Ridskoleryttare 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dressyrlektion nr 2 avklarad. I dag var vi bara tre stycken, alla från samma stall. Gårdagens lektion gjorde nog avtryck. Det var inte lika mycket drag i tyglarna och han gick ganska avspänt från början. Jag kunde inverka mycket snabbare. Övningen bestod av skänkelvikning från hörn till mitten, volt åt samma sida man kom från, öppna åt samma sida längs med medellinjen och sedan vända åt andra hållet och galoppfattning åt andra hållet och så börja om igen. Körde några gånge i varje varv och det gick helt ok!
Sedan bytte vi övning och skulle vända över ridbanan i trav, bryta av till skritt på medellinjen, bakdelsvändning och galoppfattning. Fick ingen koll på galoppfattningarna så jag gjorde allt i skritt och fick till några bra fattningar till slut. Men inte helt nöjd. Sedan skulle vi träna lite på förvänd galopp genom att galoppera genom hörnet på kortsidan, vända in på en båge genom mitten och ut igen till hörnet. Detta gick inte alls! Han fixade första försöket men gick på fel sida om konen, men efter det blev det omslag till korsgalop eller huvudet upp i vädret och ingen styrning eller allmänt spring, avbrott eller noll kontroll. Efter det trava av i lång och låg form. Jag börjar ändå få koll på att jag inte ska bromsa och bli hängandes i tyglarna. Har nog aldrig gått bättre än nu! Är så glad att jag fått plats i en dressyrgrupp för denna tränare! Ska också träna markarbete varannan vecka och hoppning 😱 varann vecka!
 
Precis hemkommen efter en markarbeteslektion. Temat var att kunna rida rakt. Så efter enskild uppvärmning red vi först i trav innanför spåret på ena långsidan ( innanför två sockerbitshinder med koner framför och bakom ) och där skulle vi göra två övergångar till skritt med fokus på rakriktningen. Jag fick som vanligt jobba med att förhindra att höger bak åkte ut. På andra långsida stod det tre sockerbitshinder på en båge och den skulle vi rida runt med överdriven böjning. Detta funkade bra och han svarade för förhållningar och böjde fint och var inga problem att räta ut. Fick jobba en del med ytterhjälperna. Sedan i galopp skulle vi göra en övergång till trav och så tänka öppna på andra långsidan. Jag lyckades faktiskt med öppnan utan att han ilade iväg och fick till några bra övergångar men när både han och jag blev trötta blev det svårare. Sedan till själva bomarbetet då. Då var det sockerbitshindren på långsidan som skulle styras in på rakt mellan konerna och så var det 5,6 eller 7 galoppsprång mellan dem. Första gången tvekade jag lite och bromsade för mycket på vänster tygel så vi sprang bredvid bom nr 2, men sedan fick jag upp blicken och dit skänkeln och hängde inte kvar i tyglarna. Men racerfart över förstås. Inte en chans att reglera antal språng än, just nu jobbar vi på att komma över i ett lugnare tempo bara. Och att jag ska sitta ner och vänta på språnget och inte hoppa innan. Fick till det bättre och bättre och i båda varven. Blir inte längre rädd trots att det går undan och får tag i honom hyfsat och kan trava lugnt en stund efter det innan avbrott till skritt. Sedan hoppade de andra hindren på bågen men vi stod över. Som avslutning sedan bommar på marken i fyrkant och fyrklöverväg över. Vi tog den i en lugn och balanserad trav, jobb med ytterhjälperna!, tog några försök för att få det rakt över. De andra tog den i galopp. Vi hade nog kunnat pröva något varv i galopp också för han kändes ändå lugn, sansad och reglerbar. Men vi spar det till nästa gång!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 579
Senast: Roheryn
·
Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
46 509
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp