Risk för fång vid kalla nätter?

Elisha

Trådstartare
Hej!

När är det "stor" risk för fång, alltså vid vilken tempratur? Nu har vi under 10 grader nattetid, har för mig att jag hört någonting om något socker som är somn högst då? Alltså på morgonen när det är kallt? Någon som kan hjälpa en vilsen person.

Har hästarna i nerbetad hage större delen av dagen samt natten f.n. av anledningen att det är en övervuxen ponny samt en islandshäst. 4-5 timmar om dagen går dom på bete, dock inget överdrivet kraftigt bete varken gäller protein/kolhydrater osv. Utan ganska milt.

Visst är gräset kraftigare på kort gräs? Även om det fn knappt växer? Vilken hage vore bäst ur fångsynpunkt (ingen har haft fång men som sagt lättfödda lite lätt överviktiga småhästar)

Tacksam för lite tips!
 
Sv: Risk för fång vid kalla nätter?

När det är eller har varit 0 eller- på natten är fruktanet som högst i gräset.
10 grader eller ned till 1+ är ingen fara.
Högt övervuxet gräs är alltid bäst ur fångsynpunkt, men vem har det så här när betes säsongen börjar ta slut ??

Hej från Hambo
 
Sv: Risk för fång vid kalla nätter?

Det är ganska så svårt att avgöra när gräset är extra farligt eftersom socker- och fruktanhalterna påverkas av så många olika faktorer.

Men förenklat:
När temperaturen sjunker under en viss gräns (ca 5 grader) så slutar gräset att växa och lagrar i stället det socker som har bildats vid fotosyntesen. När temperaturen sjunker under 0 grader så fungerar en del av kolhydraterna som "fryspunktssänkare" (kommer inte på rätt ord så här dags på morgonen).

Jag har nog förstått det som att det börjar bli farligt under 5 grader för att sedan bli ännu farligare under 0 grader. Sedan beror det på hur soligt det är/hur mkt det regnar/ vilken sorts gräs/gödning eller ej och hur långt/kort gräset är samt hur mkt hästen lyckas äta. Kort gräs innehåller mer socker än långt övervuxet gräs. Men sedan kanske hästen äter mer gräs om det finns mer. Men långt gräs är säkert inte alls lika smakligt för hästen.

Om det är soligt på dagarna och kallt på nätterna så är det som farligast tidigt på morgonen. Om det har varit mulet dagen innan och lite varmare på natten bör inte risken vara lika stor. Mitt i sommaren med soliga dagar och varma nätter är halterna som högst i slutet av dagen (em /kväll).

Nu tror inte jag att alla hästar får fång. Jag har min fångponny inne på nätterna året runt. Men de andra hästarna går ute, 24h, en stor del av året oavsett natt-temperatur.

Jag tror att om man har en häst som är i riskzonen för fång så ska man vara mkt försiktig. Då bör man nog ha den inne delar av dygnet, i alla fall när temperaturen börjar sjunka ner mot 0 grader. Jag vet inte om jag hade valt en nerbetad hage eller en med långt gräs, kan inte bestämma mig för vilket.

Men det är min fasta övertygelse att hästar ska vara ute så mkt som möjligt. De mår bäst när de får gå i en hage och där de själva kan välja vad de vill äta.

Det finns nog inget bra svar på frågan. Det är på ngt sätt upp till varje hästägare att bedöma situationen:confused:.
 
Senast ändrad:
Sv: Risk för fång vid kalla nätter?

Här kommer också hösten fortare än vanligt:crazy: när det är under 5+ regleras kallblodets ättid. Men hur man gör egentligen till hösten då det fryser på, blir xtremt nervös...:( hur gör du med dina övriga hästar? har du sockeranalyserat hö eller bara åt fångponnyn?
 
Sv: Risk för fång vid kalla nätter?

För att gräset ska sluta växa krävs en dygnsmedeltemp på ca. 8-10 grader.

En ganska bra lista

Sammanfattning:

När temperaturen är/har varit runt eller under noll, är risken hela dygnet hög.

Vid varmt soligt väder är den bästa betestiden på natten och på morgonen.

Vid varmt molnigt väder är den bästa betestiden på eftermiddagen och på kvällen.

Det är farligt att beta:

På eftermiddagen eller tidigt på kvällen på en solig dag

På en solig dag när temperaturen stannar under 15 plusgrader

Hela dagen efter en natt då temperaturen har varit under 5 minusgrader
När gräset har en brist på vatten eller näringsämnen

När gräset är kortklippt eller kortbetad

Det är tryggt att beta:

Tidigt på morgonen när temperaturen på natten inte har varit under 5 minusgrader

På en molnig dag när det är varmare än 15 plusgrader

Uteslutande när gräset har tillräckligt med vatten och näringsämnen
...............
 
Sv: Risk för fång vid kalla nätter?

Förutom infon du har fått.

Den allra bästa hagen om man vill hålla nere sockerhalten är en skogshage med högt gräs. Sockerhalten hålls låg eftersom solen har svårare att komma ner till gräset och är det högt gräs skuggar även gräs-stråna varandra.

Alternativt en grushage där man fodrar med urvattnat hö. Bästa effekten av att vattna ur höet är om det får stå i kalllt vatten en timme ungefär. Annars riskerar man att andra vattenlösliga ämnen också försvinner ur höt.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill ventilera om det är flera som tänker som mig gällande fång. Våra hästar hade förgiftningsfång för 2 år sedan. 25 grader på dagen o...
Svar
1
· Visningar
750
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Vill gärna ha er input i en situation. Ca 1 hektar hage där tre mycket lättfödda och lätt överviktiga hästar ska beta, helst så magert...
2
Svar
22
· Visningar
5 694
Hästvård Hämtade hem min shettis i veckan som varit hos hingst och ska vara dräktig. Hon var väldigt hovöm när hon kom hem men det var hårt i...
Svar
17
· Visningar
3 495
Senast: Tokmaja
·
Foder & Strö Det är så att jag var hos veterinär idag (ej pga det jag tar upphär men hon påpekade) å hon såg en "bulle" på vardera sida av halsen och...
2
Svar
30
· Visningar
2 760
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp