Rimligt pris på sadel?

engill

Trådstartare
Nu ska jag sälja min näst intill nya sadel då den inte längre passar min häst.
Den är uttagen i okt-nov 2012 och kostade då 27 500 :-
Den har inga repor och jag har använt den sparsamt då jag har haft två sadlar till min häst. Nu senaste månaden har den bara hängt då min häst har musklat på sig så mycket.
Har inte sett så många ute på annonser men ser desto fler som rider i dem.

Vilket pris tycker ni är rimligt?

Sv: Rimligt pris på sadel?

Märke/modell??

Ganska relevant information;0)
Vissa modeller har dåligt andrahandsvärde, oavsett nypris.

Det är i det läget sadlarna tappar allra mest i värde just i att gå från ny till begagnad oavsett hur fin den är så är det ett jättetapp i pengar räknat, för ingen köper en begagnad sadel för nästan nypris då köper man en ny i stället. Man ser ibland folk som annonserar nästan nya sadlar bara några tusen (dyra sadlar pratar vi om då) under nypris och de annonserna kommer gång på gång igen tills de sänker priset.
Krasst sett så gör de ett jättetapp i värdet just mellan första och andra ägaren (precis som en ny bil) sen ligger de stadigt på det priset i många år.

Det är en Hrimnir Pro Exchange (islandshästsadel) så man kan byta koppjärn på den. Jag har nog tyckt att de har ganska bra andrahandsvärde!

Gylle: Jo det är väl som du säger, tapp mellan första och andra ägaren .. Det är synd men vilket pris skulle du ha tyckt var ok? Såklart alltid svårt att svara på, men mellan tummen och pekfingret?

Jag tycker du ska köra med ett litet säljknep. Sätt priset på 19.000 kr. Då har du kommit under 20.000 tusensgränsen som är lite magisk för det låter mycket dyrare än 19".

Som gylle säger så är en ny sadel samma sak som en ny bil. Priset sjunker avsevärt när man ska sälja en hyfsat ny vara första gången. Man förlorar alltid pengar på det och det är av den anledningen jag alltid köper sadel begagnat om nypriset inte är aphögt, om rätt sadel finns på begagnatmarknaden.

Aldrig att jag kommer lägga mig på 19 000 :o:eek: Sadeln är ju nästan ny!

Lycka till att hitta köpare.
Jag skulle hellre köpt en ny om andrahandspriset ligger för nära nypriset.
Köp en billigare sadel nästa gång så slipper du förlora pengar. Gissar att det fanns billigare alternativ redan från start.

Jag tycker du ska lämna in den till någon som förmedlar sadlar. Känns nog tryggare för folk att handla en lite dyrare sadel av en sån istället för en privatperson. Då kan förmedlaren diskutera prissättning med dig. Då tar dom ju dock provision.

Ja jag har pratat med hon som jag köpte sadeln av och så mycket som hon tog så skulle det väl bli typ 5000 kvar .. Nej tack ..

Och jo jag köper gärna sadlar som är lite dyrare, det är kvalité. Men då får man ta sånt här. Dock har jag inte bråttom att sälja den, har ju två andra som jag kan rida i. Tur då att ni inte är min målgrupp ;)

Detta är anledningen till att jag alltid köper begagnade kvalitetssadlar.

Jag har haft tur och hittat båda mina nuvarande sadlar i "begagnat nyskick", dvs förra ägaren har knappt använt dem men eftersom de är begagnade så faller de i pris. Jag har fått en inriden mjuk sadel, dock ej sliten, som är perfekt för mig och min plånbok. Jag har unghäst som ändrar sig emellanåt och därför köper jag aldrig en ny sadel. Kanske om några år.

Nu är det dags för ny dressyrsadel och de jag tittat på i butiken kostar 20-30k nya, är sparsamt använda och går nu på 11k resp 16k. Passar mig utmärkt, hoppas även nån av dem passar hästen ;)

Aldrig att jag kommer lägga mig på 19 000 :o:eek: Sadeln är ju nästan ny!

Ja, nästan ja. Då får du räkna med en ganska rejäl prissänkning.

Köper man den ny köper man den ju ofta med hjälp av en sadelutprovare (=man vet att den passar), ur affär (=man slipper sitta och leta annonser och åka och titta på olika på massor av olika ställen och sparar massor av tid) och av någon som är företagare (=lite mer seriöst). Hade kunnat tänka mig att betala mer än 19' om jag tänkt mig just den sadeln, provat ut modellen hos välrenommerad försäljare och denne sedan sagt att hen har samma modell till salu begagnad i fint skick för några tusen mindre. Absolut inte vid köp av privatperson.

Allt handlar om marknad och efterfrågan. Jag har sålt begagnade sadlar för nära nypriset och sadlar som jag förlorat väldigt mkt pengar på.

Så att säga att det inte går att få mer än 19.000 för sadeln är för kategoriskt.

Det beror väl på om priserna ligger kvar på samma nivå på nya sadlar eller har stigit? Jag sålde en dressyrsadel som var använd i 1,5 år. Den värderades av sadelmakare och hon tyckte den var i nyskick. Hon sålde den åt mig i sin bukik och när hon tagit sin andel så fick jag 500 kr mindre än vad jag betalat för den ny.

Ett exempel: Jag köpte en devoucoux av populär modell men i mindre populär färg, använd ett halvår, för 16000, halva nypriset. Tjejen som sålde hade tre sadlar av samma märke, en har hon fortfande kvar. Det är lätt att överskatta vad man kan få för begagnade saker. Ligger priset för begagnat nära nypriset köper man hellre nytt.

/A

KL.

Tack för alla svar! Har själv köpt och sålt många sadlar och faktiskt ofta gjort bra klipp. En gång sålde jag en sadel för 4000 mer än vad jag köpte den för ;)
Har dock inte speciellt bråttom att sälja den här sadeln och vill helst inte sälja den för såå mycket mindre än jag köpte den. Tror det mest gäller rätt person vid rätt tidpunkt .. Samma som när man säljer hästar ..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 436
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Vi har tittat på stor häst till dotra och mig. Hade satt 50.000 som gräns. Hittade en annons om en engelsk import som inte hade någon...
Svar
19
· Visningar
3 865
Senast: aramis
·
Utrustning Jag har en unghäst e.Akribori med kort, närmast spikrak och väldigt bred platt (tänk ponny...) rygg och en relativt "normal" manke. Vi... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
19 788
Senast: Supersalt
·
Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 360
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025