Ridskoleryttare

Bukefalos 30 år!

Lektion i går. Äntligen :love: Fick Skäcken

Min häst skulle gå innan så ridläraren bad mig att göra iordning en häst åt henne innan lektionen. Det vankades uteritt :up:
Hästen hon bad mig göra iordning är inte alltid den lättaste i hanteringen. Lite känslig och har en del integritet.
Inte i går - var som en helt annan häst? Stod och halvsov stundtals med öronen framåt, ville interagera en del när jag kom fram till huvudet och pratade med henne. Någon gång i bland var det öron bakåt men då backade jag direkt och pratade snällt med henne och fick fort ett positivt svar på det. Kul! Kunde borsta henne fint.
Jag har en teori om att när hon upplevs "sur" så har hon liksom låst sig i det och lyckas inte ta sig ur det, hon är rätt svår att få kontakt med och försöka avbryta beteendet.

Gick ut med ridlärarens häst. Väntade en stund på henne och lämnade över och gick sedan och tog emot min häst från den andra ryttaren. Krångligt men just den hästen jag skulle ha och ridlärarens häst är inte bästa kompisar, annars hade ja kunnat promenera runt med båda två så klart.

Vi skrittade ut en bit på en backig slinga i skogen, travade litegrann också, sen in i fälttävlanhagen och hoppade över två stockar och det lilla nedhoppet vi har där. Sen tog vi trav in i en annan hage där vi red lite serpentiner.
Skäcken var som pigg och trött samtidigt. Men så var hon lite flåsig redan här. Iom att hon var så pass pigg var hon väldigt fin i alla fall och jobbade på fint. Jag behövde inte göra så mycket för att hon skulle bli mjuk i sidorna och bära upp sig helt okej.
Efter serpentinerna red vi på stora volter i galopp, det gick också jättefint och även om jag kände att hon var pigg och gärna ville slå sig ur formen lite och springa iväg så höll hon sig på mattan med när jag påminde henne.
Sedan jobbade vi dem lite i skritt, mycket 20-15m volter och volt tillbaka och åttvolter för att bara rama in lite.
Där nöjde vi oss och skrittade på en lite slingrigare väg hemåt.

Mysig start på terminen, är mycket taggad och något överlycklig över att vi startat igen :)

Lektion i går på ny ponny! En sexåring som ser ut som en krympt omusklad travare i växtfasen som ätit för mycket chips (förlåt men det är sant 🙈) Hon fick mig att tänka på fula ankungen och därmed tänker jag kalla henne Ankan :angel:

Hon är ju bara sex och jag har inte sett henne bli riden så mycket så jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. I hanteringen var hon dock helt jäkla underbar. Lugn, stadig, nästan så jag tänkte att hon var inåtvänd men det var hon inte för så fort jag ville något (flytta rumpa, lyfta ben) så var hon med på noterna snabbare än jag hann be henne nästan. Mycket trevlig tjej, hon får definitivt guldstjärna av mig. Hann tänka flera gånger att hon skulle passa som handikapp/rehabhäst.

Satt upp på henne efter att sadeln snurrat lite. Hon har definitivt blivit rund efter betet och hon verkar dessutom vara väldigt duktig på att blåsa upp sig när man sätter på sadeln. Skulle ha kollat innan givetvis men men.

Skrittade iväg och kände att här finns det motor! Väldigt alert och "på" var hon. Vi skrittade ut en sväng och när vi var ute var hon något reaktiv på "läskiga" saker och definitivt pigg - men kändes som att hon inte skulle göra några större grejer av det hela utan mest reagera och traska på. Vi skrittade in i stora hagen och fick först rida lite självständigt var vi ville i hagen. Jag fick ingen ordning alls på stödet i tyglarna. Ena sekunden var allt stöd i höger, sen fanns inget stöd, sen för mycket stöd, sen allt i vänster, sen hälften i höger och för mycket i vänster osv 😅 Det gjorde saker lite ojämna och vingliga sas.
Blev bättre sen i traven (den red vi också självständigt) när jag fattade att ja okej hon var pigg och framåt men hon hade inte bjudning. När jag hade fått fram henne bättre i bjudning blev det genast bättre, men kanske inte perfekt.

Efter det red vi tillbaka till paddocken för lite jobb med galopp. Många unghästar i gruppen i går och en som är 7 och fått vila ett tag pga varit inne i växtfas där han var obekväm med allt och ofta bockade. Gissar att ridläraren inte ville riskera något 😅
På den lilla skrittstunden till paddocken hittade jag faktiskt stödet där på lite längre tyglar. När jag kortade dem igen hade jag väldigt fin kontakt. Inte för mycket, inte för lite, och för det mesta jämnt i båda tyglar.
Vi började med att jobba lite med rakriktning och böjning. På ena kortsidan red vi en spikrak "båge". på andra sidan skulle vi rida en supersnirklig båge och på toppen av den göra en volt. Gärna med lite tänk skänkelvikning eller öppna/sluta beroende på häst.
Ankan var väldigt svår att rakrikta, och desto lättare att böja. Tog mig några gånger att få henne spikrak, men jag tror också att det blev svårare pga att jag inte riktigt hade en jämn bjudning framåt.

Sedan tog vi lite galopp på volterna. Det gick så där. Jag tror det blev lite att när jag fattade travade hon snabbare och sedan kunde hon inte riktigt fatta ur det och så blev det pannkaka. De gånger vi fattade gick det finfint och jag fick även en fin galopp. Alla de gångerna var jag väldigt balanserad och hade henne i sådan trav att hon nästan gick ner i skritt. Så inte det bästa resultatet i galoppen men det blev fint när det blev rätt.

Ridläraren tyckte i alla fall att det sett rätt bra ut och att det så klart kan vara svårt att sitta upp på en sexåring för första gången och hitta alla knappar direkt. Så inga konstigheter. Gillade Ankan mycket och vill definitivt rida henne mer, när vi hittade varandra kändes allt så lätt och rätt! :):love:

Jag red också en 6-åring i måndags men en gigant (minst 1,70 i mkh) för min ännu större jättehäst var lite obestämt ofräsch och vilade.

Han var lite tittig innan vi kom in i ridhuset så jag trodde det skulle bli en jobbig ridlektion med spöken i varje hörn men han var så snäll. Ganska rutinerad grabb ändå som tävlat 1.20 så han har ju varit ute och sett ”världen” en del.

Lektionen i sig var markarbete som gick ganska bra ändå lite svårt att hitta knapparna och då framför allt gasen. Jag tänkte att han skulle vara lite känslig men jag fick mana på med lite spö bakom skänkeln för att få honom att länga stegen lite. Han gick så kort och så fort jag kortade tyglarna så krummade han ihop halsen och ”gick fint” :meh: Men men fick honom i form också men att han bara rullade ihop halsen kändes lite fejk, att han liksom var lärd att där ska huvudet vara men mage och rygg är inte aktiverat.

Jättesöt häst ❤️

Ridterminen är igång. Det var redan fjärde lektionen i torsdags.

Första två lektionerna red jag dubbelt då jag red istället för en tjej i gruppen innan då hon var sjuk. (Vi får inte rida igen avbokade lektioner.) Så har fått äran att prova ridskolans trotjänarsto, en frierserkorsning på 25 år.

Annars har jag just nu ett av de nya stona som kom i vintras. Väldigt lugn och snäll att rida. Det som är lite svårt: hon kan bli lite ... långsam (i alla fall i skritten) och hon böjer gärna nacken så fort jag kortar tyglarna. Men som sagt, lugn och snäll. Och en fin ridhäst.

I stallet har hon varit lite dryg att göra i ordning när det kommer till att kratsa hovarna och ta på benskydd. Jag är inte direkt rädd men har stor självbevarelsedrift när hästar viftar/sparkar med benen. Men tydligen är hon snäll med hovslagaren så det är väl handhavandefel från min sida. Det var i alla fall bättre nu senast än gången innan vad gällde att ta på skydden. Och hon var ganska kelen.

"Polishästen" som jag haft mycket är död :(. Fick mejl i juni att de tvingats ta bort honom p.g.a. kolik och misstänkt tarmvred.

Fredagens lektion var toppen.
På grund av att det blåste och härjade ute fick vi rida inomhus i hopp om lite lugnare hästar.
Jag fick min bästa terapihäst och han hade gått lektionen innan. Föregående ryttare varnade för att han var rädd för allt, han är ju en liten tittpelle så mycket kan vara farligt för honom.

Vi hade inte vår vanliga ridlärare då hon var på annat håll, men jag ser det bara som positivt att rida för någon annan ibland som fokuserar på andra saker och det blev en bra lektion där vi jobbade mycket med sitsens inverkan.

Första övningen var att vända rätt upp och vid några punkter med hjälp av sisten komma in i en halvhalt och lite kortare steg.
Därefter gick vi över till skänkelvikningar så det blev lite zick-zack typ.
Jag var otroligt nöjd för jag brukar alltid vika mig i midjan, men för en gångs skull satt jag som jag skulle. Nu är ju terapihästen tittpelle oftast duktig på skänkelvikningar så han lyssnade bra och det räckte att omfördela sig själv något och lägga på lite hjälpskänkel.

Avslutningsvis gick vi in på stora mittvolten och sedan bytte man av till A- eller C-volten för en galoppfattning och sedan tillbaka.
Vid A-volten var tittpelle i sitt esse för där var stora läskiga spegeln, uppsittningspallen och hästar i hagen utanför som dessutom fick sitt vattenkar uppfyllt. Det var för mycket för hans små nerver så det blev inte så mycket galopp på den volten, mer stadig skritt.

Sammanfattningsvis var det en bra lektion med bra känsla och bästa hästen skötte sig exemplariskt under rådande förutsättningar. Att jag fick till en mjuk och stadig ridning där jag dessutom satt som jag skulle gjorde lektionen fulländad.

Vikarie idag och fick ha 6-åringen på hopplektion.
Han är ny på ridskolan och har nu gått några dagar på lektion under de senaste två veckorna. Min ridlärare förra veckan sa att jag inte skulle få hoppa honom eftersom han är så ny och ung i verksamheten men så blev det ändå 😅

Idag hittade jag knapparna bättre och det kändes bra. Denna gång visste jag att jag kunde kräva lite mer, få honom att trava på lite istället för att gå med myrsteg. Så framridningen kändes väldigt bra!
Hoppningen gick sisådär, för att ha tävlat 1.20 så betedde han sig som att han var helt grön och riktig unghäst. Så himla söt hur han tog sig an uppgiften men över kom vi iaf 😁

Väldigt mysig häst, vill gärna rida honom fler gånger men lilla C har mitt hjärta så jag hoppas jag får rida honom snart igen ❤️

Lektion i går tillbaka på fina Ankan

Hon var mycket mer vaken när jag gjorde iordning henne. Inte sprättig alls utan snarare mer utåtriktad än inåtriktad. Kan ha att göra med att jag hade äpple med mig, kan ha att göra med att hon kände mig lite i alla fall.
Satt upp, denna gång utan att sadeln gled :idea: och hon stod mycket bättre medan jag grejademed stiglädren, ska försöka komma ihåg att det är 12 och 11 jag ska ha dem på (olika stigläder, inte min kropp som är sned). Men sen när vi skulle promenera iväg fanns det en hel del tjoho och framåt.
Vi skrittade ut en sväng i början och eftersom jag visste att hon var tittig och småreaktiv och så sist gav jag henne lite mer guidning och stöd. Aningen kortare tyglar, höll om lite och styrde i lite sicksack när jag märkte att hon började bli osäker. Hon gick lugnt och fint hela rundan så så får jag göra framöver också, lite mer hålla i handen.

Fokus på hela lektionen var att rida mer med säte och skänkel, att inte joxa så mycket och att liksom sitta kvar och still och stadigt och sen bara göra.

Vi skrittade sedan till paddocken, det var lite väl blött i hagen för att kunna rida där. Vi började med att självständigt rida lite bågar och volter i skritt. Tyckte inte riktigt att jag fick hennes uppmärksamhet alla gånger (det fanns hästätande krokodilgräs utanför paddockstaketet på ett ställe, och hästätande mammor på en bänk i ett hörn osv) men försökte bara jobba på och plocka tillbaka henne när hon svävade iväg i sitt eget Ankahuvud.
Försökte även utefter vad jag lärt mig om henne lektionen innan få henne att hitta sin bjudning, inte bara vara framåt. Det blev lite fram och tillbaka med det men jag upplevde att vi var på rätt väg.
Fokus på hela lektionen var att rida mer med säte och skänkel, att inte joxa så mycket och att liksom sitta kvar och still och stadigt och sen bara göra.

Vi red sedan rakriktning i skritt självständigt och skulle då utnyttja hela banan och rakrikta mellan stolpar osv. Här lossnade det lite för Ankan och hon började kännas mer med mig och därmed kunde jag även plocka fram bjudningen på ett lite mer fokuserat sätt och då fick jag även till fin avslappning hos henne. :up: Mycket mindre fokus på hästätande grässtrån.

Efter det gick vi in på våra sedvanliga bågar i trav. Min ridlärare verkar gilla dem och det gör jag med. Det blir bättre med utrymme att rida på, man kan självständigt anpassa bågarna på tusen sätt, man kan själv bestämma att hoppa över en båge och bara rida på längs med fyrkanten om det behövs, eller lägga en volt in i bågen om det känns som det behövs. Hästarna blir väldigt fina av det :)
Jag valde att först hitta en lite stadigare bjudning, den hade tappats litegrann när vi gick in i traven (vet inte varför, kan varit jag som krånglade till det i onödan kanske) och samtidigt hitta lite stadigare stöd i tygeln, den glappade lite lite i bland när jag skulle ställa - jag kom på längre in på lektionen att Ankan behöver en aningen tydligare hjälp från skänkeln innan man ställer så löser det sig hur enkelt som helst.

Efter det kom vi tillbaka i skritt och gjorde rakriktningen igen. Nu jäklar klickade vi ihop på en annan nivå och jag upplevde finfint jämnt stöd i tyglarna, bra bjudning framåt och hon kändes ganska lösgjord i kroppen men desto mer i knoppen - hon hade ett fint mjukt fokus på vad som skulle hända och kändes verkligen med mig.

In på bågarna igen, den här gången med fattning ut ur bågen och längs med kortsidan, ganska självständigt här med så ville man kunde man fatta ur bågen och lägga volt vid kortsidan och till och med galoppera vidare in i nästa båge men bryta av vid ungefär halva. Beror lite på vilken häst man sitter på. Jag valde, iom att det gick sådär med galoppen lektionen innan och vi är rätt nya med varandra att skippa volter osv. Tänkte att om det kändes super kan vi galoppera en liten bit in på nästa båge men det räcker så. Fokus för lektionen var ju ändå att vara stilla och rida med säte och likson "låta övningen komma/hända" i stället för att försöka skapa den.

Galopperna blev sådär ända till jag tänkte på hur tydlig jag behövde vara i skänkeln när jag ställde henne, så jag testade med en väldigt tydlig fattning och fick då fin och bra fattning. Fortsatte så och fick bra galopper och fattningar varje gång jag gjorde rätt - några gånger slarvade jag dock och hamnade givetvis i att hon mest sprang snabbare i trav.
Pilotens fel, inte Ankans.

Vi avslutade självständigt i trav och Ankan hade en jäkla bjudning där. Jag tyckte det var toppen och lät henne gå så länge hon inte rusade och satt bara så still jag kunde. Det kändes riktigt bra faktiskt.

Bra lektion på Ankan! Jag gillar verkligen den här lilla individen, så himla trevlig. Känns väldigt okomplicerad. Vill bli mer kompis med henne :love: Ridlärarens feedback var typ "Väldigt stor skillnad från förra gången!" samt att jag nästa gång hon hittar bjudningen och det känns så där rätt och lätt ska försöka mjukna och släppa fram henne litegrann så att halsen får lite mer plats. Det ska jag göra nästa gång. Mer Ankan åt folket! :D

Ger det en ny chans att vara med i tråden 🙂

Ridlektion igår, sista innan hästbyte. Har ridit en ny favorit som är helt fantastiskt. Så ridbar och mjuk och trevlig 😍
Vi hade hoppning och jag kände direkt när jag satt upp att jag hade en nervös dag. Ibland släpper det när vi väl kommer igång så körde på. Framridningen kändes jättebra. Han är lätt att reglera och vi fick till fina volter och tempoväxlingar.

Sen hoppade vi fram på de olika hindren och till en början gick det riktigt bra, jag vågade till och med komma lite stort på ett hinder (har som instinkt annars att alltid lägga till onödiga extra språng).
Men sen var det ett hinder där jag då min vana trogen bromsade för mycket på, och språnget blev helknas. Skulle komma igen men fick stopp helt :( Kändes så dumt för både jag och hästen tappade lite självförtroende och blir så besviken på mig själv när jag låter mina hjärnspöken spilla över på hästen.

Tog några djupa andetag - detta har hänt förr, så försökte hitta en bra lösning. Men denna gången fick instruktören bestämma så när vi skulle sätta ihop några hinder i rad så kryssade hon ner till oss helt enkelt. Gick helt ok. Sen var det dags för hela banan och då fick jag några kryss och några låga räcken. Lyckades få en bra galopp och kände åter glädjen och självförtroendet i hästen 😍 Och även om det var pyttelågt så red jag ordentligt, inte bara åkte med 👍

Ska verkligen försöka komma ihåg att jag lyckades att vända även hästens känsla denna gången.

Red igår. Fortsätter med "nya" fuxstoet. Hon var mycket trevligare med hovarna igår. Kunde kratsa alla hovarna både innan och efter passet utan att hon sparkade något. Istället hade hon svårt att stå still vid uppsättningen 🙈. Hon gick inte bort från pallen utan så nära den att jag inte fick plats att sitta upp.

Har upplevt henne åt det långsammare hållet så hon förvånade mig med att vara lite pigg. Kanske är det temperaturen som påverkar, igår var det betydligt kallare än det varit de tidigare torsdagskvällarna.

Vi hade lite bomarbete, bl.a. med upphöjda bommar på medellinjen. Den här hästen är långtifrån en unghäst men får nog ändå betraktas som lite nybörjare på den typen av övningar. Var lite vingligt och som.att hon inte riktigt fattade varför vi skulle rida där bommarna låg i vägen. Det blev dock bättre 🙂. Och hon var snäll och lydig.

Lär ha henne nästa vecka också, sedan är det teorivecka och efter det troligtvis hästbyte. Har ingen aning om vilken häst det kan tänkas bli.

Föreningens yngsta häst har flyttat till ridskolan i veckan. Hon är dock bara två och ett halvt så hon har ett tag kvar innan hon riktigt blir ridskolehäst. Men jag är fascinerad av hur rejäl och vuxen hon ändå såg ut i kroppen. Ridskolans fyraåring såg mycket tidigare ut i samma ålder.

Lektion i går på Ankan igen.

Hon var nu urgosig när jag gjorde iordning henne. Myyyys :love:

Satt upp och skrittade ut direkt. Ankan var inte rädd för ett dugg den här gången. Oklart om det var för att jag lotsade henne lite eller om hon känner att hon känner mig bättre nu. Oavsett så börjar det bli riktigt mörkt nu och det kommer bli trist sen när vi inte kan skritta ut innan lektionen.

Väl tillbaka hade ridläraren gjort en gigantisk båge på ena långsidan, som gick nästan hela vägen upp till andra långsidan. Där längst upp på toppen fanns ett konpar. Vi skulle rida upp i bågen,rakrikta, mellan konparet också raktrikta och också korta skritten lite, sen rakrikta tillbaka mot nästa kortsida.
På långsidan skulle vi sedan göra några igångsättningar i trav.
Det gick sisådär i början för mig och Ankan. Hon var mer slingrig än hon var förra gången så jag fick kämpa en del för att hålla henne rak. Jag red också sämre för det var som att hjärnan tänkte "jag VILL rida rakt" ... men så gjorde kroppen knappt något? Som om det skulle bli rakt för att jag tänkte på det. Skärpte mig givetvis och red ordentligt men det var som att den inställningen kom tillbaka ständigt under passet och jag var tvungen att tänka att jag faktiskt måste tala om för Ankan också :angel: Sedan vet jag inte vad det var men jag fick liksom inte fram Ankan i trav i bland. Fick liksom tjata mig till en halvbra trav efter en halv långsida. Inte toppen alls, och jag fattar inte helt vad det berodde på heller.

Vi utökade övningen med att göra den i trav och även lägga in två volter på kortsidorna. Tyckte Ankan liksom gick med handbromsen i och trippade hela tiden. Lydde finfint när jag fyllde på med energi framåt - men så försvann energin så fort jag försökte sitta stilla. På det började hon glappa med stödet i tygeln och tja, det kändes lite ojämnt helt enkelt.

Efter ett tag tog vi bort volterna och skulle fatta när vi kom ut ur bågen och galoppera lite så långt vi ville och som passade på hästen. Men i alla fall bryta av innan halva kortsidan innan vi skulle in på bågen igen.
Hade supersvårt att få till fattningarna, när jag lyckades vara tydlig nog fick jag galopp men den blev lite stoppig. Annars sprang hon bara fortare i trav. När jag försökte liksom "börja om" med fattningen blev hon slingrig i stället och det blev ingen fattning.

Vi gjorde sedan bågen i andra varvet. Ankan hade då äntligen dragit igång motorn lite efter ett par galoppfattningar - misslyckade eller ej. Men kändes mer fokuserad, rakare, och allmänt bra att rida där. När jag haft den känslan ett tag kunde jag stundtals mjukna fram lite med handen alternativt länga tygeln litegrann och hon var kvar på stödet och välvde nacken bättre. Det kändes superfint de stunderna, som att hon verkligen växte i bogarna och lyfte dem och trampade riktigt ordentligt inunder sig. Superduktig Anka! Sen blev hon trött och ramlade lite ur men det är helt okej tänker jag. Dels kanske inte jag är skicklig nog att hjälpa henne att hålla kvar längre än så, dels är hon 6 år och har varit på bete hela sommaren.
Galopperna i det här varvet blev marginellt bättre. Tyvärr. Jag vill så gärna men det är som att det blir pannkaka ändå.

När vi travade av dem kändes Ankan så där superfin. Lite för pigg kanske så jag fick kämpa lite med att få henne att lugna traven lite.

Pratade med ridläraren efter som sa att hon hade sett att det såg lite som att det satt längre in i dag att komma till ridning men att det hade sett toppen ut oavsett. Frågade om fattningarna och hennes tips var att jag tar dressyrspöt nästa gång. Så kan jag få till en eller två supertydliga fattningar och sedan kanske hon hänger med bättre. Tydligen har hon varit lite så sedan de började rida in henne att hon måste verkligen ha supertydliga fattningar. Dressyrspö för att hon föredrar om man sitter stilla och med framåt i fattningen och kort spö kan i bland göra att man liksom vrider sig fel eller annat.
Toppen då testar vi det nästa gång :)
Helt okej lektion ändå även om det inte kändes lika bra som förra gången. Hon är väldigt fin, Ankan. Gillar mycket :love:

Lektion igen igår. Egentligen hästbyte men jag fick behålla min nya favorit!

Dressyr i paddocken stod på schemat och vi gjorde en väldigt nyttig ”evighetsövning”. Först bara i skritt. I skritten skulle vi rida på lite längre tyglar och försöka använda andra hjälper mer. Väldigt nyttigt!
Man började på ena volten, gjorde sen snett igenom, gjorde volt på andra kortsidan och sen snett igenom igen.

När vi skrittat några varv la vi till lite trav och övergångar mellan trav/skritt.
Därefter la vi till skänkelvikning på snett igenom linjen med en rakriktning och eftergift på mitten. Man skulle göra undan växelvis höger och vänster.

Denna övningen passade min häst strålande. Perfekt att växla böjda spår och rakritning och sidförande, och byta varv hela tiden 👍 Han blev bara mjukare och mer lyhörd för varje varv.

Sen tog vi några varv i galopp. Detta var lite utmanande då det blivit mörkt och vi red i strålkastarljuset. Hästen brydde sig inte så mycket, men jag blev lite osäker. Kunde dock känna det under tiden och ”rida igenom känslan” vilket kändes bra.

Sen tillbaka till övningen och då var även skänkelvikningen i trav. Alltså va fina förflyttningar vi fick till 😍 riktig wow-känsla på några av dem.

Och instruktören sa efter lektionen att inte hästen inte kunde gjort det annorlunda, och inte jag heller 😃

Så kul när övningen ger en positiv spiral i avspändhet och mjukhet som gör att övningen går ännu bättre!

Förra söndagen sade min rygg nej till ridning, men var iväg idag, vi fick välja häst och vad vi skulle göra, så vi valde uteritt, och jag valde Vakur, blev blandat skritt, tölt (fick några travsteg, han har lite svårt för traven) och så galoppera vi. Fick öva på flytta bakdel runt lite träd i skogen. Mysig uteritt.

Förra veckan hade vi longering på schemat som teorilektion.

Idag hade vi hästbyte och jag fick ännu en ny häst på ridskolan som är 8 år gammal, lagom stor ca 165 i mkh om jag skulle gissa så det känns smått och väldigt lagom efter alla giganter jag har ridit senaste tiden 😅

Hade fått höra att han skulle vara pigg så jag var lite nervös för av erfarenhet så är det inte en hästtyp jag brukar komma överens med men han var ju hur fin som helst! Väldigt reglerbar och lyssnade fint på hand och skänkel. Synd bara att jag inte rider så bra som jag borde kunna, han skulle nog kunna gå hur fint som helst en hel lektion men nu blev det bara ordning och reda de sista 20 minuterna så det får väl duga.
Tycker alltid det är svårt att rida ny häst första gången så jag hoppas jag får honom nästa vecka också nu när jag fattar lite hur han fungerar.

Lektion i går på Stampen, som jag inte ridit på år och dar. Eller i alla fall sedan februari.

Han var som vanligt lite valpig att göra iordning. Hade fått en ny sadel som var väldigt fluffig och såg ut som en uppbyggd barbackapadd typ men med bom (tror jag). Den var i alla fall fin och passade hans martingal bättre. Tydligen passade den honom bättre också.

Satt upp och Stampen skrittade iväg utan mig, hade glömt att han är en liten airhead 😅 Så ställde tillbaka honom på plats och var tydlig med att här står vi tills jag säger annat tack.
Vi skrittade inte fram ute. Det var riktigt mörkt.
Skrittade fram inne i stället och jag försökte mest hänga med i Stampens gigantiska kliv. Han kändes rätt så pigg och glad så det var kul. Sadeln var inte min favorit men jag vande mig efter ett tag. Grävde i mitt minne och fick fram att Stampen ska fram fram fram, trots att det känns som att han har gigantkliv och det då känns som att det går fort. Samt att han behöver en väldigt lätt hand med väldigt lätt stöd annars blir han stampig och tjurar till slut ihop och stannar.

Vi gick in på övningen ganska fort. Det var båge igen men den här gången hade ridläraren ställt en kon för bågen rätt så nära kortsidan, så det blev en kortare väg upp mot konen sen en längre väg tillbaka till andra kortsidan. Vi skulle rakrikta i bågen, och på den långa sidan av bågen länga stegen lite. Stampen var slingrig och jag var lite ovan på hur han fungerade så det blev lite hejsan hoppsan med rakriktningen till en början, men sen blev det bättre och bättre. Stampen var duktig och lyhörd och kul att rida, men jäklar vad man verkligen måste rida ordentligt på honom. Finfint framåt även om jag nu efteråt inser att jag kunde bett om en aning mer.
Vi ökade på övningen ganska fort med att göra den i trav och lägga till volter. Stampen var fortsatt fin men behövde lite mer framåthjälp av mig här. Jag upplevde att det var när jag liksom hamnade lite ur balans alternativt när jag hamnade lite för tungt i sadeln som han liksom tappade framåttänket lite. Men när jag var i fullständig balans och "bar mig själv" i stället för att vila i sadeln när jag satte mig ner var han superframåt.
Vi fick till och med beröm av ridläraren för att han såg så ärligt framåt och glad ut och hon tyckte att när jag kände den känslan på honom kunde jag gott ta lite mer tygel och be honom jobba lite mer och lyfta bogarna osv, men att jag mjuknade och direkt tänkte fram om jag kände att han blev lite så han backade av.

Efter det ökade vi på övningen ännu lite mer med fattningar. Vi skulle självständigt bestämma om vi ville göra travökningen på den längre sidan av bågen eller om vi skulle fatta där och galoppera ungefär till halva kortsidan. Jag gjorde nog två fattningar eller så innan jag insåg att de inte gagnade Stampen så mycket utan det var bättre att verkligen sätta lite tryck i traven där i stället, och fatta precis när kortsidan kom. Då blev det bara ett par galoppsteg kanske 3? men kändes mycket mer harmoniskt.
Till slut sa ridläraren dock att nästa galopp ni fattar håller ni och så går ni in på volterna så då var det bara att fatta. Sagt och gjort, men det blev en liten bock (mitt fel, jag råkade nog klämma till honom aningen med rumpan) och fel galopp. Men sen när jag fattade igen blev det toppen. Han har så himla bekväm och gungig galopp. På det så är det rätt bärig och enkel att bara rulla med på så han är kul att galoppera. Kändes toppen, även om jag givetvis även här fick rida ordentligt.

Vi gjorde sedan om allt i andra varvet. Han gick jättefint så länge piloten gjorde det hon skulle, och det lyckades jag med till 90% i alla fall nu när jag hittat lite knappar igen. Dock fick vi två stopp, som båda två var mitt fel. Det här varvet var svårare men han var samtidigt mer ärligt framåt av sig själv så det kompenserade upp lite.

Kul lektion! Jag gillar verkligen Stampen :love: (känns som att jag säger det om alla hästar jag träffar - men det är så ju :o)
Vill rida honom mer! Vill rida alla hästarna mer och oftare. Varför är alla hästarna så fina och underbara? Jag orkar inte :love:😭

Idag har det varit ridning igen efter en givande teorivecka förra veckan.

Jag fick min bästa terapihäst, mest kanske för att det är enda storhästen som är igång nu. Ett par andra är skadade och några fasas in lugnt i verksamheten så de är inte igång med lektioner ännu.
Och jag som är lite mer välstoppad i hullet ska därför inte plåga ponnier.

Vi började med att skritta fram en liten runda i skogen och efter en intensiv arbetsvecka kända jag att hela lektionen gärna fick vara en skrittrunda i skogen.
Tillbaka på anläggningen red vi utomhus, värmde upp lite runt spåret.

Därefter skulle vi rida utan stigbyglar på en stor 8-volt och känna efter hur vi hanterar ställning, formning och styrning med sitsen i skritt och trav.

Herregud vad jag här kände att jag inte är ung längre, det var ju lite småknepigt och ljumskarna gör redan ont. Hur kunde man som yngre klara en massa ridning barbacka, utan stigbyglar osv?

Bästa hästen skötte sig mestadels fint, men sen var det otäcka människor som var ute med höpåsar till hagar och de var potentiellt livsfarliga så då blev han lite ängslig och glömde bort vad vi höll på med.

Slutet gott, allting gott och imorgon kommer jag skratta åt träningsvärken.

Fick Silfur idag, Vi skulle öva på halvhalter och övergånger helst utan tyglar, bara sits och skänkel. Skitsvårt. Speciellt när lilla silfur hela tiden drar sig mot mitten. Men ju mer vi kom in i övningen desto bättre gick det. sen skulle vi göra hans favorit, sänka tempot och göra halt. sen full fart fram i tölt eller trav. Både han och jag gillar den övningen. Sen avsluta med avskrittning. :)

Lektion i går tillbaka på min gamla bekanting Gosmotorn.

Han var trött, jättetrött när jag gjorde iordning honom. Han har även börjat pälsa på sig en del... lite för tidigt så kanske var därför. Gosig var han i alla fall.

Satt upp och skrittade iväg. Den där naturliga viljan framåt fanns hos honom som vanligt, men det satt väldigt långt inne att faktiskt lyssna på ryttaren. Nu i efterhand skulle jag varit lite mer tydlig med honom redan då och visat honom att jag gärna vill att han är med mig mer - men men man kan inte alltid göra rätt från början.
I alla fall, jag red lite bågar, volter, rakriktning och han var rätt seg i reaktionerna - det kunde gå en halv långsida innan han faktiskt gjorde det jag bad honom om. Jag tar på mig det, skulle som sagt varit mer tydlig där.

Vi gick återigen in på de där ojämna bågarna och skulle vara superdupernoggranna den här gången med att verkligen rakkrikta. Samt lägga in ökningar och minskningar, plus volter in i bågarna och vid kortsidorna. Gosmotorn kändes seg och oinspirerad, jag försökte peppa honom men det blev lite mellanmjölk över det hela. Han ville gärna komma undan jobb litegrann och lossnade från stödet i tygeln hela tiden.
Vi utökade övningen ganska snabbt till trav. Det gick både bättre och sämre. Vi tappade mycket oumph i volterna, men han började lossna lite på rakriktningarna. Lyssnade mer och kändes inte fullt så oinspirerad. Jag försökte göra massor med tempoväxlingar och nya grejer så han skulle hitta lite inspiration.

Efter det tog vi bort ena bågen på ena långsidan. Lade till galopp. Vi med lite mer erfarna hästar skulle fatta precis i mitten av den längre delen av bågen - och då verkligen vara supernoga med att det blev exakt i mitten. De andra kunde vänta tills de var på väg in i kortsidan för att ge sina hästar lite enklare uppgift. Vi skulle sedan välja var vi ville bryta av på kommande långsida, och kunde även välja att ta en stor volt i kortsidan bara vi såg till att det inte blev kalabalik för de i bågen.
Jag lade ganska stor vikt på att göra exakta fattningar. Gosmotorn gjorde det bra efter första gången (då var han lite seg på att svara) och red ungefär varannan gång in på volten, varannan rakt fram och försökte peppa på honom lite och låta honom galoppera lite snabbare och ha lite kul. Det var definitivt en bra övervägning för plötsligt kände jag att hela Gosmotorn sträckte på sig och blev riktigt taggad på vad vi sysslade med. Kul!

Efter den galoppen skrittade vi en stund på kort tygel och skulle jobba självständigt med rakriktning. Gosmotorn var fortsatt så att han riktigt sträckte på sig och kändes superfin och väldigt responsiv. Kunde laja runt med honom lite hur jag ville och han var direkt med på mina påhitt.
Sedan fick de sträcka ut halsarna och pausa en liten stund.

In igen på samma båge med galoppövning men åt andra hållet. Även här gick det toppen även om jag kände att jag stundtals tappade honom ur den där superfina responsiva och bäriga modet vi hittat nyss.

Till slit travade vi av dem. Gosmotorn kändes finfin. Skrittade sedan av dem en stund.

Pratade med ridläraren om hur han hade känts lite som i "nybörjar-mode" där i början men att han kändes mycket mer taggad sen.
Vi hamnade i en diskussion om hur det är bra att testa på både att rida de där yngre förmågorna som kanske redan är taggade från början och direkt frågar "Vad ska vi göra nu?!?" men har egna små kämpigheter att jobba med där man får hjälpa dem. Men sedan också få rida de här lite gamla rävarna som är rutinerade och kan så mycket, men kanske då och då får lite en släng av att "gå och göra sitt jobb" dvs ta hand om nybörjare och barn genom att tolka deras signaler lagom mycket och räkna in vad ridläraren säger och följa det de andra gör trots pilotens kanske felaktiga hjälper osv - men sen som sagt så fort man peppar till dem blir supertaggade och verkligen visar allt de kan.
Det gillar jag med min ridskola. Många olika hästar, och personligheter. Mycket egenheter och olika åldrar. :)
Själva lektionen gick bra. Jag kunde ha varit tydligare från början och peppat lite mer från början så jag fick till den där fina ridningen från början. Men jag tycker att när jag väl fick till det fanns det verkligen inget att klaga på. Gosmotorn är en fin liten goseherre, även om han kletade gräsdregel över hela mig lite senare :angel:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • Valvaka!
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar