Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varning för svamligt inlägg, men bäst att skriva något innan jag glömmer :D

Red Stor Brun igår.
Ack så svårt. Denna gång hade han INTE gått lektion innan, och jag fick fint inse hur mycket jag fick gratis förra gången av att han var uppvärmd. Han är en stor, låång äldre herre som behöver sin lilla tid. Alt. en bättre ryttare som kommer till ridning snabbare haha. Men hoppas rida honom en del framöver så förhoppningsvis kan vi se framsteg där så småningom.

Allra mest nöjd med framåtbjudningen, han brukar vara "den sega" som knappt travar. Men tillsammans susar vi fram, även om det blir tusen gånger svårare när det att dags att försöka få ihop formen också. Det krävs extremt mycket, men finkänslig, drivning - med andra ord grymt bra för mig som verkligen behöver bli bättre på att driva och samla ihop samtidigt.

Vänster varv är löjligt svårt, höger mycket lättare. Han tjafsar mycket mot ytterstödet (särskilt i vänster) och jag känner honom inte så väl än att jag vet om jag ska hålla kvar ett bra stöd eller släppa efter när han protesterar. Förvisso gick han bäst förra lektionen med mycket stöd, men jag vågar inte riktigt "hålla igenom" ännu.

Galopperna gick bra, fina fattningar från skritt och härlig bjudning :love:
Jag var lite svajig, han är så stor i steget, men ändå sjukt nöjd.

Även lite skänkelvikningar i skritt och där blev han 800 mil lång haha, men vi kämpar på.

Sååå himla kul att ha hittat en till häst (även om Frieserkorsningen är min no.1 haha).

Sa också till att jag var intresserad av den lilla hoppgruppen som bara verkar finnas ibland, ska bli spännande att se om det blir något av det!
 
Angående det här med att ridskolor svarar segt...
Haft en konversation tidigare med en ridskola om att ta privatlektioner med dem. Först tog det kanske en vecka för att få svar, hyfsat normalt. Sen skrev ridskolechefen att han skulle ge mina kontaktuppgifter till den ridläraren jag ska få ha, tog en dag från att jag fick svar från henne från det att han gav mina uppgiftertill henne. Nu har jag väntat 2,5v på svar. Det vi ska göra är alltså att bestämma vilken dag vi ska boka lektionen på, men 2,5v utan svar. Känns... stabilt O_o
 
Angående det här med att ridskolor svarar segt...
Haft en konversation tidigare med en ridskola om att ta privatlektioner med dem. Först tog det kanske en vecka för att få svar, hyfsat normalt. Sen skrev ridskolechefen att han skulle ge mina kontaktuppgifter till den ridläraren jag ska få ha, tog en dag från att jag fick svar från henne från det att han gav mina uppgiftertill henne. Nu har jag väntat 2,5v på svar. Det vi ska göra är alltså att bestämma vilken dag vi ska boka lektionen på, men 2,5v utan svar. Känns... stabilt O_o
Hör av dig igen, jag hörde av mig till den ridskolan jag bytte till efter drygt en vecka och undrade om de ens fått mitt mail och ställde om frågan. Fick svar.
 
Jo, jag hörde av mig när det gått nästan 2 veckor men har fortfarande inte fått svar.
Det är ju ofta så att privatlektioner inte är någonting som ridskolor prioriterar. Hästarna går i regel så mycket i ordinarie verksamhet att det ofta inte finns så mycket utrymme för privatlektioner. Men jag håller med om att det är dåligt att vara så sega på att svara oavsett.
 
Det är ju ofta så att privatlektioner inte är någonting som ridskolor prioriterar. Hästarna går i regel så mycket i ordinarie verksamhet att det ofta inte finns så mycket utrymme för privatlektioner. Men jag håller med om att det är dåligt att vara så sega på att svara oavsett.
Det här är en lite annorlunda ridskola så privatlektioner är en rätt stor del av deras verksamhet som jag förstått, så det bör nog vara något de prioriterar mer än att svara på var 3e vecka hehe.
 
:bump: Gissa vem som ridit den starka skimmeln igen. Gissa vem som lyckats med det hon kämpat för hur länge som helst med starka skimmeln? JAG!

Börja med att göra iordning honom, han är apmysig att göra iordning :love: Hittade ett litet sår vid karleden som blödde rätt mycket, tog ridläraren till hjälp för att titta till det. Det var helt okej, han visade ingen smärta alls och såret var på ett bra ställe så vi gjorde rent ordentligt och bestämde att jag skulle rida ändå. Ha lite extra koll under lektionen bara så han inte visade obehag. Jag var i bra tid och hann borsta ordentligt, gosa, klia, och se över lite utrustning. Av någon anledningen har jag börjat kalla honom för Bullen, för han är som en liten gräddbulle och är "grädden på moset", :angel: så ni får stå ut med att jag numera kallar honom Bullen. 🙈

Satt upp på medellinjen och krånglade lite med stiglädren, fattar inte vad jag höll på med men jag fick det inte att vara bekvämt? Satte dem på det minst bekväma hålet i alla fall.
Bullen var lite stelseg, men ändå taggad till tusen. Han hade inte gått på hela dagen och inte heller dagen innan, så han hade samlat energi kan man säga :D Jag hade planerat i huvudet hur jag skulle rida under tiden jag gjorde i ordning honom och började redan på framskrittningen testa med högre hand och huvudet upp på honom. Jobbade lite start och stopp iom att han inte hade gått innan och var så taggad, lite minska skritt, lite skänkelvikningar och så vidare. Fick ganska snart honom att bli himla fint alert och lite mjukare i kroppen.

Första övningen var som skräddarsydd för oss. På fyrkanten och i volter och små bågar skulle vi fatta galopp, massa massa gånger. Vi fick bestämma själva hur många galoppsprång innan vi skulle sakta av till skritt igen. Det viktiga var att vi hade en plan och förberedde hästarna ordentligt. Jag bestämde mig för att köra 8 galoppsprång innan skritt och börja förbereda avsaktning vid 5. Höll handen lite överdrivet högt och kort men inte för kort tygel.
Fick till bra galoppfattningar, men nu sket jag i form. Det skulle vara kontroll och huvudet uppe, inget mer. Allt enligt plan. Upp med framdelen bara och fatta galopp kontrollerat och rakt.
Ganska snart upptäckte jag att jodå, detta är faktiskt nyckeln. Han drog inte ett dugg i tyglarna och var faktiskt riktigt bekväm att rida. Mjuk kontakt med hackamoret, och samtidigt lite lättare att kontrollera.
Fortsatte enträget med detta, och efter en liten stund till så började han så smått faktiskt hamna i form korta stunder. Stunderna blev längre och längre och till slut gick han ju bara där, uppmärksamt väntande på nästa fattning och nästa avbrott, mjuk kontakt, och jag koncentrerade mig som bara den för att inte hamna fel.
Vi var helt värdelösa på att gå direkt från galopp till skritt, men jag tänkte lite att det inte riktigt var mitt mål. Jag skulle ju rida på ett helt annorlunda sätt för mig och ville mest få det att funka.

Vi fick hur mycket beröm som helst från ridläraren "EXAKT så, det är perfekt, det är rätt, det är hur bra som helst! Fortsätt! Tappa inte!" :D

Vi skulle sedan bibehålla galoppen och öka och minska, jag ökade inte så mycket eftersom jag inte ville trigga för mycket men fick i bland världens kontroll på Bullens framåtfart! Det var ganska enkelt att liksom reglera tempot neråt. Jag nöjde mig med det och att jobba på att huvudet skulle hållas uppe och att ha lite kul. Berömma när han gjorde fina tempoväxlingar och att jag själv skulle slappna av och vara så lite störig som möjligt. Då ramlade han rätt ofta in i form av sig själv. Någon gång ibland glömde jag mig med händerna osv, och då bröt jag hellre av och fattade på nytt än att försöka krångla in oss båda i någon form. Det var en rätt bra lösning.

Vi hade en liten paus och sedan travade vi och gjorde skänkelvikningar på hörnlinjerna. Hur lätt som helst, fattar inte vad som var så himla svårt förut 🤷‍♀️ Däremot hade han en tendens att börja huvudguppa och bli lite lite starkare under traven, men inte på samma nivå alls.

Travade inte länge alls utan gjorde samma två galoppövningar som innan pausen igen. Bullen hade hamnat i ett skönt flow där han kändes avslappnad men ändå gärna ville framåt och var alert. Jag kämpade vidare med mig själv, händerna!
Här gick det betydligt bättre med Galopp - Skritt övergångarna. Blev kanske 1-2 travsteg i stället för 5-6 innan skritten, och han lyssnade direkt på förhållningar. Nästan så jag blev förvånad och liksom tappade balansen flera gånger :o
Gjorde samma som innan pausen även när vi skulle rulla vidare i galopp och öka och minska, gjorde bara minskningar, för jag ville inte riktigt tappa den fina kontakt vi byggt upp.
Även här blev han under korta stunder stark och/eller huvudguppig men vi jobbade oss igenom det :up:

Är så vansinnigt nöjd och det var så himla roligt att äntligen hamna där vi kämpat efter att hamna. För nu kände jag verkligen att det klickade och att vi var där vi skulle.
Ridläraren gav mycket beröm och tyckte att jag utvecklats skitmycket, och Bullen också. Han var betydligt mer springig och stark förut men nu har bara vissa personer fått rida honom ett tag och han har utvecklats åt rätt håll. Lite konstigt för en ponny som gått massor med FEI dressyr, men men. Jag känner mig lite priviligierad att fått vara med på hans resa till en lite mer reglerbar tunna med dynamit :D Ännu roligare att jag tyckte han bara var pest och pina i början, och nu är han definitivt topp 3 :love:
 
:bump: Gissa vem som ridit den starka skimmeln igen. Gissa vem som lyckats med det hon kämpat för hur länge som helst med starka skimmeln? JAG!

Börja med att göra iordning honom, han är apmysig att göra iordning :love: Hittade ett litet sår vid karleden som blödde rätt mycket, tog ridläraren till hjälp för att titta till det. Det var helt okej, han visade ingen smärta alls och såret var på ett bra ställe så vi gjorde rent ordentligt och bestämde att jag skulle rida ändå. Ha lite extra koll under lektionen bara så han inte visade obehag. Jag var i bra tid och hann borsta ordentligt, gosa, klia, och se över lite utrustning. Av någon anledningen har jag börjat kalla honom för Bullen, för han är som en liten gräddbulle och är "grädden på moset", :angel: så ni får stå ut med att jag numera kallar honom Bullen. 🙈

Satt upp på medellinjen och krånglade lite med stiglädren, fattar inte vad jag höll på med men jag fick det inte att vara bekvämt? Satte dem på det minst bekväma hålet i alla fall.
Bullen var lite stelseg, men ändå taggad till tusen. Han hade inte gått på hela dagen och inte heller dagen innan, så han hade samlat energi kan man säga :D Jag hade planerat i huvudet hur jag skulle rida under tiden jag gjorde i ordning honom och började redan på framskrittningen testa med högre hand och huvudet upp på honom. Jobbade lite start och stopp iom att han inte hade gått innan och var så taggad, lite minska skritt, lite skänkelvikningar och så vidare. Fick ganska snart honom att bli himla fint alert och lite mjukare i kroppen.

Första övningen var som skräddarsydd för oss. På fyrkanten och i volter och små bågar skulle vi fatta galopp, massa massa gånger. Vi fick bestämma själva hur många galoppsprång innan vi skulle sakta av till skritt igen. Det viktiga var att vi hade en plan och förberedde hästarna ordentligt. Jag bestämde mig för att köra 8 galoppsprång innan skritt och börja förbereda avsaktning vid 5. Höll handen lite överdrivet högt och kort men inte för kort tygel.
Fick till bra galoppfattningar, men nu sket jag i form. Det skulle vara kontroll och huvudet uppe, inget mer. Allt enligt plan. Upp med framdelen bara och fatta galopp kontrollerat och rakt.
Ganska snart upptäckte jag att jodå, detta är faktiskt nyckeln. Han drog inte ett dugg i tyglarna och var faktiskt riktigt bekväm att rida. Mjuk kontakt med hackamoret, och samtidigt lite lättare att kontrollera.
Fortsatte enträget med detta, och efter en liten stund till så började han så smått faktiskt hamna i form korta stunder. Stunderna blev längre och längre och till slut gick han ju bara där, uppmärksamt väntande på nästa fattning och nästa avbrott, mjuk kontakt, och jag koncentrerade mig som bara den för att inte hamna fel.
Vi var helt värdelösa på att gå direkt från galopp till skritt, men jag tänkte lite att det inte riktigt var mitt mål. Jag skulle ju rida på ett helt annorlunda sätt för mig och ville mest få det att funka.

Vi fick hur mycket beröm som helst från ridläraren "EXAKT så, det är perfekt, det är rätt, det är hur bra som helst! Fortsätt! Tappa inte!" :D

Vi skulle sedan bibehålla galoppen och öka och minska, jag ökade inte så mycket eftersom jag inte ville trigga för mycket men fick i bland världens kontroll på Bullens framåtfart! Det var ganska enkelt att liksom reglera tempot neråt. Jag nöjde mig med det och att jobba på att huvudet skulle hållas uppe och att ha lite kul. Berömma när han gjorde fina tempoväxlingar och att jag själv skulle slappna av och vara så lite störig som möjligt. Då ramlade han rätt ofta in i form av sig själv. Någon gång ibland glömde jag mig med händerna osv, och då bröt jag hellre av och fattade på nytt än att försöka krångla in oss båda i någon form. Det var en rätt bra lösning.

Vi hade en liten paus och sedan travade vi och gjorde skänkelvikningar på hörnlinjerna. Hur lätt som helst, fattar inte vad som var så himla svårt förut 🤷‍♀️ Däremot hade han en tendens att börja huvudguppa och bli lite lite starkare under traven, men inte på samma nivå alls.

Travade inte länge alls utan gjorde samma två galoppövningar som innan pausen igen. Bullen hade hamnat i ett skönt flow där han kändes avslappnad men ändå gärna ville framåt och var alert. Jag kämpade vidare med mig själv, händerna!
Här gick det betydligt bättre med Galopp - Skritt övergångarna. Blev kanske 1-2 travsteg i stället för 5-6 innan skritten, och han lyssnade direkt på förhållningar. Nästan så jag blev förvånad och liksom tappade balansen flera gånger :o
Gjorde samma som innan pausen även när vi skulle rulla vidare i galopp och öka och minska, gjorde bara minskningar, för jag ville inte riktigt tappa den fina kontakt vi byggt upp.
Även här blev han under korta stunder stark och/eller huvudguppig men vi jobbade oss igenom det :up:

Är så vansinnigt nöjd och det var så himla roligt att äntligen hamna där vi kämpat efter att hamna. För nu kände jag verkligen att det klickade och att vi var där vi skulle.
Ridläraren gav mycket beröm och tyckte att jag utvecklats skitmycket, och Bullen också. Han var betydligt mer springig och stark förut men nu har bara vissa personer fått rida honom ett tag och han har utvecklats åt rätt håll. Lite konstigt för en ponny som gått massor med FEI dressyr, men men. Jag känner mig lite priviligierad att fått vara med på hans resa till en lite mer reglerbar tunna med dynamit :D Ännu roligare att jag tyckte han bara var pest och pina i början, och nu är han definitivt topp 3 :love:
Underbaaart! :love:
 
Oklart hur det här gick till, men nu har jag tre lektioner att skriva om?
(Jag: Överentusiastisk. Min plånbok: Mycket, mycket rädd.)

I tisdags red jag Frieserkorsningen kl18, gick riktigt bra, så himla exalterad att utvecklingen fortsätter!
Försöker att kallt räkna med en platå nu snart, men är såklart väldigt glad medan vi fortfarande gör framsteg varje gång :bump:

Hittar stödet på yttertygeln mer och mer i galoppen och blir lite bättre varje gång på att hålla i drivningen jag försöker minska. Denna gång hittade vi ett lagom tempo i båda varven, inte så mycket öka/minska, men ett lugnt tempo med hyfsad takt snarare än att han bara fick välja själv.

Vi har också i princiiiip nu hittat skänkelvikningarna efter ett ÅR av jobb!! Han är fortfarande inte perfekt i halsen eller formen igenom skänkelvikningen, men jag är over the moon att vi hittat flyttningen åt sidan åtminstone. Äntligen!

Sedan passade jag på att fråga om jag kunde rida med kl20 också, eftersom det är höstlov och den del bortfall. Det gick för sig, och Frieserkorsningen fick stå ut med mig en timme till :D

Under denna lektion var det mycket mer fokus på mig och min sits, SJUKT nyttigt. Så himla bra med olika ridlärare ibland.
Den första har mer fokus på att hästen ska gå rätt, vägen dit behöver inte vara perfekt. Den andra mycket mer att jobba på sig själv (och då brukar förvisso hästen komma med när man gör rätt själv). Men de ger mycket båda två, och kombon är bäst haha.

Med andra ord var min ländrygg lite ledsen efter detta. Jag svankar väldigt mycket naturligt (för mycket, jag måste verkligen ta tag i det på gymmet), och således även för mycket i sadeln. Med såna här lektioner får jag så mycket mer medvetenhet om att jobba på det hela hela hela tiden, superbra. Även fokus på att vrida ut skänkeln och ha tunga hälar så att drivningen kommer från säte och underskänkel. Inget pickande! Bra för att jag ska komma ifrån min ovana att hälen åker upp.

Frieserkorsningen var toppen även under denna lektion, fick till ett par bra galopper här med och det känns verkligen att min sits blir bättre. Underlättar inverkan utan att jag ska ta i så att jag blir blå! :p
Försökte även hitta bättre takt i traven, vilket nog är ett work in progress. Han har väldigt korta och markbundna gångarter naturligt, och jag är inte riktigt där att jag kan förbättra dem än.

--
Idag! Fick jag rida Irländaren! :love::love:
Tror inte jag ridit honom sen januari nån gång och ååååhhhh vad kul det var!
Han har varit halt till och från och tyvärr inte kunnat gå med så mycket. Så lite back i utvecklingen, och energi så det sprutade ur öronen :D

Skenet bedrar på honom, han ser ut som en fluffig mini-nordis, men känns som ett fullblod på speed ungefär. Så otroligt känslig och hög i energi. Kan bli lättstressad, men vill alltid väl. Vi matchar varandra rätt bra, jag ger honom ingen reaktion när han blir lite stressad utan chillar bara med och är lugn och mjuk i all kontakt, berömmer mycket och ofta med rösten, det gillar han.

Gick superbra idag, han är väldigt svår men SÅ fin och rolig att jobba med. Galoppen har alltid varit svårt med honom, på lektionerna brukar han få gå på fyrkanten och har man tur får man ett halvt varv utan att han ramlar in mot mitten typ.

Idag red jag ner till A-volten när vi skulle galoppera och tänkte tja, vi provar! Kanske kan få ett par fattningar iaf. Och vad händer?? Vi får galopp på volten i båda varven?? Jag höll på att trilla av när vi var klara, i rena lyckan.

Det var INTE lätt. Vänster varv var okej, snabbt, men ändå kontrollerat, MYCKET stöd från min sida, mycket sits.
Höger varv började han med att bocka, och det är också där han gärna vill ramla ut åt vänster och ned till C-volten typ 😅 Har nog aldrig ridit med så mycket ytterskänkel och yttertygel i mitt liv. Men! Vi höll oss på volten och vi höll galoppen.

Jag. Är. Så. Lycklig.!
Och Irländaren är verkligen en fröjd att rida ❤️

Så rent allmänt i ridningen nu svävar jag på små moln, och hittar små delmål hela tiden, och fler hästar jag vill utvecklas med.
 
Ridlektion i går. Fick d-ponnyn igen. Han var pigg, det har ju varit lovuppehåll. Vi hade vikarie och skulle egentligen ha hoppat men vår ridlärare ville ha hopplektionen själv så vi skulle ha markarbete istället. Men eftersom några hade dressyrsadel blev det något mellanting. Uppvärmning i alla gångarter, halter, volter och så fick vi rygga en gång. Ponnyn svarade bra på framåtdrivning men ville gärna bita tag i bettet framförallt på höger sida och köra upp huvudet vid förhållning. Fick jobba en hel del med det. Var svår att svänga till vänster och lite svår i vänster galopp. Sedan fick vi trava över bommar på långsidan, lägga en volt och så fler bommar. När det satt fick vi en liten bana med travbommar på långsidan, snäv sväng till travbommar över medellönen, fatta galopp och byta varv, bryta till trav på kortsidan och så travbommar från andra hållet, över bommarna på medelintensiv igen, galopp och byta varv och så om igen. Allt i ström och se upp för varandra. Det var ganska kul och ponnyn gjorde det bra.
 
Har hängt i den här tråden länge, riktigt kul att läsa om era ridlektioner!:)
Själv har jag ridit i många år och haft några hästar, men började på ridskola igen för 1,5 år sen efter ett längre uppehåll med endast sporadisk ridning. Det är härligt att rida igen och få fortsätta finslipa min ridning, vara i stallet och umgås med hästar även om jag i nuläget varken har tid eller råd med egen häst.

På min ridskola har jag för det mesta fått rida stora hästar, de har väldigt fina och välutbildade hästar - ibland får man jobba lite extra för att plocka fram det man vill ha, men gud så roligt det är när man lyckas rida rätt!

I torsdags fick jag prova en ny häst (vi byter häst ungefär efter fyra veckor), av modell mindre men kraftig byggd med massor av hovskägg :D :love:
Han är rätt ny på ridskolan och ung, så han går bara enstaka lektioner och inte flera om dagen som de andra hästarna.

Jättemysig och snäll att göra i ordning i stallet! Känslig häst att rida, inte alls tung och seg utan försiktig av sig och mjuk i kontakten 🥰 Väldigt rolig häst att rida, fokuserade mest på att få honom att slappna av och våga gå fram, han ville så gärna göra rätt hela tiden.

Efter uppvärmningen jobbade vi med övergångar på serpentiner över mittlinjen, det var koner på mittlinjen som vi skulle rida mellan. Vi red i trav, saktnade av till skritt mellan konerna, skrittade ett bestämt antal steg innan övergång till trav igen inför nästa båge. Började med 7 skrittsteg, minskade successivt till 1-2 steg. Han gjorde övningen riktigt bra, jag fick dock påminna mig själv att förbereda honom bättre inför skritten - blev lite slarvigt ett par gånger.

Sen red vi på två storvolter och gjorde övergångar trav-galopp, galopp på den slutna delen och trav på den öppna delen av volten. Fokus låg på att vi skulle rida in i övergången till trav, inte bara bromsa utan använda benen och få till en aktiv trav. Här blev han lite spänd inför galoppfattningarna, påverkades en hel del av hästen framför oss som krånglade. Blev lite svårt att få tillräckligt med avstånd, så jag valde bort en del fattningar och travade istället så han hittade lugnet igen.

I andra varvet gick det bättre, då hade vi bytt volt och låg bakom en annan häst. Galoppfattningarna (blev bara några stycken, vi gjorde inte övningen så länge) blev inte jättebra, han blev lite ivrig och ville gärna förekomma mig medan jag ville att han skulle vänta på mig och inte skynda in i galopp. Men övergångarna tillbaka till trav var suveräna, han lyssnade riktigt bra och klev på bra framåt i trav med fin kontakt och balans 😍

Avslutade med att trava av hästarna, på fyrkantspåret och storvolt lite som vi själv ville. Han kändes riktigt fin och avslappnad, ridläraren var nöjd med hur jag hade ridit honom och tyckte att han verkade trivas bra med min ridning ❤️ Jag tyckte mycket om honom, ser fram emot att få rida honom under de kommande veckorna!
 
Har hängt i den här tråden länge, riktigt kul att läsa om era ridlektioner!:)
Själv har jag ridit i många år och haft några hästar, men började på ridskola igen för 1,5 år sen efter ett längre uppehåll med endast sporadisk ridning. Det är härligt att rida igen och få fortsätta finslipa min ridning, vara i stallet och umgås med hästar även om jag i nuläget varken har tid eller råd med egen häst.

På min ridskola har jag för det mesta fått rida stora hästar, de har väldigt fina och välutbildade hästar - ibland får man jobba lite extra för att plocka fram det man vill ha, men gud så roligt det är när man lyckas rida rätt!

I torsdags fick jag prova en ny häst (vi byter häst ungefär efter fyra veckor), av modell mindre men kraftig byggd med massor av hovskägg :D :love:
Han är rätt ny på ridskolan och ung, så han går bara enstaka lektioner och inte flera om dagen som de andra hästarna.

Jättemysig och snäll att göra i ordning i stallet! Känslig häst att rida, inte alls tung och seg utan försiktig av sig och mjuk i kontakten 🥰 Väldigt rolig häst att rida, fokuserade mest på att få honom att slappna av och våga gå fram, han ville så gärna göra rätt hela tiden.

Efter uppvärmningen jobbade vi med övergångar på serpentiner över mittlinjen, det var koner på mittlinjen som vi skulle rida mellan. Vi red i trav, saktnade av till skritt mellan konerna, skrittade ett bestämt antal steg innan övergång till trav igen inför nästa båge. Började med 7 skrittsteg, minskade successivt till 1-2 steg. Han gjorde övningen riktigt bra, jag fick dock påminna mig själv att förbereda honom bättre inför skritten - blev lite slarvigt ett par gånger.

Sen red vi på två storvolter och gjorde övergångar trav-galopp, galopp på den slutna delen och trav på den öppna delen av volten. Fokus låg på att vi skulle rida in i övergången till trav, inte bara bromsa utan använda benen och få till en aktiv trav. Här blev han lite spänd inför galoppfattningarna, påverkades en hel del av hästen framför oss som krånglade. Blev lite svårt att få tillräckligt med avstånd, så jag valde bort en del fattningar och travade istället så han hittade lugnet igen.

I andra varvet gick det bättre, då hade vi bytt volt och låg bakom en annan häst. Galoppfattningarna (blev bara några stycken, vi gjorde inte övningen så länge) blev inte jättebra, han blev lite ivrig och ville gärna förekomma mig medan jag ville att han skulle vänta på mig och inte skynda in i galopp. Men övergångarna tillbaka till trav var suveräna, han lyssnade riktigt bra och klev på bra framåt i trav med fin kontakt och balans 😍

Avslutade med att trava av hästarna, på fyrkantspåret och storvolt lite som vi själv ville. Han kändes riktigt fin och avslappnad, ridläraren var nöjd med hur jag hade ridit honom och tyckte att han verkade trivas bra med min ridning ❤️ Jag tyckte mycket om honom, ser fram emot att få rida honom under de kommande veckorna!
Vad roligt att läsa! :love:

Låter som ett härligt ställe också!
 
Starka skimmeln Bullen i går igen.
Den här gången gick han lektionen innan, men med fel ryttare så kunde inte spionera. Han var dock i dragkamp med den här ryttaren mer än halva lektionen.

Jag fick lite försiktigt snus i nacken den här gången :love: Jag tror att han kanske börjar känna igen mig. Satt upp och den här gången fick jag ordning på stiglädren, fattar inte varför allt kändes obekvämt sist.

Skrittade och väckte upp skänkelhjälperna i vanlig ordning, jobbade sen med start och stopp vilket gick himla mycket bättre den här gången. Höll huvudet högt på honom (eller tja, hjälpte honom med att hålla det högt, är inte som att jag bär honom) och lät honom inte falla ner framåt så det blev dragkamp. Jobbade lite med några skänkelvikningar och bågar.
Han kändes generellt mer reglerbar vad gäller gas och broms och sidförande hjälper, men svårare att hålla upp huvudet på.
Vi hade en rätt lång skritt där i början så jag kände verkligen att jag var redo att börja när vi startade med övningarna.

Ridläraren hade en lååång lååång utläggning om bogen in osv medan vi skrittade, superintressant. Övningen var så klart bogen in :D
Vi skulle rida bogen in längs långsidan och 1-3 gånger under långsidan utifrån bogen in bara flyta in i en 15 meters volt och rida den helt normalt men vara petiga med att det blev ett flow och runda volter.
Både jag och Bullen gillade övningen, fick verkligen tag på inner bak och Bullen fick koncentrera sig mycket men fick samtidigt små pauser iom volterna. Han verkar funka bäst om det liksom finns mycket att göra.
Själva bog in rörelsen var rätt enkel att få fram på honom, vi var rätt synkade kändes det som och det var väl bara någon enstaka gång det blev lite pannkaka. Annars bogade vi in och gjorde våra volter. Blev väl aldrig superfantastiskt, men i alla fall över medelmåttigt skulle jag säga :up: Jag har inte ridit jätte mycket bogen in så jag är övertygad om att det var mitt fel, behöver hitta balansen mellan alla kroppsdelar osv. Bullen var verkligen en stjärna och med på noterna, så himla kul att öva rörelser med häst som är så mild och positiv!

Sedan skulle vi komma fram i trav och helt enkelt öka och minska traven på fyrkanten, jag har börjat gilla övningen gå på fyrkanten lite 🙈 Kändes konstigt i början att liksom nu ska ni gå på fyrkanten utan att göra något annat, men jag har sett stora skillnader på hur jag rider och hur hästarna blir efter ett tag. Det har nog att göra med tempoväxlingarna och att man verkligen lägger krut på att rida spikrakt på långsidorna osv. Basic men bra. Inte Bullens bästa gren normalt, han blir lätt stark och svårreglerad men i går var vi nog båda i form. Jag brukar mest rida honom lugn och kanske försöka minska ur arbetstraven, men nu kände jag att vi var i form! Jag både ökade till mellantrav och kortade till superkort trav, det gick förvånansvärt enkelt och Bullen lyssnade 100%. Äntligen! Utan att bli stark för fem öre :banana: Så himla skönt att jag hittade den knappen. Han tyckte det var jobbigt stundtals märkte jag, och det blev lite huvudgupp, men inte så han blev stark alls.

Vi gjorde sedan massor med fattningar, enkelt för oss. Vi fick till några fattningar som kändes helt sinnessjukt fina. Sen började jag experimentera lite med energin i fattningarna och från vilken trav vi fattade. Testade i kort trav, mellantrav osv. Med tryck i fattningen, mjäkig fattning, bara tänka galopp osv. Tror jag gillade galoppen som blev efter kontrollerad arbetstrav, förbereda tre steg innan, och sedan bara tänka galopp. Det blir maffigare fattningar när man kortar lite ur arbetstraven och ger lite tryck i fattningen, men kvaliteten på galoppen som blir efter kändes svårare att underhålla och reglera.
Sedan skulle vi rulla på i galoppen och öka och minska den med. Det gick hur bra som helst att reglera galoppen med, vi var verkligen i vårt esse båda två :love: Aldrig kunnat reglera så här bra i galoppen på Bullen förut. Det är ingen sensation, med jätteskillnader i galoppen. Men ett steg i rätt riktning!

Vi gjorde samma galoppjobb i höger varv. Generellt var det lite enklare i vänster varv, men på det stora hela gjorde vi samma saker. Herr Bulle hade 100% fokus och gjorde min lektion så himla bra.
Ridläraren glömde bogen in i andra varvet :D Så vi får ta det nästa gång.

Generellt gick Bullen inte riktigt i samma form som sist, men var i stället verkligen 10000% fokuserad på mig och vad jag ville och väldigt lätt att reglera. Blev aldrig så att han sprang eller blev "för pigg" utan han använde all sin energi till att lyssna på mig och jobba med bakbenen kändes det som. Det var så vansinnigt kul och jag känner att jag verkligen tokälskar den här hästen nu :o Sitter och pratar med honom och berömmer konstant.
När vi skulle skritta av gjorde jag det på lång tygel, den behövdes inte. Det räckte med att titta åt ett håll och vrida lite på bäckenet så kunde vi svänga precis som jag ville. Gick att göra halt och komma fram i skritt igen genom att andas lite fortare och tänka framåt. Det var magiskt. Vi hade verkligen en bra dag båda två och allt bara funkade!
Vill kidnappa och ha på balkongen. :love:
 
Hopplektion ikväll, med samma ponny igen (som kanske inte är ponny utan 150 cm). Vi fick värma upp självständigt i båda varven i skritt och trav och så småningom galopp. Ponnyn var pigg och framåt och svarade bra på både framåtdrivning och förhållning och var idag mycket mer styrbar än sist. Hoppningen bestod av en serie längs medelinjen med först tre låga studshinder där vi skulle komma i trav över första och så två studs följt av två galoppsprång och ett upprättstående och fortsätta i galopp hela vägen och svänga varannan gång höger och varannan vänster. Detta hoppade vi några gånger i varje varv med lite höjningar emellan. Ponnyn bara flöt över som en klocka och hade inga problem med avstånden eller fart och höjd. Bara att styra och följa med. Sedan lade vi till en oxer, också med två galoppsprång emellan och tog denna serie några gånger i varje varv och en höjning av sista hindret. Ponnyn fixade detta med utan problem, det behövdes bara någon liten förhållning över näst sista hindret för att inte komma för fort och för nära sista. Kul! Hoppas jag får honom igen på fredagens hopplektion!
 
Fick det stora stoet på ridlektionen. Började med att jag kom sent, men det brukar inte göra något hästarna oftast går lektionen före.
Tji fick jag, hon gick inte. Fick lite panik att hinna göra i ordning. Givetsvis hade hon legat ner i boxen och hade kutterspån överallt. 🙈 Tack och lov hade hon täcke på sig, så riktade in mig på att försöka få bort så mycket av kutterspånet som möjligt och borsta rent extra där sadel och träns skulle sitta.
Hon var rätt mysig att göra i ordning och när jag kratsade framhovarna (som för övrigt är stora som ”dasslock”) så skulle hon kolla va jag gjorde och nosa mig i baken.

I och med att hon inte gick så kunde jag inte använda dressyrsadel på henne då de två som passar på henne redan var på andra hästar som gick, så fick bli hennes allroundsadel. Den va inte jättebekväm, en hård sits och inte allt för skön att sitta i, men om hästen kan röra sig fritt så är det bra.

Hann bli klar med hästen och 5 min innan lektionen skulle börja gick jag ner. Stod först helt stilla men då det regnade fint regn och blåste å den andra gruppen verkade dra över på tiden gick vi i en cirkel för att hon inte skulle bli allt för stel av att stå i kylan. Hade inte räknat med att gruppen innan skulle dra över ca 10-15min. Kändes lite surt, då hade jag inte behövt stressa när jag skulle göra i ordning henne.

Nåväl, när lektionen väl drog igång var det framdelsvändningar och galoppfattningar på schemat.
Vi började med att dela upp oss på volterna och skulle rida som små fyrkanter och i varje hörn göra halt och göra framdelsvändningar.

Jag och stoet var inte riktigt överens, hon blev väldigt stark och försökte springa igenom övningen. När hon inte gick gå tillräckligt framåt, småstegrade hon och slängde med ena frambenet, en riktigt känslig donna.
Fick till några framdelsvändningar som var helt okej med tanke på förutsättningarna. Hon är fortfarande väldigt vinglig att rida, lite unghäst att rida fast ändå inte.

Galoppfattningarna gjorde vi på volterna vid A och C skulle man fatta, galoppera halva volten, sakta av till trav å sen göra om. I höger varv fick vi till några bra fattningar.
Vi skulle även fatta galopp från skritt, det gick jättebra. Ridläraren gav mycket beröm.
Dock i vänster varv hade hon svårare, sprang in i galoppen och det blev inte riktigt lika bra, men fick till några fattningar.

Ändå nöjd med lektionen.
 
Hade min första privatlektion på min nuvarande ridskola för ett par dagar sen! Bokade in den med min ordinarie ridlärare för att kunna få lite mer feedback och slippa ha upptill 7 andra ekipage att hålla koll på samtidigt 😅 Jag har dessutom teckenspråkstolk till mina lektioner, så det är ju ytterligare en grej att hålla ögonen på 😆

Jag skulle få rida en av mina favoriter, en stor valack som jag har ridit en hel del. Men han visade sig vara halt när han togs in från hagen 😢 så jag fick byta till en annan häst. Även denna hästen hade jag ridit en del, han är en stor och vacker SWB-valack som kräver att man rider ordentligt för att hjälpa honom kontrollera alla delar av kroppen. Men han är väldigt fin att rida, känns superbra när allt klaffar!

Planen var att fokusera på min sits, finjustera och träna/hantera mina ovanor. Hästen brukar vara ganska okomplicerad att rida när man väl vet hur han behöver ridas, så jag tänkte det var ett bra tillfälle att få träna mer på mig själv 😁

Det visade sig dock rätt snabbt efter framskrittning, när vi började trava, att han var delvis stel, ville knappt böja sig för vänster skänkel medan höger varv gick bra. Vi försökte med lite olika övningar för att locka honom att forma sig i sidorna åt båda hållen, först åttetal i skritt och en del framdelsvändningar som gick hyfsat.

Sen testade vi att trava igen, travade på storvolt och bad om mer böjning allt eftersom. Höger varv gick bra, och ridläraren kunde peta mer på min sits 😅, men i vänster varv började han protestera så fort jag bad honom forma sig efter inner skänkel. Hans sätt att visa att han tycker något är jobbigt, är att stanna upp och/eller slänga ut bakbenen, oftast i kombination 🙈 Blev en del såna stopp, när jag väl fick honom framåt igen red jag utan att ställa krav, för så småningom be om böjning igen. Vi fick till små stunder som var riktigt bra där han formade sig runt vänster skänkel, men sen protesterade han igen. Efter ett par gånger då han stannat och även reagerat med att lyfta framhovar i kombination med tidigare nämnda protesthandlingar, bytte vi taktik. Det var tydligt att han försökte, men var för jobbigt så han behövde lösgöras mer först.

Nu blev det galopp växelvis längs fyrkantspåret och på storvolt, först en runda på spåret sedan ett varv på volten och så vidare. Stod i lätt sits och lät honom rulla på, i höger varv först, då det är hans bra varv och han fick en paus från det jobbiga. Det fungerade mycket bättre för honom än travövningen och han blev genast nöjdare och klev på utan att ha bråttom ❤️

Sen skulle vi byta varv och göra samma sak i vänster galopp, kändes lite som att utmana ödet då jag inte alls var säker på om jag skulle lyckas sitta kvar om han protesterade 🙈
Men fattade vänster galopp gjorde jag, och red runt fyrkantspåret i lätt sits utan några incidenter alls, sen kryssade jag fingrar och tår i tankarna medan jag gav vändande hjälper in på storvolten 😅 Tack och lov hade det lösgörande galopparbetet gjort sitt, och han galopperade en fin och rund storvolt i vänster varv 🙏😁😍

Efter ett par varv med galoppövningen avslutade vi med trav igen, fortfarande i vänster varv. Nu klev han nöjt på och var hur lätt som helst att rida, även på böjt spår. Vilken känsla! Delvis lättad över att jag lyckats sitta kvar hela passet, delvis glad att vi lyckades hjälpa honom lösgöra sig ❤️

Blev inte direkt så mycket fokus på min sits, dock 🤣
Men jag tyckte ändå det var lärorikt, ridläraren var nöjd med hur jag hade ridit för att lösa det hela och sade att jag har bra känsla 😍 vilket var riktigt roligt att höra! En kommentar var dock: "Tack och lov att det var vänster varv som var svårt för honom, eftersom det är vänster som är din starka sida!"🙃

Jag har alltid haft lite problem med min högra sida, knäcker gärna i sidan och blir konstig i sitsen (främst när jag rider på volt). Försöker att påminna mig själv, ett bra tips jag fick från en ridlärare på ridskolan är att tänka att höger axel ska in i vänster bakficka (om man knäcker i höger sida, alltså) :) Tycker det hjälper! Ni får gärna komma med tips också, om ni har några :o🙏
 
Hade min första privatlektion på min nuvarande ridskola för ett par dagar sen! Bokade in den med min ordinarie ridlärare för att kunna få lite mer feedback och slippa ha upptill 7 andra ekipage att hålla koll på samtidigt 😅 Jag har dessutom teckenspråkstolk till mina lektioner, så det är ju ytterligare en grej att hålla ögonen på 😆

Jag skulle få rida en av mina favoriter, en stor valack som jag har ridit en hel del. Men han visade sig vara halt när han togs in från hagen 😢 så jag fick byta till en annan häst. Även denna hästen hade jag ridit en del, han är en stor och vacker SWB-valack som kräver att man rider ordentligt för att hjälpa honom kontrollera alla delar av kroppen. Men han är väldigt fin att rida, känns superbra när allt klaffar!

Planen var att fokusera på min sits, finjustera och träna/hantera mina ovanor. Hästen brukar vara ganska okomplicerad att rida när man väl vet hur han behöver ridas, så jag tänkte det var ett bra tillfälle att få träna mer på mig själv 😁

Det visade sig dock rätt snabbt efter framskrittning, när vi började trava, att han var delvis stel, ville knappt böja sig för vänster skänkel medan höger varv gick bra. Vi försökte med lite olika övningar för att locka honom att forma sig i sidorna åt båda hållen, först åttetal i skritt och en del framdelsvändningar som gick hyfsat.

Sen testade vi att trava igen, travade på storvolt och bad om mer böjning allt eftersom. Höger varv gick bra, och ridläraren kunde peta mer på min sits 😅, men i vänster varv började han protestera så fort jag bad honom forma sig efter inner skänkel. Hans sätt att visa att han tycker något är jobbigt, är att stanna upp och/eller slänga ut bakbenen, oftast i kombination 🙈 Blev en del såna stopp, när jag väl fick honom framåt igen red jag utan att ställa krav, för så småningom be om böjning igen. Vi fick till små stunder som var riktigt bra där han formade sig runt vänster skänkel, men sen protesterade han igen. Efter ett par gånger då han stannat och även reagerat med att lyfta framhovar i kombination med tidigare nämnda protesthandlingar, bytte vi taktik. Det var tydligt att han försökte, men var för jobbigt så han behövde lösgöras mer först.

Nu blev det galopp växelvis längs fyrkantspåret och på storvolt, först en runda på spåret sedan ett varv på volten och så vidare. Stod i lätt sits och lät honom rulla på, i höger varv först, då det är hans bra varv och han fick en paus från det jobbiga. Det fungerade mycket bättre för honom än travövningen och han blev genast nöjdare och klev på utan att ha bråttom ❤️

Sen skulle vi byta varv och göra samma sak i vänster galopp, kändes lite som att utmana ödet då jag inte alls var säker på om jag skulle lyckas sitta kvar om han protesterade 🙈
Men fattade vänster galopp gjorde jag, och red runt fyrkantspåret i lätt sits utan några incidenter alls, sen kryssade jag fingrar och tår i tankarna medan jag gav vändande hjälper in på storvolten 😅 Tack och lov hade det lösgörande galopparbetet gjort sitt, och han galopperade en fin och rund storvolt i vänster varv 🙏😁😍

Efter ett par varv med galoppövningen avslutade vi med trav igen, fortfarande i vänster varv. Nu klev han nöjt på och var hur lätt som helst att rida, även på böjt spår. Vilken känsla! Delvis lättad över att jag lyckats sitta kvar hela passet, delvis glad att vi lyckades hjälpa honom lösgöra sig ❤️

Blev inte direkt så mycket fokus på min sits, dock 🤣
Men jag tyckte ändå det var lärorikt, ridläraren var nöjd med hur jag hade ridit för att lösa det hela och sade att jag har bra känsla 😍 vilket var riktigt roligt att höra! En kommentar var dock: "Tack och lov att det var vänster varv som var svårt för honom, eftersom det är vänster som är din starka sida!"🙃

Jag har alltid haft lite problem med min högra sida, knäcker gärna i sidan och blir konstig i sitsen (främst när jag rider på volt). Försöker att påminna mig själv, ett bra tips jag fick från en ridlärare på ridskolan är att tänka att höger axel ska in i vänster bakficka (om man knäcker i höger sida, alltså) :) Tycker det hjälper! Ni får gärna komma med tips också, om ni har några :o🙏
Kul med privatlektion! Hade velat boka in det på min ridskola men de har oftast inga privatlektioner då hästarna är lite för få och behöver vila, och sen tävlas i princip alla och behöver lite extra vila därför.
 
Hann bli klar med hästen och 5 min innan lektionen skulle börja gick jag ner. Stod först helt stilla men då det regnade fint regn och blåste å den andra gruppen verkade dra över på tiden gick vi i en cirkel för att hon inte skulle bli allt för stel av att stå i kylan. Hade inte räknat med att gruppen innan skulle dra över ca 10-15min. Kändes lite surt, då hade jag inte behövt stressa när jag skulle göra i ordning henne.
Vad typiskt att det blir så 🙈 Lite som när man springer som en galning för att hinna med tåget, så står det kvar på perrongen i tio minuter till medan man sitter där och försöker hämta ändan 😆
Men låter som det blev en bra lektion trots allt, fick ni också dra över på tiden så att det inte blev orättvist mot din grupp?
 
Kul med privatlektion! Hade velat boka in det på min ridskola men de har oftast inga privatlektioner då hästarna är lite för få och behöver vila, och sen tävlas i princip alla och behöver lite extra vila därför.
Trist att det inte går, men ändå bra att de är mån om hästarna på det sättet :)
På min ridskola har de många hästar, men ändå ett begränsat antal privatlektioner som läggs ut lite i omgångar så de bokas snabbt som blixten 🙈 Men nu lyckades jag haffa denna, samt en till i december!

Känns som ett bra sätt att få rida mer intensivt och "mer för pengarna" ibland, nu när jag bara rider en lektion i veckan (ingick i två olika ridgrupper tills nyligen).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
22 23 24
Svar
474
· Visningar
53 389
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
703
Senast: ptr
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 077
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp