Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänkte kolla med er, de ridskolor ni rider på använder de någon App för fakturering och utdelning av hästar, rida igen, rida extra mm. Eller hanterar man det fortfarande med papper och penna alt mail?

Ridskolan min dotter rider sedan ett par år tillbaka sker all kontakt via mail, utdelning av häst på ett papper på anslagstavlan.
Många ridskolor använder Hippocrates, fast den har ingen app tror jag. Eller?
 
Jag hoppas det är ok att jag hakar på denna grupp även om det är min dotter som rider på ridskola och inte jag.

Hon hade sin fösta lektion för denna terminen i lördags, hon har bytt grupp. Tidigare gick hon i en "vanlig" grupp 3gr dressyr 1 markarbete, 1 Hoppning 1 teori sedan börja om. Till att börja hopp sepcial som de kallar det. Hon var riktigt nervös innan,
1. Tänk om jag får en storhäst. (Hon är 140cm och väger 25kg så har inte mycket att säga till om på de stora)
2. Tänk om de andra tycker jag kan för lite. (Hon är 11år så inte så gammal)
3. Tänk om jag trillar av det fösta jag gör.

Men hon hade inte behövt oroa sig, hon fick en sin favvo ponny en super trevlig c-ponny som älskar att hoppa. De andra var super gulliga och vi kände redan tre i gruppen. Visst är hon nog den somkan minst, men hon hänge ändå med i gruppen och de andra behövde inte anpassa sig efter henne. Hon trillde inte av.

Så måste säga att det var en bra start i alla fall.
 
Första lektionen för terminen idag. Rider ju islandshäst och vi red på ovalbanan. Vi började med att skrittta och göra sidvärtsrörelser. Jag började med lite öppna, sluta och att ställa honom. Hade hyrt den hästen och tömkört innan lektionen idag så jag visste att han behövde lite mer jobb i höger. Sen gick vi över till tölt och uppmaningen var att känna oss fram lite och experimentera lite för att komma fram till vad hästen behöver. Jag fick stundvis väldigt bra takt men jag var lite för stel och spänd och blev lite för stel i höfterna för att han skulle gå riktigt bra.

Sen jobbade vi i trav och galopp med övergångar och jösses vad pigg han var. Fick verkligen kämpa för att få trav på kortsidorna, vi skulle galoppera på långsidorna. Blev då lite spänd och fick honom inte riktigt att komma till jobb.

Så lite blandat från dagens lektion jag är inte helt nöjd med min egen ridning, blev lite för spänd och stel när han låg på så mycket.
 
Igår var första gången på 6-veckorskursen i dressyr, och första gången på ca 3-4 år jag sitter på häst och ungefär 10 år sedan jag red lektion. Det var så sjukt roligt, superkul verkligen. Som man saknat den där känslan :D

Visst kändes det lite ringrostigt när man inte ridit på så länge, men min sits är inte förändrad till det sämre och jag vet HUR jag vill kunna göra bara det att kroppen inte riktigt orkar som förut, så jag tror att när jag väl kommit in i det igen så kommer det vara "som vanligt". Fick ett sto av den äldre halvblodstypen, en typ av häst jag inte är jättebekväm med att rida egentligen. Hon var ändå väldigt trevlig! En riktig läromästare skulle jag tro, för hon var sådär härligt tydlig med när man gjorde rätt eller lite galet enligt henne. Vi kom bra överens och passade bra ihop tyckte ridläraren som sa att stoet brukar vara lite mer tydlig och protestig om hon inte trivs, men jag tyckte ändå hon var lite lurig. Lärorikt om inte annat, och alltid kul att testa nya hästar. Stoet var dock bara stand in för den hästen som var min tilltänkta kurshäst, en valack som verkar vara mer hopphäst än dressyrstjärna. Han påminner mig dock lite om en häst jag tyckte om väldigt mycket när jag gick på Strömsholm så jag vill verkligen testa honom som det var tänkt, men just den här veckan var han inte fullt igång så vi skulle se om han är det till nästa vecka så jag får testa honom då. :laugh:
 
Ridlektion idag, samma häst som förra gången. Idag var hon lite småsur att göra i ordning, fick knappt ens borsta hennes ben.
Första gången jag borstade tjöt hon till hon flyttade undan. Visade sig senare att hon är brunstig.

Det var med en ny valack på lektionen och han gick bakom henne ner till ridhuset. Var knappt jag fick med henne då hon skulle stanna och visa upp hela baken åt honom.

Fick göra så på lektionen att han fick gå framför henne, för så fort han var bakom försökte hon stanna och ställa sig i posen ”kom å ta mig”. 🙄

Vi hade redan hoppning och lektionen i sig gick helt okej, fick henne att hoppa trots att hon vägrade vid några tillfällen (det var så lågt så vi skrittade över).
Ridläraren tyckte det hade sett bra ut och att normalt sett brukar det flängridas på henne men det hade sett lugnare ut.

Jag hade mest fokus på att ge henne tid att se hindren så de inte skulle komma som någon överraskning för henne.
 
I Lördags var det dags för första hopplektionen, dottern fick samma ponny som förra gången. Han var något loj i början och hon hade svårt att hitta en bra galopp där han gick fram men ändå lyssnade. Men efter ett tag släppte det och det gick riktigt bra.

De hoppade ett kryss, sammalagt 5 räcken, ett i mitten av ridhuset sedan 19,5m åt varje hörn ett. Man kunde hoppa det som ett x, men lektionen gick ut på att hoppa på böjt spår, så man hoppade 5-8 hinder i samma varv sedan bröt man av. Där efter bytte de varv och gjorde samma övning. Jag gillade övningen, gav jätte mycket och den kunde anpassas efter häst och ryttare.

De har just nu en vikarierande ridlärare, hon ska ha dem de 5 första gångerna sedan ska ordinarie ridlärare vara tillbaka. Hon är verkligen super duktig, mjuk, lyfter fram det bra hela tiden, men samtidigt får dem att utvecklas. Hon var även jätte duktig att lägga det på ryttarens nivå. Dottern som är yngst och kan minst fick helt andra saker att tänka på och massor av beröm på det hon gjorde bra. Medans de duktigare eleverna som ridit i denna grupp längre, gav hon svårare utmaningar. Nu menar jag inte höjden utan hur man rider mellan hindrena.

Men det som förvånar mig mest är antalet språng de hoppade, en vanlig hopplektion i hennes förra grupp hoppade de en övning 3 max 4 gånger. I den nya gruppen hoppade de fram ungfär lika mycket som de han med under hela lektionen tidigare. Min kännsla är att dottern kommer gå fram med stormsteg i denna gruppen.
 
Förra veckans lektion hade vi markarbete. Lite travbommar som den byggdes upp till två små kryss på långsidan. Vi övade på tempo, att få lyhörda hästar och att växla antalet språng mellan hindren.

Jag fick först inte till känslan riktigt. Men efter att ha kommit på att jag vill till vägen bättre om jag red djup lättsits mot första hindret (vi travhoppade i början) så kom känslan när jag kände att jag hade bättre kontroll :)
 
Ridlektion i går. Jag var rejält trött och blev inte förvånad när ridläraren hade satt upp mig på en stor, vit, springig, överpigg, stark sak. Nu har jag ridit honom några gånger och kommer ihåg knapparna rätt bra dock.

Vi började med att skritta ut en sväng, det blev även en kort galopp över en äng bara för att det var så mysigt.
Sen in i paddocken för att börja övningen. Vi hade koner i hörnen, och sen två koner vid X. Vi skulle då rida skänkelvikning in mot X (men vi behövde inte nödvändigtvis hamna där, bara sträva åt att komma dit, viktigaste var att skänkelvikningarna blev jämna och korrekta) Herrn kändes nästan lite slö, vilket är helt olikt honom. Men han kändes inte dålig på något sätt, mer så att man faktiskt kunde skänkla utan att han sprang iväg skjuten ur en kanon som innan :angel:
Det gick så där, det blir ju skänkelvikning både åt höger och vänster. Höger gick helt okej, men vänster var svårare, han kändes lite stel och så fort jag tog i honom lite extra för att hjälpa honom att mjukna lite knäppte han i stället av i nacken och böjde halsen som en banan. När jag då försökte rätta till det började han i stället slänga med huvudet.
Fattade inte riktigt vad som blev fel där i vänsterskänkelvikningen. Jag kom på lite senare vad jag kunde/borde gjort - kolla yttertygeln. Vi gjorde övningen i skritt och trav

Vi fortsatte med att ta bort skänkelvikningarna och i stället rida stora runda former, samma väg så det blev en stor båge i mitten på långsidan, men vi skulle även rida volter i kortsidan och i mittenbågen. Herrn krånglade lite då och då med huvudet men var annars faktiskt väldigt behaglig att rida. Han var inte stark och nu var han precis lagom pigg. Gick att styra och forma väldigt mycket med bara sitsen men jag kände mig väldigt ringrostig än så länge så körde någon form av kombination. Han var även, för en gångs skull, lätt att placera huvudet på. I vanliga fall har han två lägen - stjärnkikare och dressyrläge men då är han även skitstark. Jag försökte hålla honom någon stans mitt emellan men nära dressyrläget. Ville rida kvar på det lite mjukare och inte hamna i dragkamp.
Märkte att mina fötter var stilla och stigbygeln gled inte så mycket som den brukar. Kanske har jag magiskt fått bättre fötter i sommar.

Vi skulle sedan rulla runt i lite galopp. På medellinjen och på tre volter, och variera galoppen så mycket som möjligt utan att tappa form och bäring. Jag var helt förundrad över hur bra det gick! Han blev inte springig eller stark ens när jag ökade på långsidorna. Han har dessutom stor galopp som kan vara lite svår att hänga med i, men eftersom han inte var stark och drog en lite ur balans konstant, satt jag som gjuten i sadeln. Vilket (tror jag) gjorde att han kunde bära sig själv bättre och det blev helt enkelt en bra cirkel. Lyckades tappa båda stigbyglarna där någonstans men fångade dem lätt.
Det var inte världens enklaste grej att variera galoppen, han är ju lite av start/stopp variant. Fort eller inget liksom, så han är väl inte jättevan vid att ridas väldigt varierat. Med tiden fick jag dock till en helt okej variation, utan att han tappade form. Svårast var när jag ville samla ihop och korta lite, dra ner på tempo, då var han nära att falla ur galoppen några gånger. Mitt fel, skulle ha jobbat på att dra ner på tempo men behålla energin i stället för att tänka mindre energi och långsammare.

Vi gjorde sedan samma grej i andra varvet, det gick generellt mycket bättre, förmodligen för att ridläraren påminde mig om yttertygeln🙈 Dock blev han taggad i galoppen den här gången och till slut blev det tyvärr dragkamp. Vet inte riktigt om det var något jag gjorde som triggade dragkampen eller om det var att han började bli trött.

Är nöjd! Tror inte det gått så här bra med den här hästen förut, speciellt vad gäller att inte hamna i dragkamp. Lite taggad på att få honom nästa gång om det går. Så jag kan rätta mina misstag och förhoppningsvis kan vi gå ännu bättre tillsammans då. :)
 
20210830_175523.jpg

Gårdagens lektion blev på en svart fin valack.
Fortfarande rätt lugnt för hästarna men denna gång lektion i ridhuset, fokus på sitsen för oss ryttare mest skritt och en del trav.
Där vi körde en hel del skritt och travövergångar, fick en härlig känsla stundtals då herr häst kändes positiv och glad och lyssnade bra på hjälperna 😊
 
Vi hade terminens första ridlektion igår. Jag fick en liten angloarab som jag bara har haft en gång tidigare. Vi fick börja med att skritta ute och gick sedan in i ridhuset där vi fick trava på volterna och fick jobba med tempoväxlingar. Min häst kändes något seg och en sån där som inte riktigt vill ta stöd på bettet. Men det kändes hyfsat bra ändå. Sedan fick vi minska traven och sitta ned (phu, efter ca 3 månader utan att rida alls) och efter några varv på volterna blev det galopp och samma övning i galopp, båda varven. Lite seg häst även här, men funkade ok ändå. Lite svårare i höger galopp än vänster. Och sedan skritta av dem. Ganska lagom nivå för första lektionen.
 
Blir lite fundersam kring ni som skriver att ni första lektionerna på terminen bara får i princip skritta/trava ute eller liknande. Tycker det låter lite märkligt med tanke på att man ändå betalar för de lektionerna som alla andra och det är en del av terminen sas :confused:

Jag är van att ridskolor alltid har igångsättningslektioner som är frivilliga innan terminen börjar, så får man anmäla sig specifikt till dem och vanligtvis betala något mindre för att rida ett lugnare pass så hästarna kommer igång sakta men säkert.
 
Blir lite fundersam kring ni som skriver att ni första lektionerna på terminen bara får i princip skritta/trava ute eller liknande. Tycker det låter lite märkligt med tanke på att man ändå betalar för de lektionerna som alla andra och det är en del av terminen sas :confused:

Jag är van att ridskolor alltid har igångsättningslektioner som är frivilliga innan terminen börjar, så får man anmäla sig specifikt till dem och vanligtvis betala något mindre för att rida ett lugnare pass så hästarna kommer igång sakta men säkert.

Håller alldeles med... Har en del gnäll på lager där 🙄
 
Blir lite fundersam kring ni som skriver att ni första lektionerna på terminen bara får i princip skritta/trava ute eller liknande. Tycker det låter lite märkligt med tanke på att man ändå betalar för de lektionerna som alla andra och det är en del av terminen sas :confused:

Jag är van att ridskolor alltid har igångsättningslektioner som är frivilliga innan terminen börjar, så får man anmäla sig specifikt till dem och vanligtvis betala något mindre för att rida ett lugnare pass så hästarna kommer igång sakta men säkert.
Vår första lektion var väldigt lugn, brukar bara va skritt och trav. För mig personligen kvittar det, har inte ridit på hela sommaren ändå så bättre med en lite lugnare lektion så jag orkar. Finns mycket man kan göra med skritt och trav.
Andra lektion var det som vanligt igen.
 
Blir lite fundersam kring ni som skriver att ni första lektionerna på terminen bara får i princip skritta/trava ute eller liknande. Tycker det låter lite märkligt med tanke på att man ändå betalar för de lektionerna som alla andra och det är en del av terminen sas :confused:

Jag är van att ridskolor alltid har igångsättningslektioner som är frivilliga innan terminen börjar, så får man anmäla sig specifikt till dem och vanligtvis betala något mindre för att rida ett lugnare pass så hästarna kommer igång sakta men säkert.
Fast uteritter kan ju mycket väl läggas in enstaka gånger som lektion. Inget konstigt alls, tycker jag. Och vad är det som säger att skritt och trav nödvändigtvis behöver utgöra en "sämre lektion"? Inget självändamål i att galoppera varje gång. Jag tycker att det är sunt att hästarna får komma igång sakta men säkert. Ser hellre att de får vara långlediga på sommaren och att de smygs igång lite försiktigt i början på terminen. Lektionerna kan vara precis lika givande ändå. :)
 
Fast uteritter kan ju mycket väl läggas in enstaka gånger som lektion. Inget konstigt alls, tycker jag. Och vad är det som säger att skritt och trav nödvändigtvis behöver utgöra en "sämre lektion"? Inget självändamål i att galoppera varje gång. Jag tycker att det är sunt att hästarna får komma igång sakta men säkert. Ser hellre att de får vara långlediga på sommaren och att de smygs igång lite försiktigt i början på terminen. Lektionerna kan vara precis lika givande ändå. :)
Nu tror jag du missar en del av mitt inlägg. Jag tycker att igångsättningslektioner och vanliga ridlektioner bör vara åtskilda. Inte att hästar inte ska sättas igång lugnt?

Att sätta igång en häst är inte synonymt med att jobba en häst i skritt och trav. Igångsättning är just igångsättning. Just därför ser jag en poäng i att man får betala för separata igångsättningslektioner för de som vill rida den typen av lektion. Det har alla mina ridskolor haft.

Sen är det också jättestor skillnad på att ha en lugn lektion i början av terminen och att ha en hel månad av endast igångsättningslektioner. :)
 
Nu tror jag du missar en del av mitt inlägg. Jag tycker att igångsättningslektioner och vanliga ridlektioner bör vara åtskilda. Inte att hästar inte ska sättas igång lugnt?

Att sätta igång en häst är inte synonymt med att jobba en häst i skritt och trav. Igångsättning är just igångsättning. Just därför ser jag en poäng i att man får betala för separata igångsättningslektioner för de som vill rida den typen av lektion. Det har alla mina ridskolor haft.

Sen är det också jättestor skillnad på att ha en lugn lektion i början av terminen och att ha en hel månad av endast igångsättningslektioner. :)
Så har min ridskola. 2 veckor "igångsättningsläger", med lugna lektioner och uteritter som man får betala lite mindre för. Sen när terminen börjar igen är det ofta en kul uteritt för de mer avancerade grupperna, vår var ju galopprace i hagen osv. Lektion två är en ganska soft lektion för att komma igång, sen är det stenhårda lektioner efter det.

Med det sagt kan en stenhård lektion vara i endast skritt, såna har jag haft där jag fått kämpa ihjäl mig :D
 
Nu tror jag du missar en del av mitt inlägg. Jag tycker att igångsättningslektioner och vanliga ridlektioner bör vara åtskilda. Inte att hästar inte ska sättas igång lugnt?

Att sätta igång en häst är inte synonymt med att jobba en häst i skritt och trav. Igångsättning är just igångsättning. Just därför ser jag en poäng i att man får betala för separata igångsättningslektioner för de som vill rida den typen av lektion. Det har alla mina ridskolor haft.

Sen är det också jättestor skillnad på att ha en lugn lektion i början av terminen och att ha en hel månad av endast igångsättningslektioner. :)
Nej då, jag förstår nog hur du menar. Dock tänker jag att om hästarna gått på bete dygnet runt från någon gång i juni till en bit in i augusti så är det bra med en skonsam igångsättning. Det sker inte på några lektioner. Det behöver få ta tid. Därför tycker jag inte att man kan förvänta sig fullt ös direkt även om man haft igångsättningsläger/-lektioner. Och jag tycker som sagt inte heller att lektioner som är lugna för hästarna nödvändigtvis behöver vara lugna och icke-givande för ryttarna. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
22 23 24
Svar
474
· Visningar
53 482
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
706
Senast: ptr
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 081
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp