Ridskoleryttare

Lektion i går på.... *drumroll* BULLEN! Äntligen :love:

Han gick innan och såg inte kul ut. Men jag hörde från två tjejer som satt och pratade på läktaren att hon som red inte riktigt hade haft lust att rida Bullen alls. Så hon kanske bara åkte med och gjorde sin timme sas.

Tog över Bullen och spände om nosgrimman, den satt lite väl tyckte jag nog och iom att han är känslig i munnen vill jag att ska kunna gapa om jag skulle vara korkad nog att försöka mig på dragkamp med den starkaste hästen jag någonsin suttit på :angel: Gosade någon minut och satt sedan upp.
Jag känner mig så himla hemma på den här hästen, faschinerande hur det kan gå från "naaeej, inte den hästen helst" till det här.

Skrittade iväg och upptäckte en Bulle som skrittade på glatt. Inga konstigheter förutom att han verkade stel på vänster sida. Men öronen framåt och en känsla av att han var glad. 100% fokuserad på vad jag ville och vad för kul vi skulle hitta på var känslan.
Jag hade suttit innan och grämt mig lite, jag vill ju gärna jobba vidare med jobbet vi gjort med att "ladda upp" hästarna osv - men är det ens lämpligt att ladda upp Bullen? Tänk om han blir överpigg, för springig, superstark och det inte alls blir det resultat jag vill ha... Och kan jag rida så där effektivt som jag börjat med på honom? eller slår det över?
Jag bestämde mig dock när jag satt på honom att jag självklart skulle rida vidare med känslan av uppladdning och min egen effektivitet, men att jag nog behöver vara riktigt finkänslig för att inte gå för långt.

Så jag började med väldigt korta sträckor "uppladdning". Var noga med att verkligen mjukna ordentligt och låta honom pysa ut energin vi hämtat upp, och att se till att halter funkade då och då. Det gick väldigt mycket bättre än jag trodde och jag kunde relativt snabbt öka på energisamlingen både i intensitet och tidslängd. Bullen koncentrerade sig verkligen och ville verkligen jobba ihop sig kortkort, men eftersom han var stel i vänster och stel allmänt berömde jag försöken och fortsatte bara med mitt arbete. Lade in lite volter, bågar och rakriktning för att känna efter hur stel han var och svaret var jättestel i vänster, och stel i allmänhet :p Så jag började så smått med att hjälpa honom böja och stretcha.

Vi började med övningen ganska snart efter att jag hade börjat känna att Bullen blivit lite mer villig att stretcha vänster.
Vi jobbade till min stora glädje med stora bågar på långsidorna, bra för Bullen för han behövde hjälp där i vänsterdelen. Vi skulle rida så att bågen nästan blev som två S som satt ihop, så det blev så snirkligt som möjligt. Samtidigt ville ridläraren att vi hela tiden red självständigt enligt det vi övat på de senaste lektionerna.
Bullen kämpade på med sin vänster, och jag hjälpte honom genom att kräva att han hela tiden fortsatte och att han hela tiden försökte bara lite mer i takt med att han kändes bättre.
Vi lade till fattningar på kortsidorna, men Bullen hade svårt att fatta och ramlade in i travartrav flera gånger. Jag gjorde det enkelt för oss och gick tillbaka till skritt och fattade från skritt när det blev så. Jag tolkade det som att stelheten gjorde det svårt för honom. RIdläraren sa att jag skulle försöka sätta mer fart i benen på honom innan jag fattade, och det gjorde susen.

Vi behöll sedan galopperna och rullade på på fyrkanten. Jag lyckades hålla ihop Bullen helt okej på långsidan och vi galopperade till och med långsamt till och från. Var så himla nöjd med oss :)
Vi red sedan en båge på långsidan i galopp så att det blev förvänd galopp och där någonstans föll saker isär för mig och jag fick inte riktigt ihop det av någon anledning. Till slut insåg jag att det bästa var att bara gå ner i skritt, ta några skrittsteg och samla ihop mig och häst och sedan fortsätta.
Det funkade super och jag hade sedan inga problem med att rida förvända galopper :up:

Efter den galoppen travade vi en stund och Bullen var extremt framåt men lyssnade ändå bra till och med på rätt små sitshjälper, så han var relativt enkel att ta tillbaka. Han kändes även mjukare vilket var mycket bra.

Vi gjorde samma övningar i andra varvet. Bullen gick bara bättre och bättre när han blev lite mjukare i kroppen.

Jättekul lektion. Det märks jättestor skillnad på min ridning nu och min ridning för bara några veckor sedan! Jag får så mycket bättre resultat med den ridning jag börjat med nu. Jag var lite rädd i början att effektivt skulle bli typ hårt, köra över hästens åsikter och behov, okänsligt och inte alls bra. Men jag kan nog komma fram till nu att så inte alls är fallet. Mina principer för att man inte ska rida tvingande, hårt och okänsligt blir nästan bara förfinade. Jag tycker jag hittat en bra balans.
Pratade med ridläraren om det också, och hon höll med helt. Hon ser jättemycket på min ridning att jag förbättrats. Inte så mycket på mig - för jag har alltid ridit med små fina hjälper, men däremot på hästarna jag rider. Det var superkul att höra!

Bäst av allt dock - Bullen :love:
 
Klurig men både rolig och lärorik lektion på världens finaste lilla cob idag!!

Hästarna hade gått in tidigare från hagen idag pga riktigt ruggigt väder, så hon hade lite energi att göra av med. Blev lite nervös så därför tog vi det lugnt, lät henne göra av med energin utan att låta henne bralla iväg så att säga.

Ridläraren känner mig bra vid det här laget! Han planerar i förväg och har alltid ett hum om vad vi behöver jobba med. Idag fokuserade vi på böjt spår och ställning, samt tempoväxlingar. Simpel övning som gick ut på att rida på volt, sakta av till skritt eller komma fram till grav mellan två koner. Han berättade att hon tycker det är lite svårt med att ställa sig och böja sig. Det + en lite ringrostig ryttare var kanske inte det vackraste och vi missförstod varandra ett par gånger, men då och då fick jag den där känslan att ”wow! nu måste jag ha gjort rätt!” Gick absolut ifrån lektionen med ny kunskap.

Sedan jobbade vi på galoppen på fyrkantsspåret. Det har varit lite problematiskt för mig då jag lätt tappar balansen till vänster, tappar stigbygeln etc. Tappade inte stigbygeln en enda gång idag!! Den gled knappt. Märkte att jag instinktivt höll på att klämma med knäna, men tycker ändå att det märktes skillnad. Fick jobba mycket med magmusklerna och att sitta rakt och stadigt. Passade faktiskt på att berätta för ridläraren om min tidigare ätstörning och att min muskulatur därför är försvagad. Jobbigt att säga men ändå bra att han vet tänker jag. Han förstod och skulle ha det i åtanke. Sken däremot upp när jag sa att jag redan känner mig starkare!:)

Förra gången gick bättre i allmänhet, men galoppen gick SÅ mycket bättre denna gång! Några dåliga fattningar, men de bra blev SÅ bra! Hon har en skumpig övergång men en fantastisk galopp. Känns som att flyga.

Har råkat lära henne att det kommer morötter när vi går tillbaka till boxen, såklart fick hon idag också ❤️ Hon är inte världens kelgris men idag stod vi en god stund och pratade och klappade. Sen ville hon dricka och vara ifred, så då pussade jag henne hej då. Mörbultad, lite frustrerad över min egen svaghet, men ändå glad:love: Dock inte så taggad på den kommande träningsvärken..
 
Med förra veckans lektion som gick rätt dåligt verkar tyvärr glädjen med det hela ha runnit bort. Jag känner mig sugen på att galoppera rakt fram ute men att rida fint i en manege känns det inte vara någon mening med. Får se om det ändras imorgon kväll. Kommer nog rida hela terminen oavsett. (Pengar.) Imorgon är det hoppning. Jag tycker vanligtvis mycket om att hoppa men önskar nästan att jag kunde fått rida en mindre häst för det 😅

Teori nästa vecka men en annan tid än vanliga ridtiden och jag hinner inte till det teoripass som passar bäst så kanske blir hel hästpaus nästa vecka.
 
Det blir en kall cykeltur ikväll 😬. Minus 18 nu. Tur det inte blåser så mycket. Är trött men brukar piggna till av cykelturen. Hoppas ridningen blir rolig trots mitt opepp. Annars blir det nya tag om två veckor 🙂. Ursäkta att jag skriver en del som inte helt handlar om ridlektionerna.
 
Tänkte först strunta i ridlektionen ikväll för jag är så förkyld, men ångrade mig när jag väl var i stallet. Måste ju mocka, fylla på vatten och göra i ordning kraftfoder även om jag inte ska rida. Hann inte rida något i söndags, kände mig konstig i måndags med yrsel och flimmer för ögonen så jag avstod ridning. Och så rider ju medryttare på tisdagar och så går hon lektioner på onsdagar så det var ett tag sedan sist. Jag körde en annan uppvärmning än vanligt då jag böjde halsen i skritt på långa tyglar, sedan eftergift och så åt andra hållet, eftergift och stora bågar med fokus på innerskänkel och yttertygel. Sen skulle vi börja värma i trav och rida stora bågar mellan spåret och kvartslinjerna och det passade bra ihop med det jag hade gjort i skritt så här kom hon väldigt snabbt till en bra form. Hon var ganska pigg också och travade på bra. Jag flyttade lite för skänkeln också och fick bra respons. Sedan lite galopp då vi skulle ställa lite utåt och lite inåt. Som vanligt fick jag jobba en hel del med att få in vänster bak och räta upp henne lite. Stundtals gick hon riktigt bra.

Dagens övning sen bestod av att vi skulle rida rätt upp från C, lägga en volt, rida öppna, räta ut innan mitten, ställa om till öppna åt andra hållet, lägga en volt innan A och så ut i andra varvet. Vi fick lägga in valfria övningar som tex öka traven eller flytta för skänkeln på långsidan tillbaka till C och sen göra om allt i andra varvet. Först gjorde jag för stor volt och jag fick inte till öppnan något bra, men sen fattade jag hur liten volten skulle vara, typ 8 m, och fick till bättre böjning och form och fick faktiskt till några öppnar som kändes riktigt bra. Där det kändes att traven flöt på och jag fick till rätt böjning och bakbenen kvar på linjen.
Sedan en liten galoppövning där vi red en kort diagonal med enkelt byte och så in på nästa korta diagonal med nytt enkelt byte. Det börjar gå riktigt bra med övergången galopp till skritt i höger varv. Galoppen känns mjuk och luftig och går att samla och avbrott direkt till skritt. Nu skulle vi vara noga och försöka få 5-6 skrittsteg och så ny galopp. Efter ett par gånger visste hästen exakt vad vi skulle göra. Hon gillar alltid såna galoppövningar! Kul lektion!
 
Ikväll var det jätteroligt igen! Bork var pigg så jag kände igen honom från de första två gångerna :D.

Hästarna hade generellt varit lite trötta förra torsdagen. Det hade varit rejält blåsigt och det påverkade dem visst.

Vi hade hoppning på schemat. På kortsidorna stod en upphöjd bom vid varje hörn, fast på volterna. Sedan hade vi ett hinder vardera på två "snett igenom" (var väl inte riktigt samma vinkel som snett igenom). Så när allt satt ihop som ett litet avslut var det galopp över upphöjda bommarna på lätt böjt spår, snett igenom med kort anridning mot hinder med galoppbom, galoppera rakt fram till och längsmed långsidan, över upphöjda bommarna på andra sidan och "snett igenom" på nästa hinder. Eller nej! Det var nog hinder, bommarna, hinder, bommarna förresten.

Det var roligt som sagt, pigg häst, men lyhörd för hjälperna.

Jag fick dock inte upp värmen alls den här lektionen, satt nästan och huttrade i skrittpauserna och då hade jag ändå dubbla tröjor. Glad att det inte var ännu kallare 🤣. Minus 23 när jag cyklade därifrån. Elcykeln tycker inte helt om så kallt men den fungerade 👏.

Kände mig i alla fall sådär varm, lugn och mjuk inuti som jag kan bli av att rida.
 
Lektion i går på Krullen.

Alltså vissa dagar är det som förgjort att hitta rätt stigbygellängd? i går var en sån dag. Ena hålet var för kort, ett hål längre kändes för långt. Inget kändes lagom :p

Skrittade iväg på en Krull som inte alls kunde ta ut några steg alls, och dessutom inte lyssnade ett dugg på skänkel. Försökte jobba med att få reaktion genom att experimentera med timingen med skänkeln men det kändes som att inget hjälpte. Eftersom jag inte är ett fan av att sitta och "sparka" i evigheter petade jag med spöt och fick någon form av reaktion men inte riktigt resultatet jag ville ha (att han började lyssna på skänkeln). Jag brukar ändå ofta kunna lösa sådant med ett vältajmat spöpet men det var svårare nu av någon anledning.
Han gick där med bromsen påkopplad och ministeg. Tyckte han kändes nästan som att han var obekväm i kroppen, så jag försökte hjälpa honom så gott jag kunde med sits och lite småböjar att liksom försiktigt lösa upp det obehagliga men det ville sig inte riktigt.
Försökte även att jobba lite med det där att korta och ladda upp och sen släppa fram energin men det fanns inget att korta från, och han mjuknade inte ett dugg framåt när jag försökte släppa fram energin. :cautious: Jag fick liksom inte ordning på vad jag missade.

Vi travade igång och gjorde lite småbågar. Märkte av att Krullen hade svårt för att böja sig både höger och vänster. Höger släppte dock rätt snabbt men vänster fick jag kämpa lite med under hela lektionen.
Försökte jobba så effektivt som möjligt och kräva böjningen i början för att sedan bygga på till bättre och bättre böjning, men det var trögt att få resultat. Fanns noll bjudning och han hade inte börjat lyssna på skänkeln alls.

Red in till ridläraren och frågade, för jag vill varken sitta och skänkla ett helt ridpass eller peta med spö så fort jag vill framåt. Ridläraren sa att han dels har varit stel nu (våra hagar är fullständig katastrof, det är knagglig isgata över alla tre, de testade med broddar men några av hästarna skadade sig direkt, så de står tyvärr inne sedan någon vecka och släpps i ridhuset så mycket det bara är möjligt). Nu fick vi äntligen en hel del snö igår så då kommer nog ena hagen funka okej! Så hennes tips var att få fram honom ordentligt en gång för alla, för han behöver bli varm och komma igång för att kunna mjukna. För att hjälpa honom skulle jag fundera lite extra över sitsen eftersom han är superduperkänslig för den och han nog har ännu svårare nu när kroppen inte är med honom.

Sagt och gjort. Jag började med sitsen. Tungan rätt i munnen, supernoga med att sitta rakt över med jämn vikt i stigbyglarna. Vikten framåt. Först tror jag att det blev lite för mycket vikten famåt, sen för lite. Hittade efter ett tag en "sweet spot" och fick en ponny som faktiskt lyssnade okej på skänklarna.

Efter det kunde jag jobba mer med att kräva att han gick fram och fick därför helt okej resultat. Krullen pinnade på och blev varmare i kroppen och kunde därför göra det jag bad honom om på bättre och bättre sätt. Skönt så.
Dock kände jag att det var väääldigt svårt för honom att länga stegen.

Vi red in på volterna och gick in på en liten volt för att skänkelvika klockan. Med tanke på att Krullen var så stel och hade det svårt gick det helt ok. Jag försökte kräva att han faktiskt tvärade men inte kräva så mycket att han inte tyckte det blev för svårt och krångligt.
Vi skänkelvikte sedan ut på stora voltspåret och skulle när vi kom ut på spåret trava på mer. Det gick rätt bra för mig och Krullen nu när vi hade synkat oss bättre.
Vi utökade övningen med att vi i stället skulle fatta galopp ute på spåret. Krullen hade supersvårt. Men det har han haft sedan han vilade några månader. Han behöver lite styrka och dessutom har galoppen alltid vara hans sämsta gångart. Så jag gjorde ingen direkt affär över när det blev korsgalopp och han inte kunde fortsätta, eller när han i stället för att fatta stressade upp sig och det blev fel. Gjorde om och gjorde rätt.

Han blev rätt pigg efter galoppen, och vi bytte volt och gjorde samma sak i andra varvet. Där fick vi minsann lite sprutt i galoppen så att han kunde hålla galoppen hyfsat. Ingen korsgalopp i det varvet och inte riktigt lika mycket knussel i kroppen på honom.

När vi sedan skulle trava serpentiner bad ridläraren mig att göra det med lång tygel. För att se om han inte kunde länga stegen och slappna av lite. Det gjorde han inte. Inte särkilt mycket iaf. Som sagt, det var nog en jobbig kropp dag för honom och jag hade inte verktygen att hjälpa honom hela vägen.

Så, ett litet bakslag. Det är helt okej, jag har ju haft ett gäng underbara lektioner där jag utvecklats massor. Ridläraren sa att detta blev som ett litet experiment med min "nya" ridning, tidigare har jag haft hästar där det är lätt att få resultat även om några delar inte är på plats. Med Krullen måste ryttaren sitta 110% rätt och dessutom till 110% hjälpa honom med kroppen och då skulle jag samtidigt som det jobba med ett nytt sätt att rida. Ridläraren trodde att 30% av "problemet" var att Krullen inte hade en bra dag och 70% var förmodligen att jag inte fått alla mina egna bitar på plats ännu.
Så, lärorik lektion. Jag behöver öva vidare helt enkelt!
 
Igår fick jag rida Irländaren!
En skimmelherre jag ridit en hel del, främst på markarbete-lektioner och lite hoppning, men med igår även två dressyrlektioner.

Definitivt en storfavorit. Mycket energi, en del nerv, känslig för hjälper och i munnen. Igår red jag dessutom verkligen från början och tog tillvara på all uppvärmningstid, självständig ridning osv.

Har börjat inse att jag absolut vill starta klubbtävlingar osv så nu är det dags att skärpa sig så jag vågar starta LB1 :D

Det gick jättebra verkligen. Hittade lagom stöd där han var nöjd utan glappande tygel, men jag inte höll för hårt. I slutet efter mycket galopp blev det lite hetsigt (han blir bara piggare och piggare) men vi hittade ett lugn igen.
Fick orimligt mycket beröm, så kul att höra men jag blir typ helt tafatt. Men kan lita mig på alla andra lektioner där det inte alls gått lika bra :rofl:

Men hoppas jag får rida honom en del, han har blivit hjärtehäst för mig på ingen tid alls.
 
Ingen ridning denna vecka p.g.a. teorivecka. Jag var på teorin idag men det var ingenting jag lärde mig något nytt av (hade misstanke om det innan, men vill ju liksom utnyttja alla mina betalda lektioner). Nio dagar till nästa ridning. Ska bli spännande att se om det blir hästbyte eller inte. Bork passar mig toppen men det är roligt att prova nya hästar. Så blir glad oavsett ☺️.
 
Fick rida en ny häst idag, en riktig liten prinsessa 😍
Så vi kan kalla henne Prinsessan :D
Brun, nätt, små luddöron och det näpnaste uttryck jag sett.

Fantastiskt söt. Känslig och fin, jag fick veta direkt om jag använde för hårda hjälper. Kan tänka mig att hon kan säga emot ordentligt.

Idag markarbete, volter och åttor över cavaletti och kryss. Åttorna var väldigt nyttiga, jag behöver bli bra på att rida hela tiden. Inte bara första två hindren. Vi övar hela tiden på rätt antal språng på det här lektionerna, grymt bra.

Ska även tänka på att våga rida fram, utan att för den skull krypa ihop över hästens hals. Men det går verkligen framåt, sjukt kul med så mycket bommar och hopparbete nuförtiden.

Prinsessan var väldigt schysst tycker jag, de gånger vi kom för nära eller långt ifrån så gjorde hon sitt bästa. Definitivt jag som inte är så bra på avståndsbedömning, ännu 😅
Fick höra efteråt att nej, schysst brukar hon inte vara 😳 Men tar det som en komplimang!

Ska se om jag inte kan rida henne lite på måndagarna också. Ridläraren verkade väldigt nöjd med hur jag red henne, superkul att höra!

Fortfarande i extas över hur bra jag trivs.
 
Så, red min första lektion igår, det kändes som jag aldrig varit borta.
Tror ju att all annan träning jag gjort senaste månaderna hjälpte till en hel del.
Det enda som inte funkade var galoppen. Men det var nog en kombo av att han ÄR svår i galoppen och mina egna hjärnspöken.
En av anledningarna till att jag slutade var att jag satt då på extremt svåra hästar och höll på flyga av ett antal gånger i just galopp då hästen jag satt på bockade.
Ska rida privatlektion i helgen, så då får vi väl jobba på just den biten.
Min tidigare ridlärare satt på läktaren en stund och hon sa efteråt det syntes inte jag varit borta så många år :)
 
Igår fick jag rida kallblodstravaren - han är jättefin men har lite dålig balans i sig själv och blir lätt ålig. Mycket inramning behövs. Nu rids han på hackamore och förra veckan hade jag svårt att få kontakt och få igenom mina hjälper. Det gick bättre igår - min ridlärare är så himla bra på att se detaljer och korrigera små små grejer som gör så mycket. Blir väldigt tydligt på denna hästen att jag lätt viker mig i sidan i hörn och på volter, hela han följer liksom med när jag gör det. Bra att få rida hästar där ens egna problem blir så tydliga!

Galoppen gick inget vidare alls, fick till ett par fattningar men jag har svårt att hitta hans rytm och inte störa honom. Dessutom är hans sadel så hård! Jag hade ont i sittknölarna flera dagar efter förra lektionen 🙄
 
Så, red min första lektion igår, det kändes som jag aldrig varit borta.
Tror ju att all annan träning jag gjort senaste månaderna hjälpte till en hel del.
Det enda som inte funkade var galoppen. Men det var nog en kombo av att han ÄR svår i galoppen och mina egna hjärnspöken.
En av anledningarna till att jag slutade var att jag satt då på extremt svåra hästar och höll på flyga av ett antal gånger i just galopp då hästen jag satt på bockade.
Ska rida privatlektion i helgen, så då får vi väl jobba på just den biten.
Min tidigare ridlärare satt på läktaren en stund och hon sa efteråt det syntes inte jag varit borta så många år :)
Vad kul att det gick så bra :up:
Själv hade jag galoppfobi (kallar det det, men det kanske inte direkt var fobi) och det tog ett tag (läs typ två år) på några fantastiska hästar för att jag skulle börja släppa spärrarna som fanns i mitt huvud och sedan gick ner i kroppen.
Det var lite som att halva hjärnan bestämt sig för att ta itu med det och ville galoppera, andra delen var rädd för vad som skulle hända om hästen galopperade och det låg ett konstant "men du måste inte galoppera om du inte viiiilll" där.
Den där negativa delen överfördes på kroppen som gjorde något, trots att jag försökte styra den till att slappna av. Det i sin tur överfördes till häst som typ "ehm? okej du gör fattning men du vill ju inte? Då blir det ingen galopp! Nixpix!"

Hästar är fantastiska varelser :love:
 
Vad kul att det gick så bra :up:
Själv hade jag galoppfobi (kallar det det, men det kanske inte direkt var fobi) och det tog ett tag (läs typ två år) på några fantastiska hästar för att jag skulle börja släppa spärrarna som fanns i mitt huvud och sedan gick ner i kroppen.
Det var lite som att halva hjärnan bestämt sig för att ta itu med det och ville galoppera, andra delen var rädd för vad som skulle hända om hästen galopperade och det låg ett konstant "men du måste inte galoppera om du inte viiiilll" där.
Den där negativa delen överfördes på kroppen som gjorde något, trots att jag försökte styra den till att slappna av. Det i sin tur överfördes till häst som typ "ehm? okej du gör fattning men du vill ju inte? Då blir det ingen galopp! Nixpix!"

Hästar är fantastiska varelser :love:
Det var exakt så jag kände igår, samt hela kroppen kollapsade i fattningen.
Så efter ett par försök la jag av, blev bara springit.
Samtidig känns det bra att ha ett mål se framemot, klara hela galoppövningen under en lektion utan avbrott. Jag vet att vi båda kan det, vi har gjort det tidigare.
Med rätt ryttare kan han galoppera väldigt fint i bägge varven, menar en av ridinstruktörerna startade en 1* LC och vann på 70% för ett par år sen :cool::p:rofl:
 
Lektion i går. Hästen har gått superbra ett tag nu och likadant igår! Körde böjda spår på långa tyglar i skritt i uppvärmningen och sen trav i slalom mellan konerna som stod uppställda innanför spåret på ena långsidan och sen lite galopp i båda varven. Satsade mest på att få fram henne ordentligt i galoppen och se till att inte luta inåt i svängarna. Och så gjorde vi några övergångar till skritt. Sedan en liten skrittpaus när ridläraren gick igenom övningen. Innan vi fick börja skulle vi skritta innanför spåret, korta upp skritten och göra några framdelsvändningar. Jag fick bra stöd av hästen och hon svarade superbra på halvhalter och sidförande skänkel. Det kändes bra och jag fick inga egentliga kommentarer. Övningen sedan bestod av trav genom konerna i slalom med ordentligt böjd häst, galoppfattning innan hörnet, vända upp på kvartslinjen, galoppera rakt och bryta av till trav innan hörnet och så ett varv till men den här gången slalom med rak häst. Och så om igen. Tog några gånger innan vi hittade så mycket böjning som ridläraren ville se. Men pigg och glad häst som lyssnade superbra och jobbade på med ryggen. Sedan flyttades varannan kom längre in mot mitten och vi lade till övergångar till skritt på kvartslinjen. Och sedan skulle vi komma i rättvänd galopp, övergång till skritt, förvänd galopp, övergång till skritt och rättvänd galopp igen innan hörnet. Och nu en båge i förvänd galopp runt konerna. En övning som både jag och hästen gillar. Funkade bra i båda varven, men med några travsteg emellan när hon började bli trött. Och på slutet skulle vi hålla kvar den förvända galoppen fram till kortsidan och där försöka byta galopp i språnget. Inget som varken jag eller häst kan, men vi gjorde vårt bästa. Fick till typ ett halvt byte en gång
 
Idag var jag ute på dagen för att rida ridskolehästen jag blev medryttare på. Jag har bara ridit honom inomhus på kvällarna innan när han dessutom gått lektion, så jag var lite nyfiken på hur han skulle agera själv i stallet och att ta en kort skrittur ute ensamma. Har fått veta att han är rätt mesig själv ute så jag hade inga förväntningar alls utan tänkte mest känna efter.

Intag gick fint, lugn i stallet, och vi skrittade iväg. Ungefär där jag misstänkte att han skulle stanna så stannade han. Stod still en stund och när jag drev framåt ville han backa. Ok, ingen stor grej, vi väntar lite och så kunde vi ta några steg till framåt. När han gick fram så tyckte jag det räckte och skulle skritta tillbaka, tänkte jobba lite på utebanan i solen. När vi passerar en annan ridbana där två ponnys galopperar lite för vilt så går han upp i varv totalt och tappar han det helt - han blåser upp sig, blir trippig och gjorde nåt försök att bocka på stället. Frustar och blåser. Han är sju kilometer hög så jag fegade ur direkt och satt av och tänkte leda honom så vi kan rida en sväng på den andra utebanan. Nej, han snurrar, småhoppar och trippar och är helt avstängd, svårt att få kontakt. Tusen procent på helspänn. Vi avslutar inne i ridhuset där vi är ensamma och där han inte ser andra hästar. Jag sitter upp efter en stund och skrittar, han lugnar sig. Sitter av och bara promenerar, släpper taget och ser hur han följer och stannar när jag går och stannar. Gott så.

Minns nu det där om triggerstapling och tänkte att jag nog pressade honom för hårt med att ta oss ut själva, och att det måste blivit en totalt overload för honom där. Själv är jag fortfarande full med adrenalin - det är riktigt läskigt med stora hästar som är helt avstängda och svårhanterade. Blir också fundersam på hur jag ska hantera detta framöver, det här kändes ju inte alls så roligt. Poängen med medrytteriet är att han ska få komma ut på uteritter, men det är ett litet stall och svårt att samköra gemensamma med andra...
 
Igår blev det en hopplektion och en blåbärshoppning :D

Hopplektionen var superkul. Förutom ett 3-dagars ridläger för ett år sedan så har jag inte hoppat på typ 15år. Förra ridskolan hade ingen hoppning alls.

Hade nästan glömt hur kul det är. Nu finns det mycket möjligheter att vara med på markarbete och hopplektioner, och jag tänkte försöka ta alla jag kan 🥳

Igår red vi först bommar, sedan studs, tre st. Efter det blev det 5 1/2-an.
Jag fick rida en svart skönhet som tidigare varit ridlärarens hopphäst. Väldigt duktig och med bra teknik alltså, om än rätt sävlig. Men får man igång honom är han fantastisk! Lättare i hoppningen än dressyren. :p
Kan kalla honom Svarten (dålig fantasi idag 😂)

Han gick som en klocka, jag har dock en del att tänka på. Vill gärna joxa med händerna inför hindren, fastnar lite i att hästen ska ”gå fint” snarare än bara rätt på hindret som kommer. Behöver också räta upp överlivet mer, faller gärna för långt fram. Ska föra fram handen, inte hela överkroppen.

Men fick bra feedback om blick och tempo! Pratade med en annan som var med efteråt , ridläraren hade typ gått mellan oss och berättar hur bra det såg ut när den andra red (på ett trevligt sätt alltså). Kul att få höra 😃



Senare på kvällen var det blåbärshoppning och jag fick rida Irländaren. Det gick jättebra, även om han inte har teknik att tala om 😅 Men egen motor och tycker det är skitkul att puttra runt en liten 50cm bana.

Såå lärorikt för mig med. Knappt kommit igång med hoppningen, och hoppat kanske Max tre hinder i följd. Nu plötsligt sju. Bra galopp och åtminstone en bra blick från mitt håll under hela hoppningen.
Men vi hamnade i fel eller korsgalopp LITE för ofta. Borde ha brutit av till trav och fattat ny snarare än försökt byta.
Mitt enda försvar är att Svarten på lektionen innan bytte snabbt och enkelt på en femöring, så jag hade blivit bortskämd :rofl:

Men otroligt kul var det. Ser fram emot att starta fler små tävlingar!
 
Fick en liten surtant idag, framförallt i boxen, men jag mutade henne med morot och var så vänlig jag bara kunde, gav massor med beröm osv, det gick jättebra tillslut, hon slutade försöka bita mig, hon hade t o m öronen framåt när jag skulle gå. Vet inte varför men hjärtat klappade lite extra för henne, man kan absolut relatera till hur det är att vara en surkärring ibland 🤣 dom förtjänar också kärlek.
 
Lektionen i måndags då...

Gosmotorn och knepigheter kan man sammanfatta den. :D

Han gick innan och jag satt upp nästan helt själv (ridläraren stod brevid som moraliskt stöd för Gosmotorn men rörde honom inte) Trots att jag blev lite klumpig upp, tappade balansen på ngt konstigt sätt, stod han still och kändes lugn i kroppen när jag satte ner rumpan i sadeln.

Skrittade iväg och hade väldigt lite respons på skänkel. Okej jobba på det, då. Det kändes lite som att energin för bjudning fanns där men inte gasen, eller hur jag ska förklara det. Jag började först i fel ände insåg jag och försökte med det där "ladda upp hästen och sen släppa ut energin" men det gav ganska uselt resultat. Gick över i att i stället helt enkelt jobba supergrundläggande med skänkel. Skänkel med någon reaktion = beröm och mjuuukna. Skänkel utan någon reaktion = bli lite jobbig och till slut peta med spö.
När jag hade installerat en lite bättre gas började jag varva att fylla på med installera skänkelövningar och att ladda upp och släppa ut energi.
Det hade blivit mycket bättre när vi började med övningen men det satt inte helt.

Första övningen var att vi skulle rida en stor båge på ena långsidan, där vi skulle minska vid varje kon (vid varje början på kortsida och i toppen av bågen). Samtidigt skulle vi rida bågtoppen nästan bågformad och verkligen låta hästarna streeeetcha ordentligt. På andra långsidan fanns tre konpar där vi skulle sakta av till skritt mellan när vi var i trav på övningen. Väldigt kort mellan konerna så det var väldigt knepigt att få till. Det gick sådär.
Gosmotorn hade någon svårighet i kroppen, oklart vad. Han ville gärna men det blev att han tryckte sig utåt mot höger hela tiden trots att jag verkligen ramade in.
Jag fick kämpa hårt med att hålla honom kvar på min tänkta bana.
Vid skrittkonerna fick jag till skritten bra men igångsättningen var lite knepigare då Gosmotorn inte riktigt var framme ännu.
Vi gjorde övningen både i skritt och trav, och i traven började han mjukna, men i skritten var det svårare.

Jag märkte även på rakt spår att han verkligen "lutade" och drog höger. Kämpade på även där med att rama in ordentligt.

Andra övningen var att flytta bogen på kvartslinjerna i trav. Superenkelt i höger varv när jag fick tag bra i bakbenen, men svårare i vänster. Funderar på varför det blev så, iom att han drog höger hela tiden?
Jag kände att jag liksom tappade inramningen i bland i övningen, men att när det blev rätt blev det nog väldigt rätt. Efter den övningen var det också mycket bättre med högerdragningen, så något lossnade nog lite där för fina Gosmotorn :up:

Sedan gjorde vi en galoppövning som vi gjort ganska ofta på senare tiden och jag förstår varför för alla hästar blir verkligen fina med den. Vi piloter får hjälp att rama in ytter så inte direkt konstigt.
Först trav eller skritt en-två meter innanför med lite skänkelvikningstänk. Sedan flytta ut på volten och där fatta och försöka hålla kvar skänkelvikningstänket utan att för den sakens skull faktiskt skänkelvika.
Gosmotorn var underligt nog lite seg i fattningen (vanligtvis brummar han igång i galopp bara man tänker på det) lite markbunden och lite stel. Jag och mitt nya effektivitetstänk kom fram till att nummer ett bör vara att få fram honom mer, sen be honom att få lite mer studs i steget - kanske löser det stelheten automagiskt.
Få fram honom var inte supersvårt och när jag kände att han gick fram av sig själv bad jag om mer studs men det blev svårt. Testade med att fatta igen i stället och fick då från början bättre studs i steget och frambjudning :up: Kanske blev fattningen innan bara dålig.
Vi höll på så i båda varven och bröt ibland av volten med att galoppera på fyrkanten. Gosmotorn gick bara bättre och bättre och jag red så aktivt jag kunde, till slut kändes han mjuk, framåt och hade en mycket bättre galopp.

Efter galopperna var Gosmotorn mycket finare, tror något hade lossnat i hans kropp kanske. Framåt som han brukar, mer stora luftiga steg och trampade under sig. Dock fick jag fortfarande rama mycket på högersidan, men behövde inte kämpa riktigt lika mycket med det.

Vi travade ner dem självständigt och Gosmotorn var så där supertrevlig att rida. Trist att jag inte kom dit snabbare med honom den här lektionen men så hade jag mycket att jobba med. Det är mycket att hålla i huvudet vid ridning.

Pratade med ridläraren om vad jag hade upplevt och hon sa att hon hade sett svårigheterna men tyckte att jag hade löst problemet på ett fint och trevligt sätt. Skönt att höra :)
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 363
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 328
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 158
Senast: Cambrie
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 693
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp