Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle ni ridskoleryttare som skriver om er ridning, önska att det fanns en app (eller sida på nätet) Där man loggar in, kan dokumentera sin ridning och om man vill dela med andra? Vad skulle den ha för funktioner, vad skulle man ha för nytta av den?

Den uppfattning jag fått är att appar som Ridely och Equilab, riktar sig till de med egen häst, men jag kanske har missat något i dem. Använder ni Ridely eller Equilab?
Jag har använt equilab, men gör det ej längre. Täckningen är kass i stallet, sen kör jag en app som spårar min sömn och den drar ur batteriet. Jag vägrar ha laddaren i under natten, laddar alltid telefonen när jag kan bevaka den, har varit med om att det börjat ryka om laddsladdarna så aldrig obevakat någon längre stund.

Så Equilab använder ja mest när vi rider ut, när vi rider i ridhuset så är det sällsynt att det visar att vi ridit i ridhuset, utan snarare på åkern bredvid för att täckningen är si så där.
Equilab funkar med ridskolehästar också.
 
Jag använde Equilab, men den funkar inte riktigt med min mobil av någon anledning. När den funkade var jag rätt nöjd, men 60% av gångerna slutade den efter 5 minuter in på passet fungera.

Jag hade gärna haft en app för ridskoleryttare. Där skulle jag vilja kunna lägga in alla hästarna på ridskolan, och när jag har hästen att passet loggas ungefär som med equilab.
Skulle vilja kunna lägga in tips till mig själv efter passet, tex om hästen gick jättebra för att jag gjort något typ höjt handen lite i galoppfattningen, lägga in det och sedan få se det som en påminnelse nästa gång jag ska ha den hästen.
Hade även velat se hur många % av ridpassen jag haft den hästen och hur länge sedan det var jag red den.

Hmm men man kan väl lägga in ridskolehästar också på equilab? Och så lägger man in tips när man skriver om passet efter?
Jag funderar på att använda equilab även på ridskolan nu när jag har det till medryttarhäst på torsdagar 😃
Fast kanske inte har påminnelser och så 🤔
 
Hmm men man kan väl lägga in ridskolehästar också på equilab? Och så lägger man in tips när man skriver om passet efter?
Jag funderar på att använda equilab även på ridskolan nu när jag har det till medryttarhäst på torsdagar 😃
Fast kanske inte har påminnelser och så 🤔
Jo, men jag hade velat kunna se listan på tips på ett enklare sätt 🤔
 
Hmm men man kan väl lägga in ridskolehästar också på equilab? Och så lägger man in tips när man skriver om passet efter?
Jag funderar på att använda equilab även på ridskolan nu när jag har det till medryttarhäst på torsdagar 😃
Fast kanske inte har påminnelser och så 🤔
Ja å i vissa fall kan stallet redan vara delat så man kan se alla hästarna i det stallet.
 
Det beror ju helt på nivån, skulle jag nog säga. Möjligt att ridläraren inte kan lära ut för högre nivå på grupperna men klarar de lägre.
Jag håller inte med. Jag anser att alla som jobbar som ridlärare absolut ska veta hur det ska kännas när en häst arbetar korrekt - oavsett vilken nivå de undervisar på.
 
Åh gårdagens lektion var så rolig! Vi var bara fem personer vilket kändes superlyxigt, två storhästar och tre ponnys. Jag fick samma fina bruna sto igen.

Hästen kändes lika fin som innan och det känns faktiskt som att jag börjar hitta sitsen på ett annat sätt nu än tidigare. Vi tränade vidare på nedsutten trav och det var mycket mycket bättre nu. Tempot var alldeles perfekt och det kändes som att hon liksom möjliggjorde att jag kom ner bättre i sadeln. Läraren tyckte det var mycket effektivare ridning nu än innan, kul! Tyvärr satt nog trosorna lite konstigt för idag har jag skav och det gör ont nåt så inihelv...:crazy:

Vi fick sen gå in på mittvolten och på eget initiativ gå ut en och en på fyrkantsspåret för galopp. Ponnysarna på kort bana mot C och hästarna på lång bana mot A. Jätteskönt att vi var så få eftersom det innebar att det bara var en person till för mig att ta hänsyn till = mer galopptid. Hon taggade till rejält (hurra för galopp!) och det tog ett par gånger innan vi fick till ett vettigt tempo och känsla men väl där sen, wow! SÅ roligt och så lättkontrollerat. Jag hade nog också bättre koll på höfter och axlar, det kändes som att jag satt med på ett annat sätt än innan. Fina fina häst :love:

Fick beröm för att ridningen idag var mycket mer effektiv än tidigare och jag får nog hålla med, det var en helt annan känsla igår än innan. SÅ glad att jag började med detta igen!!
 
Lektion i går och jag fick det bruna autopilotstoet.

Hon gick lektionen innan och såg väldigt seg ut. De hade bommar och grejer och jag kände att jag genast blev lite nervös. Men jag bestämde mig ganska snart för att försöka sluta vara nervös och bara rida dressyr och skita i att bommarna var där ungefär 🙈 de låg ju ändå på marken.

Satt upp och traskade iväg. Hon hade noll frambjudning så jag jobbade lite på att variera tempo, och på lång tygel försöka få henne att prata lite med bettet. Fick kämpa rätt mycket med frambjudningen, iom att hon gör allt lite på autopilot så går hon ju fram när man ber henne. Men det blir lite av en falsk bjudning framåt tror jag. Jag får känslan av att hon gör det med 0 entusiasm och sen bara harvar vidare i tempot man sätter henne i med fötterna släpande i marken. Tror många blir lurade att tänka att hon är framåt då?

Fick aldrig riktigt fram henne och måste erkänna att jag inte var 100% med henne eftersom hjärnan gång på gång gick över på bommarna. Lyckades dock slita mig tillbaka hela tiden, till här och nu och rida ordentligt. Hon var förutom lite seg, väldigt stel i vänster varv, så vi jobbade lite mjukgörande osv men jag hann inte riktigt "klart" tills vi skulle börja med övningen med bommarna.

Bommarna låg på volten i en solfjäder på öppna delen. Bara tre bommar. Övningen var att träna på att rida hästarna på olika delar av de randiga bommarna: Mittenvita, yttersta vita, och innersta vita. Här gällde det att hålla ihop hästarna, rida bra vägar, hålla om, och styra. Vi travade precis utanför först för att känna in böjningen och jag red bara dressyr, försökte få bra böjning och komma nära bommen och hitta en bra framåt trav. Allt för att inte tänka på bommarna som bommar :D
Sedan red vi på mittenvita. Inte supersvårt, men här taggade bruna stoet till. "Åh kul med bommar ju! eller hur? :banana:" Medan jag typ satt där och "Vilka bommar? Vi rider ju dressyr? :angel:" men oj vad det gjorde det enklare för mig att hon hade vaknat upp lite :up: Kunde lättare få henne att böja, och rama in med skänklarna utan att behöva just driva så mycket utan fick fokusera på just inramning och precisionen i att få henne att gå över bommarna på precis rätt ställe. Det var ju bara kanske 50cm att pricka in sig på.
Innervita var lite svårare, gällde att rama in inner så hon inte flöt iväg på sidan. Samma med ytter men där flöt hon ju antingen ut i ytter eller vinglade in på mitten av bommen.
Det gick ändå himla bra i höger varv. Jag kände mig superduktig och prickade för det mesta rätt. Det blev rätt när jag tänkte dressyr och att vi skulle pricka, fel när jag tänkte "Det är bommar, vi ska över bommen!"
Vänster varv var svårare, alla delar var svårare men hon var ju ochså stel där. Däremot lossnade hon ganska bra där och vi fick till det där härliga med mjuka halsen, trevliga stödet i bettet, hon lyssnade och det märktes att hon tyckte det var kul, och trampade in under sig.

Sedan var det dags för galoppen, med bommar. Min hjärna sa "du behöver inte!" men jag övertalade den om att vi ju rider dressyr :D Ridläraren plockade bort bommen i mitten så det var bara två bommar. Hon ville att vi skulle fokusera på vägen och en jämn galopp, mer än att det var bommar där, och när vi kände att vi hade flyt skulle vi räkna galoppsteg och kände vi att vi ville kunde vi testa att öka eller minska ett galoppsteg mellan.
Vi galopperade över första gången, där glömde jag bort att rida så häststackarn undrade vad jag gjorde och saktade av till trav. Tog ett tag innan jag insåg att jag, eftersom jag ändå har en osäkerhet långt inne även om jag hade trängt undan den och kaxigt tänkt att jag bara rider dressyr, måste rida supernoga. Hästar är ju så himla underbara att de känner det där :love: Hon var dock bussig och rullade på över, jag styrde och böjde, skänklade till när jag kände att hon tvekade lite, och helt plötsligt var bommarna ingen big deal :bump:
Det blev till och med roligt! och när hon kände att jag tyckte det var kul bjöd hon på framåt och tog stora fina galoppsprång över bommarna. Jag började till och med räkna galoppsteg emellan. Minsta antal galoppsteg vi klarade mellan var 4, och flest blev 8. Är orimligt stolt. Började till och med i slutet att testa med att rida på yttersta och innersta vita. Gick hur bra som helst. Mitt största bekymmer just då var att hon krullade in nosen lite väl så jag fick påminna henne ofta genom att ge lite tygel och lyfta upp handen lite.

Är löjligt nöjd. Hon gick så himla fint! Lyssnade så himla bra! Jag som tycker att jag inte kan rida i galopp, och definitivt inte variera galoppen. Kan jag ju visst visade det sig.
Jag tycker ju inte heller att jag kan rida bommar så bra, de är läskiga och jag tappar koncentrationen. Pyttsan! Gick ju hur bra som helst till slut. Var ju till och med kul. Nästan så jag hade velat lägga upp någon bom på en sockerbit bara på kul, men det är bra att sluta på topp.
Hästen fick lite extra godis och klapp som tack för den fantastiska insatsen hon gjort :love::heart
 
Idag, idag har jag blivit kär. I ett knappt 7 årigt skimmelsto på ridskolan. När jag först kom in i stallet blev jag inte alls glad. Den hästen? Som alla har så svårt att rida och som springer och racear i full fart framåt. Där flera av ryttarna ramlat av pga hennes spökighet? Åh, tänkte jag. Men jag fixade i ordningen henne och det var först när vi hade ridit en bit i ridhuset som det började veckla ut sig. Visst, hon var snabb. Och visst var hon stel och nervig några gånger. Men alltså. Jag har aldrig känt såhär någon gång för någon häst. Visst har jag tyckt dem varit bra, och trevliga att rida och varit nöjd. Men det här? Det var mer. Vi red lite öppna först, träna på sitsen och att vi satt korrekt. Sedan galopp på volt och vår ridlärare sa efteråt att hon tänkte se hur hon betedde sig på volten innan det blev galopp på långsidan. För där kör hon järnet. Men det gick bra. Och jag var harmonisk och inte rädd en endaste gång. Inte ens när jag ledde tillbaka henne till stallet då hon ryckte upp huvudet och blev orolig, då var jag kolugn och gick bara framåt. Någonting mellan vår kemi passade bara klockrent. Kan inte beskriva det med ord. Blev gråtfärdig efteråt, så stark var denna känslan av att ha hittat hem på något sätt. Hon är inte jätteomtyckt, ingen vill egentligen rida henne och någon sa att hon inte borde vara lektionshäst. Det stämmer nog, men mest stämmer jag in i det för att om hon säljs köper jag henne. Jag skojar inte. En häst med det här emellan oss kan jag bara inte låta gå förlorad då. Men än så länge är hon kvar och jag ska be om henne varenda gång. Tror inte jag får mycket konkurrans om henne. Sen tyckte mamma som också rider tillsammans i gruppen att hon tyckte det såg fint ut, att vi passar ihop. Det var som om hästen inte längre var samma häst, när hon frustade och inte flåsade, när hon böjde ned huvudet i en lång och låg form och inte körde upp det kort mot taket. Mamma sa att hon ilband undrade om det inte var en annan häst som varit tidigare i stallet. Bara, magi. Jag gillar ju sådana här hästar numera. Med nerv och framåt framåt fort fort. Men det här var något mer. En totalt, komplett förälskelse och nu ska jag börja spara alla pengar jag kan.
 
Idag, idag har jag blivit kär. I ett knappt 7 årigt skimmelsto på ridskolan. När jag först kom in i stallet blev jag inte alls glad. Den hästen? Som alla har så svårt att rida och som springer och racear i full fart framåt. Där flera av ryttarna ramlat av pga hennes spökighet? Åh, tänkte jag. Men jag fixade i ordningen henne och det var först när vi hade ridit en bit i ridhuset som det började veckla ut sig. Visst, hon var snabb. Och visst var hon stel och nervig några gånger. Men alltså. Jag har aldrig känt såhär någon gång för någon häst. Visst har jag tyckt dem varit bra, och trevliga att rida och varit nöjd. Men det här? Det var mer. Vi red lite öppna först, träna på sitsen och att vi satt korrekt. Sedan galopp på volt och vår ridlärare sa efteråt att hon tänkte se hur hon betedde sig på volten innan det blev galopp på långsidan. För där kör hon järnet. Men det gick bra. Och jag var harmonisk och inte rädd en endaste gång. Inte ens när jag ledde tillbaka henne till stallet då hon ryckte upp huvudet och blev orolig, då var jag kolugn och gick bara framåt. Någonting mellan vår kemi passade bara klockrent. Kan inte beskriva det med ord. Blev gråtfärdig efteråt, så stark var denna känslan av att ha hittat hem på något sätt. Hon är inte jätteomtyckt, ingen vill egentligen rida henne och någon sa att hon inte borde vara lektionshäst. Det stämmer nog, men mest stämmer jag in i det för att om hon säljs köper jag henne. Jag skojar inte. En häst med det här emellan oss kan jag bara inte låta gå förlorad då. Men än så länge är hon kvar och jag ska be om henne varenda gång. Tror inte jag får mycket konkurrans om henne. Sen tyckte mamma som också rider tillsammans i gruppen att hon tyckte det såg fint ut, att vi passar ihop. Det var som om hästen inte längre var samma häst, när hon frustade och inte flåsade, när hon böjde ned huvudet i en lång och låg form och inte körde upp det kort mot taket. Mamma sa att hon ilband undrade om det inte var en annan häst som varit tidigare i stallet. Bara, magi. Jag gillar ju sådana här hästar numera. Med nerv och framåt framåt fort fort. Men det här var något mer. En totalt, komplett förälskelse och nu ska jag börja spara alla pengar jag kan.
Åh det är så himla kul att hitta Den hästen :love:
Jag har hittat tre sådana på ridskolan, men aldrig kunnat köpa själv.
 
Ja, är helt mållös och andlös och samtidigt tvärsäker. Det är som om hela mitt inre pekar dit, och stallplats är inga problem när man har en gård som man kan stängsla in. Sen vet jag att troligtvis blir detta inte som jag tänker mig. Men jag ska se till att ha alla medel tillgängliga om det skulle öppna sig en chans. Men är också jättenöjd att hon fortfarande är kvar i ridskolan, får då har jag större chans att samla på mig. Men ska sova lite på den här känslan. Får se vad detta mynnar ut i. Förhoppningsvis får jag henne alla lektioner så mycket som möjligt i framtiden:love:
 
Ja, är helt mållös och andlös och samtidigt tvärsäker. Det är som om hela mitt inre pekar dit, och stallplats är inga problem när man har en gård som man kan stängsla in. Sen vet jag att troligtvis blir detta inte som jag tänker mig. Men jag ska se till att ha alla medel tillgängliga om det skulle öppna sig en chans. Men är också jättenöjd att hon fortfarande är kvar i ridskolan, får då har jag större chans att samla på mig. Men ska sova lite på den här känslan. Får se vad detta mynnar ut i. Förhoppningsvis får jag henne alla lektioner så mycket som möjligt i framtiden:love:

Så där kände jag för en häst på min ridskola. Jag slängde iväg ett mejl till ridskolechefen på vinst och förlust där jag skrev att om han är till salu i framtiden så är jag intresserad och några veckor senare var han visst min, trots att jag egentligen inte hade varken tid eller pengar vid tillfäller. Tre år senare och det kunde inte blivit bättre. Ibland vet man bara.
 
Ah tusan, nu har jag varit långsam på att skriva igen!
Försöker verkigen skriva här och i fysisk riddagbok utan att det går för länge mellan, men ibland är det svårt.

Lektion 1 i tisdags:
Tillbaka på Irländaren! Var såå längesedan nu. Kändes sådär i början, trött och nästan lite grinig mot skänkeln. Oroar mig att han nu så sakta börjar bli lite avtrubbad av att vara på ridskolan.. MEN jag hoppas att det mer är väderomslag och pälssättning. Jag hade samma mål som förra gången, att inte åka häst utan rida järnet.
Vi började med lite fri framridning och gick sedan ganska snabbt på galoppen. Den gick.. Sådär. Vi fick till en långsida, och då blev jag så fokuserad på att hålla galoppen att jag missade yttertygel/innerskänkel och han svängde in till kompisarna. Men duktig ändå!

Efter det gick det som alltid mycket bättre, och jag önskar vi hade kunnat göra galoppfattningar lite här och var när det kändes bra, men fick inte riktigt plats. Travade ganska mycket på volten medan de andra galopperade en och en, fokuserade på ytterbogen på halva volten och att inte falla in mot mitten på andra halvan. Jag försökte också verkligen aktivt tänka på att sitta rätt, hitta stödet i bålen och använda magen i ridningen. Vi avslutade med öppna på långsidorna i båda varven, öppna på ena långsidan och öka på andra, samt att lägga in skänkelvikningar snett igenom. Dessa tre varianter var alla i trav och vi rullade på med dem ganska länge. SJUKT bra, fick verkligen tid att jobba på nyanser i öppnan, hitta tempo i skänkelvikningarna etc.

Irländaren var rätt trött vid det laget, vilket på ett sätt var bra då han lyssnade mycket mer än att bara springa och vi kom till jobb på rätt sätt. Fick mycket beröm och det kändes verkligen bra, som att vi jobbade hårt tillsammans. Det gjorde vi nog också, för han var geeeenomsvettig när vi var klara (och jag med). Jobbig men riktigt, riktigt bra lektion!

Lektion 2:
Ja, jag var väl inte egentligen i skick för någon mer lektion i tisdags, med tanke på att jag darrade när jag hoppade av från förra haha. Men gjorde mitt bästa på Frieserkorsningen. Red fram på lite böjda spår och volter, och kände väl redan där att jag var rätt slut. Hittade inte riktigt bogarna, och yttersidan var svår (särskilt i höger varv). Det gick inte dåligt heller, och jag gav inte upp iaf! Han försökte testa att stanna några gånger under lektionen, men jag behöll iaf snabbheten i att säga till där, så ser det som min riktiga seger den här gången.

Övningen vi fokuserade på var galopp från B/E ned mot A/C, vända halvt igenom och bibehålla galoppen för förvänd galopp ned förbi B/E, sakta av och vända tillbaka in i skrittvolten. Vi red mot både C och A samtidigt, så det var hela tiden två ute. Jättebra! Dock alldeles för svårt för oss i tisdags, jag är liksom nöjd om vi håller en hel 15m volt i galopp 😅
Men jag satsade på att vara nöjd om vi fick bra fattningar och galopper ned mot A/C, sedan trav halvt igenom. Körde även några gånger i bara trav och försökte att verkligen få till den.

Avslutade med lite skänkelvikningar (gick helt ok!), tempoväxlingar och övergångar skritt/trav. Det gick bra, red verkligen med magen/sätet snarare än händerna. Min vänsterhand däremot har blivit helt galen, särskilt på just den här hästen. Guppar upp och ned både i lättridning och nedsittning, medan högerhanden är stilla och fin. Måste ju vara någon spänning... Men var? Axeln? Hmm..
Märkte också på slutet när jag var riktigt trött att jag var både sned och långsam. Såg lite video från när vi travade av och jösses, måste be om ursäkt till hästen och hans njurar. Maken till baktung och stolsits har jag nog aldrig sett. 😬

Men, på't igen nästa vecka! Då ska jag verkligen prioritera mat också, inte bara lunch vid 14 och sen en kaffe för att ta mig igenom lektion kl18 och kl20. Kämpade gjorde jag iaf, dagen efter (igår) kunde jag knappt röra mig 😂
 
Lektion igår. Har varit borta dom senaste två gångerna.
Jag fick tinkern som är lite seg och framtung.
Vi började med att skritta fram rätt länge och under tiden gick ridläraren igenom hur man ska sitta och hur alla oftast gör (lite framåtlutad eller lite bakåtlutad) och vad som sker när hon ber att man ska räta på sig. Man låter underdelen vara kvar och flyttar bara överlivet.
Så vi skulle försöka hitta den korrekta lodräta sitsen när vi skrittade fram.
sen skulle vi korta tygeln utan att vi ändrade sitsen och sen kom vi fram i trav nedsittning och fortfarande korrekt sits.
Så det blev mest runt på fyrkanten och vi skulle sitta korrekt hela tiden vilket är lättare sagt än gjort.
Fick göra övergångar till skritt och även halt och sen trav igen, osv.
Jag faller väldigt lätt fram men jag tänkte att nu jävlar ska jag sitta som man ska och det gick faktiskt helt okej. Kände att jag ville falla fram när vi skulle ändra nått (övergång, volt, osv)
Sen galopperade vi på volten och där fick jag ett avbrott och då vill jag fort få fart på hästen igen och då faller jag fram och tappar typ allt så då skulle jag tänka till före nästa gång och det är ett bra tips egentligen. Det behöver inte alltid gå fort upp i rätt gångart, bättre det blir ”korrekt”.

jag var nöjd med lektionen. Men min svanskota mindre nöjd 😄
 
Dressyr idag med fuxen, kommer troligen få rida honom på lördagarna tills han åker hem. Börjar hitta fler och fler knappar på honom. Idag gick jag in med inställningen att jag verkligen skulle försöka rida.
När vi skrittade fram skulle vi renodla hjälperna och göra halt vid varje bokstav och på fuxen känns det som om man bara tänker halt så gör han halt, tog ingenting i tyglarna när jag gjorde halterna. Sen fick vi lägga till lite volter på mitten av långsidorna, i uppvärmningstraven var det i princip samma men då inga halter utan bara volterna.
Sen uppvärmnings galopp i vänster varv, rullade på några varv och fick lägga någon volt då jag kom ikapp de framför.

När vi skulle ta uppvärmningsgaloppen i höger varv skulle vi fatta galopp från skritt. Fuxen fattar direkt, grejen är att han "gräver" nästan ner sina bakben och skjuter iväg, uppe på ryggen känns det nästan som man hoppar ett lågt hinder precis i fattningen och sen rullar det på. Ridläraren säger då till mig att det går för fort, men det gjorde det inte han rullade på i samma tempo som andra varvet, jag tror ridläraren blev lurad lite av hur han fattar galopp. Han är en gammal galoppör och det sitter kvar fortfarande att verkligen skjuta ifrån med bakbenen. Den andra ridläraren jag rider för (som även håller på med galopp, säger att han alltid gör så i fattningarna och förklarade även va det kommer ifrån).
I höger galoppen testade jag även att rida innanför spåret och gjorde skänkelvikning ut till spåret, det löste han hur fint som helst. På schemat idag skulle vi göra skänkelvikningar.

Sen skulle vi påbörja dagens övning, vända upp vid A i skritt, sen göra skänkelvikning ut till spåret (jag hade hoppats vi skulle göra likadant uppe vid C men så var det inte), när vi kom ut till spåret skulle vi fatta galopp och sen sakta av senast på mitten av andra långsidan.
Vi gjorde först skänkelvikningarna åt höger, det gick inte alls. Fuxen ville inte va med och det märktes att han tyckte det var jobbigt. Han blev som en banan och tryckte sig ut mot sidan. Fick lite mer ordning på det efter några varv, men gick inte så bra i skritten, testade på anda långsidan när vi skrittade att göra skänkelvikning in några steg och sen ut, han hade mycket lättare att göra det åt vänster.

Sen skulle vi göra det i trav, och med tanke på hur det hade varit i skritten hade jag inga höga förhoppningar att det skulle bli bra, men tänkte försöka. Peppar peppar, han hade mycket lättare att göra korrekt skänkelvikning i traven. Var några varv jag skippade galoppfattningarna då han taggade till och mest för att jag var rätt nära de andra som var framför och visste att de andra bakom mig var långt bak.
Jobbade mycket på att försöka hitta formen på honom, kändes som jag började hitta några knappar då han började sänka huvudet lite och jobba mer med kroppen.

Vi gjorde skänkelvikningarna i båda varven, gick mycket bättre åt vänster och det gick definitivt inte att sitta och åka häst, red hela tiden. Sen när vi joggade av fick jag honom att i princip trava på stället, ridläraren gav mycket beröm för att han hade en långsam bärig trav.

Är rätt nöjd över lektionen överlag, jag tror jag hade kunnat få till skänkelvikningarna bättre i skritt om vi hade vänt upp vid C och gjort som ut till spåret där också, för då blir det mer tillfällen att försöka på och hitta rätt knappar till den häst man sitter på.
Nu tar vi nya tag så får vi se va som händer nästa gång. :)
 
Igår hände det. HÄSTBYTET! "Nu ska jag ge dig en utmaning!" sa ridläraren och gav mig ett snett leende. Hjälp. Jag fick den svinstora valacken Å som jag tolkat som lite grinig mot andra hästar, och som jag sett mest stå still i mitten och inte vilja gå fram.

Jag är väldigt ovan att rida SÅ stora hästar. I boxen var han supertrevlig men kändes verkligen stor som ett hus. Knappt jag fick upp sadeln. Så kom vi in i ridhuset och jag märker direkt hur han liksom segar ihop och drar benen efter sig. Jobbar med mycket tempoväxlingar gående och försöker höja min egen energi till max så den ska smitta av sig på honom. Funkar helt ok. Sitter upp. Känns som att styra ett stort gungande skepp, med mig som en liten skeppsmus högt där uppe. Hehe.

Värmer upp i skritt utan stigbyglar och får driva driva driva annars kroknar han in i sin sega takt och tar små försiktiga myrsteg. Inser att jag kommer vara dödstrött efter den här timmen. Ridläraren ger mig ett spö och säger att han är väldigt fin om man hittar framåtbjudningen så jag kämpar på i skritten med att sitta så korrekt som möjligt, vara följsam i sätet och att vara kvick med att få fram honom om han segar ihop. Det går ganska bra. Till sättet liknar han lite min medryttarhäst ibland, men vi rider ju sällan nuförtiden.

Första traven är katastrofal och han segar och tjurar ihop i ett hörn. Jag får nån slags blackout och tappar allt vad vettig sits heter. Ridläraren kommer och påminner om axlar bak, avslappnad hand, följsam i sitsen. Driva med sätet, inte luta framåt. Blir kö bakom oss och jag känner mig som världens nybörjare. Får peta försiktigt med spöt på rumpan och då går han fram (efter att ha kickat lite). Vi rider fula serpentiner eftersom han i varje sväng tappar framåtbjudningen och jag kämpar på med följsam sits och att inte själv bli en liten spänd boll högt där uppe. Framåt kommer vi i alla fall. Sen in på volter och träna nedsutten trav, vilket går enklare på honom än på stoet jag ridit innan. Skönt!! Vi var väldigt många igår så vi delade upp oss på tre volter på lång bana, varav C-volten ska ridas liten och sedan en och en gå ut på en galopp utanför den. Svårt med fattningarna men jag får i alla fall till galopp i båda varv. Jag är helt slut.

På de andra volterna tränar vi övergång mellan skritt och trav och det går faktiskt skitdåligt. Han segar snabbt ihop när vi kommer ut på en tom volt och jag får ligga på honom hela tiden för att han inte ska tappa bjudningen. Stannar ibland och vänder åt fel håll. Nåja. När vi väl får till traven känns det åtminstone bra.

När timmen är slut är även JAG slut, sitter och flåsar och känner mig helt överkörd. Ridläraren är däremot mycket entusiastisk och menar att hon aldrig sett mig RIDA sådär bra, att jag kämpat jättebra och att det generellt såg väldigt bra ut. Både sits och fokus och effektivitet var mycket bättre nu menade hon. Får även beröm av nån okänd ponnypappa i sadelkammaren som tydligen brukar kolla på oss (har noll koll på läktaren när jag rider). Går därifrån med nån slags blandad känsla av misslyckande och seger på samma gång. Mycket märkligt.
 
Igår hände det. HÄSTBYTET! "Nu ska jag ge dig en utmaning!" sa ridläraren och gav mig ett snett leende. Hjälp. Jag fick den svinstora valacken Å som jag tolkat som lite grinig mot andra hästar, och som jag sett mest stå still i mitten och inte vilja gå fram.

Jag är väldigt ovan att rida SÅ stora hästar. I boxen var han supertrevlig men kändes verkligen stor som ett hus. Knappt jag fick upp sadeln. Så kom vi in i ridhuset och jag märker direkt hur han liksom segar ihop och drar benen efter sig. Jobbar med mycket tempoväxlingar gående och försöker höja min egen energi till max så den ska smitta av sig på honom. Funkar helt ok. Sitter upp. Känns som att styra ett stort gungande skepp, med mig som en liten skeppsmus högt där uppe. Hehe.

Värmer upp i skritt utan stigbyglar och får driva driva driva annars kroknar han in i sin sega takt och tar små försiktiga myrsteg. Inser att jag kommer vara dödstrött efter den här timmen. Ridläraren ger mig ett spö och säger att han är väldigt fin om man hittar framåtbjudningen så jag kämpar på i skritten med att sitta så korrekt som möjligt, vara följsam i sätet och att vara kvick med att få fram honom om han segar ihop. Det går ganska bra. Till sättet liknar han lite min medryttarhäst ibland, men vi rider ju sällan nuförtiden.

Första traven är katastrofal och han segar och tjurar ihop i ett hörn. Jag får nån slags blackout och tappar allt vad vettig sits heter. Ridläraren kommer och påminner om axlar bak, avslappnad hand, följsam i sitsen. Driva med sätet, inte luta framåt. Blir kö bakom oss och jag känner mig som världens nybörjare. Får peta försiktigt med spöt på rumpan och då går han fram (efter att ha kickat lite). Vi rider fula serpentiner eftersom han i varje sväng tappar framåtbjudningen och jag kämpar på med följsam sits och att inte själv bli en liten spänd boll högt där uppe. Framåt kommer vi i alla fall. Sen in på volter och träna nedsutten trav, vilket går enklare på honom än på stoet jag ridit innan. Skönt!! Vi var väldigt många igår så vi delade upp oss på tre volter på lång bana, varav C-volten ska ridas liten och sedan en och en gå ut på en galopp utanför den. Svårt med fattningarna men jag får i alla fall till galopp i båda varv. Jag är helt slut.

På de andra volterna tränar vi övergång mellan skritt och trav och det går faktiskt skitdåligt. Han segar snabbt ihop när vi kommer ut på en tom volt och jag får ligga på honom hela tiden för att han inte ska tappa bjudningen. Stannar ibland och vänder åt fel håll. Nåja. När vi väl får till traven känns det åtminstone bra.

När timmen är slut är även JAG slut, sitter och flåsar och känner mig helt överkörd. Ridläraren är däremot mycket entusiastisk och menar att hon aldrig sett mig RIDA sådär bra, att jag kämpat jättebra och att det generellt såg väldigt bra ut. Både sits och fokus och effektivitet var mycket bättre nu menade hon. Får även beröm av nån okänd ponnypappa i sadelkammaren som tydligen brukar kolla på oss (har noll koll på läktaren när jag rider). Går därifrån med nån slags blandad känsla av misslyckande och seger på samma gång. Mycket märkligt.
Låter som en stor (hehe) men ändå rätt kul utmaning!
Hoppas du utvecklas mycket på den hästen :)
 
Igår hände det. HÄSTBYTET! "Nu ska jag ge dig en utmaning!" sa ridläraren och gav mig ett snett leende. Hjälp. Jag fick den svinstora valacken Å som jag tolkat som lite grinig mot andra hästar, och som jag sett mest stå still i mitten och inte vilja gå fram.

Jag är väldigt ovan att rida SÅ stora hästar. I boxen var han supertrevlig men kändes verkligen stor som ett hus. Knappt jag fick upp sadeln. Så kom vi in i ridhuset och jag märker direkt hur han liksom segar ihop och drar benen efter sig. Jobbar med mycket tempoväxlingar gående och försöker höja min egen energi till max så den ska smitta av sig på honom. Funkar helt ok. Sitter upp. Känns som att styra ett stort gungande skepp, med mig som en liten skeppsmus högt där uppe. Hehe.

Värmer upp i skritt utan stigbyglar och får driva driva driva annars kroknar han in i sin sega takt och tar små försiktiga myrsteg. Inser att jag kommer vara dödstrött efter den här timmen. Ridläraren ger mig ett spö och säger att han är väldigt fin om man hittar framåtbjudningen så jag kämpar på i skritten med att sitta så korrekt som möjligt, vara följsam i sätet och att vara kvick med att få fram honom om han segar ihop. Det går ganska bra. Till sättet liknar han lite min medryttarhäst ibland, men vi rider ju sällan nuförtiden.

Första traven är katastrofal och han segar och tjurar ihop i ett hörn. Jag får nån slags blackout och tappar allt vad vettig sits heter. Ridläraren kommer och påminner om axlar bak, avslappnad hand, följsam i sitsen. Driva med sätet, inte luta framåt. Blir kö bakom oss och jag känner mig som världens nybörjare. Får peta försiktigt med spöt på rumpan och då går han fram (efter att ha kickat lite). Vi rider fula serpentiner eftersom han i varje sväng tappar framåtbjudningen och jag kämpar på med följsam sits och att inte själv bli en liten spänd boll högt där uppe. Framåt kommer vi i alla fall. Sen in på volter och träna nedsutten trav, vilket går enklare på honom än på stoet jag ridit innan. Skönt!! Vi var väldigt många igår så vi delade upp oss på tre volter på lång bana, varav C-volten ska ridas liten och sedan en och en gå ut på en galopp utanför den. Svårt med fattningarna men jag får i alla fall till galopp i båda varv. Jag är helt slut.

På de andra volterna tränar vi övergång mellan skritt och trav och det går faktiskt skitdåligt. Han segar snabbt ihop när vi kommer ut på en tom volt och jag får ligga på honom hela tiden för att han inte ska tappa bjudningen. Stannar ibland och vänder åt fel håll. Nåja. När vi väl får till traven känns det åtminstone bra.

När timmen är slut är även JAG slut, sitter och flåsar och känner mig helt överkörd. Ridläraren är däremot mycket entusiastisk och menar att hon aldrig sett mig RIDA sådär bra, att jag kämpat jättebra och att det generellt såg väldigt bra ut. Både sits och fokus och effektivitet var mycket bättre nu menade hon. Får även beröm av nån okänd ponnypappa i sadelkammaren som tydligen brukar kolla på oss (har noll koll på läktaren när jag rider). Går därifrån med nån slags blandad känsla av misslyckande och seger på samma gång. Mycket märkligt.

Oklart om det är till hjälp, men BRA KÄMPAT!
Han. Är. Svinsvår.
Och galopp i båda varv! Grymt bra jobbat 🤩
 
Oklart om det är till hjälp, men BRA KÄMPAT!
Han. Är. Svinsvår.
Och galopp i båda varv! Grymt bra jobbat 🤩
Haha tack, idag kan jag säga att det verkligen känns i kroppen att jag kämpade! :laugh: Det är säkert egentligen väldigt mycket nyttigare att rida den typen av hästar för mig, då måste jag aktivt rida hela tiden och inte bara åka häst...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
458
· Visningar
52 041
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 333
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 030
Senast: BornAgain
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 349
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp