Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har lite ångest inför nästa termin. Det är ju för sjutton bara 5 gånger kvar på denna termin!! Jag har ju sagt hemma att jag kommer droppa en av lektionerna till nästa termin för hm, ja, det kanske är lite mycket att rida två ridlektioner per vecka OCH att ha en egen häst (som visserligen fortfarande inte rids) som ska tas om hand varje dag. Men jag trivs ju så bra i mina två grupper så det blir jobbigt att lämna en av dem. Jag kommer att behålla fredagsgruppen för den ridläraren är bättre, men i tisdagsgruppen är vi så få så man hinner ju med mycket mer. Och så har det ju funkat så bra med att träna min häst efter lektionerna. På fredagen är vi sista gruppen så då har jag ofta ridhuset helt själv efteråt (och så brukar jag ha kvällsfodringen och stängning av stall och ridhus). På tisdagen är det en grupp efter vår så då brukar jag mocka, borsta och pyssla om min häst lite extra medans sista gruppen rider och sedan går vi in i ridhuset och tränar (ofta helt ensamma då med). På onsdagar och torsdagar är inte ridhuset ledigt förrän mycket senare så oavsett om jag rider lektion eller inte är det ju tisdagkvällar som funkar bäst, så varför inte rida lektion ändå om jag ändå ska dit liksom? Får ta det en vända till med maken...
 
Vad typiskt att det blir så 🙈 Lite som när man springer som en galning för att hinna med tåget, så står det kvar på perrongen i tio minuter till medan man sitter där och försöker hämta ändan 😆
Men låter som det blev en bra lektion trots allt, fick ni också dra över på tiden så att det inte blev orättvist mot din grupp?
Va nog lite mitt fel också, som tänkte att jag inte behövde stressa å det räckte om jag var där ca 30 min innan, nu blev ja 10 min sen men det löste sig.
Jodå lektionen va bra å vi drog också över lite på tiden, känns som jag lär mig något varje gång där på den ridskolan.
 
Red Frieserkorsningen igår.
Gick bra, men var en "meh"-lektion.

Vi hade jättefin form, inget krullande på halsen, och rätt bra galopper. Men jag var trött och fick inte till så mycket finlir, störde mig på att alla verkade vara ivägen jämt och tja.. allmänt blaha i min inställning.
Men inte dåligt ändå, och såklart en härlig känsla att rida honom.
Ett par riktigt härliga öknigar i traven och några bra galopper fick stå för den bra känslan.
Skänkelvikningarna gick inte alls, jag fick ingen pli på min hjälpgivning.

Faktiskt all ridning för denna vecka, på't igen senare! Kanske bra med några dagars vila för piloten :p
 
Red Frieserkorsningen igår.
Gick bra, men var en "meh"-lektion.

Vi hade jättefin form, inget krullande på halsen, och rätt bra galopper. Men jag var trött och fick inte till så mycket finlir, störde mig på att alla verkade vara ivägen jämt och tja.. allmänt blaha i min inställning.
Men inte dåligt ändå, och såklart en härlig känsla att rida honom.
Ett par riktigt härliga öknigar i traven och några bra galopper fick stå för den bra känslan.
Skänkelvikningarna gick inte alls, jag fick ingen pli på min hjälpgivning.

Faktiskt all ridning för denna vecka, på't igen senare! Kanske bra med några dagars vila för piloten :p
Känner igen det där att störa sig på att andra är i vägen. Har en i gruppen som jag red igår, som har egen häst. Likadant på lördagar är det andra i gruppen som inte har någon koll på vem som ska lämna företräde och samspela med. Lite störigt ibland ja.
 
Har varit lite dålig på att uppdatera det sista, men fick en ny-gammal bekantskap vid förra hästbytet. Ett ponnysto som jag red en vända när hon var ny. Då klickade vi inte för hon hade egenheten för sig att dra iväg i galopp lite när hon kände för det i hoppningen (på nivån att även vuxna behövde styra in i väggen för att få stopp på henne) Nu skulle hon dock ha blivit lite mer reglerbar, så min instruktör tyckte jag skulle testa.

Första lektionen var dressyr. Hon var som att rida en planka. Vi red öppna, och det var kul för mot slutet fick jag ändå till lite form och mjukhet i både skritt och trav.

Vecka efter var det markarbete med lite bommar och studs. Hon är väldigt trevlig i ena varvet, och behöver nästan lite uppmuntran för att få en bra galopp, men i andra varvet är hon fortfarande väldigt pigg och stark. Tyckte det var lite äckligt k starka varvet, men fick tips från en kompis att sakta av med mer ljud, och att ta stöd på yttertygeln, och då kände jag att jag hade kontroll nog att våga rida :)

Förra veckan hade vi hoppning. Jättekul övning där vi hoppade lite på snedden och kombinationer. Det gick superbra :D Var väldigt nervös mellan mina rundor, men när jag väl red kunde jag släppa det ok och bara rida :D Fick till och med ett sms från instruktören på kvällen med lite extra beröm 🤩 Denna veckan är det ingen ridning, men ser fram emot en lektion till på henne nästa vecka!
 
Känner igen det där att störa sig på att andra är i vägen. Har en i gruppen som jag red igår, som har egen häst. Likadant på lördagar är det andra i gruppen som inte har någon koll på vem som ska lämna företräde och samspela med. Lite störigt ibland ja.
Haha jag brukar alltid tycka att min grupp på ridskolan är magisk. Det kanske blir en krock per termin, annars är det som att vi flödar runt varandra och liksom aldrig är i vägen för varandra.

Kanske beror på att vi rider jättemycket självständigt. Man kanske utvecklar något extra rida i grupp på liten yta sinne då :D
 
Haha jag brukar alltid tycka att min grupp på ridskolan är magisk. Det kanske blir en krock per termin, annars är det som att vi flödar runt varandra och liksom aldrig är i vägen för varandra.

Kanske beror på att vi rider jättemycket självständigt. Man kanske utvecklar något extra rida i grupp på liten yta sinne då :D
Har ridit i sådana grupper innan, alla var samspelta och allt flöt på. Självständig ridning kan va bra också så man lär sig hålla koll på andra också, mer än bara sig själv. Tror det är nyttigt.
 
Känner igen det där att störa sig på att andra är i vägen. Har en i gruppen som jag red igår, som har egen häst. Likadant på lördagar är det andra i gruppen som inte har någon koll på vem som ska lämna företräde och samspela med. Lite störigt ibland ja.
Jag tycker det är lätt att bli förvirrad när man har ett system inlärt och ridskolan tillämpar strikt högerregel.
 
Jag tycker det är lätt att bli förvirrad när man har ett system inlärt och ridskolan tillämpar strikt högerregel.
Tycker personligen det inte är förvirrande alls, håller höger vid möte och snabbast gångart har företräde på spåret. Så har jag blivit upplärd och även sett samma regler vid tävlingars framridning.
Däremot funkar det inte lika bra när de som rider inte ser resterande omgivning och är inne i sin egna bubbla, det är inte bra. Det går att ha koll på omgivningen och fokusera på sin ridning, går att visa hänsyn mot övriga. Det är mest där jag upplevt att problemet ligger i när det nästan blir krockar.
 
Hoppning på schemat, fick vita skimmeln så allt flöt på som en dans. Var bara att hålla igång galoppen, vända för ytterskänkeln och han löste resten. Var glad att jag fick honom då min mage inte var riktigt överens med mig, höll på att inte komma iväg till stallet och fick sitta på dass å härda ut innan jag vågade åka.
Magen kändes väldigt uppblåst och krampade i tarmarna under lektionen, men ingen gas ville ut även om det kändes så.

Det var blandat travhopp ett hinder, galopp resten och vända i en snäv U-sväng i galopp mot ett hinder. Var blandat med galoppbommar före och efter hindren. Skimmeln fixar allt med ro, tänkte på det idag när jag rider honom får jag inte så mycket feedback från ridläraren mer än "bra där, ser bra ut" osv.
Han är enkel att hoppa då han sköter mycket själv om man bara håller igång galoppen och hjälper honom lite att samla ihop galoppen/länga innan hindren för att komma rätt. Byter galopp av sig själv om man skulle råka glömma,

Nu är det 2 gånger kvar av de lektionerna, sen är det slut. Funderar lite på om jag ska sälja dom och sluta i förtid, men vi får se just nu kändes det okej och som sagt bara 2 gånger kvar. :)
 
Red lektion ikväll, på superfina unga valacken igen ❤️ Han var precis lika mjuk att rida som första gången jag red honom förra veckan, dock känslig och behöver en del bekräftelse på att han gör rätt, blev massor med beröm från mig under lektionen :D

Vi jobbade med övergångar även ikväll, en övning var att rida på storvolt med fyra konar på varje kvart. Vid varje kon skulle vi byta gångart skritt/trav, han kändes fin och lyssnade bra. Övergången kom några steg sent ibland, men ville inte stressa och störa rytmen så det fick bli så. Ridläraren sade att huvudsaken var att övergångarna blev bra, exakt ställe var inte så viktigt. Bra övning för att träna på att behålla framåtbjudningen vid övergången :)

Vi gjorde även skänkelvikningar åt båda hållen, vi fick göra en lite lättare version med rakt fram en bit - åt sidan - rakt fram så han kunde lyckas då han inte har ridits så mycket "skolor" med än. Åt höger försökte jag tydligen "dra" hästen över med min överkropp 🙄🙈 Fick rätta till mig och försöka igen, blev bra till slut 😅

Blev lite galopp på storvolt med, lyckades hålla honom lugnare och hans fokus lite mer på mig jämfört med vid förra veckans galoppövning. Blev en lugn och bra fattning i vänster varv, i höger blev det lite sådär, spring och "skynda dig, vi ska ju galoppera här, hörde du inte?" 😆 Jag får träna mer på att behålla hans fokus och få honom att vänta på mig vid galoppfattningar 😅

Allt i allt en bra lektion, fin häst med bra egen balans trots att han är ung :) Ridläraren hade inte sett honom på lektion sen han kom till ridskolan, hon tyckte han såg väldigt fin ut och skulle försöka få provrida honom själv någon dag 🥰
 
Jag har läst en hel del här men inte skrivit på väldigt länge. Jag har ridit en och samma häst mycket på sistone, men den här veckan blev det en annan.

På hästen jag ridit mycket har det delvis gått rätt bra men jag har också känt att jag kört fast med vissa grejer. Hästen är välskolad men också snäll så han går en del med mer oerfarna ryttare. Det gör att det ofta blir till att påminna honom om att han visst måste lyssna på hjälper och inte kan göra som han vill.

Veckans lektion på en annan häst var SÅ kul! Red en valack med supergullig personlighet vilken liksom känns när en sitter på honom. Pigg och rätt ivrig men lyssnar ändå. Behövde använda jämförelsevis lite/små hjälper för att få honom att lyssna och han "berättar" genast om en t.ex
råkar hamna på fel sittben, vilket ju är lärorikt. Mycket fokus på att öka och minska volter i trav och galopp, med så små hjälper som möjligt. När jag skrittade av på slutet kunde jag i princip bara tänka vart vi skulle, så gick hästen dit, så övningen hade gjort nytta!
 
Hoppning igår. Samma häst, samma serie på medellinjen men annan ridlärare. Tydligen har denna grupp hoppat lite mindre än den andra trots att det ska vara samma nivå, så vi hoppade inte sista hindret och inte lika högt. Jag fick ensam hoppa ett par höjningar eftersom ridläraren visste att jag hade gjort samma övningar på samma häst i tisdags. Lilla ponnyn, som nu inte är en ponny utan precis över ponnymått, var inte riktigt lika pigg idag men tillräckligt och efter ett par språng kom han igång, och han flöt över hindren mjukt och smidigt. Jättekul! Jag som alltid brukar tycka hoppning är läskigt och avstår sista höjningen. Inte en tendens till spagetti i benen som jag brukar ha. Kan ju i och för sig bero på att jag börjat löpträna typ 3 ggr i veckan med😂.
 
Ridning idag och markarbete på schemat. Fick fuxstoet som fortfarande inte riktigt orkar bära sig i galopp. Vi hade några bomserier vi skulle trava över en lite längre och sen u-sväng in mellan 2 bommar, sen skänkelvikning ut en bit och tillbaka igen och rida genom 2 andra bommar. Fuxstoet klarade inte av att göra skänkelvikningar och överlag kändes det mer som jag var där för att utveckla hästen mer än min egen ridning.

Har lämnat in lappen som säger att jag sagt upp mina lektioner där. Kändes skönt att ha fått det gjort. Sista lektionen är v.50.
 
Har stolpe ut med ridningen just nu. Först var jag förkyld så missade en gång på ridningen. Sen hann jag rida en gång. Efter det skadade jag knät och missar två gånger på ridskolan, en gång hyra och tömkörningsgrupp och dessutom två inbokade privatlektioner:( Så typiskt har privatlektioner en gång per månad och tömkörning en gång per månad. Får se om jag kan ta igen lite i mellandagarna förhoppningsvis.

Kul att läsa om era lektioner iallafall och roligt att du skriver i tråden igen @Cam ! Imorgon ingen ridning på grund av knät men veckan efter det är jag förhoppningsvis tillbaka i sadeln igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
51 633
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 331
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 026
Senast: BornAgain
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 344
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp