Ridskoleryttare 2020

Tycker du förklarar bra! Men tror att det blir svårt att lära sig känna om du inte direkt kan titta ner och kolla om det du tror är rätt stämmer, utan måste vänta på att ridläraren ska bekräfta om du känner rätt eller inte. Jag har jobbat som ridlärare på heltid i 10 år och tipsar bara i all välmening! 🙌
Det är inte det att lättridningen känns fel, typ bara en häst på ridskolan där det ibland känns väldigt tydligt om man sitter på fel sittben, den hästen är rätt välskolad i grunden.
Det är inte direkt så att jag väntar på att ridläraren ska säga något, hoppas mest att det blev rätt men 9 av 10 gånger får jag "byt sittben" även om det känns som vanligt för mig.
Likadant är det i galoppen, bara vissa hästar jag märker om de har fel galopp i svängar, vissa märks inte ens på.

Vill lära mig att inte behöva snegla ner, sittbenet är inte det som är så viktigt, men skulle vilja lära mig känna galoppen. Inte så snygg att rida ett dressyrprogram och snegla ner för att se galoppen. Just nu tar det för lång tid för att hinna se samtidigt som man ska ha koll vart man rider. Jag fixar inte det att titta ner, blir för mycket att tänka på samtidigt, därav ja vill försöka lära mig känslan. Jobbar med det men det är svårt.
 
En fundering som kanske jättedum, jag vet ju att du har lite problem med just traven :)
Om du tycker det är läskigt att titta ner, skulle det kännas lättare att lägga ena handen på hästen, precis vid manken och lite längre ner och på så sätt känna om du sitter rätt?
Vet inte ens om det går ska jag erkänna 🙈

Sedan tror jag att om du åker iväg på en sån kurs du beskrev tidigare kan du mycket väl komma en bit på vägen med traven :heart
Det är inte det att det är läskigt, snarare att jag inte ser vart jag rider om jag tittar ner och det tar för lång tid att hinna se och det hinner hända väldigt mycket under den tiden innan hjärnan processat allting. Vet inte riktigt hur jag förklara det så det blir exakt så som det är.
 
Det är inte det att lättridningen känns fel, typ bara en häst på ridskolan där det ibland känns väldigt tydligt om man sitter på fel sittben, den hästen är rätt välskolad i grunden.
Det är inte direkt så att jag väntar på att ridläraren ska säga något, hoppas mest att det blev rätt men 9 av 10 gånger får jag "byt sittben" även om det känns som vanligt för mig.
Likadant är det i galoppen, bara vissa hästar jag märker om de har fel galopp i svängar, vissa märks inte ens på.

Vill lära mig att inte behöva snegla ner, sittbenet är inte det som är så viktigt, men skulle vilja lära mig känna galoppen. Inte så snygg att rida ett dressyrprogram och snegla ner för att se galoppen. Just nu tar det för lång tid för att hinna se samtidigt som man ska ha koll vart man rider. Jag fixar inte det att titta ner, blir för mycket att tänka på samtidigt, därav ja vill försöka lära mig känslan. Jobbar med det men det är svårt.
Du gör ju såklart precis som du vill, men om du skulle lära dig, på riktigt, att kunna SE rätt sittben/rätt galopp så skulle det ju ta typ 0,5 sekund att snegla ner. Och därefter ha ett betydligt bättre utgångsläge att eventuellt också lära dig KÄNNA skillnaden utifrån det. Brukade börja låta mina elever öva på detta redan i skritt för att man då har mer tid att titta ner och tänka, och att benen rör sig långsammare. Så kul att se när de började se och förstå! Vore ju också kanon med en privatlektion med fokus på detta så du inte behöver ha koll på de andra samtidigt. Vet dina ridlärare om att du vill bli bättre på detta?

Sorry om du tycker att jag kanske går på lite, märker ju att du vill fortsätta på ditt sätt men du verkar så ambitiös och jag blir lite ivrig då jag tror att slanten skulle trilla ner rätt snabbt om/när du får till det! 🤗:):up:
 
Du gör ju såklart precis som du vill, men om du skulle lära dig, på riktigt, att kunna SE rätt sittben/rätt galopp så skulle det ju ta typ 0,5 sekund att snegla ner. Och därefter ha ett betydligt bättre utgångsläge att eventuellt också lära dig KÄNNA skillnaden utifrån det. Brukade börja låta mina elever öva på detta redan i skritt för att man då har mer tid att titta ner och tänka, och att benen rör sig långsammare. Så kul att se när de började se och förstå! Vore ju också kanon med en privatlektion med fokus på detta så du inte behöver ha koll på de andra samtidigt. Vet dina ridlärare om att du vill bli bättre på detta?

Sorry om du tycker att jag kanske går på lite, märker ju att du vill fortsätta på ditt sätt men du verkar så ambitiös och jag blir lite ivrig då jag tror att slanten skulle trilla ner rätt snabbt om/när du får till det! 🤗:):up:
Jag har redan förklarat varför, känner mig som en upphakad gammal skiva just nu. :(
Det må va enkelt/enklare för andra, det handlar inte om att jag vill fortsätta på "mitt" sätt. Jag är inte så intresserad av att gå in på mer exakta detaljer om varför på ett öppet forum. :(
 
@TheRedLightning känna rätt eller fel galopp är olika svårt på olika hästar. Vissa är lika mjuka och fina I fel/förvänd galopp och andra känner man direkt.

Men jag tänker att om du inte vill titta, så både sittben och vilken galopp går ju att lära sig känna genom att finslipa känslan för vad respektive bakben gör. När du hela tiden kan känna vilket bakben som träder in så kan du känna både sittben och galopp. Inte kanska känna det känns rätt om du inte tränar in ihop med att titta. Men känner du hela tiden vilket bakben som träder in så vet du vilket ben du sitter på, och känner du vilket bakben som träder in mest under kroppen så vet du vilken galopp.

Kan det vara något, öva upp den känslan? (det är ju sjukt nyttigt för allt i ridningen. Jag är dock inte ens i närheten av 100%ig att känna det så jag fuskar med tjuvkik. Men om man inte fuskar borde det gå snabbare)
 
@TheRedLightning känna rätt eller fel galopp är olika svårt på olika hästar. Vissa är lika mjuka och fina I fel/förvänd galopp och andra känner man direkt.

Men jag tänker att om du inte vill titta, så både sittben och vilken galopp går ju att lära sig känna genom att finslipa känslan för vad respektive bakben gör. När du hela tiden kan känna vilket bakben som träder in så kan du känna både sittben och galopp. Inte kanska känna det känns rätt om du inte tränar in ihop med att titta. Men känner du hela tiden vilket bakben som träder in så vet du vilket ben du sitter på, och känner du vilket bakben som träder in mest under kroppen så vet du vilken galopp.

Kan det vara något, öva upp den känslan? (det är ju sjukt nyttigt för allt i ridningen. Jag är dock inte ens i närheten av 100%ig att känna det så jag fuskar med tjuvkik. Men om man inte fuskar borde det gå snabbare)
Jag tror inte jag kommer kunna lära mig på de vanliga lektionerna. Är för mycket annat som händer samtidigt.
Kommer nog öppna dörren den dagen jag kommer bli longerad med sitsträning. Det jag siktar på i dagsläget, samt privatlektioner.
 
Jag tror inte jag kommer kunna lära mig på de vanliga lektionerna. Är för mycket annat som händer samtidigt.
Kommer nog öppna dörren den dagen jag kommer bli longerad med sitsträning. Det jag siktar på i dagsläget, samt privatlektioner.
Ja det var som riktad träning under kurs eller liknande där det blir intensivträning jag menade. Annars är nog alla sätt förutom titta/få berättat dömda att misslyckas
 
Ja det var som riktad träning under kurs eller liknande där det blir intensivträning jag menade. Annars är nog alla sätt förutom titta/få berättat dömda att misslyckas
Är dock lite orolig beroende på hur longeringen sker. Är det med sadel kommer det funka, men barbacka är jag rätt att jag kommer spänna mig för mycket och inte kunna slappna av pga gamla trauman när jag red just barbacka.
 
Är dock lite orolig beroende på hur longeringen sker. Är det med sadel kommer det funka, men barbacka är jag rätt att jag kommer spänna mig för mycket och inte kunna slappna av pga gamla trauman när jag red just barbacka.

Jag tycker du ska ta kontakt med stället du tänker åka till innan. Själv har jag varit helt öppen med att jag varit/är livrädd för vissa saker och mötts av stor förståelse från min ridlärare.

Ett bra ställe bryr sig om sina kunder/elever och vill göra det bästa för att hjälpa dem och få en att känna sig nöjd med det man får. Om det stället du vill åka till vägrar att anpassa något efter elevens förutsättningar och önskemål så hade jag valt bort det. Det finns ingen anledning till att gå runt och vara orolig för något i onödan. :heart

Min ridlärare vet att jag inte rider barbacka och att jag inte galopperar utan stigbyglar och hon skulle aldrig drömma om att tvinga mig att göra det. När vi har haft barbackaridning så har jag kunnat välja på att rida med sadel och utan stigbyglar istället. Och alltid tagit stigbyglar när det varit dags för galoppen. Ridning ska vara kul resonerar jag.
 
Lite uppdatering från medryttarhästen nu då! Hoppas att det är okej här i tråden, vet att det finns en medryttartråd men att hänga i två trådar blir för mycket för mig :o

Var där i förrgår. Hade då inte ridit honom på ca en vecka pga den hemska blåsten och vädret här nere i Skåne, han hade bara gått på töm några gånger istället. Var beredd på en lite småsur häst i och med att han hade fått stå och bli bekväm. Hade inte tänkt ut någon särskild övning utan tänkte bara rida igenom lite lätt. Så satt jag upp, och han var hur trevlig och fin som helst! Jättehärligt såklart, men jag blev helt paff :confused::D Visste inte alls hur jag då skulle lägga upp passet när han gick som en peng från början. Så det blev bara ett lätt pass, ville inte börja traggla med något som jag inte riktigt tänkt igenom sedan innan.

Så tills idag hade jag tänkt ut lite övningar, tänkte köra voltarbete i åttor med olika storlek på volten och så stora serpentiner för att öva på rakriktning och balans. Tänkta lägga in övergångar och tempoväxlingar också, hade en bra plan kände jag! Hade dessutom letat fram mina gamla lindor sedan tiden då jag hade egen häst, och han blev så fiiiin :love: Ägaren var med på ridbanan med sin andra häst som skulle tömköras i skritt. Den hästen är dessutom är min medryttarhästs mamma. Kul tänkte jag med lite sällskap på ridbanan! Men tji fick jag. Satt upp, skrittade runt ett varv på fyrkanten, och TJOFF säger det så flyger hästen i luften, drar iväg i någon bockserie á la ponnystuk varpå jag sen får stopp på spektaklet och undrar vad f*n det var som hände O_o Skrittar ett varv till, och sen kör han någon bock-skruv IGEN! Som tur var satt jag kvar, men när det händer två gånger på så kort tid blev jag skraj, och ledsen för att jag blev rädd... Vill verkligen inte hamna i den situationen :( Tror att hästen tyckte det var lite väl spännande med morsan på ridbanan och kunde inte riktigt behärska sig. Sen var det rätt så kyligt och dimmigt ute, så tror att det spelade in också.

På söndag ska jag dit igen och ägaren har lovat att stå på backen och coacha mig lite. Hon känner ju hästen allra bäst och kan hjälpa mig att hitta en balans igen. Men jag kan inte hjälpa att känna mig lite ... nere över det hela. Jag vill verkligen inte bli rädd (igen), jag VET att jag kan rida och att jag har en bra balans och kan sitta kvar och rida framåt när sånt här händer. Men ändå blir jag som en harig liten vante som tappar all ridning. Och hästen är ju genomsnäll egentligen, det är ju bara det att han faktiskt är häst och ibland blir det lite extra skoj när det är mycket spring i benen. Men min prestationsångest slår till direkt :cry: Som att jag inte är bra nog och inte kan lägga upp en bra träning för hästen. Jag vet ju att det inte är sant, men det blir så lätt att tänka så.

Aja, nya tag på söndag! Förlåt för ett lite osammanhängande och gnälligt inlägg :o
 
Ridning idag, fick det 9 åriga stoet som inte är så utbildad än. Ska erkänna att jag blev lite besviken på att jag inte fick samma häst som förra gången, då tanken var att vi skulle fortsätta med kadriljen, men så blev det inte.

Vet jag träffade den ridläraren vi red för förra gången och pratade med henne om att det är najs när man kan få samma häst båda dressyrlektionerna och båda hoppgångerna, sen bryr jag mig inte om det är byte där mellan. Hon höll med, men det är svårt när jag rider för två olika varannan gång.

Det blev heller inte så mycket kadrilj idag, vilket jag blev lite besviken på också, vi körde väldigt lite under uppvärmningen. Jag fick vara parhäst till den valacken jag red förra gången, hon som red är jag bra kompis med så vi hade bra kommunikation och vi höll jämna steg.
Det var långt ifrån perfekt, hästen jag red var inte så lätt att påverka med att gå fortare eller långsammare.

Hade märkt redan när vi skrittade fram och skulle göra massa halter att hon inte lyssnade så bra på halterna. Fick verkligen ta i med "hårdhandskarna" något jag egentligen inte gillar, försökte med det och successivt minska hjälperna, men fick hålla på med det vilket jag fann lite frustrerande, kändes inte som hon lyssnade.

Senare skulle vi trava göra halt och sen igång i trav igen, vid några tillfällen total låste hon sig och gick varken framåt eller bakåt, det var riktigt frustrerande och fick lite skimmel valack vibbar när han låser sig på exakt samma sätt.
Det tog tid för henne göra halt, sen när vi skulle igång tog det tid innan hon kom igång. Ridläraren ropade att det skulle va trav, jo jag visste men det var inte så lätt när hästen inte ville vara med på noterna.

Vet jag provade även att rida med mina sporrar då jag sist hade upplevt henne lite åt det skänkeldöva hållet, tog även ett dressyrspö men det fick jag lämna ifrån mig fick kramp i handen och det kändes inte som jag behövde det.

Vi red även en övning där det mjuka plastbommar i hörnen som ett L för att få ut hörnpasseringarna, sen på långsidan innan för spåret låg det en mjuk plastbok på mitten parallellt med fyrkantsspåret och mellan de mjuka plastbommarna stod det en kon på mitten av den linjen. Tanken var att vi skulle göra hörnpasseringen, rida in mellan de mjuka plastbommarna och konen, sen runda konen och rida runt nästa plastbom och innan nästa kon, runda den och sist ta nästa hörnpassering.

Här var det inte roligt alls att rida, kändes som red på en planka, försökte göra slalomen som den skulle göras, men kände inte att jag fick med mig hästen alls. Ridläraren tjatade om ytterskänkeln men märkte ingen skillnad när jag använde den ändå.
Jag tror jag skulle behövt skippa att göra slalom runt konerna och siktat på bara plastbommarna, gjorde det en gång och då kändes det mycket bättre, men då var ridläraren på att det skulle göras mellan varje (vilket jag tror nu så här i efterhand att den hästen inte riktigt var redo för). Hon ville inte alls och ville hellre försöka springa ifrån arbetet. Formade sig inte alls hur jag än försökte om jag försökte lite eller mycket.
Tror hon skulle behöva ridas igenom mer med lösgörande så det kanske lossnar.

Hade inte tid att tänka på om jag kunde kände på bakbenen då jag hade fullt upp med att hästen inte skulle rusa ifrån mig, får försöka med det när jag rider en annan häst som inte kräver så mycket arbete eller vad man ska säga.

Fick hästen att sänka huvudet efter mycket jobb och det började närma sig slutet av lektionen, som vanligt när det börjar gå bra. Ridläraren sa då att jag skulle länga tygeln lite och då sänkte hon huvudet ytterligare, men hon hade inte det där hela tiden och när hon höjde det blev tyglarna för långa. Kändes åtminstone som jag hade börjat hitta något.

Vi red även utan stigbyglar, fick inte riktigt till sitsen som jag ville, hade i alla fall varit lite förutsägande och satt på min gelpadd på sadeln, då jag hade för mig att den inte var skön att sitta ner i. Det var perfekt.

Så det var ingen toppen lektion, men helt okej, var lite kallt också. Markarbete nästa gång, får vi se va som händer.
 
Tog nya tag hos medryttarhästen idag då, och ja ... det gick väl som det gick :rofl: Hästen var taggad till tusen, och medans de andra hästarna skulle ut i hagen skrittade jag fram hästen för hand. Att de andra hästarna skulle ut i hagen blev lite väl mycket, så kunde han inte hålla sig och drog iväg :cautious: Allt gick bra som tur var. Både jag och ägaren stod mest och ba "vad händer? :confused:" och ägaren ville att vi skulle longera honom innan jag satt upp. Och jäklar vilken energi han hade! "Såhär mycket luft i steget har han aldrig haft!" ropade ägaren när hon longerade honom :rofl: Sen när jag väl satt upp var han lite trött efter att ha flugit i luften och kört race i flera varv, så det blev mest jobb i skritt. Vi övade på att gå lite sidvärts, samt att han inte ska hänga så mycket i vänstertygeln. Han pinnade på bra tills energin tog slut helt, vilket märks väldigt tydligt att han inte kan hålla koncentrationen uppe för fem öre längre. Hoppas att den här överskottsenergin kan bli lite mer hanterbar snart, så vi kan öva mer uppsuttet!

Vi fastnade iaf på bild idag, om än från backen :D Här står han och gnäggar för övrigt, riktigt så stora näsborrar har han inte annars :angel:
PXL_20201129_104216303.jpg
 
Kul att följa alla, även om jag inte skriver så ofta själv.

Jag jobbar just nu på att slappna av. Märker att jag väldigt lätt blir spänd i sätet när jag behöver ta i med skänklarna. Det blir lätt knepigt när jag sitter på en känslig häst. Någon som har tips för att få ordning på det? Jag gör ganska mycket yoga och har märkt skillnad i annat men inte just detta.
 
Hur länge håller era terminer på? Hur långt är juluppehållet?

Jag ska förhoppningsvis rida en privathäst en del mellan terminerna, så jag slipper en hästlös ledighet! :bump:
 
I går kom den där lektionen när jag blev nedtagen på marken igen efter alla superbraiga lektioner innan. Visste ju att det skulle komma, så jag blev inte superförvånad :D

Såg att hästen jag skulle ha (en röd åsiktsmaskin jag inte ridit så mycket senaste åren) skulle gå 3 gånger och tänkte att det var konstigt då hästarna bara i undantagsfall går 3. Funderade över vilken häst som var skadad. Det visade sig senare när ridläraren bad mig byta häst till lilla bulldozern. Han hade dragit loss två skor. De testade honom dock på nybörjarlektionen som är två lektioner innan min och han hade gått jättefint ändå så han fick gå istället för åsiktsmaskinen.

Farbror bulldozer inledde mötet med mig med att stå och vifta något kopiöst med frambenen medan han glodde på mig lite pojkstreck aktigt genom sin pannlugg. Jag vet vad det betyder. Det är en "sån" dag 🙈 han fortsatte sedan sina hyss med viftningar och nafsningar och ville INTE bli borstad i ansiktet (men jag övertalade honom tillslut). Försökte sedan dra av sig sadeln och tyckte sedan att han fick vänta alldeles för länge på att få gå ner och jobba, kastade ner huvudet i tränset och när fått på det okej knallade han iväg med mig mot ridhuset. 🙄 Vi fick stänga stalldörren för jag fick inte stopp på honom.
"Jag vill jobba nu. Kan vi gå och jobba nu? Varför får jag inte det? Nu går jag du får följa med om du vill. Jobbaaaaa" :love::D

Grejen är att det ju är härligt med häst som vill jobba, nackdelen är att han är en bulldozer på speed när han är på det humöret, och synnerligen svårriden.

Kämpade mycket i framskrittningen med halter. Det tog mig ett helt varv att få halt första försöket, sedan blev det mindre och mindre. Försökte ha mantrat att inte hamna i dragkamp i huvudet. Tyvärr hamnade jag där ändå när jag förberedde en halt och fick trav i stället, försökte ta tag lite i honom och typ "hördu! nu får du skärpa dig lite!". Tyvärr är det försent redan från första dragkampen på bulldozern. Han blev stark, ännu mer pinna-påig och lyssnade ännu sämre på förhållningar.

Vi fortsatte med felställda skänkelvikningar. Inte det lättaste. Hade ju inget stopp och alla skänklingar tolkade han med sin selektiva hörsel till "fooortare!". :cautious: Inte direkt enkelt att skänkelvika alls då. En gång fick jag till och med galopp, och både min och ridlärarens reaktion var :confused:
Jag tror dock att jag fick till någon långsida med skänkelvikning. Problemet var att jag hamnade i andra hästrumpor helatiden, för de andra hästarna var inte riktigt på samma våglängd som speedade bulldozern. Det var jätteknepigt att dragkampa lagom mycket för att säga stopp, och samtidigt gå åt sidan. Blev helt svettig.

Vi galopperade sedan lite på volterna. Fokus att som vi gjorde sist ställa utåt kanske 4 gånger per volt och sedan inåt igen. Inte lätt. Farbror bulldozer susade runt i någon underlig galopp och bjöd framåt, samt tog egna initiativ till att springa fortare konstant. Vilka jag försökte parera, och han ignorerade för han var på Go Mode, och vi hamnade i hästrumpor och jag fick gena i volten eller bryta av och fatta igen. Tror dock att jag fick till ett varv vettig galopp.

Vi varvade de två övningarna och gjorde dem så klart i båda varv. Bulldozern var stel i vänster, men jag kunde knappt hinna med att hjälpa honom mjukna i sidan. Måste dock säga att han efter fjärde galoppen gick i oförskämt fin form och då kändes nästan mjuk i händerna. Då var dock lektionen nästan slut men jag tror vi fick trava två eller tre varv på en rätt så härlig känsla.

Så ja, inte en superbra lektion men det blir nog bättre nästa gång :) Jag fick rida mycket i alla fall :D
 
Jag jobbar just nu på att slappna av. Märker att jag väldigt lätt blir spänd i sätet när jag behöver ta i med skänklarna. Det blir lätt knepigt när jag sitter på en känslig häst. Någon som har tips för att få ordning på det? Jag gör ganska mycket yoga och har märkt skillnad i annat men inte just detta.
Jag vet inte riktigt, jag har problem när jag rider utan stigbyglar att sitta ner i traven utan att spänna mig fast. Något jag jobbar aktivt med och försöka hitta magstödet samt balansen, det är jättesvårt att slappna av, har inga bra tips tyvärr då jag själv försöker med det.
Har du frågat din ridlärare om tips?
 
Hur länge håller era terminer på? Hur långt är juluppehållet?

Jag ska förhoppningsvis rida en privathäst en del mellan terminerna, så jag slipper en hästlös ledighet! :bump:
Sista lektionen är 23/12 och första nästa år är 4/1 (i min grupp blir det 13/1 för det är röd dag 6/1) så det är inget långt uppehåll.
 
Sista hoppelektionen för den här terminen med hoppgruppen. Vi avslutade verkligen på topp skäckstoet och jag. Inga vägringar idag, inte ens när vi hoppade oxer. Vilket kändes väldigt bra.
Hade ingen bra känsla på framridningen, blev lite bättre sen när vi började hoppa.
Glömde dock bort att korta lädren ytterligare ett hål, de kändes lite långa stundtals.

När vi skulle hoppa sista rundan valde jag att hoppa samma höjd som vi haft innan, för mig med den hästen är inte höjden det viktiga då det är större risk att jag tycker det är läskigt och då stannar hon, så körde ett säkert kort, samma höjd som vi hoppat fram på, var runt 50-60cm tror jag.

Foto 2020-12-03 21 45 00.png


Är ändå nöjd över lektionen, med tanke på att hon var jättesur när jag skulle göra i ordning henne och framridningen kändes lite segt, trots att det var kallt och snöade ute. När vi galopperade fram körde jag lite "busridning" på långsidorna för att väcka henne lite och låta henne sträcka ut lite, sedan samla ihop på kortsidorna, red väldigt mycket i lätt sits vid uppvärmningsgaloppen.

Vi hade tema att hoppa bana idag med 8 hinder, det enda jag tänkte på när jag red var vart nästa hinder var och att försöka att inte tänka på något annat. Vid något tillfälle kändes det som hon landade i fel galopp då det kändes konstigt och det var först i sväng den konstiga obalans känslan kom. Men vi fick till det helt okej.

Nu på vintern rider jag i en gammal arbetsjacka så ser ut som en Michelingubbe. 😅 😂
Frös lite om fötterna, men händerna och kroppen var varm, skrittade av med fötterna ur stigbyglarna, sen bar vi lite bommar och hjälpte till att plocka undan.

Nu väntar markarbete på lördagslektionen, får vi se vilken häst jag får då. :)
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
20 21 22
Svar
435
· Visningar
50 907
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Gunnar
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 402
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp