Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lektion i går på Bullen igen. Verkar ha fastnat på den hästen. Inte mig emot.
Han gick innan, och när jag kom ner och tog över kände jag ganska direkt att han var annorlunda. Han kändes instängd i sig själv, inte den här "Hej kul att du är här! Vad ska vi göra?". Han ville följa med de andra när de gick ut och var loj och hängde lite med huvudet.

Kollade sadelgjorden och sadlade om, spände hackamoret lite lösare, tyckte det satt lite hårt kanske.
Tänkte om det kunde hjälpa, men det gjorde det inte. Han var allmänt instängd i sig själv hela lektionen och fokus låg som på något annat än oss hela tiden.

Framskrittningen gick väl ok, jag peppade fram honom lite och gjorde sedan lite halter, red lite kringelikrok mellan bommarna som låg framme för att se om jag kunde locka ut honom ur sitt eget huvud genom att göra lite kul oväntade saker. Mja. Lite bättre blev det men inte helt.

Vi skulle sedan trava och ändra tempo mycket, sakta av till skritt då och då. Sakta av gick bra men komma fram i trav var segare, och det gick knappt att reglera tempot i traven. Han var stundtals stark trots att jag jobbade med en högre huvudställning och ville hela tiden ramla fram på bogarna. Försökte få kontakt med bakbenen men han hade noll av sitt vanliga "åh bakbenen? Låt mig försöka! Jag tar i så gott jag kan, är det bra? vad ska vi göra nu?" utan reagerade snarare "vad jobbig du är, jag orkar inte, sluta bråka nu"

Vi gick över i att göra galoppövergångar, men eftersom traven var helt anskrämlig och svårreglerad fick vi inga särskilt bra sådana. Så fort jag ville sakta av till trav fick jag först kämpa för att byta gångart och sen var det en rusande trav med stark häst som blev resultatet. Bullen kändes ungefär som att han backat ett år i utveckling.

Vi travade sedan över bommar i en liten kort bana. Vi travade vägen två gånger och började sedan själva bomövningen. Vi skulle trava, sedan skritta precis över bommarna. Ett steg innan, ett över bommen, ett efter, sedan trav. Bullen vaknade till aningen här och svarade lite bättre på skänklarna efter det. Han hängde inte heller över på bogarna riktigt lika ofta, och vi fick till fina vägar.

Efter det skulle vi trava över bommar som låg som i en solfjäder. Vi skulle själva bestämma om vi ville ta vägen långt ut på solfjädern, i mitten, eller långt in. Det gick helt okej, först fick jag kalibrera in mig lite på mitten, det klonkade en del det första varvet. Vi körde en ökning ute på yttersidan av solfjädern, men det blev halvbra, och så försökte jag mig på att korta, det gick inte heller särskilt bra.

Generellt en "ok" lektion. Bullen tyckte inte det var kul? Han var inte i form liksom. Rent kroppsligt inga problem men mentalt. Jag kunde ha kämpat på lite mer med att få honom att rycka upp sig/peppa till sig lite känner jag. Vi fick några stunder där han gick mycket fint och korrekt, annars var det mycket kämpande med en häst som inte hade lust egentligen. Lille skruttbullen :heart
 
Lektion igår. ”Ponnyn” igen. Vi hade dressyrprogram på schemat. Först uppvärmning i alla gångarter, sedan fick vi lite genomgång av programmet, en LB. Sedan red vi igenom halva programmet (trav och skritt, 10-metersvolter, en serpentin, en travöknig på diagonalen, en mellanskritt) en gång var. Nästa halva nästa gång. Inte så svårt.
 
Ridlektion igår på det stora bruna stoet. Hon gick lektionen innan och hade sin allroundsadel. Vi fick rida i stora ridhuset.
Började med framskrittning och hon kändes lite vinglig men ändå inte för mycket. Börjar hitta knappar på henne. Visste att vi skulle göra skänkelvikningar på lektionen så flyttade henne lite för skänkeln för att se hur mycket som krävdes.

Vi travade fram där vi skulle öka och minska traven hela tiden några steg och fick sen gå in på stora mittvolten och i skritt skulle vi göra skänkelvikningar från medellinjen till B respektive E och resterande rida vanlig volt.
Tyckte jag fick till det helt okej.

Vi galopperade även fram på fyrkantsspåret och jisses va hästarna taggade till när de hade plats att bre ut sig på. Fick till några bra fattningar på henne där jag riktigt kände hur jag hade hela hästen under mig och hon kändes lite som en kanonkula.

Hon orkar inte hålla galoppen och när jag stod i lättsits så missade jag att driva på henne i rätt ögonblick, så blev några avbrott, samla ihop traven och fatta ny galopp.

Sen var det dax för första övningen. På ena långsidan låg det 4 bommar på längden ca 1,5m innanför spåret med en bomlängd mellan, där skulle vi vända upp i trav nedsittning och sen rida längs första bommen, sen skänkelvikning mellan den och ut, bara två, tre steg och sen rakrikta och skänkelvikning åt andra hållet vid nästa hål och så höll det på.
Blev lite vingligt första gången då jag inte riktigt hittade knapparna, men efter några gånger hittade jag dom och det gick lite bättre. Det svåra var att avsluta skänkelvikningen i tid, ju längre tid det tog ju svårare blev det när man skulle åt andra hållet sen osv.

Övningen byggdes på så efter skänkelvikningarna i vänster varv skulle man lägga en liten 10m volt, nedsittning, sen efter volten var det lättridning, igenom kortsidan sen rida in på diagonalen och behålla ställning från hörnet fram till kvartslinjen och sen rakrikta och den vid mitten skulle man lägga en volt ut mot andra långsidan (den där inte skänkelvikningarna var) och rida över tre upphöjda bommar i en båge, sen rida på nästa diagonal med bibehållning ställning ut svängen ut till kvartslinjen sen rakrikta igen och ta hörnpasseringen, sen vid andra kortsidan skulle man lägga en större volt 2 varv, första varvet utanför den långa bomserien på böjd linje, andra varvet skulle man ta med sig dom och sen började det om igen med nedsittning och skänkelvikningarna igen.

I den övningen fick jag till skänkelvikningarna och ridläraren var imponerad då jag fick henne att rida som en på en liten linje med några få steg åt sidan. Var riktigt pampigt att få denna stora dam att flytta sig så smidigt. Fick även med henne i volterna från att hon tidigare velat flyta ut.

Vi gjorde samma övning utan stigbyglar och nedsittning hela varvet, man fick rida lätt utan stigbyglar om man ville. Jag valde att utmana mig själv med att försöka sitta ner, hade en riktig utmaning att försöka sitta ner på henne när hon travade över bommarna då hon är lite över ambitiös och det var en gång som hette duga.

Lyckades få till nedsittningen över den långa bomserien på volten i kombination till lite ljudeffekter i varje steg. Ridläraren fick sig ett gott skratt, hon tyckte det var kul och sa att det är bra för då vet man att man andas.
Jo, jag har en del ljud för mig ibland. Kanske inte så bra att lära sig det om man kommer ut på någon tävling i framtiden. 🙈😅

Överlag var jag jättenöjd med lektionen. ❤️
 
Markarbeteslektion med fina unghästen :)
Vi värmde upp med övergångar skritt/trav och sen trav/galopp, han travade superfint! Galoppen blev dock lite jobbig för honom, vi fick några ofrivilliga avbrott till trav då han inte orkade hålla galoppen så länge. Blev dock bättre när jag stod i lätt sits istället och lät honom rulla på framför att försöka "rida ihop" en snygg (och långsammare) galopp :)

På storvolten galopperade vi över en bom ett par gånger, vi skulle försöka räkna galoppstegen fram till bommen 3-2-1-språng. Senast jag gjorde denna typen av övning var på folkhögskolan (hästprogram) i 2007 🤣 Riktigt kul att få göra den igen, tyckte det var en bra övning! Gick dock inte alls lika bra nu som det gjorde då :angel: Borde nog öva mer på sånt, jag rider mycket på känsla men behöver ibland tänka över vad jag faktiskt gör 😋

Sen red vi övningen, det var två sockerbitshinder, en på varje storvolt typ. Totalt skulle vi hoppa fyra gånger, varje hinder två gånger med respektive kort och lång anridning. Först vända in från kortsidan och hoppa, sen rida snett genom banan och hoppa det andra (lång anridning), rida hörnet, kortsidan och vända in till samma hinder igen fast från andra hållet. Avsluta med lång anridning igen snett över banan till det första hindret vi hoppade.

Unghästen var rätt vinglig, upptäckte jag under första rundan - hoppade dock jättefint bara jag höll honom på en någorlunda rak linje fram till varje hinder. Andra rundan gick mycket bättre, då var jag mer beredd och red för kung och fosterland (kändes iaf så) 😂 Fortfarande vinglig häst, men när jag lyckades parera och stödja honom bättre så blev mer av den energin riktat framåt och galoppen blev bättre med! Vissa gånger kunde han dock fråga lite i sista minuten, typ vid näst sista galoppsprånget: "Är du helt säker på att vi inte skulle hitåt? Okej..
Ditåt, då?" 😅 Så man får verkligen rida helt fram till hindret, men han tvekade inte alls att hoppa sen ❤️

Jag tyckte det fortfarande kändes lite vingligt och hux flux, men ridläraren var jättenöjd 😅😁 Han är ju trots allt bara fem år ❤️

Nästa vecka ska vi rida samma bana, fast med vanliga hinder istället för sockerbitshinder :)
 
@Serena87 såna övningar är så nyttiga. Minns när jag red den hästen jag rider mest när han var ganska ny och 6 år. Han hade nog aldrig sett en bom förut islandshäst som var westernriden innan och precis kommit till ridskolan. det låg cavaletti med mjuka bommar på långsidan. Han skulle gå fram och nosa på dem då han är den typen av häst som behövde få undersöka saker. Jag gav honom långa tyglar och han gick fram och sträckte ner huvudet för att undersöka. Sen satte han hoven med full kraft på bommen så den åkte upp på ena sidan då det var en mjuk bom och smätte till honom på nosen. Han for i sidled med förvånad uppsyn och behövde sen lite övertalning för att närma sig det anfallande monstret igen. :D:love:
 
WE ikväll på lektionen. Samma lilla fuxhäst som förut. Efter lite uppvärmning i alla gångarter fick vi köra två hinder innan vi satte ihop hela banan. Först trava (eller skritta) runt tre tunnor, sedan trava fram till en stolpe som det låg en liten pumpa på. Stanna och lyfta upp pumpan över huvudet. Sedan hela banan som var trava runt de tre tunnorna, stanna plocka upp en lång stav (”lans”), tygeln i ena handen och lansen i andra, under armen, trav fram till stolpen, stöta ned pumpan (valfri gångart, jag behövde stanna). Sedan trav igen, runt kortsidan och upp längs långsidan, mellan två sockerbitar och halt mellan två ”träd”. Rygga tillbaka till sockerbitarna (fortfarande lans och enhandsfattning), framåt igenom trav, vända rätt upp, lämna ifrån sig lansen, slalombana i trav, vända runt och så full fart och mål mellan tunnorna. Skitkul och lilla fuxen var helt med på noterna. Vi hann köra banan två gånger och skulle försöka spreds up andra gången.
 
WE ikväll på lektionen. Samma lilla fuxhäst som förut. Efter lite uppvärmning i alla gångarter fick vi köra två hinder innan vi satte ihop hela banan. Först trava (eller skritta) runt tre tunnor, sedan trava fram till en stolpe som det låg en liten pumpa på. Stanna och lyfta upp pumpan över huvudet. Sedan hela banan som var trava runt de tre tunnorna, stanna plocka upp en lång stav (”lans”), tygeln i ena handen och lansen i andra, under armen, trav fram till stolpen, stöta ned pumpan (valfri gångart, jag behövde stanna). Sedan trav igen, runt kortsidan och upp längs långsidan, mellan två sockerbitar och halt mellan två ”träd”. Rygga tillbaka till sockerbitarna (fortfarande lans och enhandsfattning), framåt igenom trav, vända rätt upp, lämna ifrån sig lansen, slalombana i trav, vända runt och så full fart och mål mellan tunnorna. Skitkul och lilla fuxen var helt med på noterna. Vi hann köra banan två gånger och skulle försöka spreds up andra gången.
Åh vad kul med WE! Jag var på kurs för något år sen och fick rida WE på välutbildad ferrarri-lusitano som tidigare hade varit tjurhäst. Jag lyckades ta ringen från tjuren med lansen i galopp en gång, var så himla mäktigt :D
Min ridskola har nyss köpt skitfina WE hinder, är så pepp på att testa dem! Ridlärarna ska tydligen få gå WE kurs och WE lärarkurs först, sen är det dags för oss att testa :)
 
Dubbellektion idag. Först fuxstoet. Vi skulle trava över en lång bomserie och försöka se till så hästarna inte slog i någon bom.
Fuxen fixade det galant var någon enstaka gång hon slog i och det var när hon tjuvökade på slutet.

Vi fick även travhoppa en hinder på diagonalen, hon taggade till och landade fint i galopp även och det blev fel galopp i ena varvet, landade i höger galopp när de skulle va vänster och högergaloppen är hennes svåra galopp. 🙈

Sist skulle vi vända upp mellan två bommar hoppa en kryss å sen rakt genom två andra bommar. Hon är vi vinglig och första gången fick vi inte till vägen och hon smet vid sidan av bommarna efter hindret. Var medveten om det andra gången vi kom och fick då till det mycket bättre.

Överlag nöjd och de som tittat tyckte det såg bra ut.

Andra lektionen fick jag rida bruna valacken, som ja inte ridit på ett tag. Han var hängig på bettet och framtung. Försökte väcka honom och få mer vikt på bakbenen, för när han hänger så fram blir han stark.
Han är en klippa på övningen och bommarna fixade han galant med lite hjälp att samla ihop honom så klonkade det inte i någon bom.
Han blev dock stark mot travhindret och försökte sticka och köra ner huvudet efteråt.
Tycker ändå jag löste det helt okej och är nöjd över lektionen. Nu är det bara 4 gånger kvar på den ridskolan sen är terminen slut.
 
Lektion igår. Samma lilla fuxvalack. Fortsatte LB dressyrprogrammet efter uppvärmning i alla gångarter. Hästen var lite seg i början, men blev piggare och piggare under galoppdelen av programmet. Det gick väl bra utan några större fadäser, missade varifrån ett snett igenom skulle (hopplöst när man rider efter de små röda bokstäverna). Och så försökte han smita över till de som stod på tur och väntade men det var jag beredd på.
 
Hoppning stod på schemat i tisdags. Märks att min fegisknapp var aktiverad, då jag aldrig hoppat det stora stoet innan visste jag inte hur hon skulle hoppa och då fegade jag ur. Ridläraren var på mig att jag måste driva framåt.
Vi hade börjat med att travhoppa och de sprången var nog de sämsta, kom i alldeles för dålig fart in mot hindren och då blev sprången lite som pannkaka. De första gångerna i galopp blev ingen succé heller men helt klart bättre än traven.

Det var två språng som jag var riktigt nöjd med och då var hindren lite högre. Hon hoppade jättefint, sen de två lägre hindren efter (vi red som en liten bana) blev inte alls lika bra. Men jag är ändå nöjd för att ha varit första gången jag hoppade den hästen. Tror det kommer bli bättre och bättre när jag känner att jag vågar lita på hästarna.
Håller fortfarande på att rida in mig på dom.
Nu är det 3 gånger kvar på den ridskolan, sen blir det juluppehåll.

Ikväll väntar hopplektion på gamla ridskolan, det är näst sista för terminen och lördags lektionerna är det 4 gånger kvar, 3 efter jag ridit på lördag. Sen är det ingen mer ridning där alls.
 
Hopplektion idag med vita skimmeln. Det kändes off idag på något sätt. Vet inte om det hände något i samband med den andra hopplektionen med ny häst. Red inte alls så bra som jag vet att jag kan och skimmeln var inte alls framåt och var lite svår att engagera och få fram, lite som jag kommer ihåg att han var i början när han kom.

Vi travhoppade och hade i princip samma problem som jag hade i tisdags, sen landade han inte i galopp då hindret va så lågt, fick ändå honom att trava friskt mot hindret. När det var dags för galopp hade jag lite problem med att bedöma när han skulle hoppa av och någon gång hoppade jag före honom få jag trodde han skulle hoppa, men så blev det ett galoppsprång till, någon gång hoppade han före mig. Satt åtminstone kvar även om jag hamnade lite i obalans.

Vi hoppade en bana och jag märkte att det gick lite bättre än innan men va inte helt bra. Skimmeln är ändå tacksam att hoppa då han är så snäll och hoppar i alla lägen. Fick i alla fall ett sista språng över en oxer som var mellan 80-90 cm att va bra så kändes skönt att avsluta med ett bra språng.

Det är egentligen en gång kvar, efter dagens lektion är jag lite sugen på att sälja sista lektionen, dels behöver jag pengarna (var dyra räkningar den här månaden) och dels känns det som om jag tappat motivationen eller något.
 
"Teorilektion" igår. Eller, egentligen blev det bara avramlingsfika och en massa snack. Vi fick fylla i en utvecklingssamtalsblankett som handlade om vad vi vill utveckla och träna mer på bl a. Och så fick vi tips om en youtube-länk där man kunde se skelettets biomekanik vid lättridning och galopp.

Efter det var det dax att ta hand om min egen ligist. Hon fick stå i gången när jag mockade och som omväxling borstade jag och kratsade hovarna i gången med. Det gick bra (hon kan bli otålig och börja backa och vända baken emot en när man vill lyfta hovarna). Hon är överfull av energi nu efter två veckors totalvila i väntan på hältutredning. Jag tänkte hon skulle få röra lite på sig så vi gick in i ridhuset i bara grimma och grimskaft och poff var hon ur min hand och längst bort i ridhuset efter en full galopp. Sedan full fart och tvärnit vid dörren ut (som hon alltid gör när hon är lös i ridhuset). Så jag tog tag i henne och skrittade några varv, stannade, backade osv på en mindre volt och gick sedan tillbaka till stallet. Hur 17 ska jag kunna visa henne i trav för en veterinär?? Efter det kände jag ännu mer att nej, de här är inte hästen jag vill ha så om hon blir frisk blir det nog en försäljning och jag letar rätt på en äldre tryggare häst som kan funka till det jag vill.
 
"Teorilektion" igår. Eller, egentligen blev det bara avramlingsfika och en massa snack. Vi fick fylla i en utvecklingssamtalsblankett som handlade om vad vi vill utveckla och träna mer på bl a. Och så fick vi tips om en youtube-länk där man kunde se skelettets biomekanik vid lättridning och galopp.

Efter det var det dax att ta hand om min egen ligist. Hon fick stå i gången när jag mockade och som omväxling borstade jag och kratsade hovarna i gången med. Det gick bra (hon kan bli otålig och börja backa och vända baken emot en när man vill lyfta hovarna). Hon är överfull av energi nu efter två veckors totalvila i väntan på hältutredning. Jag tänkte hon skulle få röra lite på sig så vi gick in i ridhuset i bara grimma och grimskaft och poff var hon ur min hand och längst bort i ridhuset efter en full galopp. Sedan full fart och tvärnit vid dörren ut (som hon alltid gör när hon är lös i ridhuset). Så jag tog tag i henne och skrittade några varv, stannade, backade osv på en mindre volt och gick sedan tillbaka till stallet. Hur 17 ska jag kunna visa henne i trav för en veterinär?? Efter det kände jag ännu mer att nej, de här är inte hästen jag vill ha så om hon blir frisk blir det nog en försäljning och jag letar rätt på en äldre tryggare häst som kan funka till det jag vill.
Åh kan du inte lägga in länken här?

Det låter som ett ganska bra beslut att hitta en annan häst om det inte känns rätt med din, hoppas du hittar rätt :heart
 
Hopplektion i torsdags med fina unghästen!
Han kändes fin under framridningen, jag lyckades även med att hålla min högersida i höger varv 😅 Lyckades även hålla galoppen på storvolt utan att han bröt av till trav, hjälper att sitta i djup lätt sits och låta honom rulla på :) Starkare blir han ju med tiden också.

Efter framridningen började vi med samma hoppövning som vi gjorde förra veckan, fast med sockerbitar. Nu var det riktiga hinder, två inbjudande kryss som skulle hjälpa oss sikta mitt på hindret och rida bättre vägar :)

Han var inte lika vinglig som senast och jag kunde hålla tempot hyfsat uppe, första rundan gick bra förutom att jag missade rätta galoppen vid ett tillfälle så han fick svårt att svänga in till hindret. Slarvigt av mig 🙈 Han är en häst där man inte känner så tydligt när han har fel galopp, men det är ju ingen ursäkt ändå 😋

Andra rundan började han bli trött av all galopp och hoppning, så vid sista hindret smet han ut till sidan. Till slut fick vi sänka krysset rejält och travhoppa, då skuttade han över och vi kunde avsluta på ett bra sätt ändå :)

Ganska nöjd med lektionen ändå, känns att han blir starkare och vi fick några fina galoppfattningar, nästan från skritt en gång ❤️ Får bli bättre på att hjälpa honom och avsluta lite tidigare när han blir trött så vi inte får onödiga fel och han behåller de positiva erfarenheterna!

Nästa vecka är det hästbyte, alltid lite spännande att se vilken häst ridläraren tycker att jag ska rida / utmanas med 😁 Men hoppas att jag får rida unghästen igen senare, gillar den hästen! ❤️
 
Ridlektion idag och fick bruna valacken. Har inte ridit honom på ett bra tag om man bortser från igenridningen.

Nu var det dressyr på schemat, öppna, sluta och noggranna hörnpasseringar. När jag red fram kändes det som om han var väldigt lång och la mer vikt fram än bak och då blir han stark.
När vi kom till övningen skulle vi göra öppna halva långssidan, sedan lägga en 10m volt och sen när vi kom ut till spåret rida sluta resten av långsidan.

Jag har ridit övningarna innan och vet lite hur jag ska göra om mitt huvud reder ut hur och vart hästens huvud ska va.
De andra i gruppen har i princip aldrig gjort det och det var lite överkurs enligt ridläraren för dom och de fick ingen egentlig genomgång på hur dom skulle göra.
En av tjejerna frågade mig efter lektionen och jag förklarade.
Vi red öppna och sluta i skritt.

Vi avslutade med ruter ess över hela ridbanan med de fyra vändpunkterna vid A, C, B, E i trav och vi fick rida utan stigbyglar om vi ville.
Jag valde att ta upp dom då jag upplever att jag rider bättre då, och japp nu fick jag honom att börja jobba. Vi varierade på raksträckorna mellan konerna att rida skänkelvikningar, öppna, sluta, ökningar och samlingar och sen vända runt konerna.

Hon som skulle ha honom lektionen efter sa att hon tyckte jag såg så fin ut i sadeln när vi bytte och önskade att hon kunde rida så bra. Jag svarade att det kommer med övning. Lite kul ändå att det finns dom som tycker jag rider bra när jag själv tycker det känns som en potta skit, vilket tyder på att jag fortfarande är hård mot mig själv. 🙈

Nu har jag även berättat för en av tjejerna i gruppen (samma tjej som undrade hur man skulle rida öppna å sluta) att jag kommer sluta.
Kändes ändå bra att få ut det och inte ha det som någon slags hemlighet.
 
Ridlektion idag och fick bruna valacken. Har inte ridit honom på ett bra tag om man bortser från igenridningen.

Nu var det dressyr på schemat, öppna, sluta och noggranna hörnpasseringar. När jag red fram kändes det som om han var väldigt lång och la mer vikt fram än bak och då blir han stark.
När vi kom till övningen skulle vi göra öppna halva långssidan, sedan lägga en 10m volt och sen när vi kom ut till spåret rida sluta resten av långsidan.

Jag har ridit övningarna innan och vet lite hur jag ska göra om mitt huvud reder ut hur och vart hästens huvud ska va.
De andra i gruppen har i princip aldrig gjort det och det var lite överkurs enligt ridläraren för dom och de fick ingen egentlig genomgång på hur dom skulle göra.
En av tjejerna frågade mig efter lektionen och jag förklarade.
Vi red öppna och sluta i skritt.

Vi avslutade med ruter ess över hela ridbanan med de fyra vändpunkterna vid A, C, B, E i trav och vi fick rida utan stigbyglar om vi ville.
Jag valde att ta upp dom då jag upplever att jag rider bättre då, och japp nu fick jag honom att börja jobba. Vi varierade på raksträckorna mellan konerna att rida skänkelvikningar, öppna, sluta, ökningar och samlingar och sen vända runt konerna.

Hon som skulle ha honom lektionen efter sa att hon tyckte jag såg så fin ut i sadeln när vi bytte och önskade att hon kunde rida så bra. Jag svarade att det kommer med övning. Lite kul ändå att det finns dom som tycker jag rider bra när jag själv tycker det känns som en potta skit, vilket tyder på att jag fortfarande är hård mot mig själv. 🙈

Nu har jag även berättat för en av tjejerna i gruppen (samma tjej som undrade hur man skulle rida öppna å sluta) att jag kommer sluta.
Kändes ändå bra att få ut det och inte ha det som någon slags hemlighet.
Varför berättade inte ridläraren hur man skulle göra övningen? Låter väldigt opedagogiskt?
 
Red I måndags. Vi började med att på ena långsidan så stod hinderstöd där vi skulle rida slalom och lägga en volt runt varje stöd. På andra långsidan red vi förvänd öppna. Det gjorde vi i båda varven. Sen tölt och övergångar mellan tölt och trav som vi fick lägga som vi ville. Själv gillar jag att göra snabba övergångar så hästen blir alert och med och jag måste rida en ridning. Sen avslutade vi med gymkhana det var kul!

Mitt knä gjorde ganska ont skadade det för ett tag sen och detta var första gången jag kunde rida på ett tag. Jag tog ganska många skrittpauser under lektionen och i gymkhanan så tog jag alla grenar i skritt. Kände att jag inte kunde ha en korrekt sits och inverkan och spände mig för att jag hade ont så det gick sådär den här lektionen.
 
Har anmält mig till båda mina grupper till nästa termin! ;) Hoppsan, är det bindande? Maken får bara fatta helt enkelt!

Båda grupperna är på pappret på samma nivå, men tisdagsgruppen är i praktiken på en högre nivå pga oss som rider där. Jag var ju på en högre nivå en gång i tiden, så det teoretiska finns ju. Är bara lite fegare i hoppningen nu, men efter den här terminen vågar jag helt klart mer. Och så har det kommit fler som tidigare ridit mer avancerat än vad vi gör idag. Så gruppen ska höjas en nivå till nästa termin. Det blir kul! Samtidigt är läraren i den andra gruppen väldigt bra och pedagogisk, mer dressyrinriktad tror jag, så det blir en bra kombination för mig. Kommer ju fortsätta rida på lektionshästar. Hade ju trott att jag skulle rida på min egen häst vid det här laget men så blev det ju inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
51 438
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 330
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 018
Senast: BornAgain
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 342
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp