Ridskoleryttare 2020

Kul att läsa hur det går för alla! Och superfint referat av clinicen du var på, @Hoarfrost, väldigt intressant läsning :).

Min senaste lektion så kände jag för första gången (iaf första gången efter min låånga paus från ridningen) när hästen höjde ryggen och arbetade i rätt form. Har börjat vänja mig av med att sitta och titta ned på hästen, det är ju ändå inte i nosen det sitter, och nu kunde jag verkligen känna hästen med sittbenen. Ett framsteg för mig.

Tänker att det ju är mycket känslan en försöker "öva upp", som vi skrivit lite om i tråden tidigare. Det här kändes som ett steg i rätt riktning. Samtidigt kan jag känna mig väldigt otålig. Missförstå mig rätt, jag älskar mina lektioner, men jag vill rida mer! Känns som att utvecklingen går rätt långsamt när en har en timme i veckan... Mycket tankekraft går åt att fundera på hur jag kan "göra om" min vardag för att få utrymme för mer ridning och umgänge med hästar.
Känner igen det där - jag vill också rida mer! Helst 2 ggr i veckan. Men just nu är det svårt att få in det i planeringen. Det är rätt bökigt att ta sig till stallet själv så jag är beroende av att kunna låna pappas bil.

Det där med att känna hur hästen arbetar under en måste jag också träna på! Jag kan känna fel galopp och på 50% av hästarna känner jag även om jag är på fel sittben, men det är allt. Tror dock att jag just nu bara ska fokusera på att få bjudning snabbt så att det är en grej som sitter i ryggmärgen. Känslan får komma sen. :)
 
Missförstå mig rätt, jag älskar mina lektioner, men jag vill rida mer! Känns som att utvecklingen går rätt långsamt när en har en timme i veckan... Mycket tankekraft går åt att fundera på hur jag kan "göra om" min vardag för att få utrymme för mer ridning och umgänge med hästar.
Känner igen det där - jag vill också rida mer! Helst 2 ggr i veckan. Men just nu är det svårt att få in det i planeringen. Det är rätt bökigt att ta sig till stallet själv så jag är beroende av att kunna låna pappas bil.

Är det nu hon som jobbar 10-timmars dagar 4 dagar i veckan, ska va tyst att hon rider 2 gånger i veckan i 3 av månadens 4 veckor, har 20 min enkel väg till stallet. :angel:🙈
 
Är det nu hon som jobbar 10-timmars dagar 4 dagar i veckan, ska va tyst att hon rider 2 gånger i veckan i 3 av månadens 4 veckor, har 20 min enkel väg till stallet. :angel:🙈
Elaking! :rage::D
Fast, om jag skaffade egen bil hade jag haft ca 30 minuter enkel väg till stallet. Men måste ju ta mig hem först (ca 1h). Samt att jag inte riktigt har ekonomi för egen bil.
 
Ok. Jag tror att det är vanligare att man antingen har inriktningen "småbarn" med shettisar etc eller att man har alla åldrar som målgrupp med en kombination av lite större ponnysar och hästar. :)
Den här har främst b till d ponnys och några storhästar, kanske 30 totalt.
 
Ok. Jag tror att det är vanligare att man antingen har inriktningen "småbarn" med shettisar etc eller att man har alla åldrar som målgrupp med en kombination av lite större ponnysar och hästar. :)
Då är nog min ridskola lite ovanlig egentligen. Vi har inga shettisar (har haft två lite sportigare större shettisar innan dock) utan här köps det in små ponnys som har potential på tävligsbanorna. Tror min ridskola är ganska unik i just det - att här kan man om man vill satsa, tävla ridskoleponnys med bra potential och för det mesta hamnar "våra" hästar högt upp i resultatlistan.
Sen är c och d ponnysarna till 90% framavlade, inridna och inskolade i ridskolans egen regi. Där har vi ridskoleponnyer som går SM mot privathästar och ändå vinner. Det är ganska coolt :D
Ridskolan har som "motto" eller vad man ska säga - "från ridlekis till svensk mästare" vilket stämmer ganska bra.
 
Elaking! :rage::D
Fast, om jag skaffade egen bil hade jag haft ca 30 minuter enkel väg till stallet. Men måste ju ta mig hem först (ca 1h). Samt att jag inte riktigt har ekonomi för egen bil.
Sorry... 🙈 😅
Det är som de säger, det kostar att ligga på topp (inte för att jag anser att jag gör det) bilen jag är är väl inte direkt billig i drift, men samtidigt behöver jag den. Bor och lever själv så kommer undan rätt billigt ändå, var värre när jag hade egen häst, då fanns det inga pengar över. Kommit fram till att det är bra mycket billigare att rida på ridskola istället.
 
Sorry... 🙈 😅
Det är som de säger, det kostar att ligga på topp (inte för att jag anser att jag gör det) bilen jag är är väl inte direkt billig i drift, men samtidigt behöver jag den. Bor och lever själv så kommer undan rätt billigt ändå, var värre när jag hade egen häst, då fanns det inga pengar över. Kommit fram till att det är bra mycket billigare att rida på ridskola istället.
Asså vilken kass svenska jag har ikväll då, tror jag skulle skriva "bilen jag har" min trötta hjärna måste trott att jag skrivit det och inte sett att jag skrivit "är" två gånger efter varandra. 😂 Så kan det gå när det blir långa dar.
 
Asså vilken kass svenska jag har ikväll då, tror jag skulle skriva "bilen jag har" min trötta hjärna måste trott att jag skrivit det och inte sett att jag skrivit "är" två gånger efter varandra. 😂 Så kan det gå när det blir långa dar.
Alltså - jag märkte inte ens det (också trött) :rofl: men bra att veta att du är en bil som inte är billig i drift 😎:p
 
Då är nog min ridskola lite ovanlig egentligen. Vi har inga shettisar (har haft två lite sportigare större shettisar innan dock) utan här köps det in små ponnys som har potential på tävligsbanorna. Tror min ridskola är ganska unik i just det - att här kan man om man vill satsa, tävla ridskoleponnys med bra potential och för det mesta hamnar "våra" hästar högt upp i resultatlistan.
Sen är c och d ponnysarna till 90% framavlade, inridna och inskolade i ridskolans egen regi. Där har vi ridskoleponnyer som går SM mot privathästar och ändå vinner. Det är ganska coolt :D
Ridskolan har som "motto" eller vad man ska säga - "från ridlekis till svensk mästare" vilket stämmer ganska bra.
Jo, så är det hos oss också - fast på både ponny och häst. De tävlas mycket framgångsrikt och blir i princip alltid placerade när de är ute. Jätteroligt! :)
 
Efter ett långt riduppehåll på 2.5år så känner jag att det är dags att ta tag i ridningen igen. :banana:
Har bestämt mig att göra det via ridskolan som jag tidigare gick på 2012-2014, sedan hade jag egen häst till 2017 då jag sålde honom.

Jag har kontakt ridskolan, och nu ska jag bara välja vilken ridinstruktör jag vill rida för på privatlektion, tänkte att det kunde vara en bra start. Så dom kan se vilken grupp jag kommer platsa in i senare om det finns plats. Samt att jag då kan få all information om hur allt går till mm. Det var ju ett bra tag sen jag var där och red sist, Har ju kommit många nya hästar under åren.

Hoppas på att kunna boka in en privatlektion väldigt snart, då jag är ridsugen. 🐴
 
Ska hyra häst på lördag, en söndag i mars och skärtorsdag, långfredag och annandag påsk och så lite andra strödagar som 1 maj och vissa söndagar. Sen en vecka i sommar (kan bli två veckor om andan faller på och varför skulle den inte göra det :D ) . Så börjar min tömkörningsgrupp på lördag också längtar. Ser så mycket fram emot det!:banana::banana:
 
Idag var det hopplektion. Jag hade fått den pigga lilla skimmeln igen. Vi började med göra halter i skritten vid varannan bokstav. Hästen var helt med på noterna. Sen skulle vi trava ett varv på varje 20-metersvolt och på ena långsidan var det cavaletti och på andra långsidan skulle vi göra halt. Inga problem där heller.

Därefter fick några av oss ställa oss i mitten och några skulle galoppera runt och hoppa ett litet hinder längs ena långsidan. När det sedan var min tur så hade ju hästen redan sett vad som skulle ske, blev taggad och tänkte att nu jäklar blir det åka av. Jag fick pinsamt nog konstatera att jag blivit farträdd och vågade inte ta galopp. Det fick bli i trav i stället. Det gick bra faktiskt. Hon tog galopp precis före hindret och det blev helt lagom.

Sen skulle vi rida en kort bana på tre hinder. Det var några före och sen när det blev min tur så överraskade hästen mig med att plötsligt vara som smör och gick så himla dressyrigt och fint. Banan gick också bra att rida. Jag tog det delvis i trav, men det blev lite galopp också.

Vi avslutade med att rida en bana med 5 hinder och det gick lika bra som med 3 hinder.

Lektionen drog nog ut på tiden rätt mycket för när jag satte mig i bilen var klockan betydligt mer än den brukar vara då. Jag gissar att vi drog över med drygt en halvtimme.

Det känns lite jobbigt att konstatera att jag blivit farträdd. Jag vet inte om det har med åldern att göra eller om det beror på att jag rent allmänt inte är på topp och känner mig ängslig för rätt mycket.

I morgon ska jag också hoppa. Jag har ju en ridlektion att rida igen så jag bokade in mig på en hopplektion.

På lördag anordnar klubben en P&J. Jag hade en idé om att vara med på den men måste nog konstatera att jag är på tok för ringrostig i hoppningen för att det ska vara någon idé. Trist.
 
Idag hade jag tömkörningsgrupp och så hade jag hyrt den hästen jag brukar rida mest för att rida honom i paddocken idag. För den som är intresserad av att läsa om tömkörningen har jag skrivit ett långt inlägg här i denna tråden:

https://www.bukefalos.se/threads/toemkoerningstrad.1488142/page-3

När jag red idag så hade jag lite nyckfullt väder, det var först mycket blåst så att några sockerbitar (till cavaletti allstå) blåste omkull och då spände han sig lite och sen en hagelskur också, bättre kan man ju ha det. Började som vanligt när jag rider själv att skritta lite för hand för att värma upp mig och honom. Sen väl i sadeln brukar jag skritta en stund på fyrkantsspåret och sen göra serpentiner på långa tyglar för bara skänkel och vikthjälper. Ibland släpper jag stigbyglarna under det momentet, tycker det är ett bra sätt att påminna mig själv om att rida med vikt och skänkel redan i början av passet. Fortsatte med att rida i skritt och mjuka upp honom i sidorna med öppna och sluta och halt och ryggning. Kände han var inte riktigt mjuk i höger och jobbade ett tag på volten och ställde och såg till att han trampade under sig ordentligt och inte föll ut utåt som han ibland kan göra.

Fortsatt sen med några bakdelsvändningar mest för att jag inte ska glömma hur man gör. Det gick bra! Sen gjorde jag en del övergångar mellan trav och tölt och fokuserade på täta övergångar och att han inte fick springa in i traven. Det är lite det som jag har jobbat med på en privatlektion och även i ridgruppen så det är bra att fokusera på att få till halvhalterna extra noggrant i övergångarna.

Töltade även några varv och gjorde 4 serpentiner över medellinjen för att träna lite på att rakrikta och svänga honom. Avslutade med lite galopp i båda varven och fokuserade på att han inte fick springa ifrån sin balans med mycket halvhalter och att mjuk följa honom med sätet. Gick hyfsat iallafall, på ridlektionen i min grupp i måndags så sprang han ifrån balansen i galoppen och blev lite lång fast den lektionen hade han å andra sidan en väldigt bra tölt med fina lyft. Men var nöjd med dagens ridning iallafall och nu är det dessutom lektion på måndag så dröjer inte så länge innan jag rider igen! :):D Alltid nyttigt att få träna på egen hand mellan ridlektionerna.
 
Senast ändrad:
Ridskolan har tagit hem ett till föl som vi fött upp, nu har det andra fölet som varit på ridskolan tröttnat på mamma. Båda fölen står tillsammans i vår största box och de är världens bästa vänner och älskar varandra redan. De ska åka på unghingstbete till våren tillsammans. Så vansinnigt söta tillsammans :love:

Nu till lektionen. Fick ett fuxsto jag tror jag skrivit om förut. Hon har sjuttioelva åsikter om precis allt, ifrågasätter allt, och är lite sne i höger. Är knepig i boxen, där hon tjurar och biter och kan kicka. Är dock snäll som bara den när små barn rider henne - och när man hittar henne går hon väldigt väldigt fint i dressyren.
Jag blev ärligt lite trött när jag såg att jag skulle ha henne, sist fick vi konstanta motorstopp och stod massor i mitten och bockade på stället. Turligt nog är jag en sån där som kan sätta mig ner en stund och tänka bort det negativa och istället tänka på lösningar när det gäller hästar. Jag tänkte mycket på det där med positiv förstärkning på clinicen, att dela upp i block, och hur viktigt det är att låta hästen vara mellan alla signaler.
Mitt mål med lektionen fick bli att jag och ponnyn skulle bråka minimalt och skit i hur det ser ut.

Började redan i boxen - blicken jag fick när jag kom in i boxen var nog för att döda ett litet lands hela befolkning. Hon högg i luften och var på väg att vända rumpan mot mig men jag grabbade bara tag i manen, väntade tills hon slutat slingra sig, och satte på grimman. Belöning direkt. Sedan tog jag en trasa och torkade av hennes ögon som var kletiga - lite protest men hon fann sig i det och fick direkt beröm. Sen var hon som en lammunge att hantera :confused: Är så himla van vid att det är bråk från början men jag fick borsta henne osv utan knussel (kan också bero på att jag tog mig tid att hitta en mjuk naturborste, hon hatar hårda i plast)
Sadlingen gick superfint, hon surade bara lite när jag la på sadeln och när jag skulle dra åt sadelgjorden men hon fattade ganska snabbt att jag inte är en sån som drar för kung och fosterland utan ett hål i taget med pauser mellan. Hon var nästan mysig att greja med :up:

Vi skrittade fram som vanligt och jag hade delat upp lektionen i mitt huvud ungefär så här bjudning framåt -> ta tyglarna med lite mer stöd -> mjuka upp höger -> samla. Alltså att jag delade upp lektionen i enkla delmål. Sen ville jag ha minimalt bråk. Det skulle jag åstadkomma genom positiv förstärkning. Sist ville jag få till galoppen (som är svår att fatta i vänster då hon krullar ihop sig, stannar, och bockar på stället. Ännu svårare i höger då hon har jättesvårt att fatta höger eftersom hon är sned)

Lektionen var lite olika grejer som skänkelvikning (fattade inte hur jag skulle göra i höger varv, hon sneddade upp med rumpan men sen slingrade hon runt med halsen som en orm och så tappade vi det) Vi jobbade mycket böjda spår i skritt. Vi skulle gå i små bågar på långsidorna och i varje båge göra en 5m volt inåt mot bågen och sedan utåt från bågen så det blev massa små 8or. Jag fick kämpa lite för att få bjudning på ponnyn men efter ett tag satt det faktiskt och jag kunde be henne ta lite mer stöd på tygeln.
Så fort hon blev upprörd eller arg backade jag bandet och gjorde saker enklare för henne - så fort hon gjorde rätt fick hon en hel grävskopa beröm. Efter 30 min hade jag en häst som var 80% positiv till det jag bad om (ifrågasatte bara lite men blev inte arg). Med bjudning :banana:

Då efter 30 min kom den där galoppen jag bävat för. Fick 2 stycken krulla ihop, tvärstanna och bocka på stället fails (den första kom innan jag ens förberett för att fatta galopp - hon såg andra hästen fatta galopp på ett ställe och tjurade ihop på samma ställe i förebyggande syfte) Men jag var lugn, fick upp henne i trav och peppade henne till en galoppfattning på ganska lång tygel, hon fattade galopp med en bock och tjurade men så fort jag fått galopp var det grävskopa beröm och skit i hur det såg ut och skit i att det blev avbrott efter 3 galoppsteg. Fortsatte så och till slut var det noll problem med vänstergalopp, höger blir hon lite argare för jag tror hon vill fatta den galoppen man ber om men lyckas inte. La noll värde i hur det såg ut, berömde även om det blev fel galopp, och fick faktiskt två fina fattningar i höger galopp till slut :up:

När vi skrittade på slutet gick hon superfint och var superpositiv :)

Är jättenöjd, visst - hästen var i noll form och vi missade att fatta galopp på exakta stället vi skulle osv. Men det blev inte något bråk oss sinsemellan och jag kände att jag kunde fokusera, vara lugn, och konsekvent. Fick igenom det som var mitt mål. :up:


Härligt kul att du fick såna konkreta resultat! Superbra jobbat. :)
 
Ridlektion igår, skimmel valacken som vanligt och dressyr på schemat. Däremot hade vi en annan ridlärare, en tjej som hade lektionerna för 1 år sedan innan hon slutade förra sommaren. Hon har kunskaperna, det som det brister är kommunikationen att förmedla ut, det tar tid.
Så lektionen i sig blev lite "tråkig" då vi skrittade fram väldigt länge, och sen skulle vi ta tyglarna och försöka få till hörnpasseringar.

Skimmeln behöver värma upp i alla gångarter innan han blir någorlunda mjuk i kroppen, så det var som att försöka forma en stel planka som skickar ut högerbogen. Vilket inte gick sådär jättebra, sen skulle vi göra samma sak i traven. Vi var inte alla på lektionen, men skimmeln har stort steg så det blir att jag lätt kommer ikapp de andra, jag tänkte mer på tempoväxlingar, red ihop honom och sen lät honom trava på, på långsidorna och korta ihop på kortsidorna.

Vi höll på rätt länge med vänster varv innan vi bytte till höger varv och då las det till att vi skulle galoppera på stora mittvolten ett halvt varv och sen sakta av. Ridläraren tyckte då att han skulle gå fram mer då hon tyckte han gick för långsamt, när vi hade det tempot hon tyckte var bra, kändes det nästan som slängtrav och gick inte alls att få till några bra hörnpasseringar i det tempot. Galoppen på volten gick bra, jag och skimmeln fick ta ett extra varv, dvs rida hela volten i galopp.
Märktes så fort vi hade galopperat var har lite mjukare i kroppen.

Så det var i prinicip hela lektionen för vi hann inte med att byta varv och göra galoppen i andra varvet. Får se hur nästa lektion känns, då är det markarbete igen. :)
 
Äntligen tillbaka till ridningen! Missade förra veckan pga GHS, och veckan före det kände jag mig inte i skick att rida :( Hoppningen har gått tungt i vinter och jag har gråtit flera lektioner av frustration över att jag inte vågar och känner mig dålig.

Nu när all stress kvar GHS lagt sig kände jag mig dock taggad på att rida och att försöka våga lite i hoppningen igen. Fick min gamla trotjänare (som jag inte ridit på 2,5 år) och det var en så rätt häst för mig idag! Vågade tom lägga upp sista hindret båda sista rundorna :D (var nog inte högre än 80, men för mig som hoppat typ 40cm de senaste månaderna var det ett stort framsteg!)

 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
51 989
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Gunnar
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 471
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp