Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår började tömkörningsgruppen för terminen. Har bytt häst denna terminen för att fortsätta utveckla. Tyvärr hade den hästen en kotvrickning så jag fick tömköra den hästen jag har i ridskolan. Gruppen har ändrats lite vi är nu fem personer varav tre med egna islandshästar.Hade inte tömkört sen i somras så nu var jag lite ringrostig. Vi började med vanlig uppvärmning på spåret att använda hörnen för att ställa och få dem att trampa under sig med bakbenet ordentligt och lade in volter där vi ville. Min häst ville inte ta ytter riktigt så vår lärare hjälpte mig lite och sen gick det bättre.

Jag hade lite svårt att ge honom en stadig men ändå mjuk kontakt igår men så blir det när jag inte har tömkört på ett tag.

Sen gick vi över på hinder, vi körde genom parallellslalom , rakriktning mellan två bommar, göra halt, rygga och köra rakt fram. Så hade vi tre koner där vi körde treklöver med svängar åt både höger och vänster.

Därefter avslutade vi med spåret igen och gjorde öppna på långsidorna och även halter. Öppna gick väldigt bra så den övningen var jag nöjd med. I halten ska de ju såklart stanna med bakbenen först och sen ha en bra kontakt när man startar. Han ryckte lite med huvudet framåt och de första gångerna men jag lyckades jobba igenom det så det var jag riktigt nöjd med och fick honom att starta med ett fint stöd på bettet de sista halterna.

Min lärare sa att han egentligen var lite för öppen i formen igår men att hon förstod att det blir lite så när jag inte tömkört på ett tag. Är iallafall väldigt kul att tömköra och jobba hästen från marken är så himla nyttigt och bra att se vad den faktiskt gör med kroppen. Har du chansen att prova på det någon gång så kan jag verkligen rekommendera det!
 
Jag skrev ett inlägg om fredagens lektion igår men det verkar försvunnet?
Jag hade samma häst som på uteritten så mycket var ”gratis” på denna häst som är pigg, framåt och lyhörd för hjälperna. Efter uppvärmningen i skritt och trav på serpentiner och galopp på volterna blev det skänkelvikning i skritt och trav på långsidorna och sedan på hörnlinjerna. Det gick jättebra och jag kunde fokusera på sits och handställningen. Supernöjd!
 
Jag blir tokig på mig själv. Nån som har bra övningar till att sitta rätt i sadeln som man kan öva hemma. Lutar mig framåt . Börjar bli rätt less på min sits. Tänkte om man öva hemma så kanske de hjälper
 
Jag blir tokig på mig själv. Nån som har bra övningar till att sitta rätt i sadeln som man kan öva hemma. Lutar mig framåt . Börjar bli rätt less på min sits. Tänkte om man öva hemma så kanske de hjälper

Tränar du så kör mycket core att ha en stark core tycker jag ger mig bättre sits. Även starka axlar och rygg. Sen att tänka på hållning allmänt i vardagen är bra särskilt om du sitter framför en dator och jobbar. Har du möjlighet ta några privatlektioner och fråga om du kan bli longerad för att bara kunna fokusera på sitsen. Sen tycker jag också det brukar hjälpa att stretcha ut bröstmuskulaturen för att inte falla fram.
 
Jag skrev ett inlägg om fredagens lektion igår men det verkar försvunnet?
Jag hade samma häst som på uteritten så mycket var ”gratis” på denna häst som är pigg, framåt och lyhörd för hjälperna. Efter uppvärmningen i skritt och trav på serpentiner och galopp på volterna blev det skänkelvikning i skritt och trav på långsidorna och sedan på hörnlinjerna. Det gick jättebra och jag kunde fokusera på sits och handställningen. Supernöjd!
Tror det hände nått när forumet uppdaterades. Jag fick notis på ett nytt inlägg här i tråden, men det visade sig att jag redan hade läst det. Kan ha hänt något med ditt inlägg också. 🤷🏼‍♀️
 
Tränar du så kör mycket core att ha en stark core tycker jag ger mig bättre sits. Även starka axlar och rygg. Sen att tänka på hållning allmänt i vardagen är bra särskilt om du sitter framför en dator och jobbar. Har du möjlighet ta några privatlektioner och fråga om du kan bli longerad för att bara kunna fokusera på sitsen. Sen tycker jag också det brukar hjälpa att stretcha ut bröstmuskulaturen för att inte falla fram.
Privatlektioner är det ända jag kan ta just nu . Pga de finns inga platser i grupperna.

Jag går rätt mycket på jobbet, kanske dags att sträcka ut på allt när man går
 
Privatlektioner är det ända jag kan ta just nu . Pga de finns inga platser i grupperna.

Jag går rätt mycket på jobbet, kanske dags att sträcka ut på allt när man går
Mitt mål är ju att sitta rätt i sadlen och hästen går i form utan att såga ner/utan hjälpmedel. Får till de till och från på favoriterna. Även igår på en helt ny häst
 
Fick skimmeln valacken på lördags lektionen. Hoppning stod på schemat.
Han ville som vanligt inte ta bettet når jag skulle tränsa, funderar fortfarande på vad det är som gör att han inte vill gapa. Hade jag fått välja själv hade jag bog ridit honom bettlöst.

Nåväl, lektionen i sig gick bra. Fick till bra galoppfattningar och fina flyttningar.
Vi skulle komma i galopp på spåret och flytta in i galopp för att sen komma på ett lågt räcke.
Första flyttningen gick sådär, andra (som blev en bonus för jag fick agera draghjälp åt en annan häst) gick mycket bättre.

Själva hoppningen var väldigt basic och vi hoppade i princip samma som vi hade gjort på markarbetet förra lektionen.
Överväger mer och mer att sluta eller försöka byta grupp. Har inte bestämt mig än, ska kolla med en fd kollega som rider på en annan ridskola hur det fungerar osv.
Visst skrev du att en av dina lektioner är för ridskolechefen? Går det att prata med hen om dina tankar? Dvs. inte "gnälla", men beskriva hur du känner och ärligt fråga om input/förslag. Innan du eventuellt bestämmer dig för att byta, menar jag.
 
Turridning i går, är ju inte direkt ridskoleridning men tänkte jag kan skriva en liten grej om det här ändå då jag är intresserad av att börja rida där.

En islandshästanläggning. De var ganska strikta med corona så jag kunde inte riktigt spionera runt så mycket jag ville, men tog mig en liten titt på ridhuset. Det såg väl ut som ett ridhus :D Ganska litet, jag är väl bortskämd med vårt stora. Allt var i ordning och rent och snyggt :up:
Stora fina hagar hade de, och stämningen var glad och trevlig det lilla jag märkte av.
Stallet var rätt litet och mörkt men allt i ordning och rent och snyggt. Såg ut som att de brukar ta ut hästarna och fixa dem ute. Vissa av hästarna stod 2 i en box, vilket de ju brukar göra de där isisarna :D

Jag fick rida en ny yngre häst som kom till dem i somras. Ett gulsvart sto som var extremt mysig. Man fick hästarna färdigserverade och hjälp att komma upp och fixa stigläder (det var en del nybörjare med). Pappa som var en av de som inte hade suttit till häst förut fick en fuxvalack som var en riktigt sån där "klok farbror". Han fick även ett spö, förmodligen för att kloka farbrorn lär sig snabbt vem som sitter på och om man kan maska :D
Jag fick rida efter ledarhästen eftersom hästen jag skulle rida inte hade gått den rundan som vi skulle rida. Ledarhästen ville inte ha häst i rumpan och jag var väl den som bäst kunde hålla en hästlängds avstånd. Lite trist eftersom jag gärna hade ridit bakom min pappa, men han klarade sig så himla galant där bakom såg jag när jag kollade bak :bump:
Min var en räcerisis, hur kul som helst och en riktig töltmaskin. Däremot lite stel så ledartanten tyckte jag kunde göra lite lösgörande medan jag red, och snart var lilla räcern mjuk som smör och då blev det mycket bättre tölt än innan. Jag tyckte att jag på slutet verkligen fick till tölten och den kändes väldigt mjuk och taktfast. Testade även skänkelvikning i tölt (bara för att jag har hört @Islandshästryttare göra det :angel:) och fick till några steg, kändes hur coolt som helst :D

I övrigt såg hästarna välmående, pigga och glada ut. Frågade hur det var om man ville komma och kolla på någon lektion osv, men iom att de är superstrikta bad hon mig att återkomma när restriktionerna är lättade. Hon tyckte jag kunde ringa så kan jag komma och titta på 1-2 lektioner som är ungefär på min nivå, och sedan skulle jag få provrida om jag tyckte det såg bra ut. Hon hoppades dock att jag skulle komma och rida hos dem :o så det kändes bra.
Jag kanske ska bli islandsryttare också då :angel: Den där jag fick rida i går var verkligen superrolig, saknar henne redan :)
 
Visst skrev du att en av dina lektioner är för ridskolechefen? Går det att prata med hen om dina tankar? Dvs. inte "gnälla", men beskriva hur du känner och ärligt fråga om input/förslag. Innan du eventuellt bestämmer dig för att byta, menar jag.
Det är redan fullt den enda andra dagen jag kan på, som det är min gamla tränare som är ridlärare. Hade det funnits plats den dagen hade jag bytt direkt.

Finns fler faktorer som spelar in varför jag börjat fundera på att byta. Saker som rör mitt liv.
 
Ridlektion i går. Fick ett skäcksto som jag förstått var lite knepig att rida och även hade lite nerv i sig. Kul med skäck eftersom jag aldrig suttit på en sån :D

Hon gick lektionen innan så jag tog tillfället i akt att spionera och bestämde mig då för att dressyrspö nog vore fördelaktigt, hon gick i slow motion och som ett fyllo :angel: Men senare när jag kollade på slutet av lektionen såg det ut som att ryttaren fått lite ordning.

Började bra med att jag inte kom upp. 🙄 Hon steppade runt runt och ville inte stå stilla. Tydligen gör hon så i bland så jag fick hjälp med att sitta upp till slut, trots alla tusen knep jag testade kunde jag inte riktigt få någon fokus från hennes håll.
Kom i alla fall upp och hade lite sjå med att få till stiglädren, sadeln passade mig inte riktigt så försökte hitta det skönaste.
Skänkeln sket hon fullständigt i när vi skulle skritta iväg, så fick börja med att lägga till spöt.
Allmänt var hon väldigt mycket handbromsen i, och jag hade hela hästen i vänster tygel och inget i höger. På det var hon rätt slingrig, lång och ormig och reaktiv på omgivningarna så min första tanke var typ "jahopp, knepigt... kul med utmaning."
Ville för det första få fram henne lite, hon släpade benen efter sig i slow motion och reagerade exakt noll på skänklar, men reagerade ändå om man lade till en skänkel med att gå in i skänkelvikning O_o Men efter en stund med fram fram fram fick jag i alla fall okej respons på skänklar osv, så jag försökte ta mig an oliksidigheten med lite bågar osv, men hann aldrig klart innan vi skulle påbörja övningen. Hon hade hunnit bli aningen bättre i alla fall.

Första övningen var att gå på en stor volt och öka och minska traven "kvartsvis", minska traven gick bra även om jag inte hade henne tillräckligt fram för att kunna minska utan att det nästan blev skritt eller blev skritt. Öka var svårt, och jag fick kämpa lite för att få henne framåt. Successivt blev det dock bättre och till slut var det faktiskt skillnad på mina ökningar och minskningar. Vi gjorde detta i båda varven och jag kämpade på så gott jag kunde med oliksidigheten, tyckte även det blev bättre med tiden. Försökte mjukt få henne att böja och mjukna, slappna av i både höger och vänster. Insåg att jag nog aldrig ridit en så oliksidig häst och hjärnkontoret fick jobba för att experimentera fram något som funkade. Tror det som gjorde mest skillnad var att då och då ställa utåt i volterna men också att få fram henne ordentligt.

Sedan skulle vi, fortfarande på volterna, lägga till galopp i en halva, sen en kvart öka, en kvart kort trav. Vi fick välja själva om vi ville fatta från en ökad eller kort trav och jag blandade friskt mellan de två 🙈 Vi skulle göra det som funkade bäst för hästen men jag kom inte riktigt underfund med vilket som var bäst. Tyckte hon fattade lydigare och mer direkt i den ökade traven, men i den kortare traven blev det mer korrekta fattningar i uppförsbacke men inte direkt. Vi jobbade på så ett tag och jag tyckte jag fick till fattningarna och traven bättre och bättre. Tyvärr var hon väldigt reaktiv i galopp på omgivningen och det räckte med att någon häst kom lite snett bakifrån för att hon skulle liksom låta sig bli lite prejad ut och bryta av för tidigt.

Tredje övningen var galopp på volterna där vi skulle galoppera på friskt och sedan ta förhållning vid två punkter i volten, ta tre lite kortare språng, och sedan iväg igen. Jag hade lite svårt att reglera skäcken, och hon gick allmänt lite ojämnt. Ena sekunden var det helt ok bäriga och luftiga steg, andra var det motorstopp så fort jag rörde tyglarna ens lite. Förutom att vi i bland blev lite prejade kände jag dock att jag hade rätt okej ordning på det hela till slut även om det inte blev jättetydligt att jag kortade sprången.

Vi travade av dem sedan och hon kändes fortfarande ojämn, ena sekunden fick man hålla tillbaka henne, andra kändes hon skänkeldöv. Däremot var oliksidigeten på det stora hela mycket bättre. I bland trillade hon som tillbaka till oliksidigheten men det var rätt enkelt att komma tillbaka till nästan liksidighet igen.

Tyckte det gick helt okej för att vara en första gång på den hästen. Som sagt knepigt med en häst som är ojämn, inte framåt, lång, oliksidigt till tusen och samtidigt reaktiv. Inte en typ av häst jag ridit särskilt mycket på senaste tiden men roligt ändå att jobba med henne. :) Om jag rider henne mer ska jag 1, Våga rida mer. 2, Fram ännu mer. 3, Tror jag måste ta mer i tyglarna för att få ihop henne. 4. I början rida inte bara bågar utan även rida in från fyrkantsspåret och raktrikta.
 
Nu har jag slängt iväg ett mail till ridskolan jag funderar på att byta till nästa termin. Ska se va de svarar, kan va så att det är kö. Kollade med en fd kollega som rider där hur det verkar och fick bara positivt till svar. Ska dit och kika när de rider och se hur jag upplever det.
 
Ridit Frieserkorsningen idag (surprise! :rofl:).
Även bokat in mig på en extra-lektion på fredag. För vi ska tydligen TÄVLA på lördag :nailbiting:
Hilfe!

Han kände av mina nerver på en millisekund 😅
Försökte testa lite i början, särskilt när jag körde lite trav-halt-trav.
"Gå framåt? Måste jag? Tänk om jag vägrar!", men den gubben gick inte. Vi omvände sedermera den energin till framåtbjudning och hejsan svejsan vad taggad man kunde bli. Hade lite problem att få fram nosen på honom, då han på detta humör gärna krullar ihop sig och mest rusar på. Men gick hyfsat!

Red en bra galoppövning, fatta vid B/E, rid ned och gör en 10m volt (efter förmåga) vid C och bryta av igen vid E/B. Att börja vid en specifik punkt och veta att man SKA rida en liten volt, fick mig att rida hundra gånger mer aktivt. Annars brukar vi tyvärr mest ta ett par varv på 20m volt i vardera varv. Typ, fatta där det känns bra och håll ihop så gott det går...

Men denna var riktigt bra! Vänster varv gick super faktiskt, nästan reglerbar galopp till och med. När det var dags för höger var vi lite lätt övertaggade. Blev några avbrott till räsertrav när jag inte orkade hålla ihop oss ordentligt. Och en volt där han plötsligt föll ut efter sin vänsterbog och försökte dra rätt ned till de andra på A-volten. Inklusive ett par rediga bocksprång :rofl: Jag hade tur nog plats, så fick stopp, vände tillbaka och tog ny fattning och en liten volt åt höger innan vi bröt av.

Som sagt, han känner verkligen av att något är på G.
Men denna grymma energi gav oss iaf också ett par riktigt trevliga travökningar!

Ser fram emot fredag, det är en "öppen" lektion för de som vill rida lite extra. Jag hoppas på få anmälda och att kunna öva på lite mer specifika moment ut LB:1.
Ser TYP fram emot lördag, blir spännande att se om det blir programridning eller rodeo. :banana:
 
Fick svar från andra ridskolan, de hade en tid i en grupp som skulle passa mig redan nu på tisdagar kl 20 (perfekt tid för mig som slutar jobbet i bästa fall 17:30 och har minst 30 min till det stallet). Jag kollade mina konton och jag har råd att rida den här terminen där också, så kommer rida dubbelt den här terminen. Nu ska bara det sista fixas, så får vi se sen hur det känns.
 
Fick svar från andra ridskolan, de hade en tid i en grupp som skulle passa mig redan nu på tisdagar kl 20 (perfekt tid för mig som slutar jobbet i bästa fall 17:30 och har minst 30 min till det stallet). Jag kollade mina konton och jag har råd att rida den här terminen där också, så kommer rida dubbelt den här terminen. Nu ska bara det sista fixas, så får vi se sen hur det känns.
Kul! Hoppas den är allt du söker.:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
22 23 24
Svar
475
· Visningar
53 708
Senast: cewe
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 356
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
717
Senast: ptr
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp