Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, men söder om. Tänkte om du hittat någon fantastisk ridskola som du kunde tipsa om, men norr om Stockholm blir lite långt. :)

Älskar verkligen min ridskola och har ridit där i 20 år, men börjar bli sugen på att testa någon termin på stor häst. Ridskolan jag går på är för barn och ungdom (vilket jag egentligen inte är längre ju :angel:) och har ponnysar.

Har kollat på islandsridskola också :angel:

Kanske nästan lika bra att få veta att det var ponnys, då kan jag sluta vara sååå avundsjuk på den där lektionen (eller försöka iaf) 😂

Mvh 178cm, och på dressyrinriktad ridskola :angel:
(mer än jag visste när jag började haha)
 
Tänkte jag skulle börja nästa helg att rida igen . Tanken har varit att rida nån gång under semestern men åkte på migrän, så de har tagit tid att repa sig igen. Jag har lyssnat mycket på vad kroppen har sagt nu
 
Ja, men söder om. Tänkte om du hittat någon fantastisk ridskola som du kunde tipsa om, men norr om Stockholm blir lite långt. :)

Älskar verkligen min ridskola och har ridit där i 20 år, men börjar bli sugen på att testa någon termin på stor häst. Ridskolan jag går på är för barn och ungdom (vilket jag egentligen inte är längre ju :angel:) och har ponnysar.

Har kollat på islandsridskola också :angel:
Ahaaa, okej! Jag förstår. Det tar ju ett tag från ena sidan stan till andra :cautious:
Själv bor jag hyfsat centralt så det tar lång tid åt alla håll, men det går i alla fall helt ok att ta sig norrut :laugh:
 
Tänkte kolla med er, de ridskolor ni rider på använder de någon App för fakturering och utdelning av hästar, rida igen, rida extra mm. Eller hanterar man det fortfarande med papper och penna alt mail?

Ridskolan min dotter rider sedan ett par år tillbaka sker all kontakt via mail, utdelning av häst på ett papper på anslagstavlan.
 
Du som gillar att nörda ner dig och analysera din ridning in i minsta detalj skulle nog uppskatta en islandsridskola. Att hitta, förfina och balansera gångarterna ger några extra nörddimensioner (tycker jag). :D
Är lite så jag tänker. Men vill även rida storhäst med dressyrinriktning, och fortsätta på ponnysarna. :D
Varför har jag inte massa tid och massa pengar?
Men tänkte åka och titta på någon lektion på islandsridskolan, är lite sugen ändå.
 
Tänkte kolla med er, de ridskolor ni rider på använder de någon App för fakturering och utdelning av hästar, rida igen, rida extra mm. Eller hanterar man det fortfarande med papper och penna alt mail?

Ridskolan min dotter rider sedan ett par år tillbaka sker all kontakt via mail, utdelning av häst på ett papper på anslagstavlan.
Så är det på min ridskola också. Är lite halvt avis på de som har någon inloggning för att avboka när man är sjuk och boka igenridning etc, låter så smidigt!
 
Tänkte kolla med er, de ridskolor ni rider på använder de någon App för fakturering och utdelning av hästar, rida igen, rida extra mm. Eller hanterar man det fortfarande med papper och penna alt mail?

Ridskolan min dotter rider sedan ett par år tillbaka sker all kontakt via mail, utdelning av häst på ett papper på anslagstavlan.

Mail för fakturor, utdelning av häst utanför kontoret, igenridning/extra typ via sms/mail 🙈
 
Tänkte kolla med er, de ridskolor ni rider på använder de någon App för fakturering och utdelning av hästar, rida igen, rida extra mm. Eller hanterar man det fortfarande med papper och penna alt mail?

Ridskolan min dotter rider sedan ett par år tillbaka sker all kontakt via mail, utdelning av häst på ett papper på anslagstavlan.
Vår ridskola använder Hippocrates för fakturor, fördelning av hästar och avbokning av lektioner. Men vi får inte rida igen avbokade lektioner. Pengar tillbaka endast om man har läkarintyg på sjukdom. Det ska finnas ett drop-in system där man kan rida på lediga platser om någon avbokat, men det är mer manuellt så man får ringa och kolla om det finns plats.

Vår termin har inte startat än och jag tror det beror på hästbrist. Det kommer 6 nya inhyrda hästar den här veckan och ridterminen startar v35. Innan dess har det hållits en del läger och extrainsatta lyxlektioner med 2-3 elever per gång i sitsträning eller markarbete.

Min egen lilla häst har varit på plats i drygt två veckor, fortfarande i karantän alltså. Hon var extremt stressad och avvaktande och än så länge jobbar jag bara med att försöka få hennes förtroende. Går lite så där med ett steg framåt och två bakåt, typ. Inväntar att karantänen är slut så jag åtminstone får en box att hålla till i och får gå in i ridhuset och på ridbanorna. Men ridning kommer nog ta ett tag innan vi kör igång med. Jag får vara nöjd med att jag har bokat två ridgrupper per vecka på ridskolan!
 
Tänkte kolla med er, de ridskolor ni rider på använder de någon App för fakturering och utdelning av hästar, rida igen, rida extra mm. Eller hanterar man det fortfarande med papper och penna alt mail?

Ridskolan min dotter rider sedan ett par år tillbaka sker all kontakt via mail, utdelning av häst på ett papper på anslagstavlan.
Telefonkontakt för att avboka i första hand, sen mail. Fakturan kommer på mailen.
Vilken häst man fick ser man i pärmen som ligger i sadelkammaren.

Ingen smidigt app här inte.
 
Vår ridskola använder Hippocrates för fakturor, fördelning av hästar och avbokning av lektioner. Men vi får inte rida igen avbokade lektioner. Pengar tillbaka endast om man har läkarintyg på sjukdom. Det ska finnas ett drop-in system där man kan rida på lediga platser om någon avbokat, men det är mer manuellt så man får ringa och kolla om det finns plats.

Vår termin har inte startat än och jag tror det beror på hästbrist. Det kommer 6 nya inhyrda hästar den här veckan och ridterminen startar v35. Innan dess har det hållits en del läger och extrainsatta lyxlektioner med 2-3 elever per gång i sitsträning eller markarbete.

Min egen lilla häst har varit på plats i drygt två veckor, fortfarande i karantän alltså. Hon var extremt stressad och avvaktande och än så länge jobbar jag bara med att försöka få hennes förtroende. Går lite så där med ett steg framåt och två bakåt, typ. Inväntar att karantänen är slut så jag åtminstone får en box att hålla till i och får gå in i ridhuset och på ridbanorna. Men ridning kommer nog ta ett tag innan vi kör igång med. Jag får vara nöjd med att jag har bokat två ridgrupper per vecka på ridskolan!

Hört fler som använder Hippocrates, tycker du som ryttare att det fungerar bra?
 
Hört fler som använder Hippocrates, tycker du som ryttare att det fungerar bra?
Ja, det beror ju på hur många funktioner som ridskolan använder sig av förstås. Man loggar in med uppgifter man får vi uppläggningen. Jag kan se vilken ridgrupp och nivå jag tillhör och jag kan se och avboka alla terminens planerade lektionstillfällen. Jag får mina fakturor i Hippocrates och jag kan se vilka som är betalda och obetalda. Någon timme innan lektionen kan jag se vilken häst jag ska ha (det här beror ju på när de lägger in det). Det finns också utrymme för att lägga in vad som ska göras på lektionen och uppföljning, feed-back etc men det gör inte min ridskola.
 
Tänkte kolla med er, de ridskolor ni rider på använder de någon App för fakturering och utdelning av hästar, rida igen, rida extra mm. Eller hanterar man det fortfarande med papper och penna alt mail?

Ridskolan min dotter rider sedan ett par år tillbaka sker all kontakt via mail, utdelning av häst på ett papper på anslagstavlan.

Ingen app man betalar månadsvis i kassan eller på deras bankgiro. De har butik utöver ridskolan så därför har de alltid kassan öppen. Vi har samma häst hela terminen. Avbokar gör man senast klockan 10 samma dag med sms till ridläraren. Finns en Facebookgrupp för ridskoleelever där man kan lägga ut ledig plats och meddela om man vill rida igen på ledig plats.
 
Du som gillar att nörda ner dig och analysera din ridning in i minsta detalj skulle nog uppskatta en islandsridskola. Att hitta, förfina och balansera gångarterna ger några extra nörddimensioner (tycker jag). :D

Det håller jag verkligen med om det är så kul med gångartsträning rekommenderar det verkligen @Hoarfrost och dressyr är verkligen något som vi jobbar jättemycket med. Blir nästan mer dressyr än på ridskola med storhästar eftersom islandshästar inte är jättebra på att hoppa. Dessutom en extra utmaning att göra öppna och sluta i tölt.
 
Det håller jag verkligen med om det är så kul med gångartsträning rekommenderar det verkligen @Hoarfrost och dressyr är verkligen något som vi jobbar jättemycket med. Blir nästan mer dressyr än på ridskola med storhästar eftersom islandshästar inte är jättebra på att hoppa. Dessutom en extra utmaning att göra öppna och sluta i tölt.
Coolt med öppna och sluta i tölt!
Som sagt ska åka och kolla på någon lektion där om man får nu i pandemin och se om jag tror det passar.
Ska ta med mig min gamla pappa som aldrig suttit på häst och rida turridning någon gång i september också.
 
Terminens första lektion idag, det var en liten ”komma igång” lektion.

Jag fick ett brun-skimmel/stickelhårigt sto (hon är mer brun på sommaren och mer vit/grå på vintern). Det var ett tag sedan jag red henne.

Hon hade hö kvar i boxen och fick stå och äta medan jag borstade henne, syntes att hon hade haft det gott på betet (hon såg i princip dräktig ut 😅).
Sadelgjorden va lite svår att spänna fick ha på yttersta på båda sidor, sen kunde jag spänna mer senare när hon slappade av.

Det var en stel Red som hoppade upp i sadeln, vi började med att skritta fram i skogen. Först ville hon inte riktigt gå när det var hennes tur att inta sin plats i ledet, men en liten dutt med spöt och bestämda skänklar så gick hon fram.
Fick driva på henne lite för att hon inte skulle gå och såsa och väcka henne lite.

Testade även lite skänkelvikningar när vi kom tillbaka på grusvägen, hon verkade lite stel i sidorna och flyttade inte gärna.

När vi senare var tillbaka i ridhuset och skrittade på kortsidorna och travade på långsidorna. Det var riktigt svårt att sita rakt över henne, så sadeln gled åt höger, fick trampa ner några gånger i vänster stigbygel, sadelgjorden va så spänd som den skulle va. Misstänkte att det var hennes tunna-liknande rygg som gjorde det.

Gick fint i vänster varv och fick ut henne bra i hörnpasseringarna, däremot när vi bytte till höger varv märkte jag att hon gick med rumpan innanför spåret på långsidorna. Skulle då korrigera så hon va tvungen att gå med den på spåret, då sparka hon efter skänkeln lite grann. Så något hon inte var nöjd med. Hittade en annan lösning på att få henne att gå som jag ville utan att hon sparkade.

Dagens övning var på ena långsidan låg det bommar i en serie innanför spåret som man skulle trava över, sen stod det koner för att hjälpa till att få till en bra hörnpassering till kortsidan, på den andra långsidan skulle vi rida i en båge som hade en böjd bomserie i mitten av bågen.
Fokus låg på att få till bra hörnpasseringar, samt få hästarna att gå lugnt över bommarna och lyfta på benen.

Det gick helt okej för oss, är dock ringrostig efter sommaren. Hade fokus på att ha böjda armar och buren hand, vid ett tillfälle stannade hon. Jag visste precis vad det var frågan om och fick fram henne (hon har lärt in sig ovanan att stanna å skita och ibland blir det inte bra hon har stannat andra lektioner så hästen bakom nästan rider in i henne), jag fick henne att gå och skita och hon fick mycket beröm efteråt med.

Hon gick helt okej resten av lektionen. Kändes lite som om hon gick bakom hand då hon krökte på nacken, tror inte hon gick äkta på tygeln, kan ha gått lite åt på tygel hållet ändå då ridläraren gav beröm.
Tycker det är svårt att känna på en häst jag inte ridit så mycket om det är äkta eller falskt så att säga, speciellt nu efter sommar uppehållet när jag är helt ur form.

Är ändå nöjd över dagens lektion, de har ändrat om lite i grupperna så varannan vecka är jag den som är äldst i gruppen. 😅
 
Förstås lektionen för terminen i torsdags :)

Fick en av mina favoriter, och hade vikarie. Jag fick rätt låga förväntningar på lektionen när instruktören sa att vi skulle skritta ut en sväng och sen jogga lite inne.
Men efter vi skrittat fram i parken så jobbade vi i alla gångarter inne. Denna instruktören är dressyrinriktad så vi fick en superbra övning med sitsträning och att koppla isär hjälperna. Hästen gick riktigt drömmigt och när jag väl förstått övningen var den riktigt bra! Smart sätt att ge hästarna en mjukstart, men att ryttarna får jobba hjärnet 👍
 
Det jag ser fram emot mest med att börja på ridskola igen är att få rida så många nya hästar. Är superspänd. Har suttit och tittat på ridskolans hemsida i timmar och youtubeat hästarnas namn för att se om det finns filmer på dem för att se hur det är. Som en liten häststalker känner jag mig. :angel:

Är sååå spänd inför dressyrkursens start på tisdag. Det är 6 gånger totalt och man fick skriva 3 hästönskemål. Jag skrev som det är - att det är svårt för mig att önska såklart, eftersom jag aldrig ridit någon av dem. Men har skrivit att jag är 178 lång, liten i kroppen och så nämnde jag att jag hade ett extra gott öga för två av hästarna. Men som sagt, svårt att önska någon när man aldrig suttit på någon av dem :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
22 23 24
Svar
474
· Visningar
53 435
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
704
Senast: ptr
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 081
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp