Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller med, det är timingen som gör spöet effektivt. Jag trycker mjukt en gång med skänkeln, händer det ingenting då petar jag till med spöet. Då vet hästen att det är så skänkelhjälpen kommer att vara, och att det är den hjälpen den ska lyssna på. Jag vill inte rida med större skänkelhjälper än så, utan den lilla hjälpen ska räcka.

Jag tänker att en reaktion på hjälpen är som ett samtal med hästen. ”Här är skänkeln, framåt!”. Hästens reaktion är då svaret: ”Är det ok om jag gör ingenting då?”, och då får man ju svara på det. antingen ”Absolut, det är fritt fram att ignorera skänkeln, det går bra!” eller ”Nej, inte ok, jag vill att du går fram när jag skänklar!”. Petar man till med spöet så säger man ”Inte ok!”. Om hästen då går fram, så frågar den ”Aha, är det här reaktionen du vill ha?”, och då svarar man ”Ja, precis, jättebra!” genom att berömma.

Bara man är tydlig och konsekvent, så brukar hästarna gilla det och bli lydiga. Är det tydligt vad man vill, så har en normal häst inget emot att göra det. De vill ju vara till lags och få beröm, i regel.
Precis! Eller om de blivit lite avstängda om de har haft en nybörjare på ryggen förra timmen som var flaxig med benen och "skänklade" mycket, att man bara får dem att vakna upp.
Några av hästarna på min ridskola går väldigt mycket nybörjarlektioner och de kan bli lite så, sen blir det himla fjong i benen när de inser att "Aha! Kolla jag kan få göra lite kul grejer här!" :)

Men spö ska användas med timing, annars blir det ju inte direkt förstärkande utan snarare en 3e skänkel.
 
Precis! Eller om de blivit lite avstängda om de har haft en nybörjare på ryggen förra timmen som var flaxig med benen och "skänklade" mycket, att man bara får dem att vakna upp.
Några av hästarna på min ridskola går väldigt mycket nybörjarlektioner och de kan bli lite så, sen blir det himla fjong i benen när de inser att "Aha! Kolla jag kan få göra lite kul grejer här!" :)

Men spö ska användas med timing, annars blir det ju inte direkt förstärkande utan snarare en 3e skänkel.
Eller ännu värre, man gör dem spödöva. Målet är ju att använda så små hjälper som möjligt, men jag tänker att det är snällare mot hästen att peta till en gång med spöet, än att sitta en halvtimme och trycka den i magen varje steg. Det kan ju inte vara bekvämt.
 
Ridlektion med fuxstoet. Var en massa bommar och bomövningar idag. Rida på böjd linje över bommar, rakrikta över andra.

Hon är hal som en ål, fick jobba mycket med att rama in henne.
Vi hade en vikarie och fick ingen hjälp med om jag gjorde något fel, så lektionen gav mig inget direkt. Kändes mer som jag utbildade hästen än mig själv.

Vi hade galoppbom senare och den tagga hon på som om det vore ett hinder så fick rida utanför. Sista gången när vi fick en bra galopp var en tjej som inte brukar rida i gruppen i vägen, hon hade gjort halt me sin häst där vi skulle galoppera. Blev pannkaka av den galoppen då jag fick försöka bryta av och rida innanför spåret (där låg bommar), fuxen som är storgalopperad och inte bara att sakta av på hur som helst.

Nu blir det ingen mer ridlektion där förrän om 2 veckor.
 
Hopplektion igår. Samma häst som i tisdags så det känns som om jag kan honom nu. Först uppvärmning i skritt, trav och galopp på spåret och på stora volter med fokus på balans och framåtbjudning utan att gå för fort eller för långsamt. Sedan fick vi komma på två travbomserier på rakt spår innanför ena långsidan ett par gånger. Fokus på rätt tempo, balans med förhållning och framåtdrivning på rätt ställen. Sedan lades bommarna upp till ett travkryss, landa i galopp, galoppbom och ett rättuppstående på rak linje. Sedan red vi hindren på andra långsidan, först ett kryss i galopp, sedan lägga en volt och hitta balansen igen och så ett rättuppstående. Vi rullade på med dessa övningar och det kändes bra. Kontrollerat och balanserat. Min häst blev riktigt lyhörd för hjälperna och jag tyckte det var riktigt roligt. Hindrens var något lägre än i tisdags så jag kände mig inte nervös. Dock lyckades två (av fyra) i gruppen åka av. Båda på det ena låga krysset. Först kom en av hästarna lite långsamt så hon valde att stanna och ryttaren gled av framåt i Slow-motion. Sedan gjorde en av de andra hästarna ett bocksprång i sidled efter hindret (?, tittade bort just då) och ryttaren hamnade i sanden. Ingen gjorde illa sig och båda fortsatte hoppa efteråt.
 
Red en extralektion igår, frieserkorsningen som vanligt.
Han var riktigt fin, men min kropp ville inte samarbeta riktigt. Spänd och stel, även om det blev bättre.

Kom inte alls ned i sadeln första delen, kändes som att jag studsande och gled runt uppepå.
Red utan stigbyglar ett tag vilket hjälpte. Vi gjorde mycket övergångar och jag övade lite halter. Galoppen gick väldigt bra i vänster varv, jag får mer och mer koll på yttertygeln och att stödja upp honom där. Höger varv gick bra när jag gjorde rätt, men hade inte lika bra hjälpgivning där. Men det bev bra tillslut! Avslutade väldigt fint. Sedan ska vi försöka börja jobba på att reglera tempot, jag har svårt att driva tillräckligt för att det inte ska bli trav när vi försöker ta ned tempot.

Men det kommer!
Efter det var han sjukt taggad, särskilt som vi körda att öka traven på ett par diagonaler.
Var inte lätt att försöka minska och ställa eller göra något alls efter det, han låg på som ett ånglok 😅
(Och lät som ett)
Men ett fint ånglok!
 
Ridlektion i går. Fick välja på starka springiga skimmeln eller en yngre brun förmåga. Frågade hur hon var att rida och det lät som att hon behövde massa ben + massa finlir. Iom att jag hade haft ont i huvudet hela dagen och var rätt matt i skallen valde jag faktiskt det säkrare familjära alternativet (skimmeln). Sa dock att jag gärna testar den där bruningen någon gång.

Satt upp och skrittade iväg, återigen svarade han inte jättebra för skänkeln. Jag har en teori om att de som rider honom ofta glömmer lite att skänkel finns och istället bromsar honom konstant. Jag har ju haft en medryttarhäst som var lite likadan (minus det starka) och har med mig att det egentligen är dessa hästar som behöver lite hjälp från skänklarna. 🤔
Hursomhelst, eftersom han ändå är en pigg sak som jättegärna gör rätt tog det inte direkt lång tid innan jag hade honom framme för skänkeln.

Fortsatte med lite bågar och märkte att han var aningen stel i vänster, kändes lite som att "problemet" satt i vänster bak. fortsatte med lite bågar och la in några fram och bakdelsvändningar. Vet inte om det är rätt men jag upplevde att det successivt släppte lite där bak och att han rörde sig bättre där. Hann inte med att träna på så många inbromsningar, men bättre att han kan röra sig vettigt så får jag helt enkelt jobba skiten ur mig för att han ska vara lugn och kontrollerad sen.

Första övningen var skänkelvikning i skritt, fokus på att behålla skritten exakt så som den var när vi skrittade normalt, alltså inte krångla till det med massa skänkelvikning och att hästarna kanske får lite motorstopp. Istället kanske lite svagare skänkelvikning och att de traskar på framåt. Det gick så där för oss, herrn tyckte det verkade jobbigt men vi fick till några riktigt trevliga långsidor. Fick säga till lite på skarpen någon gång när han maskade, att liksom hallå jag är här och jag skulle vilja att vi har kul ihop!
jag börjar kunna honom bra nu tycker jag, och även om vi inte fick till det hundra procent alla gånger kände jag att jag hade bra koll på när jag behöver bromsa på ytter, lägga lite extra tryck på inre osv. Kom på mig själv med att liksom bara göra och det blev rätt och behövde inte tänka så himla mycket vilket var en kul känsla!

Efter det körde vi samma övning i trav, vilket är jättemycket enklare för herrn verkar det. Behövde inte alls korrigera lika mycket utan han var lättare att manövrera där. Det jag märkte var att han gärna maskar ur skänkelvikningen genom att låtsas skänkelvika :D Han lyckas på något vis lägga halsen och ändra lite på hur han går så att det typ känns som skänkelvikning. :cautious: Så mitt mål med honom får väl bli lite att lära mig när han luras. Märkte även att när jag fick till riktigt fina skänkelvikningar, kändes det som en extremt svag och dålig skänkelvikning :confused: Så jag behöver nog bli lite bättre på att lära mig hur han ska kännas. Nu har jag kommit så långt att jag utan problem rider honom lugn och inte så stark osv,så det är dags att avancera lite.

Sedan blev det galoppfattningar innan vi skulle pusta. Jösses vad mycket fattningar vi gjorde, det var jättekul! Vi skulle förbereda och fatta när ridläraren sa till, galoppera 1-2 steg i kortkortkort galopp, sedan bryta av till trav något travsteg för att sedan sakta av till skritt. Vi gjorde det säkert 15 gånger och mitt största problem var så klart då att få till den där kortkorta galoppen och att få herrn att stanna :D Till min inte så stora förvåning var han dock himla duktig på den kortkorta galoppen, bara jag förberedde riktigt ordentligt innan. Fick in snitsen på det ganska tidigt och blev så sjukt stolt. Jag tror ju fortfarande att jag inte kan rida i galopp :o Sedan var det den där delen med att få honom att bryta av, och sakta av. Vi har liiite att jobba på där, men jag lyckades 1-2 gånger med att bara ha 3 travsteg innan det blev skritt.
Det häftiga med den här övningen var att det blev urhäftiga fattningar. Han är ju generellt bra på fattningar men de här var helt utomjordiska! Alltså det kändes som att han verkligen kröp under med bakbenen under sig, och sköt upp framdelen för att rulla igång, först tänkte jag att "Men? Stegrade han sig nu?" Men nej, ambitiös häst + att jag lyckats med att det skulle vara kortkort galopp efter fattningen :banana:

Efter alla de fattningarna fick vi rulla på i galopp och skulle in på volter lite när vi kände för det, och öka galoppen på långsidorna. Men jag fick inte öka för ridläraren utan skulle istället fokusera på att fortsätta ha honom lugn och inte stark, för han gick superfint just då. Försökte att inte hamna efter någon som rejsade järnet genom långsidan utan i stället då komma in på en volt osv. Så han inte skulle bli orättvist suktad. Lyckades faktiskt hålla honom så där mjuk i handen och lugn för det mesta, men fick påminna honom konstant om att inte rusa iväg.

Sist skulle vi skritta på dem i frisk skritt, få dem att länga på benen så mycket som möjligt, och bli lite långa och låga. Inte herrns paradgren, oj vad han hade svårt att verkligen länga stegen. Det blev så många olika längd på stegen :D såg ut som ett litet fyllo. Men han försökte verkligen sitt bästa, det märktes. Han ville jättegärna göra rätt.
Vi fick nog till någon långsida där det gick hyfsat bra i alla fall!

Nöjd med lektionen, känns verkligen som att jag känner herr springigochstark nu. Gillar honom, tycker inte alls att han är jobbig som förut :up:
 
Wow, vilken lektion. 😍🤩😍

Hoppning med samma skimmel valack jag red förra gången. Han är väldigt känslig för hjälperna men samtidigt väldigt lyhörd. Gäller bara att jag ska lära mig hitta rätt knappar.
Det är helt ny ridning för mig, men känns väldigt kul.

Hoppning på schemat. Vi red fram på fyrkantsspåret i skritt skulle vi göra massor av skänkelvikningar på långsidorna, hn är en klippa och jag fick verkligen till dom mellan varven, börjar hitta lite knappar.
Sen travade vi och skulle göra 4-5 skritt övergångar per varv. Han va lite taggad med lyssnade ändå fint.

Sen körde vi galopp, kort galopp på kortsidorna och stå upp i lätt sits å galoppera på långsidorna. Råkade lägga an skänkeln en gång när skulle galoppera på långsidan, jisses han exploderade men va ändå väldigt lätt att ta tillbaka. Gjorde inte om den missen.

Vi gjorde det i båda varven, sen fick vi trava en liten 8:a med travbommar, vända in på diagonalen över en liten bomserie, sen följa kvartslinjen på långsidan och räta ut och komma på en bomserie där, rida genom kortsidan och igenom diagonalen igen på andra hållet med räta ut å långsida.

Först var allt travbommar och det gick riktigt bra, sen delades vi upp i två grupper och skulle rida rätt tätt, då var det trav på diagonalerna. Komma på långsidan i trav, hoppa ett litet kryss, känna vilken galopp man hade, sakta av på kortsidan och komma i trav på nästa diagonals bommar och travhoppa långsidan igen.

Här kände jag att han taggade lite, han tyckte det var kul, så det blev att jag höll tillbaka honom, vilket följde med till nästa övning då skulle vi komma en och en på långside hindren med 4 galoppsprång mellan.
Hör överkorrigerade jag så det blev lite tokigt och ridläraren la upp en övning med massor av galoppbommar på långsidan och ett räcke på slutet.

Fick till en superfint språng och anridning i högervarv andra gången jag kom, kändes som jag svävade. Han taggade men gick att få ”vänta, vänta, nu”.

När vi hoppade i vänster varv höjdes räcket upp och vi hoppade, kom en gång tokigt så fick komma igen och avsluta på topp.
Visade sig att sista hindret hade legat på 90 cm! 👀
Är lite impad av mig själv att jag vågade på en okänd häst, var längesen jag hoppade så högt.

085660E0-77ED-4093-BAD8-842039748A41.jpeg
 
Ridlektion igår. Fick samma häst IGEN. Hade nog förväntat mig byte, men men, klagar inte för han är ju väldigt trevlig att rida och snäll och go i boxen. Efter sedvanlig uppvärmning i skritt, trav och galopp på volterna skulle vi rida i trav och göra övergångar till skritt, minst 4 per varv. Inga problem på denna häst som hunnit bli riktigt lyhörd under uppvärmningen. Jag har ju lärt mig honom och hur känslig han är. Som ena ridläraren sa att det räcker med att andas ut när man ska göra halt så känner han det. Sedan började vi den egentliga övningen som var "timglaset". Dvs skänkelvikning från hörnet in mot mitten, sedan rakriktning och skänkelvikning ut igen och så likadant vid nästa långsida, så det blir formen av ett timglas. Först i skritt, sedan i trav och sist i galopp. Superkul, med superbra häst! Särskilt i galoppen.
 
Okej okej!
Ridlektion igår på Frieserkorsningen, gick bra. Jag var lite väl uppe i varv (av allmän glädje förvisso) och kunde inte helt slappna av in i ridningen. Fick tänka mer på vad jag skulle göra än att bara göra det så att säga. Å andra sidan gick lektionen väldigt bra, ridläraren avslutade med "Ja och han gick som en klocka hela lektionen såg jag!", så ska inte vara för hård mot mig själv ☺️

Skänkelvikningarna är fortfarande ett aber, får ingen ordning på min hjälpgivning. Det går liiiite bättre för varje gång, men det betyder kanske ett halvt steg eller så. Men skam den som ger sig. Galopperna går fortsatt bra, jag blir mer "on point" med yttertygeln. Det vi måste jobba på är tempoväxlingar i galopp, jag är aldrig kvick nog i drivningen när jag försöker minska och så blir det trav av det hela. Men å andra sidan kan vi nu göra rimliga 10m volter i galopp så jag är himla glad ändå.
OCH förut tog det ju kanske halva lektionen innan har var helt framme för hjälperna, nu är vi där på 5-10min. :love:

Idag har jag ridit världens finaste tur på gula medryttarhästen, sista innan hon flyttar i minst ett halvår. ❤️

Sedan red jag extra lektion kl20 då en person i den gruppen inte kunde. Extra spännande eftersom det betydde ANNAN HÄST än Frieserkorsningen :eek: Stor Brun. Lång som tåget och man får inte ta honom i munnen för då blir han arg, eller saktar av, eller tittar i taket. Men han går bäst med ordentligt stöd...wtf. Brukar få gå stjärnkikare med nybörjarna, men är otroligt fin med vissa av de erfarna. Men riktigt svår.

Fick rida honom lite i början när jag återupptog ridningen i maj förra året. Då kunde vi inte rida ut i hörnen, trava eller gå mer än 2-3 språng i galopp. Han var omöjlig att få fram. Så det var med stor bävan jag hoppade upp idag, hade jag lärt mig något? (Dressyrsadel också, helt omöjlig att sitta i, sätet var alldeles för litet. Skulle jag ha rätt vinkel på höfterna/bäckenet hamnade jag på bakvalvet 🙄 Istället svankryggig som få, men men.)

Han hade gått lektionen innan och var lite uppvärmd, skönt det. Första tio minuterna var det skritt och lite trav, ridläraren sa åt mig att släppa allt fokus på att gå "fint" första stunden och bara tänka framåt istället. Väldigt bra idé på denna häst! Körde cowboy-style runt fyrkantsspåret lite och fick riktigt bra bjudning. Sedan blev det jobb. Han kräver fortfarande mycket drivning, men jag märker att jag gör det på ett helt annat sätt nu, mycket mer effektiv i sadeln. Han svarar också väldigt bra på pet med spöt (bara att nudda betyder verkligen "vakna, nu kör vi!", medan mer skänkel ibland kan ge mer motstånd än framåttänkande.). Små snabba skänklar fungerade bra.

Själva lektionen var ganska basic (tack och lov, hade tillräckligt att tänka på haha), med mycket 10m volter, fattning ur liten volt etc. MEN ALLTSÅ. Herregud! Så bra det gick!! Han gick i form? I typ 70% av lektionen? Vi rullade på volter i galopp utan en tillstymmelse att bryta av? (alltså det händer liksom inte att han håller galoppen och bara rullar på.) Tillslut var han så taggad att han ville fatta galopp bara jag tänkte trav, men på denna häst är det verkligen en seger. :bump:

Jag är så SJUKT glad. Vilket kvitto på min utveckling! Årets egoboost!! YAY! :D
 
Ridlektion i kväll. Fick en D-ponny valack! Fux med skjuten stjärn. Liten och söt (lite lik min egen häst som är flaxfux med bläs och snopp och strax över 1,50). Han var ok framåt och ok känslig för hjälperna. Vi hade dressyr på schemat och red på serpentinbågar i skritt och trav, och skänkelvikning på långsidan. Min häst behövde bromsas ordentligt på yttertygeln i skänkelvikningen och flyttade då undan riktigt bra. Hade en bättre och en sämre sida. Efter några varv kändes det riktigt bra. Och så red vi på volterna och där skulle vi först flytta undan för skänkeln på öppna delen i skritt och fatta galopp och galoppera på slutna delen. Efter det samma sak i trav och galopp. Fick kämpa lite med lilla ponnyn som gärna bjöd till dragkamp, men fick till några bra varv. Mysigt litet charmtroll till ponny som kämpade på bra.
 
Ridlekion i går. Starka skimmeln igen. Får verkligen rida honom mycket, undrar om det är för att jag rider honom bra eller för att ingen annan vill ha honom och riskera blodstopp i fingrarna :rofl:

Satt upp och väckte igång skänkelresponsen igen. Undrar om någon som rider honom använder skänkel alls :D
Jobbade på som vanligt med lite bågar för att få honom att lyssna bra på hacket och lite skänkelvikningar för att få honom att hämta hem bakdelen som gärna går och sprätter fram fart någonstans där bak utan att bära alls. Inga konstigheter och vi kom fort igång. Hade velat hinna lite mer jobb med start-stopp men det var ändå inte hela världen.

Vi hade ett gäng övningar. Första var skänkelvikning i skritt där vi som sist skulle jobba med att bibehålla en framåt skritt. Gick sådär, jag upplevde att det var krångligare än sist och att jag inte riktigt fick till det alls. Det blev mest böj på halsen eller broms eller gas. Inte vår grej just i går helt enkelt. Fick till det korta sträckor men det var det.
Det gick bättre i trav sedan, han är generellt mycket lättare att rida i trav, skritt är nog hans sämsta gren :D

Vi fick sedan rida hörnlinjen i skänkelvikning i trav. När man kom fram till fyrkantsspåret skulle man antingen öka traven eller fatta galopp fram till slutet av kortsidan (K). Jag fattade bara galopp, eftersom det är himla onödigt att trigga igång honom för mycket. Jobbade istället med att få bra och samlade fattningar, vilket gick mycket bra :up: Hörnlinjen och trav var dessutom mycket enklare att flytta på och jag kände att vi ändå gjorde övningen bra. Stundtals blev han till och med MJUK i handen :confused: En härlig känsla, och något jag verkligen kämpat för sedan jag började rida honom. Om han kunde gå så hela tiden kan jag garantera att han hade varit allas absoluta favorit. :D

Galoppövningen var att rida på fyrkanten och rakrikta 🙈 Emellanåt skulle vi vända rätt upp och rida spikrakt till A genom att använda spegeln. Fick lite problem då han hade taggat till lite väl så när vi skulle vända rätt upp kom vi med lite för mycket fart och lite för lite samling, resultatet blev antingen en kass sväng eller avbrott till trav. Men vi kämpade vidare och kunde minsann ta oss runt svängen till slut. Tydligen är jag bra på att rakrikta (tror han är lite naturligt rak också). För så länge vi fick till svängen var det inga problem att rida rakt så länge jag verkligen kollade i spegeln och koncentrerade mig lite.

Vi gjorde sedan några till skänkelvikningsövningar, tyvärr hade han börjat med sitt huvudguppande och blivit stark då, så blev lite sisådär.

Bra lektion och jag kände att jag fick till mjukheten äntligen. Har kämpat så mycket med att hitta dit!
När jag pratade med ridläraren efteråt nämnde hon att tjejen innan hade lyckats med något och fått honom lugn och utan huvudgupp. Hon trodde det berodde på att hon håller tyglarna korta och raka och liksom håller upp huvudet på honom. Att det är när han kommer ner för mycket med huvudet som han till slut börjar guppa med huvudet. Hon tänkte att om man börjar så och liksom tippar över honom på bakbenen, och kanske sen jobbar lite med att han ska komma ner på tygeln, kanske det är en bra strategi.
Hon skulle försöka få till det så att hon rider honom innan mig nästa måndag så jag kan spionera på hur hon sitter/gör. :o
 
Ridlektion med framdelsvändningar på schemat.
Fick rida en ny häst, ett stort kraftigt brunt sto. Trots sin storlek (runt 170 i manken) var hon väldigt känslig. Dock är hon fortfarande under utbildning för hon är ung, så lite vinglig var hon. På volterna svävade hon ut lite och när vi skulle minska volten fick jag inte alls med henne. Fick massa tips från ridläraren, när det vi skulle sitta ner i traven (min största svaghet) hade jag fullt schå att hålla mig kvar.
Sen tappade jag stigbygeln (gummibandet hade försvunnit på den), så foten gled ur.

Själva framdelsvändningarna stressade hon gärna igenom och det tog en stund innan jag kom på hur jag skulle göra. Istället för att ”knacka” med skänkeln så räckte det att klämma. Fick mig en liten aha upplevelse.

Ridläraren hade sagt att man fick rida lätt om nedsittningen blev för svår. På slutet övade jag lite på den nedsuttna traven när vi travade på fyrkantsspåret, det var fritt va vi skulle göra. Ridläraren såg mig å sa att ja inte behövde sitta ner, sa att jag försökte öva. Hon tyckte jag hade bra sits, så det kändes bra.
 
Ridlektion igår. Fick samma lilla fuxvalack som i fredags, D-ponny tror jag. Det var sitsträning på schemat så det var mycket nedsittning i trav. Som tur är har lilla ponnyn ett bra travsteg att sitta ned på. Uppvärmning lite fritt i båda varven och på volter i skritt och trav och med övergångar skritt-trav och så småningom också övergångar trav-galopp. Sedan trav på stora mittvolten med ökning och minskning av volten undan för skänkeln, sedan samma sak i galopp. Lilla ponnyn kändes helt ok, men behövde lite extra stöd på yttertygel och lite extra skänkel för att flytta undan. Och i galoppen orkade han inte riktigt hålla ihop vid minskning. Sedan red vi i skritt på en liten fyrkant med fjärdedels bakdelsvändningar i hörnen. Det fungerade riktigt bra och sedan under nedvarvningen i trav kändes han riktigt mjuk och följsam. Fick höra att på barnlektionerna springer han mest.
 
Red Frieserkorsningen igår, gick riktigt bra!

Red honom även i söndags på en 90min dressyrspecial. I söndags gick det helt okej, men jag var lite trött (födelsedagsfirande dagen innan, skyll mig själv haha). Även hästen verkade lite trött, så vi kompletterade inte varandra så bra. Det gick inte dåligt heller, men var svårt att ändra tempo, galoppfattningarna var sådär och sedan var han mest trött, stark och springig.
Med det sagt, för ett halvår sedan hade jag tyckt det var en MAGISK lektion, så utvecklingen går ju framåt :D

Men igår alltså. Jag var pigg och kände mig snabb i hjälperna, så en bra start. Började med övergångar och tempoväxlingar i princip direkt. Korta sådana, mellan bokstäver och skritt-halt-skritt/skritt-trav-skritt väldigt tidigt. Fungerade väldigt bra, hade en vaken häst som svarade snabbt på hjälperna snabbt in i lektionen.

När vi sedan började trava försökte jag ta tag i det här med tempoväxlingar "på riktigt". Dvs, inte bara från hans grundtempo och "uppåt" och tillbaka till grundtempo, utan faktiskt minska tempot också. Utan att bryta av :angel:
Det är ju sååå svårt. Driva aktivt hela tiden, skitjobbigt ju.

MEN så bra det fungerade! Gick även över i galoppen sedan där vi lyckades hålla rimligt tempo flera gånger. Han har tyvärr inte så mycket galopp att jobba med så där kämpar vi på mest ju nu. Men bara att ha en bärig och inte springig galopp är en seger. Där vågade jag nu även rida mycket mer aktivt. Vi brukar skritta på mittvolten och sedan fatta galopp vid B/E och rida ned mot A/C och ta ett varv på volten där.

Vi brukar lyckas bra med volten men få avbrott så fort vi når långsidan för att rida tillbaka till skrittvolten. Igår lyckades jag komma till mycket mer aktiv ridning och faktiskt hålla i galoppen från hörnet och till B/E ett par gånger. Framsteeeeg!

I övrigt var det skänkelvikning som var lektionens övning, väldigt mycket fokus på det. Jag var himla nöjd, tycker det är så svårt att få till. Kollade skänkelvikning-videos på youtube i en timme i förrgår. :rofl: Men tror det hjälpte!
Igår fick jag också upp blicken och drog faktiskt nytta av de speglar vi har. Och vad ser jag? Jamen han tvärar ju jättefint flera gånger! FRAMSTEEEG! Halsen är fortfarande lite banan och hej kom och hjälp mig, men jag är så himla nöjd att jag fått styr på kroppen åtminstone.

Fick även en liten aha-upplevelse när det kommer till halvhalter, har nästan glömt dem :bag:
Tänka sig att sådana fungerar riktigt bra när han blir springig och stark efter galoppen haha.

Ridpeppen är totalt.

Har nu också anmält mig till extra lektion på fredag, önskat Stor Brun :eek:
Gick så bra förra gången, men riiisken finns ju att han bara är en stor, långsam stjärnkikare.
Men när han är fin är han SÅ FIN 😭 Återkommer med rapport!
 
Hopplektion idag, var inte alls taggad. Fick sms där jag fick välja häst mellan skimmel valacken och skäck stoet. Tänkte jag kunde ta skäck stoet då hon är mycket lättare att tränsa än valacken. Enda är att jag inte är lika säker i hoppningen och litar inte på henne fullt ut som jag gör med valacken, men tänkte att jag behöver inte hoppa så högt och inte hoppa några oxrar så kommer det gå bra.

Jag hade glömt av hur studsig hennes galopp är mellan varven, sen blev det lite pannkaka av hela lektionen, vi skulle hoppa en serie av massor av galoppbommar och sist ett litet upphöjt räcke, fick inte alls till det då hon går i sådan kort galopp och inte länger ut (resultat av att gå på ridskola där man inte måste länga mer än nödvändigt).
Min hopprädsla och osäkerhet kom tillbaka när vi red an ett räcke där de höjt upp och jag tyckte det var högt, hade nästintill gråten i halsen när jag sa att jag tyckte det var högt och att hon troligen kände av det och därav stannade.
Ridläraren la ner bommen och vi kom över.

Fick ingen fantastisk känsla och allt kändes lite "meh", har i och för sig varit rätt avtrubbad hela dan idag säkert hösten och mörkret som gör sitt, sen blev det nog inte bättre av att killen ringde mitt i lektionen med (brukar inte va någon som ringer mig, så hade ingen tanke på att slå på till ljudlös), hästen skuttade till när det ringde första gången, vi fick göra halt inne på medellinjen så jag kunde fjoppla upp telefonen och sätta den på ljudlös. Kände hur det ringde en gång till senare under lektionen då det vibrerade i hela fickan. Det kan ha stört också.

Vi hoppade någon form av bana med galoppbommar. Känslan i bilen när jag åkte hem var ungefär "jag gör rätt som kommer sluta".
 
Hopplektion idag, var inte alls taggad. Fick sms där jag fick välja häst mellan skimmel valacken och skäck stoet. Tänkte jag kunde ta skäck stoet då hon är mycket lättare att tränsa än valacken. Enda är att jag inte är lika säker i hoppningen och litar inte på henne fullt ut som jag gör med valacken, men tänkte att jag behöver inte hoppa så högt och inte hoppa några oxrar så kommer det gå bra.

Jag hade glömt av hur studsig hennes galopp är mellan varven, sen blev det lite pannkaka av hela lektionen, vi skulle hoppa en serie av massor av galoppbommar och sist ett litet upphöjt räcke, fick inte alls till det då hon går i sådan kort galopp och inte länger ut (resultat av att gå på ridskola där man inte måste länga mer än nödvändigt).
Min hopprädsla och osäkerhet kom tillbaka när vi red an ett räcke där de höjt upp och jag tyckte det var högt, hade nästintill gråten i halsen när jag sa att jag tyckte det var högt och att hon troligen kände av det och därav stannade.
Ridläraren la ner bommen och vi kom över.

Fick ingen fantastisk känsla och allt kändes lite "meh", har i och för sig varit rätt avtrubbad hela dan idag säkert hösten och mörkret som gör sitt, sen blev det nog inte bättre av att killen ringde mitt i lektionen med (brukar inte va någon som ringer mig, så hade ingen tanke på att slå på till ljudlös), hästen skuttade till när det ringde första gången, vi fick göra halt inne på medellinjen så jag kunde fjoppla upp telefonen och sätta den på ljudlös. Kände hur det ringde en gång till senare under lektionen då det vibrerade i hela fickan. Det kan ha stört också.

Vi hoppade någon form av bana med galoppbommar. Känslan i bilen när jag åkte hem var ungefär "jag gör rätt som kommer sluta".
Det låter som att det är en bra idé att hitta en annan ridskola, ja.
Jobbigt med telefonen också, kan förstå att det inte gjorde saken bättre.
 
Det låter som att det är en bra idé att hitta en annan ridskola, ja.
Jobbigt med telefonen också, kan förstå att det inte gjorde saken bättre.
Behöver inte hitta annan ridskola, rider redan på den jag ska byta till. Har ridit 3 lektioner och redan känt att jag lär mig mer där.
Nu blir det ljudlös som gäller på lördagslektionen. Ska skicka mailet om att jag säger upp mig som stallvärdinna idag också. Är 3 hopplektioner kvar den här terminen. Är inte nästa lektion bättre, ska jag höra med en tjej om hon vill köpa mina två sista. Vi får se.
 
Behöver inte hitta annan ridskola, rider redan på den jag ska byta till. Har ridit 3 lektioner och redan känt att jag lär mig mer där.
Nu blir det ljudlös som gäller på lördagslektionen. Ska skicka mailet om att jag säger upp mig som stallvärdinna idag också. Är 3 hopplektioner kvar den här terminen. Är inte nästa lektion bättre, ska jag höra med en tjej om hon vill köpa mina två sista. Vi får se.
Ja just det, du hade ju redan hittat en du gillade bättre :up:
 
Ja just det, du hade ju redan hittat en du gillade bättre :up:
Japp, nu har jag sagt upp mitt värdinneskap också. Själva ridningen kommer jag säga upp senare, brukar få lappar om det och på dom lapparna kan man kryssa i att man ska sluta. Det är lappar för att optimera grupperna och vilka dagar man kan osv. Känns faktiskt skönt att va på G.
 
Dressyrlektion idag, fick det ljusbruna stoet ”skeppet ålen”. Bara det kändes lite ovanligt, men så var vi bara 4 på lektionen.

Vi skulle göra öppna och skänkelvikningar och jag märkte att hon ramlade iväg när jag skulle göra skänkelvikning åt höger. Visste inte riktigt hur jag skulle göra och fick prova själv men hittade inget som direkt funkade så bra.
Likadant blev det med öppnan, jag kom inte riktigt ihåg hur man skulle ha skänklarna och fick prova mig fram hur jag skulle göra. Fick till det några gånger, fick inte mycket feedback från ridläraren.

Kändes inte som jag var i mitt esse, kände mig väldigt nere och som om jag åkte häst mer än red, fast jag försökte. Var nog rätt uppgiven också.
Nu är det ingen ridning förrän v.45, kanske bra med lite paus.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
22 23 24
Svar
474
· Visningar
53 438
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
704
Senast: ptr
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 081
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp