Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Avslutning på ridningen i torsdags :)
Fick drömponnyn, och han hade inte gått nån lektion före min, så trots värmen var han fräsch och glad :D
Vi fick rida bana i privathästarnas ridhus som är lite större, och det kändes jättebra!
(ett litet missförstånd på sista hindret, som vi inte hoppat i uppvärmningen, och jag tror inte han hann se det, men ett varv runt och han hoppade det perfekt :love: )

https://www.instagram.com/p/CQO6jLpFcQw/?utm_medium=copy_link
 
Ser fram emot NH-kurs imorgon! :) Ska bli varmt 30 grader och sol men NH är ju inte så ansträngande för hästarna rent fysiskt så det ska nog gå bra. Själv älskar jag värme ju varmare det är desto bättre trivs jag! Hoppas bara att regn och eventuell åska håller sig borta, var lite risk för regn sen eftermiddag.
 
Har varit väldigt inaktiv i denna tråd.. och lite halvt med ridningen.. missade några lektioner pga sjukdom barn osv osv men har varit med nu sista månaden och då snott barnens ponny som faktiskt är min drömponny att rida😍 funkar rent praktiskt då jag är liten vuxen, hon är c ponny och ganska bra musklad, sååå bra för oss med övningar som inte blir av med barnen och hon kan mycket. Sen är hon sjukt arbetsglad! Vi har ridit mycket grundövningar, skänkelvikning i trav och sen galopp ur, förvänd galopp på båge tex. Superbra och nyttigt för oss. Men nu är det sommarlov o snart flytt till gräshagarna och gå ute! Fast vi kommer hålla igång ändå för att hålla vikten.. 🙈 till hösten ska jag rida strö/privatlektioner, så svårt att binda upp sig en gång i veckan när vardagen rullar. Men jag är tacksam att jag tog tag i att unna mig själv en ridtermin, och färska upp gamla kunskaper och upptäcka hur roligt det är!!
ha en härlig sommar alla!
 
Har inte heller varit aktiv här på ett tag. För mycket med jobb, familj etc. Men har givetvis fortsatt att rida i min grupp. Vi har gjort varierande saker i dressyren, tränat lite extra på galoppfattningar och enkla byten och fått jobba mycket enskilt. Vi har hoppat studs, bana och tränat på att landa i rätt galopp och hoppat flera hinder på båge med byten. Vi har kört fartfylld WE bana med tunnor, hinder, slalom och vattenmatta. Vi har också fått rida ut och hoppat en liten terrängbana. Testat tömkörning på teorilektion och fått galoppombyten och skolor demonstrerade till häst.

Jag har ju haft ett litet frö som grott med tanken att skaffa egen häst igen någon gång i framtiden. Så jag ville öka på min ridning lite och anmälde mig till två lektioner i veckan till nästa termin. Och till tjuvstarten med kvällsridläger veckan innan ridskolan drar igång. Och så kom det ut en annons om lediga stallplatser på ridskolan och vips satt jag och tittade på annonser och utan att egentligen tänka till ordentligt hade jag "beställt" ett litet importsto på 4-år som kommer levereras strax innan terminen drar igång!! Impulsivt, ja, och en unghäst dessutom. Men åh vad kul det ska bli att få utvecklas ihop med henne. Så nu klurar jag på hur jag ska få henne tillräckligt igång för att kunna rida henne på åtminstone en (men gärna båda) av mina bokade ridskolelektioner/vecka. Vill att närmsta månaden ska swischa förbi!
 
Måste ju bara flika in här, nästa vecka ser jag framemot hyrveckan, har hyrt två hästar som jag ska tömköra eller rida sex dagar av sju! Ska nog byta ut ett pass mot NH också. Och såklart hämta hästarna från hagen, fodra och mysa med och bara göra allt det där runtomkring. Och tjöta med stallkompisarna, fika och bara ha det allmänt bra. Har semester nästa vecka och ska njuta av varje sekund. :):bump::banana:
 
Jag hoppar in i den här tråden som jag nog aldrig hängt i innan. Jag red aktivt på ridskola från att jag var 8/9 år till dess att jag började på Strömsholms ridsportgymnasium som 15-åring. Sedan red jag där ett år, sedan efter det mest privat. Nu hoppas jag komma tillbaka till ridskolelivet i höst, nu 26 snart 27 år gammal. Har inte suttit på en häst på 3 år och har inte ridit lektioner på ridskola sedan jag var 16/17 år. Känns nervigt och otroligt spännande. Har alltid haft en saknad till lektionsridning, men har inte bott eller haft ekonomi så att det fungerar. Nu längtar jag otroligt mycket och hoppas att jag kommer uppskatta ridskolor ungefär som när man var yngre. Har alltid haft höga krav, men kanske har lite speciella nya krav som vuxen som ändå ridit mest privat och på Strömsholm här senast. Man blir ju van med andra typer av hästar då, men förhoppningsvis får jag börja på en ridskola som verkar ha rätt bra hästar.

Som sagt, jag längtar. :D
 
Jag hoppar in i den här tråden som jag nog aldrig hängt i innan. Jag red aktivt på ridskola från att jag var 8/9 år till dess att jag började på Strömsholms ridsportgymnasium som 15-åring. Sedan red jag där ett år, sedan efter det mest privat. Nu hoppas jag komma tillbaka till ridskolelivet i höst, nu 26 snart 27 år gammal. Har inte suttit på en häst på 3 år och har inte ridit lektioner på ridskola sedan jag var 16/17 år. Känns nervigt och otroligt spännande. Har alltid haft en saknad till lektionsridning, men har inte bott eller haft ekonomi så att det fungerar. Nu längtar jag otroligt mycket och hoppas att jag kommer uppskatta ridskolor ungefär som när man var yngre. Har alltid haft höga krav, men kanske har lite speciella nya krav som vuxen som ändå ridit mest privat och på Strömsholm här senast. Man blir ju van med andra typer av hästar då, men förhoppningsvis får jag börja på en ridskola som verkar ha rätt bra hästar.

Som sagt, jag längtar. :D
Välkommen till tråden. Det kommer gå jättebra när det drar igång igen. Minns det var likadant för mig när jag tog upp ridningen igen efter flera års uppehåll.

Tycker det är det fina med ridning att man kan pausa och ta upp det senare om man vill. 🥰
 
Välkommen till tråden. Det kommer gå jättebra när det drar igång igen. Minns det var likadant för mig när jag tog upp ridningen igen efter flera års uppehåll.

Tycker det är det fina med ridning att man kan pausa och ta upp det senare om man vill. 🥰
De andra gångerna jag haft långa uppehåll har jag halvt avlidit under ridpassen när jag kommit tillbaka. Jösses så trött man blir. Bara att rida lätt är ju sjukt jobbigt, hur orkade man genom alla år :rofl:

Är beredd på att det kommer bli så igen, men är mest rädd för att jag kommer vara riktigt dålig på att rida oavsett kondition. Att man liksom sabbat sin sits eller inverkan väldigt mycket genom att inte hålla uppe ridningen. Har liksom en romantiserad bild att jag ska vara exakt lika bra som förut minus konditionen då :o
 
De andra gångerna jag haft långa uppehåll har jag halvt avlidit under ridpassen när jag kommit tillbaka. Jösses så trött man blir. Bara att rida lätt är ju sjukt jobbigt, hur orkade man genom alla år :rofl:

Är beredd på att det kommer bli så igen, men är mest rädd för att jag kommer vara riktigt dålig på att rida oavsett kondition. Att man liksom sabbat sin sits eller inverkan väldigt mycket genom att inte hålla uppe ridningen. Har liksom en romantiserad bild att jag ska vara exakt lika bra som förut minus konditionen då :o
Jo tack det där känner jag alltid igen, minns första galoppen efter uppehållet och jag flämtade efter andas som ja vet inte va, hela ridhuset skrattade åt mig (var en väldigt bra grupp). Så jo kondisen å orken va inte det bästa just då.

Jag hade tappat rätt mycket i min ridning när jag tog upp den igen, men mycket kommer tillbaka rätt snabbt, snabbare än om man skulle lära sig det från grunden så att säga.
sen har man ridläraren till hjälp så de kan nog gå hyfsat snabbt att komma tillbaka där man var när man tog uppehållet. 🥰
 
Jag hoppar in i den här tråden som jag nog aldrig hängt i innan. Jag red aktivt på ridskola från att jag var 8/9 år till dess att jag började på Strömsholms ridsportgymnasium som 15-åring. Sedan red jag där ett år, sedan efter det mest privat. Nu hoppas jag komma tillbaka till ridskolelivet i höst, nu 26 snart 27 år gammal. Har inte suttit på en häst på 3 år och har inte ridit lektioner på ridskola sedan jag var 16/17 år. Känns nervigt och otroligt spännande. Har alltid haft en saknad till lektionsridning, men har inte bott eller haft ekonomi så att det fungerar. Nu längtar jag otroligt mycket och hoppas att jag kommer uppskatta ridskolor ungefär som när man var yngre. Har alltid haft höga krav, men kanske har lite speciella nya krav som vuxen som ändå ridit mest privat och på Strömsholm här senast. Man blir ju van med andra typer av hästar då, men förhoppningsvis får jag börja på en ridskola som verkar ha rätt bra hästar.

Som sagt, jag längtar. :D

Välkommen till tråden! Ska bli kul att följa dig och dina lektioner. Jag känner igen det där med att vara kräsen jag tror man blir det när man blir äldre helt enkelt. Jag har haft en del medryttarhästar tidigare och skulle inte välja vilken ridskola som helst längre. Det är också otroligt viktigt för mig att hästarna blir väl omhändertagna, mår bra och gillar sitt jobb som ridskolehästar.
 
De andra gångerna jag haft långa uppehåll har jag halvt avlidit under ridpassen när jag kommit tillbaka. Jösses så trött man blir. Bara att rida lätt är ju sjukt jobbigt, hur orkade man genom alla år :rofl:

Är beredd på att det kommer bli så igen, men är mest rädd för att jag kommer vara riktigt dålig på att rida oavsett kondition. Att man liksom sabbat sin sits eller inverkan väldigt mycket genom att inte hålla uppe ridningen. Har liksom en romantiserad bild att jag ska vara exakt lika bra som förut minus konditionen då :o
Jag började rida igen efter 17! års uppehåll. Fick plats i en inte så avancerad grupp som i princip höll på med skänkelvikning och framdelsvändningar och hoppning över typ 60-70 cm hinder, även om ridläraren trodde jag kunde välja en högre grupp. Men jag var nöjd bara över att få rida. Gissa om det var jobbigt första gången. Orkade inte trava hela övningen utan fick lov att bryta av för att andas. Men allt jag kunde innan satt ju, som sits, balans och hjälper, känsla osv, det var ju bara ridmuskler och ork som saknades. Detta var 1,5 år sedan och nu har jag bokat två lektioner per vecka till hösten och snart får jag hem min alldeles egna lilla häst från Litauen!

Det är klart att det kommer gå bra för dig!
 
Jag började rida igen efter 17! års uppehåll. Fick plats i en inte så avancerad grupp som i princip höll på med skänkelvikning och framdelsvändningar och hoppning över typ 60-70 cm hinder, även om ridläraren trodde jag kunde välja en högre grupp. Men jag var nöjd bara över att få rida. Gissa om det var jobbigt första gången. Orkade inte trava hela övningen utan fick lov att bryta av för att andas. Men allt jag kunde innan satt ju, som sits, balans och hjälper, känsla osv, det var ju bara ridmuskler och ork som saknades. Detta var 1,5 år sedan och nu har jag bokat två lektioner per vecka till hösten och snart får jag hem min alldeles egna lilla häst från Litauen!

Det är klart att det kommer gå bra för dig!

Jag hoppas det, vi får se haha! Jag har svårt att få plats i en stadigvarande grupp till hösten, men det gör mig inte så mycket. Vill känna på först hur det känns så kommer nog bli någon mindre kurs eller "drop in" typ. Oavsett lär det bli som du säger, att jag måste sakta av och hämta andan emellanåt. Gud, jag bävar :laugh:

Vad spännande med häst, stort lycka till :love:
 
Välkommen till tråden! Ska bli kul att följa dig och dina lektioner. Jag känner igen det där med att vara kräsen jag tror man blir det när man blir äldre helt enkelt. Jag har haft en del medryttarhästar tidigare och skulle inte välja vilken ridskola som helst längre. Det är också otroligt viktigt för mig att hästarna blir väl omhändertagna, mår bra och gillar sitt jobb som ridskolehästar.

Ja men precis, sådant är jätteviktigt! Jag har hittat en ridskola jag tror det blir på. Bor ju i Stockholm nu och har aldrig ridit här förut så hade väldigt dålig koll på ridskolorna här. Gjort lite research och frågat runt och har nog förmodligen hittat en som känns bra. Är också lite bortskämd från ridskolan där jag växte upp. Vi hoppade utan tvekan banor på 110 ibland och enstaka hinder upp till 140 ibland på skolhästarna. Såklart inte hållbart att göra det med alla grupper, men jag gick den enda (har jag för mig) hoppspecialen för storhästar då på den tiden. Vi hade bra hästar också. Nu förstår jag att hoppa högre hinder på ridskola är väldigt ovanligt, så givetvis lite tråkigt för en själv som kanske hade velat det (tids nog, när man kommit in i ridningen igen). Men givetvis förstår man att det för det mesta inte är hållbart på skolhästar. :)

(Vi hoppade såklart inte alltid de höjderna, bör tilläggas)
 
Senast ändrad:
Har era terminer börjat än? Min började igår!

Fick den drömmiga valacken och såg att ponnyn som är lite knepig och har stått ett år nu pga någon ledskada är med på lektioner igen. Jättekul att se.

Vi skrittade först en liten slinga och red sedan ut i stora hagen och galopperade. "Vi kör på lite, vi kan ju ha lite kul!" säger ridläraren och drar iväg i rasande fart. Blev två varv och det härliga var att jag kände mig 100% trygg och bara glad. Jag kan ibland tycka att det är läskigt att bara släppa allt och rida superfort (kontrollfreak) men hade inga problem med det nu :)
Efter det hoppade vi lite i andra hagen där vi har naturhinder. Först en stock, sen en nedfallet träd, över ett dike och sen upp på en bank. Superkul och hästarna var väldigt taggade trots den långa snabba galoppen innan.
Vi avslutade dem sen i paddocken med lite nedvarnvingsjogg och avskrittning.
Så inte direkt en regelrätt lektion, det var mer lekstuga, men superrolig start på terminen!
Herr drömhäst uppförde sig exemplariskt och var med på noterna, inga konstigheter. Han är jättemycket mer känslig för sitshjälperna nu (tror jag, eller så är jag ringrostig) så fick skärpa mig rejält för att rama ih och hålla den kurs jag ville utan att han vinglade iväg för att jag hamnade i pyttelite obalans.

Ser fram emot nästa måndag. :D
 
Det är svårt att komma in på ridskolor här i Stockholm, framförallt nu under covid. Har varit i kontakt med några ridskolor i ett år ungefär men de tar inte ens emot kö vad det verkar. Som tur är har en ridskola, den jag nog helst ville gå på, en kortare kurs på 6 gånger dressyr på tisdagar. Så det börjar för mig nästa vecka, är sååå laddad. Har inte ridit lektioner på ca 10 år och det var kanske 3-4 år sedan jag red privat senast. :D

Efter de här 6 gångerna får jag se hur jag känner. Vill jag fortsätta på samma ställe så blir det nog att boka deras drop in-lektioner. Så det borde lösa sig. Är främst spänd på vilken häst jag ska få, ni vet som man var när man var barn inför ett ridläger ungefär. Jättepeppad :angel:
 
Det är svårt att komma in på ridskolor här i Stockholm, framförallt nu under covid. Har varit i kontakt med några ridskolor i ett år ungefär men de tar inte ens emot kö vad det verkar. Som tur är har en ridskola, den jag nog helst ville gå på, en kortare kurs på 6 gånger dressyr på tisdagar. Så det börjar för mig nästa vecka, är sååå laddad. Har inte ridit lektioner på ca 10 år och det var kanske 3-4 år sedan jag red privat senast. :D

Efter de här 6 gångerna får jag se hur jag känner. Vill jag fortsätta på samma ställe så blir det nog att boka deras drop in-lektioner. Så det borde lösa sig. Är främst spänd på vilken häst jag ska få, ni vet som man var när man var barn inför ett ridläger ungefär. Jättepeppad :angel:
Är det söder eller norr om stockholm?

Så himla kul med dressyrkurs. :) Förstår att du är peppad.
 
Min första gång för terminen var igår och då ridskolan ej har igångsättningsläger.
Så är de första gångerna lugna, så igår var de en skrittur i naturen på schemat och nästa vecka skritt och trav ute ^^ härligt sätt för hästarna och komma igång på :)
 

Bifogade filer

  • IMG_20210816_192613_190.jpg
    IMG_20210816_192613_190.jpg
    218,9 KB · Visningar: 11
En ridskola norr om!
Går du också i Stockholm? :)

Egentligen är jag väl främst hoppryttare, men här får man ta lite vad som erbjuds och med tanke på hur längesedan det var jag red känns det perfekt att ”mjukstarta” med dressyr :D
Ja, men söder om. Tänkte om du hittat någon fantastisk ridskola som du kunde tipsa om, men norr om Stockholm blir lite långt. :)

Älskar verkligen min ridskola och har ridit där i 20 år, men börjar bli sugen på att testa någon termin på stor häst. Ridskolan jag går på är för barn och ungdom (vilket jag egentligen inte är längre ju :angel:) och har ponnysar.

Har kollat på islandsridskola också :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
453
· Visningar
51 830
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 331
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 026
Senast: BornAgain
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 347
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp