Bukefalos 28 år!

Rimligt pris för klippning?

Livingdream_89

Trådstartare
Hej!

Jag har köpt en klippmaskin då jag klipper min häst ofta.
Nu är de folk i min hästkrets som undrar om jag kan klippa deras hästar.
Nu till frågan, vad ska man ta betalt för en klippning?
Olika priser för häst/ponny? Helklippning/täckesklippning?
Har även en mindre klippmaskin så jag kan ta huvud & ben:)

Är inte helt kass på att klippa, har klippt många hästar, jobbiga som snälla med fint resultat.
 
Sv: Rimligt pris för klippning?

Jag betalade 400:- för att få min klippt för några år sedan.
Hon tog 200kr för maskinhyra och 200kr för sin tid.
Detta var dock svart så med kvitto blir det ju då 500kr.
Helklippning var det då.

Jag skulle helt enkelt ta ut en hyra för maskinen och sedan ta en rimlig timpeng till mig själv.
Klippningen tog kanske 40 min och då har jag en mycket snäll häst som stod och halvsov under hela processen.
 
Sv: Rimligt pris för klippning?

Jag betalade 350-400 kronor för en halvklippning med en "professionell" person för några år sen. Det var tänkt att bli en helklippning för det priset, men hästen uppförde sig gräsligt, så vi fick banta ner det till det allra mest nödvändiga.

Nu sist klippte min kompis för 300 kronor, allt utom ben och huvud.
 
Sv: Rimligt pris för klippning?

Jag tycker de är jobbigt med dom jobbiga håren, men vill ju tjäna lite extra ;)
Kan man ta betalt för:
Häst:
Helklippning + ben & hela/halva huvudet: 500kr
Helklippning + halva huvudet: 400kr
Täckes klippning/halv klippning: 300kr

Ponny:
Helklippning + ben & hela/halva huvudet: 400kr
Helklippning + halva huvudet: 300kr
Täckes klippning/halv klippning: 200kr

Kvittar hur lång tid de tar, men om de blir för ojämnt med tex när man klippt en jakt klippning så reducerar jag ju priset så klart :)

Är detta rimliga priser?
 
Sv: Rimligt pris för klippning?

Priset jag precis sett en tjej be om på stallets fb sida är 500 kr per häst.
Svart eller vitt vet jag inte.
 
Sv: Rimligt pris för klippning?

Jag betalade 400:- för att få min klippt för några år sedan.
Hon tog 200kr för maskinhyra och 200kr för sin tid.
Detta var dock svart så med kvitto blir det ju då 500kr.

Nja, tar man 500 vitt så får man behålla betydligt mindre än den som tar 400 svart...
 
Sv: Rimligt pris för klippning?

Jo givetvis.
Jag tänkte mest att 500 inkl moms kanske var ett rimligt pris
 
Sv: Rimligt pris för klippning?

Jag betalar 500 för täckesklippning. Mina hästar är stora, långhåriga kallblod och klippning av en häst tar ca en timma.
 
Sv: Rimligt pris för klippning?

Hon jag klipper hos tar 400kr för häst och 300 för ponny. Reducerar med en 50lapp på båda om det bara är halvklippningar. Hon har dock valt att inte klippa "svåra" hästar eftersom hon inte vet hur mkt hon ska lägga till i "risktillägg" så det kan man väl ha i tanken om man ska sätta priser.
 
Sv: Rimligt pris för klippning?

Häromkring ligger priserna på 600 för helklippning och 350 kr för halvklippning.(de jag sett som gör reklam för sig). Det verkar variera en hel del i landet.
 
Sv: Rimligt pris för klippning?

Hmm måste nog höja, jag har bara tagit 200kr, är visserligen bekantas hästar jag klippa
 
Sv: Rimligt pris för klippning?

ta de priser du vill :) vill folk ha klippt så betalar dom =)

Jag brukar ta runt 500 på helklippning, 400 för täckesklippning, 200 för bara hals.
Jag är "dyr" men jag tycker att det är astråkigt och tar lång tid och jag klipper inte ben eller huvud
 
Sv: Rimligt pris för klippning?

KL
Är priserna vi talar om inkl. moms eller svart???
Jag tar 750 för en helklippning (inkl moms). För mig är helklippning allt, dvs. huvud och ben ingår lämnar bara lite under sadeln. Många tycker det är mycket pengar, men det blir faktiskt inte särskilt mycket kvar till mig. Och jag har INTE lust att jobba svart! Betala för dig eller gör det själv, men det är svårt att konkurrera då många gör det svart men i längden förstör vi bara för oss själva med allt svartjobb i hästbranschen!!!
 
Sv: Rimligt pris för klippning?

Helklippning: 600kr (samma pris vara sig hästägaren vill ha ben och huvud klippta eller ej)

Halvklippning/spårklippning: 400-450kr


A-och B-ponny

Helklipp: 450
Halvklipp: 300

Håll inte på med små duttpriser. Eller ja, det är ju upp till dig. Men bli inte utnyttjad!
Det är din tid och din maskin. passar inte priset så kan dom ju köpa en egen maskin och börja klippa gratis åt andra ;)



Så hade jag lagt upp det. Priset skulle vara inkl maskinhyra och resa mindre än 2 mil

All resa över 2 mil hade jag tagit extra för också.

Ev. kan man ju reducera priserna lite om det är mer än 3 hästar som ska klippas, sk "mängdrabatt".
 
Senast ändrad:
Sv: Rimligt pris för klippning?

tack för alla svar :)
Jag klipper ju bara bekantas hästar så jag klipper ju inte massa hästar, utan hjälper häst folket i kommunen ;)
 
Sv: Rimligt pris för klippning?

Hej!

Hade jag klippt hade jag nog tagit mer betalt för "mönsterklippningar" än helklippningar. Det tar ju sjukt lång tid att få det snyggt när man inte bara kan klippa hela hästen rakt av.

/Lavinia, ska nog skaffa sig en klippmaskin istället.
 
Sv: Rimligt pris för klippning?

Jag helklipper eller halv/spårklipper.

Helklippning kostar 500:-
Halvklippning 300:-

Under förutsättning att de bor på rimligt avstånd och är snälla hästar.
Normalt brukar en halvklippning ta ca 30min men tar det uppåt eller över 1h så tar jag 400kr osv.
Det är ju liksom inte rimligt att jag kan bli ståendes en hel dag för att klippa en häst som inte kan stå som folk för småpengar.
Hästar som är rent av farliga att klippa har jag slutat att klippa.
Det är inte värt besväret utan det ska vara lättklippt, men självklart ska hästarna som blir klippta för första gången tex få tid på sig att bekanta sig med maskinen och det förhoppningsvis inte blir en alltför obekväm upplevelse för dem.
 
Sv: Rimligt pris för klippning?

Vad är ett rimligt pris att betala ngn för att klippa mina hästar med min maskin? Jag hatar verkligen att klippa :(
 
Sv: Rimligt pris för klippning?

Jag har nog haft snälla släktingar eller bekanta som jag fått låna maskin av, har bara bidragit till slipningen av skären. Jag skulle inte vilja ge mer än 200 kr för en klippning :p Men det kanske är annorlunda runt om i landet och beroende på vad man är van vid :o
 

Liknande trådar

Utrustning Jag tror min klippmaskin är stulen, eller så har min totala förvirring slagit till. Snart står jag oavsett med en fullpälsad Haflinger...
Svar
18
· Visningar
985
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nu gav våran klippmaskin från Jula upp mitt under en klippning. Så därför måste en ny införskaffas. Har ni tips på någon bra modell...
Svar
14
· Visningar
995
Senast: Bri
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 596
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp