Rockarden "lyfter" sig

M

MisterLillen

Rockarden \"lyfter\" sig

Har införskaffat rockar och bröstsele (har även en travsele) och ska nu äntligen kunna börja köra med mitt varmblod. Har bara testat en kortare sväng men allt gick kanonbra :) men det var en sak som fick mig att fundera. När vi satt längst bak så ville skaklarna lyfta sig hela tiden vilket resulterade i att vi fick sitta framåt lutade längst fram på sitsen om inte skaklarna skulle lyfta. Smått obekvämt i längden.Har funderat på att testa travselen i stället men där sitter ju skakelremmarna mycket högre ( inte såna som man snurrar runt skakeln) så det känns som att då tippar vi väl ur baklänges. Nån som har ett bra tips på vad som är galet? Och vad jag kan göra åt det förutom att sitta som en ihopkrupen groda?! :confused:
 
Re: Rockarden \"lyfter\" sig

Är det en rockard som är byggd för travbruk? Då kan det hända att den är balanserad så att den ska selas fast högre upp än på bröstselen, prova travselen och se om det blir nån skillnad.

Men jag blir lite fundersam över att du skriver att den ville lyfta, låter lite som att du inte selat fast skalmarna ordentligt eller att selen inte satt bra. Lyfte den hela selen eller var det bara skalmarna som hoppade runt? Använde du seltungor och selpinnar el skalmrem?
 
Re: Rockarden \"lyfter\" sig

Ändra balansen!
Skalmarna skall väga några (cirkus 8) kg vid anfästning. Din iakttagelse att du tippar ännu mera bakår om du höjer skalmarna är alldeles riktig. Fel medicin, alltså.
Antingen flytta fram sätet (bäst), flytta korgupphängningen eller häng på vikter fram på skalmarna.

LIA
 
Re: Rockarden \"lyfter\" sig

Tack för att ni svarar. Vad för vikter kan man hänga på i skaklarna menar du? För att sitta i den där grodställningen som var det enda som fick skaklarna att hänga ner ordentligt i skakelremmarna kommer vara omöjligt i längden (absolut med min skruttrygg). Och bygga om rockarden tror jag inte jag klarar upp. Sk långsamvagn, byggd på saab-axel med bilhjul och sittbrunn av "träbitar". Men kanske vikter kan funka, då är det bara vad och hur vet jag att jag inte hänger på för mycket? 8 kg tryck är det på varje skakel eller ska det vara 4 kg på varje så att det blir 8 kg totalt? Tack igen!
 
Re: Rockarden \"lyfter\" sig

C:a 8 kg totalt. Du kan inte väga av skalmarna var för sig. Allt sitter ju ihop. ;)

Absolut bästa sättet att fixa vikten, är att göra om rockarden, även om det blir lite bökigt.
Enklast är kanske, att bygga till sätet framåt och lägga på ett par dm på ryggstödet?

Jag har också en rockard som din, och det var lite invägningspyssel, innan den blev klar.

Vikter får ses som en nödlösning. En järnklump på varje sidas skalm? Har inte tänkt över, hur det ev kulle koma att påvverka hästen och ekipaget i stort.
Bygg om! :)

LIA
 
Re: Rockarden \"lyfter\" sig

Har funderat på om man kanske kunde sätta någon form av vikt i framkant på pinnen som går mellan skaklarna längst bak. Knepigt ställe att förklara men jag hoppas du förstår ändå. Men hur väga? Stå på en våg med skaklarna i händerna och bli 8kg tyngre än vanligt eller hur då? Jag är nog osedvanligt korkad inom det här. Hästen är klart mer utbildad på det här området än vad jag är. Tack och lov att han är en pärla.
 
Re: Rockarden \"lyfter\" sig

Håll skacklarna i den höjden som dom sitter fast på hästen, i dte läget ska vikten vara 8kg, du kan säkert använda en våg men jag brukar bara känna och gissa.
Sätterdu fast vikten där bak är den så nära tyngdpunkten att du måste ha mkt mera vikter. Vad är rockarden använd till för häst innan?
Vissa travrockarder är väll gjorda så att vikten ska var 0-0,5kg i skackeln men att man då ska "surra" fast skackeln?
//A
 
Re: Rockarden \"lyfter\" sig

Rockarden ska vara använd till både varmblod och nordsvensk innan tillsammans med den travselen som jag har men på den hittar jag inga "surrremmar". Är inte så hemma på det här med travselar så därför valde jag att köpa en bröstsele eftersom de är jag bekant med sedan förut och vet hur de ska passas in. Men jag har aldrig varit ute för det förut att rockarden vill stegra sig. Det har varit hästen isåfall!
Ska väl försöka sela med travselen nån dag och se om jag kan få till det bättre med den. Annars får jag väl börja laborera med några vikter av nåt slag. Får väl ta en av ungarna och slänga tvärs över skaklarna!
 
Re: Rockarden \"lyfter\" sig

Om det inte finns några remmar att sela fast skalmarna med så måste det vara en sele me snabbkoppling och den är det bara att klicka fast.

Men jag skulle nog ändå tro att det är en mode- eller standardsele du har. Antagligen en standard iom att det är en tyngre rockard. På den så trär du skalmarna igenom skalmöglorna. Sedan lindar du de långa skalmremmarna som sitter fast på gjorden runt skalmen och sedan spänner du fast dem. Till sist llindar su säkerhetsremmen över skalmremmarna och fäster under magen på hästen. Men enklast är nog att be någon visa dig. Speedcarts och sulkys är balanserade så att det i princip inte ska blir någon vikt i skalmöglorna. Om någon håller i skalmarna när du sitter i och sedan släpper dem så ska vagnen tippa bakåt. Därför selar man fast skalmarna ordentligt. Kanhända att din rockard är balanserad på ett liknande sätt?
 

Liknande trådar

Trav Hej :) Har skaffat mig ett 11årigt varmblod som är ridhäst numera. Funderat på att skaffa mig en rockard och börja köra lite för...
Svar
3
· Visningar
1 032
Senast: Limelight
·
M
Trav Har ett varmblod som jag har kört med bröstsele och rockard vilket fungerar utmärkt förutom att rockarden är för vid och slänger hit och...
Svar
9
· Visningar
1 240
Senast: MisterLillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp