Hopplöst torr hy

Hedinn

Trådstartare
Moderator
Jag har alltid haft väldigt torr hud i ansiktet, så den biten är inte så konstig. Men det har avhjälpts tidigare med att smörja in med bra krämer efter dusch och liknande. Sommartid brukar det inte vara några problem, vid "stabil vinter" helt okej också, men de här övergångsperioderna höst och vår är hemska. Nu har det varat så länge att jag tror huden håller på att få spunk, de krämer jag alltid använt tidigare hjälper inte ordentligt längre.

Men visst, inga problem, det finns kokosolja. Det har jag använt i perioder tidigare också med mycket bra resultat (bara lite jobbigare iom att det blir kletigare, men men). Det har dessutom hållit huden fuktad längre perioder. Men nu hjälper inte ens den ordentligt längre. Vanlig, jäkla kokosolja! Vad tusan gör jag?

Det skummaste i det hela är att huden inte verkar suga upp oljan ordentligt, jag är på allvar fortfarande oljig i ansiktet ett dygn efter jag haft på oljan (om jag inte tvättat ansiktet), men huden under är ändå torr på vissa ställen, så något måste ju hindra huden från att ta åt sig av fukten? :confused: Vad är det för fel, och vad tusan kan jag göra?
 
Jag har ungefär samma problem. Har löst det med att tillverka egna oljor med lika delar mandelolja, svartkumminolja och solrosolja efter dusch. Och en olja med lika delar mandelolja, avokadoolja och meadowfoam att använda och variera med. Sen kan man ju ha i lite eteriskolja om man vill :)
Fördelen med att tillverka själv är ju att man kan hitta det bästa för sin egen hud. Och naturligtvis kontrollera vad som finns i :):)
 
Det skummaste i det hela är att huden inte verkar suga upp oljan ordentligt, jag är på allvar fortfarande oljig i ansiktet ett dygn efter jag haft på oljan (om jag inte tvättat ansiktet), men huden under är ändå torr på vissa ställen, så något måste ju hindra huden från att ta åt sig av fukten? :confused: Vad är det för fel, och vad tusan kan jag göra?

Huden behöver väl fukt, inte fett? Kokosolja är ju bara fett.
 
Jag har torr och känslig hud. Det som fungerar bäst på mig är Decleor (Intense och Hydra Floral), Steamcream och Clinique (Moisture Surge). De återfuktar bra och skyddar plus att jag får inte utslag av dem.

Sedan blandar jag min egen ansiktsolja med squalane och jojobaolja samt lämpliga eteriska oljor. Min hud vill inte vara med utan den.
 
Bodyshops microdermabrasion
vitamin C + facil cleansing polish i samma serie har varit min räddning. Innan så vad det som en snöstorm så fort jag petade på min panna. Dvs väldigt väldigt torr hud. Men samtidigt fet med finnar, och alla återfuktande krämer gjorde inte saken bättre.
Var på bodyshop i London då jag letade efter en bra fondation för att dölja eländet. Säljaren guidade mig dock direkt till deras grövsta ansikts peeling och förklarade att den döda huden måste bort för att huden ska bli bättre. Första gången jag använde den kändes det som att man grävt bort 3cm hud och allt var så lent så lent ^_^, fortsatte var annan dag med den och senare bara en gång i veckan under ett år.
Hade dock fortfarande tidvis torr hud, råkade köpa fel senast så fick med mig facil cleansing polishen som har aleovera i sig. Vilket jag nu använder varje dag och har renare och finare hy än någonsin :). Sen är inte lika grov och är mycket rengörande och mjukgörande :).

Har den lila aloevera krämen från forever living produkts efteråt vilket ger lagom med fukt :).
 
Senast ändrad:
Huden behöver väl fukt, inte fett? Kokosolja är ju bara fett.
Googlade på det där nu, och det beror på typ av torrhet. Min hud är inte bara yttorr ("fuktfattig") utan ordentligt torr (fettfattig). Dock kanske det är så att jag har båda problemen, så det är därför det inte hjälper med enbart olja. :idea:

Ska börja testa att kombinera återfuktande kräm med olja och se om det blir nån skillnad.

Tack för tipsen, alla! Ansiktspeeling är helt klart något jag behöver bli bättre på att använda mer regelbundet.
 
Jag har i flera omgångar ätit medicin som gett mig torr hy som en biverkning.
Nu vet jag ju inte hur torr hy ni andra haft, men detta är alltså torr hy "på riktigt" jag pratar om..
Med de symptom jag haft finns det liksom inget som heter Body Shop eller Skin City... tyvärr..:( Been there, done that..

Det enda som funkat är Eucerins Aquaphor, som inte är gjord för ansiktet ens (för att det är sällan det krävs mycket fukt till just ansiktet) Men efter någon veckan med den kan jag t.o.m lägga på lite rouge utan att det flagnar upp och av.
Syster äter samma medicin just nu, och upplever samma sak, bara Aquaphor som faktiskt räcker till.
 
Googlade på det där nu, och det beror på typ av torrhet. Min hud är inte bara yttorr ("fuktfattig") utan ordentligt torr (fettfattig). Dock kanske det är så att jag har båda problemen, så det är därför det inte hjälper med enbart olja. :idea:

Ska börja testa att kombinera återfuktande kräm med olja och se om det blir nån skillnad.

Tack för tipsen, alla! Ansiktspeeling är helt klart något jag behöver bli bättre på att använda mer regelbundet.

Jag skulle just skriva detta att det kan vara fukt, fett eller en kombination din hud behöver och att du skulle försöka reda ut vilket först.

Några använder olivolja av den bästa sorten också. Den har, vad jag förstår, mycket näring i sig. Men detta kan jag inte tillräckligt mycket om.
Jag gillar blåbär- och hallonolja. Lätta sköna oljor men lite dyrare. Men, även då måste ju huden vilja ha fett.
 
Hitta en bra hudläkare är mitt tips. Jag försöker duscha max två gånger i veckan, resten av dagarna tvättar jag mig lite i vasken typ. Just för att huden blir väldigt torr efter kontakt med vatten.
 
När jag hade katastroftorr hy var A-vitaminkräm köpt på hälsokosten det enda som hjälpte. Den gick in i huden ordentligt, olja fungerade inte alls för mig.
 
Testat att använda hudkräm istället för olja nu, utan nån större skillnad på resultatet. Idag blev det en omgång peeling, huden kändes jättemjuk i ca 10 sekunder innan den började torka ihop igen (smörja hjälpte inte ett dugg). Tänkte försöka med en omgång peeling till sen och se om det gör någon skillnad, annars börjar jag fundera på fotfil? :idea:

En annan tanke som slog mig är om det kan handla om någon vitaminbrist, men har inte direkt lagt om kosten nåt, det enda jag kan komma på är väl att jag dricker öl mer sällan, vilket uppenbarligen är dumt. :D

Nä, men googlat lite och vitamin h/biotin verkar vara bra mot torr hud, så det kanske är lösningen. Säljer ju biotintillskott till häst i butiken, kanske borde ta en påse till mig istället? ;) Verkar ju finnas en massa krämer med vitaminer, men jag är skeptisk, måste väl vara bra mycket bättre för kroppen att få vitaminerna invändigt? Eller tar verkligen huden upp vitaminer bra utifrån?
 
Jag had ju sådana händer. Som blir fruktansvärt torra runt nagelbanden.

Jag måste ha två krämer. En med karbamid (samma som urea) och det med ganska stor procent i, samt kräm med calicylsyra (typ fot-helningskrämer).

Kanske något av dem fast med inriktning för ansikte?
 
Jag had ju sådana händer. Som blir fruktansvärt torra runt nagelbanden.

Jag måste ha två krämer. En med karbamid (samma som urea) och det med ganska stor procent i, samt kräm med calicylsyra (typ fot-helningskrämer).

Kanske något av dem fast med inriktning för ansikte?
Ska kolla upp det, tack. Är dock tveksam till om det räcker med såna för ansikte, bland det bästa jag haft har varit handkräm... :o
 
Ska kolla upp det, tack. Är dock tveksam till om det räcker med såna för ansikte, bland det bästa jag haft har varit handkräm... :o

De lärda brukar dra till med att det är för stora molekyler och så vidare men jag kan för lite för att säga att det är sant eller en jäkla myt.
 
De lärda brukar dra till med att det är för stora molekyler och så vidare men jag kan för lite för att säga att det är sant eller en jäkla myt.
Hmm... Så huden skulle ha olika uppbyggnad i ansikte och på händer? Jag trodde att det främst var fettnivån som skilde, men jag kan ju ha fel.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som har rosacea eller väldigt känslig hy i ansiktet som vill dela med sig om vilka hudvårdsprodukter ni använder? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
943
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 224
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 229
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 164
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp