Ridskoleryttare 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lektion i går på en gammal goding - Tåget :D

Satt upp och krånglade i evigheter med lädren innan jag hittade något som var bekvämt. Skrittade iväg och lilla Tåget var en piggis!
Jag jobbade lite med att hålla en bra skritt framåt och att få henne att stretcha lite i bågarna. Det är ett bra tag sedan jag red Tåget, och vad jag kom ihåg var hon lite av en "planka" och att hon liksom går som ett tåg (man kan lägga henne i en hastighet och så tuffar hon på där) därav smeknamnet.

Det jag kände när jag skrittade fram var vilken otroligt bussig häst hon är. Väldigt lättsam och pigg på att vara med och jobba, en riktigt härlig ponny. Vi red fram självständigt så jag gjorde lite allt möjligt med lite svaga sidvärts, bågar, volter, tempoväxlingar osv för att känna efter hur hon kändes.

Sedan skulle vi rida in på volterna, och öva på rakriktning, att rama in ytter och att komma åt bakbenen.
Vi gjorde det genom att rida volten "kantig". Alltså att man siktar på något, rider rakt mot det 4-5 steg, sen vänder lite och rider rakt 4-5 steg och fortsätter så. Lyckas man med den där svängen kommer man åt bakbenen. :up: Jag och Tåget tuffade på runt på volten och jag upplevde att vi för det mesta lyckades med rakriktning och rama in ytter. Kom åt bakbenen rätt så ofta, men det var lite svårare så klart.
Ett par gånger blev det lite knas och Tåget blev en underlig banan trots att jag inte tyckte att jag liksom tryckt på några bananknappar.:angel:

Vi fortsatte en stund med kantiga volter, bytte volt ofta och i skritt och trav. Vi gjorde kanterna färre och färre tills det blev som ruter typ. Bara 4 kanter och alltså ett mindre fyrkantsspår. Tyckte det blev bättre och bättre ju färre kanter vi red, det blev mer tydligt med bakbenen då. Tåget verkade gilla uppgiften och tog sig ibland an svängarna väldigt entusiastiskt :heart

Vi red sedan i galopp och skulle då försöka ta med oss tänket från volterna in i galopperna. Rullade på och Tåget är så himla tacksam att rida. Säger jag "din uppgift är galopp" så är det galopp hon gör tills jag säger något annat eller tills jag är på väg att rida in i en vägg typ. Väldigt lätt då att fokusera på sits och att göra övningarna bättre och bättre. Fick dock peppa upp henne lite då hon till en början gick lite i "nybörjargalopp". Alltså lite försiktigt och långsamt så att nybörjarna kan få en bra galoppupplevelse. Men sedan när jag väl rattat in den galoppen jag ville ha blev det rätt.

Sedan red vi lite förvänd galopp genom att rida långa bågar på långsidorna, inga problem tyckte tåget. Vi gjorde några fattningar för förvänd galopp sedan i slutet och där fick vi till det ganska bra. Jag har dock inte ridit supermycket förvänd galopp och nästan ingen gång har jag fattat för förvänd galopp. De gånger det inte gick bra berodde snarare på mig än på Tåget.

Sedan när vi la ner dem fick jag till det riktigt bra! Väldigt mjuk elastisk häst med öronen fastklistrade framåt. Hon kändes jätteglad och framåt och var superenkel att forma och jag kunde komma åt bakbenen väldigt mycket. Testade en sån där riktigt maffig ökad trav på diagonalen och :love: fjärilar i magen!

Alltsom en riktigt trevlig ridlektion. Jag märker att jag utvecklats massor nu när jag får gå tillbaka till de här superduper"lätta" hästarna. Jag brukade kämpa litegrann med Tåget men nu var allt så himla "lätt" och självklart. Så kul att känna utvecklingen!
Ridläraren tyckte det genomgående hade sett väldigt bra ut och att jag och Tåget lyckats bra med övningarna. :up:
 
Jag skriver så långsamt så jag hinner alltid bli distraherad innan jag hunnit klart :o men jag har ridit 2-3 gånger i veckan sen sist. Lite blandat med lektioner och enskild ridning.

Nu senast hyrde jag en ny häst för mig, en liten halvblodsvalack. Var andra gången jag red honom och han är inte riden mer än två år så han är ganska efter i sin utbildning och kan vara knepig att få rak och att få en jämn kontakt. Jag gjorde en ganska grundläggande övning som vi gjorde förra veckan under en lektion där man rider innanför spåret i alla gångarter och fokuserar på att hitta takten och rakheten och en jämn kontakt på båda tyglarna. Tänkte verkligen på min sits, att jag är rak, har samma vikt i båda sittben och stigbyglar och våga vara stadig själv i axlar och armbågar för att erbjuda ett stöd när han blir obalanserad.

Sen gick vi över till att öva på galoppfattningar och avbrott vilket är hans svaga sida. Han blir gärna lite taggad och studsig om man tar i honom samtidigt som han blir obalanserad och kastar upp huvudet. Den här gången hade jag ändå etablerat en ganska bra kontakt från början så det gick mycket bättre än förra gången. Han gjorde fina fattningar och hade fin rytm i galoppen - avbrotten är fortfarande lite obalanserade men inget studsande och jag upplevde att han blev mycket lugnare när jag satt kvar stadigt med jämn kontakt istället för att släppa handen när han kastar upp huvudet.

Imorgon ska jag hyra den snälla bruna men då blir det nog uteritt. Sen har jag bokat in mig på det lilla halvblodet i början av nästa vecka och ska förhoppningsvis få till en lektion också på torsdag eller fredag.

Bjuder på en standardbild från avskrittningen också :love:
IMG_20221108_103929-01.jpeg
 
Dags att uppdatera här igen!

Jag har ju testat på en ny ridskola den här terminen, och där blev jag kvar! Sade till slut upp min plats på den förra ridskolan, delvis pga skillnaden i pris men även för att jag helt enkelt inte tyckte att jag fick vad jag betalade för där. Vi var ju en grupp om 12, red mest runt och fokuserade på avstånd. Hästarna där var okej, varierad kvalité skulle jag säga men absolut helt okej.

Nya ridskolan är heeelt annorlunda. De är verkligen som natt och dag, båda med sina positiva och negativa sidor. Vi är max 10 i vår grupp, men eftersom jag rider mitt på dagen på lördagar så är vi sällan fler än 8. Det är verkligen toppenskönt, det är sån stor skillnad mot att vara 12 på ungefär samma yta. På förra ridskolan bytte jag dessutom häst ungefär hela tiden, det kan ha sin charm det också. På nuvarande ridskola har jag ridit samma häst hela terminen förutom de två senaste gångerna. De två senaste gångerna har vi nämligen haft "hoppning", annars är det en ganska dressyrinriktad ridskola så som jag tolkar det hoppar vi förmodligen inte så mycket mer den här terminen. Också lite därför jag bytte, känner att jag vill fokusera på dressyren nu. Men samtliga dressyrlektioner och en markarbete har jag ridit samma häst, ett sto jag är helt förälskad i. Jag tycker för övrigt att lektionerna är ganska fria. Uppvärmning brukar vara rätt fritt, medan huvudövningen sedan finns i "variationer" så man ofta kan göra det som passar en själv. Verkligen annorlunda från tidigare ridskolan där allt var superstyrt och man skulle göra på ett sätt och inget annat. Allt har sina fördelar och nackdelar som sagt, men att vara 12 i en grupp gör ju såklart att man inte kan tillåta lika mycket frihet.

Hästarna på den nya ridskolan verkar väldigt fina. Vi har nästan alltid haft exakt samma hästar med i vår grupp, så varierar vi mellan dem. Eller snarare, alla förutom jag och en annan kvinna varierar. Vi två har ju suttit på samma hästar ungefär hela terminen :laugh:

Imorgon ska jag rida min första drop in på nya ridskolan. Då rider man för ridskolechefen, vilket jag inte gjort förut. Hon rider själv på GP-nivå, så det ska bli väldigt intressant att se hur det är att rida för henne. Blir också spännande att se vilken häst jag får rida. Eftersom jag bara suttit på två av ridskolans hästar så är ju sannolikheten att jag får sitta på någon, för mig, ny väldigt hög. Längtar :D (även om jag kommer få gå upp vid 5...)
 
Missat att uppdatera, men har fått rida en ny (för mig) ponny :) Supertrevlig ganska ung ponny, som jag redan gillar supermycket!

Första lektionen var dressyr. Ponnyn är väldigt oliksidig, så fick jobba mycket på att få få stöd på yttertygeln, särskilt i ena varvet. Vi red en del serpentiner, och sen en 8-volt där ena volten var mindre än den andra och gjordes i trav, och den större gjorde vi i galopp. Bra övning, särskilt då jag själv bestämt mig för att fokusera på att förbättra mina galoppfattningar 👍 Kom en bit på vägen, men kände att jag hade velat rida 1 h till, eller rida ett pass till en annan dag 😅

Denna veckan hade vi hoppning. Ett hinder på vardera långsida och ett på vardera diagonal. Att hoppa nya hästar är alltid en svår grej för mig, men till slut släppte det och sista varvet runt den lilla banan gick riktigt bra 😃 Ser fram emot mer hoppning om en vecka!
 
Har också glömt skriva men för mig har det mer varit för jag inte längre vet hur jag ska skriva. Svårt att beskriva känslor.

Har ridit den stora donnan B och sist på ridlektionen fick vi till några riktigt bra galoppfattningar och ridläraren sa att hon inte sett oss fatta så bra innan.
Hon var under mig och samlad.

Hoppning på tisdag och jag har anmält mig till en p&j 60 cm på henne den 27/11.
Egentligen ville jag hoppat skimmel valacken men han var redan upptagen.
Tänkte jag tar 60, det är en säker höjd för mig och hon är känd att hoppa rätt stort över hindren, och då hon haft svårt att hålla galoppen tänker jag att 60 går att travhoppa i värsta fall. Lite pirrigt är det.
 
Red ju lektion i fredags igen. Det var i princip en repris av söndagens lektion, men vi fick vara i hela ridhuset. Hästen kände ju igen övningen så framdelsvändningarna funkade bättre från början, men vi har fortfarande mycket att jobba på. Vi red också halter och övergångar trav-skritt-trav och galopp-trav-galopp på kvartslinjerna. Behöver jobba mer med rakriktning då hästen har lite svårt att få ena bakbenet under sig ordentligt.
 
Inte mycket ridning, förra veckan sjuk och imorgon har jag avbokat på grund av tidsbrist då jag behöver sitta med min uppsats som jag kommit efter med när jag varit sjuk. Lite moment 22. Men men får tänka på att uppsatsen är bara den här terminen och jag behöver verkligen mer tid just nu så det får bli lite kvällsjobb närmaste veckan med den. Läst ikapp på några av era inlägg men inte hunnit läsa allas, låter som ni har haft trevliga lektioner iallafall :)
 
Dressyrlektion i går. Vi började ganska direkt i trav efter bara något varv i skritt vilket inte alls är optimalt för min stora långa häst. Nästan så att han kändes "tygelhalt" och han spjärnade emot handen och körde upp huvudet. Han gillar inte heller det nya bettet som jag köpt. Vi skulle göra övergångar till skritt vid A, C, B och E (har jag för mig). Det gick inte bra alls och han brukar vara bra på detta! Han var springig och tog inte förhållningarna alls. Fjantade sig för att dörren till bomförrådet stod öppet, för att det satt folk på läktaren och för att det stod några koner utställda som hade vält. Sedan skulle vi göra samma sak i galopp och det gick inte heller bra. Efter ett par varv med bara spring och sidostepp för konerna avbröt jag och red i skritt på en liten volt med tagen bakdel istället. Sedan, när de flesta var nöjda med galoppen tog jag ett varv till och nu lyckades jag äntligen komma åt honom. Sedan skulle vi fördela oss på två volter och rida i trav, nedsittning, utan stigbyglar (men jag fick ha mina) och fokus var, förutom på sitsen då, att hålla takten och att kunna minska traven, öka traven och samtidigt hålla voltspåret (därav konerna) ställning och böjning. Efter ett tag gick detta riktigt bra och vi fick till en fin form och hästen jobbade på bra. Sedan skulle vi "släppa tyglarna" och styra med sitsen eller något, men jag begrep aldrig vad eller hur vi skulle göra så jag försökte bara lätta lite i handen, men min häst behöver ju bromsas ganska mycket för att kunna gå i en så pass långsam trav, så inte vet jag. Ridläraren berömde iallafall. Efter många varv åt båda hållen fick vi trava av och hästen fick gå lång och låg och frustade och var nöjd. Så summering av passet, första halvan förskräcklig katastrof, andra halvan riktigt bra. Min stora häst behöver minst en kvarts framridning innan man kan kräva att han jobbar bra, och nya bettet är ingen favorit. Ska rida med det gamla nästa gång. Idag blev det bara lite longering med fokus på tempoväxlingar.
 
I går blev det lite rockader innan jag fick veta vilken häst jag skulle ha. Det var först Tåget, sen Bullen, Sen Krullen :D Hade gärna ridit alla tre. Men Krullen blev det.

Satt upp och han gick iväg på ett ganska okarakteristiskt sätt, utan min tillåtelse :mad:. Så då fick han öva på att stå stilla en stund och jag väntade in att han skulle bli lite avslappnad i stillaståendet. Sen skrittade vi iväg och jag kände på hur han skrittade att han var väldigt spänd och liksom bromsig och dan.

Försökte få honom att marschera på i ett jämnt tempo så vi kunde komma ur det spända och bromsiga, men det var som att han var kort i bogen eller hur jag ska förklara. Han fick inte ut hela rörelser. Så brukar han ju vara, och det brukar lösa sig bara man får honom att marschera i jämt tempo och slappna av lite mer men känslan jag fick var att det satt lite extra långt inne nu.

Första övningen bestod av att trava på spåret och med jämna mellanrum gå in på 10m volter i skritt. Vi skulle sikta på att göra kanske 7st per varv. Krullen var fortfarande lite spänd och kort så det blev väl inte världens vackraste. Jag hade lite svårt att komma åt och inverka på bakbenen, eftersom han var så ihopklämd, men jag försökte få honom att länga och stretcha ut lite i kroppen. Tyvärr verkade han bli lite stressad i huvudet av alltsammans så det blev lite pannkaka av allt. Nu i efterhand så kanske jag skulle bytit ner det åt honom. Typ göra bara 2 volter ett varv och liksom bygga på med flera varv efter varv så att han kunde få komma in i uppgiften med lite ro.

Nästa övning skulle vi i stället för att göra voltövningen i skritt och trav, göra den i trav och galopp. Jag hade riktigt svårt att få till en galopp där när vi skulle ut ur volterna. Jag tror det berodde på att jag själv nu hade blivit lite stel och liksom lite för "fifflig" med sits, skänkel och hand bara för att jag så gärna ville att Krullen skulle komma till mer avslappning. Krullen gillar ju absolut inte när man är för "fifflig" i fattningarna utan behöver att man sitter still, är med framåt, och inte gör en så stor grej av det. Men det resulterade i alla fall i två tre slängtraver som inte var särskilt vackra innan jag skärpte mig och gjorde fattningarna ordentligt.
Generellt var han lite kort och bromsig hela tiden och iom att vi aldrig kunde sträcka ut och rulla på blev det lite hattig känsla av det hela. Jag hade gärna velat brassa på i galopp en långsida eller två innan vi började med volterna, men det gick inte riktigt att anpassa så. Dock tyckte jag ändå att han så småning om började bli lite mindre spänd och att han blev lite mer kontaktsökande med tygeln i stället för att krulla ihop sig eller bli en stjärnkikande sköldpadda. Vi fick även till bättre och bättre fattningar nu när jag hade slutat göra fel, och Krullen från sin sida lyssnade lite bättre och hade mera "go" i fötterna :up:

Övning nummer tre var även den volter. Fyra volter och alltsammans i galopp. Dra på litegrann på långsidorna och förbereda ordentligt för volterna. Det gick ganska dåligt. Jag, eller Krullen, eller båda? tappade galoppen flertalet gånger när vi skulle in på volterna. Säkerligen för att han var lite för spänd fortfarande och lite stressig i huvudet på något vis. Det var inte längre något problem att fatta men att sedan hålla en bra galopp som var i tillräcklig balans för att kunna förbereda och rida in på volten var svårt när han var spänd. Tror jag spände mig en aning jag med och hamnade i lite fel balans under förberedelserna och då tappade vi det. Vi fick dock till två tre fina volter och man får ta det lilla man får.

På nedvarvningen gick han rätt fint efter ett tag. Jag försökte varva ner både hjärnan och kroppen med lite lååånga bågar och stooora volter och ett jämnt tempo. Fick superfin kontakt i tygeln och han slappnade av och längde sig.

Inte världens bästa. Jag tror både han och jag hade en lite dålig dag och vi kom aldrig riktigt i synk. Jag tyckte inte jag slappnade av så bra som jag borde gjort för att få honom att göra samma sak. Nästa gång det blir så där ska jag försöka trycka på min egen återställningsknapp lite tidigare så att jag inte sitter där och spänner/klämmer gör något konstigt, och kanske bryta ner uppgiften för både mig och hästen så det blir lite mer harmoni i det hela. :)
Har igenridning i dag, så det blir mer ridning i dag. Jag får mjölksyra av att gå upp för trappor så det blir... intressant :nailbiting: Dessutom för min gamla ridlärare som inte är hemtam på att se mig rida. Det innebär att det kommer petas massor i min ridning. Måtte jag få en snäll häst :p:D
 
Hoppning igår med B.
Har anmält mig till en P&J 60 cm och ridläraren la upp en oxer till mig och höjde upp lite. Jag tyckte jag kunde stannat på 60 tror att oxern är runt 70 och ridläraren motiverade det med att man skulle hoppat högre än det man ska tävla på.

Sen att B hoppar högre än hindren är känt sen tidigare. Det är ändå häftigt att hoppa henne då hon är så stor på alla håll och är som en katt när hon hoppar.
Var lite nervöst då en tjej hade ramlat av precis innan och det var ett tag sedan jag hoppade henne och den höjden. 🙈😅

Gick bra och känner mig lite mer redo inför p&j.

8FD35C0F-83B3-4A1D-B329-D0E30E90443A.jpeg
 
Ridlektion i går på fina Tåget :) Kändes bra att jag fick en häst som jag vet att det gick fint med förra veckan eftersom jag har tränat riktigt hårt i flera dagar och var riktigt trött i kroppen och dessutom var lite nervös för att rida för min gamla ridlärare.

När vi kom ner var det dock inte gamla ridläraren utan en vikarie. Hon var gift in i familjen som driver ridskolan, sitsexpert, etolog med inriktning häst, har jobbat på semin, och något jag tror hette biomekanik med inriktning häst?
Hon berättade även att hon är sträng och inte vill se någon som vimsar runt i mitten och att man skulle rida ordentligt för det förtjänade hästarna. Där någonstans blev jag ännu mer nervös men samtidigt litade jag ju på Tåget, och jag vet ju att jag alltid rider så ordentligt jag bara kan eftersom jag håller med om att hästarna förtjänar det. Dessutom oj vad man kan lära sig av sådana som hon!

Vi fick rida fram självständigt medan ridläraren analyserade vår sits :nailbiting: Tåget kändes lite seg i benen, troligen för att hon håller på och sätter vinterpäls i rasande fart nu. Vi fick rida i skritt innanför spåret och trav utanför. Jag gjorde en hel del övergångar och tempoväxlingar och mysiga Tåget var med på noterna och gjorde snällt allt jag bad om med bättre och bättre reaktioner och rörelser. Jag gjorde även några korta skänkelvikningar osv för att väcka upp bakbenen.

Blev inkallad till mitten för ridläraren ville prata om min sits 🙈 Tänkte jahapp här kommer det!
Fick beröm för att rider trevligt, har (tydligen) väldigt bra följsamhet speciellt i händerna där följsamheten kommer ända från skuldrorna, fin rak sits, väldigt liksidig, stadig utan att störa hästens rörelser, bra avspändhet och allt möjligt. Jag blev helt paff.
Sen kom ordet Men 🙈 och jag letade febrilt efter något som var jättefel. Men det var tydligen bara att jag fäller ner vänster hand :D Det kändes bra, den lilla, den kan jag lätt jobba bort! Visste ärligt inte ens om den.

Efter det red vi övningen. Den var kul och klurig i sin enkelhet. Fyra koner stod på den linje man rider när man rider vänd över ridbanan. Vi kom från C och skulle skänkelvika från C till den vänstra konen. Från den konen skulle man sedan rida en båge till höger in genom mittenkonerna, sen båge vänster till konen längst ut så man får den på vänster sida. Sedan skänkelvikning mot A.
Jag försökte mest låta Tåget tuffa på och göra så bra skänkelvikningar som möjligt. I bågarna hade jag lite svårt att få med Tåget på att bågarna skulle vara större, hon ville gärna falla in i bågarna och göra dem pyttesmå. Annars tyckte jag det gick... som Tåget :D Skänkelvikningarna kändes rätt okomplicerade och avslappnade, dock blev jag lite osäker ibland om de faktiskt blev bra, var nästan för enkelt.
Vi gjorde även övningen från andra hållet så vi kom från A. Där hade Tåget ännu lättare med sidoförflyttningarna och så hade vi kommit överrens om bågarnas storlekar. :p

Sedan kom galoppen vilket vi gjorde på volt. Inget märkvärdigt utan det var öka och minska galoppen. Jag brukar ju tycka det är ganska svårt att minska galoppen, men ridläraren guidade alla lite allmänt och påminde om att sitta upp, spänna magen osv. Då blev det faktiskt rätt enkelt. Inte för att jag och Tåget fick till världens kortaste supersamlade galopp men jag tyckte att vi ändå var i trevlig harmoni med varandra och gjorde precis lagom utefter min egen förmåga.

Sist fick vi jogga av dem självständigt. Tåget gick väldigt fint och var så där pigg, glad och fokuserad som sist. Jättemysig att rida!

Fick feedback efter lektionen kring hur ridningen sett ut. Ridläraren tyckte att jag red trevligt och på ett mjukt och fokuserat sätt och fick med mig hästen på ett bra sätt.
Det var superkul att höra! Nu red jag visserligen den "lätta" hästen, men ändå, det känns som att jag är på rätt väg liksom.
 
Hopplektion ikväll. Jag kände mig inte så modig och när jag kom till stallet hade hästen slagit upp ett sår vid pannluggen och var skinnflådd på en fläck i pannan. Fick höra av en tjej i stallet att han hade varit stissig vid intag och slagit upp huvudet i metallbågen över boxdörren. Och av en annan att han hade halkat på grund av snöstyltor under hovarna. Så jag var beredd på stissig häst. Blev inte modigare av att se alla hinder i ridhuset. Men uppvärmningen kändes bra, han var lagom pigg och svarade bra på framåtdrivning och förhållning i alla gångarter. Vi började att hoppa fram på en liten bana med sockerbitshinder. Först vända över ridbanan och över ett hinder, ett galoppsprång, nästa hinder, byta varv och skära av ena hörnet på kortsidan och hoppa ett hinder till. Detta gick alldeles utmärkt. Efter ett par varv lade vi till en båge mot snett igenom och ett rättuppstående hinder precis innan hörnet. Sedan var det dags för en serie som stod på medellinjen med galoppbom, två kryss och en oxer. Svänga till vänster vid A (eller var det C?), en snäv sväng och så det upprättstående igen. Sedan byggdes banan på med sockerbitshindren från båda håll och ett till rättuppstpendeln från andra snett igenomhållet. Det gick bra några gånger innan allt byggdes ihop men sedan började han springa och bli svår att få stopp på, så jag tog aldrig hela banan. Avslutade med serien en gång för att få ett bra slut. Jag är ändå supernöjd, för vi fick till några bra språng och vägar, mer och bättre än vi gjort tidigare. Högsta höjden på det upprättstående var 75 cm.
 
Ska rida imorgon för första gången på flera veckor. Har kollat av vinterridkläderna idag eftersom vi rider i paddocken hela året. Ska bli minus imorgon men veckan efter 6 plus igen. Hopplöst att veta hur jag ska tänka med kläderna hyr skåp i stallet så det som är där är där och jag har inte plats för både lite tunnare och tjockare kläder där.
 
Äntligen ridlektion, fick rida en övning där vi skulle få hästen och böja sig på volt sen få ut hästen i hörnen, Tritla som jag red, är väldigt bra på att gena och blir som en banan åt motsatt håll. så kämpa på med att få en henne rätt ställd och inte gena. och allt detta utan stigbyglar. Så idag har jag träningsvärk i ljumskarna och nedre delen av magen.
 
Efter tre veckor utan ridning på grund av sjukdom och förhinder så var jag riktigt ridsugen idag. Så blev lite ledsen när det var för dåligt underlag i paddocken idag för ridning och då blev det teori. Men jaja vi pratade mycket sits och händer vilket såklart alltid är nyttigt. Men lite besviken blev jag men det är ju bara att acceptera att har jag valt en ridskola med enbart paddock så är det vädret som styr. Hästarna riskerade snöstyltor och det var för halt. Förändringen i vädret har kommit väldigt snabbt idag och de hann inte brodda hästarna helt enkelt. Ska ju dessutom bli plusgrader igen efter imorgon här.
 
Nu får jag vara med här! Först ridlektionen på tio år igår! Det var väldigt pirrigt men träffade på ridläraren (mkt trevlig!) som sa att det kommer bli en lugn lektion då hon ville se lite på vilken nivå vi låg. De flesta i gruppen är "återvändare" med mellan 2-20 års uppehåll. Nåväl, jag skulle haft en stor häst som dessvärre var halt så det blev c-ponny för mig :D Kändes helt okej, nära till marken..

Det var en pigg men jäkligt envis dam som testade alla trick in the book men mot slutet gick det rätt fint. Jag kände mig dock väldigt otränad, som om kroppen visste precis vad som skulle göras men inte hade styrkan att göra det. Det här kan bli den bästa gymmotivationen jag kan få. Vi körde ganska basic markarbete och det var en bra nivå att börja med tyckte jag. Hellre basic nivå än att gå ut för hårt.

Det var fantastiskt kul och jag tänker aldrig i hela helvete sluta rida igen, det var min bästa timme på evigheter :love:
 
Dressyrlektion ikväll. Jag var inte alls taggad efter att ha legat med huvudvärk halva dan och värk på diverse ställen i kroppen efter en heldags stalltjänst i går. Vi hade vikarie och hon hade ställt upp en sockerbit i mitten och en kon på vardera sidan om den, mot långsidorna. Efter lite skritt på långa tyglar skulle vi rida en övning som heter slottet i skritt. Man vände upp på medellinjen, gick till höger om sockerbiten i höger varv, vände till höger när man kom ut på kortsidan, red en halv volt tvärs över och så i på medellinjen igen från andra sidan och så likadant åt andra hållet i en evighetsövning. De som var på voltspåret hade företräde. När vi kunde själva övningen fick vi rida några varv på fyrkantspåret (eller innanför fyrkantspåret för att vara exakt) och göra övergångar, först trav-skritt-trav och sedan galopp-trav-galopp. Jag hittade verkligen hästens knappar den här gången och fick till väldigt mjuka och fina övergångar och en bra takt och form! Sedan gjorde vi slottet i trav, nedsittning om man ville och jag hade en mycket trevlig reglerbar häst med lagom mycket kontakt i tyglarna. Han ville dock skjuta ut höger bak ibland så jag fick rida lite i öppna för att få koll på baken. När det gick bra i trav fick vi börja lägga in galopp där vi tyckte det funkade. Jag började på volthalvorna och han svarade superbra på galoppfattningarna och övergångarna till trav så jag tog hela övningen i galopp efter ett tag och han kändes alldeles underbar! När vi var nöjda fick vi trava av och även här svarade han bra när jag ville minska takten lite och lägga ner i lång och låg form. Det gick superbra och det blev inget dragande i tyglarna som det blir i bland när han vill rusa iväg. Just nu känns det som om vi är på topp!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
453
· Visningar
51 837
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 940
Senast: zassoo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp