Rockard gungar sidledes i trav?

MatildaSvetoft

Trådstartare
Har en enkel rockard som ligger toppen i balans och stilla i skritt, men upplever att när vi ska trava "gungar" den plötsligt i sidled så att skaklarna nästan tar emot hästen vilket jag ju absolut inte vill. Den är som sagt väldigt enkel och fäster endast i lokselen med skakelremmar i dragringen.
Nån som haft samma problem och hittat en bra lösning?
 
En loksele (och de flesta andra selar utom travsele) ska man använda draglinor till - det är dom som den drar rockarden.
Skaklarna är till för att hålla uppe rockarden.

Det blir förmodligen för lite vikt/mkt i skaklarna och/eller att de sitter för löst och skapar obalans samtidigt med hästens rörelser, när manbara använder skaklar.

Det brukar gå att fästa en svängel i de flesta vagnar, i den sätter man sen draglinorna. Och använd en baksele, den använder hästen för att bromsa vagnen med. Du kommer få en MKT bättre körupplevelse och hästen får det mycket trevligare när den drar.

Finns info på många sidor och även här på buke.
Här är en: https://www.driveout.se/page/fragor-svar-om-selar

Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 270
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 648
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp