Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Red en lektion igår och det var total lyx, vi var endast 2!
Den är dessutom på 90min!

Var lite osäker på vilken häst jag skulle välja, nu när inte alla var upptagna. Det är märkbar pälssättning på de flesta i stallet, trötta och lite småsura miner. Särskilt Irländaren :angel: Tillslut blev det en högställd fuxfarbror som kan allt, men är svår att hålla i galopp. Tänkte att det kunde vara bra för mina mål att öva på LB:1-moment, samt rida aktivt. Har dessutom inte ridit honom sedan precis när jag tog upp ridningen igen (maj 2020) så tänkte det kunde vara intressant att se om jag utvecklats!

Vi red fram i skritt och trav (redan här började jag flåsa...), och jag fick mycket tillsägelser om att korta tygeln. Denna herre bjuder verkligen in till att inte ta i honom, så det känns som att man inte ska korta tygeln. Ridläraren var också väldigt tydlig med det, att vill man komma till ridning på honom så SKA man korta tygeln, och öka drivningen lika mycket som man kortar, för att rida ihop honom. Svinjobbigt men satisfying. Vi hann precis komma till att börja hitta framåtbjudning och form, men sedan hände något när vi bytte varv... Kändes inte ren, så fick hoppa av och snabbt byta häst. (Vid koll av stallpersonalen var han inte märkbart halt, men inte heller helt ren. Hoppas det blir ok ❤).

Istället blev det Herr Långben, som jag hittat lite knappar på tidigare. De visade sig vara förvillande lika i hur de ska ridas, särskilt när det kommer till tygellängd. På båda luras man gärna att ha ca 1.5dm för lång tygel. Så genomgående för lektionen var att våga korta tygeln och våga driva. Det var också en spännande upplevelse att ha samma ridlärare som vanligt (på tisdagarna) men för bara två personer. Jag har ibland känt att det varit lite skralt med feedback etc, men nu j*vlar 😅 Var på mig i varje steg i 60min! Så sjukt värdefullt. Jag vill ju ibland ha någon som verkligen är "hård" mot mig, och fick definitivt min önskan uppfylld denna gång. Inget häståkande här! (Kan säga att jag gled som en amöba av hästen i slutet på lektionen. SÅ ska det ju kännas!)

Övningsmässigt låg jag nog nästan 99% av tiden nere på volten hos ridläraren i skritt/trav/galopp, väldigt basic men VÄLDIGT nyttigt. Det blev väldigt tydligt att vissa problem jag har med t.ex. Irländaren, har jag med alla hästar - dvs problemet är 100% hos mig. Bara att hålla ihop formen ett helt volt-varv är visst svårt, att verkligen tänka aktivt på vägarna (hela tiden!) etc. Även insett att jag efter mitt riduppehåll blivit väldigt försiktig med min hjälpgivning = åka häst. Ridläraren vågade nu vara på mig hela tiden med lite "hårdare" ord ("Dra i innertygeln. Dra i innertygeln! Dra i innertygeln OCH YTTERSKÄNKEL SVÄNGER NU!"). Självklart sitter jag ju då inte och blå-drar i inner, det blir mer att jag lyckas komma till någon ridning alls med ordentlig ställning och ridning i varje steg. Men det hade nog kunnat låta lite lustigt.

Jättebra att nu kunna ha så mycket att ta med mig från i princip en privatlektion, till de vanliga lektionerna. Måste hela tiden tänka på ställning, ytterskänkel. Stöd i yttertygeln och lagom eftergift i inner - ofta! Och ridning, ridning, ridning. Kändes som att mycket grundridning blev mer befäst nu, jämfört med innan. Måste inse att jag ska börja i rätt ände efter 12 års uppehåll, är liksom inte riktigt på fin-finlir ännu. 😊
Träningsvärken talar sitt tydliga språk nu iaf, så ska jag jobba mig mot mer bra teknik under våren!

Kanske hoppar programridningen i mars, och kör i april istället, har fått mycket att tänka på och känner mig inte helt redo.
Har även en extremt guppande vänsterhand att reda ut, kom plötsligt för någon månad sedan och är mer eller mindre förfärlig. Motverkar totalt ett bra stöd i vänstertygeln, det är bara hackigt och glappande. Såg också i spegeln idag att min vänsteraxel är ca 4cm högre än höger... 😬 Massage och kiropraktor inbokad!
 
Dubbelt i tisdags igen, tog ut mig så jag knappt kommer ihåg vad vi gjorde 😅

Började med Irländaren, som fortfarande är extremt trött, nästan lite grinig. Fick också spänna 3 hål mer på sadelgjorden än vanligt, så verkar som att våren tar hårt :( Men han var väldigt fin, och enligt ridläraren rider jag honom bättre nu iaf! Kändes bara sådär när han är så trött och verkar lite avtrubbad. Men vi fick till bättre volter än någonsin (tack söndagslektionen!) och även öppnor och skänkelvikningar. Inget för dressyrtävlingarna, men jättemycket framsteg sedan jag började rida på honom. Lite hjälp för vi nog av att han är trött, han lyssnar mer och rusar mindre. Galopperna var dock inget att hänga i julgranen, vi fick en långsida i höger varv och var nöjda så. Massor med beröm och lite godis, det ska vara roligt att galoppa :) Ska dit igen idag, får ta med extra morot.

Hade med mig proteinshake med smak av islatte (inkl. koffein!), var riktigt bra mellan lektionerna faktiskt. Motverkade den totala kraschen tills efter sista lektionen haha. Friesern som vanligt på den, gick riktigt bra! Nåja, efter halva ungefär. Travbommar i solfjäder var väldigt snubbligt. Sedan hade vi några bommar längs medellinjen i 2/3 av ridhuset, som vi fick rida över självständigt i skritt och trav. Här började det gå bättre, jag fick till halvhalter och drivning så vi kom över på ett bra sätt.

Vid A låg två bommar, en på slutna delen av volten och en på öppna. Här fattade vi galopp vid B/E och tog ett varv på volten över bommarna. Svårt i höger varv, men vi tog oss runt en gång! I vänster gick det bättre, då hade han också insett att detta var ju KUL! Stora språng över bommarna och byten lite hur som helst med olika många ben i taget :angel:
Är dock väldigt nöjd med att jag höll galoppen, och hade yttersidan under kontroll. Framsteg!
Vi avslutade med en trav som var den bästa någonsin :love: Han frustade på som en liten hingst och det hördes till och med ett par "wow" från läktaren när vi tuffade förbi. Fantastiskt att veta hur det SKA kännas! Sedan travade vi av och han var otroligt fin och mjuk. Dock svårare att hålla kvar i takt och tempo sista stunden, taggad häst som mest ville släppa bakbenen och springa på framåt. Men helt ok avslut och jättenöjd med lektionen som helhet!

Idag blir det nog frieserkorsningen igen, en som inte kan komma pga sportlov och undrade om jag ville ha hennes plats i gruppen :banana:
 
Hopplektion med bruna valacken.
Vi kunde rida fram delvis ute i paddocken idag, så vi skrittade fram och hann trava fram lite, sen när vi fick komma in i ridhuset travade jag runt lite och hade fokus på att försöka lösgöra honom. Försökte hitta "bollkänslan" som han kan ge när man får honom i form.
Det var först när vi började dagens framridningsövning där jag började hitta mer av formen. Vi skulle trava, vid K vände vi genom hörnet och lite diagonalt mot andra långsidan, på den diagonalen var det travbommar, sen direkt efter dom vända vänster och sen kom fler travbommar, red sen innanför fyrkantsspåret och kunde flytta ut till spåret om man kände för det (jag glömde helt bort det när vi red i vänster varv), sen rida slalom mellan 3 hinder som stod innanför spåret på andra långsidan.
Om vi red lättridning så skulle man sätta sig ner innan slalomen och sen rida den nedsuttet.

Jag märkte när jag red lätt så försökte han springa ifrån mig, så övade på att sitta ned med stigbyglar (det visade sig vara en utmaning, sen red jag lätt över bommarna). Kände att jag inte riktigt kom ner i sadeln på samma sätt som när jag rider utan stigbyglar, fick till det stundtals och kämpade på, stigbyglarna kan ha varit snäppet för korta för att sitta ner bra.
När jag satt ner i traven fick jag honom i bättre form och han snubblade eller nuddade knappt bommarna.

Vi bytte till högervarvet, samma övning, fast nu skulle man göra flytta in från spåret istället, rida över första bommarna, sen vända höger och över nästa bommar istället.
Gjorde skänkelvikningarna och satt ner och gav mig sjutton på att det skulle gå, "bollkänslan" började komma och det var några skänkelvikningar som var riktigt fina, även om jag inte känner mig i toppform.
När det blev lite kö i slalomen fortsatte jag rida på spåret och gjorde lite öppna istället.

Uppvärmningsgaloppen bestod av att galoppera på fyrkantsspåret och på ett varv fick vi ta med valfritt hinder, antingen hörnhindren (det ena var det vi hade ridit travbommar över, som nu var upplagt till ett hinder och den andra ett lågt kryss på hörnlinjen) eller så fick man hoppa första hindret i serien (den vi red slalom över) och då skulle man hoppa snett, vända upp vid C och rida snett mot fyrkantsspåret.
I andra varvet skulle vi istället hoppa mitten hindret i serien och det var en liten lurig väg till det, men helt klart bra övning att få hela hästen med sig. Det var något tillfälle i den svängen som jag tappade galoppen och då blev det pannkaka av alltihop så han sprang vid sidan, sen tog vi om det och kom över som ingenting.

Jag valde att inte hoppa så mycket utan fokuserade mest på att ha en lugn och sansad galopp, lyckades även få honom att komma nära hindren och liksom "droppa" över, som ridläraren sa, istället för att han kör längdhopp över.
Sen kom vi i trav på det hörnhindret som tidigare varite travbommar, hoppade landade i galopp och sedan hoppade det andra hörnhindret på en stor båge.
Det flöt på riktigt bra och han kändes helt okej.

Efter det skulle vi ta travhoppnings hindret, sen rida till mitten av långsidan och där göra en typ volt tillbaka över ridbanan och hoppa snett på sista hindret i serien.
Här började han piggna till lite och ridläraren påminde om att inte låta honom bli djup å låg i formen, för det är då bockningarna kommer. Han har lite svårt för vänster galopp och landar gärna i korsgalopp, så fick vid något tillfälle lägga en volt medan jag försökte få honom att byta galopp.

Sen byggdes det på och efter sista hindret på serien skulle vi rida ut på spåret, följa det genom kortsidan och sen vända upp på den andra travserien vi red över i första övning som nu var en oxer istället. Han taggade till första gången vi red an och hade fullt schjå efteråt att försöka sitta ner och bromsa, samtidigt som jag inte lät honom dyka med huvudet.

Vi hoppade sedan hela serien och nu var han taggad, sög tag och flög över som ingenting, efter försöker jag rida ihop honom så han inte ska rusa iväg. Tror det var andra gången vi kom på serien, så när vi kom i galopp på andra långsidan kände jag hur han körde ner huvudet och ryggen kom upp. Va på honom direkt och ingen bockning hann komma, fick verkligen passa honom.

Sist avslutade vi med att hoppa en bana, travhoppnings hindret, sen volt tillbaka och hoppa snett, över oxern, följa fyrkantsspåret, vända snett igenom och hoppa första hindret i serien snett, sen komma på serien från andra hållet.
Riktigt nyttig övning och fick jobba en hel del med att få honom att landa i rätt galopp och även byta till rätt galopp, fick till ett jättefint språng på oxern där jag hade honom ihop och han hoppade jättefint över.

Ridläraren lät mig hoppa på den lägre höjden då hon var lite orolig att han skulle tagga till för mycket om det blev högre, för min del kändes det helt okej. Tycker det är bättre att känna att jag har kontroll och lär mig rida ihop honom innan vi går på högre höjder.

Summa sumarum, jag är nöjd över lektionen och har nu träningsvärk, så lär nog sova gott i natt i alla fall. :)
 
Markarbete idag, fick inte fuxen utan samma valack jag hade på hoppningen i torsdags.

Vi fick rida fram självständigt i alla gångarter, blev lite kaos då ridhuset är rätt litet och de andra i gruppen inte är riktigt vana vid att rida fram självständigt. Jag fokuserade mest på att renodla hjälperna att han skulle lyssna på mig. Ökade lite på långsidorna och långsammare på kortsidorna. Höll mig på stora mittvolten i galoppen då många av de andra inte galopperade och det var lite bommar och annat i vägen för att kunna vända över hur som helst.

Kände att han började lossna lite då jag red mycket volter, så när dagens övning började. Här är en liten skiss på hur övningen såg ut (de streckade linjerna efter markbommarna visar hur vi skulle rida efter bommarna (skänkelvikning ut till spåret eller in från spåret).
Så man började vid t ex. C i vänster varv i trav, nedsittning skänkelvikning in från spåret så fort man kommit genom hörnet, rakrikta, lättridning över travbommarna, sedan runda hindret vid A, trava över nästa travbommar och rida lätt över dom, sedan nedsittning och skänkelvikning ut till spåret igen.
markarbete dressyr.jpg

Jag valde att sitta ned rätt mycket och red endast lätt över travbommarna, efter några varv började han lossna riktigt bra och gick jättefint, var en mamma som satt i hörnet och agerade mockhjälp åt ridläraren. Hon sa till mig att hon tyckte det såg fint ut när jag gjorde skänkelvikningarna. Även ridläraren tyckte det såg fint och och efter att jag hade haft snacket med henne om lite mer utmaningar på lektionen, sa hon till mig att öka kravet ytterligare på skänkelvikningarna och få honom att tvära lite mer. Fick till det några gånger, han försöker allt se om han kan komma undan arbetet genom att springa fortare.
Vi gjorde den evighetsövning å båda varven.

Sen avslutade vi med att hoppa en liten bana, där vi skulle komma i galopp i vänster varv, hoppa hinder 1, sen hoppa hinder 2, lägga en stor volt runt båda travbommarna hoppa 2:an igen, och komma på hinder 3.
Jag fick någon form av kortslutning i min hjärna, då jag råkade hoppa 3:an först, sen 2:an, volten och 2:an igen och avslutade med 1:an.
Fick till en bra känsla över hindren och fick honom att hoppa av nära hindren och inte köra några längdhopp.
Vi red den banan 2 gånger, andra gången red jag rätt ordning på hindren.

Väldigt nöjd med dagens övning, kul med lite mer utmaning och han gick fint i form med bakbenen under sig, det enda som blev lite för bra var han gick bakom lod en del, så försökte få fram huvudet lite. Det är något jag behöver hjälpa honom med och något jag själv behöver bli bättre på att upptäcka själv från ryggen utan att snegla i speglarna.
 
Jag har haft fullt upp och inte skrivit här på länge. Nåväl, senast fick jag en häst som jag inte har ridit sedan innan förra sommaren. Jag har haft svårt att slappna av i säte och ben, särskilt samtidigt, och denna dam är superkänslig och springer då. Dvs. från stillastående sätter hon av i trav fast jag upplever att skänkeln knappt ligger emot. Och sedan springer hon på.

Innan sommaren blev jag riktigt deppig när jag red det här stoet, fick inte alls till det och bad till slut om att inte behöva rida henne. Den här gången inledde vi lite sisådär, men efter ett tag travade vi runt i lugnt tempo och hon sänkte sig fint. Fick kommentar av ridläraren att hästen såg fin och avslappnad ut. Nu är jag sugen på att rida henne igen! Jag vet att det finns mycket att jobba på än - men hurra för utveckling! :bump:
 
Jag har haft fullt upp och inte skrivit här på länge. Nåväl, senast fick jag en häst som jag inte har ridit sedan innan förra sommaren. Jag har haft svårt att slappna av i säte och ben, särskilt samtidigt, och denna dam är superkänslig och springer då. Dvs. från stillastående sätter hon av i trav fast jag upplever att skänkeln knappt ligger emot. Och sedan springer hon på.

Innan sommaren blev jag riktigt deppig när jag red det här stoet, fick inte alls till det och bad till slut om att inte behöva rida henne. Den här gången inledde vi lite sisådär, men efter ett tag travade vi runt i lugnt tempo och hon sänkte sig fint. Fick kommentar av ridläraren att hästen såg fin och avslappnad ut. Nu är jag sugen på att rida henne igen! Jag vet att det finns mycket att jobba på än - men hurra för utveckling! :bump:
Det måste kännas bra. Det är det jag gillar med ridskola att man rider olika hästar, utvecklas och kan ta med sig lärdomarna till nästa häst och testa om de funkar. Alltid kul när man kommer tillbaka till en häst där det inte gick så bra sist man red och den här gången går det bra. Den känslan får man ta med sig i sin utvecklingsresa. :)
 
Igår fick jag ytterligare en för mig ny häst! Stora fuxen T som jag inte haft nån uppfattning om alls. Han gick lektion innan mig och när jag tog över honom fick jag veta att honom får man jobba hela tiden, och att han kanske var lite trött nu. Kändes i alla fall framåt och pigg när vi gick en sväng innan uppsittning.

Satt upp - ännu en "styra ett skepp"-känsla - jag är så ovan vid de här stora hästarna! Långsamma steg. Fick intrycket av att han var ganska oliksidig och det bekräftades när ridläraren kom och sa att man får jobba honom helt olika i de olika varven. Rimligt, och hennes instruktioner funkade bra när jag väl fick kläm på det. I övrigt kändes han ganska vinglig, smet gärna in innanför spåret och sladdade i hörnen. Jag hade lite svårt att få fram honom ibland och ridläraren kom och påminde om att han ska ridas ordentligt med sitsen, bra övning för mig som tycker det där är så svårt. Märkte ganska tydligt att det hjälpte när jag satt korrekt.

Generellt ganska ok lektion - det största problemet var nog att få fram honom i trav nedsuttet när vi skulle träna på det, jag tappade sitsen direkt och det blev istället att jag fick honom att gå snabbare och snabbare istället för en tydlig travövergång. Vi testade även lite galopp och fick till ett par riktigt fina fattningar i båda varven, kul!

Ridläraren tyckte efteråt att jag hade jobbat honom fint men att jag verkligen behöver tänka på sitsen i varje steg. Helt klart det svåraste för mig på de här stora hästarna, att komma ner med benen ordentligt och slappna av i axlarna.
 
Äntligen lektion igen i går. Dumma sportlov :cautious:

Fick fortsätta mitt lilla projekt med att rida starka heta hästar med bulldozern. Jag valde att ta bettet även denna gång, eftersom ridläraren sa att vi skulle göra en del skänkelvikningar.

Herr bulldozer håller på och pälsar sig, och gick inte lektionen innan, så jag bestämde mig för att det skulle bli en lång rykt. Det gillade han, han var bufflig och ivrig som han brukar i början, men sen när jag hittade rätta ställena (han såg ut som en tapir :love::D) att gnussa på blev han nästan loj. Avslutade med att bara gnugga och klappa med händerna på olika ställen jag vet att han är spänd på och då somnade han nästan :heart

Vet inte om det var rykten eller att han pälssätter och är trött pga det men den här gången diskuterade han bara en gång med mig när jag fixade stigbyglarna. Skrittade iväg och tränade redan från början massor med tempoväxlingar och avsaktningar. Han var som han brukar vara när han inte gått någon lektion, både seg i kroppen och springig samtidigt, stark som en oxe, och pigg. Men jag kände ändå att jag hade honom med mig på ett bättre sätt än jag brukar. Han lyssnade och försökte göra rätt med all sin energi. Det resulterade i att han snubblade på sig själv vid några tillfällen.
Jag började även jobba lite med sidorna, hans svåraste gren är ju att mjukna där, lite skänkelvikningar och bågar, red lite innanför spåret och rakriktade då och då.
Kände noll skillnad men kämpade vidare och var noga med att inte luras in i någon dragkamp utan prata mjukt med bettet och rida mycket med sitsen.

Vi började med att galoppera på fyrkanten, herr bulldozer fattade någon kantig och hetsig galopp och drog inåt i svängarna och var allmänt stenhård i sidorna. Helt omöjligt att rida i galoppen och svårpåverkad, verkligen en bulldozer. Vi galopperade i båda varven och sen sa ridläraren att i dag ska vi mest rida i galopp och jag kände mest att neeej! Det gick ju katastrofsämst. :arghh:

Övningen bestod i att skritta två meter innanför volterna i skänkelvikning (rumpan ut mot stora vilten och huvudet inne på en liten) inte världens lättaste med herr bulldozer. Han är svår att få att flytta och samtidigt slappna av, det blir lite som att han håller andan och blir ännu stelare. Tycker ändå vi lyckades ganska okej, även om vi vid ett tillfälle lyckades vända på det så rumpan hamnade på lilla volten och huvudet ut på stora volten. Jag tror vi båda blev lika förvånade typ "va? väntavadhändenu?" :rofl:
Sedan skulle vi släppa ut dem i skänkelvikningen så vi hamnade på stora voltspåret och fatta galopp. Fokus på att inte ändra något i fattningen utan fortsätta tänka skänkelvikning.
Jag hade tänkt att jag får väl lägga allt krut på skänkelvikningarna och få de perfekta, galoppen kommer säkert vara svinsvår. Men vi kom ut på spåret, jag fattade inte ens galopp utan tänkte och ändrade sitsen lite... Klick sa det så var vi iväg i en galopp som var så. jäkla. bra.! :eek:
Han lyssnade på precis allt jag ville och mjuknade mer och mer i sidorna när vi rullade på i volten.

Så jag fortsatte på samma sätt, petnoga med skänkelvikningarna, ingen dragkamp, mjukt och fint. Skänkelvika ut, sitta till lite, få världens finaste galopp :love: Jag red verkligen varenda steg i galoppen för jag ville inte tappa det, och fick massor beröm från ridläraren framförallt för fattningarna. De var helt magiska.

Vi avslutade med serpentiner i trav och bulldozern har nog aldrig varit så mjuk, följsam, lätt i handen och med ett mysigt driv framåt.

Är så himla nöjd, och förvånad. Jag kan ju inte rida i galopp, men nu har jag ju gjort det flera gånger :bump: Sen bara det att jag lyckades rikta om bulldozerns energinivåer till något annat än rusa, bli stark och stel, och pinna på med symaskinssteg. Jag kände verkligen att jag har utvecklats precis åt det hållet jag vill!
Fick massa beröm sen från ridläraren som tyckte att han hade fått en fin, välvd och avslappnad hals. Eftersom han slappnade av så kunde han höja upp bogen lite extra, trampa under sig ordentligt, och verkligen ta stora steg i stället för symaskinstegen, sa hon. Jag vet inte riktigt om jag kände det där med bogen men jag kände att det var större steg än vad han normalt tar.
Ridläraren avslutade med "där ser du, du kan ju visst rida starka energiska hästar" och jag fick hålla med.

Undrar om ridläraren tycker jag är klar med att rida den här typen av hästar eller om jag får något nytt kul nästa vecka :D
 
Det måste kännas bra. Det är det jag gillar med ridskola att man rider olika hästar, utvecklas och kan ta med sig lärdomarna till nästa häst och testa om de funkar. Alltid kul när man kommer tillbaka till en häst där det inte gick så bra sist man red och den här gången går det bra. Den känslan får man ta med sig i sin utvecklingsresa. :)

Ja! Det är faktiskt en riktigt bra poäng, att det nog är lättare att få syn på sin egen utveckling när en rider olika hästar :). Det ska jag tänka på när längtan efter en egen häst blir för stor (jag ska ha häst någon dag, men inte än).
 
Ja! Det är faktiskt en riktigt bra poäng, att det nog är lättare att få syn på sin egen utveckling när en rider olika hästar :). Det ska jag tänka på när längtan efter en egen häst blir för stor (jag ska ha häst någon dag, men inte än).
Det är lätt att glömma bort vart man är i utvecklingstrappan om man t ex. rider en och samma häst hela tiden. Av just den anledningen gillar jag ridskolan där man kan rida flera olika och även sen när man har egen häst, kanske man har någon stallkamrat så man kan rida varandras hästar osv. Finns mycket man kan göra även när man har egen häst då den ena hästen inte är den andra lik osv. :)
 
Ridskolan har fått Ekvint coronavirus så jag kommer inte åka dit fast att det är lektioner. Jag har hästar hemma och vill inte smitta dom. Jag byter alltid kläder mellan stallen i vanliga fall men det känns så onödigt att åka nu när det finns smitta.
Jag ska dock ha stalljour den 27/3 så det får jag lösa på nått vis ändå men då kan man ju välja kläder och skor på ett annat sätt när man inte ska rida
 
Ridskolan har fått Ekvint coronavirus så jag kommer inte åka dit fast att det är lektioner. Jag har hästar hemma och vill inte smitta dom. Jag byter alltid kläder mellan stallen i vanliga fall men det känns så onödigt att åka nu när det finns smitta.
Jag ska dock ha stalljour den 27/3 så det får jag lösa på nått vis ändå men då kan man ju välja kläder och skor på ett annat sätt när man inte ska rida
Va tråkigt, hoppas de tillfrisknar snabbt. :heart
 
Markarbete idag med den bruna valacken, va nog inte riktigt mentalt helt med då jag haft en helvetes dag på jobbet i snöstormen som var. Siktade in mig att bara försöka rida så gott jag kunde och inte låta honom bli för djup med huvudet.

I framskrittningen gjorde jag lite volter, serpentiner, flytta för skänkel lite. Han kändes lite stel i början och pigg. De har troligen stått å tryckt i rusket. De frustade väldigt nöjt sen när vi travade fram, då fokuserade jag på att få honom att lyssna på mina hjälper, så drev på lite på långsidorna och kortade upp på kortsidorna.
Han var väldigt pigg, så hade lite jobb framför mig.

Första övningen bestod av att trava på fyrkantsspåret och vid halva långsidan skulle vi vända diagonalt mot A, trava över en bomserie och sen vid A skulle vi samla upp och vända väldigt snävt mot en ny diagonal mot mitten av andra långsidan, när vi kommit igenom den snäva svängen skulle vi trycka på så de fick upp farten lite.
Jag red lite skänkelvikningar efter bomserien när jag skulle ut till spåret och sen på andra långsidan red jag lite skänkelvikningar in från spåret.. Kämpade på rätt bra, han ångade gärna på så hade en hel del att rida igenom och få ihop.
Fick till några riktigt bra längningar när jag kom ur den snäva svängen.
Vi gjorde den övningen i båda varven.

Sen körde vi lite galopp på fyrkantsspåret, där vi skulle lägga en volt mitt på långsidan och när vi hade ungefär 20% kvar av volten skulle vi öka/länga galoppen lite, sen ut på spåret igen. Vid kortsidan vid A skulle vi hoppa ett lågt kryss (vi hade tidigare rundat det hindret när vi gjorde första övningen med de snäva svängarna). Kände att han var väldigt pigg i galoppen så när jag kom mot krysset fokuserade jag på att få honom så nära hindret som möjligt innan han hoppade av. Var några gånger jag valde att inte hoppa krysset och bara galoppera på fyrkantsspåret, då han var väldigt pigg.

Efter det fick vi komma i trav på det ena hindret som tidigare varit travbommarna vi red över tidigare, nu upplagt till en lågt räcke med en markbom framför. Vi red lite på halvström och hoppade i vänster varv först 3 gånger, innan vi gick över till höger varv och gjorde samma 2 gånger. Han kändes pigg men ändå kontrollerbar.

Efter det fick vi över och hoppade en studs på böjd linje som följde fyrkantsspårets böjda linje innanför spåret. Vi kom först i höger varv och jag kände hur han sög tag och gasade på, över första hindret va ja inte riktigt med så tappade balansen lite men hittade tillbaka över de två andra, sen drog han iväg.
Kände vid några tillfällen att han försökte köra ner huvudet och bocka, men lyckades stoppa honom innan han ens började.

Vi gjorde studsen på böjd linje åt vänster varv också, han laddade på och det tog liten stund efteråt att få honom att sakta av utan att han skulle bli bockbenägen.

Sen la vi ihop travhindret ihop med ena studsen, vi gjorde åt båda hållen en gång och avslutade sedan med att komma en gång till i vänster varv.
Sedan fick vi trava/jogga av dom.

Det kändes som han travade väldigt fort, ridläraren berömde för han tog ut steget, han brukar vanligen gå väldigt kort steg vanligtsvis, så det jag tyckte kändes som det gick fort var honom ta ut steget.
Så var ändå rätt nöjd över lektionen, så nu lär jag sova gott i natt. :)

Sen är det hoppning på lördag, får vi se om det är mer markarbete eller hoppning den här gången.
 
Hoppning med fuxen idag, märkte att jag hade kommit av mig lite då jag inte red honom förra veckan så vi var inte helt i fas.
Vi gjorde i princip samma övning som på markarbetet i torsdags.
Han är väldigt känslig, jag kände i galoppen när vi skulle vända in och hoppa studsen så tog han skänkeln jag ville vända för som drivande, så det blev lite att vi flöt ut i svängen, men överlag är jag ändå nöjd. Sista gången jag red honom på ridskolan, på måndag åker han hem till sin matte igen.

Vi travhoppade och de sprången blev riktigt bra, studsen var nästan lite svårt för honom då han inte riktigt fick plats, märks att han inte riktigt har vanan, men tycker ändå jag märker skillnad på honom mot hur han var när han kom.
Idag fick jag honom att börja arbeta i skritten. De som stod och tittade på läktaren tyckte det var underhållande att se oss då han hörs väl när han galopperar, har barfotaboots fram och sen är hans steg rätt stort, han vinner mycket mark per språng.

Är nöjd över lektionen om än något trött och flåsade rätt bra, min kondis är inte bra.

Här är ett filmklipp om man swajpar så kommer det fram.
https://www.instagram.com/p/CMXRtIWpF7R/
 
Hoppning med fuxen idag, märkte att jag hade kommit av mig lite då jag inte red honom förra veckan så vi var inte helt i fas.
Vi gjorde i princip samma övning som på markarbetet i torsdags.
Han är väldigt känslig, jag kände i galoppen när vi skulle vända in och hoppa studsen så tog han skänkeln jag ville vända för som drivande, så det blev lite att vi flöt ut i svängen, men överlag är jag ändå nöjd. Sista gången jag red honom på ridskolan, på måndag åker han hem till sin matte igen.

Vi travhoppade och de sprången blev riktigt bra, studsen var nästan lite svårt för honom då han inte riktigt fick plats, märks att han inte riktigt har vanan, men tycker ändå jag märker skillnad på honom mot hur han var när han kom.
Idag fick jag honom att börja arbeta i skritten. De som stod och tittade på läktaren tyckte det var underhållande att se oss då han hörs väl när han galopperar, har barfotaboots fram och sen är hans steg rätt stort, han vinner mycket mark per språng.

Är nöjd över lektionen om än något trött och flåsade rätt bra, min kondis är inte bra.

Här är ett filmklipp om man swajpar så kommer det fram.
https://www.instagram.com/p/CMXRtIWpF7R/

Kul med film! Ser ut att ha bra fart 😁
Snygg sits du har! 🤩

Red privatlektion (vi var två) på Frieserkorsningen idag och fy satan vad bra det gick :love:
Vi började med massor av övergångar i skritt och trav, riktigt bra. Märkte verkligen skillnad i lyhördhet före och efter. Ska försöka ta med mig det till när vi rider fram (ofta ganska självständigt), har lite för lätt att bara fastna på volt i trav.

Sedan körde vi tre serpentinbågar (minska några steg vid medellinjen), Vid andra hörnet på kortsidan vända snett igenom och öka traven något. Vi hade lite svårt att minska utan att bryta av, men fick till en riktigt bra ökning på slutet. Han har ju väldigt lätt att krull ihop sig, så försökte börja med lite lägre form och att han verkligen skulle länga stegen. Framsteg idag, och dessa övningar gjorde honom verkligen framme för skänkeln.

Sedan red vi övergångar mellan V (i höger varv) ned till hörnet mot C, fattade galopp i hörnet vid H, red ett varv på volten och följde sedan väggen i galopp. Motsvarande från P ned till M i vänster varv. Det gick bra! Något har klickat lite nu, så jag kommer ned bättre i sadeln och rör bäckenet mer än hela ryggen och slappnar av med i benen. Så jag kan lägga till skänkeln vid behov snarare än att jag sitter och spänner mig. Fick tips om att våga lägga fram handen på honom i galopp, så att han verkligen kommer fram och tar för sig mark (han blir annars gärna kort och sprattlar på stället nästan). Fick stundvis en helt annan känsla i galoppen, runda fina, luftiga språng och en halvmeter högre häst. Har lite svårt att gå från böjt till rakt spår och vi fick några avbrott nät jag inte var snabb nog att stödja upp. Men det var ändå riktigt stora framsteg idag! Fick en riktigt fin långsida där man liksom kände hur mycket större språng det blev.

Efter det red vi öppna längs långsidorna med 10m volt vid B/E och fokus på att verkligen rakrikta längs kortsidorna. I vänster varv tappade vi högerbogen i volterna, men öppnorna gick bra. Gick bättre med mycket fokus på att bara vända med ytterhjälper. I vänster varv tvärtom, bättre volter men lite åligt mellan hjälperna i öppnorna. Avslutade en galoppövning till, öppna från B/E ned till M/H, lägga om skänklarna i hörnpasseringen och fatta galopp. Sedan antingen ligga på volten eller köra längs långsidan. Jag valde att göra som innan och ta ett varv på volten och en långsida. Avslutade med en sista i vänster varv på volten, och fick där några språng som var MAGISKA. Sedan ramlade vi ihop i en liten hög och skrittade av 😂

Verkligen en riktigt bra lektion, aldrig haft honom så lyhörd för mina hjälper! Mycket bra tips att ta med till gruppridningen 🤩
Ska även leva länge på kommentaren "Men titta, nu sitter du ju som en dressyrryttare!" haha.

(Har visst missat att skriva om typ 3-4 lektioner meneeh.. Snart 🤪)
 
Senast ändrad:
Kul med film! Ser ut att ha bra fart 😁
Snygg sits du har!
Tack, har jobbat hårt för att få till den från en säckpotatis till vad det är nu. Har dock en hel del kvar att finslipa, typ bli bättre på att trampa ner hälarna, är sjukt dålig på det och ibland slarvar jag och då kommer det något framåtlutad.
Han är en gammal galoppör så kanske inte så konstigt om det är lite fart i honom, håller man för hårt i tygeln kommer han springa som bara den och går inte att få stopp på. Så verkligen en utmaning att rida. :)
 
Ridlektion i måndags på bulldozern.

Lilla bulldozern var lite mer bufflig i spiltan än sist men jag fick ordning på torpet till slut. Märkte att energinivåerna gnistrade i ögonen och ur öronen pyste ånga ständigt ut rent allmänt. Så jag beredde mig för en rätt knepig ritt :D

När vi kom in i ridhuset och stod och väntade på att få en vettig plats att sitta upp hade bulldozern så tråkigt att han var tvungen att försöka gräva sig till kina, göra en ful piruett, samt försöka sig på stillastående spansk skritt. Försökte vara tydlig med att nej du får ge dig till tåls, men det gav ingen jätteförändring. När jag väl skulle sitta upp krånglade han, gick iväg, och gjorde till och med en pytteliten stegring när jag tog i honom för att hindra honom från att gå iväg. Suck.
Kom i alla fall upp och lyckades fixa med stiglädren efter lite om och men.

Kom iväg i skritten och kände att han var stel och kort i kliven och stel i sidorna i vanlig ordning. Jobbade som vanligt med lite förhållningar och beröm, samt små bågar och skänkelvikningar. Ridläraren bar ut bommar och jag såg att det skulle bli samma övning vi gjorde för 3(?) gånger sedan och tänkte att ok det kan bli lite för spännande med bulldozern så nu får jag verkligen jobba för att få honom med mig. Nu känns det som att jag kan hans knappar hyfsat så jag fick honom att länga stegen något i skritten och slappna av lite, fick honom aningen mer mjuk i sidorna och i halsen. Men jag kände hela tiden att gör jag något fel nu som triggar igång energin åt fel håll tappar jag allt.

Traven blev lite bråkig i början, där hade vi en diskussion om förhållande hjälpers vara eller icke vara :angel:, jag vann tillslut med massa beröm och upprepningar. Samt att jag distraherade honom med annat, och gav honom nya uppgifter var 5e steg eller så. Har upptäckt att det bästa med honom är att ta energin han bjuder på och lirka med honom till att använda den på rätt sak.

Sedan rullade vi på i galopp, här tappade jag likt förra lektionen kontrollen över bromsen, men som sagt går ju bulldozern i alla fall att svänga vilket är rätt skönt när han kör sitt race. Tyvärr missbedömde jag här var en annan ryttare skulle ta vägen med sin häst så det blev lite krockvarning. Bulldozern går ju dit man pekar näsan på honom och har noll problem med att meja ner andra hästar, men som tur var saktade andra hästen in.

Vi gick in på volterna och den här gången rullade inte alla på över galoppbomarna (två bommar på öppna sidan av volten, 4-5 galoppsprång emellan) utan vi var ute på volten 3 och 3. När man var på innerdelen av volten kunde man öva på lite olika grejer, vad nu hästen man satt på behövde. Tänkte att det blev ju så himla bra med skänkelvikningarna på den mindre volten sist. Så det blev mycket skänkelvikning, men jag fick honom aldrig riktigt med mig och det kändes som att han mest tänkte "varför får inte jag också galoppera?!" :cautious: Försökte hursomhelst jobba på där med skänkelvikningar.
När vi skulle ut på volten fick lilla bulldozern världens glädjefnatt första varvet, jag fick ingen riktig ordning, han hade inte koll på bommarna, plötsligt fanns det bommar, och bulldozern tog i över den ena, tog två galoppsprång, sen ett halvt, och så över den andra bommen :o.
Ridlärarens kommentar var typ "eeh... det ser lite okontrollerat ut?:D"
Men det gick bättre på varv två, och efter ett tag kunde jag rida rätt stadigt på 4 galoppsprång emellan, även om det i bland blev lite för ivrigt och då blev onödigt konstiga distanser emellan.
Vi gjorde samma i båda varv så klart och höger varv blev som vanligt det svåraste.

Efter det red vi en hel del serpentiner i trav, det verkar vara min ridlärares nya favoritavslutning. Men det kändes bra eftersom bulldozern nu äntligen var lite urblåst och vi kunde koncentrera oss på att mjukna och böja osv.

Ingen wow-lektion direkt men inte heller dålig. Det var dock intressant att känna att jag visste lite i förhand vilka knappar och vred jag skulle greja med. Jag gillar ändå bulldozern (finns inga hästar jag inte gillar), hans outtömliga energi, härliga personlighet och de där glittriga bus-ögonen är så himla kul!
 
Hopplektion på bruna valacken igen, idag fick jag en riktigt bra känsla på honom börjar hitta hans knappar mer och mer. Inte en enda bockningstendens idag, var en gång han försökte köra ner huvudet men då var jag kvick att va på honom.

Vi red fram lite självständigt först, sen samlades vi för gemensam uppvärmning, vi red typ på stora mittvolten men ändå inte, så om ni ser min sjukt snygga (eller inte) banskiss längre ner, så travade vi över de böjda bommarna (5), sen på andra sidan av volten skulle vi sakta av och skritta några steg när vi passerat medellinjen, sen igång i trav. Detta gjordes i båda varven, sen gjorde vi samma fast istället för skrittövergång var det galopp istället också i båda varven.

Sedan las bommarna upp på hinderstöden och nu skulle vi galoppera istället med en travövergång på den andra sidan, gjordes också i båda varven. Kände att han tryckte sig inåt lite i volten men skötte sig fint och fick till det lite bättre efter en stund.

Sen skulle vi hoppa (1), då red vi i vänster varv och följde fyrkantsspåret och precis när vi passerat (6) skulle vi göra skänkelvikning in och sen hoppa (1) rakt, första gången jag kom på det fick jag inte riktigt till det och han hoppade av stort och långt, andra gången gick mycket bättre.
Vi bytte varv och skulle komma likadant på (6) istället och då göra skänkelvikning in så fort vi passerat (1), fick till det helt okej när jag kom på mig själv hur tidigt jag skulle börja, gäller att få honom att jobba och inte springa fortare.

Sen skulle vi hoppa diagonalen (2) i vänster varv som var ett räcke med galoppbom före och efter, jag vet att han gärna taggar till på den diagonalen, så det enda jag fokuserade på var att försöka komma lugnt in och sen ta det för va det blev efter. Gick riktigt bra, även om han taggade till lite. Hade fullt fokus på att han skulle ha huvudet uppe och inte få ner det, jag visste att om han fick ner huvudet då skulle en bockning kunna komma.

Nu var det dax för hela banan, komma först med skänkelvikning i vänster varv på (1), sen diagonalen med galoppbommarna (2), ta hörnhindren på en båge (3 & 4) sen komma på böjda studsen (5) och sist avsluta med skänkelvikning in och ta (6).

Jag hade fullt fokus på att bara få honom runt, kom över (1) sen taggade han till så jag fick rida en volt utanför (2) och ta det igen, kände direkt att jag inte ville fortsätta när han blev så pigg, vi hoppade diagonalen, han var pigg, så skippade (3) för att få längre sträcka att få kontroll på honom för att ta (4) och sen gick resten rätt bra även om han var pigg, tog mig runt utan krusiduller och kände mig väldigt nöjd.

Det sista vi avslutade med var att hoppa enbart diagonalen (2) det var ett räcke som ridläraren hade höjt upp (närmare 80) och sen ta hörnhindren på bågen (3 & 4). Jag hade egentligen tänkt ge mig efter att vi hoppat banan då det kändes väldigt bra, men tänkte att jag kunde i alla fall prova då det hade känts bra. Det gick riktigt bra, var nog dagens snyggaste runda och fick tillbaka honom så vi kunde hoppa hörnhindren också, vilket kändes väldigt mycket.
På honom får jag verkligen tänka på att bromsa med överlivet och inte tyglarna, så jag nöjde mig efter den rundan och skrittade av medan de andra hoppade några gånger.

hoppövning2.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
20 21 22
Svar
435
· Visningar
50 907
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 327
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 992
Senast: BornAgain
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 315
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp