alazzi

Trådstartare
Jag har ju några:angel: westernsadlar vars inköpspriser var runt 20.000-25.000:-. Några år på nacken nu men knappt använda eftersom de inte passade hästen. Samt en sadel i prisklass 13.000:- som inte heller passar hästen längre.

Har haft annonser ute då och då på två av dem men utan napp.

Hur mycket under inköpsspriset är egentligen rimligt att begära?

Den ena sadeln var ute på prov och den var jag beredd att släppa för 10.000:- inklusive pad och sadelgjord. Enbart pad och sadelgjord kostar runt 1500:- i nypris.

Har inte brytt mig om att försöka sälja på ett tag men nu behöver jag frigöra plats i källaren...5 oanvända sadlar tar mycket plats i onödan.

Ska fotografera och testa på nytt men undrar om ni har några funderingar på hur man bäst gör?

Jag måste vara världens sämsta säljare:D

Senast ändrad:
Sv: Rimligt?

Kanske ska påpeka att detta inte är någon annons:) Eftersom jag bor i Tyskland så finns sadlarna redan här.

Du verkar ju ha svårt att bli av med sadlarna, så då vet jag inte... Men annars har jag för mig att priset sjunker 90-80-70% beroende på hur använd sadeln är...

Det är svårt att sälja begagnade sadlar...(Om man nu inte har ett jätteattraktivt märke/modell). Jag har sålt en sadel, det tog jättelång tid innan den blev såld. Jag fick annonsera med jämna mellanrum, med bild tror jag är bättre än utan...

Prismässigt så får man gå ned ganska mkt när det gäller sadlar, folk köper hellre en helt ny om det begagnadepriset är för högt.

Jag har egentligen bara två tips på hur man ska få sålt svårsålda saker...

1. Som alla andra säger: dumpa priset rejält. Enda gången man kan få ut "värdet" av sadeln är om det är en attraktiv modell. Ett populärt märke med vid bom är mer lättsåld än en sadel av udda märke (även om det är dyrt) med smal eller normal bom.

2. Utförlig beskrivning och många bilder ur olika vinklar. Du ska kunna skicka många bilder på sadeln.

Jag sålde en sadel för några veckor sedan, och fick ut 1/3 av nypriset på en 1 år gammal sadel i nyskick. Trist, men jag visste att jag aldrig skulle använda den mer då den inte passade nya hästen. Men jag fick den såld i alla fall, och jag ångrar mig inte.

Ett annat alternativ är ju att hitta någon butik som tar den i inbyte eller säljer den mot provision. Men jag upplever det som att sådana ställen ofta värderar inbytessadlar väldigt lågt. Men det är ju ett alternativ...

Lycka till!

Vi tänkte sätta ut sadlarna på E-bay och se om det går den vägen.

Jag hade själv gärna köpt en beg sadel till hästen men det är svårt eftersom firmorna som åker ut och provar ut på plats bara vill sälja sina nya sadlar...

Och själv är jag för lat och okunnig för att leta beg på egen hand så det blev en ny sadel igen.

Det verkar som om billigare sadlar är mer lättsålda? En sadel för 5.000-6.000:- tycks vara mer lättsåld?

Pengarna är inte så viktiga för mig, jag vill mest bli av med sadlarna eftersom de bara tar en massa plats.

Problemet är väl att sadlarna är av okända märken.

I Tyskland är det ingen som rider i Premier, helt okänt märke här. Deuber&Partner är mer känd så den går det kanske att få såld.

Sterling är okänt överallt, vilket är synd på sadeln, den är mycket välgjord.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka