Ridskoleryttare

Hoppade igår på taggade kallblodstravaren, oj så roligt! Verkligen inga snygga vägar eller stabilitet men det var så roligt att bara låta honom köra på att jag inte riktigt tänkte på att man kanske ska rida lite aktivt också 😂
 
Det blev hästbyte idag på grund av sportlov och att många avbokat/inte dykt upp.

Äntligen en häst med rimlig mankhöjd :rofl:. Ett kallblodssto så rätt bred däremot :p.

Ganska varierad lektion, men fokusövningen var skänkelvikning. Det gick... ibland 😅. Vi red i båda varven så egentligen var nästan det svåraste att tajma så att vi inte kom samtidigt som något annat ekipage.

Den rara prinsessan var lite grinig inledningsvis när jag skulle göra i ordning henne men det gick över. Men hon tyckte inte om när jag sadlade! Fick passa på henne när jag satte fast sadelgjorden.

På lektionen kändes det som att det var antingen av eller på. Lite klen bjudning överlag kanske, men lätt att fatta galopp på och ändå med hyfsad bjudning där. Men flera gånger när jag saktade av (t.ex. på grund av för nära någon) höll jag inte på att få henne att gå framåt igen!

Jättefin häst men rätt speciell att rida! Tyckte jag idag i alla fall. Får se om det blir någon fler gång. Funderar på att boka en extralektion och rida med i gruppen före min någon vecka för att få lite extra ridtid, jag som sällan känner mig klar efter en timme.
 
Lektion i går på Krullen.

Krullen gick innan och fick två stora härdsmältor såg jag, fastnade och vägrade gå och såg bekymrad ut.
Tjejen som red redde ut det på ett fint sätt.

Fick tjata lite på honom om att stå still när jag skulle sitta upp. Funderar på om jag ska försöka lära honom någon form av startsignal för uppsittning, det känns som att han promenerar iväg för att han blir osäker. Kanske är svårt att göra som ridskoleryttare men jag ska ändå fundera på det.
Har ju ändå lärt en av hästarna som är otroligt känslig när han fäller startsignal när jag ryktar honom. Hästar är smartare och mer snabblärda än man tror.

Nåväl, skrittade iväg och han kändes bättre än sist jag red honom (då var han stel och hade en allmänt tjurig kropp). Jobbade med att korta och länga skritten och han svarade halvbra på länga och jättebra på att korta. Som vanligt var han som en ostbåge och spänd i ryggen där i början, men det har jag ju lärt mig att det lossnar efter några minuter.
Vi var bara 5 stycken, så vi gick in på övningen ganska fort.

Övningen var samma som sist. Stor båge på långsidan. Skära av lite på kortsidan. Skänkelvikning på toppen av bågen och på kortsidorna. Krullen har ju svårt för skänkelvikning så jag började lite snällt och ökade successivt sidförande. Ett par gånger fick Krullen härdsmälta och stannade, backade eller skänkelvikte åt andra hållet mot vad jag sagt :crazy: Vet inte om jag lyckades med ngt konstigt eller om han helt enkelt tyckte jag bad om för mycket och helt enkelt talade om det för mig.
Oavsett vad det var så gjorde jag bara om när det blev så och bad om lite mindre tvärning. Det var någon gång jag var korkad och försökte "pusha igenom" men då blev det bara mer härdsmälta och en evighetsbackning som var svår att komma ur. Ni vet när häst backar och du kan skänkla och ge lång tygel eller försöka få den att stoppa men har noll att säga till om :p
Sa till honom att ja okej jag fattar inget mer sånt, det var dumt.
Vi hade även lite problem med ett gäng småtjejer som dansade med sopkvastar på cafeterian, de var faktiskt läskiga! :D
Eftersom han ibland hamnade i bromsläge lät jag honom också ibland komma fram i trav där jag bara slappnade av framåt och klappade. Så fick han små mikropauser. Jag vet ju att han har det svårt med sina skänkelvikningar och kroppen i allmänhet och jag ville inte att han skulle tappa motivation att jobba vidare med mig.

Hursomhelst blev Krullen finare och finare och lättare att rida ju längre tiden gick. Ridläraren sa till mig att hon såg att han fick härdsmältorna och hon tyckte jag tacklade det superbra med att bara börja om, ta igenom så att han gjorde det jag bad om, och sen berömde.

Vi gjorde övningen i trav också och skulle då lägga in att vi skänkelvikte ut ur bågen också. Här blev Krullen stundtals väääldigt fin och ridläraren tyckte jag skulle fortsätta exakt som jag gjorde eftersom han var på väg att lossna, men att jag skulle försöka rama in lite mer på ytter.
Fortsatte så och fick något halvt motorstopp i skänkelvikningen, men den var väldigt lätt att reda ut och annars på det stora hela var det väldigt bra. Jag försökte kräva av Krullen men hålla mig på rätt sida, och Krullen gjorde sitt bästa för att arbeta med mig.

Sedan tog vi lite galopp. Krullens allra svåraste gångart och gångarten jag är sämst på.
Vi red på volterna och ridläraren ville att vi skulle ha lite skänkelvikningstänk, sen ut på spåret och rejsa på lite på långsidorna, sen plocka upp dem lite och rida bogen in.
I början hade vi lite problem med avbrott tills ridläraren guidade mig på en bättre väg som gjorde att jag bättre kunde hjälpa Krullen att hålla galoppen. Ridläraren förklarade även att från och med nu vill hon se att jag liksom länger tygeln någon cm åt gången och försöker ha målet att ha kvar den kontakten jag fått av Krullen även på kanske 10 cm längre tyglar.
Så jag längde, red min galopp, fick avbrott pga jag satt inte bra, fattade om, red, längde lite...
Jobbade på helt enkelt. När jag gjorde rätt gick det lätt.
Bogen in var lite halvsvårt, jag tror jag gjorde för mycket i början, men så hittade jag ett "less is more" läge där både Krullen och jag fick mycket lättare för bogen in :up:

Efter det gjorde vi några ökade trav i halvt igenom och Krullen gick superduperfint och hade äntligen börjat länga sina steg.
Avslutade med en väldigt fin känsla och en väldigt fin häst på rätt så lång tygel utan att jag tappade stödet. Däremot upptäckte jag att jag när jag rider på lång tygel så där blir lite knasig med händerna, så det är något jag kommer ta med mig till nästa lektion.
 
Fick rida fina damen igår, det var längesen!
Kommer ju aldrig ihåg vad jag kallar hästarna :rofl:

Men hon är stor, och lååång och alldeles fantastisk.
En riktig Madam.
Inte lätt, det blir gärna stjärnkikare och sänkt rygg, men när man väl får till det är hon helt underbar.

Vi kommer också dit snabbare och snabbare. Första gångerna hade vi kanske 5-10min i slutet där hon slappnat av och välvt sig. Nu är vi där (och ännu bättre) efter 25min kanske. Och vägen dit är mycket trevligare.

Vi hade lite bommar ute igår, innanför spåret vid A/C och B/E, samt ett par på medellinjen.
Fokus var skänkelvikning och öppna, som vi gjorde i alla gångarter och över bommarna. Fina damen GLÄNSTE i galoppen, och jag fick äntligen tag i ytterbogen i alla gångarter. Har också blivit mycket bättre på halvhalter, vilket ju gör otrolig skillnad.
Öppnorna var riktigt härliga!
Skänkelvikningarna lite svårare, vi var lite S-formade och jag fick inte helt fatt på hennes långa kropp. Men ridkänslan mot slutet var HELT oslagbar.

Men ändå otroligt nöjd! Känns som att jag börjar hitta mig själv och mina hjälper i ridningen, även på detaljnivå och jag jobbar mycket mer genom hela passet.

Imorgon blir det markarbete :D
 
Markarbete idag, gick så bra!

Har verkligen lärt mig Prinsessan bättre. Framridningen var en dröm, traven gick som på moln.

Övningen gick också bra. Jag hade inte riktigt kraft i galoppen i början, men det blev mycket bättre sedan. Försökta vara noggrann med alla hörn och att rida hela vägen till A/C. Gick bra.

Övningen var vända in från A, bom-hinder-bom och senare även ett litet hinder ner mot C, mellan X och G.

Känns som att vi hittar varandra mer och mer ❤️
Skrittade ut en runda efter lektionen.
 
Planen är att ev inte ens testa galoppen på framridningen. Om den inte funkar då kommer det bara sätta sig i huvudet på mig.
Ja det är livsfarligt när huvudet får för sig något så där. Jag håller tummarna för dig och ska sända galoppfattnings-tankar hela söndagen. :D
 
Jag har eventuellt anmält mig till en liten liten dressyrtävling på ridskolan om två veckor och inser nu att jag trots mina många år som ridskoleelev aldrig ridit en dressyrtävling. Knappt ridit igenom ett program själv. Nu hinner jag inte rida så mycket alls innan det är dags. Jag vet ingenting 😂

Jag känner mig helt lost. Hur går det till...? Man rider väl fram själv och sen blir man typ.. Invinkad? Vad ska jag tänka på? Dressyrtävling for dummies? 😅
 
Ikväll var det ridlektion. Jag fick samma kallblodssto som förra veckan men hon var som en helt annan häst (i alla fall i stallet). Förra veckan var hon riktigt sur vid sadling, borstning under magen och... jaa, generellt sur. Hon skulle nog ha haft en vilodag förra torsdagen ☺️. Idag var hon inte sur alls. Nån grimas fick jag kanske men annars var hon snarare go!
 
Dressyrlektion i gårkväll!
Kom direkt från tjänsteresa utomlands. Landade typ 16.30 och lektionen började 19.20, med 1.5 timmes körtid från Arland till ridskolan, så det var ju gott om tid till ombyte, mockning och stallsysslor innan borstning och sadling. Jag hann tom skritta fram en stund innan lektionen.

Hon tjorvade emot bettet ett tag i början, men då körde jag några skritt-halt-skritt och några fjärdedels framdelsvändningar i fyrkant. Sedan lite bågar och volter i trav och fortsatt lite övergångar till skritt då och då. Sen ville ridläraren att vi skulle värma upp i galopp så vi kunde börja övningarna. Det blev ganska lång galopp, och vi fokuserade mest på att få den lite energisk och inte så mycket på form.
Övningen sedan var först skänkelvikning i trav, efter en noggrann hörnpassering in i en brant och tvär skänkelvikning, så parallell med väggen som möjligt ungefär till kvartslinjen (genom koner), rakriktning och fortsätta rakt till nya koner och därifrån skänkelvikning in mot medellinjen (nya koner) och rakt mot kortsidan. Varvbyte och likadant åt andra hållet. Sedan galopperade vi samma väg genom konerna så det blev lite förvänd galopp. Hon var som vanligt stabil i förvänd galopp, men började bli lite trött. Sedan avslutade vi med några enkla byten på kortdiagonaler. Jag tyckte inte jag fick till rena övergångar till skritt och hon var lite seg i nya fattningen, men hon var ordentligt trött, så jag hade överseende. Hon fick ett stort äpple efteråt!
 
Fick rida fina damen igår, det var längesen!
Kommer ju aldrig ihåg vad jag kallar hästarna :rofl:

Men hon är stor, och lååång och alldeles fantastisk.
En riktig Madam.
Inte lätt, det blir gärna stjärnkikare och sänkt rygg, men när man väl får till det är hon helt underbar.

Vi kommer också dit snabbare och snabbare. Första gångerna hade vi kanske 5-10min i slutet där hon slappnat av och välvt sig. Nu är vi där (och ännu bättre) efter 25min kanske. Och vägen dit är mycket trevligare.

Vi hade lite bommar ute igår, innanför spåret vid A/C och B/E, samt ett par på medellinjen.
Fokus var skänkelvikning och öppna, som vi gjorde i alla gångarter och över bommarna. Fina damen GLÄNSTE i galoppen, och jag fick äntligen tag i ytterbogen i alla gångarter. Har också blivit mycket bättre på halvhalter, vilket ju gör otrolig skillnad.
Öppnorna var riktigt härliga!
Skänkelvikningarna lite svårare, vi var lite S-formade och jag fick inte helt fatt på hennes långa kropp. Men ridkänslan mot slutet var HELT oslagbar.

Men ändå otroligt nöjd! Känns som att jag börjar hitta mig själv och mina hjälper i ridningen, även på detaljnivå och jag jobbar mycket mer genom hela passet.

Imorgon blir det markarbete :D
Gjorde ni skänkelvikning över bommar? Så att ni närmade er på snedden, eller hur gick det till?
 
Tävlade blåbärsdressyr på ridskolan i helgen, LC2
Bedömningen stämde bra med känslan men poängen var väldigt snälla
Fick en 7 på sitsen :eek::rofl: . Personligen kändes de mest som jag skumpade runt där uppe på ryggen.
Men nu har jag anmält mig till klubbdressyren också O_o:p har dock lovat instruktören att jag ska knoppa då :nailbiting::arghh::laugh:
 
Hopplektion igår, kul men lite kaosig så den blev inte så tidseffektiv.
Fick rida en skimmel jag bara ridit en gång tidigare. Väldigt trevlig häst, men vi har inte så mycket connection.
En fin häst helt enkelt. Vi gjorde lite samma övning som i onsdags, vända in tätt på en bom vid A, litet hinder, bom, ett till litet hinder mellan X och G.

Gick bra, men jag hade kunnat ha mer fokus. Så fort jag inte är 110% åker överlivet fram direkt. Gick dock bättre så snart jag började tänka aktivt på det.

På lördag är det hoppkurs, hade först skrivit upp mig på Svarta skönheten, men de sparar lite på honom i hoppningen just nu, så passade på att skriva upp mig på Prinsessan istället. Väldigt pepp!
 
Lektion på Krullen i går.

Han gick innan så jag tog det bara lugnt och tittade på. Var så himla trött.

Påbörjade inlärning av startsignal när jag skulle sitta upp. Kändes som att han fattade till hälften i alla fall. Kom upp rätt smärtfritt och skrittade iväg. Jag kunde på ett helt annat sätt använda kroppen, vet inte vad jag gjort, men Krullen gillade det nog för han var rätt framåt från början. Så jag behövde inte kämpa så mycket med att hitta någon bjudning där i början (men jag upptäckte sedan att det var falsk bjudning).
Däremot gick han som en uppochnervänd ostbåge och var faktiskt jätterädd för jackor som hängde, skottkärran som stod där den alltid har gjort, och läktarmonster.:D

Vi började med samma övning som sist. Den med stora bågen och massa skänkelvikningar. När vi började på den övningen upptäckte jag ganska snabbt att jag inte alls hade haft någon framåtbjudning i början. Lite surt, för hade jag bara tagit igenom eller tänkt efter och testat bjudningen ordentligt i början hade jag inte behövt göra både det och övningen samtidigt. Mitt fel.
Nå det var inte helt katastrof med bjudningen så den kom igång rätt fort och jag fick hålla igång den genom att lite då och då dutta igång i lite trav.
Det gick mycket bättre för mig och Krullen än tidigare! Antar att jag kalibrerat in min kropp som han vill ha den nu :p Han jobbade på och i bland tappade jag den ordentliga skänkelvikningen men där får jag skylla mig själv.

Vi gick ur övningen ganska fort och skulle då i stället skänkelvika från början av kortsidan till mitten (a c) och sedan skulle vi övergå därifrån att flytta ut till långsidan. Vi gjorde det några gånger i skritt först.
Fick inte riktigt tag i Krullens kropp då av någon anledning. Men tog till slut tag i det lite mer bestämt och då gick det bra, förutom att Krullen fick lite motorstopp i början. Tänkte först att jag tagit för hårt men ridläraren kommenterade att det var bra och att han nog bara tyckte det var lite jobbigt.
Bra så, fortsatte på samma sätt och när Krullen gjort några sådana bra skänkelvikningar mjuknade han lite och det kändes som att han fick lättare att flytta.
Vi red även den i lite trav, och det var ingen jättestor skillnad på Krullen där.
Till slut skulle vi när vi kom ut ur skänkelvikningen fatta galopp. Det gick rätt fint för oss. Fick avbrott i galoppen någon gång eller två men det var defilitivt för att jag hade flyttat något gram kroppsvikt åt fel håll. Gäller verkligen på den här känsliga pållen att hålla tungan rätt i mun!

Sedan gick vi in på bågen igen och fattade från de skänkelvikningarna. Krullen hade i vanlig ordning svårare för högerfattningarna. Men precis som innan klarade vi det rätt bra, så länge jag höll mig i rätt läge.

Sist galopperade vi på volterna och ökade och minskade volterna med hjälp av skänkelvikningar. Första galoppfattningen var kaos, jag gjorde något med kroppen och Krullen kröp ihop i kroppen och kunde inte fatta. Vi hamnade inne på volten och jag försökte bjuda på tygel och framåtanda i kroppen men han låste sig mer, och de andra hade nästan för bra fördelning för det var väldigt svårt att kunna komma ut... Vilket gjorde att Krullen låste sig mer. Satt lugnt och försökte vara effektiv utan att för den sakens skull "attackera" Krullen som liksom hade fastnat både fysiskt och psykiskt.
Till slut bestämde jag mig för att vi måste komma ur låsningen och att trav kunde få vara steg ett. Jag måste gjort något med kroppen för så fort jag själv tänkte trav blev det trav i stället för fastfryst i mitten. Efter att vi kommit loss ur låsningen fick vi galopp och hade inga fler problem efter det :up:

Vi avslutade med massor med serpentiner i trav och Krullen gick fint.
Just ja, den här gången förekom jag ridläraren och längde på tyglarna på egen hand efter halva lektionen ungefär. Det funkade super och funkade väldigt bra även för Krullen. Jag var medveten om det jag upptäckte sist, att jag blir lite ostadig på händerna, och fokuserade lite på det med. Var väldigt mycket stadigare då.

Trevlig lektion. Det är både bra och dåligt med en häst som är så pass känslig för vikten, men jag ser det som bra träning! Kände att vi generellt var väldigt mycket bättre samspelade än sist. Ridläraren såg att jag hade längt tygeln efter ungefär halva lektionen, och sa att ett annat tips är att gå från den där längda tygeln till en lite kortare då och då, typ var femte minut och bara kanske ett halvt varv eller så, så det ska jag testa nästa gång.
 
Ridlektion i måndags kväll.
Lite kaos den med, kom igång lite sent och en häst blev tyvärr halt under lektionen.
(Men verkar vara okej)

Jag fick rida fina damen :heart
Vi hade lite bommar ute men inget avancerat. Men en väldigt trevlig lektion att bara fokusera på mig själv och hästen.
Vi kommer nu till ridning ännu snabbare, och jag hade så fin känsla att jag till och med kunde experimentera med att plocka upp formen lite mot slutet. Känns som att vi tar bra kliv framåt!
Fick även till att förlänga steglängden lite i galoppen, SÅ härligt. Det kan bli riktigt bra när jag orkar rida ihop henne ännu lite mer.
Vi lär känna varandra bättre och med det är jag väldigt nöjd för den här lektionen :love:
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 248
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 094
Senast: Cambrie
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 887
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp