppa högre och galoppera mer. Men de saknar också balans och håller sig kvar i tyglarna. Det främjas inte bra ridning där, trots att elverna tycker att de får göra sååå mycket. Och om de köper egna hästar och börjar rida för vettiga tränare får de backa måååånga steg, för de lärde sig aldrig grunderna. Kanske har du haft otur och hamnat på en sämre ridskola, men många gånger har ridlärare en baktanke med utbildningen, även fast man som elev bara vill galoppera och hoppa mer.
Vi börjar med framdelsvändnignar, direkt, helt utan balans, kan du inte sitta rakt över hästen, blir det inte mycket av detta. Andra som ridit på samma nivå, lika länge som mig, övar på helt andra saker.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
691
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 183
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 114
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp