Ritning pÅ stall

my2004

Trådstartare
Jag ska bygga 4 boxar, sadelkammare, foderförråd, spolspilta(extra utgång till gödselstack) på ca 7*14( det kan diffa på en halvmeter hit eller dit). Dessutom ska jag ha loft över, vilka mått ska jag ha då om jag vill ha tak i stallet på 2.80 m? det behöver inte vara så högt i tak på loftet men gärna så man får in minst ett halvårs höförbrukning till 4 hästar. Vet någon vad det ska vara för gradlutning till passande höjd och vad takstolar till det kan kosta? tacksam för hjälp! har ni bra ritningar och gärna delar med er, bara skicka!! Jag har en bra själv men tänker att det kanske kan bli ännu bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: Ritning pÅ stall

Hur högt du behöver i taket hänger på hur stora hästar som du tänker ha där. Men 2.80 som takhöjd får man hästar som är upp till 1.86 höga.
 
Sv: Ritning pÅ stall

Jag funderar på hur stora hästar du har och hur stora boxar du vill ha?

Jag håller på att rita på ungefär samma sak bortsett från foder och sadelkammare som jag har på annan plats.

Jag har 7*24 m till 4 boxar och spolspilta! Vilket i och för sig blir stort med 2 fölboxar, men ändå!
 
Sv: Ritning pÅ stall

JaG skulle nog sätta boxarna på rad. 3 meter breda, 4 st boxar blir 12meter. Sen i "änden" av stallet ha en spolspilta på två meter i bredd. Skulle ha boxarna 4 meter "djupa" och sen en stallgång på 3 meter. Fodret skulle jag ha antingen på loftet, i en bod placerad bredvid stallet, eller skära av ett snett hörn i den änden av stallet där inte spolspiltan är, alltså en bit av stallgången mittemot hörnboxen. Den blir då inte speciellt stor men det kan du nog inte räkna med på den ytan.

Mvh Maria
 
Sv: Ritning pÅ stall

Och sadelkammaren hade jag helt missat, och vet inte heller hur den ska kunna få plats:confused:
 
Sv: Ritning pÅ stall

Sadelkammaren kan ju kanske ligga på motsatta sidan från spolspiltan och den boxen får då en hel vägg och sadelkammaren blir alltså 3*2m för att man ska få plats med dörren till boxen. Det enda som händer då är ju att stallgången blir kortare och det kanske inte gör så mycket?

Spolspiltan skulle ju även kunna ligga i mitten, alltså två boxar- spolspilta- två boxar och då skulle man kunna göra en likadan lösning i andra änden av stallet som foderkammare. I bakvägg på spolspiltan kan man ha den extra utgången till gödselstacken.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 163
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 461
Senast: Ajda
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 241
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 696
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp