Rintränings- och utställningstråd

Bukefalos 30 år!

Jag har tyvärr inga bra tips men vill gärna höra om övningarna!
Gå i serpentiner, få hennes fokus på mig. Lära in kommando som typ vänd, kontakt å när hon tittar på mig så beröm. Att träna korta steg å inte låta henne gå runt i hela ringen med 0 fokus på mig. Å vända så fort hon börjar gå i sin egen värd. Sa också tips att träna henne lös och leka med henne så jag ska va den roligaste

IMG_4170.webp

Dagny har varit på sin första inoff idag! Hon har nyss tappat massa tänder och varit kinkig med munnen så jag tycker att hon skötte både hantering och tandvisning jättebra! Träna mer och på´t igen liksom! Hon slutade som BIS-3 valp i en rätt stor valpfinal!
Lita var med som moraliskt stöd och träna hantering. Hon stod som en staty och var bara världens bästa. Slutade som BIS-4! :love:
Jag som inte ens hade tänkt stanna till några finaler idag :angel:

Var på ringträning igår med min heeler på 10 mån som gick katastrof... Hon är i spökåldern nu och skäller på allt som rör sig. Slutade skälla efter ett tag men har 0 fokus på mig. Fick lite övningar jag skulle börja med men vet inte om jag kommer åka till Ronneby på söndag när hon är såhär. Hon går bara med nosen i backen och 0 kontakt med mig... Tips hur jag ska få de att bli lite bättre de kommande dagarna eller ska jag bara ställa in?
Kanske världens simplaste/märkliga fråga - men vad har du för belöning med dig i träningen? :p

Kanske världens simplaste/märkliga fråga - men vad har du för belöning med dig i träningen? :p
Jag har provat allt, gott godis, korv, boll osv. I Ronneby gick de jättebra utanför ringen hon tittade på mig och gick super. När vi kom in i ringen så började hon sniffa direkt i gräset och helt ofokuserad. Domaren hade någon typ av boll som gjorde att hon skuttade som en kanin mot henne. Fick iallfall very happy girl. Rörelserna kom inte till sin rätt så de blev ett very good. Har sjukt ångest nu att jag anmält båda dagarna till Stockholm när hon är så ofokuserad och alla dofter är mycket mer intressanta än mig..

Jag har provat allt, gott godis, korv, boll osv. I Ronneby gick de jättebra utanför ringen hon tittade på mig och gick super. När vi kom in i ringen så började hon sniffa direkt i gräset och helt ofokuserad. Domaren hade någon typ av boll som gjorde att hon skuttade som en kanin mot henne. Fick iallfall very happy girl. Rörelserna kom inte till sin rätt så de blev ett very good. Har sjukt ångest nu att jag anmält båda dagarna till Stockholm när hon är så ofokuserad och alla dofter är mycket mer intressanta än mig..
Jag tycker ändå sniffandet brukar minska inomhus! Gräs är det allra värsta för min hane, han blir som en dammsugare då speciellt om han är trött och less på mig.. Inomhus och ute på grus går mycket bättre. Så förhoppningsvis tycker hon inte att det är lika spännande att nosa inne!

Daisy tycker att det här med att stylas för utställning är rätt trist. Framförallt är fönen jäkligt onödig 😆.
Vi ställer i Eskilstuna imorgon för en domare som delar ut extremt lite CK och i Norrköping på söndag för en domare som är helt ny på rasen (som domare, inte som hundmänniska)

Ignorera plattången, den ingick inte i hundstylingen 😁

Bifogade filer

• IMG_20260814_173631.webp
    IMG_20260814_173631.webp
    255 KB · Visningar: 760
Idag var vi på utställning, andra officiella och det har redan rasslat ut bilder. Gick bättre än sist, VG istället för G. Så med det får jag nöja mig! Hon har fått anmärkning båda gångerna på dubbla p1or ena sidan överkäken, är det ett bettfel? Kritiken var så fin idag så undrar om det drog ner betyget. Nöjd med min fina hund, hon fick omdömet "trevligt temperament" och det känns ändå viktigast. Men tror inte vi kommer ställa ut mer, vi har nog fått det högsta omdöme vi kan få nu 😊
1000041501.webp

Idag var vi på utställning, andra officiella och det har redan rasslat ut bilder. Gick bättre än sist, VG istället för G. Så med det får jag nöja mig! Hon har fått anmärkning båda gångerna på dubbla p1or ena sidan överkäken, är det ett bettfel? Kritiken var så fin idag så undrar om det drog ner betyget. Nöjd med min fina hund, hon fick omdömet "trevligt temperament" och det känns ändå viktigast. Men tror inte vi kommer ställa ut mer, vi har nog fått det högsta omdöme vi kan få nu 😊
Visa bifogad fil 189595
Ja det är ett bettfel, dom ska ha P1-P4 men med tanke på att hon är ung så borde du besöka vetten o få dubbletten uttagen

Visa bifogad fil 189595
Jag misstänker att ni kan få ännu bättre om du fixar med tanden!

Vi har haft en bra helg i utställningsringen 🥰

Lördag i Eskilstuna
Excellent, ck, bästa tik, CERT, cacib och BIR

Söndag i Norrköping
Excellent, ck, bästa tik, CERT, Nordic Cert och BIR

Nu börjar det kännas bra inför Svensk Vinnare och EDS

Bifogade filer

• IMG_7725.webp
    IMG_7725.webp
    181,5 KB · Visningar: 891
Vi kom hem med ett VG i dag, som jag trodde :D

I kritiken står det att nospartiet kunde vara mer utfyllt, vad menas med det? :)
Så här ser hans huvud ut, vad menar domaren skulle kunna vara mer utfyllt? Jag är ju noobie på detta så fattar inte :bag:
20260822_130413.webp

Vi kom hem med ett VG i dag, som jag trodde :D

I kritiken står det att nospartiet kunde vara mer utfyllt, vad menas med det? :)
Så här ser hans huvud ut, vad menar domaren skulle kunna vara mer utfyllt? Jag är ju noobie på detta så fattar inte :bag:
Visa bifogad fil 189889
Att han är lite snipig och kunde ha mera utfyllnad , nu ska vi se hur jag ska förklara det enkelt, på sidan mellan nos o ansikte......

Att han är lite snipig och kunde ha mera utfyllnad , nu ska vi se hur jag ska förklara det enkelt, på sidan mellan nos o ansikte......
Ok! Tror jag fattar vad du menar, tycker mest jag sett snipiga näsor hos jaktlabben och kanske inte så mycket hos min egna 😅 Man lär sig något nytt varje dag :)

Ok! Tror jag fattar vad du menar, tycker mest jag sett snipiga näsor hos jaktlabben och kanske inte så mycket hos min egna 😅 Man lär sig något nytt varje dag :)
Jag har en tendens att tycka mig vara mycket mer kunnig än välutbildade, väldigt erfarna domare, så om min åsikt är något värd så tycker jag inte alls han behöver mer utfyllnad utan är väldigt trevlig i typ. :angel: :D

Jag har en tendens att tycka mig vara mycket mer kunnig än välutbildade, väldigt erfarna domare, så om min åsikt är något värd så tycker jag inte alls han behöver mer utfyllnad utan är väldigt trevlig i typ. :angel: :D
Hehe han tackar :D Han är lite nättare i typen så han ser ju inte riktigt ut som de labbarna som går bra i ringen, men jag tycker såklart att han är alldeles lagom :D

Liknande trådar

• Småbarn och hundträning.
  • Framtida hundras?
  • Hjälp med reaktiv omplaceringsvalp. Är det hopplöst fall?
  • Reaktiv Torsten

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar