Bukefalos 28 år!

Risk för tågkaos i helgen?

@Cattis_E Kan lova garanterat min sambo glömt det :rofl: , men han minns dina goda kärleksmums iaf.

Återgå till tråden, ska bli spännande höra av kompisen hur mycket tågersättning kommer att bli (I Göteborg, Alingsås). Samtidigt kommer märka på om min mamma får rycka in och jobba i helgen med, hon kör Taxi (i Skövde) så hon märker när är strul i tågtrafiken.
 
@ameo kikade förut idag lite snabbt, verka rulla på med lite mindre förseningar dock. Hoppas inte blir strul i helgen och min kompis kollegor får slippa arbeta :D
 
Åh nej! Jag som ska förflytta mig med tåg i helgen... :banghead:

Inte svar enbart till @ameo
Jag vet inte om jag tycker det finns anledning till panik "i förväg".
Man brukar väl ha planer för worst case vid systembyten även om den kan ta ett tag att sjösätta.
En förutsedd sk stillbild på ett område kan till exempel hända vilken dag som helst om man har otur. Och då står alla tåg (inom området det påverkar stilla tills det är åtgärdat). Ska tilläggas att det är ovanligt med sådana men när det sker går telefonerna varma inom hela branschen kan jag lova.
Så ska man ha panik över att åka tåg ska man nog ha det nästan jämt😅.

Eller så låter man bli paniken ser till att ha så mycket marginal som möjligt till viktiga tider😇.

Gäller det pendeltåg/korta sträckor där man köper biljett strax innan kan man ju kolla trafikinfo för tågen tidigare på dagen och eventuellt ta ett tåg tidigare om man hinner och verkar struligt.
 
Så ska man ha panik över att åka tåg ska man nog ha det nästan jämt😅.

Eller så låter man bli paniken ser till att ha så mycket marginal som möjligt till viktiga tider😇.
Jag säger som @Bison antyder, tåg känns 2022 som ett bra val för helt okritiska rekreationstransporter. Inte annars. :(

Det mest oroande imho är att det, trots det du beskriver om worst case planering, faktiskt inte verkar finnas någon imponerande nivå av riskmedvetenhet och -hantering hos någon enda av de numera tiotals aktörer som har delansvar för tågtrafiken i Sverige. Vilket ju strängt taget är helt logiskt; förutom Trafikverket handlar det ju mest om privata näringslivsaktörer som i många fall helt enkelt inte har något samhällsansvar. Ansvaret ligger gentemot aktieägarna, och med ett ekonomiskt fokus.

Det stora telefoniavbrottet härom dagen, där både primärt och reservsystem var ur funktion, är bara ett av mängder av exempel. Riskmedvetande tycks helt enkelt vara en bristvara medan naivitet och fatalism tycks vara praxis, litet kallt men objektivt uttryckt. Och det är tyvärr inte unikt för tågsverige utan syns i många verksamheter och förvaltningar.
 
Jag säger som @Bison antyder, tåg känns 2022 som ett bra val för helt okritiska rekreationstransporter. Inte annars. :(

Det mest oroande imho är att det, trots det du beskriver om worst case planering, faktiskt inte verkar finnas någon imponerande nivå av riskmedvetenhet och -hantering hos någon enda av de numera tiotals aktörer som har delansvar för tågtrafiken i Sverige. Vilket ju strängt taget är helt logiskt; förutom Trafikverket handlar det ju mest om privata näringslivsaktörer som i många fall helt enkelt inte har något samhällsansvar. Ansvaret ligger gentemot aktieägarna, och med ett ekonomiskt fokus.

Det stora telefoniavbrottet härom dagen, där både primärt och reservsystem var ur funktion, är bara ett av mängder av exempel. Riskmedvetande tycks helt enkelt vara en bristvara medan naivitet och fatalism tycks vara praxis, litet kallt men objektivt uttryckt. Och det är tyvärr inte unikt för tågsverige utan syns i många verksamheter och förvaltningar.
Jo, tack jag vet och håller delvis med. Jag har jobbat 15 år i branschen fram till förra året så jag vet. Kan vara en delanledning till att jag lämnade företaget jag jobbade för senast. 😇.
 
Jag säger som @Bison antyder, tåg känns 2022 som ett bra val för helt okritiska rekreationstransporter. Inte annars. :(

Det mest oroande imho är att det, trots det du beskriver om worst case planering, faktiskt inte verkar finnas någon imponerande nivå av riskmedvetenhet och -hantering hos någon enda av de numera tiotals aktörer som har delansvar för tågtrafiken i Sverige. Vilket ju strängt taget är helt logiskt; förutom Trafikverket handlar det ju mest om privata näringslivsaktörer som i många fall helt enkelt inte har något samhällsansvar. Ansvaret ligger gentemot aktieägarna, och med ett ekonomiskt fokus.

Det stora telefoniavbrottet härom dagen, där både primärt och reservsystem var ur funktion, är bara ett av mängder av exempel. Riskmedvetande tycks helt enkelt vara en bristvara medan naivitet och fatalism tycks vara praxis, litet kallt men objektivt uttryckt. Och det är tyvärr inte unikt för tågsverige utan syns i många verksamheter och förvaltningar.


Jag tycker det stora problemet verkar vara just delansvaret men sen även offentlig upphandling. Även om massa andra kriterier än pris ställs upp i en upphandling så känns det alltid som att de med lägst pris vinner. Ibland är det ju inte ens en vettig prissättning för underhåll av spåren utan underprissatt och då känns det som underhållet blir därefter.
 
Jag tycker det stora problemet verkar vara just delansvaret men sen även offentlig upphandling. Även om massa andra kriterier än pris ställs upp i en upphandling så känns det alltid som att de med lägst pris vinner. Ibland är det ju inte ens en vettig prissättning för underhåll av spåren utan underprissatt och då känns det som underhållet blir därefter.
Ja, det finns ju anbudsgivare som vunnit på prisnivåer som i praktiken inte gått att upprätthålla. Den närmast institutionaliserade geggamojan kring Öresundståg är ett exempel... :meh:
Sen är LOU i sig inte enda problemet, även om lagen i många fall begränsar möjligheterna att göra vettiga upphandlingar. Ett stort problem är att många upphandlingar helt enkelt är förbannat dåligt gjorda. Tjänstemän som gör enstaka, om än stora, upphandlingar med långa mellanrum har inte alltid förutsättningar att göra genomtänkta kravställningar och utvärderingar...
 
Jag säger som @Bison antyder, tåg känns 2022 som ett bra val för helt okritiska rekreationstransporter. Inte annars. :(

Det mest oroande imho är att det, trots det du beskriver om worst case planering, faktiskt inte verkar finnas någon imponerande nivå av riskmedvetenhet och -hantering hos någon enda av de numera tiotals aktörer som har delansvar för tågtrafiken i Sverige. Vilket ju strängt taget är helt logiskt; förutom Trafikverket handlar det ju mest om privata näringslivsaktörer som i många fall helt enkelt inte har något samhällsansvar. Ansvaret ligger gentemot aktieägarna, och med ett ekonomiskt fokus.

Det stora telefoniavbrottet härom dagen, där både primärt och reservsystem var ur funktion, är bara ett av mängder av exempel. Riskmedvetande tycks helt enkelt vara en bristvara medan naivitet och fatalism tycks vara praxis, litet kallt men objektivt uttryckt. Och det är tyvärr inte unikt för tågsverige utan syns i många verksamheter och förvaltningar.

Jag har åkt tåg massor både 2022 och tidigare år i annat än okritiskt rekreationstransporter och det har för det mesta gått bra. Visst är det drygt när man fastnar på random station i Sverige men oftast har jag i slutändan bara kommit 1-2 timmar sen.

Sen har jag inget förtroende för trafikverkets systembyte så i helgen kommer jag faktiskt ta bilen istället för tåg för första gången någonsin. Så synd för egentligen åker jag mycket hellre tåg än bil😅
 
Jag har åkt tåg massor både 2022 och tidigare år i annat än okritiskt rekreationstransporter och det har för det mesta gått bra. Visst är det drygt när man fastnar på random station i Sverige men oftast har jag i slutändan bara kommit 1-2 timmar sen.

Sen har jag inget förtroende för trafikverkets systembyte så i helgen kommer jag faktiskt ta bilen istället för tåg för första gången någonsin. Så synd för egentligen åker jag mycket hellre tåg än bil😅
Samma här, har åkt väldigt mycket tåg genom åren. Och oftast har det funkat hyfsat. Men "oftast" är inte bra nog, imo.
De flesta av mina tågresor i modern tid har gått mellan Gbg-Sthlm eller Gbg-Malmö, och ungefär var fjärde till var tredje enkelresa har varit försenad minst en timme.
Kanske har jag exceptionellt dålig tågkarma och problemet ligger på individnivå. Men jag tror inte det. :)
 
Trafikverket ska byta ett IT-system i helgen för trafikplanering av tåg. Kritiker menar att det inte är tillräckligt testat och SJ rustar för kaos och har bokat upp alla tillgängliga bussar i hela Sverige den kommande veckan. Funderar på varför de väljer att byta system mitt i december med mycket resande och kommande jultrafik. Tydligen är systemet flera år försenat och väldigt mycket dyrare än det var från början. Känns ju kanske inte helt bra planering.
Mmm hörde det för en månad sedan så jag noterade speciellt att jag inte skulle köpa pendlarbiljett i december utan köra bil :cautious:. Förra året kraschade hela vår pendlingstrafik i december och jag hade precis betalat månadsbiljetten för 2 200 så var jag tvungen att köra bil för lika mycket till ändå och inga pengar tillbaka.

Gud vad jag avskyr Trafikverket och förresten även Märardalens tågpolitiker och deras idiotupphandlingar.
 
Jag tycker det stora problemet verkar vara just delansvaret men sen även offentlig upphandling. Även om massa andra kriterier än pris ställs upp i en upphandling så känns det alltid som att de med lägst pris vinner. Ibland är det ju inte ens en vettig prissättning för underhåll av spåren utan underprissatt och då känns det som underhållet blir därefter.
Det behöver inte vara så, har sett upphandling där högst kvalitet vann och priset inte var underpris.

(men det var absolut ett undantag, menar bara att jag tror att det går, men att det kräver att upphandlarna har god information.)
 
Samma här, har åkt väldigt mycket tåg genom åren. Och oftast har det funkat hyfsat. Men "oftast" är inte bra nog, imo.
De flesta av mina tågresor i modern tid har gått mellan Gbg-Sthlm eller Gbg-Malmö, och ungefär var fjärde till var tredje enkelresa har varit försenad minst en timme.
Kanske har jag exceptionellt dålig tågkarma och problemet ligger på individnivå. Men jag tror inte det. :)
Jag brukar generellt ha dålig karma men jag har sällan varit med om att resor mellan Gbg-Sthlm har varit över en timme försenade. Och då har jag ändå åkt mycket där emellan. Men jag håller med om att oftast inte duger.
 
0C8AA4CF-BD79-43B8-A842-A08B9BCDC8A9.jpeg
Varför just nu innan jul. Man kan ju tycka att tidtabellsskiftet borde vara på sommaren när folk inte reser så mycket.
 
Visa bifogad fil 107454Varför just nu innan jul. Man kan ju tycka att tidtabellsskiftet borde vara på sommaren när folk inte reser så mycket.
Om du hade kollar på Morgonstudion idag hade du fått svaret, hela Europa gör det samtidigt och man gör det nu för att slippa kaos runt nyår. Sen kan man ju diskutera hur smart det är, man tänker antagligen att många semestrar med tåg på sommaren.
 
Om du hade kollar på Morgonstudion idag hade du fått svaret, hela Europa gör det samtidigt och man gör det nu för att slippa kaos runt nyår. Sen kan man ju diskutera hur smart det är, man tänker antagligen att många semestrar med tåg på sommaren.
var ju precis det som stod i skärmavbilden? Semestrar torde väl vara ett dåligt argument. Hur många semestrar med tåg en dag i juli kontra hur många som arbetspendlar samt åker inför högtid med tåg en dag i december?
 
https://www.expressen.se/nyheter/trafikverkets-anstallda--uppmanas-jobba-gratis/

Helt sjukt.

På frågan om vad de anställda får betalt för att arbeta en söndag blir svaret från presschefen Bengt Olsson:

– Man får ingenting betalt.

Man ska jobba gratis?

– Vi kommer uppmärksamma de som varit med. Men det är inget extra betalt. Då blir det mer besvärligt.

Jag undrar om Bengt Olsson kommer dra på sig en gul väst på söndag och jobba gratis eftersom det blir för besvärligt för honom att få betalt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min mor har länge haft en fantasi om att fira jul i en stuga i Sälen (ungefär lika länge som jag har varit utless på julen och velat...
Svar
5
· Visningar
868
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 085
Senast: Meggan
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 333
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp