Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppning på stora banan med bruna valacken. Han va taggad och pigg så fick fokusera mycket på att hålla upp huvudet och rida ihop honom.
Fram ridningen gick ändå helt okej, han kändes lite stel i sidorna, så försökte få honom att forma sig, men kände inte att jag fick något direkt svar när jag försökte i början blev lite lättare när han blev mer uppvärmd.

Vi hade självständing framridning i trav och sen samlades vi på en stor volt och körde uppvärmningsgalopp där vi skulle rida lättridning i galoppen, det var spännande. Tog något steg innan jag hittade takten och lyckades få till det, var inte det lättaste och hästarna verkade gilla det och galopperade på i bra tempo. De frustade väldigt nöjt.

Vi körde lite uppvärmning över en längre bomserie med fokus på att hitta takten så hästarna inte skulle slå i bommarna, gick väldigt bra för mig, sedan red vi på en volt och hoppade fram på en låg studs, valacken blev lite pigg så red ihop honom lite, sen säger ridläraren att jag ska släppa iväg honom lite då jag red ihop honom lite väl bra, så gjorde det.

Red likadant sen när vi började hoppa en kortare bana, då taggade han järnet, det skulle eg va 6 galoppsprång mellan 2 hinder, han körde 5 och ett längdhopp. Så hade fullt schjå med att få tillbaka honom och få honom någorlunda lugn.
Han taggade en hel del, så fokus blev mycket på att få honom att försöka lugna ner sig, samt hålla upp huvudet och rida.
Det blev lite jobbigt när vi hoppade en lite längre bana men den va ändå kort.
Då han var så taggad kände jag att jag inte ville hoppa högre, bättre safea å köra på en trygg höjd, även om han hoppar bättre på högre hinder.

Vi hade i alla fall väldigt roligt, ridläraren är sjukt nyfiken sen jag berättade att jag skulle på "dejt" förra helgen, å nu när ja nämnde att det skulle bli "dejt" i helgen plus att jag köpt hem kondomer, hela gruppen hade väldigt roligt åt det samtidigt som de var glada/nyfikna eller hur man ska beskriva det. Tycker det är kul att vi ändå kan ha kul. :)
 
Blev sen till ridskolan i onsdags (hästarna hemma skulle INTE in) så jag kom typ 5 min före lektionen började. Kollade vilken häst jag skulle ha och kastade på stackaren grejerna. Fick J, tinkern som är rätt seg och jag hann inte få på mig sporrar men tänkte att det får gå ändå.
Vår ordinarie ridlärare var iväg och tittade på ny lektionshäst så hade samma ridlärare som på markarbeteslektionen.

Vi började med att skritta fram ganska kort stund sen skulle vi rida skänkelvikning in mot mitten, rakt fram och sen skänkelvikning ut till spåret igen. Så gjorde vi på båda långsidorna i skritt först sen gick vi över till trav och gjorde samma sak.
Det gick sådär för mig. Jag är så dålig på skänkelvikning.

Vi gick sen in på volterna vid A o C och fick fatta galopp från skritt. Gjorde några övergångar på volterna.
Sen fick vi galoppera på fyrkanten och sen la hon in att vi skulle rida svag förvänd galopp (mjuk båge på långsidan in till kvartslinjen)
Det tyckte J var jobbigt så han bröt av rätt ofta och jag orkade inte hålla igång han. Han kräver mycket ben och driv.
Men när vi orkade samarbeta så gick det helt okej.

Sen travade vi av dom med lite övergångar till skritt.

Det är väldigt annorlunda lektioner med denna ridläraren. Mycket ”hårdare” pass och svårare övningar. I vanliga fall så har vi minst en skrittpaus men det har vi inte för denna ridläraren. Och med ordinarie så är det mera ”finlir” så vi rider korrekt.
 
Har inte skrivit så mycket här men kämpar på med ridningen. Hyrde häst igår då jag var ledig och red ett pass i paddocken. Han var lite svår att få mjuk i höger sida, det är hans svåra sida, så jag fick plocka fram en övning jag har gjort en del på privatlektioner. Jag rider på volt och gör halt på volten med ställningen bibehållen. Sen ska de starta och varakvar i ställningen och ta högerbogen först när man börjar skritta. Det var han inte riktigt med på, han försökte trycka sig utåt, backa och göra allt möjligt för att slippa jobba med den bogen. Så jag fick jobba lite och lirka lite och rama in honom ordentligt så han inte kunde trycka ut bakåt eller trycka sig utåt. Sen när han gjorde rätt så gjorde jag omedelbart en liten eftergift utan att tappa ställningen och klapp på halsen. Så det fick jag jobba med en stund och gick sen över i andra varvet och gjorde samma övning. Efter det blev det mycket bättre trav och tölt i båda varven. Avslutade med att göra lite övergångar mellan galopp och tölt. Jag är bra på att göra övergångar mellan trav och tölt ganska ofta men inte så ofta mellan tölt och galopp. Man får himla fin tölt efter galoppen så det är en bra och kul övning att göra. Han bar upp sig fint, höjde överlinjen och var riktigt avslappnad mot slutet så jag blev riktigt nöjd! :)
 
Markarbete på ridlektionen idag, fick rida bruna valacken igen. Var självständig framridning efter att vi hade skrittat fram i skogen. Jobbade mycket med böjningar och flytta undan skänkeln för att få honom någorlunda formbar.

I galoppen skulle vi variera sitsen så provade samma grej vi gjorde i torsdags med lättridning i galoppen, gick mycket lättare än jag trodde att komma in i det.

Vi började med ruter ess och jag gav mig tusan på att försöka sitta ner i sadeln även om jag hade mina hoppläder, det gick si så där men jag satt, vet dock inte om jag kan ha råkat hamna i stolsits mellan varven, men försökte i alla fall.
Själva övningen bestod av travbommar på en stor volt på ena sidan av volten, sen galopp andra halvan av volten, senare las det till en studs på galopp delen av volten. Först var lättridning över bommarna och lättsits i galoppen, när vi sen hoppade studsen var det lätt sits över travbommarna och nedsittning i galoppen.

Jag kämpar fortfarande med att få till den lätta sitsen i traven, var några tillfällen när jag inte fick till det och då tappade jag ytterskänkeln så han flöt ut och sprang vid sidan av bommarna, men nästa varv gick det bättre, så tog revansch redan varvet efter. Likadant var det i hoppningen över studsen, var någon gång han flöt ut lite väl mycket på volten, medan andra gånger gick det jättebra.

Ridläraren sa i slutet att jag har bra och följsam sits och att det är lite synd att jag inte kan få till det varv på varv, men att det är bra att jag tar revansch när det gått dåligt, sen att den hästen är som han är. Så tar vi och ser va som händer nästa vecka. :)
 
Äntligen en bra lektion i går :) Har haft det lite motigt senaste lektionerna ju men nu fick jag like revanch!

Fick drömvalacken dessutom :love: Länge sedan sist. Han fick mycket pussar och kramar. Var lite drama innan lektionen då en tjej blev hoppad på. Hästen blev rädd för något, hoppade åt sidan, och rätt ner på hennes fot. Hon valde att rida i alla fall, men ont måste det gjort.

Vi skrittade ut och fick en riktigt härlig solnedgång som sällskap. Drömvalacken var riktigt trött och sömnig, fick försöka väcka upp honom lite. Vi fick rida som 3a i ledet med en hispig unghäst bakom, men den kunde vispa runt och trippa hur mycket den ville. Drömvalacken lunkade på som om den inte fanns. Skönt för ryttaren kan jag tänka mig då de kunde gå riktigt nära så unghästen kunde samla mod.

Väl inne i paddocken försökte jag väcka min sömniga drömvalack lite men oj vad det satt långt inne. Tänkte att jag måste ju få igång det här ekipaget innan vi ska börja greja övningar annars blir det dumt. Gjorde några övergångar till trav och peppade på honom lite. Fick någon form av marginell skillnad på det hela innan vi började med övningen.

Vi varvade övningen utan övning där vi bara går runt fyrkanten och att lägga in en liten enkel övning som visade sig vara rätt svår ändå. Vi skulle trava och slutet av långsidan göra en 15 meters volt. Däremellan skulle vi göra en lång, jämn, rak skänkelvikning där rumpan skulle vara något steg in från fyrkantsspåret.
Drömvalacken är ju lite slingrig, lång, med stora rörelser och svår att plocka ihop och rama in. Så vi hade det lite kämpigt där i början med just skänkelvikningen, men sen började vi hitta rätt :up:. Ridläraren la då till att vi som börjat hitta rätt där i skänkelvikningen kunde testa att bara mjukna i yttertygeln för att komma in och runt på volten. Jag och drömvalacken lyckades faktiskt ett par gånger med det på ett så himla trevligt och harmoniskt sätt :) Det är så himla häftigt när allt flyter och stämmer och man kan ändra något så litet och få så stora resultat!
Här någonstans började jag få framåtbjudning också, gav massa beröm när jag kände att han sög sig framåt och började plocka in bakbenen under. Han har rätt tydliga bakben så man känner tydligt när de hamnar under ordentligt.

Det gick även bra i traven när vi bara red runt fyrkanten i vår o-övning. Jag kände att jag kunde hitta på lite olika grejer som gjorde att vi kunde hålla en trevlig trav där vi bara rullade på runt spåret utan att drömvalacken föll ihop eller tappade fart eller blev spänd. Jag fick låten Everywhere med Fleetwood Mac på huvudet här och jag tror nog att det hjälpte mig att verkligen hålla takten i ridningen:D. Jäklar vad bra det blev när jag bara lyssnade på låten jag hade i huvudet och försökte rida med den känslan och takten. Kände hur hästen varv för varv krympte där bak och blev större där fram. Fick beröm där från ridläraren för att jag verkligen fick fram rörligheten och stora fina rörelser i bogen, med starka pådrivande påskjutande bakben.

Galoppövningen blev hur kul som helst när jag hade den där fina känslan i ridningen. Vi gjorde även där en enkel övning där vi gjorde 15 meters volter i början och slutet av långsidorna. I övrigt var utmaningen att hålla ihop och igång galoppen och få den där "vi kan rulla på i den här galoppen i flera timmar"-känslan.
Drömvalacken behöver rätt mycket underhållsarbete i galoppen för att hålla ihop och behålla frambjudningen. Men vi kröp långsamt närmre och närmre den känslan. Skönast var att jag lätt kunde ändra på galoppen och därmed även kunde få till väldigt fina 15 meters volter emellanåt. Ridläraren tipsade mig om att försöka räta på mig lite mer och försöka sitta mer stilla. Det var verkligen nyckeln till att få fram det där sista ur drömvalacken. Jag hade nog inte märkt riktigt att jag vek mig lite inåt och gungade en aning i galoppen :o
Men efter att jag slutat sitta som en kratta fick jag verkligen känslan av att vi kunde rulla i oändlighet, jag kunde ändra på galoppen och formen, och behövde mest sitta still, ge någon uppmuntrande skänkel då och då, och ge extremt små signaler för att komma in på volter osv. :up:

Jag är extremt nöjd med lektionen. Vilket jag iofs är varenda gång jag får rida och umgås med den här underbara hästen :love: Men jag tror jag hittade ytterligare några knappar på honom, och mig själv. Framförallt behövde jag en liten boost i rätt riktning i ridningen. Nu känns det inte längre som att jag inte kan rida öht :p
 
Markarbete med skimmelvalacken. Han var framåt och alert behövde inte alls driva lika mycket som vanligt, vilket kändes skönt. Däremot var han stel i högerbogen och ville inte forma sig runt den.

Fick honom att arbeta lite åt formhållet några steg i traven i höger varv, i vänstervarv gick det inte ens.
Fick även till några fina flyttningar, har var stelare när han skulle flytta åt vänster, höger gick hur fint som helst..
Vi travade över lite bommar på böjd linje och det var riktigt svårt att få honom att forma sig.

Vi hoppade fram på låga kryss och det var ett tag sedan jag red honom s hade glömt av mig lite hur man red honom så gick ett längdhopp där han hoppade av långt innan hindret.

Sen red vi en övning där det skulle vara 4 galoppsprång mellan, när jag fått 3 och inser att det är lite plats var för ett till och är inställd på att han kommer hoppa av, men han tar ett språng till och reder ut det.
Nästa gång så samlade jag ihop galoppen och vi fick till det mycket bättre.

Det var mycket fokus på att jobba galoppen och det gick riktigt bra, skimmeln kan man slappna av lite med och bara fokusera på att få till det bra, till skillnad från den bruna valacken där man inte kan slappna av på samma sätt med risk att han tar sig lite friheter med diverse cirkuskonster. :p
 
Red Herr Långben, M, på första lektionen i tisdags, så kul!
Ska starta honom igen i LB:1 den 15e, så hoppades på fler chanser att hitta knappar på honom.

Det gick riktigt bra! Lite saker föll på plats. Lyckades äntligen få rätt tygellängd, redan från start. Tycker det är extremt svårt på honom, han bjuder in till att ha alldeles för långa tyglar. Det blir glappigt, och så fort han går mer i form blir tygeln för lång - och när man försöker korta upp blir han störd och drar ut tygeln igen.
Så han ger sken av att man knappt får ta i honom, när det han egentligen går bäst på faktiskt är mycket stöd, särskilt på yttertygeln. (Där det fortfarande behöver mer än jag tror.)

Hade med andra ord minst en dm kortare tyglar än jag brukar så fort vi kortade upp dem, men kändes mycket bättre och mer harmoniskt på en gång. Skönt att ha det svart på vitt eller vad man ska säga :) Det är fortfarande lite "tjafsigt", men mycket mindre än innan. Måste fortfarande hitta knappar på rakt spår och tillräckligt med ytterhjäler på alla böjda.

Det var inga jättespecifika övningar på lektionen, vi fortsätter rida en hel del skänkelvikningar vilket jag tycker är väldigt bra, har så svårt med dem :angel: Går ganska bra med tvärningen på M, men måste hitta det i kombination med mjukhet och form... Kämpar på.

I galoppen gick det bra, här märks det dock allra mest att jag måste ha mer stöd i ytter, då mjuknar han och lyssnar mer.
Petade till med spöt i en galoppvolt där han inte alls lyssnade på min innerskänkel.. Och se då blev det åka av 😅 MAKEN till förolämpad häst! Efter vårt lilla hopp upp i ridhustaket la jag ifrån mig spöt, och så fort vi lugnat ned oss gick det bättre.. Även med innerksänkeln. Ska rida honom på söndag morgon igen, är superpepp! Känns som att vi verkligen börjar komma någon vart.

---

Lektionen efter vart det Frieserkorsningen, och det gick sååå braaaa 😍
Många korta galopper, och vårt svåraste moment är just att jag ska slappna av i galoppen och släppa ned benen (inte spänna ihop höfterna till tusen som jag gärna gör) och kunna stödja honom att både hålla galoppen och dessutom ta ut sprången.

Första övningen red vi på mittvolten och galopperade ned mot A/C åt båda hållen, varierat med trav så att de inte skulle anta galopp. Gick jättebra, fick rätt galopp NÄSTAN hela tiden haha.

Sedan flyttade vi upp skrittvolten till A, där volten även var första bågen på tre serpentiner. Sedan red vi andra bågen i trav och tredje i galopp. De som ville fick sedan ta båda bågarna i galopp med avbrott för byte i mitten. Jag höll mig till sista båden i galopp och fokusera på att få den bra istället.

Hade verkligen ett härligt pass, bogarna var på plats, han var superlyhörd, och förutom fattningarna där jag fortfarande spänner mig för mycket så lyckades jag komma ned i sadeln och släppa ned benen (utan att helt sluta driva for once). Med resultatet att han båda hade bra fattningar och sedan fina, runda språng. Ridläraren var till stor hjälp också och påminde mig om att dra bak axlarna - gjorde väldigt mycket för min sits.

Det vi ska öva på nu är ffa avsaktningarna, de blir gärna något slags härlig symaskins-slängtrav... Not so good. Men det är bra att ha mål :D Jag måste också ta tag i att börja använda gummibanden hemma och stärka upp min över ryggmuskulatur. Måste bekämpa mina framåtrundade axlar, och korta, jättespända bröstmuskler. Även jobba upp min bålstyrka... Använder/spänner gärna höfterna och bröstet istället för att ha en bra styrka i bålen och det blir inte så bra.

Gymkort till hösten är planen också, saknar styrketräningen och tror att det + yoga kan bli riktigt bra för att hjälpa ridningen framåt.
 
Va hoppning idag, men som vanligt var det mer markarbete än hoppning, inte lätt när det är rätt många i gruppen som är hopprädda, lite synd för oss som vill hoppa men men.

Hade skimmelvalacken idag, han var framåt men han var ändå stel och ville inte riktigt gå rakt i ena varvet, det är något med hans högerbog. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men det är precis som om han försöker gå innanför spåret med den om man går i höger varv, sen hade han mycket lättare att fatta vänster galopp. Valde gärna den galoppen om han fattade galopp på rakt spår.

Gick hyffsat på lektionen, var gråtfärdig på framridningen, då vi skulle trava över bommar och stå i lättsits, jag fick inte till det, efter några varv kändes det som någon stod bakom mig och stack in en kniv i min rygg, gjorde så ont. :cry::crazy:
I slutet av lektionen pratade ridläraren med alla, men missade mig jag orkade inte säga något ville bara hem och komma iväg. Kändes inte som lektionen hade gett mig speciellt mycket tyvärr.
 
Va hoppning idag, men som vanligt var det mer markarbete än hoppning, inte lätt när det är rätt många i gruppen som är hopprädda, lite synd för oss som vill hoppa men men.

Hade skimmelvalacken idag, han var framåt men han var ändå stel och ville inte riktigt gå rakt i ena varvet, det är något med hans högerbog. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men det är precis som om han försöker gå innanför spåret med den om man går i höger varv, sen hade han mycket lättare att fatta vänster galopp. Valde gärna den galoppen om han fattade galopp på rakt spår.

Gick hyffsat på lektionen, var gråtfärdig på framridningen, då vi skulle trava över bommar och stå i lättsits, jag fick inte till det, efter några varv kändes det som någon stod bakom mig och stack in en kniv i min rygg, gjorde så ont. :cry::crazy:
I slutet av lektionen pratade ridläraren med alla, men missade mig jag orkade inte säga något ville bara hem och komma iväg. Kändes inte som lektionen hade gett mig speciellt mycket tyvärr.
Har du pratat med instruktören om hur ont du får av vissa övningar? Min intstruktör vet om min smärtproblematik, så avstår jag eller gör om en övning på grund av dagsformen är det aldrig några konstigheter :)
 
Det jag menar är att om det gör så ont, så rid lätt istället och säg att det gör för ont :) Min instruktör anpassar inte övningarna pga min smärta, det är ju svårt för henne att komma ihåg. Men säger jag till så förstår hon ju :)
Det är det jag gör och jag har sagt till att jag försöker lite, vill egentligen lära mig men ibland går det inte.
 
Lektion i går. Ingen drömvalack men en gammal favorit. Ett långt fuxsto som är lite misstänksam i munnen (räcker med att man råkar rycka till i munnen en gång så vägrar hon ta något stöd alls på hela lektionen typ)

Jag hade glömt hur mysig hon är att göra iordning, står och myser och tittar intresserat på en när man grejar. Vill gärna att man pratar och klappar en stund. Lyssnar blixtsnabbt på när man ber henne flytta sig, och serverar hovar för kratsning på löpande band. Härligt sto, så himla mild men ändå uppmärksam :love:

Jag hade helt glömt bort de flesta av hennes knappar. Det jag kom ihåg var att hon var misstänksam mot ryttarens händer och hade svårt att komma till stöd i bettet, och att hon behöver mycket pepp och framåtbjudning men att man inte får det genom att skänkla och peta med spö enbart.

Vi skrittade ut som uppvärmning och hon traskade på, då kom jag på att hon kändes lite stel i sidorna och att det nog också var en grej man behöver jobba med. Hennes sadel kändes underlig också i början, kändes som att mitt bäcken blev tvingat till någon form av vinkel framåt, men jag märkte inte av det så mycket sen, kanske lyckades jag sätta mig bättre till slut.

Vi kom in i paddocken och skulle börja med att variera skritten, göra bågar och skänkelvikningar. Så det blev lite som en självständig framridning men ändå inte. Man fick välja och planera lite efter hästen man satt på. Jag tänkte först jobba lite skänkelvikningar men det blev inte bra alls när fuxstoet inte hade någon bjudning framåt. Så jag ångrade mig och tänkte att vi måste ju framåt innan vi kan börja med annat.
Gjorde små variationer i skritten och krävde långsamt lite mer och mer av henne, hon var noll pepp :p trots att jag peppade allt vad jag hade. Började då jobba med att ta 1-2 travsteg istället för att bara öka skritten, gjorde det kanske 15 gånger per varv så väldigt mycket övergångar.
Det märktes stor skillnad, från att det tog nästan en halv långsida att få till 1-2 travsteg till att det bara gick några skrittsteg innan vi kom in i trav.
Tror hon gått superlite på de lite svårare lektionerna ett tag, fick lite känslan av "Nämen, de andra travar ju inte så då kan inte vi trava för alla travar samtidigt ju!" :rofl:

Sedan skulle vi öva på superduperkort skritt. En paradgren hos den här donnan :D Här lyckades jag faktiskt få henne att acceptera och ta stöd på bettet och bara jag rakriktade och höll om bra nog föll alla kroppsdelar på både henne och mig på plats. Den här ponnyn är m a g i s k, när man kommer dit. Men det är s v å r t. Så jag kände mig jätteglad att vi lyckades. Successivt kunde vi även skritta arbetsskrittmed alla kroppsdelar på rätt plats och vi fick massor beröm av ridläraren.
Målet var att vi skulle känna efter vad som hände i våra kroppar när vi skrittade så där superduperkort. Eftersom vi alla tydligen fick en bra, stadig och korrekt sits då - där vi blev avspända på rätt sätt. Vi skulle försöka ta med oss det i alla gångarter/övningar.

Efter det gjorde vi övningen vi gjorde sist. Skänkelvikningar i trav med en 15 meters volt i början och slutet av långsidan. Svårt! Fuxstoet var stel och hade inte världens bästa bjudning framåt även om det var klart bättre. Vi kämpade på och jag försökte verkligen sitta som hon ville och inte göra något onödigt med händerna men jag tappade bort formen mer och mer och när hon blev lång och inte tog stöd i bettet var det ännu svårare. Tycker ändå vi lyckades halvbra, surt att tappa den fina formen vi hittat i skritten bara.

Den tredje övningen var galopp på tre volter. Vi skulle rida i den där superduperkorta skritten, fokusera på att sitta kvar i den fina sitsen som vi fick, och sen komma fram i kort galopp ungefär ett varv. Sen tillbaka till korta skritten. Det gick ändå ganska bra. Vi fick några avbrott i galoppen och vi var inte ens nära någon jättebra form. Men, hon är svår nog i skritten så jag kände att jag kunde släppa att det inte var perfekt i galoppen. Istället fokuserade jag på att sitta som jag skulle, hålla igång galoppen, och sikta mot att mjuka upp litegrann i sidorna. Tycker jag hittade rätt muskler för att hålla sitsen flera gånger i galoppen, men tappade dem i bland.

Efter galoppen var det en himla fart på det gamla fuxstoet. Hej vad det gick :D Jag tänket på att försöka sitta så som jag gjort i korta skritten och pratade mjukt och försiktigt med bettet, det gillade hon skarpt och föll tillbaka med alla kroppsdelar på rätt ställe och bara tuffade på med spetsade öron. Nu kunde jag verkligen variera traven, sakta av till skritt och komma igång i trav med bara en pytteskänkling :up: hon är så vansinnigt fin och kul att rida när hon lossnar så där, man flyter fram och kan göra lite som man vill och hon är blixtsnabb på att vara till lags.
Synd att det kom när det bara var 10 minuter kvar på lektionen bara!

Är ändå nöjd. Kom ju till ridning på ett bra sätt kändes det som, och det var ju jättelänge sen jag red den här fina ponnyn. :) Hoppas på henne igen, tycker hon är kul att rida, lite klurig definitivt men klurigt är kul.
 
Ridlektion igår, red igen i förtid då ja ska bort på lördag.
Fick skimmelvalacken och det var grymt varmt samt vi skulle va på stora banan. Såg framför mig en seg häst deluxe.

Han va rätt seg men gick ändå fram uppvärmningen va fri, red för samma ridlärare som har hoppträningarna och markarbetslektionerna på torsdagarna. Fick en del aha upplevelser och fick skimmeln att göra hyffsade skänkelvikningar åt höger vilket är hans svåra håll, fick även honom nästan att jobba i form. Gillar att rida för den ridläraren då hon ser lite andra saker än de ja rider för på lördagar, samt hon är utbildad ridlärare. Om ja inte missminner mig är hon c-tränare, medan de på lördagar endast gått någon ungdomsutbildning så lite skillnad.

Vi fick även rida på en WE bana och gå över en bro, många av hästarna tyckte den va läskig.

Vi avslutade med att trava över bommar på en volt, fatta galopp och hoppa över ett kryss på andra halvan av volten, så det var ändå en väldigt varierad lektioner och det va lite spännande då åskan kröp närmare å närmare å det regnade vid några tillfällen, men mest uppehåll, va i och för sig skönt att det regnade då det va så hett.
 
Ridlektion idag, fick skeppet Ålen, hade önskat henne. Det var minsann mycket häst att rida ihop, stundtals fick jag till det. Hon är slingrig som en hal ål, så det gick lite sisådär mellan varven. Ändå nöjd med lektionen med henne.

Tyvärr va det en lektion vi red utan stigbyglar, vilket innebär att man får skav på fiffi (som svider sen när man ska kissa). Hade själv glömt bort det och blev påmind när ja skulle gå på toa.
Dock värt det med tanke på hur fint hon gick stundtals.
Vi red dressyr och red skänkelvikningar in från spåret på långsidorna in mot mitten, vid x la vi volt ut mot spåret, sen skänkelvikning ut till spåret igen, vid A och C var det skrittövergång, sen va det likadant nästa långsida med skänkelvikningarna och volten.

kände mig ändå nöjd över dagens lektion har en hel del att jobba på.
 
Lektion 2 var markarbete/hoppning och red bruna valacken, han kändes inte alls som vanligt slängde väldigt med huvudet och kliade sig på benen med huvudet.
Ridläraren trodde det berodde på mina tyglar å sa åt mig att inte hålla så hårt i dom (vilket jag förvisso inte gjorde ändå). Så red med knappt någon kontakt och han slängde med huvudet ändå.

Vi red på en volt först och jag fick ha honom rak och utåtställd för att han skulle gå rätt i volten. Efter volten red vi på en större fyrkant med framdelsvändningar runt varje kon som stod i hörnen.
Fick till det hyffsat och lyckades samla ihop skrittem och få honom att trampa under sig i flyttningen några gånger.

Sen skulle vi trava över en längre bomserie och sakta av på skritt sen fatta antingen höger eller vänster galopp från skritt och sen svänga åt det hållet vi fattat galoppen i. Va som en fet åtta vi red i, där bomserien va mitten.
Det gick helt okej, fick till bra fattningar däremot märkte jag att han inte hade samma framåtbjudning i galoppen som vanligt, men tänkte inte så mycket på det.

Första övningen bestod att efter galoppfattningen vända tillbaka på ett hinder och hoppa det. Nu började han vakna till liv och tagga till, hoppade åt båda håll innan vi la till en stunds.
Det var två gånger när jag kom som jag märkte att han var taggad, första gången så hoppade han in i galoppen å försökte sticka. Andra gången taktade han och nästan galopperade bomserien istället för trav över den.

Sen tredje gången fick jag inte fram honom för fem öre, han gick inte fram å slängde med huvudet å kliade sig om benen igen. När jag via ridläraren försökte få fram honom var det väldigt nära att han reste sig, kände det på hela honom och istället för att gå fram gick han i sidled å tvära järnet.

Fick honom att trava på halvlånga tyglar, men han kändes inte avslappnad, vi hoppade studsen en sista gång, sen hoppade jag av och skrittade av honom för hand. Det var då jag fick syn på det sv en slump. Han hade ett sår i mungipan precis där bettet satt, inte konstigt han va så knepig.

Nu är det insmort och ridläraren reagerade på att han fått det då han har ett specialbett för att inte få sådana sår, men hade sett någon gång att någon satt det fel. För egen del kändes det lite skönt att det inte var min ridning som hade orsakat såren, men kände mig lite hemsk som hade ridit honom å inte förstått va han försökte tala om.
 
Har börjat rida igen under ett år . Fast bara privat lektioner på ridskola. Där jag rider de är fullt i alla grupperna . Men just nu så känner jag att rida själv för ridlärare ger mig mer. Fick ett jättesnäll häst första gången, men andra gången fick jag en som är mycket piggare och sedan dess är de bara denna hästen som gäller för mig
 
Efter en månads uppehåll(ofrivilligt ) med ridningen så red jag på favorit stoet.

Körde mycket serpentiner och övergångar idag med hjälp av bommar som jag skulle göra halt i

Började med att arbetstrav och göra halt i bommarna inga bekymmer och sen sakta trav så de nästan var skritt .

Provade ökad trav med på långsidorna och sen sakta trav igen ..

Var rätt nöjd med henne när vi väll kom överens och prata samma språk

Nu skulle vi lägga in galoppen med , inga problem hon blir lite stark( älskar att galoppera) och få henne lugn igen är inte alltid det lättaste.

För nu skulle vi göra samma övning som vi gjorde i skritt och traven fast galopp och trav .

Dom få gångerna som hon vill trava igång till galopp går jag inte med på utan de ska vara lugn trav sen kan vi ta galoppen. Hade ett par såna diskussioner med henne (lägger alltid volt när hon försöker). Fick rätt på hela situationen sen .

Och ny blev hon ännu piggare efter galoppen så jag fick bara vara lugn och lugna ner henne inför ny uppgifter för ny ökad trav igen . Hon tänkte galopp jag tänkte ökad trav så de var bara till att stanna upp henne och lägga ny volt och prova ökad trav igen och då satt den som de skulle .

Jätterolig häst att jobba med fast hon kan vara jobbig när hon har sina idéer när man rider henne . Men de blir detta underbara stoet igen innan de blir sommarlov för henne
 
Fick skäckstoet idag istället då bruna valacken skulle vila sin mun, så det hinner läka.

Va ett tag sedan jag red henne nu och det var hoppning igen. Hon var väldigt pigg och framåt, hade nästan inte behövt spöet.
När jag skulle göra flyttningar tog hon först skänkeln som drivande och försökte börja trava.

Fick henne att göra rätt, och allt flöt på bättre när jag kom ihåg hur jag skulle rida henne.
Framridningen gick bättre och bättre, även framhoppningen gick bra. Va riktigt nöjd när vi hoppade en liten bana, ingen tvekan någonstans, inte ens när hindren blev lite högre å ja börja tycka de va lite läskigt när jag rider på henne. Jag försökte att inte tänka på de läskiga hindren när jag red an och lyckades då de andra i gruppen sa att det inte hade synts något när vi red an och flög över.

Kändes riktigt bra och fick en bra känsla, så riktigt nöjd. 👍🏻
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
46 400
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 826
Senast: animalasia
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 179
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp