Bukefalos 28 år!

Risk för tågkaos i helgen?

Jag är ute och kör idag och hittills har vi inga trafikstörningar kopplat till systembytet. Vi har fått nya nummer på tågen och that's it för oss i operativ tjänst.
A62DD95A-87F5-48C6-9BBB-8A661A1AFD58.png
 
På de lönen har vd för länge sedan förhandlat bort sin övertidsersättning mot 6 veckors semester och tjänstebil. Tjänstebil, kanske inte inom sj eller kanske just inom sj 🫢

Ledningen arbetar inte gratis utan har ingen övertidsersättning. Det är skillnad. Alla utan övertidsersättning anser jag är skyldiga för att arbeta när ett extremt arbetsbehov uppstår. Nu vet jag inte men typ lokförare har väl ganska bra betalt så vissa kan ha förhandlat bort övertidsersättning och då ska de jobba övertid utan ersättning vid behov. Så då är det inte en facklig fråga längre för individen har förhandlat bort facket enligt gängse regler.

Nu är det Trafikverket och inte SJ.
Lönen bland lokförare skiljer sig en del beroende på företag, med tanke på hur mycket tid de spenderar hemifrån så är den inte hög.
Tror ingen lokförare skulle gå med på att förhandla bort övertid, det skulle vara en väldigt dålig deal 😆
 
Nu har det blivit en sanning i tråden att de anställda ska jobba gratis, men vet vi att det faktiskt är så?
Uppropet till Trafikverkets anställda på intranätet var att man skulle jobba utan extra ersättning men det blir ju en gränsdragningsfråga om man som exempelvis jag har förtroendearbetstid och är övertidsavlöst. Det tar jag väldigt allvarligt på och ser till att jobba i den utsträckning som krävs för att lösa mina arbetsuppgifter i varje enskilt läge. Det blir garanterat fler timmar på totalen är när jag hade stämpleklocka och flextak på 40h per månad. Anledningen att jag inte är ute och informerar idag är att det faktiskt inte är en av mina arbetsuppgifter att lösa. Jag jobbar med helt andra saker. Hade jag på något vis jobbat med tåg eller kommunikation hade jag kanske tänkt annorlunda.
 
Älskar ordet rättidighet! Aldrig hört (läst) förr. Tänker också att feltidighet blir en självklar antonym.

Så användbart. Som att det är en opåverkbar faktor. ”Jag har drabbats av lite feltidighet här” (dvs jag har tappat min tidsuppfattning så jag kom inte ur sängen innan tiden vi faktiskt stämt möte, eller liknande).

Det är väl användbart att följa upp hur stor andel av tågen som kommer fram till sin destination i tid? Det är ju det som egentligen är det intressanta för passageraren, att man kommer fram som planerat.
 
Uppropet till Trafikverkets anställda på intranätet var att man skulle jobba utan extra ersättning men det blir ju en gränsdragningsfråga om man som exempelvis jag har förtroendearbetstid och är övertidsavlöst. Det tar jag väldigt allvarligt på och ser till att jobba i den utsträckning som krävs för att lösa mina arbetsuppgifter i varje enskilt läge. Det blir garanterat fler timmar på totalen är när jag hade stämpleklocka och flextak på 40h per månad. Anledningen att jag inte är ute och informerar idag är att det faktiskt inte är en av mina arbetsuppgifter att lösa. Jag jobbar med helt andra saker. Hade jag på något vis jobbat med tåg eller kommunikation hade jag kanske tänkt annorlunda.

Men om man har förtroendearbetstid så tar man väl ut den inarbetade tiden vid annat tillfälle, då tycker jag att det är konstigt att kalla det för "att jobba gratis"? Det har hänt att jag jobbar på en helgdag om det är mycket att göra, eller om jag behövt gå tidigare en annan dag. Det är ju det som är dealen, att jag inte får extra betalt om jag någon gång behöver jobba en söndag. Och de anställda är väl tillfrågade? Dvs inte beordrat, och man väljer själv hur man vill förlägga sin arbetstid, precis så som det fungerar med förtroendearbetstid alla andra veckor på året. Eller funkar det på något annat sätt nu, som ger en annan tolkning av "jobba gratis"?
 
Uppropet till Trafikverkets anställda på intranätet var att man skulle jobba utan extra ersättning men det blir ju en gränsdragningsfråga om man som exempelvis jag har förtroendearbetstid och är övertidsavlöst. Det tar jag väldigt allvarligt på och ser till att jobba i den utsträckning som krävs för att lösa mina arbetsuppgifter i varje enskilt läge. Det blir garanterat fler timmar på totalen är när jag hade stämpleklocka och flextak på 40h per månad. Anledningen att jag inte är ute och informerar idag är att det faktiskt inte är en av mina arbetsuppgifter att lösa. Jag jobbar med helt andra saker. Hade jag på något vis jobbat med tåg eller kommunikation hade jag kanske tänkt annorlunda.

Men om man har förtroendearbetstid så tar man väl ut den inarbetade tiden vid annat tillfälle, då tycker jag att det är konstigt att kalla det för "att jobba gratis"? Det har hänt att jag jobbar på en helgdag om det är mycket att göra, eller om jag behövt gå tidigare en annan dag. Det är ju det som är dealen, att jag inte får extra betalt om jag någon gång behöver jobba en söndag. Och de anställda är väl tillfrågade? Dvs inte beordrat, och man väljer själv hur man vill förlägga sin arbetstid, precis så som det fungerar med förtroendearbetstid alla andra veckor på året. Eller funkar det på något annat sätt nu, som ger en annan tolkning av "jobba gratis"?

Ja, förtroendearbetstid (som jag också har) innebär ju främst att man kan och ska planera sitt arbete så att det blir gjort. Det ska fortfarande finnas en formulering kring förväntade arbetstider i anställningsavtalet.

Om man har en anställning med kontorsarbetstider och sen förväntas jobba natt eller helg för att ett behov uppstått utanför ens egen planering, då hade inte jag accepterat det under paraplyet förtroendearbetstid. Då får man snällt fråga om folk kan tänka sig att hoppa in, mot tex extra ledigt som kompensation.
 
Men om man har förtroendearbetstid så tar man väl ut den inarbetade tiden vid annat tillfälle, då tycker jag att det är konstigt att kalla det för "att jobba gratis"? Det har hänt att jag jobbar på en helgdag om det är mycket att göra, eller om jag behövt gå tidigare en annan dag. Det är ju det som är dealen, att jag inte får extra betalt om jag någon gång behöver jobba en söndag. Och de anställda är väl tillfrågade? Dvs inte beordrat, och man väljer själv hur man vill förlägga sin arbetstid, precis så som det fungerar med förtroendearbetstid alla andra veckor på året. Eller funkar det på något annat sätt nu, som ger en annan tolkning av "jobba gratis"?
Jag har inte sagt att det nödvändigtvis skulle vara att jobba gratis. Det är också viktigt att ha med sig att uppropet gick ut till 10 000 personer med väldigt olika anställnings- och ersättningsmodeller. Alla har inte förtroendearbetstid.

Vad jag menade med definitionsfråga för mig var om kan anse att just den här arbetsuppgiften omfattas av de som ligger inom mitt ansvar att lösa. Jag tycker alltså inte det i mitt fall.

Förtroendearbetstid är dock inte samma sak som flextid då du plockar ut en arbetad timma vid ett annat tillfälle.
 
Jag har inte sagt att det nödvändigtvis skulle vara att jobba gratis. Det är också viktigt att ha med sig att uppropet gick ut till 10 000 personer med väldigt olika anställnings- och ersättningsmodeller. Alla har inte förtroendearbetstid.

Vad jag menade med definitionsfråga för mig var om kan anse att just den här arbetsuppgiften omfattas av de som ligger inom mitt ansvar att lösa. Jag tycker alltså inte det i mitt fall.

Förtroendearbetstid är dock inte samma sak som flextid då du plockar ut en arbetad timma vid ett annat tillfälle.

Om du inte anser det vara gratisjobb och därmed inte tycker att det är ett problem att ledningen för Trafikverket efterfrågar gratisjobb, så var du inte målgruppen för min fråga. I tråden har andra utryckt detta däremot.

Men i och med att det var en öppen fråga på internnätet (om jag förstod bilderna rätt i Expressens artikel), så är det väl bara att man inte anmäler sig om man inte vill?

Jag har full förståelse för att man inte vill eller kan delta med så kort varsel som det verkat komma ut. Jag ser det bara inte som ett problem att frågan ställs.

Om jag skulle jobbat på Trafikverket med "kontorsjobb" i vanliga fall är det ytterst tveksamt om jag skulle anmäla mig. Inte så mycket ur perspektivet "jag vägrar utföra arbete på söndagar" som att jag inte känner att jag har rätt verktyg för att hantera de situationer som kan uppstå med arga resenärer (säger jag efter många år som pendlare). Det tycker jag hade varit en betydligt intressantare fråga för media att ställa, vilken riskanalys som gjorts när man ber de anställda gå ut på stationerna, än den om vilken ersättningsform de anställda får. Men det är klart, då hade ju medierna också behövt ställa frågan till sig själva om de möjligen bidragit till att piska upp stämningen...
 
Ja, förtroendearbetstid (som jag också har) innebär ju främst att man kan och ska planera sitt arbete så att det blir gjort. Det ska fortfarande finnas en formulering kring förväntade arbetstider i anställningsavtalet.

Om man har en anställning med kontorsarbetstider och sen förväntas jobba natt eller helg för att ett behov uppstått utanför ens egen planering, då hade inte jag accepterat det under paraplyet förtroendearbetstid. Då får man snällt fråga om folk kan tänka sig att hoppa in, mot tex extra ledigt som kompensation.

Men om du inte vill, så behöver du ju inte anmäla dig? Det var ju just ett frivilligt deltagande, och om det är många olika typer av anställningsavtal (som det verkar vara inom Trafikverket) så går det ju inte att rabbla upp alla i en artikel, så det tar man väl rimligtvis med sin chef?
 
Om du inte anser det vara gratisjobb och därmed inte tycker att det är ett problem att ledningen för Trafikverket efterfrågar gratisjobb, så var du inte målgruppen för min fråga. I tråden har andra utryckt detta däremot.

Men i och med att det var en öppen fråga på internnätet (om jag förstod bilderna rätt i Expressens artikel), så är det väl bara att man inte anmäler sig om man inte vill?

Jag har full förståelse för att man inte vill eller kan delta med så kort varsel som det verkat komma ut. Jag ser det bara inte som ett problem att frågan ställs.

Om jag skulle jobbat på Trafikverket med "kontorsjobb" i vanliga fall är det ytterst tveksamt om jag skulle anmäla mig. Inte så mycket ur perspektivet "jag vägrar utföra arbete på söndagar" som att jag inte känner att jag har rätt verktyg för att hantera de situationer som kan uppstå med arga resenärer (säger jag efter många år som pendlare). Det tycker jag hade varit en betydligt intressantare fråga för media att ställa, vilken riskanalys som gjorts när man ber de anställda gå ut på stationerna, än den om vilken ersättningsform de anställda får. Men det är klart, då hade ju medierna också behövt ställa frågan till sig själva om de möjligen bidragit till att piska upp stämningen...
Okej, sorry, eftersom du citerade mig fick jag intrycket att du riktade dig till mig. Jag säger också att frågan ställdes till anställda med andra anställningsformer så kan det i vissa fall vara fråga om gratisarbete. Det var dock fullkomligt klart att det var frivilligt.
 
Okej, sorry, eftersom du citerade mig fick jag intrycket att du riktade dig till mig. Jag säger också att frågan ställdes till anställda med andra anställningsformer så kan det i vissa fall vara fråga om gratisarbete. Det var dock fullkomligt klart att det var frivilligt.

Min fråga om gratisarbete var ställd utan citat. När du svarade mig så trodde jag då att det var menat som ett svar på min fråga.
 
Min fråga om gratisarbete var ställd utan citat. När du svarade mig så trodde jag då att det var menat som ett svar på min fråga.
Aha, jag tänkte bara i det fallet klargöra förutsättningarna bakom förfrågan som gått ut. Svara på frågan "vet vi att det faktiskt är så".
 
Det är väl användbart att följa upp hur stor andel av tågen som kommer fram till sin destination i tid? Det är ju det som egentligen är det intressanta för passageraren, att man kommer fram som planerat.
Javisst. Det ifrågasätter jag inte alls. Som språknörd tycker bara om ordvalet. I min tidigare vokabulär hade jag nog bara namngivit kolumnen ”i tid”.
 
Jag skulle tagit tåget till Värmland idag, men alla tåg på min linje var inställda och ersatta med buss. Resan skulle därför ta 4,5 timme istället för 1,5 timme. Nej tack, så kul ska vi inte ha. Tur att jag kan jobba hemifrån istället.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min mor har länge haft en fantasi om att fira jul i en stuga i Sälen (ungefär lika länge som jag har varit utless på julen och velat...
Svar
5
· Visningar
864
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 076
Senast: Meggan
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 299
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp