Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha sant! Tänker att det är lika bra att fråga liksom, men jag tycker ju själv det är roligt att läsa om allt alla i tråden gör :D
Vare sig det är lektion, uteritt, tävling på ridskolan, ridläger... you name it!
Det enda jag inte skriver om här är om jag varit och ridit häst hos någon privat, men allt som rör ridskolan anser jag vara "fair game" så att säga. 😅
 
Jösses vad alla är aktiva. Hinner inte riktigt med även om jag läser allt. Min ridning får vänta ett tag till i år eftersom jag snart har flytt och dessutom jättestressigt på jobbet.

Tänkte bara flicka in att jag tycker också allt som rör ridskolan är ok att dela med sig av i tråden. Själv skriver jag ju om mina tömkörningslektioner och tömkörningsgrupp, privatlektioner och när jag hyr häst på ridskolan utöver min ridskolegrupp. Jag tänker att om någon inte är så intresserad av tömkörningen kan man ju hoppa över de inläggen . Tycker det är kul att dela med mig av allt och att en ridskola har något mer än ridning att erbjuda tycker jag är kul!
 
Tjoho! årets första lektion. Den gick... sådär.

Jag skulle ha skimmeln som är en riktigt gentleman. Han var extremt jätteirriterad i boxen, förmodligen pga något pälsrelaterat. Vet inte om han fäller eller om han sätter päls.

Regnade och var halt som sjutton att ta sig ner till ridhuset (stallet ligger på en kulle) och alla hästar ville in nununu. Så det blev en hel del steppande utanför innan vi fick komma in. Min häst såg riktigt sur ut. :D Tokblåste också så jag faktiskt gled bakåt i byvindarna så inte jättekonstigt att hästarna var osugna på att vara ute. Tror inte ens den hårigaste fluffigaste nordsvensk hade sagt nej till att få komma in.

Pga vädret och att vi hade ett gäng yngre hästar och hästar som inte gått så många lektioner blev det en liten spännande lektion. Vi "normala" fick rida fram i skritt innanför spåret och så fick tre av hästarna värma upp i galopp för de var lite som popcorn i hästform och behövde blåsa av sig lite.
Jag försökte få min att lyssna på förhållningar. Han var nog pigg som attan han med men han gör ju inget mer än att han blir lite på, stark och lyssnar lite mindre på förhållningar. Hjälpte inte att de andra tokgalopperade på fyrkanten heller, han ville ju också gallopera. Fick inte honom att fokusera ordentligt på mig förrän vi alla gick ut på fyrkanten och jag kunde göra de där duttiga travstegen vi jobbat med ett tag nu.
Han gick ganska fint så länge han fick tuffa på men blev stark och lite att han skjöt ut nosen vid förhållningar när vi började trava. Han ville verkligen jättegärna bara springa :D

Ridläraren fattade väl att hästarna var lite pigga så vi fick trava på i något mellanting av mellan och ökad trav, och övningen blev att få hästarna att slappna av lite och att kunna checka av med förhållningar och kunna gå ner i kort trav lite då och då för att checka av och balansera. Minst 4 gånger per fyrkant och så skulle vi självständigt rida lite bågar och volter. Min häst var pigg och på och framåt, fick verkligen rida mycket med magmusklerna och försökte få honom att komma ner litegrann med nosen i lod, för jag märkte att där slappnade han av lite mer med kroppen och framförallt i halsen och munnen och blev inte så vansinnigt stark utan tog ett trevligare stöd. Fick kämpa rejält för att få till det dock eftersom han blev lite stark så fort jag försökte gå ner i vanlig trav. Vi red en del serpentiner där vi självständigt fick öka och minska i traven, blev dock svårt för mig för det tog lite för lång tid att få till en lite kortare trav i själva bågarna i serpentinerna. Eftersom vi kom in i dem lite för fort och för långa 50% av gångerna blev det att han föll inåt eftersom det blev obalanserat. När vi lyckades komma in balanserat kändes det dock jättefint.

I galoppen skulle vi bara rulla på på volterna, öka och minska litegrann och fokusera på att svänga hela tiden. Det blir ju ofta så (tycker jag, och uppenbarligen ridläraren också) att man sitter där och underanvänder svängande hjälper så länge man är vid staketet/sargen, sen när man kommer in på öppna delen av volten kommer man på att shit nu måste vi svänga och så svänger man sig igenom det öppna. Blir ju dels fula volter, dels svårt för hästarna att balansera sig.
Min häst var mycket nöjd över att äntligen få rulla i galopp, så han gick mer eller mindre för sig själv där. Jag fick honom att gå fint i form några enstaka varv och tyckte verkligen att han fick en mycket finare och mer harmonisk balans när jag styrde hela tiden. Jag och en annan tjej fick rida som "karusellhästar" åt de unghästar och nya hästarna. Så vi red på samma volt. Går ut på att man har två snälla och stadiga hästar som i princip bara kan galoppera på runt där oavsett hur mycket de andra hästarna hoppar, skuttar, springer eller har sig. Min häst brydde sig absolut ingenting om unghästen som sprang upp i hans rumpa eller den superpigga nya som gjorde några bocksprång. Det var lite roligt att sitta där och känna att man var den trygga punkten :rofl: Jag som bara för två år sedan ungefär tyckte att galopp var läskigt och blev nervös över allt möjligt när det skulle bli galopp. Skön känsla, och vilken underbar klippa till häst!

Vi ska börja jobba denna terminen med att länga hästarna när vi travar av dem, så vi påbörjade lite sånt när vi travade och skrittade av. Tyckte inte riktigt det gick så bra men på slutet fick jag massor beröm från ridläraren så det blev nog rätt till slut ändå.

Så, det gick lite sådär men under de omständigheterna som var - ändå bra. Jag var trött och spänd efter att ha kört i världens oväder på den urkassa vägen. Häst var nog också lite spänd pga väder och päls, samt pigg som attan. Vi gjorde ändå båda vårt bästa och lyckades bra med uppgifterna. När det är lite grejer runtomkring får man acceptera att det blir halv pannkaka. Det är skönt att vara lite snäll mot sig själv.
Hade jag fått göra om ridlektionen hade jag nog jobbat lite mer på förhållande hjälper och kanske ridit mer lösgörande i början.
 
Tjoho! årets första lektion. Den gick... sådär.

Jag skulle ha skimmeln som är en riktigt gentleman. Han var extremt jätteirriterad i boxen, förmodligen pga något pälsrelaterat. Vet inte om han fäller eller om han sätter päls.

Regnade och var halt som sjutton att ta sig ner till ridhuset (stallet ligger på en kulle) och alla hästar ville in nununu. Så det blev en hel del steppande utanför innan vi fick komma in. Min häst såg riktigt sur ut. :D Tokblåste också så jag faktiskt gled bakåt i byvindarna så inte jättekonstigt att hästarna var osugna på att vara ute. Tror inte ens den hårigaste fluffigaste nordsvensk hade sagt nej till att få komma in.

Pga vädret och att vi hade ett gäng yngre hästar och hästar som inte gått så många lektioner blev det en liten spännande lektion. Vi "normala" fick rida fram i skritt innanför spåret och så fick tre av hästarna värma upp i galopp för de var lite som popcorn i hästform och behövde blåsa av sig lite.
Jag försökte få min att lyssna på förhållningar. Han var nog pigg som attan han med men han gör ju inget mer än att han blir lite på, stark och lyssnar lite mindre på förhållningar. Hjälpte inte att de andra tokgalopperade på fyrkanten heller, han ville ju också gallopera. Fick inte honom att fokusera ordentligt på mig förrän vi alla gick ut på fyrkanten och jag kunde göra de där duttiga travstegen vi jobbat med ett tag nu.
Han gick ganska fint så länge han fick tuffa på men blev stark och lite att han skjöt ut nosen vid förhållningar när vi började trava. Han ville verkligen jättegärna bara springa :D

Ridläraren fattade väl att hästarna var lite pigga så vi fick trava på i något mellanting av mellan och ökad trav, och övningen blev att få hästarna att slappna av lite och att kunna checka av med förhållningar och kunna gå ner i kort trav lite då och då för att checka av och balansera. Minst 4 gånger per fyrkant och så skulle vi självständigt rida lite bågar och volter. Min häst var pigg och på och framåt, fick verkligen rida mycket med magmusklerna och försökte få honom att komma ner litegrann med nosen i lod, för jag märkte att där slappnade han av lite mer med kroppen och framförallt i halsen och munnen och blev inte så vansinnigt stark utan tog ett trevligare stöd. Fick kämpa rejält för att få till det dock eftersom han blev lite stark så fort jag försökte gå ner i vanlig trav. Vi red en del serpentiner där vi självständigt fick öka och minska i traven, blev dock svårt för mig för det tog lite för lång tid att få till en lite kortare trav i själva bågarna i serpentinerna. Eftersom vi kom in i dem lite för fort och för långa 50% av gångerna blev det att han föll inåt eftersom det blev obalanserat. När vi lyckades komma in balanserat kändes det dock jättefint.

I galoppen skulle vi bara rulla på på volterna, öka och minska litegrann och fokusera på att svänga hela tiden. Det blir ju ofta så (tycker jag, och uppenbarligen ridläraren också) att man sitter där och underanvänder svängande hjälper så länge man är vid staketet/sargen, sen när man kommer in på öppna delen av volten kommer man på att shit nu måste vi svänga och så svänger man sig igenom det öppna. Blir ju dels fula volter, dels svårt för hästarna att balansera sig.
Min häst var mycket nöjd över att äntligen få rulla i galopp, så han gick mer eller mindre för sig själv där. Jag fick honom att gå fint i form några enstaka varv och tyckte verkligen att han fick en mycket finare och mer harmonisk balans när jag styrde hela tiden. Jag och en annan tjej fick rida som "karusellhästar" åt de unghästar och nya hästarna. Så vi red på samma volt. Går ut på att man har två snälla och stadiga hästar som i princip bara kan galoppera på runt där oavsett hur mycket de andra hästarna hoppar, skuttar, springer eller har sig. Min häst brydde sig absolut ingenting om unghästen som sprang upp i hans rumpa eller den superpigga nya som gjorde några bocksprång. Det var lite roligt att sitta där och känna att man var den trygga punkten :rofl: Jag som bara för två år sedan ungefär tyckte att galopp var läskigt och blev nervös över allt möjligt när det skulle bli galopp. Skön känsla, och vilken underbar klippa till häst!

Vi ska börja jobba denna terminen med att länga hästarna när vi travar av dem, så vi påbörjade lite sånt när vi travade och skrittade av. Tyckte inte riktigt det gick så bra men på slutet fick jag massor beröm från ridläraren så det blev nog rätt till slut ändå.

Så, det gick lite sådär men under de omständigheterna som var - ändå bra. Jag var trött och spänd efter att ha kört i världens oväder på den urkassa vägen. Häst var nog också lite spänd pga väder och päls, samt pigg som attan. Vi gjorde ändå båda vårt bästa och lyckades bra med uppgifterna. När det är lite grejer runtomkring får man acceptera att det blir halv pannkaka. Det är skönt att vara lite snäll mot sig själv.
Hade jag fått göra om ridlektionen hade jag nog jobbat lite mer på förhållande hjälper och kanske ridit mer lösgörande i början.

Hahaha popcorn i hästform känns igen! Skönt att du fick ha en klippa så du slapp sitta på ett popcorn och bli spänd, och fick ha det lite trevligt istället :) Det är nog inte lätt att få till första lektionen för terminen perfekt, och speciellt under förutsättningarna ni hade. Kul att fler är igång!
 
Tjoho! årets första lektion. Den gick... sådär.

Jag skulle ha skimmeln som är en riktigt gentleman. Han var extremt jätteirriterad i boxen, förmodligen pga något pälsrelaterat. Vet inte om han fäller eller om han sätter päls.

Regnade och var halt som sjutton att ta sig ner till ridhuset (stallet ligger på en kulle) och alla hästar ville in nununu. Så det blev en hel del steppande utanför innan vi fick komma in. Min häst såg riktigt sur ut. :D Tokblåste också så jag faktiskt gled bakåt i byvindarna så inte jättekonstigt att hästarna var osugna på att vara ute. Tror inte ens den hårigaste fluffigaste nordsvensk hade sagt nej till att få komma in.

Pga vädret och att vi hade ett gäng yngre hästar och hästar som inte gått så många lektioner blev det en liten spännande lektion. Vi "normala" fick rida fram i skritt innanför spåret och så fick tre av hästarna värma upp i galopp för de var lite som popcorn i hästform och behövde blåsa av sig lite.
Jag försökte få min att lyssna på förhållningar. Han var nog pigg som attan han med men han gör ju inget mer än att han blir lite på, stark och lyssnar lite mindre på förhållningar. Hjälpte inte att de andra tokgalopperade på fyrkanten heller, han ville ju också gallopera. Fick inte honom att fokusera ordentligt på mig förrän vi alla gick ut på fyrkanten och jag kunde göra de där duttiga travstegen vi jobbat med ett tag nu.
Han gick ganska fint så länge han fick tuffa på men blev stark och lite att han skjöt ut nosen vid förhållningar när vi började trava. Han ville verkligen jättegärna bara springa :D

Ridläraren fattade väl att hästarna var lite pigga så vi fick trava på i något mellanting av mellan och ökad trav, och övningen blev att få hästarna att slappna av lite och att kunna checka av med förhållningar och kunna gå ner i kort trav lite då och då för att checka av och balansera. Minst 4 gånger per fyrkant och så skulle vi självständigt rida lite bågar och volter. Min häst var pigg och på och framåt, fick verkligen rida mycket med magmusklerna och försökte få honom att komma ner litegrann med nosen i lod, för jag märkte att där slappnade han av lite mer med kroppen och framförallt i halsen och munnen och blev inte så vansinnigt stark utan tog ett trevligare stöd. Fick kämpa rejält för att få till det dock eftersom han blev lite stark så fort jag försökte gå ner i vanlig trav. Vi red en del serpentiner där vi självständigt fick öka och minska i traven, blev dock svårt för mig för det tog lite för lång tid att få till en lite kortare trav i själva bågarna i serpentinerna. Eftersom vi kom in i dem lite för fort och för långa 50% av gångerna blev det att han föll inåt eftersom det blev obalanserat. När vi lyckades komma in balanserat kändes det dock jättefint.

I galoppen skulle vi bara rulla på på volterna, öka och minska litegrann och fokusera på att svänga hela tiden. Det blir ju ofta så (tycker jag, och uppenbarligen ridläraren också) att man sitter där och underanvänder svängande hjälper så länge man är vid staketet/sargen, sen när man kommer in på öppna delen av volten kommer man på att shit nu måste vi svänga och så svänger man sig igenom det öppna. Blir ju dels fula volter, dels svårt för hästarna att balansera sig.
Min häst var mycket nöjd över att äntligen få rulla i galopp, så han gick mer eller mindre för sig själv där. Jag fick honom att gå fint i form några enstaka varv och tyckte verkligen att han fick en mycket finare och mer harmonisk balans när jag styrde hela tiden. Jag och en annan tjej fick rida som "karusellhästar" åt de unghästar och nya hästarna. Så vi red på samma volt. Går ut på att man har två snälla och stadiga hästar som i princip bara kan galoppera på runt där oavsett hur mycket de andra hästarna hoppar, skuttar, springer eller har sig. Min häst brydde sig absolut ingenting om unghästen som sprang upp i hans rumpa eller den superpigga nya som gjorde några bocksprång. Det var lite roligt att sitta där och känna att man var den trygga punkten :rofl: Jag som bara för två år sedan ungefär tyckte att galopp var läskigt och blev nervös över allt möjligt när det skulle bli galopp. Skön känsla, och vilken underbar klippa till häst!

Vi ska börja jobba denna terminen med att länga hästarna när vi travar av dem, så vi påbörjade lite sånt när vi travade och skrittade av. Tyckte inte riktigt det gick så bra men på slutet fick jag massor beröm från ridläraren så det blev nog rätt till slut ändå.

Så, det gick lite sådär men under de omständigheterna som var - ändå bra. Jag var trött och spänd efter att ha kört i världens oväder på den urkassa vägen. Häst var nog också lite spänd pga väder och päls, samt pigg som attan. Vi gjorde ändå båda vårt bästa och lyckades bra med uppgifterna. När det är lite grejer runtomkring får man acceptera att det blir halv pannkaka. Det är skönt att vara lite snäll mot sig själv.
Hade jag fått göra om ridlektionen hade jag nog jobbat lite mer på förhållande hjälper och kanske ridit mer lösgörande i början.

Åh, tycker det låter som en rätt bra och härlig lektion ändå! 😃
Men är ju ett fan av bus 😅

Lite avis på att rulla i galopp, vi brukar inte ha jättemycket galopparbete då vi ofta gör det en och en.
Och ska sägas, rider ofta hästar som inte är så starka i galoppen - och jag är inte riktigt (alls) stark nog heller.
(Mer bålträning till mig :angel: )
Tror det kan variera en del mellan ridlärarna också hur upplägget ser ut.
 
Igår började terminen för den ena gruppen jag rider i. Vi red hyfsat enkla övningar med mest mål att sätta igång ryttarna och lösgöra hästarna. Jag hade vad jag väl får kalla "det äldre fuxstoet" eftersom jag ibland också rider ett yngre fuxsto. Jag red henne senast i slutet av förra vårterminen, samt på en kurs i somras och vi kom rätt bra överens till slut. Jag har haft henne som ett av mina alternativ när jag önskat hästar till extralektionerna förra veckan, så jag var nöjd med tilldelningen.

Vi värmde upp först med lite tempoväxlingar runt fyrkanten, övning på att verkligen rida ända ut i hörnen (skamkoner utställda i hörnen) i alla gångarter samt göra halt och se till att hästen sätter igång med energi. Lite trav och galopp på stora mittvolten. Sedan var det en liten "bana" med övningar, skritt i alla hörn, sen trav, två volter längs med läktarlångsidan, en volt på A-kortsidan, sedan ut i skänkelvikning en bit av andra långsidan, framåt i trav andra halvan och sedan om igen i båda varven. Avslut med att trava av dem på C-volten med en längre avspänd form.

Min häst är ganska rak generellt så det var en liten kamp att få henne att ta innerskänkeln samt att flytta sig i skänkelvikningen. Hon gjorde den första skänkelvikningen nästan perfekt, som att hon inte insåg vad vi höll på med. Sen hade hon fattat att nej det här är ju jobbigt, och ville inte vara med. Så det blev en liten kamp att få henne att flytta och inte så mycket tänka på resten av formen. Jag red utan stigbyglar andra halvan av lektionen, och det kändes efter. Rida lätt utan stigbyglar är ju ett sätt att plåga sig själv alltså. Trodde ändå att det skulle kännas mer idag, kanske kommer träningsvärk imorgon 😁
 
Åh, tycker det låter som en rätt bra och härlig lektion ändå! 😃
Men är ju ett fan av bus 😅

Lite avis på att rulla i galopp, vi brukar inte ha jättemycket galopparbete då vi ofta gör det en och en.
Och ska sägas, rider ofta hästar som inte är så starka i galoppen - och jag är inte riktigt (alls) stark nog heller.
(Mer bålträning till mig :angel: )
Tror det kan variera en del mellan ridlärarna också hur upplägget ser ut.
Hur kommer det sig att ni inte galopperar i grupp? :)
 
Lite avis på att rulla i galopp, vi brukar inte ha jättemycket galopparbete då vi ofta gör det en och en.
Och ska sägas, rider ofta hästar som inte är så starka i galoppen - och jag är inte riktigt (alls) stark nog heller.
(Mer bålträning till mig :angel: )
Tror det kan variera en del mellan ridlärarna också hur upplägget ser ut.

Vi rider inte heller så mycket galopp i grupp, ibland två och två och tre och tre men nästan aldrig samtidigt på fyrkantsspåret. Islandshästar och galopp är inte alltid det enklaste. :) Men vi har faktiskt börjat rida lite ridvägar i galopp som snett igenom, trava kortsidan och snett igenom i galopp igen. Lite kul utmaning med att rakrikta hästen när man inte har staket på någon sida.
 
Vi rider inte heller så mycket galopp i grupp, ibland två och två och tre och tre men nästan aldrig samtidigt på fyrkantsspåret. Islandshästar och galopp är inte alltid det enklaste. :) Men vi har faktiskt börjat rida lite ridvägar i galopp som snett igenom, trava kortsidan och snett igenom i galopp igen. Lite kul utmaning med att rakrikta hästen när man inte har staket på någon sida.

Har ni enbart islandshästar? Vet att det finns en sån ridskola här i närheten också men tyvärr känner jag ingen som rider där, så man har ingen inblick i vad som är annorlunda.
 
Har ni enbart islandshästar? Vet att det finns en sån ridskola här i närheten också men tyvärr känner jag ingen som rider där, så man har ingen inblick i vad som är annorlunda.

Ja det är en ren islandshästridskola. Tror inte vi gör så mycket annorlunda faktiskt utöver att vi rider på ovalbana och har lektioner där ibland istället för i paddock. Annars är det lika mycket dressyr som när jag red stor häst om inte mer för man hoppar inte lika mycket med islandshästar, det är inte deras bästa gren. Sen är de som har ridskolan rätt mångsidiga så vi har WE som de själva tränar ibland och så har de tömkörningsgrupp som jag är med i och så tar jag privatlektioner i det. Jag har också tänkt att ta en körlektion under våren för att jag tycker det skulle vara kul att prova på en gång.
 
Hur kommer det sig att ni inte galopperar i grupp? :)
Vi har en del galopp, men ofta blir det en och en på volten närmast ridläraren, medan de andra arbetar i skritt och trav på den andra volterna. Beror lite på hur många vi är, hur upplägget blir. Och såklart på vilken häst man har osv. Min favorit är när vi skrittar upp längs medellinjen och sedan gåt i antingen vänster eller höger varv och galopperar ned längs långsidan - och jobba i den övningen ett tag. Men ofta blir det inte riktigt att rulla länge i galopp.

Sen har jag ju själv varit ganska dålig på galoppjobb (både fattningar och hålla igång den 😅) efter min paus på 10-12 år haha, först nu som det börjar ge med sig mer.

@Islandshästryttare Övningen med snett igenom i galopp låter rolig, kanske ska lägga fram det som förslag :D
Hur många är ni i er grupp?
 
Vi är sex stycken i grupperna. Liten ridskola med 2-3 grupper per kväll. Perfekt nu i coronatider faktiskt. och väldigt mysigt över lag tycker jag. De har ridskola måndagar till torsdagar. Ja övningen är givande.
Åh vad nice! Kan tänka mig att den funkar bra på 6 pers :) Vi är ibland 5, ibland 8, och vid 8tror jag den skulle urarta i kaos.
Inte så bra vägar på alla alltid :angel:
 
Åh vad nice! Kan tänka mig att den funkar bra på 6 pers :) Vi är ibland 5, ibland 8, och vid 8tror jag den skulle urarta i kaos.
Inte så bra vägar på alla alltid :angel:
Om man bortser från coronarestriktionerna på max 8 i grupp, är vi i normala fall 11 st men får vara max 12, och vi har alltid galopp samtidigt. Det går förvånansvärt bra! Man får visa hänsyn helt enkelt, och rida innanför/i mitten om man saktar av.
 
Vi är 11-13 och galopperar ganska mycket. 🙈 När vi inte har popcornhästar, nya hästar eller yngre hästar med kan vi rida självständigt i galopp i båda riktningar. :D
Handlar väl mycket om hur vana hästarna är, hur vana ryttarna är, och hur drillade ryttarna är i ridhusreglerna. Upplever väldigt sällan krockar osv när vi rider självständigt i galopp i både höger och vänster varv. Kräver att man är väldigt uppmärksam dock.
Självklart även ridhusets storlek, vårt ridhus är 40x60 och vi har C-ponnyer upp till små hästar med på våra lektioner.
 
Vi är 11-13 och galopperar ganska mycket. 🙈 När vi inte har popcornhästar, nya hästar eller yngre hästar med kan vi rida självständigt i galopp i båda riktningar. :D
Handlar väl mycket om hur vana hästarna är, hur vana ryttarna är, och hur drillade ryttarna är i ridhusreglerna. Upplever väldigt sällan krockar osv när vi rider självständigt i galopp i både höger och vänster varv. Kräver att man är väldigt uppmärksam dock.
Självklart även ridhusets storlek, vårt ridhus är 40x60 och vi har C-ponnyer upp till små hästar med på våra lektioner.

Jag tror definitivt vi skulle behöva ett par lektioner att bara drillas 😅
Blir lite för lätt kaos, och jag tycker man kan tappa så himla mycket fokus och flow i ridningen då.. Vi har 20 x 60 och egentligen borde det ju inte vara några problem alls på 7-9 liksom.
 
Jag tror definitivt vi skulle behöva ett par lektioner att bara drillas 😅
Blir lite för lätt kaos, och jag tycker man kan tappa så himla mycket fokus och flow i ridningen då.. Vi har 20 x 60 och egentligen borde det ju inte vara några problem alls på 7-9 liksom.
Ridhuset där jag rider är 20x40 och vi är 7 eller 8 st under en lektion och alla galopperar samtidigt. Det gäller att ha koll på varandra.
Även nybörjarna galopperar samtidigt, dock inte de allra grönaste, de som ska lära sig galoppera kör en och en på led.
 
Jag tror definitivt vi skulle behöva ett par lektioner att bara drillas 😅
Blir lite för lätt kaos, och jag tycker man kan tappa så himla mycket fokus och flow i ridningen då.. Vi har 20 x 60 och egentligen borde det ju inte vara några problem alls på 7-9 liksom.
Ska ju inte sticka under stolen med att vi ju så klart började självständigt i skritt, sedan trav och sist lades galoppen in. Samt att det var halvrörigt i början i skritten och traven. Så vi övade ju så klart på det innan vi alla galopperade i höger och vänster varv. :D
 
Skulle haft första lektionen efter uppehållet idag men det är inget bra väder så skrev att jag inte kommer. Det har snöat en hel del här och jag har 4 mil till ridskolan (tar 40-45 min att köra i normalt väglag) så känns bättre att stanna hemma än att chansa och sitta fast på vägen
 
Skulle haft första lektionen efter uppehållet idag men det är inget bra väder så skrev att jag inte kommer. Det har snöat en hel del här och jag har 4 mil till ridskolan (tar 40-45 min att köra i normalt väglag) så känns bättre att stanna hemma än att chansa och sitta fast på vägen

Låter som ett klokt val inte kul att sitta fast någonstans eventuellt. Kan du rida igen på din ridskola? Själv har jag av bokat min första lektion på måndag hos oss kan man rida igen om man avbokar senast klockan 10 riddagen. Helst ska man rida igen inom fyra veckor men d brukar vara ganska generösa med det om det går längre tid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
459
· Visningar
52 207
Senast: EKMK
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 336
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 045
Senast: BornAgain
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 360
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp