Ridskoleelev 2019

Insåg att jag glömt skriva om måndagens lektion.

Jag hade det bruna stoet som jag tidigare tyckt varit så knepig att få ihop och rida i balans på böjda spår. Sist gick det ju superbra men den här gången kände jag lite i boxen att hon var lite konstigt inåtvänd och hon nafsade efter mig när jag skulle borsta bort torv från hennes mule. Kan vara för att jag råkade överraska henne lite med borsten mot ansiktet men jag vet inte, något kändes inte hundra.

Vi skrittade ut som framskrittning, träffade på harar och rådjur och det var miljoner kvittrande fåglar överallt, sååå mysigt! :love:
Sedan red vi till paddocken som var upplyst av kvällssolen.
Vi red massor med tempoväxlingar i både trav och galopp. Just tempoväxlingarna var nog de bästa jag någonsin fått till och jag lyckades verkligen ha den där exakta kontrollen när man känner att det är noll problem att växla till vilket tempo som helst, räkna exakt antal steg man vill gå i det tempot och sedan byta till valfritt annat. Utan att behöva tjata med skänkel eller förhållning utan bara en liten förändring i sitsen, kanske en pytteliten halvhalt och sedan genomföra. Det var en riktigt mäktig känsla!
Sedan har vi böjda spår... återigen tyckte jag hon var knepig i de böja spåren. Jag försökte ställa och liksom runda henne runt min skänkel men jag upplevde att hon bara böjde halsen, resten var spikrak och så ramlade hon åt det hållet jag ställde trots att jag tyckte jag mötte upp med tygeln på andra sidan. Fick till det då och då men jag blev inte riktigt nöjd alls med det.
Så glad att det äntligen börjar bli lite ljusare, att vi kan rida ute i paddocken igen och att det snart kanske blir roliga uteritter. Det är lite blött på stigarna ute i skogen än så länge dock så vi får ge oss till tåls ett tag till. Vi vill ju inte bli osams med kommunen för att vi rider sönder skogarna. Dessutom finns det inget tråkigare än sönderridna leriga stigar. Men jag längtar!
 
Red i fredags i en drop in-grupp, red en snäll äldre herre som jag haft vid några tillfällen. Blev stressad att vid framridningen red de andra sina hästar skänkelviktning i skritt - tills jag kom på att jag faktiskt också kan det och ställde och skänklade på lite och hästen svävade mjukt innåt mitten....😅 Sen blev det en liten kombination med studs, skänkelvikning i galopp och galoppombyten, och travbommar. Fick svindel där och då också, men herregud det gick ju nästan det med?Skänkelvikningen i galopp och byta galopp från vänster till höger njaaee..men nog tog vi oss över i studsen och bröt av i trav och fattade galopp innanför spåret precis som vi skulle? Hade svårt att fatta galopp på hästen jag red i tisdags, på denna kändes de som jag typ bara behövde tänka galopp så gjorde han det! Åååh jag som varit nere i efter tisdagens lektion lämnade denna med en härlig känsla! Försöker tänka på att alla timmar i sadeln räknas och jag inte måste vara "bäst" på lektionen för att det ska vara ett bra pass.

På lördag skulle jag rida i min ordinarie grupp, fick den lilla tjejen jag haft innan och som alla säger är lite retarderad men som jag tycker är oerhört charmig! Hon är rätt liten och nätt 159 cm mkh, och jag som inte är så stor och lång (159 även jag och 46 kg) och det känns som vi matchar varandra bra! Vi skulle bara rida ut idag, och efter gårdagens hjärngympa och finlir kändes det jätteskönt att rida skogen ner till Delsjön. Långa travsträckor som kändes gött i låren efteråt ;) Red sist i ledet och kändes skönt att vara sist utan att känna mig "iaktagen", utan ba tänka på hur underbart gött det är att rida!

Funderar på att bli skötare en dag i veckan på ridskolan, de har massor med storhästar som behöver skötare. Ingen extra ridning, men lite extra mys och fix hade varit mysigt!

Ha en fin påsk allihopa!🐴
 
Red i fredags i en drop in-grupp, red en snäll äldre herre som jag haft vid några tillfällen. Blev stressad att vid framridningen red de andra sina hästar skänkelviktning i skritt - tills jag kom på att jag faktiskt också kan det och ställde och skänklade på lite och hästen svävade mjukt innåt mitten....😅 Sen blev det en liten kombination med studs, skänkelvikning i galopp och galoppombyten, och travbommar. Fick svindel där och då också, men herregud det gick ju nästan det med?Skänkelvikningen i galopp och byta galopp från vänster till höger njaaee..men nog tog vi oss över i studsen och bröt av i trav och fattade galopp innanför spåret precis som vi skulle? Hade svårt att fatta galopp på hästen jag red i tisdags, på denna kändes de som jag typ bara behövde tänka galopp så gjorde han det! Åååh jag som varit nere i efter tisdagens lektion lämnade denna med en härlig känsla! Försöker tänka på att alla timmar i sadeln räknas och jag inte måste vara "bäst" på lektionen för att det ska vara ett bra pass.

På lördag skulle jag rida i min ordinarie grupp, fick den lilla tjejen jag haft innan och som alla säger är lite retarderad men som jag tycker är oerhört charmig! Hon är rätt liten och nätt 159 cm mkh, och jag som inte är så stor och lång (159 även jag och 46 kg) och det känns som vi matchar varandra bra! Vi skulle bara rida ut idag, och efter gårdagens hjärngympa och finlir kändes det jätteskönt att rida skogen ner till Delsjön. Långa travsträckor som kändes gött i låren efteråt ;) Red sist i ledet och kändes skönt att vara sist utan att känna mig "iaktagen", utan ba tänka på hur underbart gött det är att rida!

Funderar på att bli skötare en dag i veckan på ridskolan, de har massor med storhästar som behöver skötare. Ingen extra ridning, men lite extra mys och fix hade varit mysigt!

Ha en fin påsk allihopa!🐴
Kul att det kändes bättre den här lektionen! Det är ju så med ridning tycker jag - i bland funkar inget och oj vad nedslagen man kan bli. Sen kommer ett bättre pass och man är glad i en hel vecka efter.
Jag älskar att rida sist i ledet, det är så himla mysigt! *viskar* sen kan man sega lite en bit och gallopera ikapp ledet om man har rätt pålle för det, och det är så himla roligt. :angel:

Ha en fin påsk! :D
 
  • Gilla
Reactions: WOS
Andra lektionen i tisdags:)
Hade samma häst, Diablo💕 Det gick sådär. Kändes skumpigare, svajigare denna gången. Galoppen gick bättre iallafall. Men efter lektionen, så fick jag lite tips från ridläraren. Så nästa gång går nog allt bra😄
Det som jag ”glömt” av hur man gör är att hoppa av hästen!!😄 Glömt tekniken. Förra gången vek sig benen när jag landade, så jag ramlade. I tisdags stod jag på benen iallafall, men höll på att ramla🙈 Så konstigt!!
Herregud vad kul det är. Skulle vilja rida fler gånger i veckan!! Men ekonomin säger stopp för det😢
Denna ridskolan har privatlektioner som man kan boka in sig på om man vill. Så det tänkte jag göra då & då.
Helt otroligt att jag hållit mig från hästar & ridning i 20 år! Hur har jag klarat mig!?😄
Privatlektioner är toppen när ekonomin tillåter, min ridskola har samma och tänkte försöka boka in mig på en sådan lektion någon gång framöver.
Tänker att en privatlektion ger lite mer då det bara är en person ridläraren behöver fokusera sig på.
Kul att det går bra för dig, då borde det bli tredje gången gillt nästa gång för dig. Kommer nog gå kalas. 👍🏻
 
Halloj igen,
Jag har fortsatta problem med min egen häst. Det började med en snedhet så att vet/kiro var ute och "manipulerade". Någon vecka senare ett kronrandstramp som gjorde hästen halt nästan två månader (skritt och trav på rakt spår funkade), sedan en hovböld, och till sist en förkylning. Jag har alltså ridit ridksolans ponnyer nästan hela terminen, min egen har varit med tre gånger.

Sist hade vi hoppning och jag fick en äldre D-ponny som älskar att hoppa. Jag har svårt att få honom att runda sig runt min inre skänkel, så den stora utmaningen är alltid svängarna innan hindren. Tidigare gånger när jag ridit honom har jag upplevt att han är stum i munnen, vilket gör att jag drar, och så blir det en ond cirkel. Nu bestämde jag mig innan att inte hamna i den fällan utan istället använda ett dressyrspö som förstärkning av den böjande skänkeln. Det funkade bra. Jag började direkt i skritten, och när han gick emot skänkel/hand så petade jag med spöet och han kom in under mig istället. Han är jättekänslig för spöet och efter bara några minuter kunde jag släppa det, men då hade jag redan honom i mildare hjälper och fastnade inte i dragkampen.

Själva hoppningen var med fokus på bana. Vår ridlärare är expert på att hitta konstiga svängar som gör att man måste hålla fokus och rytm. Det är jätteroligt och gör att hoppningen blir en utmaning trots att hindren alltid är väldigt låga. Jag har varit rädd för hoppningen ett tag, men sist kände jag för första gången på flera år att jag längtade efter lite högre hinder. Det hade varit jätteroligt att ha med min egen häst på den lektionen.

Nu håller jag på att skritta igång min egen och om hon inte hittar på något igen så får hon följa med nästa lektion.
 
Min tredje lektion i tisdags hade jag en ny häst som var väldigt bekväm av sig! Ville INTE! Fick verkligen jobba med henne😅Puh! Men i slutet när det var 5-10 minuter kvar, så gick hon jättebra. Hittade de rätta ”knapparna”. Tyvärr galopperade vi inte då när hon gick sådär bra. Hade velat göra det & se om hon var lika jobbig då. Efteråt var det någon som sa att hon är riktig svår🙈
Henne vill jag ha igen😄 Kände att hon hade något som jag fastnade för. När man väl hittade de där knapparna på henne, så var hon väldigt härlig att rida! Farah💕
Jättesnäll var hon, men JOBBIG att rida...på nästan hela lektionen.
 
Ridlektion idag, fick det svarta stoet "ferrarin", som idag var allt annat än en ferrari, så seg.
Kändes inte alls bra, märkte nu när jag ridit en större häst ett par gånger vilka små gångarter hon har i jämförelse.
Vi hade markarbete och vi red mycket övergångar, galoppövergångarna funkade inte riktigt, vi hoppade ett lågt kryss och det gick bra.
Vi avslutade med att rida på en åtta över hela ridhuset där den ena volten var en liten fyrkant istället, vid varje vändpunkt skulle vi göra framdelsvändning i skritt och sen trava på andra volten.

Kände inte att jag red så bra, kanske beror det på att det var påsklov förra veckan och att jag ej ridit stoet på ett tag, så jag glömt bort hur hon funkar.
Hon bet mig när vi skulle gå in i boxen helt ovprovocerat, jag vet att hon nafsar när man tränsar och sadlar, så blev lite överraskad, kommer få ett fint blåmärke. Nåväl, hoppning nästa gång får vi se vem jag får då.
 
Idag sa ridläraren efter vi satt av "Bra kämpat idag, det tar sig!" Ville typ hjula av glädje! Men sa han lite retsamt "det är bara det där med att korta tyglarna, snart blir det silvertejp!" Haha! Har lite svårt med det där, tycker jag blir så "hård" med för korta tyglar, någonstans i bakhuvudet hör jag att man ska ha kontakt med munnen och att det ska var lite som en "gummisnodd" och då tänker jag att det ska vara lite lösare? Men ja, försöker göra så gott han säger.

Fick ha lilla Shimmery idag igen, gud hon så mysig! Idag skulle vi fokusera med ridvägar. En form av evighetsbana som gick ut att verkligen "styra" och vara riktigt snabb i vändningarna. Vi gjorde banan först i skritt, trav, och sen skritt-trav och galopp OM man fick tillåtelse och det bestämde ridläraren utifrån hur ens senaste runda hade gått - ifall man hade varit inte hade genat i hörnen och så. Väldigt rolig lektion! Är rädd att jag åker på hästbyte nästa vecka, nyttigt såklart - men hon är så speciell och mysig!

Kom trots att jag stod som typ 8:reserv med på en hoppkurs nästa fredag! "För dig som gärna hoppar men inte så högt" var kursbeskrivningen - och det där tyckte jag lät peerfekt! ;)
 
Min tredje lektion i tisdags hade jag en ny häst som var väldigt bekväm av sig! Ville INTE! Fick verkligen jobba med henne😅Puh! Men i slutet när det var 5-10 minuter kvar, så gick hon jättebra. Hittade de rätta ”knapparna”. Tyvärr galopperade vi inte då när hon gick sådär bra. Hade velat göra det & se om hon var lika jobbig då. Efteråt var det någon som sa att hon är riktig svår🙈
Henne vill jag ha igen😄 Kände att hon hade något som jag fastnade för. När man väl hittade de där knapparna på henne, så var hon väldigt härlig att rida! Farah💕
Jättesnäll var hon, men JOBBIG att rida...på nästan hela lektionen.

Jag tror bestämt vi rider på samma ridskola ;) En tjej i min grupp hade Farah idag igen och hon var helt slut efter ha kämpat med Farah hela lektionen, men sa precis som du att när hon hittade rätt knappar så var hon superfin! Hälsade på henne idag innan jag skulle gå med, hon fick en smuggel-morotsbit som Shimmy skulle fått men som jag inte hann ge henne innan de skulle ut i hagen 😋
 
Ridlektion idag, fick det svarta stoet "ferrarin", som idag var allt annat än en ferrari, så seg.
Kändes inte alls bra, märkte nu när jag ridit en större häst ett par gånger vilka små gångarter hon har i jämförelse.
Vi hade markarbete och vi red mycket övergångar, galoppövergångarna funkade inte riktigt, vi hoppade ett lågt kryss och det gick bra.
Vi avslutade med att rida på en åtta över hela ridhuset där den ena volten var en liten fyrkant istället, vid varje vändpunkt skulle vi göra framdelsvändning i skritt och sen trava på andra volten.

Kände inte att jag red så bra, kanske beror det på att det var påsklov förra veckan och att jag ej ridit stoet på ett tag, så jag glömt bort hur hon funkar.
Hon bet mig när vi skulle gå in i boxen helt ovprovocerat, jag vet att hon nafsar när man tränsar och sadlar, så blev lite överraskad, kommer få ett fint blåmärke. Nåväl, hoppning nästa gång får vi se vem jag får då.

Aj då! Hoppas du läker fort!
 
Jag tror bestämt vi rider på samma ridskola ;) En tjej i min grupp hade Farah idag igen och hon var helt slut efter ha kämpat med Farah hela lektionen, men sa precis som du att när hon hittade rätt knappar så var hon superfin! Hälsade på henne idag innan jag skulle gå med, hon fick en smuggel-morotsbit som Shimmy skulle fått men som jag inte hann ge henne innan de skulle ut i hagen 😋
Vad kul! Ja, jag var oxå helt slut😄
Har ridit där tre lektioner nu & det känns som jag kommer att fortsätta. Verkar vara en trevlig ridskola med trevligt folk & hästar!
 
Äntligen ridlektion igen i går efter nästan två veckor hästabstinens :nailbiting:
Red det bestämda fuxsstoet med motorstoppstendenser igen. Det var ett tag sedan (tror jag skrev om den lektionen i mitt första inlägg i den här tråden)

Eftersom hon var så svår sist och jag inte hade någon bra känsla alls fick jag peppa upp mig lite och tänka att jag är där för att ha roligt och lära mig. Sedan sänkte jag mina krav ganska rejält, skit i om hon inte går i form bara jag slipper massor motorstopp, sitta och skänkla som en idiot och sedan tröttna på att hon inte lyssnar och då peta till med spöet för att få en häst som springer. Tänkte mer zen, mer mjuk och bestämd och positiv och känna att vi hade någon form av harmoni med varandra. Formen skulle jag skita fullständigt i.

Vi red mycket böjda spår igen och mycket tempoväxlingar, vi fick även sitta ner i traven ungefär halva lektionen vilket jag inte gjort på lääänge. Två små volter vid kortsidan där vi skulle korta traven och fokusera på att inte släppa yttertygel. Sedan en båge på långsidan upp till medellinjen där vi skulle öka traven i den raka linjen upp sakta in och ställa, räta ut och öka igen i den raka linjen.
En ganska enkel väg men med miss motorstopp var det mycket som krävdes för att få till övningen. Fick två tre motorstopp i volterna men annars gick det faktiskt ganska bra. Fördelen med miss motorstopp är att hon har en trevlig trav att sitta i. Jag lyckades till slut med mitt mål att vi skulle vara mer i harmoni än sist och helt plötsligt gick hon faktiskt lite i form, även om hon i bland speciellt i de små volterna slog sig ur formen.
Jag upptäckte ganska sent in på lektionen vad jag gör för fel på böjt spår med miss motorstopp. Hon verkar vara extremkänslig i just böjt spår när hon går i form för vikten. Det gäller att verkligen vara mitt uppe på henne, inte luta något och absolut inte hamna en gram i bakvikt för det är då hon får motorstopp. Skulle gärna ha henne nästa gång igen för nu när jag fattat vad hon vill tror jag att det skulle bli hur kul att rida henne som helst.
Vi galopperade inte så mycket den här lektionen, vi körde några varv på volterna i båda hållen där vi skulle fatta vid medellinjen, galoppera halva volten, trava halva och sen galoppera igen. Det gick superdåligt och hon surade bara mot min skänkel och sparkade mot den (har lärt sig att då slipper man). Jag försökte bara vara bestämd och tänka framåt men nepp, hon ville icke, fick motorstopp, surade ner sig, småbockade.
Ridläraren sa att jag fick ta och lägga till spöt två gånger och fulrida in i galopp, bara hon galopperade.
Sagt och gjort, fick upp henne i galopp, berömde skiten ur henne med klappar och massa "braaaaa duuuuktig tjeeeeej" och då rullade hon på i galoppen så snällt så :cautious:
Följande galopper tjurade hon inget alls i fattningarna förutom en halvhjärtad protest när vi gick över i andra varvet.

Efter galoppen var det bara 15 minuter kvar och DÅ! minsann så gick hon perfekt på tygeln, kändes lätt och lydig, framåt, mjuk, motorstoppade inte alls och var i allmänhet en helt annan häst.

Alltid det här att jag kommer till jättebra ridning i slutet av lektionerna :arghh:
 
Alltid det här att jag kommer till jättebra ridning i slutet av lektionerna :arghh:
Igenkänningsfaktorn är hög på den. Samma här, speciellt nu när vi är första gruppen för dagen.

När jag red tidigare var jag i andra gruppen och några gånger hade jag tur som fick en häst, som gått första lektionen. Uppvärmd och klar.

Jag tänker mest nu att det bara är kul att få till det någon gång under lektionen, skit samma om det är i slutet, vissa hästar behöver mer tid på sig att värma upp och hitta formen. Jag tror det är väldigt sällsynt att någon sitter upp och rider i form direkt (möjligen elitryttarna efter de värmt upp, men å andra sidan vet jag inte hur de värmer upp :p ).
 
Igenkänningsfaktorn är hög på den. Samma här, speciellt nu när vi är första gruppen för dagen.

När jag red tidigare var jag i andra gruppen och några gånger hade jag tur som fick en häst, som gått första lektionen. Uppvärmd och klar.

Jag tänker mest nu att det bara är kul att få till det någon gång under lektionen, skit samma om det är i slutet, vissa hästar behöver mer tid på sig att värma upp och hitta formen. Jag tror det är väldigt sällsynt att någon sitter upp och rider i form direkt (möjligen elitryttarna efter de värmt upp, men å andra sidan vet jag inte hur de värmer upp :p ).
Det är sant! Som sagt har även jag lite problem med prestationskrav på mig själv, så ibland känns det lite som luften går ur när allt inte är perfekt. Sedan är hon ju lite knepig också så jag försöker övertala mig själv att det gick bättre än det kändes egentigen. :o
Utöver det är det dock ganska tråkigt att man alltid måste avsluta precis när man kommit igång.
 
Det är sant! Som sagt har även jag lite problem med prestationskrav på mig själv, så ibland känns det lite som luften går ur när allt inte är perfekt. Sedan är hon ju lite knepig också så jag försöker övertala mig själv att det gick bättre än det kändes egentigen. :o
Utöver det är det dock ganska tråkigt att man alltid måste avsluta precis när man kommit igång.
Det är bara du som kan ställa dom kraven på sig själv. Bästa man kan göra är att sänka kraven och sikta på ett mer lättåtkomligt krav, sen när det är uppnått kan man öka kraven lite osv. Been there done that, så jag vet hur svårt det är men det är bra att börja någonstans. 👍🏻
 
Det är sant! Som sagt har även jag lite problem med prestationskrav på mig själv, så ibland känns det lite som luften går ur när allt inte är perfekt.

Gah vad jag känner igen mig! Hade en bra lektion i lördags med nu är jag nere i ett orosträsk igen för att ska rida hoppkurs på Fredag. Hindren ska vara låga men jag är rädd för att "göra bort mig" och vill hoppa bra! Många av dem ska vara med har ridit på klubben längre och välinsatta i hästarna och rutinerna medans jag är ny där och har hoppat upp i sadeln igen rätt nyligen...Mina känslor inför lektionen är skräckblandad förtjusning, får inte bukt på det! Blir trött på mig själv
 
Gah vad jag känner igen mig! Hade en bra lektion i lördags med nu är jag nere i ett orosträsk igen för att ska rida hoppkurs på Fredag. Hindren ska vara låga men jag är rädd för att "göra bort mig" och vill hoppa bra! Många av dem ska vara med har ridit på klubben längre och välinsatta i hästarna och rutinerna medans jag är ny där och har hoppat upp i sadeln igen rätt nyligen...Mina känslor inför lektionen är skräckblandad förtjusning, får inte bukt på det! Blir trött på mig själv
Skitjobbigt verkligen. Man måste verkligen jobba på det konstant, tror inte att det finns något sätt att "bota" det, det måste ju vara ett personlighetsdrag. Men vet man om det och kan se att man inte är totalt värdekass egentligen och kan försöka se något positivt hela tiden med just ridningen så kan ju känslan minska eller i bästa fall försvinna.
Det är ju helt förkastligt att grotta in sig i rädslan att "göra bort sig" eller att man är dålig osv. Det är bara att kämpa på. I bland kan man behöva gnälla lite och få lite feedback. Det @TheRedLightning skrev till svar och detta hjälpte mig massor, och nu känner jag att fan det gick ju bra i går! :love:

Hoppkurs låter kul! Hoppas du kan släppa "göra bort sig" tankarna och ha det kul i stället :)
 
Jag är verkligen uppriktigt förvånad över att flera av er verkar ha lättridning som standard på dressyrlektionerna.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 995
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 053
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 091
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp