Rimlig stallhyra?

Vita_N_6520

Trådstartare
Vad skulle ni tycka var en rimlig stallhyra för detta stall;
Anledningen till att jag undrar är för att de ska höja stallhyran, och många är väldigt motsträviga till detta, men på sätt och vis är det ganska rimligt ändå..
(Kallhyra inkl el och vatten)

Ska försöka ge en beskrivning om stallet:

*Boxplats i stall med (nästan) bara privathästar. Antingen ett med 9 boxar, eller ett med 2 boxar. Alt. Box el spiltplats i ridskolestallet.
*Sadelhängare, tränshängare och plats för lådor ingår.
*20*40 padock finns, med halvbra underlag som är upptagen av lektioner mellan ca kl 16 till 19-21 på kvällarna. Även ganska mycket på helger.
*Stalltjänst ca 6 heldagar per termin
*I veckorna sköter stallpersonal (=de inackorderade som har tid, plus en till) allting. (Ingen betald stallpersonal.)
*relativt stora hagar, men som blir väldigt leriga iom att det finns för många hästar.
*Täcken tar de inte på/av alls. Kan hända att de gör det om man ber särskilt om det. Däremot tar de alltid av lindor om man har benen lindade.

Ja, vad tycker ni är rimligt?
Stallet ligger i ett litet samhälle ute på vischan, och stallhyrorna runt omkring är relativt låga.

Sv: Rimlig stallhyra?

i.o.m att paddocken är upptagen på¨alla de "attraktiva" tiderna, lite service, inga vidare hagar, o sen låter det som om att några av de inackorderade får sköta allt? Och dessutom stalltjänst, och stall på vischan..
Inte mycket, "vårt" stall tar 800 i hyra, men då ingår fri tillgång till bra belyst paddock, ca 3 fodringar per inaack. o vecka, i övrigt ung. samma som det du beskrev, o detta ligger nära Lund, så jag skulle nog inte betala mer än det... 600 kanske..

Ja stalltjänsten sköts av 1 "gubbe" ( :D ) som har en häst inackorderad. Han får dock gratis stallplats, och slipper helgjouren.
Eftersom det "måste" vara två varje gång så hjälper som sagt folk med när de kan. :crazy:
Är ca 5 personer som inte jobbar heltid på dagarna. (2 av dem är ridlärare på klubben)

Tack för svaret!

Hm, det var svårt. Eftersom det bara är kallhyra, och att ridbanan är upptagen ganska mycket (det fanns inte tillgång till ridhus eller?), så lär det ju inte vara särskilt högt pris. Tråkiga hagar med mycket hästar, stalltjänst (vad ingår i den då?) och ingen täckesservice... Hm, kanske runt 1000 kronor är rimligt? Finns det ingen spolspilta? Kök? Kanske 1500 om det är ett snyggt stall med lite mer faciliteter... :)

Nej, det som finns på anläggningen är det som skrevs.
Klubbrum med kök, toalett och dusch (dusch inne på toaletten) finns också.

Ingen spolspilta, utan man får stå utan för privatstallet och spola hästen om man vill det. Varmvattensberedare finns, men det räcker lagom till att spola av hästen lite snabbt om man har det på halvljummet.

Det stallet som finns plats för 9 hästar är väldigt mörkt och tråkigt. (Jag har min i ett av 2hästars stallen, väldigt trevligt ;) )

Bete finns heller inte.

Nu kostar boxhyran 800:-/månad. Spiltplats 600:- (små spiltor)
Allt ska höjas med 200:-/mån.

Hade de haft ett rimligt skäl till höjningen hade det varit en sak, men det ända de hade att säga var att vi hade så låg stallhyra i jämförelse med andra anläggningar runt omkring
(Som f.ö har ridhus, minst två paddockar och anställd personal :smirk: )
Det är nog mest därför folk reagerar på höjningen.
De försöker jämföra sig med stora anläggnignar som har 5ggr så stor omsättning av elever och lika mycket större anläggning. :crazy:

Det finns planer på att en paddock ska byggas, men allt material och liknande som kommer till utfyllningen av ån kommer från människor som skänker bort det, och som planar ut det gratis. Så kommer det även fortsätta vara.
Hade de satsat dessa 200 i månaden på padocken hade jag gladeligen betalat det :D

Förlåt tryckte på fel lnapp IGEN....

Om man är missnöjd med hyra eller vad det nu är så är det bara att flytta hästen till den andra anläggningen som är så bra eller hitta ett annat stall man trivs i !

Mia

Alltså, det är inget fel på stallet. (Utom vissa personer som är där.. :angel: )
Jag undrade bara vad ni tycker är en rimlig stallhyra.

Och jag ska flytta. Så fort jag får jobb. :p

Tja, 1000 + mat + arbete + strö = lika med tämligen skälig hyra.
(borde hamna på åtminstone vart fall 2500).

Dom där 1000 kronorna ska förutom el och vatten även betala eventuella lån och arrenden... och diverse utrustning som grepar och skottkärror... och renovering av stallinredning... och tillstånd med diverse avgifter... och skatter... och vinterhagar.

Med andra ord sluta gnäll !

Tja, 1000 + mat + arbete + strö = lika med tämligen skälig hyra.
(borde hamna på åtminstone vart fall 2500).

Dom där 1000 kronorna ska förutom el och vatten även betala eventuella lån och arrenden... och diverse utrustning som grepar och skottkärror... och renovering av stallinredning... och tillstånd med diverse avgifter... och skatter... och vinterhagar.

Med andra ord sluta gnäll !

Håller med ovan skrivda.
Jag tror att om fler skulle ge sig in i vad det kostar att ha stal så skulle ni inte gnälla och tycka ni betalar för mkt.
Det kostar massor med pengar och tid att ha stall och slitaget är ofrånkomligt.
Att gödsel kan kosta att bli av med glöms ofta. Elkostnader, transporter av te x hö och spån leverans är sånt som man måsta räkna med. Försäkring på tomt och bygge. Sophantering kostar.
Så SLUTA GNÄLL eller bygg eget stall så får ni se vad det kostar!

Jag gnällde inte jag undrade vad NI tyckte var en rimlig kostnad.

Men arbetskraften kostar ju ingenting för ridskolan.
Maten betalar jag helt själv.
Ströet ingår dock.

Nu kostar boxhyran 800:-/månad. Spiltplats 600:- (små spiltor)
Allt ska höjas med 200:-/mån.

Hade de haft ett rimligt skäl till höjningen hade det varit en sak, men det ända de hade att säga var att vi hade så låg stallhyra i jämförelse med andra anläggningar runt omkring
(Som f.ö har ridhus, minst två paddockar och anställd personal :smirk: )
Det är nog mest därför folk reagerar på höjningen.
Varför skall de motivera höjningen? Det räcker väl att säga att man tar ut marknadshyra. Om hyresgästerna stannar kvar är inte hyran för hög, flyttar de är hyran för hög.

Jag anser att det ska motiveras, eftersom de inte "behöver" höja stallhyran iom att det kommit så pass många fler inackorderingar.

Och ja. Hälften av de som står där ska flytta om hyran höjs. :crazy:

Det är rimligt tycker jag. Ofta glömmer man bort de kostnader som inte "syns", el kostar en hel del, Vatten om det är kommunalt, arrenden om det finns, eventuella lån,

Underhåll av anläggningen som grepar, spadar, hinkar, krokar, målarfärg m,m, listan kan göras hur lång som helst hagmaterial. Så fort något går sönder kostar det.

Tillstånden kostar, försäkringar, Plogning på vintern, Underhåll av maskiner, sophämtning.

Strö ingick väl även det kostar. Sen dras det ju även moms på det ni betalar.

Fler inackorderingar innebär ju faktiskt mer slitage på anläggningen och då även högre kostnader.

Ideellt är INTE lika med gratis...

Det finns absolut ingenting i den här världen som är gratis och som inte kräver någon form av motprestation.

Jämför med ditt påstående att arbetskraften i ditt stall skulle vara "gratis"... vi tar och tittar närmare... han fodrar mot att slippa betala stallhyra - med andra ord om han inte hade jobbat så hade man fått in en stallhyra till.

Hmm, det var visst inte gratis med arbetskraften :smirk:

Vi kanske skulle titta närmare på vilka utgifter föreningen (har för mig från en annan tråd att det var en förening) som du hyr stallplats av har för att ha dig stående där ?

Det är rimligt tycker jag. Ofta glömmer man bort de kostnader som inte "syns", el kostar en hel del, Vatten om det är kommunalt, arrenden om det finns, eventuella lån,

Underhåll av anläggningen som grepar, spadar, hinkar, krokar, målarfärg m,m, listan kan göras hur lång som helst hagmaterial. Så fort något går sönder kostar det.

Tillstånden kostar, försäkringar, Plogning på vintern, Underhåll av maskiner, sophämtning.

Strö ingick väl även det kostar. Sen dras det ju även moms på det ni betalar.

Fler inackorderingar innebär ju faktiskt mer slitage på anläggningen och då även högre kostnader.

Jag håller med om att det är mycket som kostar som inte syns. Anticimexavtal, stängselmaterial, salt och sandning är ytterligare exempel......

Liknande trådar

Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att... 4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 959
Senast: Pilot
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
2 012
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Hej! Det är så att jag eventuellt ska skaffa min första egna häst och har en fråga om stallplats och tänkte fråga er om vad ni anser om...
Svar
18
· Visningar
2 442
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och... 2
Svar
23
· Visningar
3 862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka