Bukefalos 28 år!

Rimlig månadshyra (kallhyra) för liten lösdrift

S

saramalovgren

Jag har en liten lösdrift där endast min häst och en annan häst går. Det funkar jättebra och de trivs tillsammans (de trivs med att inte vara stor flock).

Vi har haft hästarna där sedan slutet av april i år och nu ska vi byga en rejäl ligghall. Planeringen har varit att bygga den tillsammans och dela på kostnaden. Jag har inte tagit ut någon kostnad av henne att ha hästen hos oss under denna tid.

Nu känner den andra tjejen att det är dumt att lägga ner pengar på att bygga på vår mark, och det kan jag på sätt och vis förstå. Men problemet är att hästarna fortfarande behöver sin ligghall.

Jag behöver råd kring vad som är en lämplig summa att ta ut per månad för lösdriften, med nybyggd ligghall som även ska fungera som två stora uteboxar.

Hon kommer att stå för hö/halm under vinterhalvåret (samt förvaring av denna), hon får det billigt då hon endast betalar själva slagningen av höet. Hon betalar då ungefär 1000 kr för 150 balar.

Min tanke är att om hon står för hö och halm så kan jag ta ut en symbolisk summa på 200 kr / månad året runt (utöver att hon står för hö/halm). Jag har ju dels elkostnad, vatten samt att marken som vi har lösdriften på brukade vi arrendera ut för ett par tusen om året så de pengarna går jag så att säga "i förlust". Dessutom är det ju ett värde för henne i att ha någonstans att ha hästen. Och dessutom bygger jag då en ligghall som kommer att kosta mig ca 15 000-18 000 kr

Jag har även en ridhage, dock ej anlagd ridbana.

Vi bor grannar och hjälps åt med hästarna. Och det ser jag ett värde i.

Hur mycket skulle ni ta betalt per månad? Vad skulle vara rimligt? Är 200 kr i månaden för mycket eller för lite?
 
Sv: Rimlig månadshyra (kallhyra) för liten lösdrift

Du menar att du först säljer hö och halm till henne under tillverkningskostnaden, sen ska du dessutom bara ta 200 kr per månad?
Isåfall är det väl bättre att hon betalar vad foder kostar, och sen står gratis?
 
Sv: Rimlig månadshyra (kallhyra) för liten lösdrift

Nej, hon får hö slaget av en hon känner som har mark. Jag har alltså inte möjlighet att slå hö eftersom min mark går till de olika hagarna som vi har hästarna i.
 
Sv: Rimlig månadshyra (kallhyra) för liten lösdrift

Det är orimligt lite, kommer ni köra ut balar i hagen så det inte blir något "besvär" med fodring osv för dig? Så kan du ta ut ca 400 kr/månad. Jag betalar 900 i kallhyra och då ingår iofs anlagd fin ridbana, box, förvaringsutrymmen + utsläpp och alla fodringar per dag. Det är jättebilligt! :)
 
Sv: Rimlig månadshyra (kallhyra) för liten lösdrift

Menar du att du tycker att hyresgästen ska betala minst 600kr/mån plus att hyresgästen betalar fodret för båda hästarna? tycker jag skulle vara skamligt dyrt.

Jag kan nog tycka att det är rimligt att TS står för mark och byggnader om hyresgästen står för fodret och man delar på arbetet.
TS har ett kvarvarande värde i byggnader och mark även när den aktuelle hursegästen ev. flyttar.

Jag antar att TS skulle bygga en riktig ligghall även utan hyresgästen, eftersom TS har en egen häst som behöver förvaring.

En normal foderkostnad (hö) är rimligen drygt 500kr/mån och häst vilket jag misstänker är vad TS skulle behöva betala om inte hyresgästen ordnade fodret. Vilket jag personligen tycker är en rimlig kallhyra för plats på lösdrift - åtminstone inte orimligt billigt.
 
Sv: Rimlig månadshyra (kallhyra) för liten lösdrift

En normal foderkostnad (hö) är rimligen drygt 500kr/mån och häst vilket jag misstänker är vad TS skulle behöva betala om inte hyresgästen ordnade fodret. Vilket jag personligen tycker är en rimlig kallhyra för plats på lösdrift - åtminstone inte orimligt billigt.

Njaa, beror väl på vad det är för en häst. 500 kr tycker jag låter tokbilligt i hö. Min häst äter enbart grovfoder för mer än det dubbla per månad :p
 
Sv: Rimlig månadshyra (kallhyra) för liten lösdrift

Jag fattade inte att hyresgästen skulle hålla med hö till BÅDA hästarna. Då är det en helt annan sak.
 
Sv: Rimlig månadshyra (kallhyra) för liten lösdrift

Bra att ni kommer med synpunkter för jag har själv fastnat i hur jag ska tänka. Min häst äter ca 6 kg hö/dag. Räknar man kostnaden 1:80 per kg hö så blir det 324 kr månaden (jag kan få hö för det priset hos en bonde jag känner, antagligen även lägre)

Det innebär alltså att om jag skulle ta min hästs höförbrukning som hennes månadshyra så skulle hon betala låt säga ca 350 kr/månaden de månader som det behövs hö. Sen håller jag ju med sommarbetet också. Om vi säger att det är 7 månader som hästen behöver denna mängd hö så skulle det innebära en snittkostnad för henne på 205 kr /månaden (räknat på ett år).


Så om snittvärdet i månaden hamnar på 205 kr/månaden så tycker ni att det är lagom ersättning för månadshyra (kallhyra) av lösdrift? Är det ungefär vad andra tar betalt för kallhyra där man hjälps åt med hästarna? Jag är helt oinsatt i vad folk tar betalt för kallhyra, så tackam för svar.

Någon påstod att jag oavsett hennes häst skulle bygga ligghall men nej det skulle jag inte. Då skulle jag ha hästen hos en som jag känner, eftersom det var vårt gemensamma beslut att ha hästarna hos mig och bygga en ligghall.
 
Sv: Rimlig månadshyra (kallhyra) för liten lösdrift

Är det en shettis du har eller? Annars tycker jag du har räknat orealistiskt på höåtgången, tänk även på att hästar på lösdfrift kan behöva lite extra grovfoder för att "hålla värmen". Min b-ponny och mitt kbltravarsto gick på lösdrift i vintras och åt minst 9kg ensilage (med hög ts-halt och högt näringsvärde) var per dag. sen kostar ju även halmen en del. vi har ganska stor ligghall men gick nog åt minst2-5 rundbalar som jag betalade 150-200kr st för.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 263
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 428
Senast: Spike
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 367
Anläggning Min stallägare har bett mig se över vad jag tycker är rimlig höjning av min stallhyra. Jag är den enda som är inackorderad så det är...
2
Svar
26
· Visningar
4 043
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp