S

Sidney

Äntligen har jag lyckats få bukt med ringormen min häst fick för tre veckor sedan. Enligt veterinär (både min egen och Helsingborgs djusjukhus) så smittar inte ringorm när behandling är påbörjad, men kan man lita på det verkligen?

Och nu har dessvärre ytterligare två hästar i stallet fått ringorm, trots att vi varit mycket försiktiga. Tydligen smittar ringorm som mest innan det brytit ut så att utslagen syns?! vilket ju i såfall förklarar varför de fått det. Alltså de måste har blivit smittade innan vi visste att min häst hade det. Vi använde samma sadel bla...

Jag undarar också, kan min häst bli smittad igen av de andra hästarna nu?? Vi är förståss väldigt försiktiga och de går inte tillsammans ute, vi använder inte samma saker till dem och jag rör inte vid dem.

Har någon annan här erfarenhet av ringorm? Isåfall, snälla berätta hur ni gjorde med behandling osv.
 
Om ni är försiktiga så borde det inte vara någon fara, jag har t.o.m. upplevt att hästar som en gång blivit smittade har blivit mer eller mindre resistenta mot ringormen.

Men visst KAN hästen bli smittad igen, men personligen tror jag att risken är liten.

Att hästen inte skulle smitta när behandlingen har påbörjats har jag aldrig hört, men nog skulle jag lita på det om du hört det från flera (säkra?) källor.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 956
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Hur ska jag hantera min kollega? För 6 veckor sedan började jag på ett nytt jobb. Jag fick dela rum med en man som verkade trevlig om...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 906
Senast: Stalone
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 796
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp