Bukefalos 28 år!

Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ridlektion idag.
Fick fuxstoet, hon var lite ålig och slängde med huvudet när hon tyckte det var jobbigt.
Vi red serpentiner över hela ridbanan 3 stycken, sen på långsidorna var det bog in, början till öppna. Var rätt mör i benen efter lektionen då hon kräver en hel del ben hela tiden. Vi avslutade med att göra några galoppfattningar istället för bog in, fuxen fattade fint.

Red även igen lektionen efter, då fick jag skimmel stoet och övningen var lite annorlunda. Istället för bog in så var det fokus på att rakrikta, avslutade även där med galoppfattningar.
Var rätt mör i benen efter lektionen, då båda stona är ”ben hästar”.

Under båda lektionerna hade vi fått gymnastisera lite. Ena armen rakt upp sen ta på hästens öra och sen svans, byta hand å göra likadant, sen ta på ens egna höger fot med vänster hand å likadant med höger hand å vänster fot, sen avsluta med att ta ur fötterna ur stigbyglarna och långa tyglar, sen luta sig så långt bakåt man kunde och ha fötterna framåt. Jäklar va den brände i magmusklerna å så göra det två gånger dessutom. Gissa vem som är mör nu. 🙈😅
 
Ridlektion igår, äntligen! Markarbete på schemat och samma häst som tidigare. Uppvärmning i skritt och trav, enskilt på spåret och volter med fokus på balans och takt. Sedan lite galopp på volterna. Dagens övning handlade om distanser på böjda spår. Travbommar på bågar. In på båge efter hörnpassering, två bommar, sen två bommar i mitten och åttvolt och så två bommar innan nästa hörn. Skänkelvikning på långsidan efter. Och sedan varvbyte och samma sak fast utan åttvolten, men med avkortade steg efter första bommarna och fokus på vägarna, tydliga bågar. Ganska lätt häst att göra detta på om man bara kommer ihåg att andas och slappna av. Det var roligt och man kände att man fick rida och inte bara åka runt.
 
Ridlektion i går på springiga starka skimmeln.

Satt upp och skrittade iväg på en väldigt seg och lång skimmel. Han kändes lite underlig, han brukar ju trippa på, men reds av en innan som aldrig ridit honom förut och hon hittade nog inte knapparna riktigt så han kändes liksom lite instängd i sig själv. Om jag tolkar hans personlighet rätt är han en sådan som liksom stänger in sig i sig själv när saker inte funkar så bra. Hoppas ryttaren hittar knappar snart :) mina första gånger med honom var också katastrofdåliga, så ingen kritik.

Fick försöka väcka upp honom lite, han reagerade ytterst försiktigt på skänklarna, och var svårt att ta kontakt med. Typ halloj pållen, vakna till, nu är det dags för jobb. Tog nog bara en långsida att väcka upp honom lite. Jobbade sedan med lite bågar och lite skänkelvikningar för att ytterligare få honom att lyssna på skänklar/säte. Han är ju fantastiskt känslig på sådant om man vill :)
Märkte att han var lite som låst i halsen, kändes som det satt någonstans vid manken, och det vägrade släppa så jag gick faktiskt in i mitten för att testa en grej jag lärde mig för många år sedan. Bad honom om halt och liksom böjde halsen lite stillastående, klappade när han stretchade ordentligt genom halsen, och berömde. Till slut stod han och böjde till höger och vänster på eget bevåg :D "Jag kan mer! får jag klappar nu? är jag duktig nu?" :love:
Efter det kändes det faktiskt lite mindre fast i halsen och jag kunde jobba vidare med bågar för att få det att släppa lite till.

Första övningen var en enkel skänkelvikning längs långsidan i skritt. Låter enkelt, är förbenat svårt. Skimmeln ville inte riktigt hålla sig rak, och inte heller kliva åt sidan ordentligt. Fick till slut ta hjälp av spöt för att förtydliga att jag ville att han skulle kliva mer, han bättrade sig faktiskt direkt. Vet inte riktigt vad jag gjorde fel med mina sidförande hjälper som gjorde att han inte riktigt förstod först :confused:
Vi gjorde några riktigt bra skänkelvikningar, några föll isär, några var han lite för böjd etc, men ändå nöjd. Det är svårt att hålla honom rak och samtidigt hålla tillbaka honom för att han inte ska skritta på för fort så han inte kan kliva åt sidan.

Nästa övning var rätt svår. Vi gick på volterna och ökade och minskade volterna med hjälp av skänkelvikningar, i alla gångarter. Så det var skritt på volt, fatta galopp, skänkelvikning till en mindre volt, halt, trav, skänkelvikning ut på stor volt, skritt, skänkelvikning till vanlig volt etc etc. Gällde att hålla tungan rätt i mun och lyssna ordentligt :D Det var dock bra för skimmeln för ju mer som händer desto mer fokuserad och lugnare blir han. Var mest jag som fick jobba med att hänga med och samtidigt lite hålla igen skimmelns energi. Det jag tyckte var lite knepigt var nog mest att skänkelvika ut och in och samtidigt byta gångarter, och hålla honom lugn. Det gick dock bättre och bättre och till slut kände jag att jag hade massor med power under mig (vilka galoppfattningar man kan få! :love:) och att kraften ändå gick att tygla. Han blev stundvis stark men det gick att komma tillbaka till en vettig kontakt med huvudet (han går på hackamore).

Vi gjorde sedan skänkelvikningen och voltövningen åt andra hållet. Han var rätt så liksidig faktiskt så ingen jättestor skillnad liksom utan jag fick kämpa med samma saker. Det enda som var lite knepigt var att han började bli taggad och trött i slutet, och blev då apstark. Var svårt för mig att sitta stilla och korrekt helt och hållet och fick ont i fingrarna. Blev ingen jättefin ridning de sista 10 minutrarna men jag kämpade på där-

Gillar den här hästen mer och mer, han är ju jobbig när han blir så där förbenat stark, men personligheten! Dunderhärlig. Fattar han inte går han kvar och väntar på att du ska förtydliga, han är försiktig och han har en härlig inställning till jobb, vill gärna "vara med en" och vill gärna förstå.
Ridläraren tyckte han hade sett superfin ut och liksom luftig och väntande i steget i stället för, som hon sa "Hysteriskt skopa fram en massa fart med hovarna" :D Är mycket nöjd med lektionen och vår insats.
I dag blir det igenridning :banana:
 
Ridlektion i går på springiga starka skimmeln.

Satt upp och skrittade iväg på en väldigt seg och lång skimmel. Han kändes lite underlig, han brukar ju trippa på, men reds av en innan som aldrig ridit honom förut och hon hittade nog inte knapparna riktigt så han kändes liksom lite instängd i sig själv. Om jag tolkar hans personlighet rätt är han en sådan som liksom stänger in sig i sig själv när saker inte funkar så bra. Hoppas ryttaren hittar knappar snart :) mina första gånger med honom var också katastrofdåliga, så ingen kritik.

Fick försöka väcka upp honom lite, han reagerade ytterst försiktigt på skänklarna, och var svårt att ta kontakt med. Typ halloj pållen, vakna till, nu är det dags för jobb. Tog nog bara en långsida att väcka upp honom lite. Jobbade sedan med lite bågar och lite skänkelvikningar för att ytterligare få honom att lyssna på skänklar/säte. Han är ju fantastiskt känslig på sådant om man vill :)
Märkte att han var lite som låst i halsen, kändes som det satt någonstans vid manken, och det vägrade släppa så jag gick faktiskt in i mitten för att testa en grej jag lärde mig för många år sedan. Bad honom om halt och liksom böjde halsen lite stillastående, klappade när han stretchade ordentligt genom halsen, och berömde. Till slut stod han och böjde till höger och vänster på eget bevåg :D "Jag kan mer! får jag klappar nu? är jag duktig nu?" :love:
Efter det kändes det faktiskt lite mindre fast i halsen och jag kunde jobba vidare med bågar för att få det att släppa lite till.

Första övningen var en enkel skänkelvikning längs långsidan i skritt. Låter enkelt, är förbenat svårt. Skimmeln ville inte riktigt hålla sig rak, och inte heller kliva åt sidan ordentligt. Fick till slut ta hjälp av spöt för att förtydliga att jag ville att han skulle kliva mer, han bättrade sig faktiskt direkt. Vet inte riktigt vad jag gjorde fel med mina sidförande hjälper som gjorde att han inte riktigt förstod först :confused:
Vi gjorde några riktigt bra skänkelvikningar, några föll isär, några var han lite för böjd etc, men ändå nöjd. Det är svårt att hålla honom rak och samtidigt hålla tillbaka honom för att han inte ska skritta på för fort så han inte kan kliva åt sidan.

Nästa övning var rätt svår. Vi gick på volterna och ökade och minskade volterna med hjälp av skänkelvikningar, i alla gångarter. Så det var skritt på volt, fatta galopp, skänkelvikning till en mindre volt, halt, trav, skänkelvikning ut på stor volt, skritt, skänkelvikning till vanlig volt etc etc. Gällde att hålla tungan rätt i mun och lyssna ordentligt :D Det var dock bra för skimmeln för ju mer som händer desto mer fokuserad och lugnare blir han. Var mest jag som fick jobba med att hänga med och samtidigt lite hålla igen skimmelns energi. Det jag tyckte var lite knepigt var nog mest att skänkelvika ut och in och samtidigt byta gångarter, och hålla honom lugn. Det gick dock bättre och bättre och till slut kände jag att jag hade massor med power under mig (vilka galoppfattningar man kan få! :love:) och att kraften ändå gick att tygla. Han blev stundvis stark men det gick att komma tillbaka till en vettig kontakt med huvudet (han går på hackamore).

Vi gjorde sedan skänkelvikningen och voltövningen åt andra hållet. Han var rätt så liksidig faktiskt så ingen jättestor skillnad liksom utan jag fick kämpa med samma saker. Det enda som var lite knepigt var att han började bli taggad och trött i slutet, och blev då apstark. Var svårt för mig att sitta stilla och korrekt helt och hållet och fick ont i fingrarna. Blev ingen jättefin ridning de sista 10 minutrarna men jag kämpade på där-

Gillar den här hästen mer och mer, han är ju jobbig när han blir så där förbenat stark, men personligheten! Dunderhärlig. Fattar han inte går han kvar och väntar på att du ska förtydliga, han är försiktig och han har en härlig inställning till jobb, vill gärna "vara med en" och vill gärna förstå.
Ridläraren tyckte han hade sett superfin ut och liksom luftig och väntande i steget i stället för, som hon sa "Hysteriskt skopa fram en massa fart med hovarna" :D Är mycket nöjd med lektionen och vår insats.
I dag blir det igenridning :banana:
Lät som ni haft en rolig lektion. Själv börjar jag bli lite nervös. Ska på första ridlektionen ikväll. Ridläraren hade sagt att hon skulle meddela de andra i gruppen så de kan ta emot mig.
De delar ut hästar via hippocrates och när jag loggar in på mig så står det ingenting under kommande aktiviteter/lektioner. De ska ha en platta i stallet där det står vilken häst man får å ska kryssa i sin närvaro.
Lite pirrigt är det, ska åka till killen efter jobbet, från honom till ridskolan tar det max 10min. Tänkte ja ska åka dit i god tid så ja hinner andas lite innan lektionen börjar. 😅
 
Lät som ni haft en rolig lektion. Själv börjar jag bli lite nervös. Ska på första ridlektionen ikväll. Ridläraren hade sagt att hon skulle meddela de andra i gruppen så de kan ta emot mig.
De delar ut hästar via hippocrates och när jag loggar in på mig så står det ingenting under kommande aktiviteter/lektioner. De ska ha en platta i stallet där det står vilken häst man får å ska kryssa i sin närvaro.
Lite pirrigt är det, ska åka till killen efter jobbet, från honom till ridskolan tar det max 10min. Tänkte ja ska åka dit i god tid så ja hinner andas lite innan lektionen börjar. 😅
Åh så spännande, ska bli kul att höra hur det gick!
Det kommer säkert gå jättebra, smart att åka i god tid så man hinner orientera sig och fråga lite kring rutiner om man inte kan dem än osv :up:
 
Åh så spännande, ska bli kul att höra hur det gick!
Det kommer säkert gå jättebra, smart att åka i god tid så man hinner orientera sig och fråga lite kring rutiner om man inte kan dem än osv :up:
Ja va där förra tisdagen så har lite koll ändå, men däremot efter lektionen e ja lost. Det pratades om att vi skulle fodra stallet och där har ja ingen koll ju. Så vi får se va som händer. Pirrigt är det.

ska va balans/markarbete idag.
 
Hopplektion idag. Samma häst som i fredags. Pigg och trevlig häst som gärna hoppar allt. Blir lite väl pigg och springig mellan hindren bara. Efter uppvärmning i valfritt varv i trav och galopp (oj vad rörigt det blir när alla rider åt olika håll🙈 och det står ett gäng hinder i ridhuset). Sedan fick vi hoppa ett litet kryss i trav på ena långsidan och landa i rätt galopp, vända snett igenom och så ett rättuppstående innan hörnet. Och så en gång till efter höjning. Sedan blev det en liten bana med samma två hinder och efter dem en oxer på nästa långsida och 6 galoppsprång följt av ett litet rättuppstående. Gick hyfsat bra, men tror jag lyckades ta lite för hårt i munnen. Efter en liten höjning tog vi samma bana igen men lade till ytterligare ett hinder på diagonalen, byte av riktning och första krysset igen men från andra hållet. Sedan tog vi bara långsidan en gång till. Rev tyvärr första för han blev lite för ivrig. Fick möjligheten att komma en gång till på lite högre höjd. Kul, men eftersom jag är lite feg ville jag inte höja mer.
 
Höll på att inte bli någon lektion idag. Började med att jag fastnade på 2-1 vägen, totalstopp en bil som voltat ner i diket. Kände viss panik/stress då ja inte hade någon att ringa.

När jag väl kom till stallet (hann i tid) så var det ingen där. Hittade vilken häst ja skulle ha sen började letandet, vart står han.

Skulle ha en grå skimmel valack, visade sig att han gick lektionen innan. Tur för mig som kom senare än jag hade beräknat (pga olyckan).
De red lite bommar, hästen jag skulle rida hade en dressyrsadel på ryggen, det var längesen jag red i en.

Hästen var känslig men ändå inte. Skänkelvikningar gjorde han riktigt bra, fick påminna dock om att gå framåt också och inte bara i sidled. Så jag tror jag kommer lära mig mycket.

vi började med skritt och 10m volter i hörnen, sen skänkelvikning in mot x sen 10m volt ut mot spåret, skänkelvikning ut mot spåret och en 10m volt igen.
Här märkte jag att han var pigg och gasade gärna på lite.

Sen körde vi trav där vi skulle stå upp 2 sitta ned 1, jag kom in i den rytmen riktigt bra. Däremot när vi skulle göra tvärtom 2 ner och 1 upp då gick det sämre för mig men kämpade på.

Vi gjorde detta i båda varven.
sen avslutade vi på de stora volterna. På den ena volten var det självständigt nedsittning trav och vid 2 av vändpunkterna skulle man sakta av till skritt 5 steg sen igång igen.
Hittade honom lite i volten och mina magmuskler. Det var längesen jag hittade dom vid ridning, så det var kul.

I den andra volten var det först trav över en lång böjd bomserie och trava resten i lättridning. Sen skulle vi fatta galopp på den delen bommarna inte var på och sakta av till trav innan bommarna igen.
Sen skulle vi stå upp i lätt sits hela volten och även i fattningen. Det var jobbigt.

Jag var rätt mör efteråt, han hänger visst en del i tyglarna, får se om jag kan aktivera bakkärran lite om jag får rida honom igen. Väldigt trevlig häst ändå.

Lär sova gott i natt.
 
Har riktigt hunnit skriva, har både haft ridkurs, två vanliga lektioner och två privatlektioner sen sist. Skriver lite om lektionen igår så får jag se när jag hinner skriva om det andra. Vi började att värma upp självständigt och så lade ridlärare bommar mellan A och C . Så då skrittade vi över dem och på långsidorna så gjorde vi förvänd öppna. Hästen som jag red är lite dålig på att lyfta på benen över bommar så jag fick verkligen rida aktivt och driva över bommarna för att han skulle kliva över dem och inte slå i bommarna . Han ser inte riktigt nödvändigheten i att lyfta på särskilt bakbenen alltid. Öppnan gick strålande men så är han också väldigt duktig på alla sidvärtsrörelser och väldigt känslig.

Sen gick vi över till tölten och jag jobbade mycket på att hålla om honom och på formen och inte glappa med yttertygeln var mitt mission för den här lektionen och jag lyckades verkligen med det hela lektionen igenom och han går så mycket bättre då. Vi gjorde förvänd öppna även i tölten och det gick riktigt bra! Det är en övning som är jobbig för dem i tölten och oftast svår att få till även på islandshästar som har lätt för sidvärtesrörelser så det var riktigt kul!

Sen jobbade vi en del med traven och när jag inte glappar på ytter så får han stödet han behöver , lägger sig inte på innerbogen och går så himla fint. Det var nästan så jag var sugen på att testa förvänd öppna även i traven det kändes som vi hade bra förutsättningar för det igår.

Vi avslutade med tölt och galoppfattningar. Vi red i tölt gjorde volt vid A och C fortsatte i tölt genom hörnet och fattade galoppen på rakt spår, galopperade några steg och sen tillbaka till tölt igen. Själv hade jag inte riktigt bra känsla i fattningen men min ridlärare sa att det såg bra ut så jag får väl lita på det.

Känner verkligen att det går framåt med ridningen just nu och jag har ridit mycket ju så det är kul! Börjar också bli i riktigt bra fysisk form då jag tränar 3 till 4 gånger i veckan och det gör väldigt mycket för ridningen.
 
Igenridning i går, fick drömhästen :love: Inte samma ridlärare utan en "nygammal" som jag red för för superlänge sen, kanske 7 år nu? Tiden går så rasande fort.

Gruppen var av typen att man väntar på att den andra gruppen lämnar ridhuset, väntar på att ridläraren säger att man får sitta upp, och väntar på att skritta ut på spåret 🙈 Kändes lite awkward.

Jag satt upp och han kändes direkt extremt seg, svarade knappt alls på hjälper. Inte ens de snabba pickande skänklarna som vanligtvis gör susen på honom fick någon direkt effekt. Blev att jag fick peta på rumpan en del för att få igång honom. Fick ändå inte riktigt igång honom. Framskrittningen var inte av den typen jag är van vid, det var bara skritta på fyrkanten, inget självständigt, så jag kände mig lite lost :o Jag försökte jobba med lite tempo osv men hittade ingen superbra metod och drömhästen kändes bara spänd i ryggen och trött och seg. Hade velat jobba med lite böjningar och släppa det därlite spända i ryggen. Red mest och tänkte på vad jag önskade att jag kunde gjort :angel:
Är i efterhand lite sur på mig själv, jag kunde ha använt tiden mycket bättre.

Övningen bestod av skänkelvikning (mycket skänkelvikning nu) på hörnlinjerna. Vi skulle inte hela vägen ut till spåret utan hålla oss en meter innanför. När vi gjort klart skänkelvikningen skulle vi räta ut och trava till nästa kortsida. Drömhästen var noll uppvärmd eller redo för det. Hade fortfarande rätt kass reaktion för skänkeln så det blev väldigt fula igångsättningar med slänging sävlig trav. Eftersom han blev så fladdrig där i igångsättningarna blev även jag lite fladdrig, och tja... det kändes inte så bra.
Själva skänkelvikningarna gick mycket bra dock och jag kände att han ändå trampade på ordentligt i dem :up:
Ridläraren var på mig om att se till att få en reaktion för skänkeln och jag kämpade en massa. Ville mest att vi skulle avsluta övningen så att jag kunde få gallopera fram honom ordentligt, vet ju att det hjälper på honom.

Vi gjorde sedan övningen likadant fast i trav och med galoppfattningar efter skänkelvikningarna. Det gick mycket bättre! Tog kanske 2 gånger innan han började vara med på noterna och det blev lättare att fatta galoppen. Då skulle vi inte räta ut utan fatta i skänkelvikningen, precis en meter innanför spåret, och sen skänkelvika ut den sista biten till spåret. Det verkade vara en bra övning för drömhästen för man fick väldigt fort till fina fattningar med mycket bakbensaktivitet. Kunde hålla ihop honom lite mer nu när han fattade fint, jag blev inte fladdrig och då blev inte han fladdrig heller. Hade dock himla mycket problem med min sabla högerfot hela tiden som envisades med att ha ett eget liv under typ hela lektionen :cautious:

Galoppövningen bestod i att galoppera, typ. Inget direkt finlir. Jag jobbade mycket på att få honom lite kvickare i benen så att han kunde börja bära sig lite bättre och få en bättre kvalitet på galoppen. Inte lätt men kämpade på. Ridläraren gav bra kritik och tyckte att jag satt och höll tillbaka honom lite och att jag kunde släppa lite på tygeln och tänka mer framåt med händerna. Jag antar att det är något som sitter i litegrann från Springiga Skimmeln, jag har ju mest ridit hästar som man måste be att vänta hela tiden. Han gick lite finare efter det och det lossnade bättre och bättre.

Sedan gjorde vi övningen med skänkelvikning först i skritt sen i trav igen. Gick mycket bättre nu när han fått gallopera fram ordentligt och hade lite mer tramp i benen. Nu blev det i stället knepigt att räta ut och samtidigt komma fram i trav. Rätt svårt tyckte jag och jag fick nog till det någon gång, kul övning dock, jag vill gärna träna mer på den biten!
Sen i travskänkelvikningarna var det lite kämpigt att han först blev lite taggad i förtid, så jag fick be honom vänta ett steg, men då blev det lite som att han väntade för mycket så blev fattningarna lite underliga. Planerade men oplanerade. De flesta gånger gick det dock bra och vi fick till fina fattningar. Minns en fattning speciellt för där kändes det som att bakkärran verkligen kröp in under och hela framdelen lyfte sig, och sedan var hela galoppen så. Fina luftiga stora och kontrollerade ben i balans :love: Hade tur i att den fattningen skedde precis framför spegeln så jag kunde titta upp och se det hela. Såg mycket maffigt ut.

Sedan skulle vi trava av dem, vi fick då vara lite självständiga och rida lite bågar och in på de stora volterna. Men vi fick inte rida båda hållen. Drömhästen gick fint och jag pytsade på med lite energi då och då, gick in på volter och bågar och tänkte att han skulle slappna av.
Ridläraren tyckte att nu sitter jag och håller lite för mycket igen 🙈 och bad mig successivt länga tyglarna typ 10 cm eftersom han var avslappnad och ville söka sig lite nedåt framåt till en lägre form vilket bara vore bra. Själv hade jag inte ens märkt av att han sökte sig ditåt :o
Längde och han trippade på mycket fint och avslappnat i en rätt lång och låg form.

Ridläraren tyckte jag fått till det bra, förklarade att jag trodde jag satt och höll i lite onödigt mycket eftersom jag ridit springiga skimmeln jättemycket senaste tiden och hon tyckte det verkade logiskt. Men att jag löst det och att jag ridit fint och hästen blev jättefin på slutet speciellt några av fattningarna.
Själv tycker jag lite att jag hade en konstig inställning? I stället för att se möjligheter när jag till exempel inte fick skritta fram som jag var van och göra det bästa av situationen, såg jag bara det negativa. Samma under ridningen - allmänt satt jag och tänkte att jag inte red bra.
Men det blev ju bra i slutet. Tror jag bara var trött och hade en negativ dag.
 
Ridlektion idag, fick skimmel valacken och precis när jag kom busade han i hagen å rullade. När vi skulle hämta in dom möts vi av en tjej som säger att han gått omkull i hagen. Jahapp min vanliga tur, vi tar in å den andra tjejen släpper in hagkompisen i sin box jag går ut på parkeringen och går med hästen. Han haltar inte eller rör sig onormalt i skritten, fick igång traven och där såg det bra ut också.

Han var extremt lerig, vit häst och lera är ingen bra kombo, så fick försöka få bort det värsta, leran var givetvis blöt också. Men fick åtminstone hyfsat rent vid sadelläget och huvudet där tränset skulle sitta, samt benen där benskydden skulle va.
Meddelade ridläraren också om vad som hade hänt, men under framskrittningen och framridningen märktes ingenting inte heller under resten av ridlektionen, tur det.

Var rätt skönt att få ha honom den här lektionen, då han är ett säkert kort. Den bruna valacken var med och hade stannat på ett hinder och sen när han väl hoppade hade han bockat, kände mig lättad att det inte var jag som satt på i och med vad som hände förra hopplektionen när jag red honom.
Så väldigt skönt att rida en trygg häst som hoppar i alla lägen i princip, fick förvisso en "vägran" idag, men det var pga att han genade lite väl mycket i en kurva när jag försökte få ut honom och då kom vi för långt åt vänster på hindret att det var lättare att springa bredvid än att hoppa.

Var långt ifrån min bästa lektion, men ändå nöjd var lite vemodigt när jag åkte till stallet. Ska snart maila att jag kommer sluta efter den här terminen där.
 
Ridlektion idag, fick skimmel valacken och precis när jag kom busade han i hagen å rullade. När vi skulle hämta in dom möts vi av en tjej som säger att han gått omkull i hagen. Jahapp min vanliga tur, vi tar in å den andra tjejen släpper in hagkompisen i sin box jag går ut på parkeringen och går med hästen. Han haltar inte eller rör sig onormalt i skritten, fick igång traven och där såg det bra ut också.

Han var extremt lerig, vit häst och lera är ingen bra kombo, så fick försöka få bort det värsta, leran var givetvis blöt också. Men fick åtminstone hyfsat rent vid sadelläget och huvudet där tränset skulle sitta, samt benen där benskydden skulle va.
Meddelade ridläraren också om vad som hade hänt, men under framskrittningen och framridningen märktes ingenting inte heller under resten av ridlektionen, tur det.

Var rätt skönt att få ha honom den här lektionen, då han är ett säkert kort. Den bruna valacken var med och hade stannat på ett hinder och sen när han väl hoppade hade han bockat, kände mig lättad att det inte var jag som satt på i och med vad som hände förra hopplektionen när jag red honom.
Så väldigt skönt att rida en trygg häst som hoppar i alla lägen i princip, fick förvisso en "vägran" idag, men det var pga att han genade lite väl mycket i en kurva när jag försökte få ut honom och då kom vi för långt åt vänster på hindret att det var lättare att springa bredvid än att hoppa.

Var långt ifrån min bästa lektion, men ändå nöjd var lite vemodigt när jag åkte till stallet. Ska snart maila att jag kommer sluta efter den här terminen där.
Men vad konstigt att bruna valacken är med och hoppar när han visar att något är fel?
Eller han kanske är kollad osv, det vet ju inte jag.
Är det inte fysiskt kanske han behöver backa något steg och hoppa lägre eller något :)
 
Jag har ”bara” ridit på ridskola i snart två år. Red som barn mellan kanske 6 år till 12 år, men slutade efter ett fall som gjorde mig rädd och började nu i vuxen ålder, och wow vad mycket man typ kommer ihåg men ändå inte. Jag VET rent teoretiskt hur jag ska göra, men har svårt att "få till det". Samtidigt som en del sitter i ryggmärgen – väldigt spännande vad som satt sig och vad man glömt, finns ingen röd tråd i det där hehe utan kommer ibland som en överraskning att ”ja men det där vet jag ju hur man gör” medans annat som man absolut trodde att man kunde sen förr inte alls funkar.. Men det kommer väl med övning!! :p

Fick ha den lilla bruna ponnyn under gårdagens ridlektion. Han som inte gärna går framåt om han inte verkligen måste.. :angel: Märker att jag inte riktigt vet hur jag ska få honom framåt, jag använder skänklarna för fullt och tycker själv att jag använder spöt mycket (samtidigt som ridläraren står i mitten och ropar att "slå till honom hårdare med spöt så han förstår att du menar allvar").. tycker det är så svårt, tar emot att använda spöt mer än att "peta till" liksom, vet inte var gränsen går liksom..vill ju inte göra något som gör ont eller är obehagligt för honom.. Suck. Så svårt. Blev att jag mest blev frustrerad av att han inte ville framåt samtidigt som jag blev osäker på hur pass hårt jag ska använda spöt och inte riktigt vågade använda det så mycket som ridläraren bad mig göra.. Frågade och hon säger att det inte är någon fara så länge man inte slår, utan att man SKA daska till ganska rejält så de lyssnar. Ändå är det något som tar emot i mig att göra det..

I övrigt red vi mest över lite bommar och övade övergångar. Det gick bra, förutom just det att övergångarna kanske inte blev så smidiga just när han absolut inte ville gå från skritt till trav eller trav till galopp – tvärtom gick dock bra ;) han är fruktansvärt söt och snällt, och med rätt ryttare kan han även vara väldigt framåt, men jag har svårt att få till det.. Får öva på det..
 
Jag har ”bara” ridit på ridskola i snart två år. Red som barn mellan kanske 6 år till 12 år, men slutade efter ett fall som gjorde mig rädd och började nu i vuxen ålder, och wow vad mycket man typ kommer ihåg men ändå inte. Jag VET rent teoretiskt hur jag ska göra, men har svårt att "få till det". Samtidigt som en del sitter i ryggmärgen – väldigt spännande vad som satt sig och vad man glömt, finns ingen röd tråd i det där hehe utan kommer ibland som en överraskning att ”ja men det där vet jag ju hur man gör” medans annat som man absolut trodde att man kunde sen förr inte alls funkar.. Men det kommer väl med övning!! :p

Fick ha den lilla bruna ponnyn under gårdagens ridlektion. Han som inte gärna går framåt om han inte verkligen måste.. :angel: Märker att jag inte riktigt vet hur jag ska få honom framåt, jag använder skänklarna för fullt och tycker själv att jag använder spöt mycket (samtidigt som ridläraren står i mitten och ropar att "slå till honom hårdare med spöt så han förstår att du menar allvar").. tycker det är så svårt, tar emot att använda spöt mer än att "peta till" liksom, vet inte var gränsen går liksom..vill ju inte göra något som gör ont eller är obehagligt för honom.. Suck. Så svårt. Blev att jag mest blev frustrerad av att han inte ville framåt samtidigt som jag blev osäker på hur pass hårt jag ska använda spöt och inte riktigt vågade använda det så mycket som ridläraren bad mig göra.. Frågade och hon säger att det inte är någon fara så länge man inte slår, utan att man SKA daska till ganska rejält så de lyssnar. Ändå är det något som tar emot i mig att göra det..

I övrigt red vi mest över lite bommar och övade övergångar. Det gick bra, förutom just det att övergångarna kanske inte blev så smidiga just när han absolut inte ville gå från skritt till trav eller trav till galopp – tvärtom gick dock bra ;) han är fruktansvärt söt och snällt, och med rätt ryttare kan han även vara väldigt framåt, men jag har svårt att få till det.. Får öva på det..
Alltså spö med bra timing kan göra susen, men det är extremt sällan jag daskar till hästarna rejält. Inte ens den segaste.
Hur skänklar du? Mina ridlärare tjatar jämt om att olika hästar behöver olika skänklar.
Just på sega hästar är pickande snabba skänklar oftast mer effektiva än ett långsamt tryck osv.

Brukar nog köra tre snabba tydliga skänklar på segisar. Pick pick pick! Jag vill framåt! Se till att händerna inte bromsar och nästan hellre ta fram handen en aning i början. Lyssnar hästen inte efter andra omgången tre snabba skänklingar kan jag lägga till ett spö. Lyssnar den ändå inte pickar jag och petar till den med spöt samtidigt som jag för fram handen.

Det viktigaste på sega hästar är att berömma så fort de ens gör en antydan till att ta i/tänka framåt. Säga braaa! och klappa :)
 
Jag har ”bara” ridit på ridskola i snart två år. Red som barn mellan kanske 6 år till 12 år, men slutade efter ett fall som gjorde mig rädd och började nu i vuxen ålder, och wow vad mycket man typ kommer ihåg men ändå inte. Jag VET rent teoretiskt hur jag ska göra, men har svårt att "få till det". Samtidigt som en del sitter i ryggmärgen – väldigt spännande vad som satt sig och vad man glömt, finns ingen röd tråd i det där hehe utan kommer ibland som en överraskning att ”ja men det där vet jag ju hur man gör” medans annat som man absolut trodde att man kunde sen förr inte alls funkar.. Men det kommer väl med övning!! :p

Fick ha den lilla bruna ponnyn under gårdagens ridlektion. Han som inte gärna går framåt om han inte verkligen måste.. :angel: Märker att jag inte riktigt vet hur jag ska få honom framåt, jag använder skänklarna för fullt och tycker själv att jag använder spöt mycket (samtidigt som ridläraren står i mitten och ropar att "slå till honom hårdare med spöt så han förstår att du menar allvar").. tycker det är så svårt, tar emot att använda spöt mer än att "peta till" liksom, vet inte var gränsen går liksom..vill ju inte göra något som gör ont eller är obehagligt för honom.. Suck. Så svårt. Blev att jag mest blev frustrerad av att han inte ville framåt samtidigt som jag blev osäker på hur pass hårt jag ska använda spöt och inte riktigt vågade använda det så mycket som ridläraren bad mig göra.. Frågade och hon säger att det inte är någon fara så länge man inte slår, utan att man SKA daska till ganska rejält så de lyssnar. Ändå är det något som tar emot i mig att göra det..

I övrigt red vi mest över lite bommar och övade övergångar. Det gick bra, förutom just det att övergångarna kanske inte blev så smidiga just när han absolut inte ville gå från skritt till trav eller trav till galopp – tvärtom gick dock bra ;) han är fruktansvärt söt och snällt, och med rätt ryttare kan han även vara väldigt framåt, men jag har svårt att få till det.. Får öva på det..
Jag ogillar också spöanvändning på det sättet!
Jag är ju upplärd på 70-80-talet och då var det starka skänklar och ordentligt omslut som gällde. Samt att driva med sitsen och i varje steg, typ. Och först efter lång tids ridning fick man ha spö och ännu senare sporrar. Nu kämpar jag med att slappna av i höft, säte, skänklar för att inte fastna i framåtdrivande hjälper. På de sega hästarna vill ridläraren att man trycker till ordentligt med skänkeln en gång, och en gång till om inget händer, sedan är det skänkel plus en ordentlig dask med spöet, gärna tidigt under lektionen för att väcka hästen. Och sedan får man inte fastna med skänklarna för då blir det segt igen.
 
Men vad konstigt att bruna valacken är med och hoppar när han visar att något är fel?
Eller han kanske är kollad osv, det vet ju inte jag.
Är det inte fysiskt kanske han behöver backa något steg och hoppa lägre eller något :)
Jag vet inte. Ridläraren sa något till den tjejen som red honom när han tog ett sånt stort språng att hon höll ihop honom för mycket och då blev han en köttbulle.
Hon som red honom igår hoppade låga hinder, när jag själv ridit honom hoppar han bättre på högre hinder.
Var bara glad över att inte jag skulle ha honom.
 
Alltså spö med bra timing kan göra susen, men det är extremt sällan jag daskar till hästarna rejält. Inte ens den segaste.
Hur skänklar du? Mina ridlärare tjatar jämt om att olika hästar behöver olika skänklar.
Just på sega hästar är pickande snabba skänklar oftast mer effektiva än ett långsamt tryck osv.

Brukar nog köra tre snabba tydliga skänklar på segisar. Pick pick pick! Jag vill framåt! Se till att händerna inte bromsar och nästan hellre ta fram handen en aning i början. Lyssnar hästen inte efter andra omgången tre snabba skänklingar kan jag lägga till ett spö. Lyssnar den ändå inte pickar jag och petar till den med spöt samtidigt som jag för fram handen.

Det viktigaste på sega hästar är att berömma så fort de ens gör en antydan till att ta i/tänka framåt. Säga braaa! och klappa :)
Håller med, det är timingen som gör spöet effektivt. Jag trycker mjukt en gång med skänkeln, händer det ingenting då petar jag till med spöet. Då vet hästen att det är så skänkelhjälpen kommer att vara, och att det är den hjälpen den ska lyssna på. Jag vill inte rida med större skänkelhjälper än så, utan den lilla hjälpen ska räcka.

Jag tänker att en reaktion på hjälpen är som ett samtal med hästen. ”Här är skänkeln, framåt!”. Hästens reaktion är då svaret: ”Är det ok om jag gör ingenting då?”, och då får man ju svara på det. antingen ”Absolut, det är fritt fram att ignorera skänkeln, det går bra!” eller ”Nej, inte ok, jag vill att du går fram när jag skänklar!”. Petar man till med spöet så säger man ”Inte ok!”. Om hästen då går fram, så frågar den ”Aha, är det här reaktionen du vill ha?”, och då svarar man ”Ja, precis, jättebra!” genom att berömma.

Bara man är tydlig och konsekvent, så brukar hästarna gilla det och bli lydiga. Är det tydligt vad man vill, så har en normal häst inget emot att göra det. De vill ju vara till lags och få beröm, i regel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
23 24 25
Svar
493
· Visningar
56 123
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mycket personlig presentation av att leva med social fobi/ panikångest och hur NN hamnade som anställd på Arcus. Förmiddagen avslutades...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: IngelaH
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 413
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 015
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp