Röd rosett i svans.

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Osäker_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 4 135
O

Osäker_

Hej!
Jag ska tävla en häst som väldigt gärna lyfter bakbenen mot andra hästar. Och eftersom jag inte haft en sån häst tidigare så undrar jag om ni kanske kan visa med bild eller något hur man ska göra? Jag suger på flätor osv. Och eftersom jag aldrig behövt rosett tidigare så har jag inte tänkt på det.
Någon som kan berätta hur man gör det på bästa sätt, eller hur ni själva brukar göra? :idea:
Vet att en del brukar trillar av lätt.

Sv: Röd rosett i svans.

Hej!
Jag ska tävla en häst som väldigt gärna lyfter bakbenen mot andra hästar. Och eftersom jag inte haft en sån häst tidigare så undrar jag om ni kanske kan visa med bild eller något hur man ska göra? Jag suger på flätor osv. Och eftersom jag aldrig behövt rosett tidigare så har jag inte tänkt på det.
Någon som kan berätta hur man gör det på bästa sätt, eller hur ni själva brukar göra? :idea:
Vet att en del brukar trillar av lätt.

Jag tar lite svans på varje sida av svansroten, jag har en rött band som jag har gjort en rosett av, sedan har jag satt en mansnodd runt om rosetten och sedan sätter jag bara fast den i svansen på hästen. Min sitter kvar jämt, den har aldrig trillat av :)

hoppas att du föstår min slarviga version

Ta en liten tuss hår långt upp i svansen. Sno om ett gummiband. Knyt ett rött band ovanför gummibandet, knyt med en bra dubbelknut. Då åker det inte av eftersom gummibandet håller det röda bandet på plats. Du behöver inte ha en rosett, huvudsaken det syns att det sitter ett rött band i svansen.

Tack så jätte mycket båda två. Ska försöka fixa till något bra. Annars får jag be min mamma, hon är lite bättre på sånt där :angel:

De gånger jag har använt det har jag tagit ett rött snöre, och bundit fast det på något konstigt sätt.
Typ tagit två toffsar ur svansen och bundit så det suttit kvar.. :p

Kan ibland fascineras över hur lite folk respekterar när man kommer med en svår häst på tävling. Skötte en unghäst som sparkas mycket när han är nervös, vilket han förståss blev första gången han kom på en tävlingsplats. Hur mycket jag än försökte hålla mig undan, kommunicera med de som fanns runt omkring och fast att han hade en stor röd rosett i svansen, gick alla på honom i alla fall. Jag tyckte att det här var rätt jobbigt eftersom jag vet att han verkligen tjongar på och det skulle varit hemskt tråkigt om någon blev träffad.
Detta var en tävling på lokal nivå och en del av problemet kan ha varit att ungefär hälften av deltagande hästar hade röd rosett i svansen. Jag undrar då om alla dessa hästar behövde det? Användes det som dekoration? och varför håller folk sig inte undan?
Jag kan fatta att man vill använda sig av röd rosett för säkerhets skull, men om man alltid gör det blir det ju verkningslöst.

Men det är ju faktiskt bättre att man har en rosett även om hästen bara sparkas ibland. Inte så roligt om hästen råkar smälla till en annan ponny och man inte har haft en rosett i svansen.

Men om man däremot har haft det så kan man säga att den andra ryttare inte var uppmärksam nog ;) ( dvs om man försökt hålla sig undan)

Min kan sparka ibland när jag lägger på skänkeln, och då tycker jag att det är lika bra att ha en röd rosett i svansen OM hon skulle råka träffa någon. För då har man i alla fall varnat de andra ryttarna.

Jag hade en tråd uppe om samma ämne för ett tag sedan (har kanske försvunnit?). Jag red en bekants unghäst (sto med humör). Jag hade röd rosett i svansen även på träningarna. Men trots att jag sa till alla hölls aldrig avståndet, även om de inte gick så nära att stigbyglarna slår i varandra som med alla andra hästarna gick de på tok för nära. Jag förstod verkligen inte hur det inte kunde ringa en varningsklocka om jag till och med hade röd rosett på träning?!

Jag vet att det var någon här på buke som berättade att en liten flicka hade satt på sin häst rosetter i olika färger i svansen för att hon tyckte det var så sött. När sedan någon påpekade att hon borde ha en röd rosett och inte en gul (?) så förstod hon ingenting ;) :crazy:

I samma tråd skämtade någon om att sätta en lapp med texten: "Ser du det här är du för nära!" i svansen. Jag tänkte faktiskt seriöst ha det om jag hade fortsatt rida hästen :D

Jag hade en tråd uppe om samma ämne för ett tag sedan (har kanske försvunnit?). Jag red en bekants unghäst (sto med humör). Jag hade röd rosett i svansen även på träningarna. Men trots att jag sa till alla hölls aldrig avståndet, även om de inte gick så nära att stigbyglarna slår i varandra som med alla andra hästarna gick de på tok för nära. Jag förstod verkligen inte hur det inte kunde ringa en varningsklocka om jag till och med hade röd rosett på träning?!
Vilka idioter :crazy: Om man är så dum att man rider så nära en häst som man vet kan sparka får man ju skylla sig själv om man blir träffad. :mad: Tyvärr kan ju hästen också skadas och inte bara ryttaren, och det tycker jag är så ***** onödigt.

har själv en häst (unghäst) som lätt lyfter på bakbenen spec. på framhoppningar och det otäckaste är om man år på tex en banträning el liknande, var de mycke förra vintern och då rider ofta både ponnt och storhäst och om min då på 170 sparkar mot en ponny tar ju inte den smällen utan den lilla ryttaren och dem huvud... om det är en jämnstor häst skulle det nog mest träffa hästen..(inte för att de e bra).

Får bara tipsa dig om att TA BORT DEN INNAN DU SKA IN PÅ BANAN (om du rider dressyr) för annars blir du disk.

*kl*
Jag har en dam som kan slå om hon blir het, förbannad eller irriterad. :devil: Jag har haft oturen att hamna i en unghäst grupp med såna som har hästar som är ca 1-2 år äldre än min men ryttarna kan inget. Jag har sagt åt dem väldigt högt att min häst sparkar även i sidled så det är bra att hålla sej lite borta från henne. Likt förbannat så rider de sa 5 cm från hennes rumpa har oxå hänt att de ridit på oss!! Jag har fått känna på en spark från henne när hon har varit föbannad och jag kan lova att den känns:cry: :cry:

Sen kan jag tycka att har man ridit i så pass många år att man skaffar häst så borde man ju veta vad en röd rosett i svansen betyder eller har jag fel i mitt tänkande?

Men som sagt, vems fel blir det om min häst sparkar nån annans häst på träning och jag har ett rött band i svansen?

Tack för det, de hade jag ingen aning om.
Man lär sig något nytt varje dag ;)
Iofs tävlar jag hoppning när jag väl tävlar, men är bra att veta :)

"Ser du det här är du för nära!"
så står det på min tröja ;)
jag har alltid röd rosett i svansen även på träningar, men som för många andra här rider folk förbi en med bara några cm imellan, och min häst sparkar i sidled ibland, och det har jag sagt. men ändå ska dom vara så nära som möjligt. jag sätter bara en vanlig gummisnodd, sen knyter ett rött band över. funkar fint ((:

*KL*

ja vissa är inte så smarta som nonchalerar!
en tjej på klubben hade röd rosett på sin häst, och gissa vem som rider in jättenära bakom?? jo RIDLÄRAREN! hästen blev sparkad och tjejjen fick skulden :confused:

jag har sett en annan variant, klistermärke!
verkade sitta fast iaf ;)

själv avskyr jag att rida nära andra hästar, de kan ju HUGGAS åxå! :S

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Jeps
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
1
· Visningar
193
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka