Ridskoleryttare 2020

Jag blev rätt nere efter förra gången jag skrev här (den misslyckade hopplektionen) så funderade på att sluta rida på ridskolan.
Men red veckan efter och ordinarie ridlärare var sjuk. Jag valde först och tog då snälla stora bruna stot. Vi fick jobba med att rida på kvartslinjen och göra övergångar längs långsidorna i skritt, trav och galopp. Det gick rätt bra faktiskt.
Men det har ändå suttit lite i mig att jag nog ska sluta för jag kan inte hoppa.

Hade inte möjlighet att vara med veckan efter vilket jag sa till direkt och då får man rida igen.
Hade tänkt att rida igen på torsdagen men fick inte tag på dom så ville inte åka dit och chansa på att få vara med.
Veckan efter där igen så skulle jag ha ridit men hade en riktigt dålig dag så skippade det.

Sen kom denna veckan och jag var tveksam för jag visste att det var markarbete (vi har 3 dressyr, 1 markarbete och 1 hoppning) men åkte iväg.
Ordinarie ridlärare var fortfarande sjuk.
Jag var en av de sista att välja häst och hade 3 val.
Den söta vita som jag hade när det gick åt skogen i hoppningen.
En stor fux som jag inte ridit men sett att han är stark och kastar sig lite hit o dit i perioder (han är rätt ung)
Ett äldre sto som jag ridit en gång och hon och jag passar inte helt ihop.
Så jag sa att jag avstår från att rida för jag vågar inte rida någon av dessa när det är markarbete.
Men ridläraren tyckte att jag skulle rida med och skippa det jag inte ville/vågar. Så jag tog vita söta stot som jag ridit typ hela terminen.
Vi travade över upphöjda bommar och saktade av till skritt och sen igång igen över bommar. Det gick bra.
Galopp på volt gick bra men sen skulle vi gå över till trav över upphöjda och sen fatta galopp och galoppera över en bom. Jag ville ta det i trav men hästen såg ju att ”aha!! Dom andra galopperar här!!” Och då drog hon iväg men jag fick stopp och skrittade runt när dom andra red klart övningen. Så det gick ganska okej.
Bara dumt att utsätta sig för saker man känner att man inte helt är trygg i.

Sen frågade jag om att rida igen och fick plats dagen efter.
Då fick jag en tinkerskäck som jag ridit en gång tidigare och han är superkul att rida.
Vi jobbade med serpentiner och han blev riktigt fin. Men oj så trött han blev på slutet. Jobbigt att gå en hel lektion i form. :)
Frågade ridläraren hur hon tyckte de gick och hon sa att det är så kul att se han gå i fin form för han blir så fin. Han går nog mycket med nybörjare och rehab ridning för han är så snäll.

Min sambo frågade mig efteråt om vi inte kunde köpa han :)
 
Dressyrlektion i torsdags. Förra veckan var det clinic där instruktörerna visade upp 20 av hästarna i antingen dressyr, markarbete eller hoppning.
En av de mer dressyriga instruktörerna red min store bruna (som jag vågat hoppa lite mer på veckan innan) och det var väldigt inspirerande att se hur fint han kan gå även i dressyren!

Fick honom igen i torsdags, och hade lite målbild med mig från clicen :up: Nådde givetvis inte lika långt som instruktören, på bara en lektion, men tycker ändå jag fick honom att jobba på lite bättre än när jag ridit dressyr på honom tidigare!

Under lektionen var det fokus på övergångar. Först skritt-halt-skritt. Sen trav med sju snabbare steg och sen Sju kortare osv osv.
Efter uppvärmning i alla gångarter övade vi galoppfattningar på volten i från trav och skritt. Jag som mest ridit ponny det senaste hade lite svårt att sitta ner i traven, och fick bättre galoppfattningar och bättre galopp ifrån skritt.
Jobbig lektion både för mig och hästen, men kul att känna att jag kommit lite framåt i dressyren på honom :)
 
Jag blev rätt nere efter förra gången jag skrev här (den misslyckade hopplektionen) så funderade på att sluta rida på ridskolan.
Men red veckan efter och ordinarie ridlärare var sjuk. Jag valde först och tog då snälla stora bruna stot. Vi fick jobba med att rida på kvartslinjen och göra övergångar längs långsidorna i skritt, trav och galopp. Det gick rätt bra faktiskt.
Men det har ändå suttit lite i mig att jag nog ska sluta för jag kan inte hoppa.

Hade inte möjlighet att vara med veckan efter vilket jag sa till direkt och då får man rida igen.
Hade tänkt att rida igen på torsdagen men fick inte tag på dom så ville inte åka dit och chansa på att få vara med.
Veckan efter där igen så skulle jag ha ridit men hade en riktigt dålig dag så skippade det.

Sen kom denna veckan och jag var tveksam för jag visste att det var markarbete (vi har 3 dressyr, 1 markarbete och 1 hoppning) men åkte iväg.
Ordinarie ridlärare var fortfarande sjuk.
Jag var en av de sista att välja häst och hade 3 val.
Den söta vita som jag hade när det gick åt skogen i hoppningen.
En stor fux som jag inte ridit men sett att han är stark och kastar sig lite hit o dit i perioder (han är rätt ung)
Ett äldre sto som jag ridit en gång och hon och jag passar inte helt ihop.
Så jag sa att jag avstår från att rida för jag vågar inte rida någon av dessa när det är markarbete.
Men ridläraren tyckte att jag skulle rida med och skippa det jag inte ville/vågar. Så jag tog vita söta stot som jag ridit typ hela terminen.
Vi travade över upphöjda bommar och saktade av till skritt och sen igång igen över bommar. Det gick bra.
Galopp på volt gick bra men sen skulle vi gå över till trav över upphöjda och sen fatta galopp och galoppera över en bom. Jag ville ta det i trav men hästen såg ju att ”aha!! Dom andra galopperar här!!” Och då drog hon iväg men jag fick stopp och skrittade runt när dom andra red klart övningen. Så det gick ganska okej.
Bara dumt att utsätta sig för saker man känner att man inte helt är trygg i.

Sen frågade jag om att rida igen och fick plats dagen efter.
Då fick jag en tinkerskäck som jag ridit en gång tidigare och han är superkul att rida.
Vi jobbade med serpentiner och han blev riktigt fin. Men oj så trött han blev på slutet. Jobbigt att gå en hel lektion i form. :)
Frågade ridläraren hur hon tyckte de gick och hon sa att det är så kul att se han gå i fin form för han blir så fin. Han går nog mycket med nybörjare och rehab ridning för han är så snäll.

Min sambo frågade mig efteråt om vi inte kunde köpa han :)
Skönt ändå att du fick en comeback, det bästa när man är rädd för något är att få en riktigt trygg häst och sen sänka kraven, så man kan få tillbaka sitt självförtroende. Har själv jobbat lite med det, ska jag ta mig själv som exempel som tyckte att allt över 30cm va högt, till att nu bara för en vecka sedan hoppa 1m som ingenting. Nu har förvisso den här resan pågått för mig i flera år, men har vågat utmana mig själv med trygga hästar.
Finns fortfarande vissa hästar jag helst inte hoppar högre än 30-50cm pga att de verkar va oberäkneliga.

Tycker det är jättebra att du är med och rider ändå och gör det du känner att du klarar av, har några sådana i min ridgrupp också och jag tycker det är bra att de får göra precis det som de känner att klara av, vill de inte hoppa, nä då gör de övningen men rider utanför hindret alternativt skrittar eller står i mitten.

Hoppas dina framtida lektioner fortsätter i bra anda, vi får stötta varandra här i tråden. :heart
 
Hade en lektion på en ponny jag känner till väldigt bra. Han är en av mina favoriter som jag tyvärr inte ridit på länge så kändes skönt att få rida honom igen. :heart
Det var hoppning och jag var inte super taggad men det gick bra tyckte jag.
Det var en evighetsövning och vi skulle sluta när ridläraren tyckte man hade klarat övningen. Det var sockerbitshinder på varje kortsida som man skulle hoppa över, sedan byta galopp och hoppa över räcken snett över medellinjen, byta galopp, sockerbitshinder, räcke osv osv. Mådde inte så bra dock så var tvungen att avsluta lektionen lite i förtid. Fick iallafall några rikitgt fina språng som jag är super nöjd över. Känns verkligen som om jag börjar förbättra min ridning något enormt och det märks om man kollar på filmer från ett år sedan och jämför med nu. Det känns riktigt skönt.
Efter ridningen åkte jag och shoppade lite på hööks. Blev nya ridleggings, strumpor och handskar. Är super taggad till nästa veckas dressyr. Undrar vem jag kommer få rida då...
Tänkte också anmäla mig till en privat hopplektion någon gång i april.
 
Vad kul att det händer grejer för flera av er! Det är så härligt när en känner att en utvecklas :).

Kom att tänka på det där med att bli filmade, som @Ananazen skrev om. Är det något ni är fler som gör (vet att jag har sett filmer på dig, @TheRedLightning)? Jag har inga kompisar som rider, och stallet ligger långt hemifrån, så jag vet inte riktigt vem som skulle filma... Börjar iofs lära känna en del folk där jag rider, men blir helt plötsligt blyg när det gäller att bli filmad :o. Jag är inte alls blyg annars men det känns jobbigt att be bekanta göra mig en tjänst plus att jag inte tycker att jag rider bra alls.
 
Vad kul att det händer grejer för flera av er! Det är så härligt när en känner att en utvecklas :).

Kom att tänka på det där med att bli filmade, som @Ananazen skrev om. Är det något ni är fler som gör (vet att jag har sett filmer på dig, @TheRedLightning)? Jag har inga kompisar som rider, och stallet ligger långt hemifrån, så jag vet inte riktigt vem som skulle filma... Börjar iofs lära känna en del folk där jag rider, men blir helt plötsligt blyg när det gäller att bli filmad :o. Jag är inte alls blyg annars men det känns jobbigt att be bekanta göra mig en tjänst plus att jag inte tycker att jag rider bra alls.
Jag förstår dig! Frågade aldrig någon på mitt gamla stall att filma mig, dels för att jag tyckte jag var dålig på att rida och dels för att jag ville inte vara jobbig. Numera blir jag filmad av min mamma när hon känner för att hänga med till stallet, annars brukade mina kompisar filma mig ändå och skicka videorna till mig efter. Tycker dock det är riktigt nyttigt att filma sig själv när man rider, man kan dels se vad man tycker ser knasigt ut och även se hur mycket man utvecklats. Om man kollar på ridfilmer av mig från förra året så hade jag glappande tyglar, dålig blick och var inte så bestämd med hästar alls. Tittar man på mina videor nu så ser jag tydligt vilken stor skillnad!
 
Vad kul att det händer grejer för flera av er! Det är så härligt när en känner att en utvecklas :).

Kom att tänka på det där med att bli filmade, som @Ananazen skrev om. Är det något ni är fler som gör (vet att jag har sett filmer på dig, @TheRedLightning)? Jag har inga kompisar som rider, och stallet ligger långt hemifrån, så jag vet inte riktigt vem som skulle filma... Börjar iofs lära känna en del folk där jag rider, men blir helt plötsligt blyg när det gäller att bli filmad :o. Jag är inte alls blyg annars men det känns jobbigt att be bekanta göra mig en tjänst plus att jag inte tycker att jag rider bra alls.
Jag har inga kompisar med som rider, har frågat ridläraren vid något tillfälle eller någon av de andra i gruppen. Brukar oftast ske när vi hoppar bana då det är lite enklare när man hoppar en och en. :)
Även så jag gjort på tävling bara frågat någon av de som är där (som jag lärt känna i stallet) och de filmat. Min ena ridlärare var det som filmade när jag hoppade 80 på tävling för första gången på skimmeln.
 
Vad kul att det händer grejer för flera av er! Det är så härligt när en känner att en utvecklas :).

Kom att tänka på det där med att bli filmade, som @Ananazen skrev om. Är det något ni är fler som gör (vet att jag har sett filmer på dig, @TheRedLightning)? Jag har inga kompisar som rider, och stallet ligger långt hemifrån, så jag vet inte riktigt vem som skulle filma... Börjar iofs lära känna en del folk där jag rider, men blir helt plötsligt blyg när det gäller att bli filmad :o. Jag är inte alls blyg annars men det känns jobbigt att be bekanta göra mig en tjänst plus att jag inte tycker att jag rider bra alls.
Hos oss händer det med jämna mellanrum att någon hänger med instruktören och hjälper till med mockning och höja/sänker hinder och så. De brukar gärna filma om man frågar :)
 
Jag har blivit ganska mycket filmad och tycker det är både kul och nyttigt att kolla på. Jag har blivit filmad både när jag ridit och tömkört och har också filmat min tömkörningslärare om hon har tömkört någon gång, otroligt nyttigt för att se position och hur hon gör. Hon är så duktig och erfaren inom det. Har också filmat min ridlärare någon gång om de te.x. haft clinic otroligt bra material att kolla på tycker jag. Har inte hunnit vara så aktiv i tråden det sista för det har varit mycket annat. I förra veckan blev jag dessutom sjuk och hade två inbokade privatlektioner på fredagen som jag kommer att få boka om. Lite trist men så är det ibland. Men imorgon är det ridlektion i ordinarie grupp igen så då kan jag skriva lite om den sen.
 
Hos oss händer det med jämna mellanrum att någon hänger med instruktören och hjälper till med mockning och höja/sänker hinder och så. De brukar gärna filma om man frågar :)
Det har varit med några sådana personer på några av mina ridlektioner också och det är ett ypperligt tillfälle att fråga om de kan filma. :D
Ibland önskar jag dock att jag kunde klona mig så jag kan filma själv, inte alla som är så bra på att filma som det ska va. :p Hittills har jag dock lyckats få personer att filma som det ska va dvs filma med mobilen vänd så formatet blir liggande och ej stående. Är allergisk mot stående videos.
 
Hej! Tänkte bidra lite med min senaste tid på hästryggen. Förra veckan red jag lektion först på onsdagen, då var det hoppning. Jag hade den lilla bruna irländaren som jag lade upp bild på i mitt första inlägg. Tre räcken längsmed medellinjen, så vi fick träna svängar då vi hoppade som i en åtta. Lilla bruna är superrolig att hoppa, vi har verkligen klickat. Men han kan bli osäker om man själv inte är tydlig i sin ridning. Så det gäller att lägga upp en ordentlig galopp, rama in tydligt mellan hand och skänkel och aldrig släppa den inramningen, då är han fantastisk. Gick superbra.
Torsdag red jag lektion och på fredagen i min dressyrspecial, båda hade jag en av mina absoluta favoriter, en leopardtigrerad skimmel på 172 cm, duktig men med ett huvud för sig 😉 många tycker att han är läskig då han ibland ställer till med cirkus på lektionerna 🤣😱. Jag kommer att rida honom extra mycket då tanken är att jag ska starta lokal dressyr i vår. Red en extra dressyrkurs i söndags och hade även då den "stora vita".
Utöver det så håller jag på och sätter igång en av ridskolehästarna som har varit sjuk/halt länge, så jag har fullt upp och rider just nu typ varje dag 😍
 
Hur är det med byte av hästar på er ridskola?
I min grupp får vi byta lite hur man vill.

Vi ska hoppa i dag och jag har redan bestämt mig att jag inte behöver ens försöka i dag eftersom jag redan har det jobbigt i huvudet. Fick den hästen jag hade sist som är vansinnigt snäll och ganska ok att hoppa. En annan tjej jag vet är osäker fick den lilla bulldozern som är rätt svår att hoppa.
När hon frågade mig nu och jag visste att jag ändå inte skulle hoppa var svaret så klart ja. Hon får öva på att hoppa en lite enklare häst och jag får rida bulldozern som jag inte har något alls emot. Win-win :up:
 
Hur är det med byte av hästar på er ridskola?
Hos oss måste man fråga ridläraren först. Är inte jättepoppis om man byter sinsemellan.
Har själv aldrig bytt, men då jag är värdinna får jag den infon då det är nybörjarlektioner den dagen jag är värdinna och en del föräldrar försöker byta hästar så deras barn får rida den häst de vill, men det funkar inte så.
Har till och med varit så att föräldrarna vänt i dörren vid något tillfälle, oftast när de vänder i dörren är för att det är teori.
 
Hos oss måste man fråga ridläraren först. Är inte jättepoppis om man byter sinsemellan.
Har själv aldrig bytt, men då jag är värdinna får jag den infon då det är nybörjarlektioner den dagen jag är värdinna och en del föräldrar försöker byta hästar så deras barn får rida den häst de vill, men det funkar inte så.
Har till och med varit så att föräldrarna vänt i dörren vid något tillfälle, oftast när de vänder i dörren är för att det är teori.
Vilken trist inställning hos föräldrarna!
Min grupp byter som sagt fritt men det gör definitivt inte de mindre avancerade grupperna. Då måste man fråga och ha en bra anledning.
Men min grupp är ju lite mer självgående än de andra, och jag tror vår ridlärare litar på att vi byter i precis såna fall som det var just i dag. Annars kan det ju bli att man byter bara för att man ogillar en häst eller bara vill rida en speciell häst kan jag tänka mig :)
 
Vilken trist inställning hos föräldrarna!
Min grupp byter som sagt fritt men det gör definitivt inte de mindre avancerade grupperna. Då måste man fråga och ha en bra anledning.
Men min grupp är ju lite mer självgående än de andra, och jag tror vår ridlärare litar på att vi byter i precis såna fall som det var just i dag. Annars kan det ju bli att man byter bara för att man ogillar en häst eller bara vill rida en speciell häst kan jag tänka mig :)
Troligtsvis därför som det är där jag rider.
Ja lite trist inställning är det, ridskolechefen gick ut med att vi måste bli bättre på teori då eleverna ligger efter på den biten, då kom det fram om just dessa föräldrar som gör sådär.
Visst jag tycker väl själv inte att teori är det mest roliga ever, men jag har ändå betalt för att gå dit, å så får man se det som en trevlig stund istället. Kanske lär man sig något nytt.

Ridlärarna har börjat försöka smyga in lite teori i ridlektionerna, t ex. när vi skrittar fram fråga och berätta om något osv.
 
Troligtsvis därför som det är där jag rider.
Ja lite trist inställning är det, ridskolechefen gick ut med att vi måste bli bättre på teori då eleverna ligger efter på den biten, då kom det fram om just dessa föräldrar som gör sådär.
Visst jag tycker väl själv inte att teori är det mest roliga ever, men jag har ändå betalt för att gå dit, å så får man se det som en trevlig stund istället. Kanske lär man sig något nytt.

Ridlärarna har börjat försöka smyga in lite teori i ridlektionerna, t ex. när vi skrittar fram fråga och berätta om något osv.
Vi har inga teorilektioner alls. Vi har i stället kurser under lov där det alltid är teori med.
Sen är det en väldigt bra stämning där alla lär av alla i stallet. Jag vet inte hur många gånger jag släppt vad jag gjort för att hjälpa tipsa stötta och förklara för någon yngre hur man kratsar hovar på en lite knepigare häst eller vad de som kan mindre om kanske kan behöva hjälp med. Sätta ihop träns till exempel eller hur man bäst sitter upp på en häst (vi har en häst byggd av en tunna för sånt)
Har det hänt något och ridläraren ska till exempel lägga bandage eller slå på tappsko ropar hon ut det, så kan alla som kan och vill komma och titta på medan ridläraren förklarar.
På så sätt har jag lärt mig en del om hur man hanterar föl, vad man kan tänka på kring föl osv - för vi har två supersöta föl inne just nu.
En annan del av teori är just vid framskrittning då en häst kan få gå innanför spåret och ridläraren visar rörelsemönster osv.
Men aldrig en hel lektion ägnad åt teori.
 
Vi har inga teorilektioner alls. Vi har i stället kurser under lov där det alltid är teori med.
Sen är det en väldigt bra stämning där alla lär av alla i stallet. Jag vet inte hur många gånger jag släppt vad jag gjort för att hjälpa tipsa stötta och förklara för någon yngre hur man kratsar hovar på en lite knepigare häst eller vad de som kan mindre om kanske kan behöva hjälp med. Sätta ihop träns till exempel eller hur man bäst sitter upp på en häst (vi har en häst byggd av en tunna för sånt)
Har det hänt något och ridläraren ska till exempel lägga bandage eller slå på tappsko ropar hon ut det, så kan alla som kan och vill komma och titta på medan ridläraren förklarar.
På så sätt har jag lärt mig en del om hur man hanterar föl, vad man kan tänka på kring föl osv - för vi har två supersöta föl inne just nu.
En annan del av teori är just vid framskrittning då en häst kan få gå innanför spåret och ridläraren visar rörelsemönster osv.
Men aldrig en hel lektion ägnad åt teori.
Vi brukar ha åtminstone en lektion ägnad åt teori, sen är det clinics å annat bra å ha på loven. För det mesta kan jag tyvärr inte gå på dom clinicens ändå, då de brukar va på en sån tid att jag fortfarande jobbar. Bara för att barnen har lov betyder inte det att vi som jobbar har lov. 😅
Brukar ofta hjälpa till om någon har en fråga. Förvisso blev ja rätt irriterad en gång på en tjej jag red ihop med. Hon hade fått en häst, som hon ridit flera gånger innan och även gjort i ordning. Hon tyckte inte om att borsta den hästen, då den surar lite.
Jag vet att jag har tipsat om många sätt på att borsta som funkar på den hästen, med den hästen måste man va bestämd men mjuk, det funkar inte annars. Troligen har hon väldigt dåligt självförtroende även om jag försökt hjälpa henne att tro mer på sig själv.
Hur som den här gången kommer hon till mig som håller på och gör i ordning den hästen jag ska rida och ber mig hjälpa henne att göra i ordning hennes häst. Alltså jag varken kan eller hinner göra i ordning 2 hästar på den tiden som var kvar tills lektionen började.
Då fick hon vackert borsta och göra i ordning den hästen jag skulle rida, så jag fick borsta den tjuriga hästen, men tog man det bara lugnt och lyssnade på hästen gick det hur bra som helst.
Det är till och med nybörjarbarn som borstar den här hästen utan problem. Det är nog enda gången jag blivit tji på att hjälpa, annars hjälper jag gärna till.
 
Gårdagens lektion på lilla bulldozern.
Kollade lite hur han gick innan och konstaterade ganska fort att han var t a g g a d. Han tycker den är vansinnigt kul att hoppa, men hoppar med världens sämsta teknik och har dessutom skitsvårt med distansen mellan hindren, han blir taggad och galopperar som en symaskin för att sen byta till lååånga språng och sen symaskin i gen - sedan efter hindren landar han och gör någon form av neeeer med huvudet i en halvbock. Han är svår att hoppa, jättesvår. Tycker jag i alla fall :D Man måste verkligen kunna reglera galoppen och vara med honom 100%. Sedan kallar jag honom inte bulldozer för intet - just förhållande hjälper är inte jättebra installerade och han plöjer på liksom, stark som en oxe dessutom.

Jag hade bestämt mig från början att inte hoppa eftersom jag är urkramad som en disktrasa i huvudet. Det hade blivit lite mycket att försöka övervinna rädslan och hoppa. Vi började med framskrittning och där gjorde jag inte samma misstag som sist utan jag lade krut på att "installera" halt och förhållande hjälper. Det gick rätt bra och till slut kände jag att broms och stopp fanns bra befästa. Jobbade mycket med att mjuka upp hans vänstersida - hans svaga lite stelare sida. Han mjuknade rätt bra.

Vi red sedan lite på volter, red stå två sitt en och tränade mycket tempoväxlingar. Sedan fick vi stå i lätt sits ett tag och då galopperade vi även. Bulldozern var väldigt duktig faktiskt, har nog aldrig varit med om att han lyssnat så bra på förhållande hjälper - och även gick lite lugnare i både trav och galopp, inte som en symaskin. :up:

Sedan red vi över hindren som cavaletti ett par gånger. Han var en stjärna och jag behövde bara reglera farten lite annars gick han av sig själv spikrakt över cavalettin. Ridläraren höjde en aning på sista cavalettin/hindret och sa att vi skulle komma i trav i ström och att det var ok ifall hästarna rullade igång i galopp efter det sista upphöjda. Jag bestämde mig för att det kan jag ju i alla fall göra - så trots att jag bestämt mig för att inte göra något annat än bommar på marken, så "hoppade" jag. Det kändes ok. Men förstörde min fina broms och stopp som jag hade installerat. Han blev vansinnigt taggad :D
Bara och börja om med det. De andra hoppade 4 åt gången och jag red runt för mig själv, som vanligt.
Red mycket i skritt och jobbade med broms och stopp samt skänkelvikningar för att mjuka upp.

Jag tyckte det gick bra! Fick honom mjuk och trevlig, och väntande i steget. Han fick lite tilltaggnings ryck då och då, men det var bara att påminna honom om vad som gällde.

Ganska bra lektion :up: Massa skritt men jag tycker skritt är jättenyttigt att arbeta i, både för häst och ryttare.
 
Hur är det med byte av hästar på er ridskola?
I min grupp får vi byta lite hur man vill.

Vi ska hoppa i dag och jag har redan bestämt mig att jag inte behöver ens försöka i dag eftersom jag redan har det jobbigt i huvudet. Fick den hästen jag hade sist som är vansinnigt snäll och ganska ok att hoppa. En annan tjej jag vet är osäker fick den lilla bulldozern som är rätt svår att hoppa.
När hon frågade mig nu och jag visste att jag ändå inte skulle hoppa var svaret så klart ja. Hon får öva på att hoppa en lite enklare häst och jag får rida bulldozern som jag inte har något alls emot. Win-win :up:
Vi har en häst två gånger. Vårat rid schema ser ut såhär: dressyr, dressyr, markarbete, hoppning och sedan om igen. Då har man en häst vid dressyr tillfällena och en annan när man tränar på hoppning med. Om man känner sig osäker med en häst får man fråga ridläraren om man kan byta med en annan person i gruppen men då måste den personen vara ok med det.
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
22 23 24
Svar
475
· Visningar
53 731
Senast: cewe
·
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
268
Senast: Gunnar
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 678
Senast: Shixle
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp