Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan nog vara så ihop med att man bör kunna tekniken också. Jag är fortfarande lite ringrostig. Funderar på å kolla med ridskolechefen om jag kan rida en privatlektion för henne och se om jag kan komma vidare me min ridning lite.
Tror det kan vara bra att komplettera de vanliga lektionerna med en privatlektion.
Bästa hade varit om det gick att rida för min gamla tränare, men vi får se. Får hålla ögonen öppna å höra mig för. 😊

Jag tycker absolut att tränaren påverkar mycket. Men du red i en lite för låg "nivå" av grupp va? Kanske dags att byta upp?

Jag har ridit igen för vissa som inte på något vis är dåliga, men de lär inte ut så att jag kan dra nytta av det ordentligt. Jag matchar helt enkelt inte med vissa. Jag är sjukt nöjd med min ridlärare och att jag får ha henne två gånger i veckan dessutom. Hon utmanar mig med övningar och hästar och ser till att jag blir bättre från grunden. Sen finns det en till som jag gillar att rida för ibland som är duktig hoppryttare själv, men som mest är lärare för barn. Samt en som jag ganska ofta brukar välja att rida igen för för att få lite variation. Sen finns det ju andra ridlärare på ridskolan som jag aldrig ridit för.
 
Hade ridlektion i lördags. Fick min absoluta favorit vilket var precis vad jag behövde för att hitta lite motivation igen. Jag är en sån där föråldrad ponnyryttare som alltid ridit de vilda irländska ponnysarna som är som små popcorn. Och trivts bra med det och gör det bra. Men på en bra ridskola finns det inte så många såna utan fler stabila mer "vanliga" hästar. Vilket ju är så som det ska vara. Men jag blir så lätt uttråkad 😂 Men det finns en ponny/häst (precis på gränsen) som jag är så förtjust i. Hon är het och springig men har en fantastisk personlighet. Så när man väl hittar knapparna så hon slappnar av så blir hon urfin. Och så var hon sist. Det kändes bra från start till slut. Precis vad jag behövde 😍 Ikväll är det hoppspecial och jag håller tummarna för att jag får henne ikväll också 🤗
 
Hade ridlektion i lördags. Fick min absoluta favorit vilket var precis vad jag behövde för att hitta lite motivation igen. Jag är en sån där föråldrad ponnyryttare som alltid ridit de vilda irländska ponnysarna som är som små popcorn. Och trivts bra med det och gör det bra. Men på en bra ridskola finns det inte så många såna utan fler stabila mer "vanliga" hästar. Vilket ju är så som det ska vara. Men jag blir så lätt uttråkad 😂 Men det finns en ponny/häst (precis på gränsen) som jag är så förtjust i. Hon är het och springig men har en fantastisk personlighet. Så när man väl hittar knapparna så hon slappnar av så blir hon urfin. Och så var hon sist. Det kändes bra från start till slut. Precis vad jag behövde 😍 Ikväll är det hoppspecial och jag håller tummarna för att jag får henne ikväll också 🤗

Härligt! Haha förstår precis vad du menar med de små vilda ponnyerna! De har helt klart sin charm. Hoppas att du har det roligt ikväll och att du får en bra häst!
 
Jag tycker absolut att tränaren påverkar mycket. Men du red i en lite för låg "nivå" av grupp va? Kanske dags att byta upp?
Nja gruppen är 3-4 och jag ligger väl eg någonstans 4-5, grejen är om jag vill rida varje vecka så är det bara lördagar jag kan utan att behöva stressa direkt från jobbet i och med att jag aldrig vet när jag kan sluta.
Tycker inte det ger så mycket att rida varannan vecka. Har dock funderat på om jag har ekonomi att rida varannan måndag när jag är ledig från jobbet, min gamla tränare är ridlärare den dagen, men problemet där är att alla grupperna är fulla. Därför jag funderar på att försöka ta lite mer privatlektioner den här terminen för att få lite hjälp på vägen så att säga.
 
Dags igen igår!

Lektion 1 blev Stor Vit igen, där vi hade lite bommar för första gången! Så himla kul!
Väldigt basic, hade tre bommar i solfjäder på en volt och ett mini-kryss. Men det var bra att börja så, har inte haft bommar på lektion där på 2 år tror jag haha. Och 12 år sedan för mig. Märktes att jag är ovan när man MÅSTE styra ordentligt, för annars hamnar man fel... Lite slarviga vägar :angel: Sjukt bra träning med andra ord.

Efter att ha sett videon från dressyrprogrammet där jag bara sitter och styr har jag insett att jag har åkt häst lite väl mycket senaste månaderna. Så målet med gårdagen var att rida tills jag var en svettpöl :D Kom väl en liten bit på vägen, även om det just nu känns som att jag aldrig kommer orka rida ihop Stor Vit ordentligt, jösses vad mycket häst. Men anstränger jag mig inte blir jag ju inte starkare heller, så bara att köra!

Med det sagt så gjorde vi fortfarande en del framsteg, vänster varv lossnade faktiskt riktigt bra! Höger är fortfarande svårt, men vi kämpar på. Började lektionen med lite fri framridning och skritt över bommarna på volten. Sedan var övningen i vänster varv att trava över bommarna på A-volten, fatta galopp vid K och galoppera över krysset som låg vid P och göra det 2ggr i rad (en och en). Gick bra, fick äntligen ihop lite bakben över bommarna snarare än att snubbla fram.. Galoppen var sedvanligt 900kg tung, 3 mil lång häst, men vi kunde svänga iaf! Bara piloten som svängde upp lite sent mot krysset, men det gick också in i huvudet tillslut. I höger varv kom man ett varv på volten över travbommarna, galopp vid F och så in vid E ungefär för att komma på krysset från andra hållet. Nöjd med vägen där iaf :)

Mellan bom-övningarna fokuserade jag mest på trav i båda varven uppe på C-volten och att orka jobba ihop honom. Det gick hyfsat för oss båda, han var stundtals riktigt fin! Och jag kände definitivt av att jag själv hade aktivitet i bål och ben. Det ska nog vara mitt stora mål nu i vår faktiskt, att rida mycket mer aktivt (och få en core av stål :D).
Överlag nöjd med lektionen, och sjukt kul att få se lite bommar igen!

Lektion 2 var som vanligt Frieserkorsningen, och jag kände mig lagom mör haha.
Återigen med målet att våga driva och inte falla in i någon slö-ridning. Vi red fram lite fritt, och jag ska försöka komma ihåg till nästa gång att rida mer på böjda spår, han behöver det. Och jag behöver det på honom för att få mer koll på ytter. Kanske hade det hjälpt mot våra senare styrsel-problem :angel: Han försökte även testa några gånger under lektionens gång, men nu är jag såpass vaken att jag hann säga till innan han ens tänkt färdigt tanken att stanna och frysa fast. Hmpf!

Övningen idag var bra! Vi red på en liten skrittvolt innanför spåret vid V/P (beroende på varv), så fick man gå ut och fatta galopp vid B/E, rida en 15m volt, galoppera ned och vända snett igenom vid H/M, sakta av till trav vid V/P (utanför lilla skrittvolten), trava ned till K/F och sedan gå tillbaka till lilla volten. Rollade på där några ggr i varje varv, grymt bra att öva på lite LB:1 moment.

Jag är himla nöjd, lyckades äntligen hålla ihop honom runt hela volter, i båda varv, och 15m-volter dessutom! Några ggr kom vi hela vägen ned till H/M, men höll inte ihop oss att galoppera snett igenom. Gick också ok några ggr med nya fattningar bara. Ville också fatta vänster i höger varv, men redde ut det med att fatta igen. Att vi red hela volter i höger varv är jag riktigt stolt över, höger är svååårt. Sjukt mycket ytterhjälper behövdes! En gång var jag inte kvick nog och han bröt ut åt vänster efter volten (i höger varv) så vi hamnade all världens väg... (Okej, två gånger 😂).

Men förutom det, sjukt nöjd!
Och har helt fantastisk träningsvärk idag. Mission accomplished!
 
Att om man inte vet hur det ska kännas, så är man långt ifrån färdig för att jobba som ridlärare och ska inte lära ut ridning till andra. Men jag kanske missförstod ditt inlägg som jag svarade på? :confused::D
Aha, nej jag tycker ungefär samma! Jag var bara osäker på om jag tolkade ditt inlägg rätt :up:
 
Att om man inte vet hur det ska kännas, så är man långt ifrån färdig för att jobba som ridlärare och ska inte lära ut ridning till andra. Men jag kanske missförstod ditt inlägg som jag svarade på? :confused::D
Det beror ju helt på nivån, skulle jag nog säga. Möjligt att ridläraren inte kan lära ut för högre nivå på grupperna men klarar de lägre.
 
Hoppning idag med bruna valacken.

Dagens övning såg ut så här (ursäkta min halvdåliga skiss). Bommarna vid A var två markbommar och så ett lägre räcke i mitten på en böjd linje. De andra bommarna var likadana på båda långsidorna, man kom från C och började med en böjd linje över de två första galoppbommarna, som låg med studs avstånd, tredje var ett lågt räcke/upphöjd bom, sen efter det ett galoppsprång och över nästa låga räcke, ett galoppsprång och över sista räcket som var lite högre.

hoppövning.jpg


När vi värmde upp låg alla bommar på marken förutom de högre räckena, solfjädern vid A var travbommar.
I skritten skulle vi rida slalom mellan alla bommar förutom de vid A, väldigt nyttigt för hästarna att bli mjuka i sidorna och vända med.
I traven skulle vi ta en av markbommarna snett, t ex. rida längs långsidan och vända in och ta en av markbommarna snett och sen fortsätta ut till spåret, gick även att ta en av bommarna snett och rida som en halv volt och ta nästa bom på andra sidan snett också. Skippade bommarna vid A.
Galopperade fram på fyrkantsspåret och stod i lättsits, sen skulle vi byta varv då upptäckte ridläraren att jag hade en halsduk på mig, det fick man tydligen inte ha för det var risk att fastna i om man ramlade av. Jaha, men va ska jag ha istället då för jag fryser utan den? De där "buffarna" de rekommenderade är alldeles för tunna och jag fryser i dom ändå, pratades också om polokragar men de hjälper inte mig fryser i dom också, så nu står jag för ett nytt dilemma.

Sen började vi med dagens första övning, det var att trava över travbommarna vid A, rida förbi första räcket på långsidan, sen vända in efter det andra och rida slalom och ta markbommen snett ut mot spåret, väl ute på spåret igen fatta galopp och sakta av ungefär vid sista räcket på nästa långsida.
Ridläraren flyttade den ena markbommen på andra sidan så vi skulle ta den som enskild galoppbom och rida utanför hela linjen.
Kom lite tokig några gånger i högervarv så det blev trav istället efter galoppbommen, men fick ändå några bra gånger.

Efter det hoppade vi fram på solfjädern som nu var galoppbommar och ett lågt räcke i mitten, hoppade det 2-3 gånger i varje varv, gick jättebra, sen var det dags för linjen.

Första gångerna vi kom på den i ena varvet var alla bommar förutom sista räcket markbommar, kände att valacken taggade till lite och försökte sticka med mig, kämpade på och efter några gånger lyckades jag få till en någorlunda bra tempo. De två låga räckena las upp och sista hindret höjdes successivt för varje gång vi kom, tror det låg på runt 80cm på slutet.

När vi bytte till vänster varv fick jag till en linje som kändes superfin, ridläraren gav massor med beröm för hur fint det hade sett ut, vilket kändes bra. Inga bocktendenser idag även om jag kände att han blev lite lång vid några tillfällen, lyckades rida ut det. Så avslutade med en bra känsla ändå.

Träffade även min ena ridlärare på lördagar, som är läraren nu på lördag, tog upp lite det där jag känt över lektionerna, hon var glad över inputen och konstruktiv kritik, samt tipsade även att jag kan göra små övningar t ex. på långsidorna om man ska rida rakt fram egentligen. Jag insåg att jag fastnat lite och inte tänkt på det att man kan göra så utan följa det ridläraren säger. Så får se va som händer.
Nu på lördag blir det ingen ridning för oss, vi ska tydligen ha hästkunskap så får se va vi får göra istället.
 
Hästkunskap idag - massage var det som stod på schemat.

Ridläraren började med att visa lite hur man kan massera själv, sådant man kan göra på sin egen häst och vad man kan tänka på osv.
Började med att visa på halsen där man flätade händerna och använda handflatorna, och berättade även att man fick lyssna på hästen om det tyckte något var obehagligt eller något som var skönt osv.
Sen ner på bogen och ner mot benet, där skulle man va lite försiktigt då det var ben och jag tror hon sa ven också, vid ryggen så skulle man inte massera på ryggraden utan följa den med rörelser som om man öppnar en syltburk, ovanför höftkulan skulle man ta fingrarna och dra upp mot ryggraden, där skapades ofta spänning då sadel ligger och trycker i det området.

Likaså när man var på rumpan och bak vid svansen kunde många hästar tycka det var skönt och trycka mot handen.

Jag fick massera fuxen, som visade sig vara en utmaning, när jag masserade halsen började han tugga och jag hittade en punkt på halsen där han tryckte hela halsen mot mig.
Han gillade inte alls när jag masserade vid bogbladen och surade, fick ingen reaktion när jag masserade vid ryggen eller rumpan.

Jag tror nog han tyckte det var skönt då han gäspade vid något tillfälle också, samtidigt som han visade att han inte gillade när man höll på runt bogen och magen.

Ridläraren avslutade med att visa några stretchövningar, där man satte fingrar under magen strax bakom frambenen (tror det är sadelgjordsläget om jag inte missminner mig) och trycker lite lätt uppåt, detta var bra att göra för att manken skulle komma upp från bogbladen. Fuxen gillade inte alls det, bakbenet kom som en kospark.

Sen ta fingrar ca 10cm ovanför höftkulorna på båda sidor och dra bakåt för att hästen skulle stretcha ryggen. Det sistnämnda har jag gjort, men jag får det aldrig att funka med bara händerna har alltid fått använda hovkratsar som hjälpmedel. På fuxen vågade jag inte göra det då han visade en hel del att han tyckte det var inte ok, så fokuserade mer på att massera där han accepterade det utan att sura.
 
Fredagens hoppträning avslutades med en bana på 28 hinder. Jag måste börja träna kondition alltså. Under tiden jag rider hinner jag ju inte tänka på det, men efter alltså. Kändes som att jag hade sprungit 5 km eller nåt. Jag ger mig själv den här helgen av lugn och ro, men sen får det vara med det. Hur mycket tränar ni (förutom ridning såklart), och på vilka sätt?
 
Fredagens hoppträning avslutades med en bana på 28 hinder. Jag måste börja träna kondition alltså. Under tiden jag rider hinner jag ju inte tänka på det, men efter alltså. Kändes som att jag hade sprungit 5 km eller nåt. Jag ger mig själv den här helgen av lugn och ro, men sen får det vara med det. Hur mycket tränar ni (förutom ridning såklart), och på vilka sätt?
De va mig ingen dålig bana, när min kondis va som sämst var jag död efter en bana med 10 hinder.
Jag tränar inget utöver ridningen, på våren/sommaren cyklar jag till jobbet, eller tja har ju börjat köra lite bålträning hemma.
 
De va mig ingen dålig bana, när min kondis va som sämst var jag död efter en bana med 10 hinder.
Jag tränar inget utöver ridningen, på våren/sommaren cyklar jag till jobbet, eller tja har ju börjat köra lite bålträning hemma.

Haha ja alltså jag trodde inte läraren var seriös när banan aldrig tog slut när hon gick igenom den. En "normal" bana som vi brukar hoppa på banhoppningsträningar och P&J ligger ju mer runt 10 hinder. Nu var det var långa sträckor som upprepades och vändes på, så den var inte svår att komma ihåg, men lite teknisk. Sen var det bara att hoppa av och bära undan alla hinder 😂
 
Haha ja alltså jag trodde inte läraren var seriös när banan aldrig tog slut när hon gick igenom den. En "normal" bana som vi brukar hoppa på banhoppningsträningar och P&J ligger ju mer runt 10 hinder. Nu var det var långa sträckor som upprepades och vändes på, så den var inte svår att komma ihåg, men lite teknisk. Sen var det bara att hoppa av och bära undan alla hinder 😂
I och för sig när vi är på stora banan och hoppar banor kan det blir 2-3 rundor och det kan bli många, språng dock inte allt på en gång utan lite pauser mellan men ändå.
 
Fredagens hoppträning avslutades med en bana på 28 hinder. Jag måste börja träna kondition alltså. Under tiden jag rider hinner jag ju inte tänka på det, men efter alltså. Kändes som att jag hade sprungit 5 km eller nåt. Jag ger mig själv den här helgen av lugn och ro, men sen får det vara med det. Hur mycket tränar ni (förutom ridning såklart), och på vilka sätt?

Hur är din andning när du rider bana? Jag slutar andas och rider jag långa banor så verkar det som att jag har sämre kondis än jag faktiskt har eftersom jag blir enormt andfådd och tappar orken.... Eftersom jag håller andan....
 
Hur är din andning när du rider bana? Jag slutar andas och rider jag långa banor så verkar det som att jag har sämre kondis än jag faktiskt har eftersom jag blir enormt andfådd och tappar orken.... Eftersom jag håller andan....
Jag håller helt klart andan, i alla fall delvis. Jag vet inte riktigt hur jag ska börja få igång andningen ordentligt, för det känns som att jag bara blåser igenom banan och så sitter jag där och flåsar sen. Kanske ska börja prata mer med hästen, så jag måste andas.
 
Skulle ni ridskoleryttare som skriver om er ridning, önska att det fanns en app (eller sida på nätet) Där man loggar in, kan dokumentera sin ridning och om man vill dela med andra? Vad skulle den ha för funktioner, vad skulle man ha för nytta av den?

Den uppfattning jag fått är att appar som Ridely och Equilab, riktar sig till de med egen häst, men jag kanske har missat något i dem. Använder ni Ridely eller Equilab?
 
Skulle ni ridskoleryttare som skriver om er ridning, önska att det fanns en app (eller sida på nätet) Där man loggar in, kan dokumentera sin ridning och om man vill dela med andra? Vad skulle den ha för funktioner, vad skulle man ha för nytta av den?

Den uppfattning jag fått är att appar som Ridely och Equilab, riktar sig till de med egen häst, men jag kanske har missat något i dem. Använder ni Ridely eller Equilab?
Jag använde Equilab, men den funkar inte riktigt med min mobil av någon anledning. När den funkade var jag rätt nöjd, men 60% av gångerna slutade den efter 5 minuter in på passet fungera.

Jag hade gärna haft en app för ridskoleryttare. Där skulle jag vilja kunna lägga in alla hästarna på ridskolan, och när jag har hästen att passet loggas ungefär som med equilab.
Skulle vilja kunna lägga in tips till mig själv efter passet, tex om hästen gick jättebra för att jag gjort något typ höjt handen lite i galoppfattningen, lägga in det och sedan få se det som en påminnelse nästa gång jag ska ha den hästen.
Hade även velat se hur många % av ridpassen jag haft den hästen och hur länge sedan det var jag red den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
458
· Visningar
52 149
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 334
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 038
Senast: BornAgain
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 351
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp