Ridskoleryttare 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har haft en liten mental dipp och undrat vad jag håller på med. Har ridit en häst som inte riktigt är min typ vilket påverkat min egna ridning. Sen hade jag dressyrkurs på ena favorithästen och sen fick jag hoppa min andra favorithäst i lördags och herregud vad kul det är att rida igen. 😍 Var på horse show i helgen, köpte lite nya ridkläder och nu vill jag bara rida, rida, rida!
 
Varit lite hattigt med lektionerna för min del pga förkylning, så har missat en del. Men i torsdags fick jag äntligen rida igen :)

Egentligen Hästbyte men fick behålla min nya ponnybekantskap och vi red dressyr.
Han kändes väldigt fin i skritt och trav i uppvärmningen. Galoppfattningarna har jag inte riktigt fått kläm om ännu på honom, men det gick ok ändå.

Övningen var att vända in snett igenom, och när man passerade medellinjen skulle man rida skänkelvikning resten av linjen. Volt vid A/C och direkt vända över igen. Vi var bara fyra i gruppen, så gick att få riktigt bra flöde på det. Red övningen både i skritt och trav. Förra dressyrlekitonen tyckte jag han var väldigt ojämn i sidorna, men detta var mycket bättre denna lektionen. Väldigt kul att känna att jag kom några steg längre än sist. Fick till fin form i både skritten och traven och fick honom att jobba fint 😍
 
Lektion i går på en gråsvart leopardtigrerad nykomling. Hon är bara 6 år och kom till ridskolan felinriden. Hon hade paus ett tag och har nu sedan i somras börjat om lite med inridningen.

Satt upp på henne och kände direkt att hon är yngre och därmed lite vingligare än jag ridit på på sistone. Till och med stillastående. Hann inte riktigt med att prata med ridläraren om hur jag skulle tänka när jag red henne så skrittade iväg och tänkte att det går nog bra ändå.
Väldigt mycket handbroms i men mycket energi. På något vis lite istadig? Spänd och lite urgröpt i ryggen, nosen uppe i vädret och behövde mycket stöd i sidorna för att inte råka vingla iväg lite. Jag började med att ta itu med handbromsen så att hon kunde skritta på lite och bjuda på lite längre kliv och på så sätt kanske även slappnade av.
Det funkade faktiskt mycket bra och efter ett tag kom hon ut lite i kliven och började slappna av i ryggen och vingla lite mindre. Fick dock verkligen jobba mycket för att komma dit. Sen var det dags för övningen.

Övningen var att rida i en stor båge på ena långsidan och annars massa tempoväxlingar och övergångar. På långsidan där bågen inte var var det två par koner i början och i slutet kanske med 5 skrittsteg mellan där vi skulle sakta av från trav till skritt. Mitt i långsidan var det en kon. Sen en kon vid början av bågen, en i toppen, och en i slutet. Vi skulle göra ett skrittsteg vid de ensamma konerna och vid de som stod i par skritta de 5 skrittstegen emellan.
Vi hade det lite kämpigt i början då hon tog alla skänkelhjälper med att liksom dra i handbromsen lite och samtidigt spänna sig, eller med att spänna sig och springa iväg. Ner till skritt gick bättre men krävde att jag förberedde henne mycket på att det skulle bli skritt.
Tyckte ändå att vi hittade varandra efter en stund när jag hade varit konsekvent med hur jag ville ha svar på skänkeln, då var hon väldigt fin och började även slappna av och då kom även lite bakbensaktivering och massor med frust. Jättefint gick hon och var väldigt härlig. Kunde till slut sitta upp lite och med sitsen lura in henne lite mer i att jobba med bakbenen och hon verkade tycka det var kul att skjuta iväg i form och känna sig lite maffig i övergångarna. Så gullig!

Vi utökade övningen med galopp efter sista skritten på långsidan och sedan in i bågen. Det gick tyvärr inte. Reaktionen på fattningen blev en väldigt spänd stjärnkikare som rusade iväg i trav. Fick tipset att rida lätt in i fattningen men nix, inte heller gick det att stå i lättsits. Kämpade på men kände inte att jag fick någon ordning alls på henne. Dock var det lätt att komma tillbaka sedan till fin skritt och trav med trevlig avslappning
Vi gjorde övningen i båda varven.

Sedan skulle vi galoppera lite på volterna men nix, jag fick inte till det. Prövade att lägga till spöt lite försiktigt vid rätt tillfälle/rörelse med bakbenet för att lura in henne i en galopp när vi var väldigt nära men då fick jag mig en liten bock i stället. :o Så ja, jag kämpade på och ridläraren försökte vägleda men det blev inte jättemycket bättre.
Hjälpte väl inte att hon liksom var så vinglig och slängtravade så fort att jag blev lite halvt ur balans.

När vi skulle jogga av dem var hon så där fin igen. Väldigt med på hjälperna, ambitiös och lugn.

En mixad lektion. Vissa saker var jättejättebra (ridläraren sa det också). Just att jag fått henne att jobba korrekt och fick så trevliga responser på hjälperna i skritt och trav till slut var jättebra. Annars kan hon vara en spänd stjärnkikare som bara sprattlar i bland. Så toppen att hon var nöjd med mig där och fick lite "utbildning" där och att det befästes trevliga saker :up:
Men sen var det galoppen. Jag ska inte bli allt för besviken över hur den gick, men jag hade hoppats på att få några vettiga galoppsprång i alla fall. Dock är det här hon är mest åt fanders felinriden enligt ridläraren och hon är dessutom inte riktigt stark nog och inte helt klar med utbildningen där. Inte jättekonstigt att jag, som faktiskt är svagast i just galoppridningen (även om jag tar sjumilakliv där nu), är ny på henne, och dessutom inte är jätteerfaren med unghästar som behöver ridas in på nytt, inte lyckades 100%.
Så jag är halvnöjd med lektionen och lite besviken på att jag inte löste problemet med galoppen.
Tycker dock att hästen är helt underbart trevlig, det märks att hon tycker livet är roligt och vill hänga med i ridlektionen och även att hon tycker det är kul att samarbeta med sin ryttare. Det kommer bli en utmärkt häst av henne :)
 
Igenridning i går på Gosmotorn. Så glad när jag såg att jag skulle rida honom, världens mysigaste! (iofs blir jag typ glad vilken häst jag än får typ 🙈)

Det var lite hej och hå med uppsittningen, han var väldigt nervig så jag fick hjälp upp. Han har varit jätteduktig med uppsittningarna ett tag nu men ridläraren trodde det berodde på kylan att det liksom blivit ett litet bakslag.

Skrittade iväg och kände direkt att Gosmotorn nog installerat jetmotorer utanpå den vanliga lilla puttermotorn. Massa energi! samt jätteglad och positiv attityd, härligt :)
Jag bad ganska snabbt om lååånga kliv för att motverka att kanske hamna i spändhet nu när det fanns så mycket energi och gick sedan över till tempoväxlingar.
Vi red lite korta bågar på långsidorna och jag kände genast att här har jag en mjuk häst i vänster och ganska stel i höger, men iom att han hade sådan underbar attityd var det ganska enkelt att jobba med.

Vi travade igång och började efter en stund med övningen som var att rida på fyrkanten och fatta på kortsidan, variera var vi fattade för att hästarna inte skulle lära sig när fattningen kom, och sedan rida kortsidan som volter, alltså runda och stora utan hörn eller hur man nu ska förklara det.
Gosmotorn och jag puttrade på och det var vansinnigt vad lätt allt kändes, han var jättefin och jätteglad och jättepigg. Jag satt mest och njöt.
Fick dock lite banning från ridläraren efter ett par varv "nu rider du inte fattningarna ordentligt, du ska bestämma när fattningen kommer!" och ja, jag hade nog njutit lite väl för det hade hon rätt i. Liksom bara travat och sen släppt fram honom i galopp i stället för att faktiskt fatta. Samt att jag nog några gånger bara hängde med när han fattade själv :o

Nåja jag skärpte mig och kopplade på ridningen i stället och då blev det ett himla sjå 😅 Gosmotorn var så pigg och ville inte jättegärna vänta på riktiga fattningarna. Det resulterade i ett mini-tantrum där han guppade lite med rumpan åt sidan de första två gångerna men sedan insåg han att han fick massa beröm när han väntade och sedan fattade galoppen i uppförsbacke. Då blev han halvnöjd men jag fick hela tiden passa honom för han ville bara galoppera typ 🙈 och jag var tråkig som bad om trav.
Övningen blev ganska svår sedan i höger varv då han var så stel där men vi löste uppgiften ganska bra ändå.

Vi gick sedan in på volterna för en ny övning. Skänkelvikning från öppna delen av volten där medellinjen är, sedan fatta när man kommer in på volten. Variera även där var fattningen började och slutade. Herr Gosmotor var vid det här laget väldigt pigg och smyggalopperade typ så fort jag inte höll ordning på honom :D Men vi kämpade på med att hålla oss på mattan och få till fina fattningar. Fick massor med beröm för fattningarna så det kändes jättekul.
Vi gjorde även den övningen i båda varv och vänster var signifikant mycket lättare än höger. Både vad gäller skänkelvikningen och att vänta på fattningarna.

Han var väldigt fin och trevlig att rida även när vi joggade av dem. Pigg och glad som han varit hela lektionen och vi fick till en riktigt snygg trav emellanåt innan jag började länga formen.

Ridläraren tyckte att jag ridit jättebra när jag väl började rida, och att jag förvaltat all energi han hade på ett bra sätt. Kul att höra!
Kul och mysig lektion! Det är alltid så härligt när man känner glädjen och piggheten från hästen :)
 
Hopplektion igår. Kände mig inte så modig, igen. Men uppvärmning i skritt och trav som vanligt och så galopp med början i höger varv (vårt svåraste) i lätt sits. Inga konstigheter. Men så skulle vi byta varv och galoppera lite i vänster med. Plötsligt var hästen inte alls med på noterna och skuttade, slog upp huvudet och vände in mot mitten. Jag fattade ingenting, vänster brukar han gå jättebra i. Och så blev jag rädd. Sen fick jag fatta galopp och lägga en volt och då var han som vanligt igen.
Hoppningen sen då skulle vi rida galopp bommar i ena hörnet, bom-sockerbit-bom och vända halvt snett igenom mot ett upprättstående (eller var det en oxer utfylld med sockerbitar, och så ett upprättstående på motsatt långsida. Alldeles för mycket för att vara första hoppet för lektionen för vår del! Hoppade bara galoppbommarna först för det gick alldeles för fort för att hinna bromsa och svänga, så jag fick ta ett extra varv och komma utanför sockerbiten och hoppa hindret och lyckades inte styra på det andra hindret heller. Försökte en gång till men det blev bara galoppbommarna för jag fick inte styrfart. Fick naturligtvis instruktioner att ta och ge och inte hamna i dragkamp och det vet jag ju men är svårt när man blir rädd, spänd och låst. Så jag avbröt försöken på den övningen. Sedan skulle vi hoppa två rättuppstående på ena långsidan med 6 galoppsprång emellan i vänster varv. Kom i en lagom balanserad galopp till första sedan drog han iväg lite men vi kom över andra hindret och så blev det racerfart genom hela kortsidan och vi kom väl typ till halva andra långsidan innan jag fick stopp mot sargen. Nästa gång skulle vi ta samma långsida och vända snett igenom på en oxer. Vi kom in i samma lugna balanserade galopp, hoppade första, försökte verkligen tänka på att sitta upp, bromsa och ge efter inför nästa hinder och också efter det. Fick en hyfsad sväng och kom bra på oxer men efter den slappnade jag nog av för det blev en kortsida i full fart innan vi saktade av. Egentligen var det tänkt att vi sedan skulle sätta ihop allt till en bana men det var det ingen som ville. Jag var nöjd och tänkte att jag nog skulle avsluta när det ändå kändes bra.
 
Ny lektion idag. Stod WE på schemat vilket jag såg fram emot, men fick veta på plats i stallet att det var hoppning istället. Inte bra för mig som behöver lite mental förberedelse. Väl i ridhuset så hade de julpyntat med girlanger, glitter, kransar och kulor längs med sargen. Jag gick ett varv med hästen som stannade och luktade och fnorkade vid varenda girlang. Väl uppsatt blev det trav direkt och hästen trippade, skyggade och larvade sig så jag lade ner allt vad hoppning heter. Fick skritta runt eller stå stilla resten av lektionen. Vid avtravningen gick han hur bra som helst. Så besviken på mig själv att jag inte vågade!
 
Ny lektion idag. Stod WE på schemat vilket jag såg fram emot, men fick veta på plats i stallet att det var hoppning istället. Inte bra för mig som behöver lite mental förberedelse. Väl i ridhuset så hade de julpyntat med girlanger, glitter, kransar och kulor längs med sargen. Jag gick ett varv med hästen som stannade och luktade och fnorkade vid varenda girlang. Väl uppsatt blev det trav direkt och hästen trippade, skyggade och larvade sig så jag lade ner allt vad hoppning heter. Fick skritta runt eller stå stilla resten av lektionen. Vid avtravningen gick han hur bra som helst. Så besviken på mig själv att jag inte vågade!
Se inte ner på dig själv. Du vågade ju i alla fall sitta upp fast du visste hästen var spänd. Tycker ni kommit otroligt långt.
 
Ny lektion idag. Stod WE på schemat vilket jag såg fram emot, men fick veta på plats i stallet att det var hoppning istället. Inte bra för mig som behöver lite mental förberedelse. Väl i ridhuset så hade de julpyntat med girlanger, glitter, kransar och kulor längs med sargen. Jag gick ett varv med hästen som stannade och luktade och fnorkade vid varenda girlang. Väl uppsatt blev det trav direkt och hästen trippade, skyggade och larvade sig så jag lade ner allt vad hoppning heter. Fick skritta runt eller stå stilla resten av lektionen. Vid avtravningen gick han hur bra som helst. Så besviken på mig själv att jag inte vågade!
Var inte allt för besviken bara :) Det var ju många omständigheter nu som gjorde att det blev lite extra komplicerat. Var snäll mot dig själv :heart
 
Ny lektion idag. Stod WE på schemat vilket jag såg fram emot, men fick veta på plats i stallet att det var hoppning istället. Inte bra för mig som behöver lite mental förberedelse. Väl i ridhuset så hade de julpyntat med girlanger, glitter, kransar och kulor längs med sargen. Jag gick ett varv med hästen som stannade och luktade och fnorkade vid varenda girlang. Väl uppsatt blev det trav direkt och hästen trippade, skyggade och larvade sig så jag lade ner allt vad hoppning heter. Fick skritta runt eller stå stilla resten av lektionen. Vid avtravningen gick han hur bra som helst. Så besviken på mig själv att jag inte vågade!


Tycker inte du ska känna så du vågade ju dig upp i sadeln fast du visste att hästen reagerade på pyntet. Försök och vila i den känslan. Jag har kämpat otroligt mycket med min rädsla efter en svår ridolycka och jag gör inte alla moment alltid. Det kan faktiskt vara rationellt att avstå något man inte känner sig redo för.

När vi hade teori den här terminen så pratade vi bland annat om det mentala. Min ridlärare sa att om man gör något man inte är mentalt redo för så är risken väldigt mycket större att något går fel. Kan vara allt från att man spänner sig själv och överför det på hästen eller hästen känner ens tveksamhet och det går fel på grund av det. Helt enkelt större risk för en olycka.
 
Tycker inte du ska känna så du vågade ju dig upp i sadeln fast du visste att hästen reagerade på pyntet. Försök och vila i den känslan. Jag har kämpat otroligt mycket med min rädsla efter en svår ridolycka och jag gör inte alla moment alltid. Det kan faktiskt vara rationellt att avstå något man inte känner sig redo för.

När vi hade teori den här terminen så pratade vi bland annat om det mentala. Min ridlärare sa att om man gör något man inte är mentalt redo för så är risken väldigt mycket större att något går fel. Kan vara allt från att man spänner sig själv och överför det på hästen eller hästen känner ens tveksamhet och det går fel på grund av det. Helt enkelt större risk för en olycka.
Ja, jag måste vara mentalt förberedd på hoppning. Jag har ju dels en hopprädsla som jag ändå börjar få bukt på. Min häst hoppar ju alltid så jag behöver inte vara rädd för tvärnitar. Men så blir jag rädd när hästen beter sig lite oberäkneligt, som att studsa och skygga för hästätande julgirlanger. Och så kan jag bli rädd när hästen som älskar att hoppa springer för fort efter hindret och inte vill lyssna på förhållningar, men de senaste gångerna har jag ändå landat i att han springer fort, men jag sitter ju kvar i balans och jag får ju fatt i honom även om det kanske inte alltid blir i tid till nästa hinder. Men kombon blev lite mer än vad jag klarade av. Det låste sig direkt när han blev spänd i uppvärmningen i trav så jag sa direkt till ridläraren att jag inte skull vara med och hoppa.
 
Lektion i går på Gosmotorn. Blev rätt taggad eftersom det gick så bra sist :)

Han var så där supernervig igen så jag försökte inte sitta upp utan fick hjälp. Skrittade iväg och kände genast att det var mycket motor i gosmotorn igen, men aningen mer kontroll på jetmotorn han hade installerad. Ville försöka fokusera på att få honom att länga benen mer den här gången så att det inte blev riktigt lika speedat och spänt som sist. Samt att se till att han väntade bättre på mig redan från början.
Han var även lite bättre i högersidan redan från början, så det var skönt att inte kämpa så mycket med den. Jag red ganska mycket småbågar i skritten för att få fatt i sidorna och få honom att slappna av en aning.

Övningen var samma som förra måndagen. Koner där vi skulle ta ett skrittsteg och en båge. Herr gosmotor var lite långsam med reaktionerna, som ju behöver vara ganska kvicka om man ska få till ett enda skrittsteg. Jobbade lite med att kvicka på honom och märkte att han blev lite spänd av det men efter ett tag när han var tillräckligt kvick kunde jag liksom gå tillbaka och göra övergångarna på ett mer pedagogiskt sätt och be honom lugna sig en aning. Då kom en hel del mjukhet och jag kände att han liksom ville komma ner och jobba ordentligt. Han kom dock inte riktigt dit, för jetmotorn fick då och då lite övertändning :angel: Men jag satt bara lugnt och fortsatte med övningen och rättade när det blev lite knas i motorn :p

Vi la till galoppen vid sista konen på långsidan och skulle då ta vårt skrittsteg och galoppera genom kortsidan och upp i ungefär halva bågen. Gosmotorn var lite övertaggad och ville galoppera mest hela tiden men jag höll tillbaka och släppte fram honom först när jag faktiskt gett fattningssignal. Efter två gånger var det genast lite ordning på torpet och jag kände genast att det var bättre än sist. Mindre spänt och symaskin mer avslappnat och längre kliv. Resultatet blev även att det blev mycket bättre galopper som blev lite mindre stelt markbundna. :up:

Vi galopperade sedan på volterna och skulle korta ner galoppen då och då för att liksom fortsätta arbetet vi gjort i traven. Gosmotorn var väldigt duktig! Jag missade några gånger att rida ordentligt och då blev det ingen kortad galopp, men när jag väl red ordentligt blev det väldigt fint!
Här släppte han även det spända. Han blev så där vansinnigt underbar. Liksom stora trevliga språng med mycket bärighet, lyssnade på minsta lilla (när jag red ordentligt), avslappnad och balanserad.
Vid något tillfälle bjöd han dock på min allra första korsgalopp. Fy så konstigt det kändes :rofl: Jag fattade inte vad det var först så jag gav en ny fattning i korsgaloppen precis exakt när ridläraren sa att jag behöver gå ner i trav och fatta igen för det hade blivit korsgalopp.
Herr Gosmotor tog i för kung och fosterland och ordnade till benen med något som kändes som två väldigt stora men underliga bockar, och så blev det rätt igen. "Oj då! Det blev rätt nu i alla fall!" skrattade ridläraren :p

När vi skulle trava av var han sådär fin också. Har exakt inget att klaga på.

Pratade med ridläraren efter och vi fick bra poäng. Men jag vet inte riktigt hur mycket som berodde på mig, Gosmotorn var ju liksom på världens härligaste humör och gjorde allt superlätt för mig. Ok fick kämpa lite för att få honom att slappna av men det var ju en baggis. tror 90% var gosmotorn och jag mötte upp med 10% typ.
En grej jag märker att jag behöver jobba med är att rida även när det är lätt. Jag slappnar av för mycket och slarvar. Skärpning på mig och en eloge till Gosmotorn som är så duktig och dessutom får mig att se duktig ut trots att jag slarvar lite. :love:
 
En till misslyckad lektion. Har inte ridit seda i söndags pga resa med jobbet. Gick en liten promenad i måndags innan jag åkte och sedan har jag haft en tjej som hjälpt mig tisd- torsd. Men han vilade igår pga vaccination. Lektionen var dressyr och vi var bara två så det blev ju nästan privatlektion. Vi började skritta på långa tyglar och här kändes han ganska mycket som vanligt, kanske lite på tårna på vissa ställen i ridhuset. Sedan tog den andra ryttaren av sig jackan och la på pallen i mitten och då blev han plötsligt mycket mer spänd. Kändes ungefär som förra vintern på den lektionen vi gick omkull, så jag blev också spänd. Övningen bestod av fyra sockerbitar innanför fyrkantspåret på ena långsidan där vi skulle lägga en volt runt i ena varvet, gå på en liten diagonal och göra en volt åt andra hållet osv. På nästa långsida skulle vi rida öppna och en volt och öppna igen. Först gjorde vi allt i skritt och det tog en stund innan jag fick till det bra. Han ville inte ta höger tygel, ville inte ställa till vänster och ville köra upp huvudet. Min reaktion på det blir att lätta i handen och tyglarna blir längre och längre. Till saken hör att jag red på ett Kimblehook bett som jag har testat några gånger för att se om han kan bli lite lättare att bromsa. Men han gillar det verkligen inte! Tjafsade jättemycket med munnen och emot handen. Jag kämpade med att ha ett jämnt stöd på yttertygeln och ge efter på innertygeln. Det funkade hyfsat i höger varv, men svårare i vänster. Han vill gärna slänga ut höger bak. Men jag fick till det stundtals och då går han jättefint, men kanske lite för låg form. I traven blev han däremot springig och körde upp huvudet och ut med ytterbog och svårt att få stöd på höger tygel. Vänster gick något bättre. Fick jobba med att lätta på innern men då hann han svänga utåt. Fick några hyfsade volter åt varje håll, men skitsvårt att hålla jämn takt och jämt stöd. Öppnan gick som vanligt bra i skritt och hyfstat i vänster varv och egentligen ingen tvärning i höger varv. Sedan lade vi in galopp i stället på långsidan och i höger varv var han lugn och trevlig och avbrottet till trav blev också mjukt och jämnt men efter det blev volterna tjafsiga så jag fick återgå till skritt där. Men när vi bytte varv och skulle galoppera i vänster varv blev han studsig, tjafsig, tog inte förhållningar på höger tygel. Jag kände inte igen honom alls (jo, han var sådan precis i början, men det var ju bara några veckor sedan som vi gjorde riktig bra enkla byten på serpentiner). Så bakslaget jag väntat på har kommit nu. Undrar lite om det är hans högra bakknä som spökar lite nu när det blivit kallt.
 
Så nöjd idag! Bytte tillbaka till det vanliga tredelade bettet. Dressyr på schemat. Efter uppvärmning i skritt lite trav med tempoväxlingar i båda varven. Han var pigg, men han lyssnade bra på förhållning och framåtdrivning och gick att ställa och böja åt båda håll. Sedan fördelade vi oss på volterna i trav nedsittning med fokus på sitsen (som vi pratade om på teorin för ett tag sedan). Jag fick som vanligt jobba med förhållningar på yttern och böjning för innerskänkel och ledande innertygel. Det kändes riktigt bra, trots att han föll in i galopp någon gång. Sedan galoppfattning och uppgift att styra med skänklarna. Vi började i vänstervarv och fattningen blev superbra och så tuffade han på i galoppen varv efter varv och jag fick jobba med att inte bli för hård och stum i handen. Sedan lite öppna och avbrott till trav, nedsittning med kontroll på takten. Och galopp igen och avsaktning igen några gånger och så ombyte av volt och samma sak i höger varv. Högern är ju lite jobbigare för hästen så här fick vi några ofrivilliga avbrott, men det gick snabbt och lätt att balansera upp honom och fatta ny galopp. Jag fick jobba lite mer med innerskänkeln för han ramlar gärna inåt i höger varv men i det stora hela är jag supernöjd! Sedan skulle vi rida kadrilj och vi fick hitta på programmet själva. Vi var bara fem så det blev två par och så fick jag vara ensam sist. Vi red upp på medellinjen i trav, nedsittning och gjorde halt i ett bakvänt V, hälsning och igång i trav, nedsittning igen. Vid C vände leden åt varsitt håll och sedan snett igenom, korsa varannan. Sedan möttes vi vid A och red förbi varandra och när vi var på halva långsidan vände vi över ridbanan i varandras luckor, bytte varv, möttes upp vid C och red upp på medellinjen och vid mitten skänkelvikning ifrån varandra och så möttes vi omlott vid A där vi fattade galopp. Galopp längs hela långsidorna, möttes omlott vid C och så snett igenom från varsitt håll, trav när vi kom ut på fyrkantspåret och uppridning på medellinjen och halt i V- form igen. Första gången blev det några småmissar när vi inte var riktigt synkade, men hästen gick jättefint. Andra gå gången fick några för sig att de skulle sjunga så det blev mycket skratt och flams och hästen var lite för mycket framåt och körde upp huvudet en del. Men vi synkade vändningen över ridbanan mycket bättre, men i galoppen red hon som red först i mitt led plötsligt fel men vi andra fortsatte som vi skulle men det blev osynkat på diagonalen i galopp och vi bytte ju också plats så jag red plötsligt i par med den andra hästen när vi red upp för att göra halt, men det gick bra det med. Supernöjd över att min häst funkade så bra i en flamsig kadrilj! Och att galoppen satt där igen!
 
Terminens sista lektion ikväll. Har egentligen en på söndag med men ska på julbord då så jag missar den! Gör inte så mycket för det ska vara lite gymkhana med lekar och utklädning. Funkar inte så bra med min häst och 50+ tant :D.

Vi värmde upp länge i trav i båda varven, fyrkanten och stora volter. Det behövdes för det var 18 grader kallt och flera hästar är lite känsliga för kyla på ryggen, inkl min pålle. Har ridit med skritttäcket på i flera dagar nu. Men han gick i en lugn och sansad trav, inga konstigheter. Sedan lite galopp i båda varven och samma där. Nöjd och trevlig häst som lyssnade på mig. Sedan till övningen som var skänkelvikning in mot mitten och så ut igen, som ett timglas. Först i skritt, sen i trav. Jag fick jobba lite för att han skulle tvära ordentligt åt vänster, men fick till några hyfsade varv. Till och med traven gick bra och jag kunde sitta ned hyfsat också! Sedan lade vi till galopp direkt när vi kom ut till hörnet och en volt vid kortsidan och så trav och ny skänkelvikning. Här blev han lite för pigg efter galoppen så jag fick gå ned till skritt bland. Sedan trava av. Jag var supernöjd!
 
Lektion i går. Det var julkadrilj på schemat och jag skulle rida Bullen.

Vi började med att rida igenom dem i skritt, trav och galopp innan vi blev indelade. Bullen och jag fick gå sist tillsammans med 6-åringen. Båda två har mycket motor och Bullen är en perfekt häst att ha nära andra hästar om de är osäkra/utagerande då hans inställning till livet mest är "Jahaja? Varför upprördheten? ska jag vara rädd för det där?" :D En cool filbunke som vill springa fort.

6-åringen var lite trängd i början, så jag red helt enkelt lite längre ifrån, men sen lugnade hon sig och vi kunde rida som par ordentligt.
Vi gjorde allt möjligt, serpentiner, snett igenom där vi red varannan häst samt varannat par, vände rätt upp, red volter där volterna gick in i varandra med mera. Allt i trav och galopp. Med musik och typ 30 åskådare som fotade med blixt.
Vi hade vansinnigt kul och Bullen var oerhört taggad, mycket svår att hålla ordning på speciellt när vi var innerledet och liksom behövde bromsa :D Öronen var spikrakt framåt och det både sågs och kändes att han tyckte det var superkul.

Sedan fick vi rida barbacka sista 15 minutrarna men jag skippade det med tanke på att han var övertaggad. Visserligen springer han bara och jag känner mig supertrygg med honom, så jag hade egentligen inte haft några problem barbacka. Men med övertaggningen blev han även superstark och jag tror att han hade dragit mig över halsen :angel: Hade nästan problem med att sitta kvar i sadeln i bland liksom. :p

Kul avslutning med gruppen! Ridläraren pratade med mig efter och tyckte att jag hade ridit riktigt bra med tanke på hur suuupertaggad Bullen var.
I dag rider jag igen i en annan grupp. Tar väl med mig tomteluvan och tomtekläderna ifall att även den gruppen tänkte klä ut sig :up:
 
Terminsavslutning för mig igår! Har missat de två senaste veckorna pga sjukdom, så kul att kunna vara med på sista vändan :D
Vi skulle hoppa bana i privata ridhuset (som är lite större än halva lektionsridhuset som vi vanligen har).

Blev en riktigt lång bana! Vi började med att rida fram och sen hoppa fram på hindren.
Jag fick inte riktigt till en äkta bjudning i galoppen, men ponnyn hoppar väldigt snällt.
När vi skulle hoppa hela banan så fick jag inte till det heller, utan blev många mittemellan-lägen, så jag avbröt efter 8hinder (banan var 10 hinder), för att hämta andan och ladda om.

Sen skulle vi hoppa en förkortad bana, med chans att höja för de som ville. Jag bad att få hoppa hinder 1-4 på samma höjd och sen samma igen direkt med höjning om det gick bra. Min lilla paus hade gett mig lite mer oumph och jag kunde rida på bättre och få en mer äkta galopp. Red de fyra hindren, och sen höjde instruktören tre av dem lite granna, och jag hoppade 1-6. Gick superbra de två sista vändorna 🤩 Så nöjd! Och skönt att jag lyckades ladda om och få till det till slut!

Väldigt nöjd med det generellt denna terminen. Förra hösten höll jag på att sluta rida för att jag vara fick så dålig känsla i ridningen. Denna hösten har jag ridit lite fler nya hästar än jag brukar, och även om långt ifrån alla lektioner gått klockrent så har jag inte brutit ihop utan fortsatt rida och försöka efter bästa förmåga. Väldigt kul att se lite framsteg i det mentala, då det är min största utmaning ❤️

Nu är jag taggad på hoppkurs efter nyår. Hoppas jag får nån av hästarna jag önskat, då jag har lite delade erfarenheter av instruktören :p
 
Terminens sista lektion var förra lördagen, så dags att summera det här ridskoleåret och blicka fram mot nästa!

Det största som hänt var väl att jag bytte ridskola. Jag red först på en ridskola som jag började på förra hösten, efter några års uppehåll från hästryggen. Det var en bra ridskola, men efter att ha övervägt ett antal olika faktorer valde jag att i år testa på två andra. Den ena har jag ridit lite drop in ridningar på, trivts bra där men den är dyrare än de andra två och det finns lite andra faktorer som gjorde att jag till slut valde att rida regelbundna lektioner på den tredje ridskolan jag testade.

Jag trivs väldigt bra, även om jag känner lite att jag inte riktigt lärt känna folk på samma sätt som framförallt på den första ridskolan. Har inte riktigt fått någon känsla för gemenskapen på ridskolan än, men tänker att jag till våren ska åka till stallet fler dagar i veckan, kolla på de som rider i träningsgrupper och dels förhoppningsvis lära mig mer om ridskolan och deras hästar men också få lära känna lite fler. Ridskolan har några väldigt fina hästar och de är generellt väldigt försiktiga med sina ridskolehästar, så de verkar hålla lite bättre än på många andra ridskolor. Hästarna verkar skötas om bra och priserna är humana för att vara Stockholm. Jag har trivts väldigt bra och har största delen av höstterminen ridit en och samma häst, ett sto som jag absolut förälskat mig i.

Nu ser jag fram emot vårterminen då jag ska börja rida lite mer privatlektioner och förhoppningsvis få mer tid i sadeln än det blivit under den här hösten. Jag känner att jag på den här ridskolan verkligen har möjlighet att utvecklas och hoppas kunna ta vara på den. Är också väldigt nöjd över att ha bytt till en ganska dressyrinriktad ridskola, jag saknar inte riktigt hoppningen just nu trots att jag alltid sett mig själv som hoppryttare. :p
 
Red en igångsättningslektion i dag. Egentligen var det en kurs på tre lektioner, dressyr igår, markarbete idag och hoppning i morgon. Men vi hade gäster i går och hoppningen är jag inte helt redo för än. Men anmälde mig även till en tvådagars kurs dressyr med, så det blir en till lektion idag och en i morgon.

Markarbetet då, det började med att hästen blev rädd för något när jag skrittade fram för hand ( vet inte vad, en ny elektronisk pryl vid klockan eller någon som rörde sig i fönstret eller ljudet från snöplogen utanför??). Jag var absolut inte beredd på det så jag tappade honom, men fångade in honom ganska snabbt. Sedan kändes han väldigt på tårna och studsig när vi började värma upp, men det lugnade sig ändå. Vi var bara tre så vi började på en volt vid C där det låg två bommar med två galoppsprång emellan. Först i trav och hästen var supertaggad och försökte gå i galopp så fort han fick chansen och han tog riktiga språng över bom nr 2. Sedan i galopp och som vanligt fullt ös. Jag blev tom lite rädd och avbröt övningen lite i förtid. Det blev för jobbigt och vi kom nära de andra två ( varav den ena var mötesskygg och bakskygg). Sedan skulle vi bygga ihop en liten serie, galoppbommarna, snett igenom över en studsserie med 4 (5?) bommar på marken, två galoppbommar vid A och så var det två sockerbitshinder som skulle hoppas som på en serpentin ( jag skippade sockerbitarna). Sedan en ny väg, över galoppbommarna, snett igenom över en liten oxer, sockerbitarna åt andra hållet och snett igenom över bom, kryss, bom. Kommer inte ihåg om banan fortsatte över något mer. Vi tog första sockerbitshindret i trav, landade i racerfart och hann inte vända till nästa så jag fick göra en volt och komma igen, likadant igen så ny volt för att ta sista sockerbiten men jag tänkte fel och tog den åt fel håll men denna gången landade vi i balans i allafall. Tog om den och kom in bra på bom-kryss-bom och fick till ett sansat avslut. Sista varvet skulle vi komma på galoppbommar, kryssoxern från andra hållet och studsserien som nu var upphöjda till säkert 60 cm, sedan skulle banan fortsätta men jag valde att sluta efter studsen. Först trasslade det ordentligt på galoppbommarna som jag provade flera gånger för det blev studs och utanför, fel galopp, avbrott till trav etc så till sist skippade vi dem och kom på oxern och studsen. Det gick snabbt men vi kom över utan problem och jag kunde avsluta med en balanserad galopp och fint avbrott till trav. Kände mig nöjd!
 
Dressyrlektionen avklarad! Trodde ju kanske att hästen skulle vara lite trött, men nejdå!! Uppvärmning enskilt i alla gångarter och jag hade fullt sjå att hålla igen tempot. Han blev stark och jag hamnade i dragkamp. Första övningen skulle göras i trav. Bågar runt koner på ena långsidan, därefter några steg rakt fram och sedan öppna till hörnet. Vid nästa hörn snett igenom till mitten i skänkelvikning ( eller ”slarvig” med häst lite ställd och böjd) och sen en båge ut till nästa hörn och så börja om. Fick slita med att få ned tempot hela tiden och det blev inga bra bågar och ingen bra skänkelvikning. Blev dragandes i tyglarna tyvärr. Sedan galoppbom volterna och samma sak där. Fick instruktioner att inte bli kvar i förhållningar och ge efter mer med och jag försökte så gott jag kunde. Sen skulle vi ställa utåt och inåt och utåt och inåt på en fjärdedels volt. Kände att jag inte lyckades och bara drog. Men fick till sist kläm på sitsen i galopp och händerna på rätt ställe och började känna av lite elasticitet och svar på förhållningar. Sedan andra varvet vilket är hans svårare varv, men det gick ändå hyfsat bra. Kämpade för att inte bli hängandes i förhållning och få avbrott till trav. Fick det ändå ganska många gånger och fick fatta om hela tiden. Sedan lite framdelsvändningar och det har vi tränat och det blir han bra lösgjord av. Fick lite beröm där! Sedan trav självständigt på volter och serpentiner och då gick han mjukt och fint för det mesta. Riktigt fin form på slutet, som vanligt efter minst 50 minuters ridning. Kul lektion för ny ridlärare och fick lite tips och instruktioner jag inte fått förut, om sitsen och om hur jag ska göra för att inte bli hängandes i förhållningar. Hoppas lite sitter kvar i morgon!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 652
Senast: Roheryn
·
Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
20 21 22
Svar
428
· Visningar
50 542
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 889
Senast: zassoo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 381
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp