Riesen...eller riesen vs schäfer

Lupin

Trådstartare
Bli nu inte tokiga på mig för att jag ställer frågor om Riesen, när jag nyss startat en tråd om att skaffa schäfer igen... Men riesen bara dök upp i skallen igår kväll, har snubblat över dem tidigare, och började fundera igen.

Jag vill (ska) ha stor hund igen och schäfer ligger mig mycket varmt om hjärtat.

Skulle vilja veta för- och nackdelar med riesen vs schäfer! :)
 
Sv: Riesen...eller riesen vs schäfer

:)
Tränar med två stora och en mellan, de stora är väl i stort självmordsbelägna när det gäller att hitta figgar :D. Fartigare hundar är väl svårt att hitta, allt ska gå i hundranittio.

Har legat figge uppe på en jättestor sten (fick hjälp att ta mig upp) och det var meningen att hunden skulle markera och jag slänga ner lösrullen, blev väldigt förvånad när jag helt plötsligt ser hunden på en lika hög sten bredvid och hon var beredd att hoppa över men fick inte tillräckligt med fart för att utföra det. En sån gång är det bra med jaktradio, och hussen fick komma och ta emot hunden när den hoppade ner från stenen.

Det kanske bara är som unga de är så där speedade och beroende på vad de kommer från för kennlar. Dessa två kommer från IPO-tävlande uppfödare.
En schäfer i värsta slyngelåldern är inget i jämfört med en riesen i samma ålder, och de är mycket och på när man tex. ska belöna vid söket. Men de är otroligt duktiga, den mellanriesen vi tränar med är lika som de stora förutom att han är mer än hälften så liten. Han är fem år i år, lika fartig som de stora.

Kanske bättre att någon som äger en reisen beskriver den :laugh:
 
Sv: Riesen...eller riesen vs schäfer

Skillnaden mellan riesen och schäfer: (Jag har haft ett flertal både riesen och schäfer)
Schäfern är lättare att lära, vill göra sin förare till lags, ofta pratig och gnällig. Ett bra exemplar är den ultimata hunden, gäller bara att hitta den. Hårar mycket vid fällning.
Riesen lite mer envis men när den lärt sig så sitter det där, man kan göra fel och rätta till det. En charmig rolig och underbar kompis.
Har själv bytt från Schäfer till Riesen och ångrar det inte en sekund. Fäller inte hår, trimmas, klipps och de flesta har en underbar mentalitet.
Har vänner som tävlar i både IPO, spår, sök, rapport och räddning med sina riesen på SM nivå och någon har även stått på pallen.
Härlig rasklubb AfRS som varje år arrangerar Riesenlägret som brukar ha c:a 300 personer/både vuxna och barn= familjeläger och c:a 200 hundar i träning (sök, spår, rapport, räddning, lydnad.)
på förmiddagarna, aktiviteter för barnen och de vuxna på em och kvällar. Mycket trevligt även för nybörjare. Alla bryr sig och tar hand om de som kommer nya, ingen behöver känna sig utanför.
Så frågan om vilken ras är bäst för just dig. Träffa lite olika individer av varje ras och bilda en egen uppfattning är nog det bästa.
Lycka till...........
 
Sv: Riesen...eller riesen vs schäfer

Jag har två riesen, fast jag har inte svarta utan P/S och de går tyvärr (mycket tråkigt) inte att jämföra med de svarta på alla plan.

Men som du har fått veta så är det väldigt lite eller knappt något som kan stoppa en riesen under arbete, är den bara motiverad så ger den ALLT.
En riesen har inte riktigt så mycket vilja att vara till lags som schäfern oftast har. När min yngre kille var strax över året och tills han blev ca tre så kan jag säga att jag bokstavligen grät och lovade mig själv att jag aldrig mer ska skaffa en riesen. Inte om det finns en yttepytte liten risk att den nya skulle vara så hård och envis i skallen som han:crazy:

Nu blir han snart fyra och från att ifrågasätta precis ALLT jag säger så har han gått till att bara göra det ett par ggr om dagen;) Han har mycket arbetslust och är väldigt lättmotiverad, en glad och vänlig hund som faktiskt alla jag har tränat med,har fallit för hans charm. Även om de har varit "schäfermänniskor" eller "B/Cmänniskor" så har de efter någon gångs träning trillat dit för jättehundens sätt:p

Min gamle är en helt fantastisk hund som har varit super att jobba med och som jag alltid har kunnat lita på (efter de sedvanliga diskussionerna i slyngelåldern då klart)

Bägge två är kanon med andra djur, barn och hundar.. Skönt att de inte fäller:) Så numer så vet jag att även nästa hund blir en riesen, en svart:):love:

fiffi1: Du menar nog mellanschnauzer, eller schnauzer som den eg bara heter. Det finns ingen mellanriesen:)
 
Sv: Riesen...eller riesen vs schäfer

fiffi1: Du menar nog mellanschnauzer, eller schnauzer som den eg bara heter. Det finns ingen mellanriesen:)



:rofl::rofl:
Vilken kuggfråga :angel:

Jag gick bara på storleken, stor, mellan, liten. haha
Schnauzer kan jag knappt stava till ;)
 
Sv: Riesen...eller riesen vs schäfer

Men är de inte lika mellan färgerna?
Dessa som jag har i sökgruppen är svarta, både riesen och schnauzern :laugh:
 
Sv: Riesen...eller riesen vs schäfer

Men är de inte lika mellan färgerna?
Dessa som jag har i sökgruppen är svarta, både riesen och schnauzern :laugh:

Jag som har en "mellanriesen" (ja, hon känns så!) kan uppmuntra Lupin att titta på mellanstorleken, schnauzer. Min hund är enormt livlig, förarkänslig, lyhörd och uppmärksam. Jaktlusten är stor, liksom nyfikenheten på allt som rör sig eller ser konstigt ut. Framför allt har hon ett milt och vänligt sätt med människor och andra hundar och går hellre undan än gruffar. Tyvärr är hon envis som en lus, och vill hon inte ligga i korgen så ålar hon sig ur den på ett eller annat sätt. Denna envishet och tjurskallighet är jobbig för vill hon inte, så försöker hon smita.

Hon är en jätteskojig hund och jag är glad at hon inte är över 50 cm i mankhöjd. Perfekt mellanriesen, helt enkelt! :love: ;);)
 
Sv: Riesen...eller riesen vs schäfer

Skillnaden mellan riesen och schäfer: (Jag har haft ett flertal både riesen och schäfer)
Schäfern är lättare att lära, vill göra sin förare till lags, ofta pratig och gnällig. Ett bra exemplar är den ultimata hunden, gäller bara att hitta den. Hårar mycket vid fällning.
Riesen lite mer envis men när den lärt sig så sitter det där, man kan göra fel och rätta till det. En charmig rolig och underbar kompis.
Har själv bytt från Schäfer till Riesen och ångrar det inte en sekund. Fäller inte hår, trimmas, klipps och de flesta har en underbar mentalitet.
Har vänner som tävlar i både IPO, spår, sök, rapport och räddning med sina riesen på SM nivå och någon har även stått på pallen.
Härlig rasklubb AfRS som varje år arrangerar Riesenlägret som brukar ha c:a 300 personer/både vuxna och barn= familjeläger och c:a 200 hundar i träning (sök, spår, rapport, räddning, lydnad.)
på förmiddagarna, aktiviteter för barnen och de vuxna på em och kvällar. Mycket trevligt även för nybörjare. Alla bryr sig och tar hand om de som kommer nya, ingen behöver känna sig utanför.
Så frågan om vilken ras är bäst för just dig. Träffa lite olika individer av varje ras och bilda en egen uppfattning är nog det bästa.
Lycka till...........

Tack för bra jämförelser! Schäfern känner jag ju till, är uppvuxen med rasen och har haft den själv.

En sak jag har svårt för när det gäller schäfern, är att så många ägare verkar så himla aggressiva och taggarna utåt och lite åt besserwisserhållet. Mycket hat mellan de olika lägren och jag tycker mig märka på olika forum att när det börjar diskuteras schäfer, olika kennlar mm, så urartar det snabbt. Väldigt trist! Man vill ju kunna vara social också...

Trimma och klippa klarar jag av. Har både trimbord, trimmaskiner och saxar. Pudlar kräver sin pälsvård. :) Rakar man tassarna med på en riesen?

Det jag främst inte gillar med schäfern är just det pipiga och gnälliga och att den fäller så enormt. HD/AD är ju inget nytt, men klådor och allergier verkar ha ökat på senaste åren och det känns som det är svårare att hitta en bra schäfer numera? Med bra menar jag både mentalt OCH fysiskt, dvs inte bara ryggen utan hälsoläget!

Hur är det med riesen, hur ser hälsan ut utöver HD/AD? Såg att man ögonspeglar dem?
 
Sv: Riesen...eller riesen vs schäfer

Jag som har en "mellanriesen" (ja, hon känns så!) kan uppmuntra Lupin att titta på mellanstorleken, schnauzer. Min hund är enormt livlig, förarkänslig, lyhörd och uppmärksam. Jaktlusten är stor, liksom nyfikenheten på allt som rör sig eller ser konstigt ut. Framför allt har hon ett milt och vänligt sätt med människor och andra hundar och går hellre undan än gruffar. Tyvärr är hon envis som en lus, och vill hon inte ligga i korgen så ålar hon sig ur den på ett eller annat sätt. Denna envishet och tjurskallighet är jobbig för vill hon inte, så försöker hon smita.

Hon är en jätteskojig hund och jag är glad at hon inte är över 50 cm i mankhöjd. Perfekt mellanriesen, helt enkelt! :love: ;);)

Du menar alltså mellanschnauzer? Finns de i svart med? Dvärgarna är väl "bäst" i p/s, men jag hade tänkt mig en svart riesen. Visste inte ens att de finns som p/s! Vet inte så mycket om mellan, vet mer om dvärg och riesen i den ordningen i så fall. :)
 
Sv: Riesen...eller riesen vs schäfer

Mamma har haft två riesen innan hon/vi övergick till sheltie (vadå hopp :D), den sista gick bort för ca 5 år sedan. Nu var ju inte jag så gammal när vi hade den första, en tik, men vet att hon alltid var så himla snäll mot oss barn. Hämtade leksaker, låg och vaktade bredvid, var aldrig bökig eller så. Hon var helt hysterisk på spår och mamma berättar att hon utsatte oss för livsfara genom att ha en unge på ryggen och flyga efter i linan :D. Som jag minns det var hon alltså en himla trevlig hund och inte så envis och hård som den vi fick efteråt.

Den senaste var en hanne och han hade mycket mer av envisheten och "all over the place". Man blev nockad när man kom hem från skolan för att han var så glad tex, och stack gärna iväg efter vilt och sket fullständigt i om han fick eller inte. Dock blev han inte lika mycket jobbad med som den första, efter några år iaf. Jag kunde dock köra lite lydnad med honom som mamma lärt honom (när jag var typ 8) och sprang omkring i lina och hoppade "hinder" och så :p. Ända tills mamma kom ut och jag skulle visa, för då var det ju bara "skiter väl i dig unge, min matte är här nu".

Som sagt var jag ju rätt liten alltså, men så har jag uppfattat dom. Trevliga hundar, helt klart, och arbetsmyror med jäkligt mycket "go". De ger sig liksom inte. Jag skulle dock inte vilja ha en eftersom jag tycker bättre om mjukare hundar, men det där beror ju helt på vad man själv vill ha. Har ingen direkt erfarenhet av schäfer, men upplever dem som pipigare och lättare till att ta till stress. Riesen känns för mig lite stabilare.
 
Sv: Riesen...eller riesen vs schäfer

:rofl::rofl:
Vilken kuggfråga :angel:

Jag gick bara på storleken, stor, mellan, liten. haha
Schnauzer kan jag knappt stava till ;)

Dvärgschnauzer, (Mellan)schnauzer och Riesenschnauzer :) Alla tre finns i peppar&salt och svart, dvärgen finns utöver det även i svart&silver samt vit.:)

Mvh
 
Sv: Riesen...eller riesen vs schäfer

Du menar alltså mellanschnauzer? Finns de i svart med? Dvärgarna är väl "bäst" i p/s, men jag hade tänkt mig en svart riesen. Visste inte ens att de finns som p/s! Vet inte så mycket om mellan, vet mer om dvärg och riesen i den ordningen i så fall. :)

Ja, det är en svart schnauzer jag har. Dvärgschnauzern är max 36 cm, schnauzer max 50 cm och tja, riesen vet du ju... jättestor hund! :D

En så stor hund skulle jag inte vilja ha, i synnerhet inte med den livligheten som jag sett. Huvva! Mycket jobb och tidskrävande hund. Men har du tid, engagemang och utrymme - varför inte? :)
 
Sv: Riesen...eller riesen vs schäfer

*KL*
Något man skall tänka på med riesen är att även de är lite uppdelade även om det inte är så extremt som med schäfern. Välj alltså en uppfödare som satsar på arbetande hundar!
Som jag har förstått det så har de en del problem med sköldkörteln, något som visserligen är ganska enkelt att diagnosticera/behandla men som dock är en kronisk sjukdom.

Jag är faktiskt lite småförtjust i riesen men backar lite då jag inte är riktigt säker på att jag vill ha den typen av hund när de är i den storleken.
 
Sv: Riesen...eller riesen vs schäfer

Jag kollade runt ganska mycket igår och har lärt mig att det heter schnauzer nu. :D

Och blev mer och mer osäker på om riesen verkligen är rätt för mig, i dagsläget. Jag måste ju säga att jag gillar schäferns förarvekhet och will-to-please. Alla hundar/raser har såklart sina för- och nackdelar och jag får såklart fundera mer på vad jag kan kompromissa med och vad som går helt bort. Jag har dessutom ett par små barn (snart 1 och 4), de ska helst inte bli manglade på kuppen haha. :p

Men schnauzern verkar ju mer lagom med det mesta än riesen, får jag säga. Är den en duglig allround/brukshund? :)
 
Sv: Riesen...eller riesen vs schäfer

Jag kollade runt ganska mycket igår och har lärt mig att det heter schnauzer nu. :D

Och blev mer och mer osäker på om riesen verkligen är rätt för mig, i dagsläget. Jag måste ju säga att jag gillar schäferns förarvekhet och will-to-please. Alla hundar/raser har såklart sina för- och nackdelar och jag får såklart fundera mer på vad jag kan kompromissa med och vad som går helt bort. Jag har dessutom ett par små barn (snart 1 och 4), de ska helst inte bli manglade på kuppen haha. :p

Men schnauzern verkar ju mer lagom med det mesta än riesen, får jag säga. Är den en duglig allround/brukshund? :)

Nu har jag bara erfarenhet av en hund, men det hon uppvisar är absolut arbetsvilja. Hon är känslig och svag för smicker (som MrsScabtree så träffsäkert beskrev en schnauzer). MEN hon har en rejäl portion envishet och kan bli som en lealös påse nötter när hon inte vill något. Jag har ibland fått lyfta in henne i korgen, för hon vägrar att gå dit. Då duger inte lockbeten eller glad röst. Hon är totalt omutbar i det läget.

Samtidigt är hon den som i full knyck ifrån mig vänder på en femöring när jag visslar. Hon älskar att komma på inkallning och har alltid den där glad förväntansfulla blicken när hon är med mig. Ja, det är en skojig, men krävande hund vi har. Hon behöver mental stimulans för hon är väldigt smart och uppmärksam och ja - hon hittar på en massa hyss utan aktivering.

Egentligen är hon lite för mycket hund för oss, men jag hoppas att hon coolar ned sig när hon blir äldre. Hon är bara ett år gammal.

Om du vill ha en svart schnauzer bör du dock kolla upp linjer litegrand. De amerikanska linjerna sägs vara mjukare i temperamentet - det finns tyvärr en del lite surare hundar och det kan man inte ha om man har småbarn. Du får gärna pm:a om du vill ha tips från mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Riesen...eller riesen vs schäfer

Jag skaffade min 1a riesen -82 och jag har ännu den rasen!

För mig har det varit den perfekta rasen,både som brukskompis(jag har ej tävlat),med barnen(dom har aldrig blivit manglade),som stallhund,när barnen var små så var det pulka/skrinda och det gjordes med glädje.

En perfekt allroundhund har jag alltid tyckt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 736
Senast: Tuggben
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 952
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 295
Senast: Farao
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp