Ridstopp eller träning - ryttarna är eniga

Jag lägger mig inte i om folk rider eller inte, men blir faktiskt rätt förundrad när jag läser om hur många vars hästar verkar utgöra en skaderisk för sig själva och andra om de inte rids ett tag? Hur gör man om man blir sjuk annars eller hästen behöver stå ett tag?

Har vi avlat fram så mycket energi att hästar idag behöver motioneras "för hand" för att inte balla ur? Mina hästar röjer förvisso järnet med varandra varje dag, men inte fasen utgör de en skaderisk för mig om de skulle vila lite.
 
Jag lägger mig inte i om folk rider eller inte, men blir faktiskt rätt förundrad när jag läser om hur många vars hästar verkar utgöra en skaderisk för sig själva och andra om de inte rids ett tag? Hur gör man om man blir sjuk annars eller hästen behöver stå ett tag?

Har vi avlat fram så mycket energi att hästar idag behöver motioneras "för hand" för att inte balla ur? Mina hästar röjer förvisso järnet med varandra varje dag, men inte fasen utgör de en skaderisk för mig om de skulle vila lite.

I mitt fall, när jag själv inte kunnat rida på ett längre tag, har jag haft en snäll kompis som mer än gärna ridit min häst 🙂
Men ja, det är klart bekvämare med ponnyn som utan problem (han blir lite tjatig bara) kan stå så länge som behövs.
 
Jag lägger mig inte i om folk rider eller inte, men blir faktiskt rätt förundrad när jag läser om hur många vars hästar verkar utgöra en skaderisk för sig själva och andra om de inte rids ett tag? Hur gör man om man blir sjuk annars eller hästen behöver stå ett tag?

Har vi avlat fram så mycket energi att hästar idag behöver motioneras "för hand" för att inte balla ur? Mina hästar röjer förvisso järnet med varandra varje dag, men inte fasen utgör de en skaderisk för mig om de skulle vila lite.

"Min" hade inte blivit speciellt annorlunda. Det hade funkat utmärkt att låta henne bara gå i hagen. Men jag tänker fortsätta rida ett tag till iaf. Så får jag utvärdera saken efterhand som situationen utvecklar sig.
 
Jag lägger mig inte i om folk rider eller inte, men blir faktiskt rätt förundrad när jag läser om hur många vars hästar verkar utgöra en skaderisk för sig själva och andra om de inte rids ett tag? Hur gör man om man blir sjuk annars eller hästen behöver stå ett tag?

Har vi avlat fram så mycket energi att hästar idag behöver motioneras "för hand" för att inte balla ur? Mina hästar röjer förvisso järnet med varandra varje dag, men inte fasen utgör de en skaderisk för mig om de skulle vila lite.

Jag vet en som faktiskt blir riktigt farlig när hon ställs av. Just i perioden från i fullgång ned till vila. Jag vägrade hantera henne.
Med föl och under igångsättning inga problem världens snällaste häst men när hon är i full gång och ska tillbaks till vila vill man inte hantera henne. Aldrig skadat sig själv dock. Riktig arbetsmyra.

Jag har bara träffat denna som varit så.

Mina egna klarar sig utmärkt lite piggare när de ska igång igen bara :)
 
Jag är försiktigare med hästeriet. Hästen jag har nu mår inte dålig av att tat det lite lugnare. Tänker inte börja med unghästen som blir 2 nu där avvaktar jag rejält.
 
Jag lägger mig inte i om folk rider eller inte, men blir faktiskt rätt förundrad när jag läser om hur många vars hästar verkar utgöra en skaderisk för sig själva och andra om de inte rids ett tag? Hur gör man om man blir sjuk annars eller hästen behöver stå ett tag?

Har vi avlat fram så mycket energi att hästar idag behöver motioneras "för hand" för att inte balla ur? Mina hästar röjer förvisso järnet med varandra varje dag, men inte fasen utgör de en skaderisk för mig om de skulle vila lite.

En killgissning från min sida är att det är en kombination av avel och en vardag som är vansinnigt tråkig för många hästar: Minimal tid i hage, tråkiga "frimärkshagar" osv.
 
I Otalien är det ridförbud. Har man hästen på anläggning är det personalen som får longera din häst, ägarna får inte åka dit. Har du hästen hemma får du longera.
 
En killgissning från min sida är att det är en kombination av avel och en vardag som är vansinnigt tråkig för många hästar: Minimal tid i hage, tråkiga "frimärkshagar" osv.
Jag skulle gissa detsamma, och tycker det är tragiskt att se att det ser ut så i stor utsträckning. Jag förstår att vissa hästar kräver "mer" (då framför allt t.ex trav- och galopphästar som är avlade för att springa löp), men en "normal ridhäst", även tävlingsavlad sådan borde klara sig utmärkt med hagvistelse under förutsättning att det är större, kuperad hage med kompisar.

Förhoppningsvis kanske det här kan fungera som en ögonöppnare, så både avel och hästhållning ses över om hästar blir farliga av att "bara" vara hästar. Men det kanske är att hoppas för mycket. :)
 
Jag lägger mig inte i om folk rider eller inte, men blir faktiskt rätt förundrad när jag läser om hur många vars hästar verkar utgöra en skaderisk för sig själva och andra om de inte rids ett tag? Hur gör man om man blir sjuk annars eller hästen behöver stå ett tag?

Har vi avlat fram så mycket energi att hästar idag behöver motioneras "för hand" för att inte balla ur? Mina hästar röjer förvisso järnet med varandra varje dag, men inte fasen utgör de en skaderisk för mig om de skulle vila lite.
Jag känner inte heller igen att hästarna i min omgivning skulle bli knäppa om de vilar. Däremot vet jag (av erfarenhet 😅 ) att min unghäst bli helt jäkla galen när hon går ensam i hage, oavsett om hon motioneras eller inte. Men sålänge hon får gå med sina kompisar i vettig hage så funkar hon fint :)
 
Jag som precis kunnat börja rida efter ett år borta för matte och två för hästen erkänner villigt att jag av främst egoistiska skäl inte tänker låta bli. Hästen mår bättre och löper mindre risk bli sjuk om jag rider (ppid, ir, tidigare fång) men det går - bevisligen - ändå.

Dock är jag sen axelfrakturen, som var en ridolycka, så jävla feg att min ridning nu nog ändå är säkrare än tidigare. Men, man vet ju aldrig. Jag hade aldrig åkt av nämnda häst och det var säkert tio år sen jag övht ramlade av. Men på en nanosekund var ju olyckan framme där för ett år sen. Och slutade med sjukvårdsbelastning.

Men jag är i grunden lite "man kan inte sluta leva helt". Däremot kan man tänka efter före och minska risken.
 
Jag skulle gissa detsamma, och tycker det är tragiskt att se att det ser ut så i stor utsträckning. Jag förstår att vissa hästar kräver "mer" (då framför allt t.ex trav- och galopphästar som är avlade för att springa löp), men en "normal ridhäst", även tävlingsavlad sådan borde klara sig utmärkt med hagvistelse under förutsättning att det är större, kuperad hage med kompisar.

Förhoppningsvis kanske det här kan fungera som en ögonöppnare, så både avel och hästhållning ses över om hästar blir farliga av att "bara" vara hästar. Men det kanske är att hoppas för mycket. :)

Min är så i hyfsat stor hage med kompis och mycket utetid. Även när hon går ute dygnet runt.
Dock är det enligt uppgift både travare och fullblod i henne så det kan ju vara en del i förklaringen i vårt fall :cautious:
 
En killgissning från min sida är att det är en kombination av avel och en vardag som är vansinnigt tråkig för många hästar: Minimal tid i hage, tråkiga "frimärkshagar" osv.
Du skrev det jag tänkte men inte vågade skriva. ;) Sen förstår jag att det finns undantag, men jag tycker nog ändå att mina är väldigt livliga, men de får utlopp för den energin med varandra när de kör tokrace x10 varje dag i hagen. 😊
 
Du skrev det jag tänkte men inte vågade skriva. ;) Sen förstår jag att det finns undantag, men jag tycker nog ändå att mina är väldigt livliga, men de får utlopp för den energin med varandra när de kör tokrace x10 varje dag i hagen. 😊

Helt ärligt fattar jag inte varför man ens vill ha häst om det inte går att få till en vettig hagtillvaro. Mitt stall var verkligen inte optimalt med avseende på luften, det medger jag ärligt. Det kändes ändå ok att ha hästarna där eftersom de inte var inne speciellt mycket, de släpptes ut så tidigt som möjligt och in så sent som möjligt. Hagen var av ok storlek även om jag gärna hade haft en större och vi försökte se till att det fanns sly som de kunde stå och plocka med.
 
Helt ärligt fattar jag inte varför man ens vill ha häst om det inte går att få till en vettig hagtillvaro. Mitt stall var verkligen inte optimalt med avseende på luften, det medger jag ärligt. Det kändes ändå ok att ha hästarna där eftersom de inte var inne speciellt mycket, de släpptes ut så tidigt som möjligt och in så sent som möjligt. Hagen var av ok storlek även om jag gärna hade haft en större och vi försökte se till att det fanns sly som de kunde stå och plocka med.
Nä, jag har verkligen prioriterat bra marker till mina och lagt enormt mycket både jobb och pengar på grusning, stängsling och framför allt bra grovfoder till dem. Jag fattar att alla inte kan ha det som oss, men det känns ju så där att läsa om hästar som blir farliga av vila. Min 3-åriga ponny kan verkligen räknas som ett överaktivt litet djur som ger mig grå hår, men det finns gränser.
 
Absolut att hästarna måste få motion, men man kan ju hoppas att folk tar sig en funderare över de risker som finns. Är kanske inte så att en hobbyryttare måste börja rida in sin unghäst just nu, inte heller är det en nödvändighet att ge sig ut och hoppa terräng och liknande extra riskfyllda aktiviteter. Hoppas dessutom också att de som måste rida snällt tar på sig BÅDE hjälm och säkerhetsväst! Hjälm även vid markhantering!

Är otroligt själviskt att skita i de risker som finns och riskera att belasta sjukvården just nu...
 
Får man inte rida, borde folk inte få cykla, köra bil, gå ut och springa, klättra upp för stegar, hacka lök, byta glödlampa.... Folk kan skada sig överallt och när som helst. Man kan inte sluta leva helt och hållet.
Fast det är ju just det som händer - folk slutar leva. Bokstavligt talat. Att inte utsätta sig för onödiga risker borde vara ett ansvar alla kan ta i det här läget, oavsett om det handlar om att avstå från att rida en unghäst eller avstå skidsemester eller att hälsa på vänner i en annan stad.

Vi har inga förbud mot hobbies och liknande i dagsläget, men förbud lär ju komma om vi inte själva tar ansvar, tänker till lite extra och undviker onödiga risker. Tänket att "någon annan" ska ta ansvar funkar inte längre.
 
Fast det är ju just det som händer - folk slutar leva. Bokstavligt talat. Att inte utsätta sig för onödiga risker borde vara ett ansvar alla kan ta i det här läget, oavsett om det handlar om att avstå från att rida en unghäst eller avstå skidsemester eller att hälsa på vänner i en annan stad.

Vi har inga förbud mot hobbies och liknande i dagsläget, men förbud lär ju komma om vi inte själva tar ansvar, tänker till lite extra och undviker onödiga risker. Tänket att "någon annan" ska ta ansvar funkar inte längre.

Precis - en global pandemi leder faktiskt till vissa inskränkningar i ens levnadskvalite. Det är en pandemi liksom.. Situationerna är ju inte likvärdiga, men spanien har ju totalt utegångsförbud, de är i en situation där det inte handlar om att leva längre, utan överleva. Förhoppningsvis kommer det inte att gå så långt i Sverige (spanien har ju också en fascistiskt historia som sverige saknar), men jag är lite förvånad över den exceptionalitet som många här uttrycker om den egna situationen.

Gällande svårhanterade hästar - jag har precis jobbat en säsong med polohästar, och trots att deras jobb är att vara explosiva sprinters så är i princip alla hästarna superlätta att hantera från marken, att leda 3-5 stycken åt gången osv. Skillnaden - de lever flockliv och går ute typ 16 timmar/dygn.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
688
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 742
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 420
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 114
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Tjockistråden 3
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp