ridskolor, ett helvete

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Mogelbulle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 97
  • Visningar Visningar 7 145
M

Mogelbulle

Jag vet inte riktigt om tråden ligger rätt nu men,

är det bara jag som ser hur hemska dem flesta ridskolorna är? man ser häst efter häst förstöras, hästarna får aldrig en lugn stund, får vara ute för lite. det finns många fler exempel på varför jag aldrig mer kommer att rida på ridskola... plus att barnen (enligt mig) utnyttjas. jag förstår bara inte hur det är så många som inte ser det :cry::confused:

Sv: ridskolor, ett helvete

jag kan inte säga hur dom andra ridskolerna i sverige är men min kommuns ridskola där får hästarna vara ute från kl 7.30 till kl 14.00 så dom saknar inte ute tid och det mockas till dom varje dag och vissa står ivisso sig i spiltor men det är rymliga och stora spiltor och dom får all den maten dom ska ha och en Massa med halm haha (lite i överdrift ibland :rofl:) och dom rids max 2 lektioner per dag och 1 lektion är 45 min och är det en skritt,trav,galopp så vilar dom minst 1 eller 2 timmar emellan...

en sak jag tycker är lite dåligt är sakerna till hästarna och barnens teoretiska kunskaper... dom är lite dåliga då hästarna på mitt gymnasium har vars en dressyr sadel och hoppsadel och ca 4 täcken haha :p fast sen så går dom ute max 3 timmar per dag :cool:

...

Jag har jobbat på en ridskola i flera år och där hade hästarna det bra (jag antar att dom har det på fler ridskolor än just den) Dom gick ute i stora hagar, fick bra foder, proffsig skötsel och hade det bra.
Några av hästarna hade gått på ridskola i många år och var fortfarande pigga och trevliga.

Men jag antar att det finns skräckexempel.

Ja tycker du delvis har rätt.Tex en häst som kom till riskolan som 9 åring,snäll i boxen underbar att rida och hoppade utmärkt.Nu två år senare är hon skitskraj för att hoppa o är sur i boxen,det är inte många som gillar henne av de små...det tycker jag är jättesynd.Men att barn utnyttjas tycker jag är överdrivet på min ridskola,men däremot måste man om man rider storhäst göra höpåsar åt lektionshästarna,frågan är vad gör då personalen?och dessutom ska man borsta hästen innan och efter(såklart)men det kan ta rätt lång tid att borsta av dem ifall det vart lerigt i hagen.Man ska dessutom smörja in träns på sadeln,borsta av benskydd o schabrak också...

kl: Det kostar ca 200:- timmen att ha anställd personal som sköter om saker i stallet. Alltså antar jag att ni rider billigare på lektion för att ni hjälper till i stallet.

Dock har jag inte erfarenhet av det. På den ridskolan jag arbetade borstade personalen.
Eleverna sadlade/sadlade av själva. Allt övrigt sköttes av personal. (till nybörjargrupper och barngrupperna hade vi personal som hjälpte till med på och avsadlande)

självklart finns det bättre och sämre skolor men just dem jag har erfarenhet av är väl dem sämre. jag tror att om ridskolor skulle få mer bidrag så skulle inte dem behöva köpa outbildad 5 åringar eller hästar som har humör som ett vildsvin. även personalen skulle ju vara bättre då och eleverna skulle inte behöva leka personal.

det fanns en häst på min skola som jag tror fanns där i 7 år eller nåt. hon var alltid den suriga hästen oc bockade av en elev minst en gång per lektion. För ungefär ett år sen upptäckte man att hon hade en spricka i ryggen nånstas (jag kommer inte ihåg exakt var), då var det ju försent och hon fick avlias. ska det verkligen behöva gå så långt. :confused:

det fanns en häst på min skola som jag tror fanns där i 7 år eller nåt. hon var alltid den suriga hästen oc bockade av en elev minst en gång per lektion. För ungefär ett år sen upptäckte man att hon hade en spricka i ryggen nånstas (jag kommer inte ihåg exakt var), då var det ju försent och hon fick avlias. ska det verkligen behöva gå så långt. :confused:

Men vad är det för jävla ridskolor ni rider på/pratar om???

På de ridskolor jag känner till kollar man hästarna noga och dom som inte fungerar på lektion kollas av veterinär.

Hmmm, jo så är det kanske på många men det finns ju guldkorn också. :)

Ridskolan min dotter red på för ett antal år sedan t ex.

Liten lugn ridskola där hästarna gick ut i stooooor hage vid 8 på morgonen. Där gick de sedan till kl 15.30 när de fick komma in en stund innan lektionerna började.

På våren när gräset börjat växa öppnades den stora vinterhagen upp och hästarna kunde vandra ut i enorma sommarhagar. Hästarna fick också börja vara ute dygnet runt någon gång i Maj månad trots att lektionerna inte slutat ännu för sommaren.

Tack vare att hagarna var så stora så kunde alla hästar gå tillsammans utan problem.

Hästarna gick 2- max 3 lektioner om dagen och inte på helgerna.

jadu, det undrar jag med... nu har jag inte ridit där på länge men när jag gjorde det var jag tyvärr för ung för att förstå vad som pågick. plus att det var ju min enda chans att rida.

ridskolan jag pratar om har visserligen fina hagar och hästarna får gå ute mesta delen av dagen. det största problemet dem har är att pengarna inte räcker till. istället för att köpa välutbildade erfarna hästa köps knappt utbildade 5 åringar in. personalen har kanske kunnat sin sak men har aldrig passat för jobbet.

Jag vet en ridskola där min kompis red innan där hästarna går upp till 5 TIMMAR varje dag, de är knappt ute något heller. De hyr även ut dessa till personer som rider ut och flårider hästarna i skogen utan att någon har koll på detta... Jag blir så arg !

du tror inte att många ridskolor köper in unga hästar med vilje? Köper man en ung outbildad häst kan man få mer kvalitet för mindre pengar och en häst som håller längre. På de flesta ridskolor är det väldigt kompetent personal som kan utbilda hästarna och alla de duktiga eleverna som hänger i stallet hjälper nog också ofta till med en del av utbildningen/inskolningen.

Hur många Ridskolor har du varit på ?
Har du varit på en ridskola en heldag, så du vet hur det fungerar ?
Det är ju många ungar som går direkt till stallet från skolan, så
på Efm är det ju många ungar där !
Dom ÄLSKAR dessutom att som du kallar det "utnyttjas" !!
Mocka, borsta, tränsa osv !
Det är ju drömmen för de flesta hästtjejer/Killar

Hej från en f.d utnyttjad Hambo

ridskolan jag pratar om har visserligen fina hagar och hästarna får gå ute mesta delen av dagen. det största problemet dem har är att pengarna inte räcker till. istället för att köpa välutbildade erfarna hästa köps knappt utbildade 5 åringar in. personalen har kanske kunnat sin sak men har aldrig passat för jobbet.

Jo, jag förstår vad du menar - unga hästar förekom även på "vår" ridskola. Men då var det endast de duktigaste ryttarna som fick rida dem och så tycker jag mig ha uppfattat det på andra ridskolor också.

Personalen är kunnig menar du men passar inte för jobbet ändå? På vad sätt har de inte passat för sitt jobb? :)

Dom ÄLSKAR dessutom att som du kallar det "utnyttjas" !!
Mocka, borsta, tränsa osv !
Det är ju drömmen för de flesta hästtjejer/Killar

För att inte tala om att det är enda sättet att faktiskt lära sig hantera/sköta hästar. Själva ridlektionerna ger ju kanske inte direkt så mycket kunskaper i hästskötsel utan praktiskt arbete är ju det som ger kunskap :)

Jag tycker också att dom flesta ridskolorna är dåliga.Förutom dom som är små och privatägda.
Hästarna blir ju halta var och varannan vecka,dom blir oftast sura mm.Vi hade en gamal ridskoleponny och han backade ju in oss i boxväggen med rumpan före eller så kunde han hugga lite efter oss ibland med.Efter ett tag han hade varit hos oss så blev han världens undebaraste ponny.Dog 2000.

Jag vet inte riktigt om tråden ligger rätt nu men,

är det bara jag som ser hur hemska dem flesta ridskolorna är? man ser häst efter häst förstöras, hästarna får aldrig en lugn stund, får vara ute för lite. det finns många fler exempel på varför jag aldrig mer kommer att rida på ridskola... plus att barnen (enligt mig) utnyttjas. jag förstår bara inte hur det är så många som inte ser det :cry::confused:
...och hur många ridskolor har du jämfört med? Jag har inte samma erfarenhet som du och jag har personligen varit aktiv på 5 ridskolor samt icke aktiv på en 3 till, så där. Jag håller inte med allt som sker på ridskolor men att påstå att det är ett "helvete" är ren nys:cool:

För att inte tala om att det är enda sättet att faktiskt lära sig hantera/sköta hästar. Själva ridlektionerna ger ju kanske inte direkt så mycket kunskaper i hästskötsel utan praktiskt arbete är ju det som ger kunskap

Precis. Man måste ju inte bara lära sig rida utan även hur en häst ska skötas.

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 232
Senast: Mint
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 328
Senast: Cambrie
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi... 2
Svar
20
· Visningar
1 842
Senast: Görel
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka