Lektion i går tillbaka på fina Ankan
Hon var mycket mer vaken när jag gjorde iordning henne. Inte sprättig alls utan snarare mer utåtriktad än inåtriktad. Kan ha att göra med att jag hade äpple med mig, kan ha att göra med att hon kände mig lite i alla fall.
Satt upp, denna gång utan att sadeln gled

och hon stod mycket bättre medan jag grejademed stiglädren, ska försöka komma ihåg att det är 12 och 11 jag ska ha dem på (olika stigläder, inte min kropp som är sned). Men sen när vi skulle promenera iväg fanns det en hel del tjoho och framåt.
Vi skrittade ut en sväng i början och eftersom jag visste att hon var tittig och småreaktiv och så sist gav jag henne lite mer guidning och stöd. Aningen kortare tyglar, höll om lite och styrde i lite sicksack när jag märkte att hon började bli osäker. Hon gick lugnt och fint hela rundan så så får jag göra framöver också, lite mer hålla i handen.
Fokus på hela lektionen var att rida mer med säte och skänkel, att inte joxa så mycket och att liksom sitta kvar och still och stadigt och sen bara göra.
Vi skrittade sedan till paddocken, det var lite väl blött i hagen för att kunna rida där. Vi började med att självständigt rida lite bågar och volter i skritt. Tyckte inte riktigt att jag fick hennes uppmärksamhet alla gånger (det fanns hästätande krokodilgräs utanför paddockstaketet på ett ställe, och hästätande mammor på en bänk i ett hörn osv) men försökte bara jobba på och plocka tillbaka henne när hon svävade iväg i sitt eget Ankahuvud.
Försökte även utefter vad jag lärt mig om henne lektionen innan få henne att hitta sin bjudning, inte bara vara framåt. Det blev lite fram och tillbaka med det men jag upplevde att vi var på rätt väg.
Fokus på hela lektionen var att rida mer med säte och skänkel, att inte joxa så mycket och att liksom sitta kvar och still och stadigt och sen bara göra.
Vi red sedan rakriktning i skritt självständigt och skulle då utnyttja hela banan och rakrikta mellan stolpar osv. Här lossnade det lite för Ankan och hon började kännas mer med mig och därmed kunde jag även plocka fram bjudningen på ett lite mer fokuserat sätt och då fick jag även till fin avslappning hos henne.

Mycket mindre fokus på hästätande grässtrån.
Efter det gick vi in på våra sedvanliga bågar i trav. Min ridlärare verkar gilla dem och det gör jag med. Det blir bättre med utrymme att rida på, man kan självständigt anpassa bågarna på tusen sätt, man kan själv bestämma att hoppa över en båge och bara rida på längs med fyrkanten om det behövs, eller lägga en volt in i bågen om det känns som det behövs. Hästarna blir väldigt fina av det

Jag valde att först hitta en lite stadigare bjudning, den hade tappats litegrann när vi gick in i traven (vet inte varför, kan varit jag som krånglade till det i onödan kanske) och samtidigt hitta lite stadigare stöd i tygeln, den glappade lite lite i bland när jag skulle ställa - jag kom på längre in på lektionen att Ankan behöver en aningen tydligare hjälp från skänkeln innan man ställer så löser det sig hur enkelt som helst.
Efter det kom vi tillbaka i skritt och gjorde rakriktningen igen. Nu jäklar klickade vi ihop på en annan nivå och jag upplevde finfint jämnt stöd i tyglarna, bra bjudning framåt och hon kändes ganska lösgjord i kroppen men desto mer i knoppen - hon hade ett fint mjukt fokus på vad som skulle hända och kändes verkligen med mig.
In på bågarna igen, den här gången med fattning ut ur bågen och längs med kortsidan, ganska självständigt här med så ville man kunde man fatta ur bågen och lägga volt vid kortsidan och till och med galoppera vidare in i nästa båge men bryta av vid ungefär halva. Beror lite på vilken häst man sitter på. Jag valde, iom att det gick sådär med galoppen lektionen innan och vi är rätt nya med varandra att skippa volter osv. Tänkte att om det kändes super kan vi galoppera en liten bit in på nästa båge men det räcker så. Fokus för lektionen var ju ändå att vara stilla och rida med säte och likson "låta övningen komma/hända" i stället för att försöka skapa den.
Galopperna blev sådär ända till jag tänkte på hur tydlig jag behövde vara i skänkeln när jag ställde henne, så jag testade med en väldigt tydlig fattning och fick då fin och bra fattning. Fortsatte så och fick bra galopper och fattningar varje gång jag gjorde rätt - några gånger slarvade jag dock och hamnade givetvis i att hon mest sprang snabbare i trav.
Pilotens fel, inte Ankans.
Vi avslutade självständigt i trav och Ankan hade en jäkla bjudning där. Jag tyckte det var toppen och lät henne gå så länge hon inte rusade och satt bara så still jag kunde. Det kändes riktigt bra faktiskt.
Bra lektion på Ankan! Jag gillar verkligen den här lilla individen, så himla trevlig. Känns väldigt okomplicerad. Vill bli mer kompis med henne

Ridlärarens feedback var typ "Väldigt stor skillnad från förra gången!" samt att jag nästa gång hon hittar bjudningen och det känns så där rätt och lätt ska försöka mjukna och släppa fram henne litegrann så att halsen får lite mer plats. Det ska jag göra nästa gång. Mer Ankan åt folket!